Pyöräily

Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
On muuten kierteillä kiinni oleva vapaaratas toiseks paskin idea ikinä, paskin idea ikinä on osien alkuperäiseltä kasaajalta olla käyttämättä anti seize tahnaa. Saatana. Ei oo ikinä ees mikään osa autossa ollu noin jumissa. 60cm vääntövarsi oli pelkkä vitsi. Teräskaiteessa kiinni ollut ruuvipuristimen kiinnitystanko vääntyi paskaksi (yli 1cm paksu kierretanko) ja se piti sahata irti.
Pääsit vähällä, yleensä työn kruunaa työkalun hajoaminen.
Onko toi pakka oikeesti sunrace vai ehkä suntour?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Pääsit vähällä, yleensä työn kruunaa työkalun hajoaminen.
Onko toi pakka oikeesti sunrace vai ehkä suntour?
Niin, onneksi tossa oli "standardi" sellanen 11 vai 12-lovinen kasetinirrotustyökalu, ettei ollut mitään tappeja tms jotka olisivat tollaisessa väännössä luovuttaneet heti.

Kyllähän tavallaan se ruuvipenkin kiristysmekanismi pöytään tms. kiinni meni rikki. Mutta kaipa siihen askartelee uuden kierretangosta. Pyörän alkuperäinen kiekko meni paskaksi kun huolimattomasti säädin takavaihtajaa. Kiekko on korjattavana, mutta siinä menee aikaa ruuhkan vuoksi. Kaveri antoi Tunturin 5v takakiekon lainaksi, 622-20. Kaipa tuon kanssa voi 25mm rengasta käyttää, eikös nykyään pyörissä oo aika leveät kiekot ja jotkut 25mm renkaat silti.

Ainakin vapaaratas on sunrace. Luulisi että rattaatkin ovat, päällepäin niissä ei lue mitään. Rattaat ovat 14-28T.

Nyt on 6-8v ketju mutta saman ketjun pitäis toimia 5v:llä. Takavaihtajalle käy 28T tai alle saman pituinen ketju, kun aiemmin tuossa oli kiinni 26T isoin ratas. Kitkavaihteet eivät niin välitä rattaiden määrästä. 5v kiekossa on 120mm dropout leveys, joten pitää hankkia 3+3mm edestä prikkoja.

Sitten pitää toivoa, että chainline ei heitä pahasti :D Sitä onkin jo sitten hankalampi säätää. Vapaarattaan takana oli joku prikka, ehkä jos sen vois jättää pois niin pakkaa sais vähän sisäänpäin siirrettyä tarvittaessa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
469
Kiitos kaikille vastanneille kenkien valitsemisesta. Todella heikkoa saatavuutta tai pitkiä toimitusaikoja noilla leveimmillä kengillä. Kaivoin jo turhautuneena flättipolkimet kaapista esille.
Lake MX176-X Wide lähti nyt tilaukseen Bike24:sta kun löytyi varastosta. Toivotaan ettei tarvitse mihinkään palautusrumbaan noista alkaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Look Keo 2 MAX polkimien akseli on liian lyhyt mun kengälle. Tai siis 0mm "hajurako" kampeen ei kelpaa, muutenkin vituttaa kun kengät hinkkaa kampiin..



Bongasin Dura-Ace FC-7410 kampisetin torista. Ne käyttää erikoiskapeaa 103mm akselia + kammet tulee vähän vähemmän ulospäin kun nykyiset shimano 600 kammet. Oikean mittaisella keskiön akselilla FC-7410 kampisettien kanssa polkimet tulee 2mm (kapeampi kampi) + 7,5mm (lyhyempi akseli) sisäänpäin, eli yht. 9,5mm. Näin voi kampiin ruuvata 20mm akselin jatkopalat kammen ja polkimen väliin, mutta poljin tulee vain 10,5mm ulommaksi per puoli (yhteensä siis 21mm) kuin nyt.

Nyt pyörässä on 118mm akseli joka on ihan liian pitkä. Mittasin, että rattaat menee samalle vanhalle kohdalle 103mm akselilla, joten uudet keskiönlaakerit meni tilaukseen.

Lisäksi kammet on 7,5mm pidemmät kuin vanhat, 170 vs 177,5mm. Maastöpyörässä on ollut aina 175mm kammet, tuskin tuo 2,5mm lisää kauheasti haittaa. Pituutta on 2m ja haaroväli joku vajaa metrin. Ehkä ennen juhannusta saa pyörän nippuun.

Tai no olihan se tänäänkin jo kasassa, käytiin kaverin kanssa 40km lenkki ajamassa ja harjoiteltiin peesissä ajamista.

Lisää kuvia.







Mitä mieltä muuten tuosta 52t rattaasta? Tossa Shimano 600 kampisarjassa on paremman näköinen 52t joten siitäkin voisi nyysiä sellaisen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Look Keo 2 MAX polkimien akseli on liian lyhyt mun kengälle. Tai siis 0mm "hajurako" kampeen ei kelpaa, muutenkin vituttaa kun kengät hinkkaa kampiin..



Bongasin Dura-Ace FC-7410 kampisetin torista. Ne käyttää erikoiskapeaa 103mm akselia + kammet tulee vähän vähemmän ulospäin kun nykyiset shimano 600 kammet. Oikean mittaisella keskiön akselilla FC-7410 kampisettien kanssa polkimet tulee 2mm (kapeampi kampi) + 7,5mm (lyhyempi akseli) sisäänpäin, eli yht. 9,5mm. Näin voi kampiin ruuvata 20mm akselin jatkopalat kammen ja polkimen väliin, mutta poljin tulee vain 10,5mm ulommaksi per puoli (yhteensä siis 21mm) kuin nyt.

Nyt pyörässä on 118mm akseli joka on ihan liian pitkä. Mittasin, että rattaat menee samalle vanhalle kohdalle 103mm akselilla, joten uudet keskiönlaakerit meni tilaukseen.

Lisäksi kammet on 7,5mm pidemmät kuin vanhat, 170 vs 177,5mm. Maastöpyörässä on ollut aina 175mm kammet, tuskin tuo 2,5mm lisää kauheasti haittaa. Pituutta on 2m ja haaroväli joku vajaa metrin. Ehkä ennen juhannusta saa pyörän nippuun.

Tai no olihan se tänäänkin jo kasassa, käytiin kaverin kanssa 40km lenkki ajamassa ja harjoiteltiin peesissä ajamista.

Lisää kuvia.







Mitä mieltä muuten tuosta 52t rattaasta? Tossa Shimano 600 kampisarjassa on paremman näköinen 52t joten siitäkin voisi nyysiä sellaisen.
Kauheen pitkät kammet, vaikka pituutta onkin.
Itte ajanut pakassa ja sitä myötä peesissä tasan kerran. Ensimmäisen ja viimeisen kerran. Ei ollu mun juttu. Kaikki rentous häviää ja homma menee sotilaalliseksi.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kauheen pitkät kammet, vaikka pituutta onkin.
Itte ajanut pakassa ja sitä myötä peesissä tasan kerran. Ensimmäisen ja viimeisen kerran. Ei ollu mun juttu. Kaikki rentous häviää ja homma menee sotilaalliseksi.
Niin on. Pitää kokeilla miltä noi nyt tuntuu. Jos ei tunnu hyvältä, niin ei tarvitse toiste näin pitkiä ostaa :beye: 2,5mm ei kuulosta isolta erolta mtb:n 175kampiin.

Peesissä ajo oli tosi helppoa. Kaverilla on paljon kovempi kunto kuin minulla. Kun kaveri ajaa ekana, lenkissä on hänellekin jotain haastetta. Toisaalta mä pysyn hänen perässään. Eli peesissä ajamalla eri tasoiset ajajat voivat helpommin ajaa yhdessä lenkkiä.

Varmaan totuttelukysymys tuo vain, eiköhän siihenkin totu, kuten porukassa ajamiseen ym. kokemuksen myötä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
190
Bike24.com ja palautukset. Eikös pitäisi olla ihan vain, että tulostan tarran ja vien paketin postiin? Eihän vaadi mitään sopimustunnusta palautukseen liittyen? Vähän ongelmia paikallisen huoltoaseman tuuraajarouvan kanssa, joka sanoo, että pitäisi olla tunnus. Huomenna oikea henkilö katsoo tilannetta ja paketti vartoo yön yli.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 601
Niin on. Pitää kokeilla miltä noi nyt tuntuu. Jos ei tunnu hyvältä, niin ei tarvitse toiste näin pitkiä ostaa :beye: 2,5mm ei kuulosta isolta erolta mtb:n 175kampiin.
Pyörityksen tekniikka 90-100 kadenssilla on helpompi pitää kasassa lyhyemmillä kammilla.
Tosin erityisesti maastossa tarvittava vääntö on selkeästi parempi pitkillä.
Mulla polvet ei kestä pitkiä veivejä, tosin nykyään ylämäet tuottaa vaikeuksia 165 kammilla :(

Peesissä ajo oli tosi helppoa.
Hyvä vetäjä, tasainen vauhti ? Jos ei niin hankala pitää 20cm väliä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Pyörityksen tekniikka 90-100 kadenssilla on helpompi pitää kasassa lyhyemmillä kammilla.
Tosin erityisesti maastossa tarvittava vääntö on selkeästi parempi pitkillä.
Mulla polvet ei kestä pitkiä veivejä, tosin nykyään ylämäet tuottaa vaikeuksia 165 kammilla :(


Hyvä vetäjä, tasainen vauhti ? Jos ei niin hankala pitää 20cm väliä.
Ei kyllä 20cm välistä ollut tietoakaan. Ei sitä kai niin lähellä tarvitse olla.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Niin. Ensimmäisessä peesiharjoituksessa ikinä ei liene tarpeellista ajaa maksimaalisen lähellä. Etua saa kauempaakin, ja tällöin todennäköisyys joutua kasaan heti alkumetreillä vähenee. Etäisyyttä voi kiriä umpeen kun kokemus ym. kasvavat.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
586
Renkaat myös väistämättäkin osuvat jossain vaiheessa toisiinsa, niin tärkeintä on tehdä vain pieni korjausliike. Yleensä aloittelijat säikähtävät tuota kosketusta ja sen jälkeen korjataan niin, että ollaan tontissa :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 059
Taka-akselin mittojen ihmettelyä,

Highball:issa on rungon tiedoissa rear hub "148 x 12mm Through Axle".
Ja taka-akselissa erikseen "DT RWS AXLE 142 x 12"


Eli takahaarukka "hub" rungossa on 148 x 12 ja siinä oleva akseli " rear wheel spacing " 142 x 12 ?

Taka-akseli on siis tämä ilmeisestikin:

Mutta on myös BOOST malli 148 x 12:

Pitää metsästää tuolle Thulen akseli että saa lastenkärryn kiinni. En luottais että XXL myyjällä välttämättä hallussa tuo.

...Saahan sen fillarin noinkin pilattua :lol:
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Taka-akselin mittojen ihmettelyä,

Highball:issa on rungon tiedoissa rear hub "148 x 12mm Through Axle".
Ja taka-akselissa erikseen "DT RWS AXLE 142 x 12"


Eli takahaarukka "hub" rungossa on 148 x 12 ja siinä oleva akseli " rear wheel spacing " 142 x 12 ?

Taka-akseli on siis tämä ilmeisestikin:

Mutta on myös BOOST malli 148 x 12:

Pitää metsästää tuolle Thulen akseli että saa lastenkärryn kiinni. En luottais että XXL myyjällä välttämättä hallussa tuo.

...Saahan sen fillarin noinkin pilattua :lol:
Piankos sä sen mittaat. Mutta voisin luvata syödä hatullisen sitä itseään jos se ei ole boost eli 148mm.
Joku lapsus käynyt rutsin piirustuksissa.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Sehän on taas ihanan ristiriitaista! Ei voi kuin tykätä näistä nimellisillä mitoilla kulkevista standardeista, kun oikeat mitat saa selville vasta mauserilla. Huomaa vielä eri kierre näissä DT:n akseleissa: 12x142 M12x1.0 ja 12x148 M12x1.5

Meinasin vastata että ei olisi ihme jos jompaan kumpaan olisi lipsahtanut väärä tieto, mutta vaatinee vähän enemmän tutkimista. Tämän arvostelun mukaan Highballiin on tullut Boost-perä 2018. Voiko linkkaamasi V3:n räjäytyskuva olla ajalta ennen tätä, tai jos V3 on nimenomaan boost-perällä, onko räjäytyskuva jäänyt päivittämättä?

 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 059
Piankos sä sen mittaat. Mutta voisin luvata syödä hatullisen sitä itseään jos se ei ole boost eli 148mm.
Joku lapsus käynyt rutsin piirustuksissa.
No tuota just ihmettelin, että linkin kuvassa mukamas 142 vaikka rungon tiedoissa 148. Ja olihan mun takakiekkokin 148 x 12 mitoilla tilattu.
Aattelin että puhutaanko tuossa nyt akselin osin taas jostain sisämitasta tms.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 059
Sehän on taas ihanan ristiriitaista! Ei voi kuin tykätä näistä nimellisillä mitoilla kulkevista standardeista, kun oikeat mitat saa selville vasta mauserilla. Huomaa vielä eri kierre näissä DT:n akseleissa: 12x142 M12x1.0 ja 12x148 M12x1.5

Meinasin vastata että ei olisi ihme jos jompaan kumpaan olisi lipsahtanut väärä tieto, mutta vaatinee vähän enemmän tutkimista. Tämän arvostelun mukaan Highballiin on tullut Boost-perä 2018. Voiko linkkaamasi V3:n räjäytyskuva olla ajalta ennen tätä, tai jos V3 on nimenomaan boost-perällä, onko räjäytyskuva jäänyt päivittämättä?

Joo se on varmaan näin. No, pitää ottaa varmuudeksi akseli pois ja mitata. Rullamitta saa kelvata.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
No tuota just ihmettelin, että linkin kuvassa mukamas 142 vaikka rungon tiedoissa 148. Ja olihan mun takakiekkokin 148 x 12 mitoilla tilattu.
Aattelin että puhutaanko tuossa nyt akselin osin taas jostain sisämitasta tms.
Se sisämitta on nimen omaan se mistä vain puhutaan.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Ja mitäs v*ttua, täällä joristaan että sopii molempiin?


Osta nyt tuohon jokin Thulen vastaava.
Haa, edellinen teoriani meni kyllä pieleen: edellisen 2C:n räjäytyskuva on CAD-screenshot excel-BOMeineen, eli on tuo ainakin uusiksi piirretty V3:lle (joka tosiaan on tuo 2018-> Boost-malli). Hyvin mahdollista että sama akseli menisi tosiaan molempiin. Onko tässä nyt sitten otettu nerokkaasti akselista hukkatilaa pois mm. droppeja kaventamalla?

Mitta on ystäväsi (mallihaussa RWS MTB, - (ei Syntacen X-12, ei E-thru):
12x142 M12x1.0 167.7mm, 15mm kierre (HWQASM00S2961S)
12x148 M12x1.0 173.7mm, 15mm kierre (HWQASM00S2155S)
12x148 M12x1.5 178mm, 12mm kierre (HWQASM00S6778S)

Löytyykö Thulelta vastaavat datat?
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 059
Haa, edellinen teoriani meni kyllä pieleen: edellisen 2C:n räjäytyskuva on CAD-screenshot excel-BOMeineen, eli on tuo ainakin uusiksi piirretty V3:lle (joka tosiaan on tuo 2018-> Boost-malli). Hyvin mahdollista että sama akseli menisi tosiaan molempiin. Onko tässä nyt sitten otettu nerokkaasti akselista hukkatilaa pois mm. droppeja kaventamalla?

Mitta on ystäväsi (mallihaussa RWS MTB, - (ei Syntacen X-12, ei E-thru):
12x142 M12x1.0 167.7mm, 15mm kierre (HWQASM00S2961S)
12x148 M12x1.0 173.7mm, 15mm kierre (HWQASM00S2155S)
12x148 M12x1.5 178mm, 12mm kierre (HWQASM00S6778S)

Löytyykö Thulelta vastaavat datat?
Täytyy vielä katsoa Thulen mallit uudelleen, mutta vaikka jostain syystä molemmat pituudet sopisi (?) niin kierre pitää kyllä olla kohdillaan. Muistaakseni ei pistänyt heti silmään niillä tuota tuttua 148 x 12 mittaa, mutta tuo kokonaispituus ja kierre mainitaan.

Parempi ottaa tuo akseli mukaan XXL:ään ja taputella sillä myyjää otsaan ja kysyä että "onk sul tämmöst".
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Parempi ottaa tuo akseli mukaan XXL:ään ja taputella sillä myyjää otsaan ja kysyä että "onk sul tämmöst".
Tämä on paras ratkaisu, varsinkin jos saa suoraan hyllystä verrata.

Kannattaa myös ennen XXL-reissua mallata rungossa (ilman kiekkoa) mihin kohtaa kierre loppuu nykyisessä, eli onko varaa olla yhtään heittoa pituudessa. Millin-pari lyhempi ei haitanne, eikä myöskään hieman pidempi kierre, jos kierteetön mitta on sama. Jos taas sattuu kokonaispituudeltaan sama, mutta lyhemmällä kierteellä, niin kierre pohjaa ennen aikojaan.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 059
Tämä on paras ratkaisu, varsinkin jos saa suoraan hyllystä verrata.

Kannattaa myös ennen XXL-reissua mallata rungossa (ilman kiekkoa) mihin kohtaa kierre loppuu nykyisessä, eli onko varaa olla yhtään heittoa pituudessa. Millin-pari lyhempi ei haitanne, eikä myöskään hieman pidempi kierre, jos kierteetön mitta on sama. Jos taas sattuu kokonaispituudeltaan sama, mutta lyhemmällä kierteellä, niin kierre pohjaa ennen aikojaan.
Totta, hyvä pointti. Hiukan laihempi on XXL tarjonta Thulen akseleista vs. Bikester mutta en uskalla suoraan tilata. Osaavat meinaan hinnoitella Thulella kohtuu ylimielisesti.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Ja mitäs v*ttua, täällä joristaan että sopii molempiin?


Osta nyt tuohon jokin Thulen vastaava.
Tai sitten siinä on joku 6mm prikka jolla säädellään kumpaan sopii. :tdown:

Muoks. Dt Swiss omilla sivuillaan ei kyllä moista molempiin käyvää akselia tunne vaan se 6mm pituusero niissä on.

Vielä yksi Muoks. Eli esimerkiksi burgtec myy akselia joka sopii kaikkiin highballeihin v1,v2 ja v3.
Ja sen akselin pituus on sama 168,5mm kuin dt swissin 148 boost akselilla.
Eli kaikkiin highballeihin menee boost akseli vaikka perä olisi 142mm?
Ei yhtään hämmentävää.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 059
Tai sitten siinä on joku 6mm prikka jolla säädellään kumpaan sopii. :tdown:

Muoks. Dt Swiss omilla sivuillaan ei kyllä moista molempiin käyvää akselia tunne vaan se 6mm pituusero niissä on.
Joo on kyllä ihme, ehkä noissa rungoissa oli dropin / spacereiden kanssa mahis laittaa kumpainenkin.

148 x 12 lienee se varmin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Voi vielä sekottaa pakkaa muistuttamalla superboostin (157) olemassaolosta
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Miksi noita on noin monenlaisia? Itsellä oli tunturin kiekossa umpiakseli kierteellä. Noh ostin kaupasta onton akselin, jotta pikalinkun saa sen läpi laitettua. Akseli oli liian pitkä, joten rautasahalla silpaisin vajaa 1cm pois päästä, jonka jälkeen se oli oikean pituinen. Viilalla pyöristin pään vielä.

Onko noista sadasta erilaisesta akselityypistä jotain oikeaa iloa elämässä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Miksi noita on noin monenlaisia? Itsellä oli tunturin kiekossa umpiakseli kierteellä. Noh ostin kaupasta onton akselin, jotta pikalinkun saa sen läpi laitettua. Akseli oli liian pitkä, joten rautasahalla silpaisin vajaa 1cm pois päästä, jonka jälkeen se oli oikean pituinen. Viilalla pyöristin pään vielä.

Onko noista sadasta erilaisesta akselityypistä jotain oikeaa iloa elämässä?
Eiköhän se ole sama juttu kuin autoissakin, mutta pienemmässä mittakaavassa, eli eri valmistajilla ja eri malleissa on olemassa erilaisia varaosia, jotka eivät luonnollisesti ole kaikki keskenään yhteensopivia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Eiköhän se ole sama juttu kuin autoissakin, mutta pienemmässä mittakaavassa, eli eri valmistajilla ja eri malleissa on olemassa erilaisia varaosia, jotka eivät luonnollisesti ole kaikki keskenään yhteensopivia.
Tai kehitys. Eka valmis niin lähettään kehittää seuraavaa. Vaikke kauheen moni luullu superboostista, silti sitä on jo käytössä. Esim. Tässä. Mondraker 2021 Superfoxy Carbon R - Hi5Bikes
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Onko noista sadasta erilaisesta akselityypistä jotain oikeaa iloa elämässä?
Kauppa käy, kun valmiit palikat ei sovi uuteen pyörään ja ostettavana on vähintään adapterit. Näissä on meno hieman villi länsi ja usealla valmistajalla oma tapansa ratkaista ongelma jota ei alunperin edes ollut. Standardit puuttuvat ja kuluttaja kiittää kun selvittelee yhteensopivuuksia. Siksi näen hieman punaista aina kun valmistaja kertoo vain että Boost tai ei-Boost - latee77:n kysymystä ei olisi tarvinnut edes esittää jos Santa Cruz kertoisi varaosalle 08-14622 akselin pituuden, eikä navan leveyttä (josta johtaen muiden valmistajien sopivuus riippuu täysin rungon droppi- ja kierreratkaisuista).

SRAMille pisteet hyvin selkeästä frame fit specification -dokumentaatiosta, josta moni voisi ottaa mallia. Ainakin tällainen insinööripää haluaa ne oikeat mitat.

Edit: Tämä ei ole mitään kaikki oli ennen paremmin-nostalgiaa, se kun ei pidä lainkaan paikkaansa.

Maantiepyörässä on ollut Braze-on mallinen 2x10 Centaur-etuvaihtaja kömpelön irtopannan kanssa, ja tämä on ollut suurin rajoitus rengastilalle. Fillaritorilta löytyi keväällä pantamallinen Campan Avanti-etuvaihtaja juuri sopivalla pannalla. Nappasin omasta vaihtajasta braze on-kiinnikkeen irti, selailin varaosakatalogeja ja vaihdettiin muutamat viestit&kuvat mitoituksista. Vaihtaja saapui postissa ja ilahdutti kun panta istui heittämällä paikalleen, vaikka toinen oli alunperin kiinni ruuvilla, toinen sokalla. Tässä kävi tuuri, valmistajan katalogeista ei ollut minkäänlaista apua ja tuolle Centaurille ei virallisesti ole 28.6mm pantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Kauppa käy, kun valmiit palikat ei sovi uuteen pyörään ja ostettavana on vähintään adapterit. Näissä on meno hieman villi länsi ja usealla valmistajalla oma tapansa ratkaista ongelma jota ei alunperin edes ollut. Standardit puuttuvat ja kuluttaja kiittää kun selvittelee yhteensopivuuksia. Siksi näen hieman punaista aina kun valmistaja kertoo vain että Boost tai ei-Boost - latee77:n kysymystä ei olisi tarvinnut edes esittää jos Santa Cruz kertoisi varaosalle 08-14622 akselin pituuden, eikä navan leveyttä (josta johtaen muiden valmistajien sopivuus riippuu täysin rungon droppi- ja kierreratkaisuista).

SRAMille pisteet hyvin selkeästä frame fit specification -dokumentaatiosta, josta moni voisi ottaa mallia. Ainakin tällainen insinööripää haluaa ne oikeat mitat.

Edit: Tämä ei ole mitään kaikki oli ennen paremmin-nostalgiaa, se kun ei pidä lainkaan paikkaansa.

Maantiepyörässä on ollut Braze-on mallinen 2x10 Centaur-etuvaihtaja kömpelön irtopannan kanssa, ja tämä on ollut suurin rajoitus rengastilalle. Fillaritorilta löytyi keväällä pantamallinen Campan Avanti-etuvaihtaja juuri sopivalla pannalla. Nappasin omasta vaihtajasta braze on-kiinnikkeen irti, selailin varaosakatalogeja ja vaihdettiin muutamat viestit&kuvat mitoituksista. Vaihtaja saapui postissa ja ilahdutti kun panta istui heittämällä paikalleen, vaikka toinen oli alunperin kiinni ruuvilla, toinen sokalla. Tässä kävi tuuri, valmistajan katalogeista ei ollut minkäänlaista apua ja tuolle Centaurille ei virallisesti ole 28.6mm pantaa.
Eli sun mielestä kaikki pyöräkehitys on rahastusta?
Late77:n tapauksessa olis riittäny kun olis kertonu monivaihteinen pakka on takana. Käsittääksen 12s pitää olla boost.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Eli sun mielestä kaikki pyöräkehitys on rahastusta?
Tämä nyt oli hieman liian suora tulkinta. Ensimmäinen lause oli suora (ja hieman naljaileva) vastaus Ihmemiehen suoraan kysymykseen - en näe kenellekään muulle iloa siitä että on useita rinnakkaisia standardeja ilman keskinäistä yhteensopivuutta. En minä toivo pikalinkkuja takaisin, vaan kritisoin sitä miten samasta 12mm pultista myydään pelkkiä markkinanimiä käyttäen sen seitsemäntoista vaihtoehtoa eri pituuksilla ja kierteillä. Insinöörin listaamana nuo DT:n akselit myytäisiin nimillä RWS 167mm/M12x1.0 ja RWS 177mm/M12x1.0, joista kuluttaja voi valita runkoonsa sopivan rungon speksin tai mittanauhan avulla.

Pakan lehtien lukumäärällä taas ei ole navan leveyden kanssa mitään korrelaatiota, kyllä 12s-pakkaa saa myös 142mm navalle (maantiepuolen 135:sta puhumattakaan). Navan leveys riippuu ainoastaan rungon takahaarukasta ja sopivan akselin malli kiinnityskohtien toteutuksesta rungossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Tämä nyt oli hieman liian suora tulkinta. Ensimmäinen lause oli suora (ja hieman naljaileva) vastaus Ihmemiehen suoraan kysymykseen - en näe kenellekään muulle iloa siitä että on useita rinnakkaisia standardeja ilman keskinäistä yhteensopivuutta. Kehitys on kyllä toivottavaa.

Pakan lehtien lukumäärällä taas ei ole navan leveyden kanssa mitään korrelaatiota, kyllä 12s-pakkaa saa myös 142mm navalle. Navan leveys riippuu ainoastaan rungon takahaarukasta ja sopivan akselin malli kiinnityskohtien toteutuksesta rungossa.
Toi kyl joutuu tarkistaa kun pääsee himaan. Kaikissa myynnissä olevista 148 (Boost) fillareissa on 12s takapakka ja 142 on ollu se 11s näin ainakin srammilla, sihmanon vaihteistotsta mulal ei ole mitään hajua. Onneks löytyy kummankin sortin fillari.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Eli sun mielestä kaikki pyöräkehitys on rahastusta?
Late77:n tapauksessa olis riittäny kun olis kertonu monivaihteinen pakka on takana. Käsittääksen 12s pitää olla boost.
Vaihteet ei liity asiaan mitenkään. Itselläkin 142 perällä oleva ragleyn blue pig, jossa kiinni sramin eaglea.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Boost oli vähän turha julkaisu, koska olemassa oli jo dh pyörissä 150mm taka-akseli.
Joten en näe kauheasti järkeä, että päädyttiin pari milliä pienempään.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Niin?
Ymmärrän kyllä mihin navan leventäminen vaikuttaa, mutta onko esimerkiksi se boost napa nyt niin huono, että tarvittiin leveämpää?
Miksei siirrytty suoraan vaikka fatbikeistä löytyvään 170mm napaan?

Samaan lopputulokseen päästäisiin kun suurennetaan vaikka navan laippoja.
Tai suunnitellaan chainstayt epäsymmetrisiksi, jota jotkut valmistajat ovat tehneetkin.

Onhan näitä järjettömiä standardeja muitakin.
Otetaan vaikka kampien akseli.
Oli olemassa standardi 30mm akselille, jota moni käyttää, niin mitä tekee sram. Julkaisee 29mm (28,99mm) dub akselistandardin ihme selityksien kera miten se sopii nyt useampaan mankeliin.
No just.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Niin?
Ymmärrän kyllä mihin navan leventäminen vaikuttaa, mutta onko esimerkiksi se boost napa nyt niin huono, että tarvittiin leveämpää?
Miksei siirrytty suoraan vaikka fatbikeistä löytyvään 170mm napaan?

Samaan lopputulokseen päästäisiin kun suurennetaan vaikka navan laippoja.
Tai suunnitellaan chainstayt epäsymmetrisiksi, jota jotkut valmistajat ovat tehneetkin.
The overall result of the wider flange spacing allowed by a Super Boost Plus hub is a stiffer and stronger wheel build, which is especially beneficial to long travel 29ers and eMTBs, where wheel loads are often very high. While we’re a big fan of strong and durable wheels, increased stiffness alone is not always the ultimate goal.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Mä en kanssa ymmärrä tätä et joo tarviitiin vahvempaa tavaraa. Ihan kuin nykyiset boostit ei ois tarpeeks kestäviä. Toi läpi"akseli" ei tosiaan oo mikään akseli oikeesti vaan sen navan akselin kiinnitypultti. +10kg ebike painolisäkään yhdistelmän painoon ei hirveesti kasva.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507


BR-6600 Ultegra -jarrut tuli. Oli muuten ihan paskat nuo Shimano 600 -jarrut. 6600 dual pivoteilla jarrutustuntuma on jo "normaalI", eikä sellainen "mitään ei tapahdu vaikka kuinka puristais". En tiedä mistä johtuu. Toisaalta tuo dual pivot systeemi tarkoittaa käsittääkseni sitä, että jarrulänget puristavat paloja tuplasti voimakkaammin kehää vasten. Lisäksi jarrut ovat paljon tukevamman näköiset, eivätkä rimpulat, joten ne eivät varmaankaan jousta läheskään niin paljoa.

Wigglestä tulee "joskus" Tektro RL340 aerokahvat, jos niillä sais mukavammat hoodit ja paremman jarrukahvaergonomian hoodeilta.

Uusi satulatolppa tuli myös. Pituutta 12-15cm enemmän kuin vanhalla, painoeroa vain 10g. Tiedä näistä... nyt ei ainakaan ole enää ihan "huulella" se putkenpää, vaan riittävän syvällä rungossa.

Droppi hoodeille on nyt jo 10-15cm satulalta. 5cm riittäisi itselle mainiosti. Droppi dropeille satulalta on jo ihan älytön :beye: Ei niitä huvita nyt käyttää ikinä. Ostin siis 22,5cm korkean stemmin, niin saa tankoa ylemmäs. Nykystemmistä loppui säätövara 5mm sitten :D Sen enempää yli rajan en uskaltanut nostaa.

Bachon yleistyökalu oli 10€, ajattelin että tuollainen on kätevä olla reissussa mukana, ja ketjutyökalu, pikalinkkejä, sisuri, pumppu, paikkasetti, rengasraudat.. niin ei jää ihan sormi suuhun jos jotain perus teknikaaleja tulee vastaan.

"RISK" merkkiset polkimen jatkeet olikin vaan 16mm eikä 20mm, parempi niin. Jo tuo 16mm tuntuu tosi oudolta per puoli, 32mm yhteensä. Kunhan kapeampi keskiö tulisi, niin saisi torista löydetyt 30€ kammet 19mm kapeammalle, jolloin polkimet tulis enää 6,5mm/puoli leveämmälle. Mutta nyt on TILAA kengän ja polkimen välissä, aijai.

Jos tästä pyörästä joskus saa sopivan, niin sit voi mennä 2022 kauppaan ja sanoa, että samanlainen fitti, mutta nykyaikaisempi. Toki voi olla, että kaupasta ei valmista saa, vaan pitää samaan säätöruljanssiin lähteä uudestaan. Tai todeta, että ei tässä uutta enää tarvii, kun vanhasta paskasta kursittiin kasaan ihan toimiva peli...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
BR-6600 Ultegra -jarrut tuli. Oli muuten ihan paskat nuo Shimano 600 -jarrut. 6600 dual pivoteilla jarrutustuntuma on jo "normaalI", eikä sellainen "mitään ei tapahdu vaikka kuinka puristais". En tiedä mistä johtuu. Toisaalta tuo dual pivot systeemi tarkoittaa käsittääkseni sitä, että jarrulänget puristavat paloja tuplasti voimakkaammin kehää vasten. Lisäksi jarrut ovat paljon tukevamman näköiset, eivätkä rimpulat, joten ne eivät varmaankaan jousta läheskään niin paljoa.
...
Jos tästä pyörästä joskus saa sopivan, niin sit voi mennä 2022 kauppaan ja sanoa, että samanlainen fitti, mutta nykyaikaisempi. Toki voi olla, että kaupasta ei valmista saa, vaan pitää samaan säätöruljanssiin lähteä uudestaan. Tai todeta, että ei tässä uutta enää tarvii, kun vanhasta paskasta kursittiin kasaan ihan toimiva peli...
Sehän oli sitten mainio päivitys. Onhan näissä tosiaan vipuvartta enemmän nivelten sijainnin myötä, sekä varmasti tukevammat länget.

Ainahan custom-runko on mahdollista tilata joltain pikkupajalta, niin saa fitin just eikä melkein :D
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kyllä tää runko tuntuu ihan ok:lta. Ehkä 62cm:n sijasta vois olla joku 64cm, sellaisia ei vaan saa joka paikasta... ja sitten yläputkesta tulee aika pitkä jo. Mun kädet on ihan normaalipituiset, enemmän jaloissa ja niskassa on pituutta.



600:ssa oli tuota paloille menevää vartta "kilometrikaupalla". Varmaan olisi maastopyörän rengaskin sopinut sinne sisään. Onhan se ollut aikansa huipputekniikkaa, 40 vuotta sitten...

Jarrut sopivat suoraan kiinni pyörään. Holkkimutteri (mutteriholkki? sellainen pitkä pitkä mutteri joka on sileä ja pyöreä ulkoapäin) upposi rungon sisään edessä ja takana, niin ei törrötä mitään pultteja tai muttereita ulospäin.

Ainoa työmaa oli jotkut loctitet tms. rassata pois kierteistä. Yritin ensin niiden jämien kanssa vääntää mutterin kiinni, mutta meinasin saada palovammat siitä mutterista, kun kitka oli aika kova....... lillutin sitten niitä asetonissa ja pyyhin pois, onneksi liukeni asetoniin ne töhnät.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Minua taas vaivaa malttamattomuus pienen säädön suhteen - Monstercrossarissa on TRP:n RRL-kahvat, jotka ovat muuten mainiot, mutta kulma tankoon on aivan väärä: nousevat liian pystyyn modernilla droppitangolla. Alempana mutkassa taas jää ikävä kuoppa tangon ja kahvan väliin. Kahvojen mukana tulee muovinen kiilaosa kulman säätöä varten, mutta olen satavarma että neljä vuotta sitten manuaali kutsui tuota "small hands adapteriksi" ja heitin asentaessa jemmaan (jep, juuri siihen jota ei ole enää löytynyt).

TRP wedge.png


Varaosakyselyyn sain geneerisen "nyt on mailitulva"-vastauksen ja uusia kahvoja en taida tämän takia tilata. Tekisi mieli napata saman tien sopiva viila ja säätää kulma viilaamalla alaosasta, mutta sitä varten pitäisi olla uudet vaijerit ja tankoteipit valmiina. Nekin mielellään samanlaiset Fizik Tempo Softit, eli suunnitellaas tätä nyt vielä viikko teippejä odotellessa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
En kyllä itte menisi enää vannejarruilla.
Pari kolme kertaa on oltu oikeasti pitkällä ja pinna poikki.
Kunhan rengas mahtuu rungossa pyörimään niin ei isompi ongelma levyjarruilla ja ne jarrut edelleen löytyy.

Tuorein hankinta kesäreissuille laukkujen kanssa omaa tiagran osasarjan hydraulisilla levyillä.
Kyllä oikeasti pysähtyy "vain" 160mm levyillä.

Jopa vähän yllätyin tehosta, kun enimmät ajot menee kuitenkin maastureilla 4 mäntäisillä jarruilla ja 200mm levyillä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Totta kai hydrauliset levyjarrut ovat best. Mulla on maasturissa sellaiset, eikä kyllä muita tee mieli. Ongelmana on vaan tää pyörien saatavuus ollut. Jotain random käytettyjä pyöriä ja random varaosia saa ihan hyvin, mutta just jotain tiettyä ei ole toivoakaan saada. Ja jostain syystä levareita on näkynyt tosi huonosti maantiepyörissä, vaikka ne oli jo mun mielestä 2000-luvun alussa vakiokamaa maastopyörissä. Tiedä sit mikä mättää maantiepyöräpuolella?

Lisäksi rumuusraja menee Shimanola jossain Ultegra 6600 / Dura-Ace 7800 kohdalla. Sitä uudempia ei enää silmät meinaa kestää katsoa.

Miten ne pinnat muuten katkeavat vannejarrujen vuoksi? Omissa kiekoissa on 36 pinnaa, joten ainakin jarruvoimien pitäisi jakaantua suht tasaisesti niiden kesken. Vai siis meinaat että kun pinna katkeaa, niin kiekko menee niin kieroon että vannejarruja ei voi enää käyttää, kun ne hankaavat kiekkoon kiinni?

Minua taas vaivaa malttamattomuus pienen säädön suhteen - Monstercrossarissa on TRP:n RRL-kahvat, jotka ovat muuten mainiot, mutta kulma tankoon on aivan väärä: nousevat liian pystyyn modernilla droppitangolla. Alempana mutkassa taas jää ikävä kuoppa tangon ja kahvan väliin. Kahvojen mukana tulee muovinen kiilaosa kulman säätöä varten, mutta olen satavarma että neljä vuotta sitten manuaali kutsui tuota "small hands adapteriksi" ja heitin asentaessa jemmaan (jep, juuri siihen jota ei ole enää löytynyt).



Varaosakyselyyn sain geneerisen "nyt on mailitulva"-vastauksen ja uusia kahvoja en taida tämän takia tilata. Tekisi mieli napata saman tien sopiva viila ja säätää kulma viilaamalla alaosasta, mutta sitä varten pitäisi olla uudet vaijerit ja tankoteipit valmiina. Nekin mielellään samanlaiset Fizik Tempo Softit, eli suunnitellaas tätä nyt vielä viikko teippejä odotellessa.
Toivottavasti viilaamalla ei tuu sitten mitään "keinua" siitä. Eli kahva heiluu ylösalas eikä pysy ollenkaan enää paikallaan.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
En kyllä itte menisi enää vannejarruilla.
Pari kolme kertaa on oltu oikeasti pitkällä ja pinna poikki.
Kunhan rengas mahtuu rungossa pyörimään niin ei isompi ongelma levyjarruilla ja ne jarrut edelleen löytyy.
Tämäpä on relevantti huoli vannejarruissa, mutta harvoin noita pinnoja hyvin kasatuista kiekoista menee. Ilman yhtä pinnaa voi vielä hieman oikaista vannetta viereisiä pinnoja löysyttäen että pääsee kotiin - ainakin 32-pinnaisessa, 20-pinnaisilla toki hankalampaa. Pidemmälle retkille sitten varapinnat satulatolpan sisään, olipa kummat jarrut tahansa (pitääkin muistaa laittaa illalla, ei ne siellä haittaa vaikka olisivat jatkuvasti).

Maantiepuolen hydraulikahvat ovat kalliit isot muhkut, levyt lisäävät painoa ja vaativat jäykemmän haarukan suuremman ja toispuoleisen momentin takia, joten menen vielä hyvin tyytyväisenä pitkät lenkit vannejarrullisella teräsjousipyssyllä. Molemmissa on kompromissinsa, minun vaaka kääntyy vielä vannejarrujen suuntaan maantiellä. Jarruteho on hyvä 622-millisellä levyllä.

Toivottavasti viilaamalla ei tuu sitten mitään "keinua" siitä. Eli kahva heiluu ylösalas eikä pysy ollenkaan enää paikallaan.
Tätä pohdin itsekin. Sisus on onneksi ontto ja jo muutaman millin materiaalin poisto alhaalta sopivassa kulmassa riittäisi varmasti kääntämään alemmas. Clampeissa on myös hyvin paljon säätövaraa, kuva lainattu ebaysta:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
586
Maantiepuolen hydraulikahvat ovat kalliit isot muhkut
Tämäkin riippuu kahvasta. Oikealla puolella Ultegran kahva hydraulisille levyjarruille sähköilla ja vasemmalla ilman sähköjä. (kuva netistä)
Speksien mukaan Ultegran di2-kahvat hydraulisille levyjarruille painaa 78g vähemmän, kuin Ultegran kahvat vannejarruille. Mutta joo, kalliithan ne on silti

1623914542099.png
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Okei, kaipa tuollaisia voi sitten viilata makunsa mukaan, kunhan pannssa riittää sitten kiristysvaraa.

Pinnat satulatolpan sisään on hyvä idea. Multa ei ole pinnoja katkennut ikinä muuten kuin nyt kun meni ketjut pakan ja pinnojen väliin. :D Täytyy joskus mitata millaisia pinnoja noissa kiekoissa on, ja ostaa varastoon.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Tämäkin riippuu kahvasta. Oikealla puolella Ultegran kahva hydraulisille levyjarruille sähköilla ja vasemmalla ilman sähköjä. (kuva netistä)
Speksien mukaan Ultegran di2-kahvat hydraulisille levyjarruille painaa 78g vähemmän, kuin Ultegran kahvat vannejarruille. Mutta joo, kalliithan ne on silti
Nehän tosiaan näyttää jo lupaavammalta! Campan Ergopowerit istuu omaan käteen parhaiten ja siinäkin leirissä alkaa tosiaan olla ihan järkevän oloista kahvaa saatavilla. Hinta vaan hirvittää vielä niin, että perustelut itselle on (vielä) vähissä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Itse olen omasta mielestäni suht isokätinen, ja tykkään isoista kahvoista. Mietin orggis shimanon kahvoja tuohon pyörään 600-sarjan kahvojen tilalle, mutta ne olivat kulemma kaikki tosi luirun oloisia. Tektro RL340:stä taas luki valitusta, että ne ovat kulemma liian isot ja paksut monille, eli todennäköisesti juuri hyvät minulle.

Onneksi kahvoja saa eri kokoisina, vaikka koon suurpiirteinen selvittely vaatiikin välillä salapoliisintyötä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 011
Viestejä
4 210 089
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom