Pyöräily

luujauho

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
150
Ehdotuksia hyvälle pumpulle? Jos ostaisi kerralla hyvän ja kestävän. Ei tarvitse kuljettaa mukana. Pyörässä on autonventtiilit, mutta taitaa lähes kaikissa pumpuissa olla vaihtopäät.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 278
Ehdotuksia hyvälle pumpulle? Jos ostaisi kerralla hyvän ja kestävän. Ei tarvitse kuljettaa mukana. Pyörässä on autonventtiilit, mutta taitaa lähes kaikissa pumpuissa olla vaihtopäät.
Tämä on ollut mielestäni ihan pätevä jalkapumppu.

Tätä ovat kehuheet, mutta ei ole itsellä kokemusta. Jos siis tarvitsisi mukana kuljettaa. Tokihan tuo kotonakin toimisi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 070
Ketjuista puheen ollen pitääkin kaivaa oma kulumamittari esiin ja katella onko venymistä vielä yhden kesän ajelun jälkeen XX1 ketjuissa.

Tuli hommattua pykälän isompi eturatas, 34–>36, mahtaako riittää nykyinen ketju pituuden puolesta? Onko rikos pidentää kahdella ketjulukolla jos ketjut muuten hyvässä iskussa?

Tuota kuparin väristä XX1 ketjua ei oikein ole saannillakaan heti.

Ja samalla vielä oliko suosituksia ketjuöljystä joka ei tahmaa / kerää moskaa niin helposti, jos sais ihan XXL tms. noukittua.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 278
Ketjuista puheen ollen pitääkin kaivaa oma kulumamittari esiin ja katella onko venymistä vielä yhden kesän ajelun jälkeen XX1 ketjuissa.

Tuli hommattua pykälän isompi eturatas, 34–>36, mahtaako riittää nykyinen ketju pituuden puolesta? Onko rikos pidentää kahdella ketjulukolla jos ketjut muuten hyvässä iskussa?

Tuota kuparin väristä XX1 ketjua ei oikein ole saannillakaan heti.

Ja samalla vielä oliko suosituksia ketjuöljystä joka ei tahmaa / kerää moskaa niin helposti, jos sais ihan XXL tms. noukittua.
Rexiä suosittelen. Saa esim. Prismasta ja verkkokaupasta.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 278
Itsellä halkesti tuosta se liikkuva kuminen osa noin kuukauden käytön jälkeen :tdown:
Oho. Itsellä on kyllä kestänyt nyt olisiko kolmatta vuotta ympäri vuoden käytössä. Lienee valmistusvirhe sinun pumpussa ollut.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Ehdotuksia hyvälle pumpulle? Jos ostaisi kerralla hyvän ja kestävän. Ei tarvitse kuljettaa mukana. Pyörässä on autonventtiilit, mutta taitaa lähes kaikissa pumpuissa olla vaihtopäät.
Jos pumpusta löytyy teräs mäntä ja sylinteri niin varmasti kestää käyttöä.
Ittellä vanha azonic toiminut vuosia, vaikka oli pihalla kesät talvet.
Nyt jos valitsisin niin ottaisin ehkä sellaisen maastopyörä mallisen jossa siis siirtyy enemmän ilmaa yhdellä pumppauksella, mutta painetta ei saada ihan niin paljoa.
Eihän näinä tubeless aikoina tartte saada jotain +8baria mihinkään.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Ketjuista puheen ollen pitääkin kaivaa oma kulumamittari esiin ja katella onko venymistä vielä yhden kesän ajelun jälkeen XX1 ketjuissa.

Tuli hommattua pykälän isompi eturatas, 34–>36, mahtaako riittää nykyinen ketju pituuden puolesta? Onko rikos pidentää kahdella ketjulukolla jos ketjut muuten hyvässä iskussa?

Tuota kuparin väristä XX1 ketjua ei oikein ole saannillakaan heti.

Ja samalla vielä oliko suosituksia ketjuöljystä joka ei tahmaa / kerää moskaa niin helposti, jos sais ihan XXL tms. noukittua.
2 ketjulukkoa... :speechless: ei antaisi mulla luonto periksi.
Varmaan mahdollisimman ohut öljy tahmaa vähiten.
Itte siirryin täksi vuodeksi uppovahaukseen.
Vaimolla pohje mustana joka hiton lenkin jälkeen niin kokeillaan ratkaista näin. :lol:
Ketjujen pesu tosin ihan hiton epämiellyttävää puuhaa mulle muutenkin.
 

sivusilmin

Tukijäsen
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
89
olen käyttänyt peruskamaa eli shimanon wet lubea 12-vaihteisen kanssa, 2500 kesti edulliset shimanon ketkut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 137
Rexiä suosittelen. Saa esim. Prismasta ja verkkokaupasta.
Minun kokemus tästä on että ketju kyllä pysyy puhtaana mutta mikään muu ei...

Minun ehdotus: https://www.bike24.com/p2306970.html

Tykkään itse noista malleista, joissa nuo pumpun suutinpäät menevät kierteillä venttiiliin kiinni.
Tämä sama mainittiin ketjussa joskus viime vuonna, koin ahaa-elämyksen ja olihan sekin pakko tilata, on loistava pumppu. Painettavan suuttimen kanssa on presta-venttilin kanssa aina pieni pelko perseessä että vääntää sen rikki kun on niin ohut, kierteellinen on huomattavasti miellyttävämpi. Auton venttiilillä ei taas mielestäni ole mitään väliä millainen suutin on.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 278
Minun kokemus tästä on että ketju kyllä pysyy puhtaana mutta mikään muu ei...
Jaa ei minulla kyllä nilkkoja sotke tuo aine. Ketjut ja rattaat pysyvät hyvinkin puhtaina. 1 tippa jokaiseen linkkiin, ei enempää. Vähän aikaa pyöritetään ketjua ja sen jälkeen vielä ketju pyyhitään kuivalla liinalla.

edit. Ekat pari kertaa kun tuota laittoi, niin sen jälkeen valui vaikka mitä töhnää ketjuista, kun se syrjäyttää vanhat liat ja ne sitten työntyvät pois ketjuista. Mutta sen jälkeen ei tule käytännössä mitään ketjuista ulos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 137
Jaa ei minulla kyllä nilkkoja sotke tuo aine. Ketjut ja rattaat pysyvät hyvinkin puhtaina. 1 tippa jokaiseen linkkiin, ei enempää. Vähän aikaa pyöritetään ketjua ja sen jälkeen vielä ketju pyyhitään kuivalla liinalla.

edit. Ekat pari kertaa kun tuota laittoi, niin sen jälkeen valui vaikka mitä töhnää ketjuista, kun se syrjäyttää vanhat liat ja ne sitten työntyvät pois ketjuista. Mutta sen jälkeen ei tule käytännössä mitään ketjuista ulos.
Käytin tuota koko viime kauden ja juuri ohjeen mukaan yritin, pyyhkäisin myös liinalla ylimääräiset pois. Mutta aina se vaan roiski nilkkaan saakka. Vieläkin on samaa tavaraa jäljellä niin käytän kyllä loppuun, mutta ei täysin vakuuttanut
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
221
Muc-offin dry lubella mennyt pitkään, koska sitä sattui joskus kaupasta vaan mukaan.

Muutaman lenkin jälkeen ketjujen huuhtelu liuottimessa ja uudet lubet päälle. Kyllä tuo likaa kerää, että pohkeeseen saattaa jäädä tahroja. Ei kuitenkaan näkyvästi tummu helpolla, eikä myöskään roiski pidemmälle töhkää
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
410
Pojan pyörästä katkesi ketjut. Ghost Maastopyörä, jossa kolmelehtinen etupakka ja 9-lehtinen takapakka. Onko tämä nyt oikea ketju? TUleekohan tuon mukana joku kiinnityssysteemi, vai pitääkö metsästää joku juuri tuohon sopiva ketjulukko erikseen? En näe motonetin valikoimassa kuin tuolle 6-7-8 vaihteiselle ketjulle sopivan ketjulukon ja sieltä nyt just olisi helpoin hakea..

Shimano ketju HG53 9-v | Motonet Oy
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Onko tämä nyt oikea ketju? TUleekohan tuon mukana joku kiinnityssysteemi, vai pitääkö metsästää joku juuri tuohon sopiva ketjulukko erikseen?
On sopiva, tuo on siis tarkoitus yhdistää ketjutyökalulla, toki ketjulukon voi erikseen ostaa. Ihmettelen kyllä että miten pyörästä saa ketjut katki, ja missä kunnossa loput voimansiirrosta mahtaa olla...
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
410
On sopiva, tuo on siis tarkoitus yhdistää ketjutyökalulla, toki ketjulukon voi erikseen ostaa. Ihmettelen kyllä että miten pyörästä saa ketjut katki, ja missä kunnossa loput voimansiirrosta mahtaa olla...
En osaa sanoa miksi tuo katkesi. Ketjut oli vieläpä melko uudet, vaihdettu huollossa pari kuukautta sitten. Olivat kyllä päässeet näköjään täysin kuivaksi, eli huonolla öljyämisellä ovat kyllä olleet. Kuulemma vaihtaessa vaan jotain alkoi jumittaa ja sitten kun koitti vaihtaa uudelleen, niin napsahti poikki.

Yksissä ketjuissa oli ainakin tosi hankala tuo ketjutyökalulla yhdistäminen. Voi tosin johtua siitä, että oma ketjutyökaluni on mallia hinnat alkaen ja siinä on vähän klappia siinä "piikissä" tms., ehkä se pitää sitten ketjulukkokin varmuudeksi jostain hommata.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 137
Pojan pyörästä katkesi ketjut. Ghost Maastopyörä, jossa kolmelehtinen etupakka ja 9-lehtinen takapakka. Onko tämä nyt oikea ketju? TUleekohan tuon mukana joku kiinnityssysteemi, vai pitääkö metsästää joku juuri tuohon sopiva ketjulukko erikseen? En näe motonetin valikoimassa kuin tuolle 6-7-8 vaihteiselle ketjulle sopivan ketjulukon ja sieltä nyt just olisi helpoin hakea..

Shimano ketju HG53 9-v | Motonet Oy
Minäkin kyselin muutama viesti takaperin 9-rattaiselle pakalle sopivasta ketjusta ja halusin myös tuollaisen pikalukon niin päädyin tilaamaan KMC:n X9:n. Lukee että on Shimano-yhteensopiva ja lukko tulee mukana :hmm: Näkyy löytyvän Tokmannin ym. valikoimista
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 080
Muc-offin dry lubella mennyt pitkään, koska sitä sattui joskus kaupasta vaan mukaan.

Muutaman lenkin jälkeen ketjujen huuhtelu liuottimessa ja uudet lubet päälle. Kyllä tuo likaa kerää, että pohkeeseen saattaa jäädä tahroja. Ei kuitenkaan näkyvästi tummu helpolla, eikä myöskään roiski pidemmälle töhkää
Jos puhut vihreestä, niin se laitetaan, annetaan pari tuntia imeytyy ja pyyhiyään pois. Se aine ei jätetä siihen ketjuu, kun se on vaan aplikaatori. Se drylube jättää ketjuun keraamisen pinnan, eikä jätä mitään paskaa oikein käytettynä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 070
2 ketjulukkoa... :speechless: ei antaisi mulla luonto periksi.
Varmaan mahdollisimman ohut öljy tahmaa vähiten.
Itte siirryin täksi vuodeksi uppovahaukseen.
Vaimolla pohje mustana joka hiton lenkin jälkeen niin kokeillaan ratkaista näin. :lol:
Ketjujen pesu tosin ihan hiton epämiellyttävää puuhaa mulle muutenkin.
No ei mielellään kahta lukkoa mutta jos isompi eturatas sattuukin vaatimaan pitemmän ketjun joka on yhden kesän ajettu XX1 niin sääli olis vaihtaa heti uuteen. No toiv ei ollu niin piukka mitoitus ettei kaks hammasta isompaa ratasta siedä.

Kokeillaas tota Rex Domestiqueta seuraavaksi ketjuöljyksi :thumbsup:
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 278
No ei mielellään kahta lukkoa mutta jos isompi eturatas sattuukin vaatimaan pitemmän ketjun joka on yhden kesän ajettu XX1 niin sääli olis vaihtaa heti uuteen. No toiv ei ollu niin piukka mitoitus ettei kaks hammasta isompaa ratasta siedä.

Kokeillaas tota Rex Domestiqueta seuraavaksi ketjuöljyksi :thumbsup:
Eiköhän se vanha ketju kelpaa ihan hyvin.

Tuolla voit laskea mikä olisi laskennallisesti ideaali ketjun pituus.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
202
Muc-Off Dry Lube

Reps. Otsikolle jo.
Jos ketjussa on rasva/öljy tehtaalta tai ennestään itse laitettuna niin mihin se "keraaminen" pinnoite tarttuu?
Keraaminen öljy on itseasiassa eri tuote: C3 Dry Weather Ceramic Lube

Vanha on öljy pakko poistaa, jos meinaa etuja saada. Itse oon kyllä välillä tehnyt niin, että pyyhkii vaan pinnan kunnolla ja sitten antaa sen tehdasrasvan kulua pikkuhiljaa pois. Ei varmasti ole hyvä ratkaisu, mutta semmoinen laiskamiehen välimallin ratkaisuna ollut ihan toimiva. Mulla on toi C3 vielä toisena öljynä, mutta oletan Dynamicin Slick Waxin korvaavan sen kokonaan. C3 kestää ne 100km lenkit ihan OK, jos ei ole roiskuvasti märkää.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Keraaminen öljy on itseasiassa eri tuote: C3 Dry Weather Ceramic Lube

Vanha on öljy pakko poistaa, jos meinaa etuja saada. Itse oon kyllä välillä tehnyt niin, että pyyhkii vaan pinnan kunnolla ja sitten antaa sen tehdasrasvan kulua pikkuhiljaa pois. Ei varmasti ole hyvä ratkaisu, mutta semmoinen laiskamiehen välimallin ratkaisuna ollut ihan toimiva. Mulla on toi C3 vielä toisena öljynä, mutta oletan Dynamicin Slick Waxin korvaavan sen kokonaan. C3 kestää ne 100km lenkit ihan OK, jos ei ole roiskuvasti märkää.
Okei.
Uskallan väittää että useimmat menee metsään tuossa fully degrease vaiheessa.
Ei ihan kauhean helppoa puhdistaa vanha öljytty ketju rasvasta.
Iso osa kuitenkin rullan ja tapin välissä, mihin se voitelu tietenkin halutaankin.
Itse pessyt vanhat ketjut teollisuus pesukoneessa ja sen jälkeen kylmäpuhdistusaineessa pullossa liottaen, ultraäänipesu, jonka jälkeen asetoni kylpy. Aina irtoaa likaa.
Tämä siis esivalmisteluna tuolle uppovahaukselle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
202
Okei.
Uskallan väittää että useimmat menee metsään tuossa fully degrease vaiheessa.
Ei ihan kauhean helppoa puhdistaa vanha öljytty ketju rasvasta.
Iso osa kuitenkin rullan ja tapin välissä, mihin se voitelu tietenkin halutaankin.
Itse pessyt vanhat ketjut teollisuus pesukoneessa ja sen jälkeen kylmäpuhdistusaineessa pullossa liottaen, ultraäänipesu, jonka jälkeen asetoni kylpy. Aina irtoaa likaa.
Tämä siis esivalmisteluna tuolle uppovahaukselle.
Tuolla tavalla tulee varmasti hyvä. Onhan tuo työlästä, mutta varmaan pidentää ketjun käyttöikää. Lähteekö tosiaan tuossa asetonivaiheessakin vielä rasvaa pois?
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
410
Renkaiden asentamiseen vanteille joku helpottava työkalu hakusessa. Josain velogin vanhasta videosta bongasin tällaisen, ja joku vastaava olisi hakusessa:
Bicycle Tool Tire Clamp by Bike Hand Cycling Bikes for sale online | eBay

Onkohan noille suomenkielistä nimeä? En ole missään kivijaloissa onnistunut bongaamaan, joten pitääkö vaan tilata, esim. alla bikesteristä joku halpa värkki, mutta ainahan näissä epäilyttää hajoaako tuollainen käsiin. Eli onko kellään kokemusta jostain kohtuulaadukkaasta vastaavasta kalusta?
Red Cycling Products QuickFix Rengasrauta netistä | bikester.fi
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 278
Renkaiden asentamiseen vanteille joku helpottava työkalu hakusessa. Josain velogin vanhasta videosta bongasin tällaisen, ja joku vastaava olisi hakusessa:
Bicycle Tool Tire Clamp by Bike Hand Cycling Bikes for sale online | eBay

Onkohan noille suomenkielistä nimeä? En ole missään kivijaloissa onnistunut bongaamaan, joten pitääkö vaan tilata, esim. alla bikesteristä joku halpa värkki, mutta ainahan näissä epäilyttää hajoaako tuollainen käsiin. Eli onko kellään kokemusta jostain kohtuulaadukkaasta vastaavasta kalusta?
Red Cycling Products QuickFix Rengasrauta netistä | bikester.fi
Minulla on tuollainen merkitön noin kymmenen euron työkalu. Hyvin on kestänyt. Pari kertaa on pitänyt nivelen ruuvi kiristää kun on löystynyt. Helpottaa kyllä renkaan asennusta aika paljon. Ei ole mitään ämpärimuovia vaan kestävää nailonia.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
Kysytääs nyt täältäkin. Eli pidempään on poltellen hommata jäykkäperä maastoajoo ja joskus kevyeen mäenlaskuun ja bikepark touhuun, mutta pääpaino tosiaan polkuajossa. Joskus nuorena on tullut dirtpyörällä pienie hetki ajettua, ja vuokraläskipyörällä on tullut muutama lenkki heitettyä. Nyt tosiaan alkaa olla vastustamaton pyöräkuume, kun työsuhdepyörä tuli saataville.

pyörän meinasin hanke skioutista, niin pääsee tukemaan paikallista firmaa samalla.
vaihtoehtoina pyörinee kona honzo (vm 21 ja 22) ja orbea laufey h30 (vm 21 ja 22)
orbea on kokonaisuutena houkuttelevampi, vuosimallia ei väliä, vaan enemmän ratkaisee väritys, eli vm21 sininen tai vm22 keltainen on vaihtoehtoina.

jos on vinkejä valintaan niin otetaan vastaan, mutta budjettia en ole nostamassa, tiedän kyllä että isommalla rahalla saa parempaa, ja tällä kertaa en enempää rahaa ole tuohon sijoittamassa. Upgreidataan sitten myöhemmin jos kärpänen puree, runko tossa on ilmeinsesti sama kuin h10:ssä.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Kysytääs nyt täältäkin. Eli pidempään on poltellen hommata jäykkäperä maastoajoo ja joskus kevyeen mäenlaskuun ja bikepark touhuun, mutta pääpaino tosiaan polkuajossa. Joskus nuorena on tullut dirtpyörällä pienie hetki ajettua, ja vuokraläskipyörällä on tullut muutama lenkki heitettyä. Nyt tosiaan alkaa olla vastustamaton pyöräkuume, kun työsuhdepyörä tuli saataville.

pyörän meinasin hanke skioutista, niin pääsee tukemaan paikallista firmaa samalla.
vaihtoehtoina pyörinee kona honzo (vm 21 ja 22) ja orbea laufey h30 (vm 21 ja 22)
orbea on kokonaisuutena houkuttelevampi, vuosimallia ei väliä, vaan enemmän ratkaisee väritys, eli vm21 sininen tai vm22 keltainen on vaihtoehtoina.

jos on vinkejä valintaan niin otetaan vastaan, mutta budjettia en ole nostamassa, tiedän kyllä että isommalla rahalla saa parempaa, ja tällä kertaa en enempää rahaa ole tuohon sijoittamassa. Upgreidataan sitten myöhemmin jos kärpänen puree, runko tossa on ilmeinsesti sama kuin h10:ssä.
Orbea.
Aika hilpeästi loppuu jousto konasta, jos meinaa mäkeä laskea yhtään.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
Kävin koe-ajamassa viimeksi L kokoa, mutta kun tuota orbean koko taulukkoa katsoo, niin kannattaa ottaa suoraan XL-koko 186cm pituisena ja kun omaan keskivertoa pidemmät kädet.

Screenshot_20220417-200235_Samsung Internet.jpg
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
322
Kysytääs nyt täältäkin. Eli pidempään on poltellen hommata jäykkäperä maastoajoo ja joskus kevyeen mäenlaskuun ja bikepark touhuun, mutta pääpaino tosiaan polkuajossa. Joskus nuorena on tullut dirtpyörällä pienie hetki ajettua, ja vuokraläskipyörällä on tullut muutama lenkki heitettyä. Nyt tosiaan alkaa olla vastustamaton pyöräkuume, kun työsuhdepyörä tuli saataville.

pyörän meinasin hanke skioutista, niin pääsee tukemaan paikallista firmaa samalla.
vaihtoehtoina pyörinee kona honzo (vm 21 ja 22) ja orbea laufey h30 (vm 21 ja 22)
orbea on kokonaisuutena houkuttelevampi, vuosimallia ei väliä, vaan enemmän ratkaisee väritys, eli vm21 sininen tai vm22 keltainen on vaihtoehtoina.

jos on vinkejä valintaan niin otetaan vastaan, mutta budjettia en ole nostamassa, tiedän kyllä että isommalla rahalla saa parempaa, ja tällä kertaa en enempää rahaa ole tuohon sijoittamassa. Upgreidataan sitten myöhemmin jos kärpänen puree, runko tossa on ilmeinsesti sama kuin h10:ssä.
Laufey on kyllä pirun hyvä pyörä. Jos budjetti yhtään antaa periksi niin ota h10, sillä nuo jarrut mitkä tulevat on h30-mallissa on kyllä surkeat mikäli meinaat vähääkään parkkia tai teknisempää pätkää pudotella.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
Laufey on kyllä pirun hyvä pyörä. Jos budjetti yhtään antaa periksi niin ota h10, sillä nuo jarrut mitkä tulevat on h30-mallissa on kyllä surkeat mikäli meinaat vähääkään parkkia tai teknisempää pätkää pudotella.
Jarrut menee jossain välissä tuosta vaihtoon, ovat vaihtolistan ykkösenä
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Erehdyin googlettelemaan mikä ainetta ketjuille kannattaisi laittaa :D Hinta-laatusuhteeltaan squirt lube lienee kärjessä, onko täällä kenelläkään siitä kokemuksia?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 193
Erehdyin googlettelemaan mikä ainetta ketjuille kannattaisi laittaa :D Hinta-laatusuhteeltaan squirt lube lienee kärjessä, onko täällä kenelläkään siitä kokemuksia?
Määrittele hinta-laatusuhde?
Halvinta varmaan joku crc 3-36 vastaava.
Kunhan ei osta niitä mitkä muuttuu ihan tökötiksi hetken päästä.
Kunhan yleensäkin on voiteluainetta ja silloin tällöin putsataan niin epäilen, että saat mitään eroa voiteluaineiden välille.
Yllättävän paljon tulee vastaan vikiseviä ketjuja. Ihan harrastajan näköisilläkin immeisillä.
Vähän kuin noi spesifit pyörän pesuaineet, joku mäntysuopa pesee ihan yhtä hyvin kuin mikä tahansa "pyöränpesuaine".
 

sivusilmin

Tukijäsen
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
89
pitäisi viimevuotiset litkut vaihtaa neljään pyörään, laiskottaa..
kävinpä toimeen ja melko turha homma on ainakin tällä kertaa, ei ollut paakkuja ja melko hyvin litkuakin oli vielä sisällä. ärsytystä lisää että jostain syystä todella tuskaa saada 650 wtb horizoneita asettumaan vanteille.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 278
Kunhan yleensäkin on voiteluainetta ja silloin tällöin putsataan niin epäilen, että saat mitään eroa voiteluaineiden välille.
Yllättävän paljon tulee vastaan vikiseviä ketjuja. Ihan harrastajan näköisilläkin immeisillä.
Vähän kuin noi spesifit pyörän pesuaineet, joku mäntysuopa pesee ihan yhtä hyvin kuin mikä tahansa "pyöränpesuaine".
Käytännössä eron huomaa jo siitä että toiset voiteluaineet kerää likaa itseensä ja sitten ketjut ovat helposti likaiset. Toiset taas eivät kerää.

Pesuaineitten kohdalla taas mäntysuopa ei pese niin hyvin kuin "pyöränpesuaineet", mutta esim. Fairy toimii jo huomattavasti paremmin rasvan poistoon (mitä nyt vaikka siitä ketjusta ja rattaista voi lentää pyörän runkoon).

Tämä minun mielipide. Itse pesen Fairylla tai sitten pelkällä vedellä, koska runkoon laitan välillä suoja-ainetta joka vähentää lian tarttumista. Ja tietysti kun usein pesee, niin ei pääse pinttymäänkään se lika. Tosin voimansiirron pesen siihentarkoitetuilla aineilla ihan sen takia, että ne ovat niin helppoja ja nopeita. Suihkautat pesuainetta ja hetken päästä pesurilla huuhtaiset ja on puhdasta.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
639
Erehdyin googlettelemaan mikä ainetta ketjuille kannattaisi laittaa :D Hinta-laatusuhteeltaan squirt lube lienee kärjessä, onko täällä kenelläkään siitä kokemuksia?
Mä oon nyt pari vuotta käyttänyt squirttia, ja on kyllä hyvä tuote. Laiskana miehenä olen ketjusta putsannu tehdasrasvat kuivalla liinalla ja sen jälkeen squirttia perään. N. 200-300km välein lisään, heti kun voimansiirto alkaa vähänkin ääntämään.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
572
Mä oon nyt pari vuotta käyttänyt squirttia, ja on kyllä hyvä tuote. Laiskana miehenä olen ketjusta putsannu tehdasrasvat kuivalla liinalla ja sen jälkeen squirttia perään. N. 200-300km välein lisään, heti kun voimansiirto alkaa vähänkin ääntämään.
Samalla tavalla minäkin olen vahannut reilun vuoden sähkömaasturini ketjut, tosin Squirt E-Lubella. Itse kuitenkin poistin tehdasrasvat liuottimella. En kyllä enää palaa sotkeviin öljyihin. Nyt voi likaantuneen pyörän ja kuskinkin samalla kertaa käyttää asunnon suihkussa, eivätkä lattiakaakelit tahraannu öljyistä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
541
Ympärivuotinen pyöräni Kona Unit X 2018 saanut tässä muutaman vuoden aikana hieman tuunausta. Jäykkis keula vaihtunut joustokeulaan 2020 ja flat bar Surlyn Corner bariksi viime talvena. Renkaat ovat tällä hetkellä Surlyn extraterrestial 27.5 ja 2.5 leveät. Joku maastopyörän / monstercrossin hybridi tämä on mutta mukava ajaa ja ei todellakaan kevyt :).
 

Liitteet

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
371
Renkaiden asentamiseen vanteille joku helpottava työkalu hakusessa. Josain velogin vanhasta videosta bongasin tällaisen, ja joku vastaava olisi hakusessa:
Bicycle Tool Tire Clamp by Bike Hand Cycling Bikes for sale online | eBay

Onkohan noille suomenkielistä nimeä? En ole missään kivijaloissa onnistunut bongaamaan, joten pitääkö vaan tilata, esim. alla bikesteristä joku halpa värkki, mutta ainahan näissä epäilyttää hajoaako tuollainen käsiin. Eli onko kellään kokemusta jostain kohtuulaadukkaasta vastaavasta kalusta?
Red Cycling Products QuickFix Rengasrauta netistä | bikester.fi
Rengastyökalu Tuommosella olen itse vaihdellut renkaat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
969
Onko nuo Di2 vehkeet kuinka herkkiä laitteita? Graveliin saisi valittua ja kiinnostaisi kyllä, mutta onko gravelin kanssa mahdollisesti ongelmia kun meno ajoittain suht mutaista.

Voisi kyllä ajatella että ne toimii kun kerran myydään, mutta on sitä ennenkin myyty paskaa jotta rahaa saa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 070
Koitin litkuttaa Canyonin Mavic Crossride vanteita mutta ei taida oikein teippaus pitää. Etuvanne jossa kapeampaa Stans notube teippiä karkaa paineet, mutta takavanne jossa leveämpää SRAM teippiä meni yön aikana ihan lötköks.

Tubeless ready vanteet toisessa fillarissa meni heti tiiviiksi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
Koitin litkuttaa Canyonin Mavic Crossride vanteita mutta ei taida oikein teippaus pitää. Etuvanne jossa kapeampaa Stans notube teippiä karkaa paineet, mutta takavanne jossa leveämpää SRAM teippiä meni yön aikana ihan lötköks.

Tubeless ready vanteet toisessa fillarissa meni heti tiiviiksi.
Litkuhommat on kyl välillä henkimaailman asioita, itse taistelin pitkään yksien tubeless ready kumien kanssa jotka tyhjeni randomilla. Lopulta kun tarpeeksi puski ilmaa ja litkua niin näkyi miten tihkui renkaiden kyljistä läpi. Toiset vastaavat meni ihan ongelmitta...

Saippuavedellä voi hinkkailla ja katsoa mistä kuplii...
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 070
Litkuhommat on kyl välillä henkimaailman asioita, itse taistelin pitkään yksien tubeless ready kumien kanssa jotka tyhjeni randomilla. Lopulta kun tarpeeksi puski ilmaa ja litkua niin näkyi miten tihkui renkaiden kyljistä läpi. Toiset vastaavat meni ihan ongelmitta...

Saippuavedellä voi hinkkailla ja katsoa mistä kuplii...
Jep, täytyy vielä vetästä uudet paineet ja ehkä vaihtaa takavanteen teippi. En jaksa kauheesti ropailla tän kanssa, sisuria ineen ellei muu auta.

DT Swissin tubeless readyt ja gravelrenkaat meni kyllä helposti toiseen fillariin. Siihen tulis seuraavaksi challenge strada bianca htlr, toivottavasti menee yhtä näppärästi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
202
Koitin litkuttaa Canyonin Mavic Crossride vanteita mutta ei taida oikein teippaus pitää. Etuvanne jossa kapeampaa Stans notube teippiä karkaa paineet, mutta takavanne jossa leveämpää SRAM teippiä meni yön aikana ihan lötköks.

Tubeless ready vanteet toisessa fillarissa meni heti tiiviiksi.
Takarengas saattaa hyvinkin alkaa pitämään parin lenkin jälkeen, kun litku on tukkinut suotopaikat. Mulla on joskus mennyt noin.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
DT Swissin tubeless readyt ja gravelrenkaat meni kyllä helposti toiseen fillariin. Siihen tulis seuraavaksi challenge strada bianca htlr, toivottavasti menee yhtä näppärästi.
Voisin väittää että ihan yhtä näppärästi ei mene! Erinomainen rengas, mutta ensimmäinen asennus vaatii vähän hieromista. Tässä on hyvä tekniikka noihin: ensin levyksi koko vanteen päälle ja sitten ujuttaen reunalankaa kohdalleen.


Laitoin maantiepyörään alle toiseksi kesäksi ja se taas oli helpoin asennus koskaan. Nousi kerralla pienellä jalkapumpulla sen kummemmin hieromatta ja ilmat pysyi heti ilman litkuja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 239
Viestejä
4 232 465
Jäsenet
71 182
Uusin jäsen
SuperKilppari

Hinta.fi

Ylös Bottom