Pyöräily

Auttakaas miestä mäessä. Mikä voi olla juurisyy, että 7-vaihteisessa sähköpyörässä isoin vaihe loksauttaa koko takavaihtajaa.
Vaihde ei siis vaihdu pienemmälle. Koko vaihtaja vaan tärähtää ja loksahtaa mikä ajossa tuntuu pahalta. Muilla vaihteilla ei ole ongelmia. Olen nyt h ruuvia säätänyt auki eli siirtänyt vaihtajan rattaan positiota enemmän ulos, ja ongelma pieneni mutta ei poistunut. Olen nyt säätänyt ruuvia jo 1,5 kierrosta auki joka on omalla mittapuulla melko paljon varsinkin kun vertaa tilanteeseen ennen kuin ongelma yhtäkkiä alkoi. Mitään hittiä pyörä ei ole ottanut. Ketju on öljytty ja kaikki on puhdasta. Onko jotain mitä voisin lähteä miettimään?
 
Auttakaas miestä mäessä. Mikä voi olla juurisyy, että 7-vaihteisessa sähköpyörässä isoin vaihe loksauttaa koko takavaihtajaa.
Vaihde ei siis vaihdu pienemmälle. Koko vaihtaja vaan tärähtää ja loksahtaa mikä ajossa tuntuu pahalta. Muilla vaihteilla ei ole ongelmia. Olen nyt h ruuvia säätänyt auki eli siirtänyt vaihtajan rattaan positiota enemmän ulos, ja ongelma pieneni mutta ei poistunut. Olen nyt säätänyt ruuvia jo 1,5 kierrosta auki joka on omalla mittapuulla melko paljon varsinkin kun vertaa tilanteeseen ennen kuin ongelma yhtäkkiä alkoi. Mitään hittiä pyörä ei ole ottanut. Ketju on öljytty ja kaikki on puhdasta. Onko jotain mitä voisin lähteä miettimään?
Vaijerin kireys nyt tulisi ekana mieleen, ei niinkään h-ruuvi. Kiristä vaijeria säätöruuvista vaikka puoli kierrosta ja katso auttaako.
 
Vaijerin kireys nyt tulisi ekana mieleen, ei niinkään h-ruuvi. Kiristä vaijeria säätöruuvista vaikka puoli kierrosta ja katso auttaako.

Mut eiks sen pitäis vaikuttaa silloin kaikkien vaihteiden osalta..tai siis jos vaijeri olisi löysällä niin ongelma näkyisi joka vaihteella? Tai sit mä en vaan osaa ymmärtää.. :)
 
Mut eiks sen pitäis vaikuttaa silloin kaikkien vaihteiden osalta..tai siis jos vaijeri olisi löysällä niin ongelma näkyisi joka vaihteella? Tai sit mä en vaan osaa ymmärtää.. :)
Ei välttämättä vaikuta kaikkiin vaihteisiin. Jos ongelma alkoi yhtäkkiä, niin luultavasti vaijerista on säije/säikeitä mennyt poikki ja vaijeri on tämän takia venynyt.
 
Auttakaas miestä mäessä. Mikä voi olla juurisyy, että 7-vaihteisessa sähköpyörässä isoin vaihe loksauttaa koko takavaihtajaa.
Vaihde ei siis vaihdu pienemmälle. Koko vaihtaja vaan tärähtää ja loksahtaa mikä ajossa tuntuu pahalta. Muilla vaihteilla ei ole ongelmia. Olen nyt h ruuvia säätänyt auki eli siirtänyt vaihtajan rattaan positiota enemmän ulos, ja ongelma pieneni mutta ei poistunut. Olen nyt säätänyt ruuvia jo 1,5 kierrosta auki joka on omalla mittapuulla melko paljon varsinkin kun vertaa tilanteeseen ennen kuin ongelma yhtäkkiä alkoi. Mitään hittiä pyörä ei ole ottanut. Ketju on öljytty ja kaikki on puhdasta. Onko jotain mitä voisin lähteä miettimään?
Olitko ennen ongelman alkua ottanu taka rengasta irti, vai alkoko ongelma yhtäkkiä vaan.
 
Pieneltä juhannus lenkiltä tulossa. Pitihän sitä käydä vähän temppuilemassa ja pomppimassa, mutta ei jaksanut lähteä paikalliselle mäelle asti, kun ei autoa käytössä.

Hyviä juhannuksia tasapuolisesti kaikille!

1719064786206.jpg
 
Onko tollanen Canyon Neuron 5 hyvä fillari, jos kiinnostaa aloitella maastossa fillariointi? Oikeastaan myös bikeparkit houkuttaa, mutta muita harrastuksia sen verran, ettei aikaa säännölliselle harrastamiselle oikein ole. Ei tunnu oikein järkevältä siis satsata enempää kuin tuo n. 1500 eur. Olisiko tohon hintaluokkaan jotain muita vaihtoehtoja suositella? Ei varmaan pakko olla edes täysjousitettu, mutta kyllä kai se mukavuutta toisi maastossa ajeluun.

On hyvä XC/Trail -ajelun aloittamiseen. Vehjettä valitessa voi miettiä vaikka niinkin, että vaikka parkkihommat ovat kivoja, mutta jos ei ihan parkin vieressä asuskele, tulee hommasta vähän pidemmän kaavan harrastamista verrattuna siihen, että tuollaisella filolla lähtee lähipoluille. Tossakin on jo sen verran joustoa ja muutkin speksit sen verran ok että lähipoluilla varmasti pärjää hyvin. Möhkömpää ei kyllä kannata ottaa jos ajoista vaikka vain 20% olisi parkkeilua. Tommosen kun ottaa lenkkifiloksi, ajelee vaikka yhden kauden niillä lähipoluilla ja käy sitten parkissa ja vuokraa sieltä testailun vuoksi möhkömmän, saa hyvää benchmarkkia jatkoa varten.
 
On hyvä XC/Trail -ajelun aloittamiseen. Vehjettä valitessa voi miettiä vaikka niinkin, että vaikka parkkihommat ovat kivoja, mutta jos ei ihan parkin vieressä asuskele, tulee hommasta vähän pidemmän kaavan harrastamista verrattuna siihen, että tuollaisella filolla lähtee lähipoluille. Tossakin on jo sen verran joustoa ja muutkin speksit sen verran ok että lähipoluilla varmasti pärjää hyvin. Möhkömpää ei kyllä kannata ottaa jos ajoista vaikka vain 20% olisi parkkeilua. Tommosen kun ottaa lenkkifiloksi, ajelee vaikka yhden kauden niillä lähipoluilla ja käy sitten parkissa ja vuokraa sieltä testailun vuoksi möhkömmän, saa hyvää benchmarkkia jatkoa varten.
Hyviä vinkkejä, kiitos. Mitenköhän paljon tälläinen satunnainen harrastelija huomaa eroa Neuron 5 & 6 välillä? Tuoko tuo kalliimpi mitään lisäarvoa esim. metsäpoluilla rymistelyyn, jos kokemusta vastaavista pyöristä ei vielä ole?
 
Päivän suosikkikysymys, mikä pyörä minulle? Budjetti venytettävissä n. 2500e asti. Ajajalla mittaa 184 cm.

Firma otti keväällä työsuhdepyörän mukaan etuihin ja siitä se ajatus sitten lähti.

Ajot on yli 90% pinnoitettua tietä ja tällä hetkellä tallissa on sähköinen maastopyörä, joten sileät ja suht kapeat renkaat olisi oikein hyvä juttu. Katselin ihan maantiefillareita, mutta en halua kuitenkaan kulkea ahteri ravassa, joten lokkarit on oltava. Runkoon on saatava lukko kiinni myös. Olen kallistumassa cyclocrossin tai gravelin suuntaan, mutta ei maantielaitekaan ole poissuljettu toki.

Omat ajot on reipasta 25 km per suunta työmatkaa ja tuo maasturi ei enää ole paras vaihtoehto.

Vilkuilin seuraavia:
tässä viehättää yksi eturatas, isona miinuksena mekaaniset levyt.

Tässä taas alkaisi olla todella paljon asioita kohdallaan, mutta todennäköisesti noita ei saa enää.

Tämäkin vois olla kiva ja näitä taitaa saadakin.

Mitäs sudenkuoppia näiden hankinnassa nyt voi tulla vastaan? Maasturia hankkiessa kävelin runkokoon suhteen ansaan, myyjä suositteli isompaa runkoa, vaikka oma fiilis oli muuta.
 
Päivän suosikkikysymys, mikä pyörä minulle? Budjetti venytettävissä n. 2500e asti. Ajajalla mittaa 184 cm.

Firma otti keväällä työsuhdepyörän mukaan etuihin ja siitä se ajatus sitten lähti.

Ajot on yli 90% pinnoitettua tietä ja tällä hetkellä tallissa on sähköinen maastopyörä, joten sileät ja suht kapeat renkaat olisi oikein hyvä juttu. Katselin ihan maantiefillareita, mutta en halua kuitenkaan kulkea ahteri ravassa, joten lokkarit on oltava. Runkoon on saatava lukko kiinni myös. Olen kallistumassa cyclocrossin tai gravelin suuntaan, mutta ei maantielaitekaan ole poissuljettu toki.

Omat ajot on reipasta 25 km per suunta työmatkaa ja tuo maasturi ei enää ole paras vaihtoehto.

Vilkuilin seuraavia:
tässä viehättää yksi eturatas, isona miinuksena mekaaniset levyt.

Tässä taas alkaisi olla todella paljon asioita kohdallaan, mutta todennäköisesti noita ei saa enää.

Tämäkin vois olla kiva ja näitä taitaa saadakin.

Mitäs sudenkuoppia näiden hankinnassa nyt voi tulla vastaan? Maasturia hankkiessa kävelin runkokoon suhteen ansaan, myyjä suositteli isompaa runkoa, vaikka oma fiilis oli muuta.
Kokeile kattoo joku hihna vetonen gräveli. Mietin et jos sulla on 50km per päivä, niin ketjut ja rattaat tulee kuluu aika tiuhaan tahtiin. Veikkaa että pidemmän päälle halvemmaks tulee omistaa joku hihna vetonen kapistus, johon ei tarvii lisäillä öljyä ja rattaat ei kulu kun hihna lopulta menee rikki.
 
Hyviä vinkkejä, kiitos. Mitenköhän paljon tälläinen satunnainen harrastelija huomaa eroa Neuron 5 & 6 välillä? Tuoko tuo kalliimpi mitään lisäarvoa esim. metsäpoluilla rymistelyyn, jos kokemusta vastaavista pyöristä ei vielä ole?
Et tuu huomaa mitään eroaa. Kalliimmassa on paremmat jarrut, muuten en kyllä lähtis sanoo että kiekoissa tai keulassa olis merkittävää eroa. Jos sulla työkalut ei pysy kädessä, niin fox on hyvä, mutta jos oot diy henkinen henkilö joka haluaa säästää ja tehä huoltoja ite, niin suosittelen rokkarin vaimentimilla.
 
Päivän suosikkikysymys, mikä pyörä minulle? Budjetti venytettävissä n. 2500e asti. Ajajalla mittaa 184 cm.

Firma otti keväällä työsuhdepyörän mukaan etuihin ja siitä se ajatus sitten lähti.

Ajot on yli 90% pinnoitettua tietä ja tällä hetkellä tallissa on sähköinen maastopyörä, joten sileät ja suht kapeat renkaat olisi oikein hyvä juttu. Katselin ihan maantiefillareita, mutta en halua kuitenkaan kulkea ahteri ravassa, joten lokkarit on oltava. Runkoon on saatava lukko kiinni myös. Olen kallistumassa cyclocrossin tai gravelin suuntaan, mutta ei maantielaitekaan ole poissuljettu toki.

Omat ajot on reipasta 25 km per suunta työmatkaa ja tuo maasturi ei enää ole paras vaihtoehto.

Vilkuilin seuraavia:
Vilkaisepa Focus Atlas graveli esim. Larun pyörästä. Saa lokaria ja tarakkaa kiinni jos haluaa ja osiltaan aika kilpailukykyinen minkä pyörän kanssa tahansa.
 
Kokeile kattoo joku hihna vetonen gräveli. Mietin et jos sulla on 50km per päivä, niin ketjut ja rattaat tulee kuluu aika tiuhaan tahtiin. Veikkaa että pidemmän päälle halvemmaks tulee omistaa joku hihna vetonen kapistus, johon ei tarvii lisäillä öljyä ja rattaat ei kulu kun hihna lopulta menee rikki.
Kiitos vinkistä! Kovin niukasti löytyy järkeviä vaihtoehtoja kuitenkaan, mutta pidän silmiä auki.

Vilkaisepa Focus Atlas graveli esim. Larun pyörästä. Saa lokaria ja tarakkaa kiinni jos haluaa ja osiltaan aika kilpailukykyinen minkä pyörän kanssa tahansa.
Kävin vilkaisemassa, antoivat toisenkin ajatuksen tuosta Activen c2 Evo-mallista. Tuosta löytyy ihan kauhean vähän mitään testejä kuitenkaan.

Päivän aikana lisäksi mukaan ajatuksiin on tullut myös Specialized Diverge comp E5. Ja budjetti kasvaa. Tässä kohti pitänee nukkua yön yli.
 
Iski "Tanwall" kuume ja olen katsellutkin eri vaihtoehtoja verkkokaupoista. Ajo on pääasiassa työmatkapyöräilyä asfaltilla ja hiekkateillä. Jonkin verran myös helpohkoja maastopolkuja. Tästä syystä olen katsellut mahdollisimman pieninappulaisia kumeja.

Runko:
Trek Powerfly 7

Haarukka:
RockShox 35 Gold RL

Vanne:
Bontrager Line Comp 30, Tubeless Ready -> 29 mm sisämitta, 34 mm ulkomitta

Rengas:
Maxxis - Ikon
Maxxis - Rekon
Maxxis -Rekon Race

Rekon Race mallia saisi 29x2.35 koossa sekä WT mallina 29x2.40.
Rekon olisi saatavilla 29x2.60 WT koossa.
(nämä koot saatavilla verkkokaupassa, josta olisin muutakin tilaamassa)

Maxxis sivujen mukaan WT:lle suositeltu vanteen leveys välillä 30-35 mm optimin ollessa 35 mm.
Rekon Race rengaan tiedoissa mainitaan kuitenkin WT XC (cross country?) jota nämä muutkin renkaat mielestäni ovat?
Sille optimi leveys 30 mm ja suositeltu vaihteluväli 25-30 mm.

Vakiokumit ovat kokoa 29x2.40.

Minkä kokoiset kumit ottaisitte näillä lähtötiedoilla?
29x2.35 (ei WT) olisi varmaankin varma valinta, mutta "tuhdimmat" kumit miellyttäisi enemmän silmää. :rolleyes:
Ensimmäistä kertaa tilaamassa jotain muuta, kuin täysin samaa kokoa kuin alkuperäinen joten myönnän olevani hieman hukassa.
 
Hyviä vinkkejä, kiitos. Mitenköhän paljon tälläinen satunnainen harrastelija huomaa eroa Neuron 5 & 6 välillä? Tuoko tuo kalliimpi mitään lisäarvoa esim. metsäpoluilla rymistelyyn, jos kokemusta vastaavista pyöristä ei vielä ole?

Aika vähän huomaa eroa tilanteessasi. Kutosessa on kyllä toki vähän parempia osia, mutta tuollakin pääsee oikein hyvin 'oikean' maastopyörän ja -pyöräilyn makuun kohtuuhinnalla. Tuolla kun jonkun aika ajelee eri maastoissa, on helpompaa sitten miettiä mihin suuntaan haluaa (jos mihinkään) päivittää.
 
Tuli viimeinkin tänään käytyä ulkoiluttamassa Sensoria lähipoluilla jotka ovat isolta osin aika teknistä metsäpolkua. Hienosti meni pyörä ja tuntui alla todella sopivalta kokonsa ja geometrian puolesta. Huomaa kyllä että omimmillaan pyörä on vauhdikkaammissa pätkissä jolloin todellinen luonne alkaa tulemaan esiin. Vanhaan (viime kesäiseen) Habit hardtailiin verrattuna Habit tuntuu pykälää enemmän ”traktorilta” ja tämä taas vaikuttaa tuntumaltaan enemmän vauhdikkaampaan ajoon sopivalta. Tai ainakaan en vaan päässyt sellaisiin fiiliksiin Habitin kanssa kuin tällä.

Nyypiövirheenä sitten vedin about koko keikan keulan säädin ”firm”-asennossa ja ihmettelin että on ne aika jäykäks keulan säätäneet XXL:ssä. Muuttui meno vähän pehmeämmäksi kun laittoi ”open”-asentoon :rolleyes:

Takapää vähän huutais jäykempää jousta meikäläisen painoisen kuskin alla mutta sai tällä vakiojousellakin sagin suht kohdalleen säädettyä.

Oli sen verran hauskaa tuo nopeiden pätkien veto tämän kanssa että pitää alkaa katselemaan löytyykö järkimatkan päästä jotain hyviä mäkipolkuja, tai lähteä ulkoiluttamaan pyörää vaikka Teijon bike parkkiin…
 
Kysytään lisää tyhmiä, elikkäs onkos tuo normaalia, että tuo Shimano Clariksen takanapa (mikä on suomenkielinen termi, 'freehub') sisältää hieman klappia, joka saa koko kasetin heilumaan sivuttaissuunnassa pikkuisen, vaikka kasetti on tiukasti momentissa. Napa siis heiluu akselin ympärillä jonkun verran.

Olen nyt 105% varma, että välys on pelkästään tuossa navassa, eikä kasetin kiinnityksessä. Kertaalleen jo otin uudehkon kasetin irti ja uudestaan laitoin momenttiin, kun epäilytti että näinkö se purkautuu, vaan sama klappi tuntui ihan paljaassa takanavassa kasetti irti.

Kulunut napa vai normaalia välystä?
 
Kysytään lisää tyhmiä, elikkäs onkos tuo normaalia, että tuo Shimano Clariksen takanapa (mikä on suomenkielinen termi, 'freehub') sisältää hieman klappia, joka saa koko kasetin heilumaan sivuttaissuunnassa pikkuisen, vaikka kasetti on tiukasti momentissa. Napa siis heiluu akselin ympärillä jonkun verran.

Olen nyt 105% varma, että välys on pelkästään tuossa navassa, eikä kasetin kiinnityksessä. Kertaalleen jo otin uudehkon kasetin irti ja uudestaan laitoin momenttiin, kun epäilytti että näinkö se purkautuu, vaan sama klappi tuntui ihan paljaassa takanavassa kasetti irti.

Kulunut napa vai normaalia välystä?

Joskus siellä kasetin takana on välikappale ja jos se puuttuu niin voi olla väljä. En muista oliko se 8 vaihteisessa. Jos nappaat kiinni vanteesta ja yrität heilutella sitä puolelta toiselle ja se heiluu ja naksuu niin sitten on laakereiden kiristysmutteri löysällä.
 
Vanne ei heilu kiekko paikallaan pyörässä. Napa (ja siinä kiinni oleva kasetti) heiluu akseliin ja vanteeseen nähden hieman. Mitään prikkoja ei ollut sen enempää navan kuin uuden kasetin (CS-HG50-8) mukana, katoin sillä silmällä kun oli ensimmäinen kasetin vaihto tuohon pyörään itsellä ja en ollut varma onko prikallinen. Eli varmaan on natiivi 8v napa/kiekko, johon ei isompi kasetti mahtuisikaan.

e: kasetin vaihto, ei navan

REAR HUBShimano HB-TX506, QR, 6-Bolt
RIMSCUBE RA 1.9 Disc
 
Viimeksi muokattu:
Orbea terra h30 x1 voisi olla yksi vaihtoehto. Tuolla olisi sun kokoa saatavilla ja budjettiinkin pitäisi mahtua.

Jep tää on hyvä.
edit: activet ja focukset ihan hyviä, mutta mielummin tommonen orbea tai sitten se spessu. Ihan vaikka senkin takia että noilla saa paremmin rispektiä vastaantulevilta lycra-sediltä.
 
Nyt tarvitaan haarukkatietäjiltä apuja:

Pitäisi löytää pyörään korvaava etuhaarukka nykyisen ollessa jotain seuraavaa kryptistä numerosarjaa Suntour SF12-NRX D LO Lite, 700C, 63mm Travel, 1-1/8x270mm Steerer, Disc, W/ Lockout, Black
Mistäpä tuolle löytää sopivan tilalle?
 
Terve! Vedin eilen ensiajelut uudella GT avalanchella elite:llä jossa on hydrauliset levyjarrut eilen kuitenkin huomasin että molemmat jarrut laahasivat. Tämän jälkeen tein netistä ohjeistetusti tuon jarrulevyn aseman kiristyksen uusiksi, ja laitoin ohuen pahvin väliin ja Kiristin. Tämän jälkeen en kuullut laahausta, mutta molemmat ajossa sitten huomasin että kumpikaan jarru ei jarruta kunnolla. Takajarrut esimerkiksi ei pysäyttäisi minua alamäessä.

Mitä minun pitäisi tehdä jotta saisin korjattua nämä jarrut? Olen suht uusi pyörän säätämisen kanssa joten en oikein tiedä miten tästä mennä eteenpäin.
 
Nyt tarvitaan haarukkatietäjiltä apuja:

Pitäisi löytää pyörään korvaava etuhaarukka nykyisen ollessa jotain seuraavaa kryptistä numerosarjaa Suntour SF12-NRX D LO Lite, 700C, 63mm Travel, 1-1/8x270mm Steerer, Disc, W/ Lockout, Black
Mistäpä tuolle löytää sopivan tilalle?
Onko nykynen rikki vai onko joku muu syy vaihtaa se?
 
Onko nykynen rikki vai onko joku muu syy vaihtaa se?

Onhan tuolla jo ikää ja luulisin että 1) Huolto voi olla tekemätön paikka ja 2) Tuolle on kai periaatteessa jonkinlainen takaisinkutsu olemassa, liekö vielä voimassa?
 
Onhan tuolla jo ikää ja luulisin että 1) Huolto voi olla tekemätön paikka ja 2) Tuolle on kai periaatteessa jonkinlainen takaisinkutsu olemassa, liekö vielä voimassa?
Jos oot vaihtamassa joka tapauksessa, niin kannattaa kokeilla laittaa eka se takasin kutsuun.
 
Nyt tarvitaan haarukkatietäjiltä apuja:

Pitäisi löytää pyörään korvaava etuhaarukka nykyisen ollessa jotain seuraavaa kryptistä numerosarjaa Suntour SF12-NRX D LO Lite, 700C, 63mm Travel, 1-1/8x270mm Steerer, Disc, W/ Lockout, Black
Mistäpä tuolle löytää sopivan tilalle?
Ehkäpä tämä. "Steerer length" jää 5mm vajaaksi, mutta ehkä ohjainkannattimen alta voi ottaa yhen holkin pois välistä? Mittaisin nykyisestä myös "axle to crown" mitan, että ei suurta eroa ole. Lisäksi tarvitsisi ehkä ohjauslaakerin. https://www.bike-discount.de/en/rockshox-paragon-gold-rl-28-solo-air-65-qr-1
 
Ajattelin ostaa talvi käyttöön sähköpyörän eli mennään loskassa ja lumessa,asfaltti ja perus soratietä,ei mitään metsäreittejä.
Budjetti 2500€, mitä lähden ostamaan? Onko se pakko olla läski talveen? Täällä on huonosti auratut tiet ja lunta paljon. Ihan kuntoiluun,ei mitään työmatkaa.
Chatgpt sanoin näin:

### 1. **CUBE Reaction Hybrid Performance 500**
- **Moottori:** Bosch Performance Line
- **Akku:** 500 Wh
- **Rungon materiaali:** Alumiini
- **Renkaat:** 29" Schwalbe Smart Sam
- **Jarrut:** Hydrauliset levyjarrut
- **Lisätietoja:** Hyvä akunkesto, laadukas moottori ja hyvät renkaat tekevät tästä pyörästä erinomaisen valinnan talviolosuhteisiin.

### 2. **Tunturi eMAX E500**
- **Moottori:** Shimano Steps E5000
- **Akku:** 504 Wh
- **Rungon materiaali:** Alumiini
- **Renkaat:** 27.5" Schwalbe
- **Jarrut:** Hydrauliset levyjarrut
- **Lisätietoja:** Kotimainen vaihtoehto, joka on suunniteltu erityisesti pohjoismaisiin olosuhteisiin. Hyvä akunkesto ja laadukkaat komponentit.

### 3. **Haibike Sduro HardNine 4.0**
- **Moottori:** Yamaha PW-ST
- **Akku:** 500 Wh
- **Rungon materiaali:** Alumiini
- **Renkaat:** 29" Schwalbe Smart Sam
- **Jarrut:** Hydrauliset levyjarrut
- **Lisätietoja:** Laadukas moottori ja akku, jotka toimivat hyvin myös kylmissä olosuhteissa. Hyvä hinta-laatusuhde.

### 4. **Merida eBIG.TOUR 400 EQ**
- **Moottori:** Shimano Steps E6100
- **Akku:** 500 Wh
- **Rungon materiaali:** Alumiini
- **Renkaat:** 29" Maxxis
- **Jarrut:** Hydrauliset levyjarrut
- **Lisätietoja:** Erittäin hyvä akunkesto ja mukava ajokokemus tekevät tästä pyörästä erinomaisen talvikäyttöön.

### 5. **Trek Powerfly 4**
- **Moottori:** Bosch Performance Line CX
- **Akku:** 500 Wh
- **Rungon materiaali:** Alumiini
- **Renkaat:** 29" Bontrager
- **Jarrut:** Hydrauliset levyjarrut
- **Lisätietoja:** Vahva ja luotettava moottori, hyvä akunkesto ja laadukkaat komponentit tekevät tästä pyörästä hyvän valinnan talvikäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Jos et saa pyörää sisälle, niin suosittelen kiinnittämään huomiota siihen, kuinka helposti mistäkin pyörästä akun saa irti. Nimim. kun sähköpyöräni hyytyi pakkaseen.
 
Ehkäpä tämä. "Steerer length" jää 5mm vajaaksi, mutta ehkä ohjainkannattimen alta voi ottaa yhen holkin pois välistä? Mittaisin nykyisestä myös "axle to crown" mitan, että ei suurta eroa ole. Lisäksi tarvitsisi ehkä ohjauslaakerin. https://www.bike-discount.de/en/rockshox-paragon-gold-rl-28-solo-air-65-qr-1

Ei siitä tarvi välttämättä ottaa holkkeja pois kun vaan mittaa nykyisen putken pituuden, se on tehtaalla luultavasti sahattu lyhyemmäksi, ja varmistaa että uudessa on pidempi. Luultavasti se uusi pitää sahata sopivan mittaiseksi joka tapauksessa. Laakerit pitäisi mennnä samoilla vanhoilla. Kävyn (star nut) tarvitsee ellei uuden haarukan tiedoissa lue että se tulee mukana.
Tohonhan on omat erikoistyökalunsa asennukseen mutta menee hyvin ilmankin kun valmistautuu ennalta ja katsoo ohjeet.
 
Tuli viimeinkin tänään käytyä ulkoiluttamassa Sensoria lähipoluilla jotka ovat isolta osin aika teknistä metsäpolkua. Hienosti meni pyörä ja tuntui alla todella sopivalta kokonsa ja geometrian puolesta. Huomaa kyllä että omimmillaan pyörä on vauhdikkaammissa pätkissä jolloin todellinen luonne alkaa tulemaan esiin. Vanhaan (viime kesäiseen) Habit hardtailiin verrattuna Habit tuntuu pykälää enemmän ”traktorilta” ja tämä taas vaikuttaa tuntumaltaan enemmän vauhdikkaampaan ajoon sopivalta. Tai ainakaan en vaan päässyt sellaisiin fiiliksiin Habitin kanssa kuin tällä.

Nyypiövirheenä sitten vedin about koko keikan keulan säädin ”firm”-asennossa ja ihmettelin että on ne aika jäykäks keulan säätäneet XXL:ssä. Muuttui meno vähän pehmeämmäksi kun laittoi ”open”-asentoon :rolleyes:

Takapää vähän huutais jäykempää jousta meikäläisen painoisen kuskin alla mutta sai tällä vakiojousellakin sagin suht kohdalleen säädettyä.

Oli sen verran hauskaa tuo nopeiden pätkien veto tämän kanssa että pitää alkaa katselemaan löytyykö järkimatkan päästä jotain hyviä mäkipolkuja, tai lähteä ulkoiluttamaan pyörää vaikka Teijon bike parkkiin…

Jatkoa tälle, tein pyörälle pihassa pikaisen tsekkauksen ja iloisesti oli osassa ruuveja momentit ns. vituillaan XXL:n jäljiltä. Alkaen vaikka takarenkaan akselista joka oli ihan löysällä. Ei olis vissiin pitänyt luottaa ”ajovalmiina” toimitettavaan pyörään vaan tsekata vielä itse ennen lenkkiä, koska varmaan oli eilenkin löysällä, mutta ennen nyt kuitenkin urheiluliikkeistä saanut pyörät oikeasti valmiina niin enpä ajatellut olevan tarvetta…

Kävin läpi suurimman osan kierteillä olevista osista ja laitoin sormimomenttiin (ei ole momenttiavainta vielä) ja pikainen vaihteiden sekä jarrujen säätö ja uudelleen baanalle. About sama rundi kuin eilen ja samat fiilikset vahvistui mitkä eilen sai.

Koeajojen pohjalta pyörä on muilta osin oikeinkin hyvä, mutta nuo Sramin SX Eaglet ei kyllä oikein vakuuta. Verrattuna Habitin Deore 1x12 settiin ihan heittämällä huonommat toimivuudeltaan metsässä möyriessä. XXL:n jäljiltä olivat säädöissä, mutta jo ekalla lenkillä alkoi röpeltämään ja tippui kerran rattaalta juuttuen oikein kunnolla rataspakan taakse. Vaikka trimmasin stopparin säädöt ja vaijerin kireyden tänään ennen lähtöä niin teki saman tempun kolme kertaa lenkin aikana ja stopparia sekä vaijeria sai olla säätämässä uudelleen moneen kertaan. Pitää varmaan seuraavaksi tarkistaa ettei kasaaja ole jättänyt vaijerin ruuvia löysälle kun en tuota huomannut tarkistaa tänään.

Tuntuu ihan hullulta että tämän hintaluokan ja kategorian pyörään lyödään tuollainen alatason osasarja eikä jotain edea vähän laadukkaampaa. Kai tämä on sitä inflaatiota tämäkin… Joutuu kyllä harkitsemaan tuon osalta päivitystä jos ei asetuttuaan ala toimia paremmin.

Toinen osa mikä ei ole ihan niin smooth kuin Habitissa on tuo dropperi, jonka kahva oli sekin jätetty kiristämättä kunnolla ja löystyi käytössä, minkä lisäksi vaijerin pään suojus oli niin huonosti kiinni että jäi käteen kun kiristin vaijeria. Oikein säädettynä toimii kuitenkin ihan ok, riittävästi säätövaraa ja riittää omaan tarpeeseen vaikkei ihan top of the line olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään julkastiin garmin edge 1050. Oon yrittäny kolaa läpi kaikki paikat, mutta nähtävästi joutuu tilaa verkkokaupasta, kun mistään muualta tota kapistusta ei nähtävästi saa tilattuu. Nykynen 1040.
 
Tänään julkastiin garmin edge 1050. Oon yrittäny kolaa läpi kaikki paikat, mutta nähtävästi joutuu tilaa verkkokaupasta, kun mistään muualta tota kapistusta ei nähtävästi saa tilattuu. Nykynen 1040.
Mitä tuossa luin arvosteluja niin 80% tippuu akun kesto mutta vähän parempi näyttö. Tosin kaikki samat päivitykset tulee myös 1040 versioon, että ihan turhaa päivittää jos omistaa jo 1040
 
Tuli hommattua Orbea Carpe ja seisontatuki pitäis saada, mutta tässä on tuen kiinnikkeet takahaarukan alaputken pohjassa. OEM jalassa tulee adapteri mukana, mutta ei sitä koko jalkaa kiinnostais ostaa. Onko tietoa onko tommoiseen asennustapaan jotain universaalia adapteria olemassa vai onko tää joku Orbean ihan ekslusiivinen säätö?

Edit. vastaan itelleni, ei ole mitenkään universaali, pakko ostaa toi Orbean jalka joita ei löydy oikein mistään.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuossa luin arvosteluja niin 80% tippuu akun kesto mutta vähän parempi näyttö. Tosin kaikki samat päivitykset tulee myös 1040 versioon, että ihan turhaa päivittää jos omistaa jo 1040
Kyl mua silti kiinostaa testaa toi 1050.

jos joku muukin etti paikkaa ostaa toi kapistus, niinhalvin löytyy varuste netissä. Garmin Edge 1050 | Pyöräily GPS:t | Varuste.net
Toivotaa että toi tulo on enemmänkin 2 pv kun 9 pv
 
Mitä noissa erillisissä on ettei puhelimen appi riitä, kestävyys, akku?

Luulis että 20€ sais Garminin appin puhelimeen joka korvaa erillisen laitteen, joka kuitenkin tarvii puhelimen oillekin ominaisuuksille.
 
Itse ainakin haluaisin pistää koko luurin kiinni pyöräilyn ajaksi ettei sen pirinä ja piipitys pilaa tunnelmaa. Toki vois heittää johonkin offline moodiin ja käyttää etukäteen ladattuja karttoja, mutta haluaisin myös säästää sitä puhelimen akkua johonkin muuhun kun nuo omat ajelut tuntuu aina kestävän useita tunteja. Sateen sattuessa kohdalle pidän mielummin sen erillisen laitteen siinä edessä kun alan jotain biltema pussukkaa säätämään luurin päälle. Tai pitäisin, itselläni ei vielä ole sitä erillistä laitetta.

Mulla on tosiaan koko laitteen hankinta ihan alkutekijöissään, järkevät vaihtoehdot taitaa olla joko Garmin tai Wahoo. Pitäis jaksaa ottaa selvää mikä mulle sopii parhaiten.
 
Itse ainakin haluaisin pistää koko luurin kiinni pyöräilyn ajaksi ettei sen pirinä ja piipitys pilaa tunnelmaa. Toki vois heittää johonkin offline moodiin ja käyttää etukäteen ladattuja karttoja, mutta haluaisin myös säästää sitä puhelimen akkua johonkin muuhun kun nuo omat ajelut tuntuu aina kestävän useita tunteja. Sateen sattuessa kohdalle pidän mielummin sen erillisen laitteen siinä edessä kun alan jotain biltema pussukkaa säätämään luurin päälle. Tai pitäisin, itselläni ei vielä ole sitä erillistä laitetta.

Mulla on tosiaan koko laitteen hankinta ihan alkutekijöissään, järkevät vaihtoehdot taitaa olla joko Garmin tai Wahoo. Pitäis jaksaa ottaa selvää mikä mulle sopii parhaiten.
Jos on epävarma, niin osta joku vanha käytetty edge 830.


Mitä noissa erillisissä on ettei puhelimen appi riitä, kestävyys, akku?

Luulis että 20€ sais Garminin appin puhelimeen joka korvaa erillisen laitteen, joka kuitenkin tarvii puhelimen oillekin ominaisuuksille.
Garminin appi on ilmanen. Ite tykkään käyttää erillistä garminia koska se poistaa ylimääräsen vatuloinnin, tukee kaikkia mun antureita saumattomasti ja loggaa datan täydellisesti ilman että menetä puhelimesta yhtään akkua jatkuvan gps:n takia. Maastoon kun menee, niin mielummin 1040 näyttö paskaks kun iphone 15 pro maxin. Noi tietokoneet on suuniteltu pelkästään pyöräilyyn ja siinä ne on huomattavasti parempia kun puhelin.
 
Terve! Vedin eilen ensiajelut uudella GT avalanchella elite:llä jossa on hydrauliset levyjarrut eilen kuitenkin huomasin että molemmat jarrut laahasivat. Tämän jälkeen tein netistä ohjeistetusti tuon jarrulevyn aseman kiristyksen uusiksi, ja laitoin ohuen pahvin väliin ja Kiristin. Tämän jälkeen en kuullut laahausta, mutta molemmat ajossa sitten huomasin että kumpikaan jarru ei jarruta kunnolla. Takajarrut esimerkiksi ei pysäyttäisi minua alamäessä.

Mitä minun pitäisi tehdä jotta saisin korjattua nämä jarrut? Olen suht uusi pyörän säätämisen kanssa joten en oikein tiedä miten tästä mennä eteenpäin.

Uudet palat pitäisi ajaa sisään. Useita peräkkäisiä jarrutuksia (luokkaa 10-20) kohtalaisesta vauhdista melkein pysähdyksiin. Palat kuumenee ja alkaa toimimaan. Velogilla on muistaakseni aiheesta Youtube-video, jos haluat perehtyä enemmän.

Toinen vaihtoehto on, että jarrupaloissa on öljyä. Sille ei oikeen voi mitään muuta kuin ostaa uudet palat ja puhdistaa jarrulevy.

Joskus jarruissakin voi olla jotain vikaa. Mulla ei esim. yhdet Formulan jarrut toimineet kunnolla kuin hetken ”jarrutuspolton” ja vesijäähdytyksen jälkeen. Vaihdoin ne sitten toiseen merkkiin…
 
Kysytään lisää tyhmiä, elikkäs onkos tuo normaalia, että tuo Shimano Clariksen takanapa (mikä on suomenkielinen termi, 'freehub') sisältää hieman klappia, joka saa koko kasetin heilumaan sivuttaissuunnassa pikkuisen, vaikka kasetti on tiukasti momentissa. Napa siis heiluu akselin ympärillä jonkun verran.

Olen nyt 105% varma, että välys on pelkästään tuossa navassa, eikä kasetin kiinnityksessä. Kertaalleen jo otin uudehkon kasetin irti ja uudestaan laitoin momenttiin, kun epäilytti että näinkö se purkautuu, vaan sama klappi tuntui ihan paljaassa takanavassa kasetti irti.

Kulunut napa vai normaalia välystä?
Vapaarattaissa on pientä välystä ja se on ihan normaalia.
 
Päivän suosikkikysymys, mikä pyörä minulle? Budjetti venytettävissä n. 2500e asti. Ajajalla mittaa 184 cm.

Firma otti keväällä työsuhdepyörän mukaan etuihin ja siitä se ajatus sitten lähti.

Ajot on yli 90% pinnoitettua tietä ja tällä hetkellä tallissa on sähköinen maastopyörä, joten sileät ja suht kapeat renkaat olisi oikein hyvä juttu. Katselin ihan maantiefillareita, mutta en halua kuitenkaan kulkea ahteri ravassa, joten lokkarit on oltava. Runkoon on saatava lukko kiinni myös. Olen kallistumassa cyclocrossin tai gravelin suuntaan, mutta ei maantielaitekaan ole poissuljettu toki.

Omat ajot on reipasta 25 km per suunta työmatkaa ja tuo maasturi ei enää ole paras vaihtoehto.

Vilkuilin seuraavia:
tässä viehättää yksi eturatas, isona miinuksena mekaaniset levyt.

Tässä taas alkaisi olla todella paljon asioita kohdallaan, mutta todennäköisesti noita ei saa enää.

Tämäkin vois olla kiva ja näitä taitaa saadakin.

Mitäs sudenkuoppia näiden hankinnassa nyt voi tulla vastaan? Maasturia hankkiessa kävelin runkokoon suhteen ansaan, myyjä suositteli isompaa runkoa, vaikka oma fiilis oli muuta.

Ootko kattonu Canyonilta gravel pyörää? komponentit pitäisi olla ihan suht hyvässä hinta-laatu suhteessa :


tai


vähän menee yli budjetin..

Tai sitten : alumiinirunkoinen Grizl mitkä on alle 2t
 
Uudet palat pitäisi ajaa sisään. Useita peräkkäisiä jarrutuksia (luokkaa 10-20) kohtalaisesta vauhdista melkein pysähdyksiin. Palat kuumenee ja alkaa toimimaan. Velogilla on muistaakseni aiheesta Youtube-video, jos haluat perehtyä enemmän.

Toinen vaihtoehto on, että jarrupaloissa on öljyä. Sille ei oikeen voi mitään muuta kuin ostaa uudet palat ja puhdistaa jarrulevy.

Joskus jarruissakin voi olla jotain vikaa. Mulla ei esim. yhdet Formulan jarrut toimineet kunnolla kuin hetken ”jarrutuspolton” ja vesijäähdytyksen jälkeen. Vaihdoin ne sitten toiseen merkkiin…
Sain etujarrun niin että se ei laahaa ja jarruttaa voimakkaasti. Takajarrussa kuitenkin sellainen ongelma että kun painan jarrukahvasta, niin jarru ei toimi kunnolla, jos kuitenkin pumppaan sitä nopeasti, niin silloin jarrutus toimi, kun painan kahvaa pumppauksen jälkeen. Onko kyseessä se että takajarru pitäisi ilmata?
 
Sain etujarrun niin että se ei laahaa ja jarruttaa voimakkaasti. Takajarrussa kuitenkin sellainen ongelma että kun painan jarrukahvasta, niin jarru ei toimi kunnolla, jos kuitenkin pumppaan sitä nopeasti, niin silloin jarrutus toimi, kun painan kahvaa pumppauksen jälkeen. Onko kyseessä se että takajarru pitäisi ilmata?
On, mahdollisesti siellä on ollut hiukan ilmaa säiliössä ja olet pitänyt pyörää ylösalaisin esim säätelyn aikana jolloin se on päässyt sinne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom