Pyöräily

Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Eilen meinas tulla lenkillä DNF ku löi kivi ikävästi takapyörän vanteelle ku ajoin vähän huolimattomasti. Renkaaseen (Der Baron 2,6") tuli reikä ihan sinne huulen tyveen eikä meinannu paikkaantua millään. Siinä sitten pyörä kyljellään pumppailin rengasta, kunnes sitten noi 10 min jälkeen vihdoin loppu pihinä. Olisi sisurikin ollut mukana toki, mutta sitä ei tarvinnut lähteä pujottelee paikalleen. Meinas hiki auringossa tulla ku pikkupumpulla tota pumppas. Myös kulutuspintaan tuli pieni jälki tuosta, mutta siitä ei ilmaa ulos tullut yhtään, sen suojaus kesti. Kyseessä oli siis klassinen pinch flat.

Himassa sitten poppasin sen puolen huulen pois vanteelta ja vanne oli onneksi säästynyt (oli siinä joku millin kokonen naarmu osumakohdassa). Vähän stanin litkua lisää ja paineet takasin. Näyttää pitävän edelleen. PItää varmaan toi asennusta odotteleva Rimpact insertti iskeä taakse. Painetta takana oli sen 1.5bar ajon aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
721
Tuli ostettua kauppapyöräksi vanhan mallinen Crescentti. Osaatteko neuvoa miten noita jarruja säädetään, yläotteen kahvoissa ei riitä jerkku jarrutamiseen vaan pitää aina alaotteelta jarrutella.

20210506_001234.jpg
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Kuvasta näyttäisi, että yläotteen kahvoilla vivuilla ei juuri ole liikevaraa ennen kuin ottavat tankoon kiinni. Välimatkaa saanee lisää jos kahvoja siirtää tangon mutkassa ylemmäs. Tätä varten joutuu availemaan tankoteippejä, jos ehjänä irtoavat ja liimapinnassa on yhtään pitoa niin saman saa kierrettyä takaisin. Samalla kannattaa säätää tankoa perinteisempään kulmaan, eli alaotteen suorat tangonpäät lähemmäs vaakatasoa.

Itse jarrulängissä ei taida olla säätöinä kuin vaijerin kireys ja mahdollisesti palautusjousen jäykkyys. Toki vannejarruissa mitä suorempi vanne, sitä lähemmäs jarrupalat saa lepotilaan ja jarrutus siten pienemmällä liikkeellä.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Joustokeulasta kysymystä.

Pyörässä (Trek X-caliber 8, 2020) tahmaa keula hieman aina kun pyörällä lähtee ajamaan. Ensimmäinen painallus lähtee liikkeelle töksähtäen, sen jälkeen toimii ihan ok. Pyörä on ostettu viime vuonna ja keulaa ei ole vielä huollettu. Keula on kait Rockshox 30 silver solo air.

Riittääkö jos ostan oikeanlaista voiteluainetta ja lisään sitä liukuputken tiivisteen juureen, vai pitääkö tehdä isompi huolto että keula notkistuu? Jos riittää pelkkä ulkoinen voitelu, niin millähän aineella sitä kannattaa voidella?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Joustokeulasta kysymystä.

Pyörässä (Trek X-caliber 8, 2020) tahmaa keula hieman aina kun pyörällä lähtee ajamaan. Ensimmäinen painallus lähtee liikkeelle töksähtäen, sen jälkeen toimii ihan ok. Pyörä on ostettu viime vuonna ja keulaa ei ole vielä huollettu. Keula on kait Rockshox 30 silver solo air.

Riittääkö jos ostan oikeanlaista voiteluainetta ja lisään sitä liukuputken tiivisteen juureen, vai pitääkö tehdä isompi huolto että keula notkistuu? Jos riittää pelkkä ulkoinen voitelu, niin millähän aineella sitä kannattaa voidella?
Oletko katsonut onko paineet kohdallaan tai oletko pumppaillut yhtään lisää tuossa vuoden aikana?
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Viime vuonna laitoin lisää painetta keulasta löytyvän painoasteikon mukaan. Nyt ajaessa keula painuu ehkä 30%, en ole mitannut tarkasti. Paluuvaimennuksen säätö on tehtaan jäljiltä. Ei ole tullut tarkistettua paineita talven jäljiltä.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
318
Viime vuonna laitoin lisää painetta keulasta löytyvän painoasteikon mukaan. Nyt ajaessa keula painuu ehkä 30%, en ole mitannut tarkasti. Paluuvaimennuksen säätö on tehtaan jäljiltä. Ei ole tullut tarkistettua paineita talven jäljiltä.
Kato sagi kuntoon ja kokeile säätää reboundia, elä rupia tölväämään rasvoja liukuputkiin, kerää vaan sontaa ja tulee siitä onkelmia pitkässä juokdussa, eikä tuon alkukankeuden pitäs johtua nuista kuivista putkista kun niiden kuuluuki olla kuivat.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Tarviinko muuten Santa Cruz Highball runkoon tai etuhaarukalle (NINER Rigid fork 29" Boost Carbon 9 RDO) jarruille jonkun adapterin asennukseen vai meneekö suoraan kiinni? Molemmille speksattu 180mm maksimilevyt jotka löytyykin jo (Shimanon RT-MT800 ), ja jarruina on MAGURA MT Trail SL.



Oletan että sopii muuten yhteen.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Tarviinko muuten Santa Cruz Highball runkoon tai etuhaarukalle (NINER Rigid fork 29" Boost Carbon 9 RDO) jarruille jonkun adapterin asennukseen vai meneekö suoraan kiinni? Molemmille speksattu 180mm maksimilevyt jotka löytyykin jo (Shimanon RT-MT800 ), ja jarruina on MAGURA MT Trail SL.



Oletan että sopii muuten yhteen.
Kaikissa Highballin valmiissa buildeissa on 160mm levyt, eli tarvitsee PM/PM 160-180 adapterit.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Kaikissa Highballin valmiissa buildeissa on 160mm levyt, eli tarvitsee PM/PM 160-180 adapterit.
Juu aivan, pitääpä vielä nuo tilata. Kiitti tiedosta :thumbsup:

Eli tämä on oikea?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Mimmonenhan sötkötys HotRod tuosta tulisi jos laittaakin eteen 160mm jarrulevyn ja taakse 180mm?

Tuskin on tapana ollut sekoittaa kokoja mutta vois olla hassun näköinen.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Jarruttaessa paino siirtyy eturenkaalle, eli isompi levy kannattaa laittaa eteen.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
Joustokeulasta kysymystä.

Pyörässä (Trek X-caliber 8, 2020) tahmaa keula hieman aina kun pyörällä lähtee ajamaan. Ensimmäinen painallus lähtee liikkeelle töksähtäen, sen jälkeen toimii ihan ok. Pyörä on ostettu viime vuonna ja keulaa ei ole vielä huollettu. Keula on kait Rockshox 30 silver solo air.

Riittääkö jos ostan oikeanlaista voiteluainetta ja lisään sitä liukuputken tiivisteen juureen, vai pitääkö tehdä isompi huolto että keula notkistuu? Jos riittää pelkkä ulkoinen voitelu, niin millähän aineella sitä kannattaa voidella?
Onko tahmannut aina? Mun 34 foxissa on hieman samaa ominaisuutta. Kaikki taikatemput on tehty, mutta se on mikä on. Itse käyttöön ei kyllä vaikuta mitenkään.
Mutta kuten jo mainittu niin älä vaan lähde rasvailemaan liukuputkia.
Ilmamäntä siellä todennäköisesti hieman jämähtää paikalleen.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Joo niinhän autoissakin on että edessä isommat jarrut. Mutta kyllähän ne 160mm riittäisi mulle ylipäätään. Fillarilla kyllä tulee mieleen että halutaanko sille eturenkaalle täys jarruteho, kerran lentänyt sarvien yli kun parvi lihavia pikkupoikia hyppäs eteen. Hiekalla taas liukuu alta pois.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Onko tahmannut aina? Mun 34 foxissa on hieman samaa ominaisuutta. Kaikki taikatemput on tehty, mutta se on mikä on. Itse käyttöön ei kyllä vaikuta mitenkään.
Mutta kuten jo mainittu niin älä vaan lähde rasvailemaan liukuputkia.
Ilmamäntä siellä todennäköisesti hieman jämähtää paikalleen.
Talven jäljiltä alkoi tahmaamaan, pyörä oli varastossa muutaman kuukauden.
Täytyy seurailla ja tutkia, josko se siitä notkistuisi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
497
Talven jäljiltä alkoi tahmaamaan, pyörä oli varastossa muutaman kuukauden.
Täytyy seurailla ja tutkia, josko se siitä notkistuisi.
Suosittelen "alajalkahuoltoa". Helppo tehdä itse ja välttämättä ei tarvitse edes tiivisteitä vaihtaa. Putsaa ja rasvaa ne ohjeen mukaan.
Rockshox:lla on hyvät ohjeet nettisivuilla joka mallilla niin luulisi, että Foxin puolelta myös löytyy.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Molemmille speksattu 180mm maksimilevyt jotka löytyykin jo (Shimanon RT-MT800 ), ja jarruina on MAGURA MT Trail SL.
Noi jarrulevyt saattavat olla yhteensopimattomat Maguran jarrujen kanssa, sikäli kun Maguran levyt ovat ymmärtääkseni paksumpia (~2,5 mm) kuin Shimanon levyt (~1,8 mm). Maguran sivuilla (MAGURA | Bike & Motorcycle Brakes) todetaan seuraavaa:

CHECK MATCHING FRICTION SURFACES FOR WEAR:

Check the thickness of the brake disc and the brake pad. The disc must not be less than 1.8 mm thick. Also check the thickness of the brake pads. The combined thickness of pad and the carrier plate must not be less than 2.5 mm. You can use the MAGURA transport device to test this.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Noi jarrulevyt saattavat olla yhteensopimattomat Maguran jarrujen kanssa, sikäli kun Maguran levyt ovat ymmärtääkseni paksumpia (~2,5 mm) kuin Shimanon levyt (~1,8 mm). Maguran sivuilla (MAGURA | Bike & Motorcycle Brakes) todetaan seuraavaa:

CHECK MATCHING FRICTION SURFACES FOR WEAR:

Check the thickness of the brake disc and the brake pad. The disc must not be less than 1.8 mm thick. Also check the thickness of the brake pads. The combined thickness of pad and the carrier plate must not be less than 2.5 mm. You can use the MAGURA transport device to test this.
Magura suosittelee noille 2.0mm paksuja levyjä, 1.85mm Shimanot kyllä pelittää myös.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Magura suosittelee noille 2.0mm paksuja levyjä, 1.85mm Shimanot kyllä pelittää myös.
Kiitos täsmennyksestä. Valitsin viestini kirjoitusasun siten, etten ole tässä mitään taivaan totuutta lausumassa, vaan toin ilmi asian siten, kuten olin sen ymmärtänyt :) Herää toki kysymys, että vaikka Shimpan levyt toimisivat uusina, niin miten tilanne muuttuu sitten, kun niiden paksuus pienenee kulumisen myötä alle tuon 1,8 millin? Toki linkkaamani sivu tarjoaa ongelmanratkaisua ääntä pitäviin jarruihin, ja jos ainoa jarrulevyn ohuuden tuoma haitta on ääni, niin en olisi tuosta vielä liian kanssa huolissaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Niimpä, shimanon mukaan levyt pitää vaihtaa, kun on kuluneet 1,5mm paksuuteen.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Täältä löytyy hieman syvällisempää analyysiä ketjuöljyistä/vahoista: Seeking the holy grail: A fast chain lube that saves you money - CyclingTips

Yhteenvetona voisi todeta, että vahapohjaiset voiteluaineet pärjäsi testeissä parhaiten. Vahalla ketjujen ja voimansiirron käyttöikä piteni testissä selvästi. Vahat ei kerää öljyjen tavoin likaa, joka kuluttaisi voimansiirtoa. En kyllä itse jaksaisi puljata noiden uppovahojen kanssa, mutta on nuo testitulokset erittäin kiinnostavia. Ketjut, pakat ja rattaat kuitenkin maksaa jonkin verran.

Mulla menee kuivalla kelillä Muc offin Dry Ceramic lubea ja muille keleille hommasin mekaanikon suosituksesta Blue Morganin Race Lubea. On kuulemma ammattipyöräolyssä suosittu tuote. Muc offi ei kestä vettä lainkaan, heti alkaa kitinät. Mukavan puhtaana pysyy ketju pelkällä ketjun voitelun jälkeisellä pyyhkimisellä. Blue Morgan on muutaman lenkin perusteella hieman tahrivampi, muttei lähelläkään perinteisten Wet Lubejen mustaa mönjää.
Eihän tuossa ollut edes budjettimallina punaista automaattivaihteistoöljyä, litralla ajaa vuosia.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
@RTR @pkuitune pitää siis vaihtaa ajoissa ennen kuin shimanot kuluneet liian ohkaisiksi. Jos niillä nyt lähtee liikkeelle, valkkasin ne saannin / hinnan / painon mukaan. Nuo ei ole kovin kalliita osia onneksi ja helppo vaihtaa niin voi kokeilla myöhemmin Maguran omia.

Kiitti vinkeistä!
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Taas loistoidea (kuten ulkonäön takia laittaa isompi jarrulevy taakse) olisi kiinnittää alakerran kylpyhuoneen seinään tällainen pieni teline pyörälle:


Saisi pyörän sisään ja jos sopuisasti mahtuu, ja voisi huuhtaista suihkulla tomut pois.

Alakerran kylppäri ulko-oven vieressä heti, kämppä on kerrostalon päätyasunto johon oma sisäänkäynti niin saisi filenkin pois yleisestä säilytystilasta. Tuolla ei käydä suihkussa ja siinä pidetty lastenrattaita.

Pysyisköhän tuo teline ihan asennusteipillä kylppärin kaakelissa kiinni? Tai pysyykö kaakeli seinässä? Vetoa ei kamalasti tule kun takarengas on lattialla ja estää lähinnä pyörän kaatumisen / pitää pystyssä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 258
Taas loistoidea (kuten ulkonäön takia laittaa isompi jarrulevy taakse) olisi kiinnittää alakerran kylpyhuoneen seinään tällainen pieni teline pyörälle:


Saisi pyörän sisään ja jos sopuisasti mahtuu, ja voisi huuhtaista suihkulla tomut pois.

Alakerran kylppäri ulko-oven vieressä heti, kämppä on kerrostalon päätyasunto johon oma sisäänkäynti niin saisi filenkin pois yleisestä säilytystilasta. Tuolla ei käydä suihkussa ja siinä pidetty lastenrattaita.

Pysyisköhän tuo teline ihan asennusteipillä kylppärin kaakelissa kiinni? Tai pysyykö kaakeli seinässä? Vetoa ei kamalasti tule kun takarengas on lattialla ja estää lähinnä pyörän kaatumisen / pitää pystyssä.
Itsellä oli graveli Hornitin pidikkeessä. Ei siihen tosiaan tule yhtään vetoa. Se vain estää pyörää kaatumasta. Eli veikkaisin että pysyy teipillä kiinni ja kaakeli pysyy seinässä. Etenkin jos sen asentaa siten, että painopiste on suoraan takarenkaalla, eli pyörästä riippuen voi laittaa takarenkaan ja seinän väliin jonkin palikan, jos tarvitsee.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Itsellä oli graveli Hornitin pidikkeessä. Ei siihen tosiaan tule yhtään vetoa. Se vain estää pyörää kaatumasta. Eli veikkaisin että pysyy teipillä kiinni ja kaakeli pysyy seinässä. Etenkin jos sen asentaa siten, että painopiste on suoraan takarenkaalla, eli pyörästä riippuen voi laittaa takarenkaan ja seinän väliin jonkin palikan, jos tarvitsee.
Laitoin pidikkeen tilaukseen muun rojun seassa, ei paha hinta vaikkei kylppärisäilytys onnistuiskaan. Jos kaakeliin kiinnitän niin pyörän irroitus siitä kannattaa varmaan ottaa iisisti.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Edestä hajosi tektron flatmount jarrusatula ja voi että miten huonoa on varaosien saatavuus tällä hetkellä.
Jos jotain on saatavilla, niin on kyllä hinnat reilusti nousseet. Myös käytettyjen markkinat käyvät niin kuumina että F5:sta pitäisi jatkuvasti rämpätä jos jotain mielii kohtuu hintaan saada. :D

Kaippa se pitää päivittää johonkin saatavilla olevaan shimanon jarrusettiin ja yrittää löytää postmount/flatmount adapterit.

Suoratankoinen konkeli siis kyseessä.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
5
Edestä hajosi tektron flatmount jarrusatula ja voi että miten huonoa on varaosien saatavuus tällä hetkellä.
Jos jotain on saatavilla, niin on kyllä hinnat reilusti nousseet. Myös käytettyjen markkinat käyvät niin kuumina että F5:sta pitäisi jatkuvasti rämpätä jos jotain mielii kohtuu hintaan saada. :D

Kaippa se pitää päivittää johonkin saatavilla olevaan shimanon jarrusettiin ja yrittää löytää postmount/flatmount adapterit.

Suoratankoinen konkeli siis kyseessä.
Viidellä kympillä irtoaa kokonainen Shimpan nestejarrusetti, niin ei varmaankaan kannata edes yrittää korjata tuota vanhaa settiä.

Mihin muuten tarvitset adapteria? Saahan noita jarrusettejä flatmounttina ihan siinä missä muitakin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Lähti vihdoin vaihdesetti tulemaan Saksanmaalta, pari pikkuosaa myös tulossa ja sen jälkeen pitäis olla kaikki mitä tarvii ja valmiina kasaamaan palapeliä (+ takaiskut palleaan kun osa ei käy tai työkalu ei sovi).

Aiemmin tilattu jo asennustahnaa:

Harmillisen pieni 20g tuubi vain, tuotahan voisi laittaa melkein jokapaikkaan minne osian kiinnittelee, erityisesti hiilikuituosien väliin mutta poislukien laakereiden rasvaus?

Sekä Laakeroinneille löytyy tätä Bike Greasea:
Mutta kannattaako tätä laittaa myös pedaalien ja keskiön kierteille vai koittaa saada tuo paste riittämään?
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
318
Lähti vihdoin vaihdesetti tulemaan Saksanmaalta, pari pikkuosaa myös tulossa ja sen jälkeen pitäis olla kaikki mitä tarvii ja valmiina kasaamaan palapeliä (+ takaiskut palleaan kun osa ei käy tai työkalu ei sovi).

Aiemmin tilattu jo asennustahnaa:

Harmillisen pieni 20g tuubi vain, tuotahan voisi laittaa melkein jokapaikkaan minne osian kiinnittelee, erityisesti hiilikuituosien väliin mutta poislukien laakereiden rasvaus?

Sekä Laakeroinneille löytyy tätä Bike Greasea:
Mutta kannattaako tätä laittaa myös pedaalien ja keskiön kierteille vai koittaa saada tuo paste riittämään?
Eikai tuota pastea kannata kierteisiin laittaa, on sen vertaa karkiaa tavaraa että kierteen toiminta ei ainakaan maha parantua, ite oon tuota käyttäny tuota hiilari stongaan, vipujen, grippien yms. asennuksessa niin ei lipsaa. Eli on tarkotettu esim. Clampin ja stongan väliin tekemään kitkaa.
Zefal pro II Gease on hyvä rasva jota voi sitte lutrata joka kierteeseen ym.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Viidellä kympillä irtoaa kokonainen Shimpan nestejarrusetti, niin ei varmaankaan kannata edes yrittää korjata tuota vanhaa settiä.

Mihin muuten tarvitset adapteria? Saahan noita jarrusettejä flatmounttina ihan siinä missä muitakin.
86€ näyttäisi olevan Saksassa Shimanon MT400 setti. Myös jotain Tektroa ja Sramia on tuohon hintaluokkaan. Tuohon toki toimituskulut ja odottelu päälle.
Tarkoitus oli kuitenkin lähinnä vain marmattaa hinnoista ja saatavuuksista tänä päivänä. :D

Nämä MTB setit ovat postmount satuloita ja meikäläisen Konassa on flatmountit, niin kyllä se adaptereita huutaa.

Road jarrusettien kahvat ovat sitten kippurasarville ja satulat flatmount.

Jos löytyy kohtuu hintaan ja saatavilla oleva setti MTB kahvoilla ja flatmount satuloilla, niin arvostaisin linkkiä. :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Eikai tuota pastea kannata kierteisiin laittaa, on sen vertaa karkiaa tavaraa että kierteen toiminta ei ainakaan maha parantua, ite oon tuota käyttäny tuota hiilari stongaan, vipujen, grippien yms. asennuksessa niin ei lipsaa. Eli on tarkotettu esim. Clampin ja stongan väliin tekemään kitkaa.
Zefal pro II Gease on hyvä rasva jota voi sitte lutrata joka kierteeseen ym.
Aivan, laitan kierteille tuota Bike Greasea, pitäis olla käypää kamaa kaikinpuolin jos vaan kohde on oikea. Pastet sitten "kontakti kohtiin".
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
197
Aivan, laitan kierteille tuota Bike Greasea, pitäis olla käypää kamaa kaikinpuolin jos vaan kohde on oikea. Pastet sitten "kontakti kohtiin".
Yleisesti lukitusta tarvitsevissa pulteissa on valmiina kierrelukite. Sanotaan nyt vielä varuiksi, ettei niihin siis pidä laittaa rasvaa Esim. Jarrulevyjen pultit on minulla aina ollut valmiilla lukitusmassalla. Polkimien ja rataspulttien kierteet tulee huolellisesti rasvattua, on sen verran kurjia saada auki.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Yleisesti lukitusta tarvitsevissa pulteissa on valmiina kierrelukite. Sanotaan nyt vielä varuiksi, ettei niihin siis pidä laittaa rasvaa Esim. Jarrulevyjen pultit on minulla aina ollut valmiilla lukitusmassalla. Polkimien ja rataspulttien kierteet tulee huolellisesti rasvattua, on sen verran kurjia saada auki.
En ole vielä tutkinut kaikkia pultteja, mutta ainakin keskiön kierteet suositellaan rasvaamaan, ja polkimien. Yhet sainkin joskus jämähtämään.

Hyvä vinkki, pitääkin tsekata nuo pikkupultit, niissä taitaakin olla töhnät yleensä jo valmiina. Nuo suurimmat kierteet taitaa olla ainoat jotka rasvaa kaipaa. Kattelin just keulaputken katkaisuohjeet youtubesta niin rasvasi sen holkin mallisen käpymutterinkin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Mitähän vastaavaa hyötyä sillä on kuviteltu saavutettavan?
Paitsi kerää pölyä paremmin sieltä kaulaputken alaosasta.
Näin on, tuskin mitään muuta kuin että se laajenemis mekaniikka ja pultin kierteet toimisi sulavasti. Ihan kuin sitä tarvisi jatkuvasti aukoa ja kiristellä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Kenties jotain korroosio suojaa kävylle? Eikös se ole kuitenkin yleensä terästä?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Onhan tossa kuitukeulan sylinterimallisessa se kartio mikä kiristyessään laajentaa sitä sylinteriä, ehkä paremmin se liukuu laajentuekseen / suojaa / voitelee kierteitä mutta tuskin mikään yleinen toimenpide.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Keula kasaan, näyttäää aika savupiipulta eteenkin kuvassa tuo Ninerin sylinteri-käpymutterin (compression plug) korkki, tuossa on varaa vaihtaa stemmin alta pienemäpää spaceria ylemmäs tai laitta itellekin silinterihattu päähän.

Mutta onko normaalia että Cane Creek Hellbender Headsetin laakerin on noin jäykkiä? Tuo keula ei ainakaan valtoimenaan pyöri tuossa, aika jähmeesti kääntyy mutta sulavasti. Siis jo ennen kuin mitään oli kiristetty kasaan. Vai notkistuuko ajan myötä? Tuskin siis haitannee kun renkaat ja ohjaustanko kiinni.

6-8Nm taitaa sopia sylinteri-käpymutterille sekä sisälle laajanevan osan että ylhäälle vetävän osan momentiksi.

IMG_20210518_204706.jpg
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
Jäykkää headsetin laakeria ei vielä ole tullut vastaan, joten ehkä pikku tarkastus lienee paikallaan.
Ei kuitenkaan mikään diipa daapa laakeri ja ne diipa daapatkin kääntyy oikein hyvin, eikä tahmaa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Jäykkää headsetin laakeria ei vielä ole tullut vastaan, joten ehkä pikku tarkastus lienee paikallaan.
Ei kuitenkaan mikään diipa daapa laakeri ja ne diipa daapatkin kääntyy oikein hyvin, eikä tahmaa.
Laitoin ohjaustangon kiinni niin pienellä vipuvarrella tuntuu jo normaalimmalta, ei se oikeastaan tahmaa tai ole suoranaisesti jäykkä mutta oletin alkuunsa että tuolleen vapaana ollessaan pyörii kierroksia kun kädellä läppäsee etuhaarukkaa. Laakerit on pari kertaa ollut irti, pitäis olla hyvin pesässään. Mutta ei nekään hyrränä pyörinyt irtonaisena, varmaan vaan sen verran vaseliinia tms sisässä.

EDIT: voisko tosiaan olla vaan tömäkän vaseliinin/rasvauksen takia nuo headsetin laakerit tuollaisia "jähmeämpiä", eihän se osan ole tarkoituskaan pyöriä ympäri kuten esim napojen laakereiden.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Ehjä suojattu laakeri ei ole herkästi pyörivä, päinvastoin.
Kävi mielessä tämä, raskaat vellit seassa eikä sen tarkoituskaan ole rullata ympäri (kuten esim napojen laakerit).

Onko samaa odotettavissa SRAM keskiön kanssa? Asennusviedoita pari katellut etukäteen, jossain kammet pyörii vapaana helpolla ja jossain taas vastaavasti hiukan vähemmän. Tais olla SRAM keskiö just tollanen myös, ehkä ronskimmat vaseliinit sielläkin.

Turhaa hysteriaa ehkä itseltä tän pikku hiljaa tapahtuvan kasauksen kanssa :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 751
Viestejä
4 202 546
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom