Pyöräily

Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
478
Menee hermot näiden verkkokauppojen kanssa. Nyt pääse bike24 asiakaspalveluakin testailemaan kun DHL sekoilee huolella. Ovat mukamas kovasti koittaneet pakettia kotiin toimittaa vaikka seurannan mukaan paketti on kokonaan väärässä kaupungissa.

Nyt ovat varastoineet pyöräilykenkäni eikä paketti ole liikahtanut mihinkään moneen päivään ja tilana on "The shipment is being stored and is waiting for the sender's instructions on further processing."

En kyllä ihan ymmärrä mitä inputtia DHL lähettäjältä tässä tarvitsee. Eivät kai osaa itse osoitekorttia lukea..
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
607
Menee hermot näiden verkkokauppojen kanssa. Nyt pääse bike24 asiakaspalveluakin testailemaan kun DHL sekoilee huolella. Ovat mukamas kovasti koittaneet pakettia kotiin toimittaa vaikka seurannan mukaan paketti on kokonaan väärässä kaupungissa.

Nyt ovat varastoineet pyöräilykenkäni eikä paketti ole liikahtanut mihinkään moneen päivään ja tilana on "The shipment is being stored and is waiting for the sender's instructions on further processing."

En kyllä ihan ymmärrä mitä inputtia DHL lähettäjältä tässä tarvitsee. Eivät kai osaa itse osoitekorttia lukea..
Jos asut kerrostalossa ja alaovi on lukossa tai vaatii koodin, niin luultavasti kaipaavat puhelinnumeroa. Jostain syystä Bike24 ei välitä puhelinnumeroita eteenpäin, vaikka se tilauksessa annetaankin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 525
Menee hermot näiden verkkokauppojen kanssa. Nyt pääse bike24 asiakaspalveluakin testailemaan kun DHL sekoilee huolella. Ovat mukamas kovasti koittaneet pakettia kotiin toimittaa vaikka seurannan mukaan paketti on kokonaan väärässä kaupungissa.

Nyt ovat varastoineet pyöräilykenkäni eikä paketti ole liikahtanut mihinkään moneen päivään ja tilana on "The shipment is being stored and is waiting for the sender's instructions on further processing."

En kyllä ihan ymmärrä mitä inputtia DHL lähettäjältä tässä tarvitsee. Eivät kai osaa itse osoitekorttia lukea..
Itse käynyt kerran samalla tavalla. Puhelinnumeroa ei ollut juuri BIKE24 tms laittanut mukaan lähetyksen yhteystietoihin. Soitto DHL:lle korjasi asian ja sain sovittua toimitusajan ja annettua lisätiedot rapunoven ovikoodista. Ei kannata sinne jälleenmyyjälle soittaa, välttää välikäden kun sopii rahtifirman kanssa.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
136
Jos asut kerrostalossa ja alaovi on lukossa tai vaatii koodin, niin luultavasti kaipaavat puhelinnumeroa. Jostain syystä Bike24 ei välitä puhelinnumeroita eteenpäin, vaikka se tilauksessa annetaankin.
Tämä on kyllä ärsyttävää. On ollut tapana laittaa sekä tänne, että Bike-Componentsin tilauksiin puhelinnumero osoitteen co-kenttään, että uisi paketin pintaan. Silti niissä paketeissa jotka Posti hoitaa loppuun, on kaikissa ollut tämän kevään aikana seurannassa merkintä "vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu". Ei noita ihmissilmä katsele, vaan kone huomaa tyhjän puhelinnumerokentän.

DHL:lle kannattaa soittaa seurantanumeron kanssa heti kun näkee seurannasta että paketti on saapunut maahan, niin saavat lisättyä puhelinnumeron ja kuljetus onnistuu loppuun.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 525
Nyt juuri tulossa Bike24:sta paketti ja tällä kertaa tuli DHL:ltä maili ja linkki sivulle jonne voin täydentää tietoa, esim ovikoodi, tarkempi aika jne. Onkohan Bike24 vaihtanut palvelupaketin sisältöä (DHL Express)?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
DHL kanssa kyllä hoituu kunhan soittaa.
Mutta jumalan tähren ne niitten miljoonat eri sovellukset.
En sitten mitenkään mistään kohtaa netissä pystynyt valtuuttamaan, että jättää paketin ovelle.
Olen niitten johonkin sovellukseen ruksinutkin kohdan, että saa jättää, mutta kun ei...
Soittamalla helppoa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Tuo on ongelma noilla Saksalaisilla isoilla filekaupoilla kun kuriiripalvelut on vissiin mallia -alkaen. Parempi aina soittaa niin ei tarvi ekan yrityksen jälkeen kahlata netissä ja koittaa saada sitä seuraavalla kerralla vaikka noutopisteelle. UPS ja/tai DHL kuskit ei soittele, käy rykimässä ovenkahvaa ja köröttelee pois. Ihme että noissa suurimmissa kuriirifirmoissa poltellaan löpöä ja haaskataan aikaa turhaan ajelemalla päivätolkulla ympäri kyliä nykimässä ovenkahvoja. Pitäis kaikkiin laittaa oletuksena että tiputtaa paketin noutopisteeseen niin ei tarvi miettiä ajankohtaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
478
Soitto DHL:lle korjasi asian ja sain sovittua toimitusajan ja annettua lisätiedot rapunoven ovikoodista. Ei kannata sinne jälleenmyyjälle soittaa, välttää välikäden kun sopii rahtifirman kanssa.
No näinhän se meni luonnikkaasti. Asiakaspalvelija selvitti missä kuriirin varasto sijaitsee ja sain pakettini heti noudettua. Monot oli vaan auttamattoman pienet eli testaillaan lisää Bike24 asiakaspalvelua :(
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
No nyt on kokeiltu pulverimaalaustakin.
Banshee Phantom sai Mustanaamio värityksen, joka on tietysti violetti. :asif:
Hommassa ei oikeasti ollut mitään järkeä.
Puhtaaksi puhaltaminenkin alumiinioksidilla kesti jotain 3-4 tuntia. Siihen päälle suojailut ja sen sellaiset.
Maalaus ei mennyt omaan silmään ihan nappiin mutta menettelee. Paskanen toi on kuitenkin 90% ajasta.
Ajatushan lähti kun piti linkuston laakerit vaihtaa ja tuumasin, että kokeillaan nyt kun purkaa pitää jonkin verran kuitenkin.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
639
^^ Itse olen Bike24:ssa laittanu puhelinnumeron myös c/o ja company kohtaan.
Tällä tyylillä se numero on välittynyt myös kuriirille.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
No nyt on kokeiltu pulverimaalaustakin.
Banshee Phantom sai Mustanaamio värityksen, joka on tietysti violetti. :asif:
Hommassa ei oikeasti ollut mitään järkeä.
Puhtaaksi puhaltaminenkin alumiinioksidilla kesti jotain 3-4 tuntia. Siihen päälle suojailut ja sen sellaiset.
Maalaus ei mennyt omaan silmään ihan nappiin mutta menettelee. Paskanen toi on kuitenkin 90% ajasta.
Ajatushan lähti kun piti linkuston laakerit vaihtaa ja tuumasin, että kokeillaan nyt kun purkaa pitää jonkin verran kuitenkin.
Nätti runko noissa kyllä (piti google-vakoilla).

Nyt kun yhden kasauksen kokemuksella jäi todella positiivinen fiilis niin tekee heti mieli alkaa pykäillä täysjoustoa perään :) Onneks palkkatöissä + muut menot niin ei tarvi heti aloittaa :D
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 525


Tämän innoittamana alkoi kiinnostaa kyseisen firman HT runko.


Tulisi sähkötäpärin kaveriksi kaupunki/gravel/polku suhailuun. On kuitenkin kansainväliset kaapelivedot ja dissausjarrut eli ei nyt mikään lussu voi olla!
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 533
Eilen opin, että polkimet pitää olla tiukasti polkimien jatkeen päätyä vasten.

Clipless polkimien kierteinen akseli on vaan vähän liian pitkä, 2-3mm. Flättipolkimissa mitä multa löytyy, on just sen verran lyhyempi akseli, että ne menee hyvin ja tiukasti kiinni.

Tuollaisia jatkeita käytän:



Varmaankin siitä polkimen akselista voi rautasahalla ottaa siivun pois ja vähän hioa reunoja? Tuskin riski enää siitä sen isommaksi kasvaa, kuin näiden chinesium jatkeiden kanssa se jo on...
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212


Tämän innoittamana alkoi kiinnostaa kyseisen firman HT runko.


Tulisi sähkötäpärin kaveriksi kaupunki/gravel/polku suhailuun. On kuitenkin kansainväliset kaapelivedot ja dissausjarrut eli ei nyt mikään lussu voi olla!
Eipä tuo nyt pahalta vaikuttanut.
Perus XC jäykkis. Jos saisi vielä ilman kolmiokettu tarroja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 119
Itelle tuli eilen bike24 tilaus dhl:n toimittamana kotiovelle ilman mitään ongelmia.

Noissa osissa ei mitään ihmeellistä, mutta tykkään tosta pullotelineestä. Siinä on pumppu ja multitool. Pullo piti ostaa erikseen.


 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Eikai pyörän puhdistaminen hiekasta / tomusta pahaa tee jos suihkulla vähän huuhtoo menemään? Ei viitseis päästää hiekkaa hiomaan XX1 rattaita ja ketjuja.

Fillarin säilytys nyt ulko-oven vieressä pikku kylppärissä niin onnistuu helposti. Kattelin vaan että Maguran jarrulevythän on piruvie ruosteessa jo (?) Vai mitä mahtaa olla.

Kuivaus jäänyt tekemättä mutta kyllähän nämä nyt kraanavettä pitäis sietää jos kuralätäkössäkin ajellaan.

IMG_20210622_122356.jpg
IMG_20210607_183459__01.jpg
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
599
Kunhan ei suoraan laakereille suihkuta niin siitä vaan. Itsekkin huuhtelen pyörät suihkussa, tarvittaessa pyyhin laimealla astianpesuaine-vesiseoksella. Kannattaa kyllä kuivata saman tien, mulla ilmestyi melkein uuten Ultegran ketjuun ruostetäpliä kun jäi kosteaksi :confused2:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Kunhan ei suoraan laakereille suihkuta niin siitä vaan. Itsekkin huuhtelen pyörät suihkussa, tarvittaessa pyyhin laimealla astianpesuaine-vesiseoksella. Kannattaa kyllä kuivata saman tien, mulla ilmestyi melkein uuten Ultegran ketjuun ruostetäpliä kun jäi kosteaksi :confused2:
Jep laakereille ei paineella kannata, tuskin suihku edes tuolla terävämmällä asetuksella kovin helposti tunkeutuu. Mutta voiko tuossa olla jotain muuta moskaa mikä tarttunut pinnalle ja ruostuu vai onko nämä osat tosiaan "ruostuvaa terästä" :O

Saitko muuten ruostetäplät pois?
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
599
Vilkaisin pyörät läpi, yhessäkään ei kyllä ole ruostetta jarrulevyissä tai niiden pulteissa, edes arkipyörässä joka on nököttänyt sateessa useinkin. Kokeile pyyhkiä pois niin eiköhän selviä mistä peräisin.

Heitin rasvat päälle ja kovaa ajoa, veikkaan että hävisivät ensimmäisellä lenkillä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Eikai pyörän puhdistaminen hiekasta / tomusta pahaa tee jos suihkulla vähän huuhtoo menemään? Ei viitseis päästää hiekkaa hiomaan XX1 rattaita ja ketjuja.

Fillarin säilytys nyt ulko-oven vieressä pikku kylppärissä niin onnistuu helposti. Kattelin vaan että Maguran jarrulevythän on piruvie ruosteessa jo (?) Vai mitä mahtaa olla.

Kuivaus jäänyt tekemättä mutta kyllähän nämä nyt kraanavettä pitäis sietää jos kuralätäkössäkin ajellaan.


Siitepölyltä näyttää.
Toki saa ne ruosteeseenkin, mutta vaatii jo vähän enemmän.
Paljon availlut pultinkannat ja ketjut toki ruostuu.
RST ja hapon kestävät pultit ei oikein pelaa hyvin yhteen alumiinin kanssa.
Kierre leikkaa helposti.

Titaaniset pultit olis nättejä, mutta arvattavasti maksaa ihan mansikoita ja kiinanpojilta ei oikein uskalla tilata, koska saattaa olla hauraampia ja heikompia noin muutenkin kuin perus 8.8 pultti.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 592
Tuli uusi pyörä hankittua torstaina. Ensihuolto suositeltiin tehtävän 100-300km ajon jälkeen ja pe-su ajoilla tuli jo 180km täyteen kun oli niin kiva uudella pyörällä ajella ja vein ammattihuoltoon oikein kuten neuvottiin. Suosittelen. Todella mukava polkea ja pyörä on erittäin laadukkaan oloinen jokaista juttua myöten. Helkama Jääkäri -polkupyörä, 58 cm 699,90
Nyt vuoden käytön jälkeen voi edelleen suositella. Aivan huippuvehje. Ei mitään valittamista vielä mistään ja pyörällä tulee vähintään 150km viikossa ajettua ympärivuoden.
Oli tuolta verkkokauppa.com:sta näköjään jo poistunut mutta esim. täältä löytyy samaan hintaan Helkama Jääkäri 3-v 26" polkupyörä | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
636
Tuli hommattua fillariin peräkärry lapsille. Mutta pyörä pysyy tosi huonosti pystyssä, kun kärry on kiinni. Ei mitään mahdollisuutta saada kahta lasta valjaisiin niin varovasti, ettei pyörä kaatuisi.
Onkohan tämä ihan yleinen ongelma, vai voisiko tuota parantaa jotenkin? Vaimon pyörä, jossa keskijalka, tuntuu pysyvän huonommin pystyssä kuin oma, jossa takajalka.

Kärrynä tuollainen Qeridoo KidGoo2. Pyörät Felt QX85 ja jokin vanhempi Crescentti.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Tuli hommattua fillariin peräkärry lapsille. Mutta pyörä pysyy tosi huonosti pystyssä, kun kärry on kiinni. Ei mitään mahdollisuutta saada kahta lasta valjaisiin niin varovasti, ettei pyörä kaatuisi.
Onkohan tämä ihan yleinen ongelma, vai voisiko tuota parantaa jotenkin? Vaimon pyörä, jossa keskijalka, tuntuu pysyvän huonommin pystyssä kuin oma, jossa takajalka.

Kärrynä tuollainen Qeridoo KidGoo2. Pyörät Felt QX85 ja jokin vanhempi Crescentti.
Näin äkkiseltään sanoisin, että ei sitä sen paremmaksi saa.
Kärryn kiinnitys pyörään pitäisi olla melko nopea operaatio, joten kyllä mä sen irti ottaisin siksi aikaa kun muksun laitan kyytiin tai otan pois.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Siitepölyltä näyttää.
Toki saa ne ruosteeseenkin, mutta vaatii jo vähän enemmän.
Paljon availlut pultinkannat ja ketjut toki ruostuu.
RST ja hapon kestävät pultit ei oikein pelaa hyvin yhteen alumiinin kanssa.
Kierre leikkaa helposti.

Titaaniset pultit olis nättejä, mutta arvattavasti maksaa ihan mansikoita ja kiinanpojilta ei oikein uskalla tilata, koska saattaa olla hauraampia ja heikompia noin muutenkin kuin perus 8.8 pultti.
Pitääpä jossain kohtaa irroittaa rengas ja kurkata olisko tosiaan jotain muuta kuin ruostetta, hiukan ihmetyttää jos kraanavesi kerkee ruostuttaa ennenkuin haihtuu.

Titaanipultit kuullostaa nätiltä, arvatenkin kalliita.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Nyt tuli postissa Thulen kärryjen taka-akseli, mitat samat mutta kierteet pidemmällä. Eli kierrettä jää hieman navan sisään. Onko haitaksi vai kovaa ajoa vaan?

Eikai se akseli tuosta kohtaa vapaaratas ympärillä mihinkään pyöri, vaan vapaarattaan laakeroinnit lähinnä makaa akselia vasten.

IMG_20210628_145038.jpg
IMG_20210628_145351.jpg

Jännää ettei Bikesterissä eikä Thulella osata sanoa suoraan mikä lasten pyörärattaiden akseli sopii vaikka valokuva ja mitat tiedossa.

Jos tuo kierteiden pituus ei tuossa haittaa niin uskaltaa tilata avokin Canuon Grailiin myös akselin. Siinä taka-akselissa oli vielä lyhyemmät kierteet ja kapeni keskeltä. Eli kontakti napaan / vapaarattaaseen vain päistä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Jos vapaaratas ja rengas pyörii normaalisti akselin kanssa, niin kovaa ajoa vaan.
Tuntuisi pyörivän, 25km tuli penskaa roudattua ympäriinsä niin enköhän sen olis jo huomannut jos hiertäisi jostain. Avasin eikä näy mitään työstöjälkiäkään.

Eli kierteen pituudella ei näy olevan väliä kunhan itse akseli on sopivan mittainen, vaikka prikoilla, että kierteet ei mene läpi tai jää vajaaksi.

Nyt uskaltaa tilata Canyoniin vastaavan, se oheneva akselin keskiosa oli vähän jänskä Grailissa mutta kaipa se tasapaksu sielläkin pärjäilee.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Mahtaako tuosta kapenevasta keskiosasta olla muuta hyötyä kuin kokonaismassa ja sekin vain marginaalisesti? Omassa pyörässäni on samanlainen:

 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Mahtaako tuosta kapenevasta keskiosasta olla muuta hyötyä kuin kokonaismassa ja sekin vain marginaalisesti? Omassa pyörässäni on samanlainen:

Kävi ihan sama mielessä, laakerointi tuolla päässä niin tavallaan turhaan yhtäpaksu keskeltä tms.
 
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
55
Löytyykö täältä Campagnolo-tietäjiä?

Vaihteiston kanssa käy nykyään siten, että isommalta takarattaalta kun vaihtaa pienemmällä, vaihteet "luiskahtavat" suoraan läpi pienemmälle rattaalle. Paikallinen pyöräfirma paikallisti vian vaihdekahvaan. Nyt ongelma on siis tunnistaa ja löytää oikea varaosa.

Velosportilta kysyin seuraavaa: Ilmeisesti kahvassa lukeva koodi EP7ICEXC on oikeasti EP7-CEXC. Nyt Campagnolon vanhemman spare parts listan ( Campagnolo-kataloogi '08 ) mukaan oikea osa olisi EC-CE031. Seuraava linkki taas sanoo, että EC-CE031 on korvattavissa EC-VL100 osalla ( Cycleclinic-verkkokauppa ). Velosportilta tuli melko ympäripyöreä vastaus, että joo kyllä siihen joku käy.

Osaako joku spoilerin kuvien ja taustatyöni perusteella sanoa juuta tai jaata esim. jälkimmäisen linkin varaosan sopivuudesta?

Campagnolo1.JPG

campagnolo2.JPG
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 700
En tunne nyky campaa mutta oisko tuossa vain kyse että pykälöintiä vasten oleva lirpake on kuivunut ?
Eli koittaa suihkauttaa jostain raosta vaikka wd40 :stä.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
136
EC-VL100 olisi tosiaan pari vuotta tuoreempi 10S Veloce-kahvan runko. Vetosuhde ja vaihteiden määrä on sama, mutta nyt en ole satavarma miten toiminta muuttui tuossa välissä. Hyvää osviittaa sopivuudesta antaa se, että sama EC-CE500 huppu löytyy molemmista. Jarrukahva kiinnityksineen ei ole sama (EC-CE347 vs EC-CE447) mutta sen kiinnityspultti näyttää kuvassa hyvin samanlaiselta. EC-VL100 löytyy ainakin 2010 katalogista vertailtavaksi:

Ongelma tässä on varmasti osa EC-CE013 ja sen kynsi. Omasta 2014 Centaurista sain vastaavan hammaspyörän vaihtamalla hetkeksi lisää käyttöaikaa kun sopiva raato löytyi luovuttajaksi, mutta tälle keväälle vaihtui koko runko.
Campa.png

Tuossa yhteenvetoa sukupolvista:

Edit: jos harrastuneisuutta ja mekaniikan hahmotuskykyä riittää, niin kahvan voi hyvin purkaa, tutkia ja putsata. Kasatessa jousen pujottelu oli ainut hankalampi hahmotettava ainakin tuossa tuoreemmassa sukupolvessa, josta ei enää ole edes sisuskaluja listattu katalogeissa. Nuo on tehty vielä huollettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2017
Viestejä
55
En tunne nyky campaa mutta oisko tuossa vain kyse että pykälöintiä vasten oleva lirpake on kuivunut ?
Eli koittaa suihkauttaa jostain raosta vaikka wd40 :stä.
Vaikuttaa ennemminki siltä, että joku hammastus on vähän liiankin liukas, eli kulunut. Paikallinen pyöräseppä myös ruiskautti jotain rasvaa jonnekkin kun oli asiasta samaa mieltä.

EC-VL100 olisi tosiaan pari vuotta tuoreempi 10S Veloce-kahvan runko. Vetosuhde ja vaihteiden määrä on sama, mutta nyt en ole satavarma miten toiminta muuttui tuossa välissä. Hyvää osviittaa sopivuudesta antaa se, että sama EC-CE500 huppu löytyy molemmista. Jarrukahva kiinnityksineen ei ole sama (EC-CE347 vs EC-CE447) mutta sen kiinnityspultti näyttää kuvassa hyvin samanlaiselta. EC-VL100 löytyy ainakin 2010 katalogista vertailtavaksi:
Laadukas idea tosiaan vertailla noita räjäytyskuvia. Jarrukahva osineen näyttää täysin samalta eli voisi epäillä toimivan.

Ongelma tässä on varmasti osa EC-CE013 ja sen kynsi. Omasta 2014 Centaurista sain vastaavan hammaspyörän vaihtamalla hetkeksi lisää käyttöaikaa kun sopiva raato löytyi luovuttajaksi, mutta tälle keväälle vaihtui koko runko.
Juu voi olla, olen kuitenkin saanut käsityksen ettei näitä mitään pikkunippeleitä myydä. Seuraavaa pyörää (hallitusti) kasatessa pitää selvitellä mikä osasarja voisi taata pisimmän iän. Nythän paino on jo minimissään ja indeksoinninkin pitäisi modernilla ajalla toimia.

Edit: jos harrastuneisuutta ja mekaniikan hahmotuskykyä riittää, niin kahvan voi hyvin purkaa, tutkia ja putsata. Kasatessa jousen pujottelu oli ainut hankalampi hahmotettava ainakin tuossa tuoreemmassa sukupolvessa, josta ei enää ole edes sisuskaluja listattu katalogeissa. Nuo on tehty vielä huollettavaksi.
Harrastuneisuutta voisi löytyä ja mekaniikan hahmotuskykyä riittää, mutta huonot välineet ja huono valaistus ei rohkaise ronkkimaan nyt edes huonosti toimivaa vehjettä.

Lisätään googlea varten vähän avainsanoja eli Campagnolo Centaur 2007 2008 vaihtajat saattavat olla korvattavissa mallilla EC-VL100, joka taitaa lähteä ostoon. Koitan editoita tähän jos tämä osa käy niin joku muukin oman elämänsä vintage-pyöräilijä voi kokea pienen varmuuden elämässään.

Edit2: Kyllä, EC-VL100 on korvaaja EC-CE031:selle. Nyt toimii nätisti :)

Edit: Tulipa lenkillä keksittyä myös kikka ettei kaikki vaihteet vaihdu kerralla: Pidä pidemmällä kammella vähän vastaan, kun painat peukalonappia ja vapauta sitten kammella hallitusti pienempi ratas sisään. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
SRAM AXS vaihteiden puhelin appiin saisi nämä painemittarit myös näkymään.

Just sen hintaset ettei ihan raaski. Myös sopivan turhat, mutta samalla siistit :)

 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
599
No johan on vempeleet, veikkaan että myös juuri sopivan typerän näköiset pyörivässä renkaassa :D

Selvisikö muuten ruosteisten (?) jarrulevyjen mysteeri?
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
136
Edit: Tulipa lenkillä keksittyä myös kikka ettei kaikki vaihteet vaihdu kerralla: Pidä pidemmällä kammella vähän vastaan, kun painat peukalonappia ja vapauta sitten kammella hallitusti pienempi ratas sisään. :kahvi:
Tosiaan, tätä tuleekin harrastettua hieman luistavan vasemman kahvan kanssa, että saa isolla eturattaalla "välinaksun" - ettei ketju hinkkaa etuvaihtajaan kun vaihtaa takana pienempää vaihdetta. Muuten tuossa ei vielä nuo kuluneet hampaat niin paljoa haittaa että laittaisin tuonkin rungon vaihtoon, mutta tuo välinaksu menee usein ohi.

Painemittareita en ole vielä tajunnut kaipaavani ja lomarahatkin juuri tulossa. Noilla olisi mukava katsoa puhelimen näytöltä miten vuotava kumi vajuu tyhjäksi kun pumppu unohtui kotiin :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
497
SRAM AXS vaihteiden puhelin appiin saisi nämä painemittarit myös näkymään.

Just sen hintaset ettei ihan raaski. Myös sopivan turhat, mutta samalla siistit :)

Sks:n vastaavat puolet hinnasta. Toimii android apissa tai vaikka garminissa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
No johan on vempeleet, veikkaan että myös juuri sopivan typerän näköiset pyörivässä renkaassa :D

Selvisikö muuten ruosteisten (?) jarrulevyjen mysteeri?
Noista paineantureista puuttuu heijastinpinta niin olisi sekin samassa :giggle:

Tuli tuo Thulen taka-akseli niin unohtui tarkistaa tuo ruostepilkku-homma, toiv olis jotain muuta mönjää ja lähtee hammasharjalla tms hinkaten. Pitää testailla :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Sks:n vastaavat puolet hinnasta. Toimii android apissa tai vaikka garminissa.
Juu kattelin että näitä olis muiltakin valmistajilta, mutta nuo Quarq sais SRAM ASX appiin paritettua niin olisi näppärästi samassa kaikki softassa.

Mikäli siis SKS tarvii jonkun oman softansa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
497
Juu kattelin että näitä olis muiltakin valmistajilta, mutta nuo Quarq sais SRAM ASX appiin paritettua niin olisi näppärästi samassa kaikki softassa.

Mikäli siis SKS tarvii jonkun oman softansa.
Joo puhelimessa tarttee oman apin. Garminissa saa näppärästi mille tahansa ruudulle.
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
31
Työmatkapyörän etsintä käynnissä. Ajoa yhteensä 16 - 20 km/pv, käytännössä pelkkää päällystettyä tietä. Jonkin verran nousua menosuuntaan. Ympäri vuoden tarkoitus rämpiä. Viimeiset 10 v paineltu kesät talvet menemään vanhalla Tunturi Parkcafella.

Commuter 5 | CANYON FI. Vieläkö tällainen Canyonin Commuter 5 olisi hyvä valinta? Näköjään mallisto uusiutunut, niin arvosteluja en kovinkaan runsaasti löydä. Lokasuojat ja valot sitten jälkikäteen. Oliko jotain ongelmaa löytää noihin Canyonin 27,5" vanteisiin nastarenkaita talveksi?

Pyörän melko kevyt huoltotarve myös viehättää. Budjettia en mieluusti kovinkaan paljon ~1000€sta nostaisi.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
5
Tonnin budjetilla toi Canyon on varmaan parasta mitä löytyy. Napavaihteet, hihnaveto ja levyjarrut ovat varmaan ne tärkeimmät ympärivuotisessa käytössä, kun ropaaminen halutaan pitää minimissä. Integroitu ohjaamo on nätin näköinen, mutta huono, jos haluaa vaihtaa tankoa tai stemmiä. Lokarit toki tuossa jäävät vielä hankintalistalle. Nappularenkaat ovat asfaltille vähän nihkeät, mutta niiden päivitys onnistuu vajaalla satasella. Saman asian ajavan fillarin saa kyllä puolet halvemmallakin, mutta niissä on ominaisuuksia karsittu sieltä ja täältä. Itse varmaan ottaisin canyonin noilla vaatimuksilla.


27.5" nastarenkaita löytyy ihan kohtuu hyvin. Esim schwalbelta
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 525
Pätevän olonen vehje, kiekotkin tubeless ready, ainakin jos alexrimmssin nettisivut pitää paikkansa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Pari hulvatonta kysymystä taas tietäjille & taitajille:

1. Hiilikuiturungon natina / naksuminen, tai oletan että tulee rungosta koska samaa oli myös aiemmin maantiepyörän kanssa. Onko tuo vain hiilikuidun joustamista? Tulee halkeama-fiilis :D

2. Uusien jarrupalojen rahina, taisin tehdä laiskasti sisäänajot. Palat irti ja puhdistelu tai jopa kevyt hionta vai lisää täysjarrutuksia? Uunittelua tuskin tarvii muuta kuin mahdollisten öljyjen ja karstojen polttoon.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 212
Pari hulvatonta kysymystä taas tietäjille & taitajille:

1. Hiilikuiturungon natina / naksuminen, tai oletan että tulee rungosta koska samaa oli myös aiemmin maantiepyörän kanssa. Onko tuo vain hiilikuidun joustamista? Tulee halkeama-fiilis :D

2. Uusien jarrupalojen rahina, taisin tehdä laiskasti sisäänajot. Palat irti ja puhdistelu tai jopa kevyt hionta vai lisää täysjarrutuksia? Uunittelua tuskin tarvii muuta kuin mahdollisten öljyjen ja karstojen polttoon.
Rungot ei natise. Eli jos joku natisee, ei ole runko. Ensimmäisenä epäilisin pressfit keskiötä. Nämä ovat surullisen kuuluisia natinoistaan. Hieman löysällä oleva satulaputkikin natisee.

Jarrupaloista vaikea sanoa mitään. Ikinä en ole minkäänlaista sisäänajoa suorittanut ja kaikki on toiminut.
Jotkut levy/pala/runkokombot vain ovat äänekkäämpiä kuin toiset. Jarrupalojen materiaalia vaihtamalla voi saada jotain aikaiseksi.
Tai sitten kokeilet vain ajaa "vian" pois.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Rungot ei natise. Eli jos joku natisee, ei ole runko. Ensimmäisenä epäilisin pressfit keskiötä. Nämä ovat surullisen kuuluisia natinoistaan. Hieman löysällä oleva satulaputkikin natisee.

Jarrupaloista vaikea sanoa mitään. Ikinä en ole minkäänlaista sisäänajoa suorittanut ja kaikki on toiminut.
Jotkut levy/pala/runkokombot vain ovat äänekkäämpiä kuin toiset. Jarrupalojen materiaalia vaihtamalla voi saada jotain aikaiseksi.
Tai sitten kokeilet vain ajaa "vian" pois.
Keskiö on SRAM DUB BSA ja tuntuis olevan jämäkästi kierteillä kiinni, mutta satulaputkikin se voi olla tosiaan. Ehkä hiukan enempi natisee kun polkee, silloinhan siinä keikkuu enempi satulassakin. Tuolle on nuo newtonit määrätty kuinka tiukalla saa olla että tuskin enempi auttaa. Mutta jos laittaa lisää pastea satulaputkeen, jos se vääntelee rungon sisällä. Tuo satulan ja putken välinen kohta tuskin natisee kun ei ole likaakaan vielä ehtinyt kerätä sinne.
Taisihan se muuten vähän rahista kun laittoi sisään, vaikka tietty pyyhin roskat pois.

Jarruja pitää vielä käytellä sitten, jollei parane niin voisi koittaa vaihtaa jotkut muut palat tilalle.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
599
Mulla ainakin satula naksuu raiteillaan, ei satulaputki. Kokeile polkea seisten, katoaako naksunta? Myös jarruletkut saattaa pitää ääntä riippuen miten ne on vedetty, mutta tuskin oikeasti naksuu.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 137
Mulla ainakin satula naksuu raiteillaan, ei satulaputki. Kokeile polkea seisten, katoaako naksunta? Myös jarruletkut saattaa pitää ääntä riippuen miten ne on vedetty, mutta tuskin oikeasti naksuu.
Naksunta tuli mun mielestä istuen, mutta pitääpä vielä kokeilla. Voisi laittaa pastea myös satulakiskoille sitten.

Pyörän kasauksen jälkeen huomasin mitä varten rungon mukana tuli superloniputkilo, oli tarkoitus laittaa rungon sisällä menevän jarruletkun ympärille pehmusteeksi mutta ei se siellä niin paljoa keiku ympäriinsä että tuota ääntä pitäisi (?).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 279
Viestejä
4 281 069
Jäsenet
71 637
Uusin jäsen
merwi

Hinta.fi

Ylös Bottom