Pyöräily

Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
Ehjä suojattu laakeri ei ole herkästi pyörivä, päinvastoin.
Montaako ohjauslaakeria on tullut pyöriteltyä?
Jos yli puolen metrin sarvilla pyöritetään laakeria niin ei se kyllä hirveästi saa "tahmata" oli se kuinka uusi tahansa. Tottakai se ei kädessä pyöri kuin tyhjää vaan.
Tosin ihmisillä on aika subjektiivinen näkökulma mikä pyörii herkästi ja mikä ei.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
vaappua saattoi hämätä myös tuo mun hysterialla väritetty "jäykkyys -diagnoosi", se mun mielestä toimii sulavasti ja hyvin mutta ei aikaisempaa kokemusta hypistellä keulan irtolaakeria niin mietitytti että onko normisettiä.

Tahmeampi kuin poljinten laakeri, mutta ei sillatavalla että laahaisi tms. "tahmata" tosiaan ehkä liikaa sanottu.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
197
Kävi mielessä tämä, raskaat vellit seassa eikä sen tarkoituskaan ole rullata ympäri (kuten esim napojen laakerit).

Onko samaa odotettavissa SRAM keskiön kanssa? Asennusviedoita pari katellut etukäteen, jossain kammet pyörii vapaana helpolla ja jossain taas vastaavasti hiukan vähemmän. Tais olla SRAM keskiö just tollanen myös, ehkä ronskimmat vaseliinit sielläkin.

Turhaa hysteriaa ehkä itseltä tän pikku hiljaa tapahtuvan kasauksen kanssa :D
Kyllä siihen pieneen tahmeuteen kannattaa varautua. Sulla taitaa olla tulossa pressfittikeskiö?

Mulla on Konan Sutrassa BSA-kierteillä RaceFacen keskiö, joka pyörii todella sulavasti. Sitten taas Cuben Pressfitti Shimanon keskiöllä on vähän nahkea vaikka juuri vaihdettiin uusi keskiö. Mekaanikko sanoi muistaaksdni, että SRAM olisi vielä huomattavasti tahmeampi. Ajossa tuota eroa ei huomaa, joten eipä siitä niin kannata ressata.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Kyllä siihen pieneen tahmeuteen kannattaa varautua. Sulla taitaa olla tulossa pressfittikeskiö?

Mulla on Konan Sutrassa BSA-kierteillä RaceFacen keskiö, joka pyörii todella sulavasti. Sitten taas Cuben Pressfitti Shimanon keskiöllä on vähän nahkea vaikka juuri vaihdettiin uusi keskiö. Mekaanikko sanoi muistaaksdni, että SRAM olisi vielä huomattavasti tahmeampi. Ajossa tuota eroa ei huomaa, joten eipä siitä niin kannata ressata.
Keskiöksi laitetaan BSA DUB, joo eihän se polkutehoja sentään syö vaikka voitelu hiukan jämäkämpää oliskin. Toki jos laakerointi rahisee tai takkuaa niin sitten viallinen.

Luulisi että tuollaiset laakerit on ainakin kunnolla suojatut.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
197
Keskiöksi laitetaan BSA DUB, joo eihän se polkutehoja sentään syö vaikka voitelu hiukan jämäkämpää oliskin. Toki jos laakerointi rahisee tai takkuaa niin sitten viallinen.

Luulisi että tuollaiset laakerit on ainakin kunnolla suojatut.
On ne suojattu ja jossei aja lähinnä maastoa, niin kyllä ne ihan hyvin kestää käyttöä. Maastossa kurakylpy ja iskut on kovia suojatullekin tuotteelle. Tosin mulla nyt on joskus ajaessa kampikin katkennut, eli käyttö on ollut kuluttavaa Mulla on itellä aina yks keskiö varastossa odottamassa ”naksumista”, kun on niin halpa varaosana. Kertaakaan ei ole viallista osunut omalle kohdalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Tulipahan hankittua itsellekin ensimmäinen oikea urheilupyörä ja vehkeet. Tuomio?

kengät.jpg
pyörä2.jpg
pyörälenkki.jpg

Nishiki 501 vuoden verran käytettynä ja myyjän mukaan noin 300km ajettuna hintaan 700e. Kengät ja kypärä XXL:stä 170e. Oli aika jännää lähteä polkemaan ensimmäistä kertaa nuiden lukkopolkimien kanssa. Melko varovaisesti pitää vielä pysähtyessä irrottaa jalat, mutta jospa siihen pian tottuisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Joo, oli aika jännittäviä nuo ekat pysähdykset näiden kanssa. Ei ne kovin tiukoilta kyllä tuntunu.

Onkos tuo lukkoklipsun sijoittaminen kengän pohjassa ihan täysin makukysymys vai vaikuttaako etu/takapainotteisuus jotenkin merkittävästi? Mitä sen suhteen pitäisi tarkkailla omassa ajamisessa?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 258
Joo, oli aika jännittäviä nuo ekat pysähdykset näiden kanssa. Ei ne kovin tiukoilta kyllä tuntunu.

Onkos tuo lukkoklipsun sijoittaminen kengän pohjassa ihan täysin makukysymys vai vaikuttaako etu/takapainotteisuus jotenkin merkittävästi? Mitä sen suhteen pitäisi tarkkailla omassa ajamisessa?
Jos klossi tuntuu ajossa olevan sopivassa kohdassa, niin sitten se on hyvä. Jos yhtään tuntuu että kenkä ei ole oikeassa kohdassa, niin sitten säädetään. Ei siinä oikein muuta ole. Kyllä sinä huomaat sitten, jos kenkä on väärässä kohdassa ja jalka kipeytyy.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Jos tuntuu hyvältä niin ajoa vaan. Joku vanha viisaus taisi olla että polkimen akseli pitäisi osua suurinpiirtein siihen jalan sisäsyrjän ison luun kohtaan. Mutta en lähtisi muuttamaan jos nyt tuntuu hyvältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Eka kunnon lenkki takana, ja hyvä mieli jäi kyllä. Pyörä toimii loistavasti ja kulkee kevyesti. Lukkokengillä saa mukavasti lisää poweria nousuihin.

reitti.PNGIMG_20210523_104555.jpgIMG_20210523_104550.jpg

Aika tarkkaan 3h tuossa meni.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
Maantiellä kesäreissuna iso suositus saariston rengasreitille mankelilla. Parina kesänä nyt tullut mentyä. Sopii hyvin vaikkei olisi ihan hirveästi pyöräillytkään. Matka voi tuntua etukäteen pitkältä, mutta lautat katkoo polkemista niin se tuntuu todellista lyhyemmältä.
Viime kesänä todettua, että jos teltalla liikkeellä niin Nauvossa ei sitten ole mitään virallista leirintä paikkaa.
Mutta löytyi sieltä sellaisia lähes leikkimökin kokoisia lämmitettyjä kopperoita, jotka oli kyllä aika komea pelastus kaatosateessa, kun kaikki muut majoitukset oli täynnä ja teltan väsääminen ei hirveästi kiinnostanut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
391
Yllä oleva Lapakiston reitti ainakin videon perusteella sisälsi kaksi tai kolme kohtaa jossa vaaditaan ajotekniikan olevan sen verran hyvä että pääsee ajamalla -> tekninen. Jos on hemmetisti juuria ja kiviä niin polku on raskas ajaa eikä vaadi kovinkaan kummoista ajotekniikkaa nykypyörillä. Riittävästi vaan vauhtia ja yli. En soimaa videon lataajaa vaan yleistä termin käyttöä kun on vähän rytyyttävää niin on heti teknistä polkua.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Nyt on oikeastaan muutama vuosi menty maastopyörällä teitä pitkin, n. 10-30km pituisia lenkkejä, karkeasti kerran viikossa, joskus harvemminkin. Talvisin en pyöräile ulkosalla, cardiot tulee tehtyä tällöin tehtyä kuntosalilla.
Muutama viikko sitten tuli tutustuttua metsäpolkureitteihin ja ai että miten mukavaa touhua tuo on. Kumpa olisin jo aikaisemmin lähtenyt tutustumaan poluille. Nyt vain olen miettinyt pyöräilykenkien hankintaa.
Pyöränä on Radon ZR Team 29 5.0 ja polkimet on mallia nämä, jotka ovat umpisurkeat.
Kannattaisiko metsäpolkuja varten hankkia jotkut lukkopolkimet + kengät vai paremmat flat polkimet? Entä löytyykö flat polkimille millaisia hyviä kenkiä, esim. nämä, vai löytyykö samaan hintaan parempia/halvemmalla vastaavia?

Tarkoitus ei ole vieläkään panostaa isoja summia pyöräilyyn, sen verran satunnaista tämä vielä on, mutta tarkoitus olisi tehdä edes hieman mukavampaa näistä pyöräilyhetkistä eli budjettiratkaisuja haetaan.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
613
Itse siirryin suoraan lukkopolkimiin vastaavista polkimista mitä sinulla, itse päätät kummilla haluat ajella.
Kyllä kunnon flat polkimet ja kengät on paljon paremmat millä nyt ajelet.
Kaveri osti flat polkimet ja five ten kengät ja tykännyt paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
95
Kannattaisiko metsäpolkuja varten hankkia jotkut lukkopolkimet + kengät vai paremmat flat polkimet? Entä löytyykö flat polkimille millaisia hyviä kenkiä, esim. nämä, vai löytyykö samaan hintaan parempia/halvemmalla vastaavia?
Itse olen tykännyt ajella metsässäkin lukoilla, mutta makuasioitahan nämä on. Mulla on molemmissa pyörissä (mtb ja cx) Käytössä on Shimanon PD-M520 -polkimet jotka tuntuvat ajavan asiansa hyvin eivätkä todellakaan käy liikaa kukkaron päälle. Kenkinä olen käyttänyt näitä Shimanoja, jotka ainakin omaan jalkaani ovat erittäin mukavat ja kestäneet n. 2500km polkemiset viimeisen vuoden aikana hyvin kesällä ja talvella (kurakelillä ja talvella toki kengänsuojukset olleet päällä).
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Yllä oleva Lapakiston reitti ainakin videon perusteella sisälsi kaksi tai kolme kohtaa jossa vaaditaan ajotekniikan olevan sen verran hyvä että pääsee ajamalla -> tekninen. Jos on hemmetisti juuria ja kiviä niin polku on raskas ajaa eikä vaadi kovinkaan kummoista ajotekniikkaa nykypyörillä. Riittävästi vaan vauhtia ja yli. En soimaa videon lataajaa vaan yleistä termin käyttöä kun on vähän rytyyttävää niin on heti teknistä polkua.
Jokainen mieltää tietysti tuon teknisyyden monella tapaa. Toki teknisyys ei ole synonyymi raskaan tai haastavan kanssa. Tekniikkaa vaatii myös vaudin pitäminen ja sitä yleensä teknisyydellä voidaan ilmaista.

Videolla ei myöskään ole kaikkea jännää mitä tuolta löyty. Kun se puhinan ja tunkkaamisen lataaminen videolle ei mielestäni tuo oikeen viihdearvoa.

Myös oma mentaliteetti on vähän se, että kun jalka menee maahan ni se on fail. Ja jos reitillä joutuu kolmasti sen tekemään niin harmittaa ja reitti saa multa teknisen leiman. Toki tuollakin tuli ajettua ekaa kertaa ja moni noista paikoista menis toisella kerralla, koska monet feeluista oli väärän ajolinjan tuloksia. Ei huvittanut jäädä sessioimaan noita mestoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Nyt on oikeastaan muutama vuosi menty maastopyörällä teitä pitkin, n. 10-30km pituisia lenkkejä, karkeasti kerran viikossa, joskus harvemminkin. Talvisin en pyöräile ulkosalla, cardiot tulee tehtyä tällöin tehtyä kuntosalilla.
Muutama viikko sitten tuli tutustuttua metsäpolkureitteihin ja ai että miten mukavaa touhua tuo on. Kumpa olisin jo aikaisemmin lähtenyt tutustumaan poluille. Nyt vain olen miettinyt pyöräilykenkien hankintaa.
Pyöränä on Radon ZR Team 29 5.0 ja polkimet on mallia nämä, jotka ovat umpisurkeat.
Kannattaisiko metsäpolkuja varten hankkia jotkut lukkopolkimet + kengät vai paremmat flat polkimet? Entä löytyykö flat polkimille millaisia hyviä kenkiä, esim. nämä, vai löytyykö samaan hintaan parempia/halvemmalla vastaavia?

Tarkoitus ei ole vieläkään panostaa isoja summia pyöräilyyn, sen verran satunnaista tämä vielä on, mutta tarkoitus olisi tehdä edes hieman mukavampaa näistä pyöräilyhetkistä eli budjettiratkaisuja haetaan.
Kunnon flättipoljin+kenkä tuo kyllä noihin polkimiin ison päivityksen. Myös lukot ovat hyvä vaihtoehto, oikeastaan jopa halvempi vaihtoehto, koska kunnon flättikengät maksaa aika paljon että pitoa on lukkojen tason lähellä kun taas aika halpakin lukkokenkä pysyy sattuneesta syystä polkimella.

Eli jos lukot maastossa ei tunnu vastenmieliseltä, niin niillä lähtisin. Tuolta XXL valikoimasta esim Shimano SHME700 ja nuo linkkaamasi kengät sitten mukaan. Fläteille nuo kengät eivät oikein sovi. Fläteille sopii paremmin tasapohjaiset kengät, esim Shimano GR501.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Nyt on oikeastaan muutama vuosi menty maastopyörällä teitä pitkin, n. 10-30km pituisia lenkkejä, karkeasti kerran viikossa, joskus harvemminkin. Talvisin en pyöräile ulkosalla, cardiot tulee tehtyä tällöin tehtyä kuntosalilla.
Muutama viikko sitten tuli tutustuttua metsäpolkureitteihin ja ai että miten mukavaa touhua tuo on. Kumpa olisin jo aikaisemmin lähtenyt tutustumaan poluille. Nyt vain olen miettinyt pyöräilykenkien hankintaa.
Pyöränä on Radon ZR Team 29 5.0 ja polkimet on mallia nämä, jotka ovat umpisurkeat.
Kannattaisiko metsäpolkuja varten hankkia jotkut lukkopolkimet + kengät vai paremmat flat polkimet? Entä löytyykö flat polkimille millaisia hyviä kenkiä, esim. nämä, vai löytyykö samaan hintaan parempia/halvemmalla vastaavia?

Tarkoitus ei ole vieläkään panostaa isoja summia pyöräilyyn, sen verran satunnaista tämä vielä on, mutta tarkoitus olisi tehdä edes hieman mukavampaa näistä pyöräilyhetkistä eli budjettiratkaisuja haetaan.
Lukot vai flätti, ikuisuuskysymys, johon on yhtä monta vastausta kuin on vastaajia. Se pitää vain kokeilla molempia. Shimano on aika turvallinen valinta, jos ei ihan tiedä mitä ominaisuuksia kaipaa. Yllämainittu M520 lukkopoljin on kyllä sen luokan ikiliikkuja, ettei sen hankinnassa voi vikaan mennä. XT:n flättipolkimen saa alle satasella, joka on ihan kohtuu hinta täysmetallisesta polkimesta. Hyviä muovisia saa sitten viiteen kymppiin, esim Raceface Chester. Flättien kanssa sitten kunnon flättikengät niin saa kaiken hyödyn niistä polkimiesta. Itse menin ostamaan fläteille skeittikenkämäiset Five Tenit, näin jälkiviisaana olis kannattanu ostaa jotku vähän ohuemmat, nopeammin kuivavat kun tulee tuolla soilla rämmittyä yms. Jos menee netistä lukemaan kenkäarvosteluita, niin kaikkia aina verrataan noihin Five Teneihin, siitä ehkä voi jotain päätellä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Kiitokset kaikille vastauksista. Näiden kommenttien mukaan taidan lähteä etsimään siis Shimanon PD-M520 polkimia ja näille kohtuuhintaista kenkää!
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 128
Lukot vai flätti, ikuisuuskysymys, johon on yhtä monta vastausta kuin on vastaajia. Se pitää vain kokeilla molempia. Shimano on aika turvallinen valinta, jos ei ihan tiedä mitä ominaisuuksia kaipaa.
Ei vaan SPD (Shimanon "maastostandardi") on se "turvallinen valinta". Shimano tekee myös maantiepolkimia jotka eivät todellakaan ole turvallinen valinta".

Yllämainittu M520 lukkopoljin on kyllä sen luokan ikiliikkuja, ettei sen hankinnassa voi vikaan mennä.
Itsellä on ainakin yhdet M520t aikoinaan ollut. Ihan ok poljin, mutta:

1) M520ssä on lukot molemmilla puolilla. Jos pyörällä ajetaan paljon myös arkiajoa, voi haluta polkimia, jossa toisella puolella on flätti, esim. M324 tai A530.
2) Maastoon kaksipuolisiksi lukkopolkimiksi paremmat on jotkut kooltaan isommat, joissa itse lukon ympärillä on vähän tukea antava runko, esim. M530.

Eli siis, vaikka M520 onkin ok poljin, niin IMHO melko samassa hintaluokassa saa parempiakin, ja se, mikä on se parempi poljin sitten riippuu käyttötarkoituksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 398
Laitoin itse täpäriin lukot testiin viime syksynä / nyt keväällä.
Tuli laitettua lukot maasto täpäriin, koskaan en ole moisia käyttänyt missään vehkeessä. Saas nähdä kuinka paljon on nutullaan ja lähteekö henki :).
Shimanon PD-M9120 polkimet ja kaveriksi SH-ME701 kengät.
Viimeisin reissu oli Mäntyharju - Repovesi ~57km. Jotenkin sellainen fiilis, että nuo lukot ei ole minulle. Omaan tekemiseen enemmän haittoja kuin hyötyjä.

  • Ehdottomasti pahimpana haittana tuli itselle uskalluksen puute ja siitä aiheutunut suorituksen heikentyminen. Heti kun tulee pahempaa paikkaa, niin tulee klipattua irti kun loppuu luotto omaan tekemiseen. Tämä on toki virhe, koska irti klipattuna on heti paljon paskempi ajaa. Toistoja, toistoja, toistoja... ja varmaan oppisi paremmaksi, mutta en sitten tiedä haluanko uhrata ajokertojani vain tähän
  • Fläteillä voin puskea niin loppuun ja rajoille kuin vain jaksaa/uskaltaa ja silti tietää että se jalka lähtee koska vain tasapainottamaan / tueksi pikaisesti
  • Lukoilla etuna on toki se, että esim. rytyytyksessä jalat ei hypi irti polkimilta. Mutta tässä on juuri se plus/miinus itsellä, eli yleensä se rytyytys on sitten sitä pahaa paikkaa, missä uskallus loppuu ja irti klippaus houkuttaa liikaa
  • Ajoin lukoilla löysimmällä ja ne on kyllä johdonmukainen, helppo ja nopea klipata irti, pikatilanteesakin irtosi kyllä, vaikka pari kertaa olikin kumossa kun ei ihan heti irronnut. Jonkun juurakkoisen kapean tiputuksen reunalla ei silti tunnu kovin mukavalta :)
  • Lukoilla jalat ovat lähempänä fillaria (ainakin hankkimillani), mikä tuntuu itselle huonommalta kuin flättien hivenen leveämpi ja siten vakaampi asento
  • Vaikka lukoilla onkin hivenen sitä floattia ja jalkaa voi liikutella irti klippaamatta, niin silti fläteillä jalan asentoa ja paikkaa voi muuttaa ihan eri tavalla
  • En havainnut sitä paljon mainostettua noston tuomaa voimahyötyä lukoilla. En toki varmaan osannut oikein vielä pyörittääkään ja mäissä se nostelu oli varmaan ylikorostettua
  • Hankkimani Shimanon PD-M9120 polkimet ja kaveriksi SH-ME701 kengät olivat kyllä oikein toimivat ja mukavat ajaa muuten, niitä voin suositella
  • Flätti polkimina halvat Nukeproof Neutron EVO:t, mitkä juuri avasin ja huolsin ja kenkinä FiveTen Freerider Contactit.
Eilen vaihdoin takaisin flätteihin ja oli sellainen kotiinpaluun fiilis. Oma ajaminen oli heti paljon rennompaa. Mutta kukin vetää, niin kuin itselle parhaalta tuntuu.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
721
Itse ostin kombipolkimet cyclocrossiin ja on ehkä kerran tullut käytettyä sitä flättipuolta. Lukot on ihan parhaat, ehkä pitäisi vaihtaa polkimet niin ei tarvitse enää arpoa onko lukkopuoli nyt ylös vai alas.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Laitoin itse täpäriin lukot testiin viime syksynä / nyt keväällä. Viimeisin reissu oli Mäntyharju - Repovesi ~57km. Jotenkin sellainen fiilis, että nuo lukot ei ole minulle. Omaan tekemiseen enemmän haittoja kuin hyötyjä.

  • Ehdottomasti pahimpana haittana tuli itselle uskalluksen puute ja siitä aiheutunut suorituksen heikentyminen. Heti kun tulee pahempaa paikkaa, niin tulee klipattua irti kun loppuu luotto omaan tekemiseen. Tämä on toki virhe, koska irti klipattuna on heti paljon paskempi ajaa. Toistoja, toistoja, toistoja... ja varmaan oppisi paremmaksi, mutta en sitten tiedä haluanko uhrata ajokertojani vain tähän
  • Fläteillä voin puskea niin loppuun ja rajoille kuin vain jaksaa/uskaltaa ja silti tietää että se jalka lähtee koska vain tasapainottamaan / tueksi pikaisesti
  • Lukoilla etuna on toki se, että esim. rytyytyksessä jalat ei hypi irti polkimilta. Mutta tässä on juuri se plus/miinus itsellä, eli yleensä se rytyytys on sitten sitä pahaa paikkaa, missä uskallus loppuu ja irti klippaus houkuttaa liikaa
  • Ajoin lukoilla löysimmällä ja ne on kyllä johdonmukainen, helppo ja nopea klipata irti, pikatilanteesakin irtosi kyllä, vaikka pari kertaa olikin kumossa kun ei ihan heti irronnut. Jonkun juurakkoisen kapean tiputuksen reunalla ei silti tunnu kovin mukavalta :)
  • Lukoilla jalat ovat lähempänä fillaria (ainakin hankkimillani), mikä tuntuu itselle huonommalta kuin flättien hivenen leveämpi ja siten vakaampi asento
  • Vaikka lukoilla onkin hivenen sitä floattia ja jalkaa voi liikutella irti klippaamatta, niin silti fläteillä jalan asentoa ja paikkaa voi muuttaa ihan eri tavalla
  • En havainnut sitä paljon mainostettua noston tuomaa voimahyötyä lukoilla. En toki varmaan osannut oikein vielä pyörittääkään ja mäissä se nostelu oli varmaan ylikorostettua
  • Hankkimani Shimanon PD-M9120 polkimet ja kaveriksi SH-ME701 kengät olivat kyllä oikein toimivat ja mukavat ajaa muuten, niitä voin suositella
  • Flätti polkimina halvat Nukeproof Neutron EVO:t, mitkä juuri avasin ja huolsin ja kenkinä FiveTen Freerider Contactit.
Eilen vaihdoin takaisin flätteihin ja oli sellainen kotiinpaluun fiilis. Oma ajaminen oli heti paljon rennompaa. Mutta kukin vetää, niin kuin itselle parhaalta tuntuu.
Tämä luotto on se monelle se kynnys, jonka ylittämisessä voi mennä yksi ajokausi. Joillain sitä ei tule ikinä. Tottumisen jälkeen niiden käyttö tulee selkäytimestä ja voi ajaa loppuun asti. Ei se luotto ihan hetkessä synny.

Monesti itellä se isoin hyöty maastossa on saada se viimeinen puristus kampea nostamalla jossain tiukassa paikassa.

Itse en halua yhtään floattia lukoilla, siksi käytössä crankbrothersin systeemi missä saa klossit ilman floattia.

Itse ostin kombipolkimet cyclocrossiin ja on ehkä kerran tullut käytettyä sitä flättipuolta. Lukot on ihan parhaat, ehkä pitäisi vaihtaa polkimet niin ei tarvitse enää arpoa onko lukkopuoli nyt ylös vai alas.
Mulla on kakkospyörässä crankbrothersin doubleshotit ja niissä on jotenkin saatu sopivaksi se akselin toiminta, eli ne ei pyöri itsekseen väärinpäin. Eli jos on flätti/lukko puoli ylöspäin ja pyöräyttää kampia, niin se pysyy samassa asennossa. Näin ainakin paikallaan ja tasaisella alustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
69
Myös shimpan kaksipuoleiset on tasapainotettu niin, että kääntyvät aina samaan asentoon. Näppärät ovat maastossakin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Ei vaan SPD (Shimanon "maastostandardi") on se "turvallinen valinta". Shimano tekee myös maantiepolkimia jotka eivät todellakaan ole turvallinen valinta".



Itsellä on ainakin yhdet M520t aikoinaan ollut. Ihan ok poljin, mutta:

1) M520ssä on lukot molemmilla puolilla. Jos pyörällä ajetaan paljon myös arkiajoa, voi halua polkimia, jossa toisella puolella on flätti, esim. M324 tai A530.
2) Maastoon kaksipuolisiksi lukkopolkimiksi paremmat on jotkut kooltaan isommat, joissa itse lukon ympärillä on vähän tukea antava runko, esim. M530.

Eli siis, vaikka M520 onkin ok polkin, niin IMHO melko samassa hintaluokassa saa parempiakin, ja se, mikä on se parempi poljin sitten riippuu käyttötarkoituksesta.
Tässä on kyllä hyviä pointteja. Kerkesin jo miettimään, että onko sitten aina käytettävä vain pyöräilykenkiä ja otettava vaikka lenkkarit reppuun, jos on aikeissa esim. pyöräillä lasten kanssa leikkipuistoon. Joten tuollainen lukko/flätti poljin voisi olla omaan käyttööni parempi.

Mutta nyt ainekin on tiedossa, että millaisia mahdollisuuksia löytyy.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
En oikeasti ymmärrä noita lukkopolkimia häkillä.
En muista koska olisin ajatellut, että voi kun olisi joku liukas häkki polkimen ympärillä, mihin kovapohjainen lukkokenkä ei tartu mitenkään.
Kiviosumilta suojaa marginaalisesti, muttei mitenkään ihmeellisesti.

Shimanon SPD on hyvä ja halpa ratkaisu.
Jos irroitus hirvittää niin hommaa cleateiksi sm-sh56 multi malliset niin irtoaa paremmin.
Sääli vain, että petaalien mukana tulee aina ne normaalit.

Itse olen mennyt nyt metsän puolella toisella pyörällä fläteillä ja toisella Timen polkimilla.
Timet antaa hieman enemmän floattia ja pidän vain niiden tuntumasta enemmän. Pysyy myös hieman puhtaampana kuin shimanot.

Maantiellä taasen mennyt SPD polkimilla ruuvattuna niin kireälle kuin saa.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
En oikeasti ymmärrä noita lukkopolkimia häkillä.
En muista koska olisin ajatellut, että voi kun olisi joku liukas häkki polkimen ympärillä, mihin kovapohjainen lukkokenkä ei tartu mitenkään.
Kiviosumilta suojaa marginaalisesti, muttei mitenkään ihmeellisesti.
Häkin avulla on paljon parempi tehdä ekat pari polkasua vaikka kantapäällä jos joutuu vaikka pysähtymään maastossa ei-niin-ideaaliin kohtaan. Jotkut diadoran mtb spd kengät oli lisäksi ihan helvetin vaikeat saada M520 polkimilla lukittua vauhdista vaikka ei todellakaan ollut ekaa kesää lukkopolkimet pyörässä. Sen sijaan M785 polkimilla joissa häkki onnistui jostain syystä paljon paremmin. Nyt kenkinä shimanon am9 ja lukitus onnistuu vaivattomasti myös M520 polkimilla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
197
En oikeasti ymmärrä noita lukkopolkimia häkillä.
En muista koska olisin ajatellut, että voi kun olisi joku liukas häkki polkimen ympärillä, mihin kovapohjainen lukkokenkä ei tartu mitenkään.
Kiviosumilta suojaa marginaalisesti, muttei mitenkään ihmeellisesti.
Olen osittain samaa mieltä. Vaikka mulla itsellä on shimanon pienellä häkillä olevat polkimet (M530), niin ei se häkki kyllä tuo ~mitään etua edes löysemmän Fivetenin lukkokengän kanssa. Häkki on vaan liian matala klossin sijaintiin nähden. Toinen juttu on on sitten taas Crankin isolla häkillä olevat lukot, esim. Mallet DH, jossa se poljin on oikeasti kengän pohjassa isolta alalta kiinni. Kaaduin jopa noilla kaksi kertaa, kun joskus testasin kaverin pyörää ja polkimia.

Timen polkimet on omasta mielestä myös Shimanoa paremmat tuntumaltaan, mutta ne tuntui talvella hajoavan melko pienestäkin iskusta. Shimanoja ei taas saa rikki oikeen millään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Tässä on kyllä hyviä pointteja. Kerkesin jo miettimään, että onko sitten aina käytettävä vain pyöräilykenkiä ja otettava vaikka lenkkarit reppuun, jos on aikeissa esim. pyöräillä lasten kanssa leikkipuistoon. Joten tuollainen lukko/flätti poljin voisi olla omaan käyttööni parempi.
Molemmilla Shimanon lukkopolkimilla pystyy ihan hyvin pikkuajot hoitamaan lenkkareilla. Ei kannata sen takia ottaa mitään kaksitoimisia hirvityksiä. Itsekin ajelen joka päivä lounaalle 1-3km edestakas lenkkareilla ja kaikissa pyörissä on SPD tai SPD-SL.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Jarrujen asentelua, oli taakse varattuna 180mm levyt ja Q40 adapteri, taitaa jäädä laittamatta ellei ole olemassa kirurgille tarkoitettua torxeja. Edes ilman adapteria mene normi työkaluilla kiinni tuo ylempi mutteri.
PCIMG_2021-05-25_14-52-49.JPG
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Tilalle "mutterikannalla" oleva ruuvi? tai ehkä tuota bitchiä mahtuu vääntämään 1/4 tuuman avaimella (tai siis jakoavaimella)
Joo se vois olla tosiaan ratkaisu :thumbsup:

Sain sitä hiukan kiinnipäin taipuvalla elektroniikan torx avaimella joka ei ihan samaa kokoa ole, ja nyt työkaverilta ohut torx avain lainassa jos se sopisi tuohon niin että saa tiukattua tarpeeksi.

Mutta mikäli tuohon väliin vielä aikoisi adapterin laittaa 160 --> 180 levylle niin mutteri oltava. Jos saa koko ruuvia enää väliin. Flatmount olis saattanut olla tässä helpompi mikäli siirtää ruuvikannat syrjemmäs.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Ja toi ruuvi sais mielellään olla sellainen että sen saa vielä vuosien päästä irti.
Jep, parempi varmaan laittaa lukitteen sijasta rasvaa väliin. No, löysin 160mm levyn taakse jos tuohon ei 180mm viitti koittaa tunkea.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
Jarrujen asentelua, oli taakse varattuna 180mm levyt ja Q40 adapteri, taitaa jäädä laittamatta ellei ole olemassa kirurgille tarkoitettua torxeja. Edes ilman adapteria mene normi työkaluilla kiinni tuo ylempi mutteri.
Onpa suunnittelun kukkanen.
Ah ja vielä sisäinen jarruletkun vienti.
Mä niin arvostan pintavientejä, paitsi hissitolpassa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Onpa suunnittelun kukkanen.
Ah ja vielä sisäinen jarruletkun vienti.
Mä niin arvostan pintavientejä, paitsi hissitolpassa.
Jep, ahtaaksi saatu. Yleensä tuo kiinnitys on taaempana niin ole mitään tiellä.

Tuo sisäinen vienti hyvä kun jää suojaan ja siistin näköinen, mutta eipä ollu hääviä onkia letkunpäätä rungon toiselta puolelta.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Tänään asenneltiin kammet. SRAM XX1 dub boost mitä lie keskiötä myöten.

Sramin oma youtube video näyttää tälle samalle keskiölle (kai...) että rataspuolelle kuuluisi 4,5mm spaceri. Näyttää jo kuvassakin vähän hölmöltä eikä kiristettäessä meinannut edes kammet pyöriä joten otin pois. Nyt näyttää toimivan eikä laahaa mihinkään.

Mulla on vielä nuo 1mm pikku spacerit keskiön ja rungon välissä molemmin puolin, ne oli jo oletetusti siinä mukana.

Mistäs moinen eroavaisuus, onko mulla kuitenkin joku superleveä keskiö (SRAM DUB BSA) mikä ei tarvikaan ulkoreunalle mitään spacereita?

PCIMG_2021-05-26_14-17-49__01.jpg


Alempi kuva siis ilman mitään ulkoreunan spaceria.

EDIT: tämän 73mm leveän kierteiden kanssa ei taida tarvita noita sisempiä spacereita rungon ja keskiön väliin, vain tuo ulompi rattaan puoleinen 4,5mm spaceri. Oletan. Pitääpä irroittaa ja kokeilla kuinka istuu.

Eli tämä taitaa olla liikaa 73mm keskiökierteille:
IMG_20210526_123115__01__01.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Oisko tästä taulukosta apua? Kuinka leveä se sun keskiö on?

1622087594618.png
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Oisko tästä taulukosta apua? Kuinka leveä se sun keskiö on?

Joo kiitti, tuo vilahtaa asennusvideossa ja näkyy että vain oik.ulkoinen 4,5mm spaceri tarvitaan. Niistä sisemmistä ei mainittu halaistua sanaa ja olivat keskiössä valmiiksi paikallaan joten meni oletuksena mukaan. Otan ne pois ja laitan sen uloimman 4,5mm takas niin menee oikein. Tuo olis ollut hyvä olla printattuna mukana sekä keskiössä että kampisarjassa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Täähän on just vähä outoo näissä pyörän osissa, että niitä manuaaleja ei ikinä oo messis. Laitetaan vaan joku ihme vastuuvapautuslirpake.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
32
Onpa suunnittelun kukkanen.
Ah ja vielä sisäinen jarruletkun vienti.
Mä niin arvostan pintavientejä, paitsi hissitolpassa.
Mä arvostan sisäisiä vientejä, koska huollatan fillarin aina maahantuojalla, joka osaa helposti vetää uudet kuoret rungon sisään tarvittaessa. Ymmärrän hyvin, että himassa räplääjät tykkää noista ulkoisista kyllä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
Mä arvostan sisäisiä vientejä, koska huollatan fillarin aina maahantuojalla, joka osaa helposti vetää uudet kuoret rungon sisään tarvittaessa. Ymmärrän hyvin, että himassa räplääjät tykkää noista ulkoisista kyllä.
Niin no en mä mitään räplää. Tasan yhtä vittumaiset ne sisäiset vedot on kaikille.
Mun pääpaino fillareissa on ihan funktionaalisuus, ei miltä ne näyttää. Toki siihen ulkonäköaspektiin voi silti huomiota kiinnittää.
Lainataan tähän Pole Staminan brosyyriä. :asif:Screenshot_20210527-105549__01.jpg
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Joo en itsekään nää ulkoisissa vedoissa mitään huonoa, toisin kuin sisäisissä. Ulkonäöstäkin saa siistin kun letkjen vedot on suunniteltu hyvin. Hissitolpalle riittäisi, että menee satulaputkeen sitten vasta siinä satulaputken kohdalla.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Kaapeli ja letkuvedot kuuluu mennä niin että letkut sisään ettei rumasti kiipeile pitkin runkoa ja kaapeleita ei tarvi olla lainkaan koska SRAM AXS :)

...no joo jos totta puhutaan niin eipä tuo ulkokaapeli ole koskaan ollut ongelmana vaikka pieni mahis että raapii jonnekin jos myllertää.

@Carlos nyt meni keskiö oikein kun otti sisä spacerit pois (en huomannu niihin kiinnittää ekaks huomiota kun laitoin pelkän keskiön ensin) ja ulkosyrjälle se 4,5mm.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
32
Niin no en mä mitään räplää. Tasan yhtä vittumaiset ne sisäiset vedot on kaikille.
Mun pääpaino fillareissa on ihan funktionaalisuus, ei miltä ne näyttää. Toki siihen ulkonäköaspektiin voi silti huomiota kiinnittää.
Lainataan tähän Pole Staminan brosyyriä. :asif:
Ajat ilmeisesti Polella? Vielä kun Leo keksisi, miten jarrut saadaan letkuttomiksi...Niin pääsisi nipparisirkuksesta eroon :poop:

Yksikään nykyisistä "huippumerkeistä" ei käsittääkseni vie kaapeleita rungon pinnalla, edes alumiinisissa rungoissa. Olkoon muotia tai ei, en ymmärrä miksi ihmiset näkee ne ongelmaksi.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
No varmaan just ne jotka himassa niiden kanssa joutuu tekemisiin? Noita sisäisten läpivientien toteutuksia on erilaisia. On helppoja ja hankalia. Ei toki mitään ylitsepääsemätöntä estettä noi luo, joka ei minullakaan mikään kynnyskysymys ole jos pitäisi kahden eri pyörän väliltä päättää.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Otellä ei ininä ollu ongelmia sisäisten läpivientien kanssa ja pidä sisäsistä läpivienneistä enmmän. En tuu ostaa pyörää, jossa on kaapelit pintavetona.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 810
Viestejä
4 204 590
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom