Pyöräily

176cm juniorille pitäisi katsoa perushybridi (max 1000€) työmatka yms yleisajoon. Onko tässä neljässä vuodessa tullut muutosta kun vaikuttaa että kaupoissa on heikosti tavaraa? Testasin itse kolmea vaihtoehtoa Keravan Lundbergilla 2020 ja ostin mieluisimman (Trek FX2). Nyt näyttää kovin paljon heikommalta jos haluaa testaa ennen ostoa kun olen kauppojen tarjontaa tässä selaillut.
Onko hyviä ehdotuksia kaupoista (pks) tai itse fillareista? Tunturi/Nishiki osasto ei oikein ekana houkuta mutta saa korjata jos tuntumani on perusteeton.
 
Juu näin todella tein! Pidin pyörää ylösalaisin! Eli jatkossa vältän kyseistä asentoa pyörälle
Nestejarrullista voi pitää ylösalaisin, mutta jos siellä on ilmaa säiliössä, niin ei kannata puristaa jarrukahvaa. Ainakin omat käyttökokemukset näyttää siltä.
 
Onko hyviä ehdotuksia kaupoista (pks) tai itse fillareista? Tunturi/Nishiki osasto ei oikein ekana houkuta mutta saa korjata jos tuntumani on perusteeton.
Larunpyörää ja Hi5bikesia suosittelen. Hyvä valikoima ja palvelu, hinnat kotimaisittain kilpailukykyiset.
 
Onko tässä hinta-laatusuhde kohdallaan: Orbea Laufey H30 maastopyörä (skiout.fi)? Tarjoaako jokin muu pyörä parempaa vastinetta rahoille max. 1300 € hintaluokassa? Kannattaako vielä odotella, jos pyörän hankinnalla ei ole kauhea kiire? Käyttö olisi lähinnä metsäpolkua ja teknisiä reittejä.
 
Onko tässä hinta-laatusuhde kohdallaan: Orbea Laufey H30 maastopyörä (skiout.fi)? Tarjoaako jokin muu pyörä parempaa vastinetta rahoille max. 1300 € hintaluokassa? Kannattaako vielä odotella, jos pyörän hankinnalla ei ole kauhea kiire? Käyttö olisi lähinnä metsäpolkua ja teknisiä reittejä.
Tossa ei toi osa-sarja ole kovinkaan kummonen. Tohon hintaan kattelisin käytettyä Kona Unittia. Jos sinkula menee, saa siihen tosin vaihteetkin. Hyvä ajaa. Itsellä ollut talvi-pyöränä vuosikymmenen. Mut riippuu mitä haluaa...
 
Siis jos tolla ajetaan maastossa, niin tilannehan on sitten täysin toinen. Varmista että vaihtajan korva on suorassa.

Tässä casessa oli kyse siis siitä, että mulla takana lonksahtaa vaihtajassa isoimmalla vaihteella. Ei ole kaaduttu, ei ole kolhittu. Alkoi äkisti pyytämättä, eikä tunnu katoavan vaikka h-ruuvin säädöllä sain lonksunnan määrän vähenemään.

Vaihtajan korva on suorassa. H-ruuvia säädin ja vaijerin kireyttä säädin/testailin, mutta ei ollut vaikutusta. Samalla mietin olisiko b-ruuvilla joku vaikutus, mutta en tehnyt sille mitään muuta kuin katsoin että säätö on kohdillaan ohjeiden mukaisesti.

Ehkäpä vielä tarkemmin ongelmaa voisi kuvailla niin, että kun pienimmällä takarattaalla (isoin vaihde) antaa painoa polkimelle eli voima on kovimmillaan, niin vaihtaja tekee jonkun liikkeen joka kuulostaa ja tuntuu lonksahdukselta. Tätä ei tapahdu aina ja kun tapahtuu, niin silloin ollaan siirrytty edelliseltä rattaalta pienimmälle. Kun lonksahdus tapahtuu, niin tuon jälkeen sitä harvemmin enää esiintyy ennen kuin vaihteita vaihtaa pienemmälle ja sieltä kautta taas tulee tuolle isoimmalle vaihteelle. Tuota on helvetin vaikea polkiessa ymmärtää mitä siinä tapahtuu, kun vauhtia isommalla vaihteella on jonkin verran ja samalla pitäisi katsoa sitten taakse ja alas.

Voiko ketju olla liian kireällä isoimmalla vaihteella jolloin liian tiukka ketju vääntäisä vaihtajaa kun kovin voima kohdistuu polkiessa sinne?
 
