Pyöräily

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 060
Voisin väittää että ihan yhtä näppärästi ei mene! Erinomainen rengas, mutta ensimmäinen asennus vaatii vähän hieromista. Tässä on hyvä tekniikka noihin: ensin levyksi koko vanteen päälle ja sitten ujuttaen reunalankaa kohdalleen.


Laitoin maantiepyörään alle toiseksi kesäksi ja se taas oli helpoin asennus koskaan. Nousi kerralla pienellä jalkapumpulla sen kummemmin hieromatta ja ilmat pysyi heti ilman litkuja.
Challenneget siis tiukkoja asentaa... Sen jälkeen ei ole ollut oikeastaan ongelmia kun vihdoin tajusin laittaa renkaan vanteen keskelle syvennykseen. Usein tulee rengas"rautaa" silti käytettyä sen viimeisen poimun muljauttamiseen. Ennen näitä Tubeless vanteita/renkaita nuo meni helpommin. Nykyään kuuluu hiukan tulla verta peukalon kynnen reunasta kun koittaa ilma työkaluja saada paikoilleen :lol:
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Reunanauha ei ole mitenkään erityisen tiukka, mutta nuo tulee tosiaan levynä ilman minkäänlaista pyöreää muotoa - se tulee vasta kun kumi venyy asennettuna. Jos yrittää perinteisesti ujuttaa ensin toisen reunanauhan vanteelle, on hankala saada tiukka keskiosa venyteltyä vanteen yli kun jo asennettu puoli jarruttaa menoa. Tämän myötä sitten verkkokaupoissa näkee yhden tähden "liian tiukka"-arvosteluja. Videon tekniikalla meni melko helposti ja ilman sisuria jopa tuota helpommin.

Edit: kerro se paintilla. Normaalin renkaan profiili paineettomana heti asennuksen jälkeen vasemmalla, Strada Bianca oikealla
challenge.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Panaracer gravelking sk+ ja dt swissin r470db oli tänä keväänä ensimmäinen oikeasti piukka yhdistelmä.
Ei olis tullu mieleenkään nostaa vanteelle ilman saippuaa.
Olis varmaan repinyt teipin mennessään muuten.

Pois ottaessa on pahin ollut rocket ronin 3".
Mun vanhoissa plussavanteissa oli siellä "hyllyllä" ura johon se renkaan reuna jäi ihan huolella jumiin.
Noilla vanteilla ei takuulla olis rengas hörpännyt, vaikka kuinka pienillä paineilla olisi ajanut.
Mutta irroitus ihan painajainen tollasten ohuitten kumien kuin Ron kanssa.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
586
Onko nuo Di2 vehkeet kuinka herkkiä laitteita? Graveliin saisi valittua ja kiinnostaisi kyllä, mutta onko gravelin kanssa mahdollisesti ongelmia kun meno ajoittain suht mutaista.

Voisi kyllä ajatella että ne toimii kun kerran myydään, mutta on sitä ennenkin myyty paskaa jotta rahaa saa.
Eipä ole ollut ongelmia, herkemmin varmaan ne mekaaniset vaihteet ottaa itseensä kaikesta paskasta. :thumbsup:

Viime vuonna NGS Lahdessa oli aika mutaista menoa

orbea.png
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
257
Kyselin aiemmin vaihde- ja jarruvaijerien vaihtamisesta ja vaihdoinkin ne. Nyt olisi pari alottelijan kysymystä lisää. Kyseessä on tehdasuusi fillari, johon vaihdoin suoraan ajamatta pidemmät vaihde- ja jarruvaijerit koska ohjaustankoa ei saanut muuten nostettua yhtään. Shimano claris ja Tektron mekaaniset levyt.

Muuten olen saanut säätöihin mielestäni kaikki, mutta takavaihtaja tuntuu olevan n. 50km ajon jälkeen aina kahden rattaan välissä sama miten sitä säätönippaa pyörittää, kovaa polkaistessa vaihtaa välillä ratasta omia aikojaan ja sit vituttaa kun meinaa tippua kassit edellä vaakaputkeen. Varmistaisin että onko se säätönippa siinä vaihdevaijerin aivan takapäässä, juuri ennen vaijerin kiinnityskohtaa takavaihtajaan, oikea paikka yrittää säätää tuota ongelmaa? Nippa kääntyy 1/4 kierroksen pykälissä ja on ehkä 6 pykälää nyt täysin kiinni-asennosta aukipäin (vastapäivään). Vaijerin kireyden säädin karkeasti ohjeitten mukaan eli ketju pienimmällä takarattaalla ja katoin että rajoittajat toimii molemmissa päissä, ei tarvinnut koskea niihin. Tämä on ilmeisesti oikea tapa tehdä karkea säätö. Sillä toimikin ihan ok ekat 50km vaan nyt on tullut tuollanen hienosäädön tarve.

Lisäksi etulevyjarru tuntuu huomattavasti tehottomammalta kuin takalevy, mekaaniset halpislevyt ja käyttämätön uusi pyörä ennen kuin vaihdoin vaijerit pidempiin. Niin tuskin on palojen kuluneisuudesta kiinni tai että olisin ne väärin laittanut kun en ole paloihin koskenutkaan. Kahvan liike on normaalin lyhyt ja ei laahaa, mutta etulevy tuntuu hyvin tehottomalta jostain syystä. Ihan tulee elävästi mieleen vanha vannejarru paskoilla halpispaloilla sadesäällä, vinkuminen vaan puuttuu. Bräkleeniä levyyn ja mitäs sitten jos ei auta?

Kiitoksia.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Kyselin aiemmin vaihde- ja jarruvaijerien vaihtamisesta ja vaihdoinkin ne. Nyt olisi pari alottelijan kysymystä lisää. Kyseessä on tehdasuusi fillari, johon vaihdoin suoraan ajamatta pidemmät vaihde- ja jarruvaijerit koska ohjaustankoa ei saanut muuten nostettua yhtään. Shimano claris ja Tektron mekaaniset levyt.

Muuten olen saanut säätöihin mielestäni kaikki, mutta takavaihtaja tuntuu olevan n. 50km ajon jälkeen aina kahden rattaan välissä sama miten sitä säätönippaa pyörittää, kovaa polkaistessa vaihtaa välillä ratasta omia aikojaan ja sit vituttaa kun meinaa tippua kassit edellä vaakaputkeen. Varmistaisin että onko se säätönippa siinä vaihdevaijerin aivan takapäässä, juuri ennen vaijerin kiinnityskohtaa takavaihtajaan, oikea paikka yrittää säätää tuota ongelmaa? Nippa kääntyy 1/4 kierroksen pykälissä ja on ehkä 6 pykälää nyt täysin kiinni-asennosta aukipäin (vastapäivään). Vaijerin kireyden säädin karkeasti ohjeitten mukaan eli ketju pienimmällä takarattaalla ja katoin että rajoittajat toimii molemmissa päissä, ei tarvinnut koskea niihin. Tämä on ilmeisesti oikea tapa tehdä karkea säätö. Sillä toimikin ihan ok ekat 50km vaan nyt on tullut tuollanen hienosäädön tarve.

Lisäksi etulevyjarru tuntuu huomattavasti tehottomammalta kuin takalevy, mekaaniset halpislevyt ja käyttämätön uusi pyörä ennen kuin vaihdoin vaijerit pidempiin. Niin tuskin on palojen kuluneisuudesta kiinni tai että olisin ne väärin laittanut kun en ole paloihin koskenutkaan. Kahvan liike on normaalin lyhyt ja ei laahaa, mutta etulevy tuntuu hyvin tehottomalta jostain syystä. Ihan tulee elävästi mieleen vanha vannejarru paskoilla halpispaloilla sadesäällä, vinkuminen vaan puuttuu. Bräkleeniä levyyn ja mitäs sitten jos ei auta?

Kiitoksia.
Vaihtajan korvike voi olla taittunu, joku ruuvi löysä tai jos pikalinkku, niin rengas on asennettu vinossa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 182
Kyselin aiemmin vaihde- ja jarruvaijerien vaihtamisesta ja vaihdoinkin ne. Nyt olisi pari alottelijan kysymystä lisää. Kyseessä on tehdasuusi fillari, johon vaihdoin suoraan ajamatta pidemmät vaihde- ja jarruvaijerit koska ohjaustankoa ei saanut muuten nostettua yhtään. Shimano claris ja Tektron mekaaniset levyt.

Muuten olen saanut säätöihin mielestäni kaikki, mutta takavaihtaja tuntuu olevan n. 50km ajon jälkeen aina kahden rattaan välissä sama miten sitä säätönippaa pyörittää, kovaa polkaistessa vaihtaa välillä ratasta omia aikojaan ja sit vituttaa kun meinaa tippua kassit edellä vaakaputkeen. Varmistaisin että onko se säätönippa siinä vaihdevaijerin aivan takapäässä, juuri ennen vaijerin kiinnityskohtaa takavaihtajaan, oikea paikka yrittää säätää tuota ongelmaa? Nippa kääntyy 1/4 kierroksen pykälissä ja on ehkä 6 pykälää nyt täysin kiinni-asennosta aukipäin (vastapäivään). Vaijerin kireyden säädin karkeasti ohjeitten mukaan eli ketju pienimmällä takarattaalla ja katoin että rajoittajat toimii molemmissa päissä, ei tarvinnut koskea niihin. Tämä on ilmeisesti oikea tapa tehdä karkea säätö. Sillä toimikin ihan ok ekat 50km vaan nyt on tullut tuollanen hienosäädön tarve.

Lisäksi etulevyjarru tuntuu huomattavasti tehottomammalta kuin takalevy, mekaaniset halpislevyt ja käyttämätön uusi pyörä ennen kuin vaihdoin vaijerit pidempiin. Niin tuskin on palojen kuluneisuudesta kiinni tai että olisin ne väärin laittanut kun en ole paloihin koskenutkaan. Kahvan liike on normaalin lyhyt ja ei laahaa, mutta etulevy tuntuu hyvin tehottomalta jostain syystä. Ihan tulee elävästi mieleen vanha vannejarru paskoilla halpispaloilla sadesäällä, vinkuminen vaan puuttuu. Bräkleeniä levyyn ja mitäs sitten jos ei auta?

Kiitoksia.
Vaihdevaijeri pikkusen varmaan venynyt tai kuori hakenut paikkansa. Uutta säätöä vaan.
Säätöpaikka on ihan oikea.
Noi ruuvattavat säätöpalikat vaihdevaijerille on kauheen näppärät tuolla ohjausputken edessä.
Saa lennosta vähän säätää.
Ja aina ensin väärään suuntaan.

Jos etu ja taka vaijerinkuoret vaihtui molemmat ja on samanlaiset niin voihan niihin jarrupaloihin olla mennyt jotain. Fairylla voi kokeilla liottaa ja tiskata.
Jos ei auta niin voihan ne vaihtaa. Discobrakes ainakin teki aika monenlaisia paloja ja useimpiin merkkeihin. Hintakin ihan järkevä.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
257
Okay, kiitoksia neuvoista. Vaihtui juu kaikki neljä vaijeria ja kuoret Shimanon kuoriin (road/standard ja mtb/standard muistaakseni nimetään) pl. takavaihtajalle menevä lyhyt kuorenpätkä jäi alkuperäistä. En usko korvakkeen taittuneen kun ainakaan omana aikana ei ole saanut pienintäkään iskua, tai sitten on takuunalainen homma jos näin on. Vaan yritetään säädellä vielä, ei se paljon tunnu pielessä olevan.

Etujarrukin toimii, saa vaan käyttää aivan pirullisesti voimaa vrt takajarruun että saa saman hidastuvuuden. Painava kuski ja tiedän että katupyörissä on huonot jarrut aina mutta ei kait se noin päin pitäs peruskoulufysiikalla mennä kuitenkaan että takajarru vastaa jarrutustehosta 80/20 samalla voimalla painaessa. Pitää katella vielä mitä tekisi sille putsaan nyt ensin kuitenkin levyn jos vaikka olisi tehdasrasvaa menny. laitellessa siihenkin.

e: ja niin tosiaan, pikalinkku ja ite asennettu etukiekko, voipi hyvin olla sekin jääny vähän kieroon, tarkistetaan.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
Tuli pyörän oston yhteydessä ostettua maastoon sopivampi kypärä. Ajatus olis panostaa 150e pociin, mutta tuosta oli koot loppu ja minkään muun merkin kypärä liikkeessä ei päähän istunut niin oli pakko nostaa budjetti 200e.

Tuohon hintaan löytyi sitten poc kortal valkoisena (musta olisi ollut mieluisempi) ja nyt jälkikäteen hokasin että tuohan ei hintaan sisällä edes mipsiä. Mipsi malli oliai sitten ollut 250e, mutta toisaalta sitä olisi saanut sitten mustana. Olisiko tuo mipsi sitten 50e lisäpanoksen arvoinen? :D
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Osaako kukaan sanoa mistä ihmeestä saa Shimanon osan "cover with tongue"? Tuo on alle euron kikkare niin olisi ihan kiva saada Suomesta ns. heti.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Tuli pyörän oston yhteydessä ostettua maastoon sopivampi kypärä. Ajatus olis panostaa 150e pociin, mutta tuosta oli koot loppu ja minkään muun merkin kypärä liikkeessä ei päähän istunut niin oli pakko nostaa budjetti 200e.

Tuohon hintaan löytyi sitten poc kortal valkoisena (musta olisi ollut mieluisempi) ja nyt jälkikäteen hokasin että tuohan ei hintaan sisällä edes mipsiä. Mipsi malli oliai sitten ollut 250e, mutta toisaalta sitä olisi saanut sitten mustana. Olisiko tuo mipsi sitten 50e lisäpanoksen arvoinen? :D
Jos maatossa ajaa ja joskus tarkotus parkkiin, silloin suosittelen super dh. Se on full face kypärä, josta saa normi kypärän ottamalla leukaosa pois.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Osaako kukaan sanoa mistä ihmeestä saa Shimanon osan "cover with tongue"? Tuo on alle euron kikkare niin olisi ihan kiva saada Suomesta ns. heti.
Veikkaan että xxl tai joku pyöräliike voi myydä ton huoltoosa tiskillä. Xxl:stä hakenu monta osaa, jota ei löydy nettisivulta, mutta ne kannattaa kysyy fillari huollonnpuolelta, eikä myyjältä.
 
  • Tykkää
Reactions: RTR
Liittynyt
13.11.2020
Viestejä
74
Pari kesää tullut konkeloitua suht tosissaan perus ok:lla hybridi?pyörällä (ostaessa hinta taisi olla jotain 500€ ehkä) ja nyt mieli halajaisi vähän laadukkaampaa ajopeliä (koska pyöräily on helkutin kivaa ja haluan päästä lujaa). Ja koska en kovin kokenut pyörätuntija ole, niin mielelläni ottaisin vastaan ehdotuksia. Eli haussa on maantiepyörä, hinta max 2500 pitkin hampain 3000€. Jos mitoilla väliä niin 186 cm pituus. Kaikista ehdotuksista olen kiitollinen.

Edit. Lisätään vielä, että tällaisia olen katsellut mm.
Ridley Bikes Fenix SL Ultegra Mix netistä | bikester.fi

 
Viimeksi muokattu:

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Satanen lisää niin tuosta sähkövaihteet, mielestäni aikalailla no-brainer.
 
Liittynyt
13.11.2020
Viestejä
74
Satanen lisää niin tuosta sähkövaihteet, mielestäni aikalailla no-brainer.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Onko tuosta pyörästä ei sähköversiota? On erittäin siistin näköinen. Sähköpyörän hankkiminen ei jotenkin tunnu hyvältä, halu tehdä kaikki raaka työ omalla lihaksistolla. Olisi varmasti pitänyt myös tuohon aloitusviestiin se mainita.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Kiitos nopeasta vastauksesta! Onko tuosta pyörästä ei sähköversiota? On erittäin siistin näköinen. Sähköpyörän hankkiminen ei jotenkin tunnu hyvältä, halu tehdä kaikki raaka työ omalla lihaksistolla. Olisi varmasti pitänyt myös tuohon aloitusviestiin se mainita.
Tuo on ihan luomupyörä muuten, vaihteet vaan toimii sähköllä kaapelin sijan.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Kiitos nopeasta vastauksesta! Onko tuosta pyörästä ei sähköversiota? On erittäin siistin näköinen. Sähköpyörän hankkiminen ei jotenkin tunnu hyvältä, halu tehdä kaikki raaka työ omalla lihaksistolla. Olisi varmasti pitänyt myös tuohon aloitusviestiin se mainita.
:sysopwtf:
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 060
Tuo on ihan luomupyörä muuten, vaihteet vaan toimii sähköllä kaapelin sijan.
Sähkövaihtajalle peukku täältä myös. Suurin murheen kryyni aina ollut vaihteet, milloin mitäkin vaijerin venymista, säätämistä jne. Nuo SRAMin vaihteet hienosäädetään napista tai puhelimen appista.

Tosin mulla ei ole koskaan aiemmin ollut mitään huippuvaihteita vaijeri versiona että uskon toki että toimii hemmetin hyvin ja vähän perehtyneempi epeli saa säädöt kohdilleen helpolla. Itellä just perus ihmetys kun talven jäljiltä ei enää menekään se pienin ratas kohdilleen, vaihdekeiju käynyt.
 
Liittynyt
13.11.2020
Viestejä
74
Kiitän kommenteista ja kiva, jos herätin joissain ihmetystä ymmärtämättömyydelläni. Sain tällaisen ehdotuksen toisaalta ja kuulisin mielelläni, onko esim vs. tuo Vaillant millainen peli kyseessä? Hinta toki korkeampi ja yli asetetun budjetin.

 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Miks kokematon haluaa vannejarrut? Syy ei ainakaan painossa voi olla ja levyjarrut on paremmat.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Varmasti hyvä pyörä tuokin, onhan se yli kilon kevyempi. Ultegra on "parempi" osasarja kuin Rival AXS, mutta ottaisin silti mielummin sähkövaihteet kuin vähän kevyemmät mekaaniset. Jos ajelee vain kesällä niin hyvin ne vannejarrutkin toimii, mutta toki ottaisin mielummin levyjarrut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
497
Rose on ainakin kevyt kuin mikä..kun alta 7kg on 57cm koossa.
Monesti alkaa hinnat kertautumaan kun tuon painon alle menee.
Ultegra myös priimaa...en nyt lähtisi tuota Rival AXS:ään "vaihtamaan". AXS on kyllä hyvä (itsellä maastossa XX1 AXS), mutta mieluummin ostaisin sitten
kalliimman AXS setin siinä vaiheessa kun alkuperäinen osasarja alkaa näyttää ehtoon merkkejä.

Vannejarruissakaan ei mitään valittamista. Eihän ne niin hyvät ole kuin levyt jos haluaa pysähtyä, mutta harvemmin tarttee lukkojarrutuksia vetää.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Itsenäisiin maantielenkkeihin jarrutyyppillä ei ole juuri merkitystä, kun jarruja käytetään lähinnä hätätilanteessa ja määränpäässä - molemmilla jarrutyypeillä pysähtyy tarvittaessa.

Minun silmään nuo tvnoobin linkkaamat Ridleyt on juuri mainion näköisiä lähtökohtia ja tärkeimpänä molemmista saa heti kaikkia kokoja. Kuiturunkoinen vannejarrullinen 2x11 Ultegra/105-palikoilla 1900€ ja levyjarrullinen tämän viikon alehinnalla 2200€ on ihan ok nykymarkkinoilla.


Editillä lisää: Ehdotettu Rose on toki kevyempi paremmilla palikoilla, mutta ihan makuasia näkeekö tätä tonnin arvoiseksi upgradeksi. Saatavuus on myös runkokoosta riippuen 6vk tai sold out. Hintaero Ridleystä Radoniin on nyt jo 600€ ja sitäkin saa odotella vielä kuukauden.

Edit2: Suosittelisin tarjous-Ridleytä ja pistämään loppubudjetin jemmaan kiekkoja varten. Shimanon parin kilon kiekoilla pääsee alkuun, mutta tuossa on selkeä muutaman satasen päivityskohde heti kun haluaa pyörältä vähänkin enemmän. Rosen DT P1750 on toki jo paljon paremmat, mutta kyllä tuokin pyörä kevyemmät ansaitsi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
586
Itsekin ottaisin noista tuon Ridleyn. Onkohan noita kuvia muokattu vai missä kaapelit? :) Näyttää kuitenkin olevan ihan perus stemmi ja stonga, eikä mikään integroitu hässäkkä..
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Itsekin ottaisin noista tuon Ridleyn. Onkohan noita kuvia muokattu vai missä kaapelit? :) Näyttää kuitenkin olevan ihan perus stemmi ja stonga, eikä mikään integroitu hässäkkä..
Mielenkiintoinen ratkaisu tosiaan. "Kaikki vaijerit on integroitu ohjainkannattimeen ja ohjaustankoon ja menevät suoraan rungon sisään", mutta silti putkiosat ovat hyvin perinteisen näköiset enkä löytänyt tuosta Forza Cirrus ICS -tangosta kuvaa ilman teippejä. Jos vaijereille on läpiviennit ohjaustangon keskeltä stemmiin ja stemmistä emäputkeen, niin olisi jopa mahdollista säätää ajoasentoa ilman erikoisstemmejä, mutta vaijerijumpan toki vaatii.

Minä kun pidän siististi vedettyjä vaijereita jopa kauniina yksityiskohtana ja käytän vaakaputken takajarruvaijeria kellona - pinsettiote ja "PING" teräsrunkoon.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Mielenkiintoinen ratkaisu tosiaan. "Kaikki vaijerit on integroitu ohjainkannattimeen ja ohjaustankoon ja menevät suoraan rungon sisään", mutta silti putkiosat ovat hyvin perinteisen näköiset enkä löytänyt tuosta Forza Cirrus ICS -tangosta kuvaa ilman teippejä. Jos vaijereille on läpiviennit ohjaustangon keskeltä stemmiin ja stemmistä emäputkeen, niin olisi jopa mahdollista säätää ajoasentoa ilman erikoisstemmejä, mutta vaijerijumpan toki vaatii.

Minä kun pidän siististi vedettyjä vaijereita jopa kauniina yksityiskohtana ja käytän vaakaputken takajarruvaijeria kellona - pinsettiote ja "PING" teräsrunkoon.
Pyörän ostovaiheessa varmaan olis jo ihan hyvä ostaa jatrujen ilmaus-sarja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
502

Tilaa tuon ja käyttää säästyneet rahat johonkin kivaan.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Tästä porukasta varmaan löytyy neuvoja. Multa löytyy 2009 vuoden Giant Anthem X1, jolla on tullut ajeltua. Nyt pohdin jos ton koittaisi laittaa kesäksi kuntoon, mutta koska itse en osaa niin liikettä käytettävä. Huoltaa pitäisi molemmat iskarit sekä vaihtaa molemmat rataspakat ja ketjut sekä renkaat. Selviääköhän tämmösestä operaatiosta enää sellaisella rahalla, että tuota kannattaa pitää? Jäykkäperään houkuttelisi vaihtaa kun tuntuu että omissa ajoissa tuo takajousi lähinnä syö poljintehoa.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Tästä porukasta varmaan löytyy neuvoja. Multa löytyy 2009 vuoden Giant Anthem X1, jolla on tullut ajeltua. Nyt pohdin jos ton koittaisi laittaa kesäksi kuntoon, mutta koska itse en osaa niin liikettä käytettävä. Huoltaa pitäisi molemmat iskarit sekä vaihtaa molemmat rataspakat ja ketjut sekä renkaat. Selviääköhän tämmösestä operaatiosta enää sellaisella rahalla, että tuota kannattaa pitää? Jäykkäperään houkuttelisi vaihtaa kun tuntuu että omissa ajoissa tuo takajousi lähinnä syö poljintehoa.
Väittäisin että kannattaa. Tuo on ollut aikanaan hyvä pyörä ja edelleen ihan rahanarvoinen vehje. Sanoisin kuitenkin että vaihda ne voimansiirron osat ja renkaat itse, ei ole todellakaan vaikeaa, ja ainoa tarvittava erikoistyökalu lienee takapakan irroitukseen. Iskarit sitten ammattihuoltoon.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Väittäisin että kannattaa. Tuo on ollut aikanaan hyvä pyörä ja edelleen ihan rahanarvoinen vehje. Sanoisin kuitenkin että vaihda ne voimansiirron osat ja renkaat itse, ei ole todellakaan vaikeaa, ja ainoa tarvittava erikoistyökalu lienee takapakan irroitukseen. Iskarit sitten ammattihuoltoon.
Kiitos rohkaisusta, mutta tuntuu kyllä olevan omat kädentaidot niin heikot, että välttelen kaikkea. Toisaalta tekisi mieli kokeilla ja kun varaa vaan aikaa niin kai kaiken voi lopulta saada onnistumaan. Jos löytyy hyviä ohjeita heti antaa niin otan mielellään vastaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Velogin videoiden avulla pitäisi kyllä nuo toimenpiteet onnistua. Niiden avulla itsekin opiskellut tässä huoltamaan omia konkeleitani, vaikka koen myös melko kädetön olevani.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 060
Tämäkö oli sitä DT Swissin vapaarattaan rasvaa? Jostain punaisesta oli jorinaa aiemmin mutta talteen ottamani linkki ei enää toimi.

 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
198
Tämäkö oli sitä DT Swissin vapaarattaan rasvaa? Jostain punaisesta oli jorinaa aiemmin mutta talteen ottamani linkki ei enää toimi.

Pakkaus on outo, mutta näyttäisi olevan kuvauksen perusteella. Mulla on tota pienessä purkissa mistä siveltimellä levitän ohuen kalvon vapaarattaan rakenteisiin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Kyllä tuo on juuri sitä. Mulla on tuommonen tuubi ja myös purnukka. Tullu purkki ekan ratchet päivityksen mukana, toisen myöhemmin ostetun kanssa tuli tommonen tuubi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 060
Jeps, eli pakkaus vaihtunut. Täytyy laittaa tilaten.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Voisin periaatteessa lähettää ton tuubin kirjepostin hinnalla. Vanhemmassa purkissa riittää varmaan eliniäksi tota rasvaa....
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 060
Voisin periaatteessa lähettää ton tuubin kirjepostin hinnalla. Vanhemmassa purkissa riittää varmaan eliniäksi tota rasvaa....
Jos sulla sitä liikaa on niin voin kyllä maksaa samalla tuubistakin :thumbsup:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 516
Varmistan että mulla on vielä toi tallella ku päääsen tänään töistä himaan, laitan sitten YV:llä infoa.
 
Liittynyt
13.11.2020
Viestejä
74
Itsenäisiin maantielenkkeihin jarrutyyppillä ei ole juuri merkitystä, kun jarruja käytetään lähinnä hätätilanteessa ja määränpäässä - molemmilla jarrutyypeillä pysähtyy tarvittaessa.

Minun silmään nuo tvnoobin linkkaamat Ridleyt on juuri mainion näköisiä lähtökohtia ja tärkeimpänä molemmista saa heti kaikkia kokoja. Kuiturunkoinen vannejarrullinen 2x11 Ultegra/105-palikoilla 1900€ ja levyjarrullinen tämän viikon alehinnalla 2200€ on ihan ok nykymarkkinoilla.


Editillä lisää: Ehdotettu Rose on toki kevyempi paremmilla palikoilla, mutta ihan makuasia näkeekö tätä tonnin arvoiseksi upgradeksi. Saatavuus on myös runkokoosta riippuen 6vk tai sold out. Hintaero Ridleystä Radoniin on nyt jo 600€ ja sitäkin saa odotella vielä kuukauden.

Edit2: Suosittelisin tarjous-Ridleytä ja pistämään loppubudjetin jemmaan kiekkoja varten. Shimanon parin kilon kiekoilla pääsee alkuun, mutta tuossa on selkeä muutaman satasen päivityskohde heti kun haluaa pyörältä vähänkin enemmän. Rosen DT P1750 on toki jo paljon paremmat, mutta kyllä tuokin pyörä kevyemmät ansaitsi.
Kiitos hyvästä viestistä. Olen tosiaan tuon Rosen ja tämän Ridleyn välillä arponut. Rosessa kiinnostaa keveys(koska nykyinen ruoska painaa reilun 13kg), paremmat osat (jarruja lukuunottamatta?) ja pyörä näyttää omaan silmään todella hyvältä.

Ridley on myös omaan silmään tyylikäs, ilmeisesti suht laadukkailla osilla ja sitä saisi käytännössä heti.

Jos päädyn hankkimaan Ridleyn, niin millaisia kiekkoja suosittelisit? Ja ovatko nuo nykyiset turhan painavat, vai miksi niissä on selkeä päivityskohde?
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Ridleyn ensiasennuskiekoissa on juuri ongelmana paria kiloa lähentelevä paino, joka on maantiepyörään paljon. Yksinkertaistettuna pyörivä massa vaikuttaa kiihtyvvyyteen ja pyörän käsittelyyn: raskaammat tuntuu kankeammalta ja kevyemmillä pyörä vastaa liikkeisiin nopeammin. Vanteen korkeus taas vaikuttaa aerodynamiikkaan ja aerovanteilla saa hyötyä ilmanvastuksen suhteen. Nuo Shimanon kiekot on näiden molempien suhteen hyvin hinnat alkaen-mallia, kuten ensiasennuskiekoissa on usein tapana.

Kiekkojen hankinta on sitten aivan oma tarinansa.. Alla lonkalta heittäen paino/hintaluokkia ja DT Swissin esimerkit perässä, tuolla valmistajalla on hankala mennä metsään mutta ei toki ole ainut vaihtoehto. Lisäksi muuttujina mm. tubeless/ei, napojen malli, vapaarattaan tyyppi, akselit, vanteen korkeus/leveys ja pinnojen määrä/laatu, joiden suhteen mielipiteet rakentuu kilometrien myötä.
300-500€: 1600-1800g alumiinivanteilla (PR 1600)
500-1000€: 1500-1600g alumiinivanteilla (ER 1400)
>1000€: 1400g hiilikuituvanteilla (PRC1400)

Rosen X-liten alla on DT:n P1750 OEM-kiekot, jotka osunevat johonkin tuohon keskikastiin. Noilla pärjännee ja on ihan hyvä perustelu maksaa pyörästä heti alkuun hieman enemmän. Vannejarrujen kanssa pitää toki muistaa että vanne on kuluva osa, mutta kyllä perusajoa menee vuosia. Cyclocrossit mudassa sitten asia erikseen.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
Ihan turha lähteä heti mitään kiekkoja päivittelemään, noilla originaaleilla mitä tuossa Ridleyssäkin on pärjää vallan mainiosti. Ero käytännössä jopa parin tonnin hiilarikiekkoihin on lähinnä marginaalinen, ja esimerkiksi lenkkien keskinopeudessa et tule huomaamaan yhtään mitään eroa.

Pyöräily on toki välineurheilua, mutta vielä selkeämmin se on tekstiiliurheilua. Eli säästä tonni kiekoissa ja sijoita se mieluummin kunnon vaatteisiin. Ajomukavuudessa on aivan valtava ero kun joka kelille on sopivat vaatteet, ja se keskinopeuden nosto rahalla oikeasti onnistuu helpoiten nimenomaan päivittämällä vaatekaapin sisällön.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Hyvä pointti vaatetuskin!

Ja toki Ridleyn kiekoilla alkuun pääsee eikä ole oikeaa syytä heti päivitellä. Hybridin jälkeen wow-fiilis on silti aivan varma. Tarkoitus oli sanoa että kiekoissa on hyvä päivityskohde sitten jatkoon, kun harrastukseen kaipaa pientä lisäpontta.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
64
Juu, ehdottomasti.
Luonnollisesti myös lukkopolkimet, kunnon mittari ja takatutka päätynee ostoskoriin hyvinkin pikaisesti.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
409
Renkaiden asentamiseen vanteille joku helpottava työkalu hakusessa. Josain velogin vanhasta videosta bongasin tällaisen, ja joku vastaava olisi hakusessa:
Bicycle Tool Tire Clamp by Bike Hand Cycling Bikes for sale online | eBay

Onkohan noille suomenkielistä nimeä? En ole missään kivijaloissa onnistunut bongaamaan, joten pitääkö vaan tilata, esim. alla bikesteristä joku halpa värkki, mutta ainahan näissä epäilyttää hajoaako tuollainen käsiin. Eli onko kellään kokemusta jostain kohtuulaadukkaasta vastaavasta kalusta?
Red Cycling Products QuickFix Rengasrauta netistä | bikester.fi
Tuli tuo Bikesterin värkki nyt tilattua ja testattuakin jo. Parin hankalan renkaan perusteella kyllä ehdottoman käyttökelpoinen kapistus. Helpotti huomattavasti kumin viimeisen nitkauksen saamista vanteelle ilman, että tarvitsee pelätä tuhoavansa sisuria. Suht kestävän oloinenkin, eli ei mitään ihan rimpulamuovia. Ei tämäkään varmaan täydellinen ole, mutta ehdottomasti tuon vajaan kympin arvoinen olla pakissa hankalampia kumi-vanne komboja varten.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
586
^Vaan miten käy sitten tien päällä, kun pitäisi sisuri vaihtaa ilman työkalua? Vai venyyköhän ne renkaat käytössä sen verran, että seuraavalla kerralla menee perus rengasraudoilla :)
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
^Vaan miten käy sitten tien päällä, kun pitäisi sisuri vaihtaa ilman työkalua? Vai venyyköhän ne renkaat käytössä sen verran, että seuraavalla kerralla menee perus rengasraudoilla :)
Miks pitää ostaa jotain rengas pihtejä, kun renkaitten vaihtamimen yhtä helppoa ilman niitä. Grävel fillarissa saanu kumit pois ilman mitään työkaluja ja maastofillarissa laittanu sisurin plussa kortilla, kun reikä ollu liian iso tubeles litkulle. Varsinkin maastopyöräily on sellanen laji, jos siihen tarvii näitä pihtejä, niin suosittelen myymää pyörä ja vaihtamaan harrastus vaikka pingikseen tai muuhun vastaavaan, jossa ei mee rakennekynnet rikki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Miks pitää ostaa jotain rengas pihtejä, kun renkaitten vaihtamimen yhtä helppoa ilman niitä. Grävel fillarissa saanu kumit pois ilman mitään työkaluja ja maastofillarissa laittanu sisurin plussa kortilla, kun reikä ollu liian iso tubeles litkulle. Varsinkin maastopyöräily on sellanen laji, jos siihen tarvii näitä pihtejä, niin suosittelen myymää pyörä ja vaihtamaan harrastus vaikka pingikseen tai muuhun vastaavaan, jossa ei mee rakennekynnet rikki.
Gravelissa ja maastopyörässä renkaiden vaihtaminen on itseasiassa kaikista helpoimpia. Mitä leveämpi rengas niin sitä helpompi vaihto. Maantiepyörä on jo hieman hankalampi ja työkalut on hyvä apu. Varsinkin jos ihminen on esimerkiksi iäkkäämpi niin käsivoimia ei välttämättä ole riittävästi.

Eli apuvälineet on monesti todellakin hyödyksi ja avuksi.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
152
^Vaan miten käy sitten tien päällä, kun pitäisi sisuri vaihtaa ilman työkalua? Vai venyyköhän ne renkaat käytössä sen verran, että seuraavalla kerralla menee perus rengasraudoilla :)
Ainakin omissa vaihdoissa ensiasennus on ollut vaikein, eli rengas pitää taistella vanteelle. Hetken ajamisen jälkeen rengas ottaa muotonsa, ja vaihto onnistuu vaikkapa ilman työkaluja tien päällä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 060
Tuossa renkaan laitossa näillä Tubeless vehkeillä kannattaa myös katsoa että rengas on muilta osin vanteen keskellä syvennyksessä kun aika muljauttaa se viimeinen poimu paikalleen. Tekee ratkaisevan eron että meneekö käsineen vai tarviiko rengasrautoja vivuttelemaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 214 991
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom