Pyöräily

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Normaali ääni minusta, jos tuossa on 54t ratchetti. Voithan tuon purkaa, putsata ja laittaa uudet swissin rasvat sinne niin vaimenee hetkeksi ennekuin kontaktipinnoista lähtee ylimääräiset rasvat liikkeelle. Kovaa ajoa vaa.
Kyllä vain, eli 54t ratchet ja XD vapaaratas. On tuo sen verran kovaääninen ettei kilikelloa tarvi. Ei tuo rikkinäiseltä kuullosta mutta yllättävän kova tikitys kyllä lähtee. Nuo ratchetin hammastukset myös tuntee jos kädellä kammesta hissukseen pyörittää.

Eli tämä mutta 54t:

Ei ole aikaisemmin ollut tämän tasoisia osia pyörissä niin kelpaa ihmetellä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Haluaisin vanhaan nopsa mummopyörään juomapullotelineen. Melkein kaikki telineet näyttäisi olevan tarkoitettu niihin standardikiinnikkeisiin, mitä tuollaisessa mummopyörässä ei tietenkään ole. Onko kellä osunut jotain jollain kiristysremmeillä laitettavaa telinettä silmään? Tai kannattaisiko vaan ostaa mikä tahansa teline ja nippusiteitä..? Kai se noinkin pysyisi, jos vain teline ottaa riittävästi kosketuspintaa pyöreään runkoon.
Jostain saanee jotain pantoja, jotka kiinnittää runkoon. Tai jonkinlaisen telineen.

Saa vinkata mullekin. Tarvis toisen telineen pyörään, jossa on tilaa vaan yhdelle.

Kiitos.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Jaahas, renkaat ja polkimet läjään ja ajelua niin huomasi ettei tuo vapaarattaan ääni olekaan enää epäilyttävän kova vaan enempi sveitsiläisen kellon + kassakaapin sulosointu. Tuntui olohuoneessa vähän erikoiselta alkuun.

Jarrutkin pelittää oikein hyvin, kaikki löysät kahvatuntumat ja laahaukset jäi pois kun hiukan käytteli niitä. Muutenkin fillari tuntuu jämäkältä ja kevyeltä. rosnki 9kg, mutta jos vaihtaa nuo paksut slicksit kevyempiin niin pitäis jäädä jo selkeesti alle 9kg.

Työkaluineen vajaa 6000€ meni rahaa (osia osteltu pikku hiljaa talven aikana) ja veikkaan ettei tuon halvemmalla taida saada, runko Ebaysta Italiasta, kiekot custom kasauksella puolasta ja loput osat saksan isoista nettikaupoista R2-Bike, Bike discount, Bike components.

Tukevaa tekoa (boostia, dubbia, paksua tankoa) mutta kohtuu köykänen. Vähän kuin panssarivaunu 10sek varttimaililla :lol: Slickseillä ja jöykällä keulalla kyllä aika tunkkasen näköinen mutta näitähän saa vaihdeltua nyt kun kasasi alusta asti omineen niin tietää jo paremmin miten homma menee.
IMG_20210604_175535__01__01.jpg
PCIMG_2021-06-04_20-58-17.JPG
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Aloittelijakysymystä, en näistä hirveästi tiedä. Josko täältä saisi apua?

Keskiön laakerit tai joku muu sanoi varmaankin sopimuksensa irti. Alkulenkistä kuului kolinaa ja nitinää, viimeisellä kilometrillä rahinaa joka polkaisulla.

Pyörä: Nishiki SL One. Kammet Sunrace 170mm ja keskiö mallia kasetti.

Kammet on kiinni pultilla, ja irroittamisen jälkeen tilanne näyttää tältä:

5b68f88c-9b12-4d02-9138-120b507542d6.jpeg

Pitäisikö kammen irrota tuosta suoraan, vai tarvitseeko kammen ulosvetäjän?

Ja voidaanko näillä tiedoilla ostaa myös suoraan uusi sopiva keskiö? Tarvitaanko jotain muita osia?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Neliön muotonen akseli? Millaisella pultilla oli kiinni, oliko siinä kammessa vielä jokin mutteri kiinni lisäksi?

Jos kammessa on kierteet, niin jokin tollainen toiminee: Poljinvarren ulosvedin

Se ruuvataan kampeen kiinni ja keskiosa painaa akselia vasten, jolloin kampi irtoaa. parasta olisi ottaa keskiö irti niin näkee minkälaisen pitää ostaa (mitkä kierteet, miten leveä, miten pitkä akseli).
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
203
Jaahas, renkaat ja polkimet läjään ja ajelua niin huomasi ettei tuo vapaarattaan ääni olekaan enää epäilyttävän kova vaan enempi sveitsiläisen kellon + kassakaapin sulosointu. Tuntui olohuoneessa vähän erikoiselta alkuun.

Jarrutkin pelittää oikein hyvin, kaikki löysät kahvatuntumat ja laahaukset jäi pois kun hiukan käytteli niitä. Muutenkin fillari tuntuu jämäkältä ja kevyeltä. rosnki 9kg, mutta jos vaihtaa nuo paksut slicksit kevyempiin niin pitäis jäädä jo selkeesti alle 9kg.

Työkaluineen vajaa 6000€ meni rahaa (osia osteltu pikku hiljaa talven aikana) ja veikkaan ettei tuon halvemmalla taida saada, runko Ebaysta Italiasta, kiekot custom kasauksella puolasta ja loput osat saksan isoista nettikaupoista R2-Bike, Bike discount, Bike components.

Tukevaa tekoa (boostia, dubbia, paksua tankoa) mutta kohtuu köykänen. Vähän kuin panssarivaunu 10sek varttimaililla :lol: Slickseillä ja jöykällä keulalla kyllä aika tunkkasen näköinen mutta näitähän saa vaihdeltua nyt kun kasasi alusta asti omineen niin tietää jo paremmin miten homma menee.
Hieno pyörä siitä tuli! Jos haluat slikseistä eroon ja silti nopean ja leveän maastorenkaan, niin harkitse Continentalin Race Kingiä. Siitä vielä Transparent kyljillä oleva, niin kyllä on komeat. Jäykkä keula maastopyörässähän on trendikäs "hipsteriratkaisu."

Rolling Resistancen tekemien testien perusteella on nopeampi kuin esim. oman pyörän gravel renkaat. TIetysti painavat enemmän. Rengastestiin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Hieno pyörä siitä tuli! Jos haluat slikseistä eroon ja silti nopean ja leveän maastorenkaan, niin harkitse Continentalin Race Kingiä. Siitä vielä Transparent kyljillä oleva, niin kyllä on komeat. Jäykkä keula maastopyörässähän on trendikäs "hipsteriratkaisu."

Rolling Resistancen tekemien testien perusteella on nopeampi kuin esim. oman pyörän gravel renkaat. TIetysti painavat enemmän. Rengastestiin.
Joo mulla onkin ollut Race Kingit alla aiemmin, todella hienosti rullaava rengas mutta aika herkkä puhkeamaan. Pitääkin katsoa tuo transparent versio vielä. Nuo slicksit on tupla pistosuojauksella, mutta painaa aikalailla.

Meinasin ekaks laittaa alle Vittoria graphene 2 mutta ei saakeli en jaksanu tapella vanteelle laiton kanssa. Nykyään nämä tubelesit tosi tiukkoja vääntää paikalleen. Varmaan rengasraudassa parantamisen varaa ja tekniikassa näköjään...

Sais kyllä painonkin alle 9kg jos luopuu slickseistä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Joo mulla onkin ollut Race Kingit alla aiemmin, todella hienosti rullaava rengas mutta aika herkkä puhkeamaan. Pitääkin katsoa tuo transparent versio vielä. Nuo slicksit on tupla pistosuojauksella, mutta painaa aikalailla.

Meinasin ekaks laittaa alle Vittoria graphene 2 mutta ei saakeli en jaksanu tapella vanteelle laiton kanssa. Nykyään nämä tubelesit tosi tiukkoja vääntää paikalleen. Varmaan rengasraudassa parantamisen varaa ja tekniikassa näköjään...

Sais kyllä painonkin alle 9kg jos luopuu slickseistä.
Pikkusen vanteestakin kiinni.
Mulla on yhdet 45mm sisäleveät, joilta on ihan painajaismaista saada rengas irti.
Ei vaan sitten millään tipu hyllyltä.
Mitä ohkasemmat kyljet kumissa sen paskamaisemmat ne on vaihtaa.

Eipähän hörppää vaikka olis kuinka matalat paineet.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
588
Joo täälläkin tullut tapeltua joidenkin tubeless-maantierenkaiden kanssa. Onko kellään muuten kokemusta tästä tai vastaavista työkaluista tuohon hommaan?

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Joo täälläkin tullut tapeltua joidenkin tubeless-maantierenkaiden kanssa. Onko kellään muuten kokemusta tästä tai vastaavista työkaluista tuohon hommaan?

Taitaa olla parempia esim. Schwalben Marathonien tms laittamiseen. Maantiekumia menee tod näk aika pahasti lyttyyn.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 278
Joo täälläkin tullut tapeltua joidenkin tubeless-maantierenkaiden kanssa. Onko kellään muuten kokemusta tästä tai vastaavista työkaluista tuohon hommaan?

On kokemusta ja toimii erittäin hyvin just esim. Marathonin kanssa, joka voi olla aika haastava laittaa. Myös taittuvareunaisia maastopyörän renkaita olen tuolla laittanut, vaikka toki taittuvat renkaat on helppo laittaa sorminkin.

Maantiekumien kohdalta en osaa sanoa.
 

cco

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
80
Joo täälläkin tullut tapeltua joidenkin tubeless-maantierenkaiden kanssa. Onko kellään muuten kokemusta tästä tai vastaavista työkaluista tuohon hommaan?

Toimii mukavasti maantiekumin kanssa. Maastopyörän renkaaseen ei tahtonut haarukka riittää eli niiden kanssa ei toiminut
 

Dekkis

Tukijäsen
Liittynyt
24.01.2018
Viestejä
313
Mokomasta tipahti vasen poljin kesken kyydin. Millaista osaa ja työkalua uidelleenkiinnitykseen tarvitaan, vai meneekö korjaamon kautta?
4F522055-FA99-4F6E-BFFF-0E6D78849199.jpeg
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Pikkusen vanteestakin kiinni.
Mulla on yhdet 45mm sisäleveät, joilta on ihan painajaismaista saada rengas irti.
Ei vaan sitten millään tipu hyllyltä.
Mitä ohkasemmat kyljet kumissa sen paskamaisemmat ne on vaihtaa.

Eipähän hörppää vaikka olis kuinka matalat paineet.
Jep. Pitää vielä kurkkia vinkit ja tekniikat ihan perus tubeless rankaan vaihtoon vaikka sisuria käyttäiskin. Jostain syystä ollut nykyään haastavampaa kuin aiemmin, vannekin varmaan kovilla tuosta vääntämisestä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Mokomasta tipahti vasen poljin kesken kyydin. Millaista osaa ja työkalua uidelleenkiinnitykseen tarvitaan, vai meneekö korjaamon kautta?
Mitään erikoistyökalua ei kiinnittämiseen tartte.

Jos pultti on hukassa niin keskiö näyttäisi olevan sram powerspline. Siihen sitten vaan väijymään kiinnitys pulttia.

Tämäkin käy Truvativ Arm bolt capless For M8 - Hi5Bikes
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Mokomasta tipahti vasen poljin kesken kyydin. Millaista osaa ja työkalua uidelleenkiinnitykseen tarvitaan, vai meneekö korjaamon kautta?
Käytännössä 8mm kuusiokolo tai 14mm hylsy (vanhemmissa 15mm ohutseinäinen).

Tuossa on kyllä vaara jos olet ajanut löysällä kammella olet hajottanut kammen viisteet jolloin kampea ei enää saa tiukalle.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509




Nyt on antiikkinen paska kursittu kasaan. Jarrut on surkeet, joustavat paskajarrut ja huonot kahvat + vannejarrut yleensä. Oispa levyjarrut.

Lisäksi alaputkivaihteet on ihan kamalat. Tosi kiikkerää irrottaa käsi tangolta ja roplata lennosta noita.

Tänä vuonna ei saa pyöriä, mut ens vuonna sit jotain modernia.

Kengät on suutarilla laitossa, ja lukkopolkimet tarvis akselin pidentäjiä. Lookin lukoissa on niin lyhyt akseli, että ei mahdu kenkä siihen vaan ottaa polkimeen kiinni.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
Neliön muotonen akseli? Millaisella pultilla oli kiinni, oliko siinä kammessa vielä jokin mutteri kiinni lisäksi?

Jos kammessa on kierteet, niin jokin tollainen toiminee: Poljinvarren ulosvedin

Se ruuvataan kampeen kiinni ja keskiosa painaa akselia vasten, jolloin kampi irtoaa. parasta olisi ottaa keskiö irti niin näkee minkälaisen pitää ostaa (mitkä kierteet, miten leveä, miten pitkä akseli).
Juu, neliön muotoinen akseli.

Sain kammet irti kyseisellä työkalulla. Muutaman youtubevideon perusteella osasin arvella, että seuraavaksi tarvitaan bilteman kielellä kampilaakerin ulosvedintä. Sitä seuraavaksi hakemaan.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
165
27E9AFF6-30FF-4513-9E6F-1419D548B31D.jpeg

Tällainen löytyi sisältä, laakerit hyvässä kunnossa. Puolitoista jauhautunut pois. :smoke:

115mm pitkä.

Sopiiko tähän tilalle tuollainen perus keskiö, kai näissä joku standardi on?

Esim:

 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Nyt on antiikkinen paska kursittu kasaan. Jarrut on surkeet, joustavat paskajarrut ja huonot kahvat + vannejarrut yleensä. Oispa levyjarrut.

Lisäksi alaputkivaihteet on ihan kamalat. Tosi kiikkerää irrottaa käsi tangolta ja roplata lennosta noita.
Heh harvoin kuulee noin negatiivista lausuntoa pyörästä, noh mä olen ajanut noilla niin paljon että olisin varmaan yhtä pihalla nykypyörällä ;)

Mulla on tollanen helppo vaihtaa ja jarrut toimii :)
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Heh harvoin kuulee noin negatiivista lausuntoa pyörästä, noh mä olen ajanut noilla niin paljon että olisin varmaan yhtä pihalla nykypyörällä ;)

Mulla on tollanen helppo vaihtaa ja jarrut toimii :)
Mulla on ollu hydrauliset levyjarrut jotain 17v jo maastopyörissä. Niissä on tosi hyvä jarrutuntuma, eikä tarvitse paljoa painaa kahvasta - yhdellä sormellakin pyörä pysähtyy helposti. Noita Shimanon 600 kahvoja saa puristaa kuin hullu, ja suurin osa voimasta katoaa vääntyviin jarrulänkiin? Huomaa ihan paljain silmin kun varsi jossa vaijeri on kiinni taipuuu vaan ylöspäin nivelestä :D (saa tarjota parempia kiitos)

Noh pitää kokeilla moderneja "ergo&aero" jarrukahvoja, jos sais tasasemman "on the hoods" asennon tangolle. Topit ja dropit tuntuu ok:lta, mut jarrukahvan muodon vuoksi hoodsit ei oo kovin mukavat.

Kai se on sit tasapainokysymys. Mun mielestä on tosi kiikkrerää ottaa etukumarassa ollessa toinen käsi tangolta ja kurotella jonnekin munien väliin vipuja sokkona vääntelemään.

Tätä ennen kaikissa pyörissä on ollut indeksoidut vaihteet. On se vaan paljon helpompaa naks naks vaihdella vaihteita. Vaijeri kiristyy/löysääntyy just oikeen määrän ja vaihteet vaihtuu sulavasti. Ymmärrän nyt, miksi Shimanon SIS järjestelmä jyräsi kaikki tusinamerkit pois 80-luvulla.

Autoissa antiikkisuus ei niin haittaa, jos on ilmastointi, automaatti ja vakkari. Sit menee vanhempikin auto kyllä.

Noh pyörä on nyt pajakunnossa, säädin takavaihtajaa ajatuksissani ja en tarkistanut mitä tein -> ketju pinnojen välissä, pari katkesi ja kaikki 9 ulointa pinnaa pitää ainakin vaihtaa... Kaveri lupasi lainata tunturin 5v pakalla olevaa kiekkoa, niin ajot jatkuvat sentään. Tarvii olla huolellisempi jatkossa.

Paino oli 10,6kg kun mittasin.

Ostin 290mm 26,6mm Kalloy satulatolpan ebaystä, 12e posteineen. Vähän jää tuo "ultralight" vakiotolppa lyhyeksi, eikä uskalla nostaa maksimirajan yli.

Valitse saman pituinen kuin vanha on muuten kammet saattavat kolista runkoon.
Ilmeisesti tuo vanha on JIS viisteellä ja BSA kierteellä.
Vähän eri kokoinen tuskin haittaa. Mulla esim oli 116mm akseli ja ostin 118mm akselilla olevan. 1mm lisää tulee kammet ulospäin per puoli. Ulospäin on ehkä turvallisempi kuin sisällepäin. Just saman pituista ei löytynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Mulla on ollu hydrauliset levyjarrut jotain 17v jo maastopyörissä. Niissä on tosi hyvä jarrutuntuma, eikä tarvitse paljoa painaa kahvasta - yhdellä sormellakin pyörä pysähtyy helposti. Noita Shimanon 600 kahvoja saa puristaa kuin hullu, ja suurin osa voimasta katoaa vääntyviin jarrulänkiin? Huomaa ihan paljain silmin kun varsi jossa vaijeri on kiinni taipuuu vaan ylöspäin nivelestä :D Noh pitää kokeilla moderneja "ergo&aero" jarrukahvoja, jos sais tasasemman "on the hoods" asennon tangolle. Topit ja dropit tuntuu ok:lta, mut jarrukahvan muodon vuoksi hoodsit ei oo kovin mukavat.
Kahvoissa on kyllä menty niin paljon eteenpäin mukavuuden suhteen, että kannattaa kokeilla. Oma mielipide tosin, että levyjarrut toivat sitten takapakkia, kun hydrauliset kahvat ovat jo naurettavan isoja möhköjä. Joillekin nekin toki istuu.

Melkein mitkä vaan hieman modernimmat maantiepyörän dual pivot caliper-jarrut ovat tuollaiseen hyvät ja asiallisilla paloilla levyjarruja ei osaa enää haikailla. Esim. Tektron R539:t ovat jo riittävän tukevat ja antaa aivan eri tuntuman kuin perinteiset yhden pultin jarrut. Valitessa toki längen Reach-mitta vilkaistava oman rungon mukaan: sopii jos pystysuora etäisyys kiinnityspultin keskeltä vanteen jarrupinnan keskelle osuu annettuun haarukkaan (R539 47-59mm, useimmat maantiemallit ~40-50mm, long reach 55-73mm).
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Pitää mittailla onko sopivat. Eiköhän ne vannejarrutkin oo ok, jos sais puristustehoa vähän tehokkaammin palan painamiseen kiekkoa vasten. Tektro tekeekin kaikenlaista kivaa. RL340 aero kahvat hopeisena maksaa alle 30€/pari uutena. RL340 Drop Bar Brake Levers (Pair)

Mukavuus ja toiminnallisuus menee mulla ulkonäön edelle. Jos pyörän joskus myyn, niin saa sit seuraava omistaja pitää orggiskuntoisena, jos pää kestää :D

Ehkä tollaset dual pivotit vois löytyy käytettynäkin jostain, pitää seurailla markkinoita.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Omissa pyörissä maantiepyörä Tektron R737 Swissstopin paloilla ja DT:n vanteella on kaikin puolin parempi kuin monstercrossari TRP Spyreillä, Swissstopin paloilla ja 160mm Centerline -levyillä. Jarrut ovat tehokkaammat, tuntuma on parempi, eivät ole vaatineet säätöä kertaakaan palojen asennuksen jälkeen eivätkä pidä ääntä missään tilanteessa. Mekaanisten levareiden kanssa taas on saanut kokeilla kaikenlaista ja ujeltavat pienestäkin kosteudesta niin että kortteli raikuu.

Levyjarrujen eduksi näen maantiellä ja all-road -ajossa vain sen, ettei jarru lämmitä vannetta ja tuhoa kumia. Tämä taas ei Jyväskylän mäkisillä teillä ole vielä ongelma.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Valitse saman pituinen kuin vanha on muuten kammet saattavat kolista runkoon.
Ilmeisesti tuo vanha on JIS viisteellä ja BSA kierteellä.
Voisin kuvitella juu, että tässä keskiö olisi toteutettu BSA-standardilla ITA-standardin sijaan :) Noita italialaisia näkee etunenässä, noh, italialaisissa kulkineissa, joihin Nishiki ei lukeudu.

 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Tektron RL340 kahvat ja R539 dual pivot jarrut vois olla kovat. Vaihteiden kanssa nyt menee, mut jarrut mun mielestä pitää olla kunnossa, oli kyseessä sit prätkä, fillari tai auto. Henki voi olla niiden varassa..

Tektro R539 olis 47-57 mm reach eli sama kuin Shimano 600:ssa jotka nyt on. Vanhat irti ja uudet kii.. aero kahvojen kanssa vanhat kaapelitkin varmaan menee pituuden puolesta, todennäköisesti niitä pitäs lyhentää. 1TEKTRO BRAKE SYSTEMS - Products

Noita saa myös hopeisina.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Voisin kuvitella juu, että tässä keskiö olisi toteutettu BSA-standardilla ITA-standardin sijaan :) Noita italialaisia näkee etunenässä, noh, italialaisissa kulkineissa, joihin Nishiki ei lukeud
Nyt taisit sotkea viestejä mainitsin britti keskiön ja jis viisteen akselissa, nishiki on oma tarinansa :)

Siis @LendZi viestitä kyse.
Siihen voisi lisätä että rungossa keskiön leveys on 68mm ja (yleensä) akselin pituus muuttuu rattaan puolella.

(miten lainataan viestin numero ??)
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Nyt taisit sotkea viestejä mainitsin britti keskiön ja jis viisteen akselissa, nishiki on oma tarinansa :)

Siis @LendZi viestitä kyse.
Siihen voisi lisätä että rungossa keskiön leveys on 68mm ja (yleensä) akselin pituus muuttuu rattaan puolella.

(miten lainataan viestin numero ??)
LendZillä on tulkintani mukaan sattumoisin myös Nishiki työn alla :D

Pyörä: Nishiki SL One. Kammet Sunrace 170mm ja keskiö mallia kasetti.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 517
Onko tämä muka normaalia DT Swiss 240 vapaarattaan ääntä?!?! Ultimaattinen surina. Pitää varmaan löysätä jotain napaa tms?

Ihan normaalin kuulonen. DT ohjeessa ratchetteihin laitetaan hyvin kevyt rasvapinta, ei tungeta sitä pesää täyteen. Tuo äänihän on juuri se miltä kunnon navat tekee ja kuuluu tehdä, ainakin maastossa.

Voin laittaa vielä omasta 350 54T microspline videoklipin vertailuksi kunhan pääsen kotiin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Mulla palaisi hermo tohon rätinään.
Shimanon navat on kestänyt mun käytössä hyvin ja ovat hiljaisia.
Maantiefillarin formula takanapa kanssa lähes äänetön.

Huomasin tuossa pestessä, että maantievehkeessä on muuten vanteessa halkeamat jokaisen vetopuolen nippelin juuressa. :cautious:
Noh... halpiskiekot on halpiskiekot.
Katkonut jo ainakin neljä orkkis pinnaakin, joten kilsat on varmaan täynnä.
Pinnataan uusi vanne tilalle.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Retkahdin Shimanon BR-6600 dual pivotteihin. Niitä sai kiiltävän hopeisina eli samalla lookilla kuin nykyiset Shimano 600 Arabesquet. Tektroista löytyi valitusta joustamisesta, enkä halua toisia joustavia jarruja. Näistä ei kukaan valittanut...



Katselin Shimanon kahvoja kuten BL-R600, mut monet valittivat, että ne on kapeat. En tykkää kapeasta, joten ostin Tektro RL340.



Varmasti noihin alatangon vaihteisiin tottuu joskus. Huonoihin jarruihin ei totu. Pelottaa kaikki tilanteet kun tietää, että pyörää ei saa pysäytettyä.

Oli siis putsattu jarrut, uudet kaapelit, uudet Shimanon R55C3 jarrupalat. Kaikki oli niin herkkää kun vain voi, ja säädin palat niin lähelle vannetta kun sai, mutta ei...
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 517
Mulla palaisi hermo tohon rätinään.
Shimanon navat on kestänyt mun käytössä hyvin ja ovat hiljaisia.
Maantiefillarin formula takanapa kanssa lähes äänetön.

Huomasin tuossa pestessä, että maantievehkeessä on muuten vanteessa halkeamat jokaisen vetopuolen nippelin juuressa. :cautious:
Noh... halpiskiekot on halpiskiekot.
Katkonut jo ainakin neljä orkkis pinnaakin, joten kilsat on varmaan täynnä.
Pinnataan uusi vanne tilalle.
Maantiellä ehkä en itekkää jaksaisi kuunnella, mutta ei tuota itse maastossa alamäissä juuri huomaa. Pääasia että muut kuulee kun viilettää ohi :smoke:.

Tässä näyte omasta 54T:stä:

 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Ihan normaalin kuulonen. DT ohjeessa ratchetteihin laitetaan hyvin kevyt rasvapinta, ei tungeta sitä pesää täyteen. Tuo äänihän on juuri se miltä kunnon navat tekee ja kuuluu tehdä, ainakin maastossa.

Voin laittaa vielä omasta 350 54T microspline videoklipin vertailuksi kunhan pääsen kotiin.
Joo kyllä se ulkona ajaessa on normia, sisällä illalla olohuoneessa oli hiukan pistävähkö :D Laadukkaan oloinen tikityshän se on jos sitä pitää luonnehtia :thumbsup:
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Katselin Shimanon kahvoja kuten BL-R600, mut monet valittivat, että ne on kapeat. En tykkää kapeasta, joten ostin Tektro RL340.
Mä tunnen huonosti nykyisiä "compact" tankoja mutta toivottavasti noi kahvat istuu myös perinnetangolle.

Ehkä nyt saat rauhan mielellesi ;)
(ja vinkkinä wanhat arabequet kiinnotavat monia, ei kyllä mua)
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
588
Retkahdin Shimanon BR-6600 dual pivotteihin. Niitä sai kiiltävän hopeisina eli samalla lookilla kuin nykyiset Shimano 600 Arabesquet. Tektroista löytyi valitusta joustamisesta, enkä halua toisia joustavia jarruja. Näistä ei kukaan valittanut...

Katselin Shimanon kahvoja kuten BL-R600, mut monet valittivat, että ne on kapeat. En tykkää kapeasta, joten ostin Tektro RL340.

Varmasti noihin alatangon vaihteisiin tottuu joskus. Huonoihin jarruihin ei totu. Pelottaa kaikki tilanteet kun tietää, että pyörää ei saa pysäytettyä.

Oli siis putsattu jarrut, uudet kaapelit, uudet Shimanon R55C3 jarrupalat. Kaikki oli niin herkkää kun vain voi, ja säädin palat niin lähelle vannetta kun sai, mutta ei...
Laitoitko jarrut siis jo onnistuneesti kiinni? Eikö nuo vanhemmat jarrut ole yleensä ns. nutted ja uudemmat recessed? Tähän ainakin oma jarrujenpäivitysprojekti loppui, kun ei noita nutted-jarruja oikein saanut mistään..

 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Edessä on recessed ja takana jostain syystä recessed-nutted. Eli kierteettömän prikkaholkin läpi kulkee jarrun pultti joka on mutterilla kiinni. Sama se olis olla sellasen mutteriholkin kiinni pitämänä. Kaikesta päätellen tulkitsin, että noi br-6600 ultegrat menee kii omaan runkoon.

Jarrut ostin ebaystä, joten ne tulee "joskus".
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Mä tunnen huonosti nykyisiä "compact" tankoja mutta toivottavasti noi kahvat istuu myös perinnetangolle.
Droppitankojen halkaisija on pysynyt samana.. onneksi.


Ehkä nyt saat rauhan mielellesi ;)
(ja vinkkinä wanhat arabequet kiinnotavat monia, ei kyllä mua)
Hydrauliset levarit pitäs olla, mut aika uus pyörä tarvis ostaa. Jostain syystä levareita ei maantiepyörissä näy, vaikka erityisesti kovissa nopeuksissa tarvis kovia jarruja.

Dura-acet olis jees, mutta niissä on oma premiuminsa. Tollaset semimodernit ultegra-jarrut maksaa 40-50€/pari. Arabesquet voi myydä sitten jollekin retrofiilistelijälle kaupunkifiksiin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Pitäiskö SRAM kampien päissä olla jokin tulppa?
Ei ainakaan pakkauksessa ollut mukana.
PCIMG_2021-06-07_18-44-08.JPG
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Mulla palaisi hermo tohon rätinään.
Minä taas rakastan sitä :cool: Maantiepyörässä Hopen RS4-napa ja maastopyörässä Sunringlen bulkkinapa pitävät molemmat mukavaa rallatusta. Mut hei, oli mulla lapsenakin räpätin pyörässä (siis rungon takakolmioon pyykkipojilla kiinnitetty ohut muovin palanen, joka työnnettiin pyörivän kiekon pinnojen väliin toivotun pärinän aikaansaamiseksi).
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
470
Onko suosituksia pyöräilykenkien merkistä tai mallista (MTB, SPD klossit) joissa olisi varpaille leveyssuunnassa reippaammin tilaa?

Nykyisissä kengissä puutuu jalat pidemmillä lenkeillä. Kävin sovittelemassa paikallisessa XXL liikkeessä Northwave, Shimano ja Scott monoja, mutta kaikki tuntuvat olevan kapeita malleja.
Joko puristaa isovarpaan kohdilta tai jos ottaa isompaa kokoa, että varpaille on tilaa niin sitten jo pyörivät jaloissa.

Jalka on mallia räpylä ja kävellessä tulee käytettyä lähinnä barefoot mallisia jalkineita jotka ovat useinmiten oman jalan mallisia.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
588
Onko suosituksia pyöräilykenkien merkistä tai mallista (MTB, SPD klossit) joissa olisi varpaille leveyssuunnassa reippaammin tilaa?

Nykyisissä kengissä puutuu jalat pidemmillä lenkeillä. Kävin sovittelemassa paikallisessa XXL liikkeessä Northwave, Shimano ja Scott monoja, mutta kaikki tuntuvat olevan kapeita malleja.
Joko puristaa isovarpaan kohdilta tai jos ottaa isompaa kokoa, että varpaille on tilaa niin sitten jo pyörivät jaloissa.

Jalka on mallia räpylä ja kävellessä tulee käytettyä lähinnä barefoot mallisia jalkineita jotka ovat useinmiten oman jalan mallisia.
Itselläni on käytössä Shimanon Wide-mallin kengät; Osta SHIMANO SH-XC7 MTB shoes – wide version | ROSE Bikes

Olihan ne kalliit, mutta helposti rahan arvoiset, kun ei ole minkäänlaisia tuntemuksia kolmen tunninkaan ajamisen jälkeen.

edit. Monessa paikassa on suositeltu Bontin ja Laken kenkiä, mutta näistä ei ole kokemusta..
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Bont myy varmaan widejä ja extra widejä. Lake myös.

Bontin kokonumerosta ei kannata kauheasti stressata. Katsoo taulukosta sen lestin pituuden. Esim. koko "48" lesti on 305mm joka on jotain normaalin suomalaisen 45-46 koon väliltä. Tyyliin Bont 48 on suomalainen 45½. Jalas FX2 pro pohjalliset koossa 45 on 302mm ja koossa 46 308mm.

Bont riot+:ssa kielen reuna on sellainen giljotiinimainen, joka sahaa nilkan päällä olevat jänteet irti. Vein itse omat kengät suutarile jossa niihin asennettiin uusi pitkä, pehmeä kieli. Maksoi 60€. Elämä on, jos haluaa jalkaan sopivaa kenkää.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
470
Itselläni on käytössä Shimanon Wide-mallin kengät; Osta SHIMANO SH-XC7 MTB shoes – wide version | ROSE Bikes

Olihan ne kalliit, mutta helposti rahan arvoiset, kun ei ole minkäänlaisia tuntemuksia kolmen tunninkaan ajamisen jälkeen.

edit. Monessa paikassa on suositeltu Bontin ja Laken kenkiä, mutta näistä ei ole kokemusta..
Noita voisi kyllä testata. Saatavuus vaan tuntuu olevan heikko eri verkkokaupoista, että taitaa mennä puolet kesästä ennenkuin saapuisi kotiovelle. Shimanoista ainakin voisi käydä sovittelemassa pituuden puolesta sopivan koon paikallisesssa putiikissa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
203
Onko suosituksia pyöräilykenkien merkistä tai mallista (MTB, SPD klossit) joissa olisi varpaille leveyssuunnassa reippaammin tilaa?

Nykyisissä kengissä puutuu jalat pidemmillä lenkeillä. Kävin sovittelemassa paikallisessa XXL liikkeessä Northwave, Shimano ja Scott monoja, mutta kaikki tuntuvat olevan kapeita malleja.
Joko puristaa isovarpaan kohdilta tai jos ottaa isompaa kokoa, että varpaille on tilaa niin sitten jo pyörivät jaloissa.

Jalka on mallia räpylä ja kävellessä tulee käytettyä lähinnä barefoot mallisia jalkineita jotka ovat useinmiten oman jalan mallisia.
Mulla on kanssa melko iso jalka pituus ja leveys suunnassa. Ostin juuri uudet Sidin maastokengät Mega-lestillä ja ongelmaksi tuli leveyssuunnan puristavuus. Lisätilaa tuntuu olevan enemmänkin korkeussuunnassa. Löin kokeeksi pohjallisten tilalle vanhat Foot Balancen Impact tukipohjalliset. Noiden Trace 2:n kova pohja on melko kapea, mutta tuo Foot Balancen pohjallinen on niin leveä ja jäykkä, että se levitti mukavan kokoiseksi tukevan pohjan alueen. Noista tuli oikeastaan tosi hyvät. Tuo reuna painaa vähän kengän sivuja ulospäin, muttei mielestäni oli pahan näköinen, enkä usko kengän pinnankaan nopeasti vaurioituvan.

Mulla on normaalisti 49 kengät ja noista meni kokoa 50. En tiedä ostaisinko välttämättä samoja uudestaan, mutta eiköhän noilla monta vuotta tyytyväisinä ajeta. Olisin ostanut Shimanolta Wide lestillä olevat kengät, jos niitä tehtäisi yli 48 koossa.

Myös Fivetenin maastokengät on ollut itselle ihan OK.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Onko visioo, saako sunrace 5spd pakkaa irti vapaarattaan kuoresta? Rattaat lähti siis irti vain vapaarattaan purkamalla, muuta en keksinyt. Vapaaratas olis ehkä kivempi kasata ilman että rattaat on kiinni sen kuorissa.

Ps. Oli aivan helvetin tiukassa vapaaratas navan kierteissä. Ei ole ikinä minkään ollut niin tiukassa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Niin eli pitää yrittää tota pienintä ratasta vääntää vastpäivään ketjupiiskalla ja toisella samaan aikaan isointa ratasta pitää paikallaan.. noh kokeillaan.

On muuten kierteillä kiinni oleva vapaaratas toiseks paskin idea ikinä, paskin idea ikinä on osien alkuperäiseltä kasaajalta olla käyttämättä anti seize tahnaa. Saatana. Ei oo ikinä ees mikään osa autossa ollu noin jumissa. 60cm vääntövarsi oli pelkkä vitsi. Teräskaiteessa kiinni ollut ruuvipuristimen kiinnitystanko vääntyi paskaksi (yli 1cm paksu kierretanko) ja se piti sahata irti.

Lopulta purin vapaarattaan osiin jotta sain kasetin irti, ja lämmöllä töhöttelin kierteet auki ja sain vapaarattaan rungon irti pyörän navasta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 270
Viestejä
4 231 398
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom