Pyöräily

Liittynyt
12.02.2019
Viestejä
153
Nope. Mä käytän ecoa ja trailia vain. Ecoa vielä heittämällä enemmän mun metsäpoluilla.
Koska pienin ratas ja sitä seuravakin näyttää kuluneelta, ja mun ajotapa on kyllä mielestäni pyörää kohtaan säästeliäs niin mistä tämä voi johtua. Voiko liian kireä ketju tai joku säätö vaikuttaa pienimpien rattaiden kulumiseen vai onko tuo aina vain rasituksesta syntyvä kulutus?
Olisko voinut olla että ketjussa vika? Joku jumittunut lenkki tai muu valmistus vika. Tuo 500km pakalla on kyllä älyttömän vähän.

Oon omalla pyörällä missä bafangin jälkiasennus moottori, ajanut 2300km ennenkuin ketju paukahti poikki. Tätä ennen oli ajettu ainakin samanverran ilman sähköjä. Tuosta pakasta kyllä näki että veti viimeisiään. Enkä sitä kyllä metsäreiteilläkään säästellyt vaan painoin menemään käsikaasun avullakin..
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 134
Mitenkähän Foxin jousituksessa uskaltaa käyttää muiden valmistajien öljyjä? Ajattelin huoltaa keulan alajalat ja iskarin ilmakammion nyt kesällä ja talvella täysihuoltoon. Aluksi ajattelin 125 tunnin huoltovälin olevan ihan överi, mutta kyllä tuolle pyörälle vain ajoa tulee. Kunnon kivikossa ja juurakossa ryskäämistä vielä ja kura lentää.

Ilmeisesti tarvitsisin seuraavat öljyt:
Etuhaarukan ilmapuoli: FOX 20wt. Gold
Etuhaarukan vaimennuspuoli: FOX 5wt. Teflon Infused
Takaiskarin ilmakammio: 10 WT Green

Ajoin 8 vuotta Rockshox Sidin keulalla, johon käytin aina vaimennuspuolelle moottoripyörille tarkoitettua 5wt öljyä ja alajalkoihin 5w30 moottoriöljyä. Toimi aina kuin unelma. Nyt on toki vähän kalliimmat ja uudemmat pelit. Tässäkin kuitenkin houkuttelisi vähän halvemmat vaihtoehdot öljylle.

EDIT: Ilmeisesti vaimenninpuolen alajalassa pitäisi olla samaa öljyä kuin vaimentimessa. Tuo Foxin 5wt Teflon Infused -öljy näyttää olevan loppu kaikkialta. Mitenkähän helppo vaimentimeen on vain vaihtaa tavalliset 5wt öljyt?

EDIT2: Taitaa jäädä alajalat huoltamatta. 5wt öljy on tosiaan kaikkialta loppu, ellei halua maksaa 70-80€ hintoja. Järkyttävää.

EDIT3: Netissä väitetään, että Motorex 2.5W toimii hyvin tuon 5wt teflon infused -öljyn kanssa, eli sitä voi laittaa surutta alajalkoihin. Pitää varmaan viimeistään kuun lopussa tehdä isompi tilaus Saksaan ja ensi kuussa huoltaa. Syksy on kuitenkin rankkaa aikaa jousitukselle, kun kura lentää ja märillä kivillä ja juurilla kaipaa pitoa. Yksi +8h repäisykin tiedossa.
  • Motorex 2.5w öljyä
  • Fox 20w öljyä (tai motonetista 20w haarukkaöljyä)
  • 10wt öljyä takaiskariin
  • 2 x ketjua
  • Järemmät ja pitävämmät renkaat syksyksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
499
Vielä parempi, mulla on video.


Mä en rehellisesti osaa sanoa, että mikä on löysä ketju ja mikä normaali. Toivottavasti Teistä joku osaa.

Tässä vielä kuva pakasta ja amatöörin silmin pakka näyttää ihan hyväkuntoiselta rataspiikkeineen, jopa tuossa pienimmässä rattaassa. Mä olen sen verran opiskellut ennen sähköpyöräilyn aloittamista, että pyrin ajamaan yli 80cadilla. En siis ole tietoisesti väännättänyt laitetta.


Joo pakka vaihtoon ja ketjut samalla. Ketju voisi olla lenkin lyhyempikin kun näyttää, että takavaihtaja on ääriasennossa eikä kiristä ketjua kun ketju pienimmällä rattaalla.

Jotkut viilailee noita piikkien "leventymiä", että saa pakalle jatkoaikaa...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
26
Nope. Mä käytän ecoa ja trailia vain. Ecoa vielä heittämällä enemmän mun metsäpoluilla.
Koska pienin ratas ja sitä seuravakin näyttää kuluneelta, ja mun ajotapa on kyllä mielestäni pyörää kohtaan säästeliäs niin mistä tämä voi johtua. Voiko liian kireä ketju tai joku säätö vaikuttaa pienimpien rattaiden kulumiseen vai onko tuo aina vain rasituksesta syntyvä kulutus?
Miten lyhyet välit pyörässäsi on jos siinä 25 km/h avustusrajalla on jo isoin vaihde käytössä? Jos siinä 70-80 poljinkierroksella on noin, niin kannattaa tosiaan yhtä kokoa (paria piikkiä) isompaa eturatasta miettiä?

(Itse aloin vasta sähköfillarin oston myötä kiinnittää huomiota kadenssiin ja vähän turhan alhainenhan se oli. Toki se eka pyörä itsellä missä poljinkierrosten mittaus. Jos et jo seuraa, niin kannattaa tuota kännyapin tms. kautta seurata. Taitaa lähes kaikista moottoreista tuon tiedon saada.)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 133
Mitenkähän Foxin jousituksessa uskaltaa käyttää muiden valmistajien öljyjä? Ajattelin huoltaa keulan alajalat ja iskarin ilmakammion nyt kesällä ja talvella täysihuoltoon. Aluksi ajattelin 125 tunnin huoltovälin olevan ihan överi, mutta kyllä tuolle pyörälle vain ajoa tulee. Kunnon kivikossa ja juurakossa ryskäämistä vielä ja kura lentää.

Ilmeisesti tarvitsisin seuraavat öljyt:
Etuhaarukan ilmapuoli: FOX 20wt. Gold
Etuhaarukan vaimennuspuoli: FOX 5wt. Teflon Infused
Takaiskarin ilmakammio: 10 WT Green

Ajoin 8 vuotta Rockshox Sidin keulalla, johon käytin aina vaimennuspuolelle moottoripyörille tarkoitettua 5wt öljyä ja alajalkoihin 5w30 moottoriöljyä. Toimi aina kuin unelma. Nyt on toki vähän kalliimmat ja uudemmat pelit. Tässäkin kuitenkin houkuttelisi vähän halvemmat vaihtoehdot öljylle.

EDIT: Ilmeisesti vaimenninpuolen alajalassa pitäisi olla samaa öljyä kuin vaimentimessa. Tuo Foxin 5wt Teflon Infused -öljy näyttää olevan loppu kaikkialta. Mitenkähän helppo vaimentimeen on vain vaihtaa tavalliset 5wt öljyt?

EDIT2: Taitaa jäädä alajalat huoltamatta. 5wt öljy on tosiaan kaikkialta loppu, ellei halua maksaa 70-80€ hintoja. Järkyttävää.

EDIT3: Netissä väitetään, että Motorex 2.5W toimii hyvin tuon 5wt teflon infused -öljyn kanssa, eli sitä voi laittaa surutta alajalkoihin. Pitää varmaan viimeistään kuun lopussa tehdä isompi tilaus Saksaan ja ensi kuussa huoltaa. Syksy on kuitenkin rankkaa aikaa jousitukselle, kun kura lentää ja märillä kivillä ja juurilla kaipaa pitoa. Yksi +8h repäisykin tiedossa.
  • Motorex 2.5w öljyä
  • Fox 20w öljyä (tai motonetista 20w haarukkaöljyä)
  • 10wt öljyä takaiskariin
  • 2 x ketjua
  • Järemmät ja pitävämmät renkaat syksyksi
Käy fillariliikkeessä jossa huolletaan keulia ison ruiskun kanssa ja pyydä että täyttää kyseistä öljyä. Mulla ne joskus otti 5€ siitä kun toi semmosen jätti ruiskun. Toi öljy on joka vuos loppu, eikä tuu jatkossakaan olemaan, kun toi on jotain foxin perseilyä. Toi ptfe infused on aika turha ja moni on korvannu se muulla öljyllä. Ite aattelin siirtyä kokonaa rokkariin ja jättää foxin kokonaan väliin, kun alkaa vituttaa toi erikoistyökalu perseily ja tavaroitten saanti.

Jos ajat kosteella jossa lenää paskaa, niin suosittelen opetella avaa myö dropper ja putsaa sisältä kaikki kura ja paska. Kaikista iskareita dropperis tule reistailee ensimmäisenä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 034
Miten lyhyet välit pyörässäsi on jos siinä 25 km/h avustusrajalla on jo isoin vaihde käytössä? Jos siinä 70-80 poljinkierroksella on noin, niin kannattaa tosiaan yhtä kokoa (paria piikkiä) isompaa eturatasta miettiä?

(Itse aloin vasta sähköfillarin oston myötä kiinnittää huomiota kadenssiin ja vähän turhan alhainenhan se oli. Toki se eka pyörä itsellä missä poljinkierrosten mittaus. Jos et jo seuraa, niin kannattaa tuota kännyapin tms. kautta seurata. Taitaa lähes kaikista moottoreista tuon tiedon saada.)
Moi kyllä se kadenssi tieto ep8:ssa näytölle paistuu. Toki löysin sen vasta keväällä ja viime vuosi tuli ajettua ilman eksaktia tietoa. Jotenkin kyllä kuvittelen edelleenkin että olen nätisti ajanut, mutta mun pitää vähän huollossakin udella miltä osat näyttää ja mitä se käytöstä kertoo.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 013
Viestejä
4 296 606
Jäsenet
71 765
Uusin jäsen
Panttero

Hinta.fi

Ylös Bottom