Pyöräily

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 080
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
^Eikös tuossa ole bitin neljännestuuman paksuus ja ruuvipensselin istukka joka ei sovi, eli tuollainen pitkä ja kapea varsi voisi hyvinkin olla ratkaisu. Satulan kiinnityspiste ja pultin kanta on kuitenkin seatstayn sisäpuolella.

Vaijerikeskusteluun: takajarrun vaijeri on mainio kello, kun kulkee perinteisesti vaakaputken päällä. Pinsettiote keskeltä vaijeria ja *PING* teräsputkeen, tämä on kyllä ominaisuus jota jäisin sisäisillä vedoilla kaipaamaan :D
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Ongelmahan ei ole runko ja jarrut, vaan sun työkalut. Käy ostaa vaikka motonetistä torxi sarja Torx- ja Kuusiokoloavainsarja T-kahvalla 16 osaa | Motonet Oy
Itseasiassa kävin just Motonetissä ja löyty kuvan mukainen torx setti, jossa 25 kokoisessa on mutka aika matalalla joten sopii tuohon niukasti.

Mutta ei se ongelma tuossa ole, jos siihen koittaa laittaa rungon speksien mukaan sopivaa 180mm kiekkoa niin tuohon pitäis ilmeisesti saada vielä korottava ADAPTERI väliin. Silloin pitääkin siirtyä Motonetistä Kirurgian puolelle.

PCIMG_2021-05-28_12-33-19.JPG
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Itseasiassa kävin just Motonetissä ja löyty kuvan mukainen torx setti, jossa 25 kokoisessa on mutka aika matalalla joten sopii tuohon niukasti.

Mutta ei se ongelma tuossa ole, jos siihen koittaa laittaa rungon speksien mukaan sopivaa 180mm kiekkoa niin tuohon pitäis ilmeisesti saada vielä korottava ADAPTERI väliin. Silloin pitääkin siirtyä Motonetistä Kirurgian puolelle.
Aa, tämä kuva selventää minullekin! Aiemmasta tajusin seatstayhin olevan hieman matkaa, mutta tuossa ei tosiaan juuri slimmimpi avainkaan auta. Kuusiokolopultti&avaimen pallokärki tai perinteinen pultti kuusiokannalla olisi minunkin kokeilut, jos sellaistakaan mahtuu ujuttamaan adapterin kanssa paikalleen
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Aa, tämä kuva selventää minullekin! Aiemmasta tajusin seatstayhin olevan hieman matkaa, mutta tuossa ei tosiaan juuri slimmimpi avainkaan auta. Kuusiokolopultti&avaimen pallokärki tai perinteinen pultti kuusiokannalla olisi minunkin kokeilut, jos sellaistakaan mahtuu ujuttamaan adapterin kanssa paikalleen
Jepu, kuusiokanta veisi vähiten tilaa korkeus suunnasta kun pääsisi sivusta kiinni. Mutta jos tuohon laittaa vielä 160 --> 180 levyt mahdollistavan adapterin niin voi olla että on jo hankalaa ujuttaa mitä tahansa pulttia sisään. Eikä välttämättä enää leveydenkään puolesta mene lenkkiavain kuusiokannan päälle.

No, eipä mulla mikään pakko ole sinne taakse 180 levyä edes laittaa, 160 Maguran oma levy löytyi jo tilalle. Jää vaan hyvät Shimanon levyt yli :)
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Itsellä onneksi jarrusatula on siinä ylätolpalle menevässä putkessa, ulkpuolella. Tilaa on vääntää vaikka metrisellä avaimella.

Olen käyttänyt maastopyörää yleis/kaupunki/työmatkaypöränä aina. Menin sitten näkemättä ostamaan jonkun hapantuenen paskan Nishikin vuodelta 1982. On siinä sentään Shimano 600 (nyk. Ultegra) -osasarja. Kesikön ja etuhaarukan laakerit kaput, vaijerit entiset, jarrupalat kivikovat, hieman kierot vanteet, ja muutenkin piti vähän putsata ja voidella.. renkaat toki vaihdoin myös uusiin.

Nyt ruvennut himottamaan sitten uusi Colnago :D Joku 63-65cm runko olis kiva (oon 200cm ja muniin on joku 94cm tms. painoa 90kg). Bike24:stä sais halvalla..



Varmaan jotain 2,6-2,8kg isossa koossa haarukan kanssa. Tuskin se muutama sentti putkea niin paljoa painaa. Pihasta toinen Audi myyntiin ja tollanen tilalle? Onko järkeä ostaa uusia teräspyöriä 2021? Lähinnä siis siksi, kun haluaisin siistikuntoisemman rungon (nykyisenkin vois toki puhalluttaa ja maalauttaa) ja jarrukahvoihin vaihteet. Alaputkessa kitkavaihteet on vähän turhan old school.

Nykyisessä fillarissa 43-52 ja 14-26 rattaat muistaakseni. Jokin lähempänä 1:1:tä oleva välityskin maistuisi. Toki kaikkea ei varmaan vois aada.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Itsellä onneksi jarrusatula on siinä ylätolpalle menevässä putkessa, ulkpuolella. Tilaa on vääntää vaikka metrisellä avaimella.

Olen käyttänyt maastopyörää yleis/kaupunki/työmatkaypöränä aina. Menin sitten näkemättä ostamaan jonkun hapantuenen paskan Nishikin vuodelta 1982. On siinä sentään Shimano 600 (nyk. Ultegra) -osasarja. Kesikön ja etuhaarukan laakerit kaput, vaijerit entiset, jarrupalat kivikovat, hieman kierot vanteet, ja muutenkin piti vähän putsata ja voidella.. renkaat toki vaihdoin myös uusiin.

Nyt ruvennut himottamaan sitten uusi Colnago :D Joku 63-65cm runko olis kiva (oon 200cm ja muniin on joku 94cm tms. painoa 90kg). Bike24:stä sais halvalla..



Varmaan jotain 2,6-2,8kg isossa koossa haarukan kanssa. Tuskin se muutama sentti putkea niin paljoa painaa. Pihasta toinen Audi myyntiin ja tollanen tilalle? Onko järkeä ostaa uusia teräspyöriä 2021? Lähinnä siis siksi, kun haluaisin siistikuntoisemman rungon (nykyisenkin vois toki puhalluttaa ja maalauttaa) ja jarrukahvoihin vaihteet. Alaputkessa kitkavaihteet on vähän turhan old school.

Nykyisessä fillarissa 43-52 ja 14-26 rattaat muistaakseni. Jokin lähempänä 1:1:tä oleva välityskin maistuisi. Toki kaikkea ei varmaan vois aada.
Ei kai teräsrungossa materiaalin suhteen mitään ihmeellistä ole, oli vuosi mikä hyvänsä.
Multakin löytyy teräsrunkoinen maasturi. Runko tosin vuodelta 2017, mutta myydään sitä edelleen.

Onhan toi colnago muhviliitoksineen vähän retroa, mutta jos tykkää niin siitä vaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Tänään asenneltiin kammet. SRAM XX1 dub boost mitä lie keskiötä myöten.

Sramin oma youtube video näyttää tälle samalle keskiölle (kai...) että rataspuolelle kuuluisi 4,5mm spaceri. Näyttää jo kuvassakin vähän hölmöltä eikä kiristettäessä meinannut edes kammet pyöriä joten otin pois. Nyt näyttää toimivan eikä laahaa mihinkään.

Mulla on vielä nuo 1mm pikku spacerit keskiön ja rungon välissä molemmin puolin, ne oli jo oletetusti siinä mukana.

Mistäs moinen eroavaisuus, onko mulla kuitenkin joku superleveä keskiö (SRAM DUB BSA) mikä ei tarvikaan ulkoreunalle mitään spacereita?



Alempi kuva siis ilman mitään ulkoreunan spaceria.

EDIT: tämän 73mm leveän kierteiden kanssa ei taida tarvita noita sisempiä spacereita rungon ja keskiön väliin, vain tuo ulompi rattaan puoleinen 4,5mm spaceri. Oletan. Pitääpä irroittaa ja kokeilla kuinka istuu.

Eli tämä taitaa olla liikaa 73mm keskiökierteille:
Ketjulinjahan sen oikean spacereiden määrän määrää. Yleisohje vissiin, että takapakan keskimmäisellä rattaalla suora linja? Tai niin minä ainakin keskiön omassani passasin, mitään ohjeita lukematta. Sama SRAM DUB Boost muistaakseni. Harmikseni en ulkoa muista keskiön leveyttä tai mitä speissereitä laitoin. Ihan hyvin on toiminut, paitsi keskiö tuppaa narisemaan välillä. Sen takia olen irrottanut ja laittanut uudelleen paikalleen reilulla vaseliinilla. Itsellä plussakoon renkaat maasturissa ja ketju tulee pirun lähelle kumia tiheimmällä vaihteella. Ei ole aiheuttanut ongelmia, mutta ehkä olisi pitänyt keskittää eturatas pari milliä ulommas:hmm:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Miten koko osui kohdalleen? Itsellä leveä jalkaisena vaikea löytää sopivia kenkiä...
Bont tekee leveitä pyöräilykenkiä, klossikiinnityksellä. Saa esim wiggle.co.uk ja valmistajan sivulla on hyvät ko
Inov8 tekee leveitä perus- ja maastolenkkareita, ei sinänsä pyöräilyyn tarkoitettuja.
Ei kai teräsrungossa materiaalin suhteen mitään ihmeellistä ole, oli vuosi mikä hyvänsä.
Multakin löytyy teräsrunkoinen maasturi. Runko tosin vuodelta 2017, mutta myydään sitä edelleen.

Onhan toi colnago muhviliitoksineen vähän retroa, mutta jos tykkää niin siitä vaan.
Nykyisessä Nishikissä on siis kanssa muhviliitokset. Jotenkin ne houkuttelee paljon enemmän kuin sileät saumat tai hitsaukset. :tdown: Ja itse kun olen niin painava, niin en tiedä mitä lohtua siitä on, jos pyörä on muutaman kilon kevyempi. Kai se sitten on vähän helpompaa ylämäissä tai jotain.

Miten koko osui kohdalleen? Itsellä leveä jalkaisena vaikea löytää sopivia kenkiä...
Bont tekee leveitä pyöräilykenkiä, klossikiinnityksellä. Saa esim wiggle.co.uk ja valmistajan sivulla on hyvät kokotaulukot.
Inov8 tekee leveitä perus- ja maastolenkkareita, ei sinänsä pyöräilyyn tarkoitettuja. Näitä olen tilannut suoraan valmistajalta, kun jälleenmyyjät eivät yleensä myy kokoa 48.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Nyt ruvennut himottamaan sitten uusi Colnago :D
Mulla on Master 55 koossa. raami on ajettavuudeltaan erinomainen ehkä takahaarukka sais olla jäykempi muuten sopivasti jäykkä. (joku SL runko on mun makuun löysä)
Tosin tuollainen 64 koon runko on vähän haasteellinen kaipaisi varmaan kolmion korjaavaa lisäputkea.
Nää on puhtaasti maantie pyöriä eli kitkavaihteilla pärjää.

Jos olet Nishikiä myymässä tuolla on joku kiinnostunut:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Ketjulinjahan sen oikean spacereiden määrän määrää. Yleisohje vissiin, että takapakan keskimmäisellä rattaalla suora linja? Tai niin minä ainakin keskiön omassani passasin, mitään ohjeita lukematta. Sama SRAM DUB Boost muistaakseni. Harmikseni en ulkoa muista keskiön leveyttä tai mitä speissereitä laitoin. Ihan hyvin on toiminut, paitsi keskiö tuppaa narisemaan välillä. Sen takia olen irrottanut ja laittanut uudelleen paikalleen reilulla vaseliinilla. Itsellä plussakoon renkaat maasturissa ja ketju tulee pirun lähelle kumia tiheimmällä vaihteella. Ei ole aiheuttanut ongelmia, mutta ehkä olisi pitänyt keskittää eturatas pari milliä ulommas:hmm:
Joo sehän siinä on, mutta kyllä noita ohjeita pitää uskoa ettei tarvi sitten kaikkien muiden osien jälkeen montaa kertaa sovitella keskiötä ja kampia.

Kun tätä kasaillut osa kerrallaan niin laitoin tuon keskiön valmiiksi aikaisemmin, ja siinä vaiheessa ei vielä tullut tarkistettua noiden sisempien spacereiden tarvetta vaan jäivät oletuksena paikoilleen. Vasta kampien asennuksen kanssa tuli tarkemmin kateltua sisempien tarve. Ei tosiaankaan laiteta niitä lainkaan vaan ulommainen 4,5mm spaceri vain. Nyt näyttää järkevältä, kun tässä jaksain laittaa loput kilkkeet ja ketjut niin sittenhän sen ketjulinjankin näkee :)
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Teräsrungothan ovat edelleen ihan kuranttia kamaa eritoten fiiliksen ja esteettisyyden näkökulmasta, mutta jos kaipaa esimerkiksi raakaa keveyttä, hiilikuitu lienee edelleen se ainoa vaihtoehto. Itseltäni löytyy teräksinen maantiekiituri Reynoldsin 853/631/725-putkilla, ja olen toistaiseksi ollut oikeinkin tyytyväinen valintaani!

On kuitenkin syytä tunnistaa se tosiasia, että 1) teräs ruostuu ja 2) nykyaikaisien teräsrunkojen putket ovat keveyden tavoittelun seurauksena niin pirkaleen paljon ohennettuja, minkä vuoksi nykyaikaisten teräsrunkojen käyttöikä ei välttämättä aivan yllä takavuosien runkojen tasolle... tai näin ainakin itse kuvittelisin, että ohuempi putki ruostuisi paksumpaa putkea nopeammin puhki.

E: Olihan minulla tosiaan myös teräsrunkoinen fiksi, minkä seurauksena kaksi kolmesta pyörästäni ovat teräsrunkoisia :D
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Omaa nishikiä piti vähän hioa ja paikkamaalata (eli pohja+päällimaali, lakata en jaksanut). Ei tosiaan tullut kaunis, kun en mä värejä osaa silmävaralta sävyttää. Helpompi valita fotarissa oikea väri :D Sisältä näytti että vähän pintaruostetta saumoissa, ei kummempaa. Etuhaarukka taas oli ihan ruosteessa sisältä, varmaankin rengas lennättänyt kuraa sisään kun on ajettu ilman lokareita. Mietin että jos rassaisi ne pois ja vetäisi kotelosuojaa... tai sit vaan jotain vaseliinia tms sprayllä päälle? Tai sit antaa olla. Tää on tehty Tangen champion no 2.sta eli aika ohkaista. Mut ei kai sit niin ohutta kuin nykyrungot..

Itse ajan vain hyvällä kelillä.

b201703021819070730_.jpg


Mulla on Master 55 koossa. raami on ajettavuudeltaan erinomainen ehkä takahaarukka sais olla jäykempi muuten sopivasti jäykkä. (joku SL runko on mun makuun löysä)
Tosin tuollainen 64 koon runko on vähän haasteellinen kaipaisi varmaan kolmion korjaavaa lisäputkea.
Mikä on tällainen kolmion korjaava lisäputki siis?

Nää on puhtaasti maantie pyöriä eli kitkavaihteilla pärjää.
Mukavuuskysymys.. :D

Jos olet Nishikiä myymässä tuolla on joku kiinnostunut:
Hmm täytyy miettiä. Center-center on 62cm ja center-top oli 63cm muistaakseni, siis satulaputken pituus. Näyttää ainakin ihan samanlaiselta kuin se mitä ostaja haluaa. Panasonic vissiin on nuo tehnyt aikanaan. Satulaputken sisähalkaisija ärsyttävä 26,6mm :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
588
Itsekin tilasin teräsrungon viime viikolla. Ajattelin rakentaa työmatkapyörän ympärivuotiseen käyttöön. (Jos tässä joskus vielä pääsee toimistolla käymään)
Pitäisikö näitä vielä käsitellä jollain muulla aineella? Tuolla on mainittu että "ED coated"

 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Mikä on tällainen kolmion korjaava lisäputki siis?
Sä olet varmaan nähnyt kuvissa kun runkoon on lisätty top tuben suuntainen toinen putki, koska kolmio on tukeva rakenne niin tällä korjataan korkean raamin muodostama neliö.
Aasialaisissa tavarapyörissä tuttu näky.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Mulla on myös 80 luvun nishiki trim master, vaikka putki on ohennettua niin sekä jäykkyydeltään että ajettavuudeltaan eri pyörä kuin colnago.
Nykyputkista ei tietoa mutta halkaisijaa lisätty ja seinämää ohennettu eli ajo varmaan eri kuin vanhemmissa.
Ruostuminen ei oikein käsiteltynä ole ongelma, tosin tectyl putkeen ei haittaakaan.

Tietysti noissa Colnaagoissa raha on hidaste :(
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Itsekin tilasin teräsrungon viime viikolla. Ajattelin rakentaa työmatkapyörän ympärivuotiseen käyttöön. (Jos tässä joskus vielä pääsee toimistolla käymään)
Pitäisikö näitä vielä käsitellä jollain muulla aineella? Tuolla on mainittu että "ED coated"

Mulla oli kans Surlyn teräsrungossa "ED coating" mutta pistin sinne vielä lisäksi kotelosuojaa :) Tiedä sitten, onko tuosta mitään hyötyä, mutta toisaalta eipä tuo kotelosuoja mahdottomia maksanut.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Mulla oli kans Surlyn teräsrungossa "ED coating" mutta pistin sinne vielä lisäksi kotelosuojaa :) Tiedä sitten, onko tuosta mitään hyötyä, mutta toisaalta eipä tuo kotelosuoja mahdottomia maksanut.
Samaa tavaraa pyörittelin omiin 2017 kasattuihin. Pacer ollut hyvin pidetty hyvän kelin lenkkipyörä, toki silloin tällöin sade yllättänyt. Vagabond taas nähnyt kaikki kelit ympäri vuoden ja putsausinto vähäisempää. Molemmissa keskiö näytti aivan uudenveroiselta tänä keväänä avatessa. Ei tuosta tosiaan ainakaan haittaa ole, työvaiheen hajua ja sotkuja enempää
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Mulla on myös 80 luvun nishiki trim master, vaikka putki on ohennettua niin sekä jäykkyydeltään että ajettavuudeltaan eri pyörä kuin colnago.
Nykyputkista ei tietoa mutta halkaisijaa lisätty ja seinämää ohennettu eli ajo varmaan eri kuin vanhemmissa.
Ruostuminen ei oikein käsiteltynä ole ongelma, tosin tectyl putkeen ei haittaakaan.

Tietysti noissa Colnaagoissa raha on hidaste :(
Trim master taitaa omakin olla. Pihassa on siis 2 Audia, kun en ole raatsinut luopua toisesta :D Jos nyt toisen möisi, siitä voisi tonnin pari saada, ja vuodessa säästäis jo verot+vakuutus+pysäköinti+pesu+katsastus ym. kuluissa 1000€/v. Vs. Colnago on käytännössä ilmainen hankinnan jälkeen, ja sen voi pysäköidä olkkarin seinälle.

Suora etuhaarukka on jäykempi kuin mutkalla oleva. Lisäksi noissa jossain Colnagoissa on "tähden" muotoinen putki keskeltä, ehkä sekin tukevoittaa rakennetta.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Suora etuhaarukka on jäykempi kuin mutkalla oleva. Lisäksi noissa jossain Colnagoissa on "tähden" muotoinen putki keskeltä, ehkä sekin tukevoittaa rakennetta.
Mun mielestä suora keula tuo tärinän käsille, tosin kysyin joskus joltain jolla oli tää keula ei pitänyt ongelmana.

Masterissa on nelömuotoinen putki ja regalissa kuus "kulmanen" nää on kyllä selkeesti jäykempiä kuin saman painoinen normiputki.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Maguran Trail SL (lienee MT5) jarrut kun laittoi kiinni ja katkoi letkut sopiviksi niin etujarru laahaa hieman. Pitääkö nuo jarrupalat pakottaa taaksepäin vai lähteekö kahina ajamalla + jarruttelemalla sisäänajossa?

Takajarru ei laahaa, mutta letkun läpiviennin painimisen takia varmaan nestettä lähti, saa painaa kahvan melkein pohjaan että tarttuu. ”Fast bleeding” ei auttanut, pitää vissiin tehdä se normi ilmaus vielä.

Nyt tuli Maguran omat levyt, eteen 180 ja taakse 160. Edessä jossa kaksi mäntää niin todella ahdas jarrulevylle kun paloja katsoo.

Jarrusatulat keskitetty pitämällä ne löysällä, jarrut pohjaan ja sitten kiristys.

Jäi muuten ylimääräiseksi 2 x 180 Shimanon center lock RT-MT800. Kevyet ja komiat.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Kokeilee uudestaan hommaa? Eli kiekko irti, asennusraudalla/ruuvarilla/millälie painaa palat ja männät takaisin sisään. Kiekko takaisin, jarrusatula löysälle, jarrut pohjaan ja kiristys. Auttaisko sitten? Itse sain pari kertaa tehdä että osui keskelle, kun en ollut ennen tehnyt. Levyt on kai suorassa?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Kokeilee uudestaan hommaa? Eli kiekko irti, asennusraudalla/ruuvarilla/millälie painaa palat ja männät takaisin sisään. Kiekko takaisin, jarrusatula löysälle, jarrut pohjaan ja kiristys. Auttaisko sitten? Itse sain pari kertaa tehdä että osui keskelle, kun en ollut ennen tehnyt. Levyt on kai suorassa?
Joo täytyy koittaa, tuo on se helpoin säätöhomma.

Levyt menee kyllä suoraan kun center lock mallia, ei ole mahista mennä vinoon.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Kokeilee uudestaan hommaa? Eli kiekko irti, asennusraudalla/ruuvarilla/millälie painaa palat ja männät takaisin sisään. Kiekko takaisin, jarrusatula löysälle, jarrut pohjaan ja kiristys. Auttaisko sitten? Itse sain pari kertaa tehdä että osui keskelle, kun en ollut ennen tehnyt. Levyt on kai suorassa?
Tuo levyjen painelu auttoi, tein jo alkuunsa sillä muoviosalla mutta on liian hentonen laite siihen. Ruuvimeisseliin vähän teippiä päälle ja sillä muutaman kerran kun paineli niin alkoi asettua.

Takajarruissa kahva menee lähes pohjaan, pitää vielä kokeilla onko kahvatuntumalle säätöä vai pitääkö tehdä normi ilmaus vielä.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
En ole varmaan koskaan saanut satulaa keskitettyä levyyn tuolla usein esitetyllä tavalla, et satulan ruuvit löysällä runttaa jarrun pohjaan ja kiristää tämän jälkeen ruuvit. Tästä syystä tapaan itse tehdä keskityksen silmämääräisesti.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Mulla on se toiminut ihan ok. Varmaan jos männät jumittaa tms. niin se ei sit välttämättä toimi niin hyvin. Tai jos mäntiä/paloja ei saa painettua "lähtöasentoon" niin syvälle kuin menee. Ihan normi tasapääruuvarillakin voi painaa, ei se sille palalle mitään tee. Kunhan kärki on puhdas eikä rasvainen.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
TRP Spyrellä hieman samoja havaintoja: satula tuppaa kiristäessä liikkumaan kiristyksen suuntaan rasvatusta prikasta huolimatta, eli jarrukahva nippusiteellä tankoon, kiristys kädellä tukien ja perään silmämääräinen tarkistus vie riittävän lähelle. Jos suoraan vain pistää pultit momenttiin painaen toisella kädellä kahvaa niin vinoon menee.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Laitoin eilen illalla vaihteet / ketjut kiinni (SRAM XX1 AXS) ja hienosäätöjä tekemään. Ruuvveille oli helpot ohjeet, micro säätöä pitää vielä tehdä että vaihtaja kunnolla kohdillaan.

Huomasin että kun pyörittää kampia taaksepäin niin ikäänkuin tuntuu se takanavan vapaarattaan hammastus tai jokin vastaava? (DT swiss 240 + 54 hampainen vapaaratas, eli kunnon kamaa on)
Tosi outo, kuuluuko niiden pykälien tuntua taaksepäin pyörittäessä, en huomannut että mikään olisi laahannut. Epäilin ensin että oonko rattaita kiinnittäessä jotenkin onnistunut "kiristämään liikaa" takanapaakin, mutta takakiekko kun on irti niin takapakan rattaat tuntuu pyörivän ihan hienosti. Ehkä tuo pienoinen tuntuma tulee vielä tuosta takavaihtajasta jos säädöt ei ihan kohtaa tms. Tuo pitäis olla helppo laittaa kohdilleen kun langattomasta sähkövaihtajasta voi mikrosiirroilla säädellä. Eikai tuo sentään kellosepän hommaa ole.

Pitää laittaa renkaat alle ja kokeilla ajossa kun kerkee.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
TRP Spyrellä hieman samoja havaintoja: satula tuppaa kiristäessä liikkumaan kiristyksen suuntaan rasvatusta prikasta huolimatta, eli jarrukahva nippusiteellä tankoon, kiristys kädellä tukien ja perään silmämääräinen tarkistus vie riittävän lähelle. Jos suoraan vain pistää pultit momenttiin painaen toisella kädellä kahvaa niin vinoon menee.
Miten sen kiristyksen tekee? Vuorotellen vähän kerrallaan molempia pultteja, vai ensin yksi momenttiin ja sitten toinen? Vähän kerrallaan kiristellessä mulla tuntuu menevän ihan ok suoraan. Noh pääasia että jollain konstilla onnistuu kukin.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Olen yrittänyt kunnostaa vanhasta Nopsasta pyörää mökille. Vaihteistona siinä Shimanon 6-vaihteinen Positron FH. Vaihteet olen saanut indeksoitua varsin hyvin, mutta näyttäisi että takavaihtaja on hieman vinossa. Ilmeisesti korvake on vääntynyt, mutta se on kiinteästi vaihtajaan niitattu, eikä näin ollen vaihdettavissa. Onko jotain hyviä kikkakolmosia, jolla asian voisi korjata? Voiko vinous johtua jostain muusta asiasta?

Toinen kysymys olisi, mistä kannattaa katsoa vanhoja pyörän osia? Tuleeko kenelläkään mieleen esim. niihin erikoistuneita liikkeitä?

Pari kuvaa:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
588
Tuli vaihdettua GRX:n sähkövaihteet Orbeaan. Yllättävän kauan siihen sai kyllä aikaa kulumaan, varsinkaan kun ei ollut aiempaa kokemusta pyörähuollosta vaihteiden säätämisen ja takapakan, ketjujen tai jarrupalojen vaihdon lisäksi.

rGn429KWP1raZcbQBoarhaxhzFUG5NRBtv63AlNP9KU-2048x1536.jpg
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Tuli vaihdettua GRX:n sähkövaihteet Orbeaan. Yllättävän kauan siihen sai kyllä aikaa kulumaan, varsinkaan kun ei ollut aiempaa kokemusta pyörähuollosta vaihteiden säätämisen ja takapakan, ketjujen tai jarrupalojen vaihdon lisäksi.

Itelläkin sähkövaihteet just laitettuna, hienosäätö vielä tekemättä. Oliko noissa muuta kuin "mikrosiirroilla" asettelua? Takavaihtajan rajojen säädöt ruuveilla oli SRAMilla kyllä hyvät ohjeet yuotube videona.

Näiden osien laittaminen on ollut yksinkertaista mutta ennen jokaisen palikan kiinnittämistä joutuu katselemaan 30min yuotube videoita :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
588
Itelläkin sähkövaihteet just laitettuna, hienosäätö vielä tekemättä. Oliko noissa muuta kuin "mikrosiirroilla" asettelua? Takavaihtajan rajojen säädöt ruuveilla oli SRAMilla kyllä hyvät ohjeet yuotube videona.

Näiden osien laittaminen on ollut yksinkertaista mutta ennen jokaisen palikan kiinnittämistä joutuu katselemaan 30min yuotube videoita :)
Rajat piti säätää L- ja H-ruuveilla, sekä B-ruuvilla "etäisyys" takapakkaan, mutta itse indeksointi hoitui tuolla Di2 microadjustilla.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Rajat piti säätää L- ja H-ruuveilla, sekä B-ruuvilla "etäisyys" takapakkaan, mutta itse indeksointi hoitui tuolla Di2 microadjustilla.
Samalla tapaa siis kuin SRAM XX1 AXS:n kanssa, mitä nopeesti kasattuani kokeilin niin ei kyllä ihan mennyt kohdilleen heti, ja kun ketjut jo asettettuina niin vähän hankala silmällä katsoa onko takavaihtajan rattaat linjassa takapakan rattaisiin.

Ihmettelin tuossa aiemmin kun taaksepäin kampia veivasin niin tuntui ne vapaarattaan hammastukset / pykälät, taitaa olla vaan jytympää kamaa kuin Canyonin vanteen vastaava, jos ei polkiessa tunne mitään niin kuulunee asiaan. Ja jos ei ollut vielä indeksointi ihan kohdillaan niin korostaa tuota.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Shimano 600 unilglide takanavan oikeankätinen eli rataspakan puoleinen kartio on urilla. Keskellä on tasainen kohta, jossa kuulat ovat kenties menneet. 9kpl 1/4" irtokuulaa. Kupit yleensä kestävät kartioita paremmin, ja kupit näyttivät kaikissa hyviltä.

- Pitäiskö kokeilla onneaan, ja laittaa toi vaan kiinni, ja toivoa että kuulat asettuvat tuohon tasaiselle, ei-uraiselle kohdalle?

- Vaihtaa etukiekon kartio taakse? 126mm uniglide napa vittumaista korvata/korjata kun osia ei saa, pitäis vaihtaa koko takavaihtajasysteemit ja levittää haarukkaa ja ja ...

- Onko joku joskus hionut laakeripintoja?

Akselin voisi kiinnitää porakoneeseen, ja hioa esim jonkin ohuen putken/naulan/pultin ympärille käännetyn hiekkapaperin kanssa sileämmäksi. Aloittaa karkealla ja vaihtaa hienompaan paperiin kun siliää.

Kiitos :btooth:

photo5895594246377944743.jpg
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Shimano 600 unilglide takanavan oikeankätinen eli rataspakan puoleinen kartio on urilla. Keskellä on tasainen kohta, jossa kuulat ovat kenties menneet. 9kpl 1/4" irtokuulaa. Kupit yleensä kestävät kartioita paremmin, ja kupit näyttivät kaikissa hyviltä.

- Pitäiskö kokeilla onneaan, ja laittaa toi vaan kiinni, ja toivoa että kuulat asettuvat tuohon tasaiselle, ei-uraiselle kohdalle?

- Vaihtaa etukiekon kartio taakse? 126mm uniglide napa vittumaista korvata/korjata kun osia ei saa, pitäis vaihtaa koko takavaihtajasysteemit ja levittää haarukkaa ja ja ...

- Onko joku joskus hionut laakeripintoja?

Akselin voisi kiinnitää porakoneeseen, ja hioa esim jonkin ohuen putken/naulan/pultin ympärille käännetyn hiekkapaperin kanssa sileämmäksi. Aloittaa karkealla ja vaihtaa hienompaan paperiin kun siliää.

Kiitos :btooth:

Jos hiomalla tulee hyvä, niin dremelillä löytyis varmaan sopivaa laikkaa tuohon. Jos oikein sorvia kaipaa niin voiskohan jostain lähimaaston nyrkkipajasta hoitua pientä korvausta vastaan.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Hiomisessa varmaan on ainoastaan se kysymysmerkki, että miten noi on "kovetettu". Eli jos hioo liikaa niin tuleeko alta pehmeää metallia joka sitten ei sekään kestä. Ja toki pitäis saada hiottua tasaisest pyöreäksi, eikä esim ellipsin muotoiseksi se.

Uutta osaa en kyllä osaa arvata lähteä etsimään. Torista tai fiilaritorista huuteleen käytettyä saman aikakauden uniglide napaa? Tai soittelee pyöräpajoille oisko niillä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Shimano 600 unilglide takanavan oikeankätinen eli rataspakan puoleinen kartio on urilla. Keskellä on tasainen kohta, jossa kuulat ovat kenties menneet. 9kpl 1/4" irtokuulaa. Kupit yleensä kestävät kartioita paremmin, ja kupit näyttivät kaikissa hyviltä.

- Pitäiskö kokeilla onneaan, ja laittaa toi vaan kiinni, ja toivoa että kuulat asettuvat tuohon tasaiselle, ei-uraiselle kohdalle?

- Vaihtaa etukiekon kartio taakse? 126mm uniglide napa vittumaista korvata/korjata kun osia ei saa, pitäis vaihtaa koko takavaihtajasysteemit ja levittää haarukkaa ja ja ...

- Onko joku joskus hionut laakeripintoja?

Akselin voisi kiinnitää porakoneeseen, ja hioa esim jonkin ohuen putken/naulan/pultin ympärille käännetyn hiekkapaperin kanssa sileämmäksi. Aloittaa karkealla ja vaihtaa hienompaan paperiin kun siliää.

Kiitos :btooth:
Sorvilla veti yksi kaveri meillä töissä ja ihan toimiva siitä tuli.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Shimano 600 unilglide takanavan oikeankätinen eli rataspakan puoleinen kartio on urilla. Keskellä on tasainen kohta, jossa kuulat ovat kenties menneet. 9kpl 1/4" irtokuulaa. Kupit yleensä kestävät kartioita paremmin, ja kupit näyttivät kaikissa hyviltä.

- Pitäiskö kokeilla onneaan, ja laittaa toi vaan kiinni, ja toivoa että kuulat asettuvat tuohon tasaiselle, ei-uraiselle kohdalle?

- Vaihtaa etukiekon kartio taakse? 126mm uniglide napa vittumaista korvata/korjata kun osia ei saa, pitäis vaihtaa koko takavaihtajasysteemit ja levittää haarukkaa ja ja ...

- Onko joku joskus hionut laakeripintoja?
Vaikka kuinka zoomailen niin kartio näyttää hyvältä, uran muodostuminen on normaalia pehmeällä kartiolla syvempi kovalla pienempi.
Etuakseli on kapempi siis kartio ei sovi...?

Hionta on hankalaa kartio täytyy saada pysymään keskeisenä. Hiekkapaperi ei toimi, Dremel ja kivi.... ehkä.

Ehkä vielä yks huomio linkkuakselilla linkku painaa akselia kasaan eli irtokiekolla kannattaa jättää pieni välys.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 509
Vaikka kuinka zoomailen niin kartio näyttää hyvältä, uran muodostuminen on normaalia pehmeällä kartiolla syvempi kovalla pienempi.
Etuakseli on kapempi siis kartio ei sovi...?
Ei kai akselin leveys vaikuta kartioon, vaan kuulien koko jne. Molemmissa edessä ja takana on 9kpl 1/4" kuulaa per puoli.

Ajattelin vaan, kun kaikki 3 muuta kartiota olivat tämän näköisiä:

photo5895621850132756300.jpg


Eli tuollainen ohut kulunut viiva vain missä kuulat ovat kulkeneet. Tuo yksi kartio minkä postasin ylemmäs, oli selvästi eri näköinen. Voi hyvin olla, että ei sitten sillekään tarvitse tehdä mitään? En oikein tiedä näistä mitään, ihan fiiliksellä/youtube-ohjeilla olen tehnyt. Putsannut paikat jynssäämällä ja jarrukliinerillä, rasvana käytin jotain redline cv-2 laakerirasvaa mitä löytyi vanha purkki hyllystä.

Hionta on hankalaa kartio täytyy saada pysymään keskeisenä. Hiekkapaperi ei toimi, Dremel ja kivi.... ehkä.
Jos porakoneen kiinittää, ja kartio on ihan lähellä porakoneen karaa akselissa kiinni, niin ei kai se niin paljoa vipata?

Entä vesihiomapaperi eri karkeuksilla, aloittaa karkeammasta ja sitten hienompaa?

Ehkä vielä yks huomio linkkuakselilla linkku painaa akselia kasaan eli irtokiekolla kannattaa jättää pieni välys.
Juu tätä olen yrittänyt. Eli hyvin pieni välys kun kiekko on irrallaan, sitten pikalukko hyvin kireälle.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Ei kai akselin leveys vaikuta kartioon, vaan kuulien koko jne. Molemmissa edessä ja takana on 9kpl 1/4" kuulaa per puoli.
En tunne ultegraa mutta yleensä taka-akseli on 10mm ja 9 1/4in kuulaa ja etuakseli 9mm ja10 mitälie kuulaa.
Mä kyllä laittaisin kasaan, jos kartiossa on selviä "rupia" niin silloin ehkä vaihdon paikka.

Entä vesihiomapaperi eri karkeuksilla, aloittaa karkeammasta ja sitten hienompaa?
Tuskin onnistuu ehkä saat aikaan kiiltävän pinnan mutta lastu ei irtoa :(
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 075
Onko tämä muka normaalia DT Swiss 240 vapaarattaan ääntä?!?! Ultimaattinen surina. Pitää varmaan löysätä jotain napaa tms?

 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
410
Haluaisin vanhaan nopsa mummopyörään juomapullotelineen. Melkein kaikki telineet näyttäisi olevan tarkoitettu niihin standardikiinnikkeisiin, mitä tuollaisessa mummopyörässä ei tietenkään ole. Onko kellä osunut jotain jollain kiristysremmeillä laitettavaa telinettä silmään? Tai kannattaisiko vaan ostaa mikä tahansa teline ja nippusiteitä..? Kai se noinkin pysyisi, jos vain teline ottaa riittävästi kosketuspintaa pyöreään runkoon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
43
Onko tämä muka normaalia DT Swiss 240 vapaarattaan ääntä?!?! Ultimaattinen surina. Pitää varmaan löysätä jotain napaa tms?

Normaali ääni minusta, jos tuossa on 54t ratchetti. Voithan tuon purkaa, putsata ja laittaa uudet swissin rasvat sinne niin vaimenee hetkeksi ennekuin kontaktipinnoista lähtee ylimääräiset rasvat liikkeelle. Kovaa ajoa vaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 239
Viestejä
4 229 534
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
kyynel

Hinta.fi

Ylös Bottom