Onhan sulla vaihtajan kiinnityspultti varmasti tiukassa? Emännän pyörässä tuli ihmeellisiä vaihtajavikoja, kun tuosta kiinnityspultti löystyi itsekseen auki, eikä sitä tietenkään huomannut katsoa.
 
Tässä casessa oli kyse siis siitä, että mulla takana lonksahtaa vaihtajassa isoimmalla vaihteella. Ei ole kaaduttu, ei ole kolhittu. Alkoi äkisti pyytämättä, eikä tunnu katoavan vaikka h-ruuvin säädöllä sain lonksunnan määrän vähenemään.

Vaihtajan korva on suorassa. H-ruuvia säädin ja vaijerin kireyttä säädin/testailin, mutta ei ollut vaikutusta. Samalla mietin olisiko b-ruuvilla joku vaikutus, mutta en tehnyt sille mitään muuta kuin katsoin että säätö on kohdillaan ohjeiden mukaisesti.

Ehkäpä vielä tarkemmin ongelmaa voisi kuvailla niin, että kun pienimmällä takarattaalla (isoin vaihde) antaa painoa polkimelle eli voima on kovimmillaan, niin vaihtaja tekee jonkun liikkeen joka kuulostaa ja tuntuu lonksahdukselta. Tätä ei tapahdu aina ja kun tapahtuu, niin silloin ollaan siirrytty edelliseltä rattaalta pienimmälle. Kun lonksahdus tapahtuu, niin tuon jälkeen sitä harvemmin enää esiintyy ennen kuin vaihteita vaihtaa pienemmälle ja sieltä kautta taas tulee tuolle isoimmalle vaihteelle. Tuota on helvetin vaikea polkiessa ymmärtää mitä siinä tapahtuu, kun vauhtia isommalla vaihteella on jonkin verran ja samalla pitäisi katsoa sitten taakse ja alas.

Voiko ketju olla liian kireällä isoimmalla vaihteella jolloin liian tiukka ketju vääntäisä vaihtajaa kun kovin voima kohdistuu polkiessa sinne?
Onko sulla hg vapari?
 
Onko sulla hg vapari?

Apua, mistä mä sen saan selville?
Tollaset kamat siellä komponentteina on:
1719916242751.png
 
Tossa ei toi osa-sarja ole kovinkaan kummonen. Tohon hintaan kattelisin käytettyä Kona Unittia. Jos sinkula menee, saa siihen tosin vaihteetkin. Hyvä ajaa. Itsellä ollut talvi-pyöränä vuosikymmenen. Mut riippuu mitä haluaa...

Onhan tuossa tonnin pyörään ihan ok osat. Jos paljon mäkeä laskee niin paremmat jarrut laittaisin.
Tosi erikoinen tuo sinun suositus. Aivan erityyppinen pyörä. Ja kysyjä mainitsi että käyttö on "metsäpolkua ja teknisiä reittejä". Siihen Laufey on paljon parempi.
 
Apua, mistä mä sen saan selville?
Tollaset kamat siellä komponentteina on:
1719916242751.png
Microspline ei pitäis kuluu samalla tavalla kun hg, mutta kun kyseessä on sähköpyörä, niin suosittelen ottaa varmuuden vuoks käyttää pakkaa irti ja kattoo ettei pakka ole syöny siihen mitään suuria uria. Hg:n vikahan on se että jotkut rattaa kaivautuu niin syvälle, että koko ratas liikkuu muutaman millin eteempäin, ketju nousee/tippuu väärin ja aiheuttaa vittumaisia vaihteen vaihtoja. Mircrosplinellä toi kumminkin on mahdollista, kun puolet rattaista on kuitenkin irtonaisia.
 
Onko tässä hinta-laatusuhde kohdallaan: Orbea Laufey H30 maastopyörä (skiout.fi)? Tarjoaako jokin muu pyörä parempaa vastinetta rahoille max. 1300 € hintaluokassa? Kannattaako vielä odotella, jos pyörän hankinnalla ei ole kauhea kiire? Käyttö olisi lähinnä metsäpolkua ja teknisiä reittejä.
Ostin ton samasta alesta pari viikkoa sitten. Paljoa ei ole ehtinyt ajamaan loukkaantumisen ja sateiden vuoksi, n. 70km yht kevyitä metsälenkkejä. Tyytyväinen olen ollut tähän mennessä ja toimitus oli nopea.
Käytetyt pyörät varmasti hyvä vaihtoehto myös mutta käytännössä vain jos asuu vähän isommassa kaupungissa tai jos tuurilla sattuu just sopiva löytymään jota ei ole hinnoiteltu täysin mielipuolisesti.
 
No nyt on alkanut pitää paineita nuo HR Snoqualmie Pass renkaat, se 0,5 bar - 1 bar häipyy aina mutta niinhän tuppaa tekemään jossain ajassa. Ilmeisesti vaatinut vaan sen että ajelee tarpeeksi että litkut hölskyy ja marinoi joka kohtaa.

Tekis mieli mustaa runkoa nyt kun sellainen on värivaihtoehtona, tietenkään ei mitään järkeä, mutta kuuluis olla Highball CC laatuista hiilikuitua yhden C:n sijasta. Ilmeisesti vähän keposempi vielä vaikkei tätäkään painavaksi voi sanoa (L-koon runko, satulatolppa, ohjaustanko ja vanteet eivät kuitenkaan ole hiilaria vaikka kohtuu köykäsiä sellaisiksi), ja polkimien kanssa punnittu.

PCIMG_2024-07-01_15-33-52.JPG
 
Microspline ei pitäis kuluu samalla tavalla kun hg, mutta kun kyseessä on sähköpyörä, niin suosittelen ottaa varmuuden vuoks käyttää pakkaa irti ja kattoo ettei pakka ole syöny siihen mitään suuria uria. Hg:n vikahan on se että jotkut rattaa kaivautuu niin syvälle, että koko ratas liikkuu muutaman millin eteempäin, ketju nousee/tippuu väärin ja aiheuttaa vittumaisia vaihteen vaihtoja. Mircrosplinellä toi kumminkin on mahdollista, kun puolet rattaista on kuitenkin irtonaisia.

No hitto kai se täytyy huoltoon kiikuttaa. Mulla ei itsellä huoltotaidot taida riittää, tai ainakaan luottamus ei ole kohdillaan.

Tänään putsasin ja voitelin ketjut. Kokeilin vielä kertaalleen säätää vaijerin ja muut säädöt. Nyt jos oikein vielä katsoin, niin L-ruuvin ollessa ihan tapissaan, ei rattaat ole kohdillaan vaan vaihtajan ratas jää ison rattaan oikealle puolelle. Tai sitten mulla silmät valehtelee, sekin voi olla. H-ruuvin sain kohdilleen, eli vaihtajan ratas pitää olla pienen rattaan oikeassa reunassa kun takaa katselee.
Vaihdevaijerin säätö tuntuu jotenkin olevan ihan tapissaan.

Joka tapauksessa ongelman esille tuloon löytyi vielä helpompi keino. Off ja ECO-modella ongelmaa ei ole, voi painaa isolla vaihteella miten vaan ja kaikki toimii. Heti kun siirtyy TRAIL- tai BOOST- modeen ja iso vaihde käytössä, niin ensimmäisellä polkaisulla heti kolahtaa, mutta mitään ei varsinaisesti tapahdu. On tämä mystistä. Ehkäpä huolto tämän osaa ratkoa.
 
Pakka löysällä. Hanki pakka avain ja kiristä. Itsellä oli sama ongelma. Testaa heilutella niitä hammasrattaita että lonksuuko ne.

Ei heilu pakassa rattaat laisinkaan. Ihan kiinteä napakka paketti. Käsikäyttöisesti en saa huoltotelineellä vikaa aikaiseksi. Eli vaatii päälle painon ja polkuvoiman. Joku osa ei siis kestä tuotettua voimaa ja sen takia lonksahtaa. Ketju ei hyppää pikkurattaan kummallekaan puolelle. Eli vaihtajassa jotain ongelmaa vai voiko venynyt vaijeri tai löysä ketju aiheuttaa tällaista vikaa?
 
No nyt on alkanut pitää paineita nuo HR Snoqualmie Pass renkaat, se 0,5 bar - 1 bar häipyy aina mutta niinhän tuppaa tekemään jossain ajassa. Ilmeisesti vaatinut vaan sen että ajelee tarpeeksi että litkut hölskyy ja marinoi joka kohtaa.

Vaihdoin samat RH:t alle (700x44, endurance) ja litkuna käytin suositeltua Pirelliä ja on kyllä pitänyt ilmat paremmin kuin aiempi Vittoria Pit Stop, jonka kanssa oli selvää paineenlaskua lenkkien välillä.
 
Ei heilu pakassa rattaat laisinkaan. Ihan kiinteä napakka paketti. Käsikäyttöisesti en saa huoltotelineellä vikaa aikaiseksi. Eli vaatii päälle painon ja polkuvoiman. Joku osa ei siis kestä tuotettua voimaa ja sen takia lonksahtaa. Ketju ei hyppää pikkurattaan kummallekaan puolelle. Eli vaihtajassa jotain ongelmaa vai voiko venynyt vaijeri tai löysä ketju aiheuttaa tällaista vikaa?
Paljonko fillarillas on ajettu? Jos ketjus on aivan loppu, niin se voi hyppiä.
 
Vaihdoin samat RH:t alle (700x44, endurance) ja litkuna käytin suositeltua Pirelliä ja on kyllä pitänyt ilmat paremmin kuin aiempi Vittoria Pit Stop, jonka kanssa oli selvää paineenlaskua lenkkien välillä.

Jepu, tuo litku toimii varmaan paremmin. Mulla vielä nuo Extra Light versiot eli kaikki puuroa ohuemmat litkut tulee kyljistä läpi.

Pirellin litku luulis soveltuvan hyvin sitten muillekin renkaille jos paremman kalvon tms. sinne loihtii.

Fillariliikkeessä kyllä suositteli tota Orangen litkua, aeimmin ei ole ollut ongelmaa sen kanssa mutta voisko olla vaikka pistoreiän tulppaamisessa sen ominaisuudet paremmin puolellaan.
 
Ei heilu pakassa rattaat laisinkaan. Ihan kiinteä napakka paketti. Käsikäyttöisesti en saa huoltotelineellä vikaa aikaiseksi. Eli vaatii päälle painon ja polkuvoiman. Joku osa ei siis kestä tuotettua voimaa ja sen takia lonksahtaa. Ketju ei hyppää pikkurattaan kummallekaan puolelle. Eli vaihtajassa jotain ongelmaa vai voiko venynyt vaijeri tai löysä ketju aiheuttaa tällaista vikaa?
Sori, ei ole mulla muita ideoita. Tuo tuli mieleen kun itsellä oli sama fillari ja oli ihme ääntä ja klonksumista ajossa. Lopulta syy oli se pakka joka oli löystynyt vaikka pyörällä oli vain muutama sata kilsaa ajettu. Kuulin sitten, että tätä ongelmaa olisi ollut muillakin. Toivottavasti saat ongelman korjattua!
 
No hitto kai se täytyy huoltoon kiikuttaa. Mulla ei itsellä huoltotaidot taida riittää, tai ainakaan luottamus ei ole kohdillaan.

Tänään putsasin ja voitelin ketjut. Kokeilin vielä kertaalleen säätää vaijerin ja muut säädöt. Nyt jos oikein vielä katsoin, niin L-ruuvin ollessa ihan tapissaan, ei rattaat ole kohdillaan vaan vaihtajan ratas jää ison rattaan oikealle puolelle. Tai sitten mulla silmät valehtelee, sekin voi olla. H-ruuvin sain kohdilleen, eli vaihtajan ratas pitää olla pienen rattaan oikeassa reunassa kun takaa katselee.
Vaihdevaijerin säätö tuntuu jotenkin olevan ihan tapissaan.

Joka tapauksessa ongelman esille tuloon löytyi vielä helpompi keino. Off ja ECO-modella ongelmaa ei ole, voi painaa isolla vaihteella miten vaan ja kaikki toimii. Heti kun siirtyy TRAIL- tai BOOST- modeen ja iso vaihde käytössä, niin ensimmäisellä polkaisulla heti kolahtaa, mutta mitään ei varsinaisesti tapahdu. On tämä mystistä. Ehkäpä huolto tämän osaa ratkoa.
Sähköpyörä kun on niin joko ketju venynyt tai sit toi pienin ratas jo entinen kun poljettu väännöllä eikä kadenssilla.

Eli muutaman euron ketjuvenymä mittari ja jos venymä alta 0.5 niin sit uutta pakkaa...tai jos tossa irtonaisia rattaita niin sit vain yks ratas.

Oliko sulla kuvaa sivulta kun ketju on pienimmällä rattailla?
 
Sähköpyörä kun on niin joko ketju venynyt tai sit toi pienin ratas jo entinen kun poljettu väännöllä eikä kadenssilla.

Eli muutaman euron ketjuvenymä mittari ja jos venymä alta 0.5 niin sit uutta pakkaa...tai jos tossa irtonaisia rattaita niin sit vain yks ratas.

Oliko sulla kuvaa sivulta kun ketju on pienimmällä rattailla?

Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.

1719949356540.png

1719949479143.png
 
Ei kai mikään ketju nyt 500 kilometrissä voi kulua noin paljoa.
Edit: siis niin paljon että alkaisi oireilemaan. Kerkesi tulla jo kuvat välissä ennen kuin vastasin.
 
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.

1719949356540.png

1719949479143.png

Eikö tuo vaihtaja ole ihan liian lähellä rattaita?
Näyttökuva 2024-07-02 225506.png

Siis jos nyt on isoimmalla vaihteella (pienimmällä rattaalla), niin liian iso kulma tulee. Säädä sitä vähän isommalle. Tässä esim. oma 12 vaihteinen isoimmalla vaihteella.
IMG20240702225345(1).jpg
 
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.

1719949356540.png

1719949479143.png

Onko sulla mitään goprota mitä vois kiinnittää, tai virittää puhelin teline ja käydä vaikka pihalla kokeilee mitä se vaihtaja pikeesti tekee?
 
Eikö tuo vaihtaja ole ihan liian lähellä rattaita?
Näyttökuva 2024-07-02 225506.png

Siis jos nyt on isoimmalla vaihteella (pienimmällä rattaalla), niin liian iso kulma tulee. Säädä sitä vähän isommalle. Tässä esim. oma 12 vaihteinen isoimmalla vaihteella.
IMG20240702225345(1).jpg

Mulla on ollut eri kulmat tossa ja sillä (siis b ruuvin säätö) ei ollut vaikutusta ongelmaan. Nyt kun tuon sanoit, niin onhan toi kulma aika kova ja sen vois kyllä laittaa kyllä nätimmäksi.
 
Onko sulla mitään goprota mitä vois kiinnittää, tai virittää puhelin teline ja käydä vaikka pihalla kokeilee mitä se vaihtaja pikeesti tekee?

Mä tätä just mietin, että miten mä saisin ton kuvattua koska en näe itsekään ajaessa mitä siellä tapahtuu. Se lonksahdus kun tulee, niin mä meinaan mennä katolleni kun katson taakse alas. En näe mikä lonksahtaa mutta jaloillahan se tuntee ku tulee tyhjää ja ääni kuuluu.
Voisin yrittää huomenna virittää jotain. Olisko puhelin ja hieman jeesusteippiä vastaus :D
 
Mä tätä just mietin, että miten mä saisin ton kuvattua koska en näe itsekään ajaessa mitä siellä tapahtuu. Se lonksahdus kun tulee, niin mä meinaan mennä katolleni kun katson taakse alas. En näe mikä lonksahtaa mutta jaloillahan se tuntee ku tulee tyhjää ja ääni kuuluu.
Voisin yrittää huomenna virittää jotain. Olisko puhelin ja hieman jeesusteippiä vastaus :D
Se tuli vielä mieleen, että eihän ole kiristetty liian kireälle takanapaa? Voi olla siis ihan tehtaalta lähtöisin. Tällöin vapaaratas, ei välttämättä heti ota kiinni, kun pakkaan laitetaan kuormitusta, eli poljet. Siitä voi tuntua pieni välys ja lonksahdus, kun vapaaratas nappaa kiinni.

Ootko käyttänyt takarengasta irti? Jos otat akselin end capeista (siis akselin päissä olevat lukitusmutterit), niin tuntuuko vastusta jos pyörität renkasta? Ei saa tuntua yhtään vastusta, vaan renkaan tulee pyöriä täysin vapaasti. Tai jos otat ketju irti ja pyörität takarengasta (ikään kuin liikkuisit eteenpäin), niin pyöriikö rataspakka? Jos pyörii, niin tuntuuko yhtään vastusta jos sormella pysäytät vapaarattaan samalla kun rengas pyörii?
 
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.

1719949356540.png

1719949479143.png

Onhan toi kitkalukko sulla ajaessa kiinni?
 
Se tuli vielä mieleen, että eihän ole kiristetty liian kireälle takanapaa? Voi olla siis ihan tehtaalta lähtöisin. Tällöin vapaaratas, ei välttämättä heti ota kiinni, kun pakkaan laitetaan kuormitusta, eli poljet. Siitä voi tuntua pieni välys ja lonksahdus, kun vapaaratas nappaa kiinni.

Ootko käyttänyt takarengasta irti? Jos otat akselin end capeista (siis akselin päissä olevat lukitusmutterit), niin tuntuuko vastusta jos pyörität renkasta? Ei saa tuntua yhtään vastusta, vaan renkaan tulee pyöriä täysin vapaasti. Tai jos otat ketju irti ja pyörität takarengasta (ikään kuin liikkuisit eteenpäin), niin pyöriikö rataspakka? Jos pyörii, niin tuntuuko yhtään vastusta jos sormella pysäytät vapaarattaan samalla kun rengas pyörii?

Mä veikkaan, että tästä ei ole kyse..en tosin tarkastanut koska huomasin yhden jutun.
Isoon ääneen tuossa sanoin, että pakka lienee kunnossa ja olen nätisti ajanut. Löysinköhän nyt kuitenkin todisteita lausuntoani vastaan.

Kertokaas mulle, että voiko tässä todeta pakan pienimmän rattaan olevan huonokuntoinen? Toisin sanoen, olenko paskonut pakkani.

1719992111898.png


1719992144453.png


1719992187067.png


EDIT: jo varmuuden vuoksi katselin uutta pakkaa ja ei ihan hirveän hintainen onneksi ole: (70-130€ paikasta riippuen)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo vähän kuluneelta näyttää.

Muutenkaan kyllä ymmärrä miten 500km ajettu voi olla tuossa kunnossa. Ihan koskien koko pakkaa ja noita vaihtajan korvakkeen naarmuja yms. kulumajälkiä.

Näyttää enemmän joltain 5000+ ajetulta.
 
Kyllähän tuo vähän kuluneelta näyttää.
Totta, outoa on tuo metallin siirtyminen jonka luulis tapahtuvan vain pehmeällä seoksella kovempi melkein murtuu?

En kyllä myöskään ymmärrä tuota pienen rattaan käyttöä ehkä olis parempi vaihtaa eturatas jäykempään niin saa käyttöön nuo takapakan isommat (ja piikkimäärän takia) kestävämmät rattaat.

edit: Ja 80 kadenssilla tuskin saa tuolaista vääntöä aikaiseksi.
 
Nyt kyllä kiinostaa miten toi on mahdollista 500km ajetulle pakalle? Ja vielä kun on kaikista pienin ratas kyseesä. Ajetaanko tota fillari kokoajan boostills?
 
Off ja ECO-modella ongelmaa ei ole, voi painaa isolla vaihteella miten vaan ja kaikki toimii. Heti kun siirtyy TRAIL- tai BOOST- modeen ja iso vaihde käytössä, niin ensimmäisellä polkaisulla heti kolahtaa, mutta mitään ei varsinaisesti tapahdu.
Ehkä tää selittää. Eihän isointa vaihdetta noilla tehokkaimmilla modeilla pitäisi oikein missään tilanteessa käyttää tai joutua käyttämään.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Ehkä tää selittää. Eihän isointa vaihdetta noilla tehokkaimmilla modeilla pitäisi oikein missään tilanteessa käyttää tai joutua käyttämään.

Mä oon kyllä käyttänyt maantiesiirtymissä asfaltilla ja pyrkinyt kuitenkin siihen että kadenssit sit kohdillaan. Olen todennäköisesti epäonnistunut..
 
Kertokaas mulle, että voiko tässä todeta pakan pienimmän rattaan olevan huonokuntoinen? Toisin sanoen, olenko paskonut pakkani.
Kyllähän nuo kuluneet on. Siihen saa myös noita isoimpia vaihteita irtolehtinä ostettua, ei tarvitse koko pakkaa ostaa. Googlaa Shimano M6100 sprocket, tai kysy paikalliselta pyörähuollolta paljon maksaa pari-kolme ratasta.
 
Mä oon kyllä käyttänyt maantiesiirtymissä asfaltilla ja pyrkinyt kuitenkin siihen että kadenssit sit kohdillaan. Olen todennäköisesti epäonnistunut..
Tasasella asfaltilla se 25km/h tulee helposti jo ecolla. Ja mäkiin heti pienempää vaihdetta. Se voimansiirto on kuitenkin ihan sama kuin luomupyörissä ja suunniteltu luomupyörille niin vaihteita pitää myös käyttää samalla tavalla kuin luomulla ajaisi.

Mutta tosiaan, lehtiä vaihtamalla tuosta selviää.
 
Viime kesänä, kun tein kauppaa omasta nykyisestä pyörästä, niin kauppias kertoi että jollekin sähkiksen ostaneelle oli vaihdettu jo kaksi kertaa pikkuratas uusiksi. Monesti vielä ostavat heikoilla osilla olevia sähkiksiä, joissa saman tason ketjut. Isoin vaihde aina päällä ja tehostuu tapissa, niin eihän ne kestä paljon mitään.
 
Kyllähän tuo vähän kuluneelta näyttää.

Muutenkaan kyllä ymmärrä miten 500km ajettu voi olla tuossa kunnossa. Ihan koskien koko pakkaa ja noita vaihtajan korvakkeen naarmuja yms. kulumajälkiä.

Näyttää enemmän joltain 5000+ ajetulta.

Korjataas nyt heti alkuun. Noi muut rattaat on ihan priimakunnossa. Se mitä sä tulkitset kuvassa naarmuiksi, on ketjurasvan ja harjan tuotoksia kun putsasin skeidat väleistä pois. Eli jos vetäisin rasvanpoistoainetta kylkee ja vettä perään, niin näkisit.
 
Nyt kyllä kiinostaa miten toi on mahdollista 500km ajetulle pakalle? Ja vielä kun on kaikista pienin ratas kyseesä. Ajetaanko tota fillari kokoajan boostills?

Nope. Mä käytän ecoa ja trailia vain. Ecoa vielä heittämällä enemmän mun metsäpoluilla.
Koska pienin ratas ja sitä seuravakin näyttää kuluneelta, ja mun ajotapa on kyllä mielestäni pyörää kohtaan säästeliäs niin mistä tämä voi johtua. Voiko liian kireä ketju tai joku säätö vaikuttaa pienimpien rattaiden kulumiseen vai onko tuo aina vain rasituksesta syntyvä kulutus?
 
Se tuli vielä mieleen, että eihän ole kiristetty liian kireälle takanapaa? Voi olla siis ihan tehtaalta lähtöisin. Tällöin vapaaratas, ei välttämättä heti ota kiinni, kun pakkaan laitetaan kuormitusta, eli poljet. Siitä voi tuntua pieni välys ja lonksahdus, kun vapaaratas nappaa kiinni.

Tämä pisti silmään. Vaihdoin omaan maastopyörään takapakan ja sen jälkeen alkoi tuo pieni välys/lonksahdus. Laitoinko liian tiukalle vai miksi tuo tuli kuvioihin?
 
No niin, mulla pyörä menee nyt nk. ensihuoltoon ja saadaan ammattilaisen kommentit mitä uusitaan ja miksi uusitaan. Mä palailen tänne kun lisää viisastun. Jää sitten tuleville sukupolville opittavaa jos koneenkäyttäjä on hölmöillyt :)
 
Jatkoa tälle, tein pyörälle pihassa pikaisen tsekkauksen ja iloisesti oli osassa ruuveja momentit ns. vituillaan XXL:n jäljiltä. Alkaen vaikka takarenkaan akselista joka oli ihan löysällä. Ei olis vissiin pitänyt luottaa ”ajovalmiina” toimitettavaan pyörään vaan tsekata vielä itse ennen lenkkiä, koska varmaan oli eilenkin löysällä, mutta ennen nyt kuitenkin urheiluliikkeistä saanut pyörät oikeasti valmiina niin enpä ajatellut olevan tarvetta…

Kävin läpi suurimman osan kierteillä olevista osista ja laitoin sormimomenttiin (ei ole momenttiavainta vielä) ja pikainen vaihteiden sekä jarrujen säätö ja uudelleen baanalle. About sama rundi kuin eilen ja samat fiilikset vahvistui mitkä eilen sai.

Koeajojen pohjalta pyörä on muilta osin oikeinkin hyvä, mutta nuo Sramin SX Eaglet ei kyllä oikein vakuuta. Verrattuna Habitin Deore 1x12 settiin ihan heittämällä huonommat toimivuudeltaan metsässä möyriessä. XXL:n jäljiltä olivat säädöissä, mutta jo ekalla lenkillä alkoi röpeltämään ja tippui kerran rattaalta juuttuen oikein kunnolla rataspakan taakse. Vaikka trimmasin stopparin säädöt ja vaijerin kireyden tänään ennen lähtöä niin teki saman tempun kolme kertaa lenkin aikana ja stopparia sekä vaijeria sai olla säätämässä uudelleen moneen kertaan. Pitää varmaan seuraavaksi tarkistaa ettei kasaaja ole jättänyt vaijerin ruuvia löysälle kun en tuota huomannut tarkistaa tänään.

Tuntuu ihan hullulta että tämän hintaluokan ja kategorian pyörään lyödään tuollainen alatason osasarja eikä jotain edea vähän laadukkaampaa. Kai tämä on sitä inflaatiota tämäkin… Joutuu kyllä harkitsemaan tuon osalta päivitystä jos ei asetuttuaan ala toimia paremmin.

Toinen osa mikä ei ole ihan niin smooth kuin Habitissa on tuo dropperi, jonka kahva oli sekin jätetty kiristämättä kunnolla ja löystyi käytössä, minkä lisäksi vaijerin pään suojus oli niin huonosti kiinni että jäi käteen kun kiristin vaijeria. Oikein säädettynä toimii kuitenkin ihan ok, riittävästi säätövaraa ja riittää omaan tarpeeseen vaikkei ihan top of the line olekaan.

Jatkan nyt vielä tätä GT Sensor monologiani jos tämä sattuu jotakuta kiinnostamaan.

Sensori kävi kolmatta kertaa lenkillä, tällä kertaa naapurikunnan puolella vähän vauhdikkaampaan ajoon soveltuvilla ns. ”hoidetuilla” MTB-poluilla.

Ilmeisesti osat alkaa asettumaan koska tällä reissulla ei ketjut tippuneet kertaakaan tai tapahtunut muutakaan erityisen häröä, eikä tarvinut pysähtyä matkalla säätämään tai kiristämään jotain osaa. Siitä huolimatta vaihteisto ei edelleenkään oikein vakuuta, saatika aiheuta mitään wow-fiiliksiä. Enemmänkin tuntuu että niiden kanssa tulee toimeen, kunhan ennakoi riittävästi koska vaihdot pitää tapahtua käytännössä nollavedolla tai tapahtuu asioita, ja yleisellä tasolla luottamus näitä kohtaan on vähän alhaalla. Näillä laduilla ei myöskään ollut tarve renklata vaihteita yhtä paljon kuin edellisten lenkkien teknisessä möyrinnässä, joten reissut ei olleet suoraan vertailukelpoisia.

Erikoisena havaintona satulan ruuvit ei tunnu pysyvän kiinni. Satuli alkoi ääntämään ja nitkumaan edellisellä lenkillä ja saman teki nytkin vaikka kiristin sen edellisen lenkin jälkeen. Eipä ole mokomaa osunut aiemmin kohdalle…

Jarrujen osalta paketti on hanskassa, TRP Slate EVO T4:t tuntuu toimivan oikein hyvin, etenkin nyt pienen sisäänajon jälkeen. Jarruvoimaa on helppo hallita kevyillä kahvoilla ja sitten kun kahvaa vetäisee kunnolla niin jarrutustehoa löytyy riittävästi. Pitänee alkaa seuraavaksi opiskelemaan miten kahvan asentoa saisi säädettyä, voisin ehkä haluta sitä pikkuisen säätää vielä. Takajarrun levy näyttää olevan aavistuksen vino yhdestä kohtaa, alkoi hankaamaan ja piti keskittää jarrut uudelleen mutta ei ole niin vino että haittaisi vielä.

Metsässä vietetyn ajan jälkeen näyttää pahasti siltä että mun pitää varmaan hankkia tymäkämpi jousi takaiskariin. Sagia ei saanut säädettyä ihan rungossa mainitulle välille joten pyörä kahlaa pikkuisen alhaalla, ja sen huomaa välillä. Tekee toki myös sen, että pomppiessa mennään aika pohjaan saakka vaikkei mitään isoa ilmaa tulisikaan alle. Vakiojousi näyttää olevan 450 paunainen ja parin laskurin perusteella mulla tarttis olla varmaan 550 paunaa tuossa, joidenkin laskureiden mukaan enemmänkin. Pitää seuraavaksi tutkia saako noita peräti Suomesta jostain tilattua vai pitääkö alkaa tilailemaan ulkomailta.

Koska tämän fillarin kanssa taitaa tulla enemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita eteen, niin päätin tilata vähän lisää suojuksia etten pasko paikkoja metsässä. Tähän asti on tullut mentyä ilman suojia perus mtb-kypärän kanssa, mutta nyt tilaukseen lähti uusi kypärä jossa on irroitettava leukasuoja (Cratoni, Amazonista satkulla) sekä Larun pyörän tarjouksesta Enduran SingleTrack Lite II polvarit ja kyynärsuojat. Kiinnostaa lähteä joskus testaamaan tuota bike park touhuakin niin sitäkin varten suojat ja full face mahdollisuus syytä olla olemassa, mutta en nyt mitään varsinaisia DH-kamppeita alkanut kuitankaan hankkimaan kun niille tuskin on tarvetta/käyttöä mun ajoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom