Pyöräily

Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Yritin etsiä tästä ketjusta jarrupala hakusanalla muttei tullut mitään tai sitten en osaa hakea oikein. Kiinnostaisi kuulla kommenttia, että kuinka usein joudutte vaihtelemaan jarrupaloja. Pyörä on itsellä sellaisessa peruskäytössä, eli pari kertaa viikossa ~6-8km matka ja muuten jotain perus kauppareissua ja kaupungilla käyntiä ~3km. Tuntuu, että näitä tokmannin/motonetin 3€ jarrupaloja (Token jarrupalat) saa olla vaihtamassa keväällä ja syksyllä, eli kuluvat todella nopeasti ainakin minun alla. Tietysti tästä kämpiltä lähtiessä joutuu kyllä hiukan jarruttelemaan joka kerta.

Onko jollain omakohtaista kokemusta että miten vaikkapa shimanon palat kestää? Mitään monien kymppien paloja ei tarvitse ehdottaa kun ei ole varaa sellaisiin :itku:.
Kuitenkin vain 3€. Shimanon palat on ainakin sen 2/3 kertaa kalliimpia.
Pehmeiden palojen kuvittelisi myös jarruttavan paremmin, joten vaikea sanoa voitetaanko mitään.
Vertailu eri ihmisten kesken, jotka käyttävät jarruja eri tavalla ja eri paikoissa ei ole kovin hyödyllistä.
Kyllä se tarttee vain kokeilla itse.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Putsasin DT Swiss 240 vapaarattaan ja uudet rasvat tilalle. Tuo olikin hiukan erilainen mitä Youtube pätkissä näkyi, tuo sisempi ratas onkin kiinteä eikä kuulukkaan tässä kohtaa repiä pois. Rasvaa vaan väliin ja hiljeni selkeesti mutta eiköhän ne sieltä kulu pois kohta.

240 onkin vähemmän liikkuvia osia sisuksissa kuin 350, tai sitten toi 240 on yksinkertaistettu johonkin vanhempaan versioon nähden.

EDIT: taitaa ollakin 240 "EXP" malli kyseessä.

IMG_20220505_175857_Bokeh.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Kuitenkin vain 3€. Shimanon palat on ainakin sen 2/3 kertaa kalliimpia.
Pehmeiden palojen kuvittelisi myös jarruttavan paremmin, joten vaikea sanoa voitetaanko mitään.
Vertailu eri ihmisten kesken, jotka käyttävät jarruja eri tavalla ja eri paikoissa ei ole kovin hyödyllistä.
Kyllä se tarttee vain kokeilla itse.
Joo no ei se vaihtamisen hinta ollut se pointti. Vanha kunnon jalkajarru kestänee isältä pojalle, eli olisi pitänyt vain ostaa joku 7-vaihteinen fillari aikoinaan. Ei ole itsellä kovin suurta innostusta vaihtaa ja säädellä noita jarrupaloja jatkuvasti kulumisen takia. Kunhan ajattelin, että varmaan joku muukin on voinut huomata saman ja osaisi antaa arviota, että miten laatumerkkiset kestää vs halvat paskat vai onko niissä edes mitään eroa. Kyllä sen tajuan, että testaamalla se selviää mutta mieluummin kysyn jos sitä kautta selviää, että shimanon palat ovat/eivät ole yhtään sen laadukkaampia. Jos sattuisi joku sellainen vastaamaan, joka jarruttelee 10x päivässä enemmän kuin minä ja on huomannut, että shimanot kestää 3x kauemmin niin kyllähän se antaa osviittaa laadusta.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
581
Yritin etsiä tästä ketjusta jarrupala hakusanalla muttei tullut mitään tai sitten en osaa hakea oikein. Kiinnostaisi kuulla kommenttia, että kuinka usein joudutte vaihtelemaan jarrupaloja. Pyörä on itsellä sellaisessa peruskäytössä, eli pari kertaa viikossa ~6-8km matka ja muuten jotain perus kauppareissua ja kaupungilla käyntiä ~3km. Tuntuu, että näitä tokmannin/motonetin 3€ jarrupaloja (Token jarrupalat) saa olla vaihtamassa keväällä ja syksyllä, eli kuluvat todella nopeasti ainakin minun alla. Tietysti tästä kämpiltä lähtiessä joutuu kyllä hiukan jarruttelemaan joka kerta.

Onko jollain omakohtaista kokemusta että miten vaikkapa shimanon palat kestää? Mitään monien kymppien paloja ei tarvitse ehdottaa kun ei ole varaa sellaisiin :itku:.
Jos ajat esim. 20km viikossa, niin se tekisi n. 1000km vuodessa. Kyllä normaalien jarrupalojen pitäisi ainakin 1000km kestää, vaikka ajaisikin huonolla säällä. Kannattaa ehkä tarkistaa, ettei siinä vanteessa ole mitään epätasaisuuksia mitkä söisivät jarrupalat noin nopeasti? Ja voihan Shimanot ottaa testiin, setin saa varmaan alle 20e.
 
Liittynyt
15.01.2019
Viestejä
47
Saisko mielipiteitä tästä Tunturi Competition -22 - Bikeplanet.fi ? näyttäisi hinnan puolesta sopivalta: 1699€. Muissa pyörissä on usein hiilikuitu etu-haarukka mutta onko sillä kuinka suuri merkitys ?
En usko että juurikaan voi huomata eroa nuin "läskeillä" renkailla ja tyypillisillä paineilla. Välityksetkin piisaa vaikka mihin, mutta eivät ole maantielle oikein mukavat. Pykälän välit jää vähän liian pitkiksi ja saattaa joissakin tilanteissa tympäistä, kun ei ole sitä justiin sopivaa vaihdetta. Mutta eihän tuo asfalttipyörä olekaan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Putsasin DT Swiss 240 vapaarattaan ja uudet rasvat tilalle. Tuo olikin hiukan erilainen mitä Youtube pätkissä näkyi, tuo sisempi ratas onkin kiinteä eikä kuulukkaan tässä kohtaa repiä pois. Rasvaa vaan väliin ja hiljeni selkeesti mutta eiköhän ne sieltä kulu pois kohta.

240 onkin vähemmän liikkuvia osia sisuksissa kuin 350, tai sitten toi 240 on yksinkertaistettu johonkin vanhempaan versioon nähden.

EDIT: taitaa ollakin 240 "EXP" malli kyseessä.

Joo tuo ero tulee juuri tuosta EXP versiosta, pitäisi lukea vapaaratas rungossa "EXP"
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Joo tuo ero tulee juuri tuosta EXP versiosta, pitäisi lukea vapaaratas rungossa "EXP"
Hankalampi muuten kunnolla putsata ratas kun ei ronski rasvanpoistoa ruiskuttaa tuonne ettei mene laakereille. Ne mitkä saa kokonaan pois niin näppärämpi huuhtasta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Hankalampi muuten kunnolla putsata ratas kun ei ronski rasvanpoistoa ruiskuttaa tuonne ettei mene laakereille. Ne mitkä saa kokonaan pois niin näppärämpi huuhtasta.
Ohan se kieltämättä vähän vaikeempi. Tosin eihän sitä juuri tarvi muualta rasvata, kuin sivellä noihin hampaisiin.

En ihan allekirjota tuota DT:n pävitettyä EXP mallia. Painoa saatu pois ehkä pari grammaa sen toisen jousen poistamisella, mutta samalla sitten sisusten vaihto (rattaiden/laakerien) vaatii erikoistyökalua. Voihan se olla että navan runko on halvempi koneistaa kun siihen ei tarvi niitä hampaita ulkokehälle työstää, vaan pelkästään kierre, mihin toi sisempi ratchet rengas ruuvataan.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Olikin astetta hankalampi renkaiden asennus ja litkutus näille Challenge Strada Bianca HTLR.

Ekaks ei meinannut mennä renkaalle millään, pirun tiukat, ja kun sai niin jää pinkeeksi littanaksi lätyksi. Tästä ongelma olikin sitten se ettei meinaa naksahtaa vanteelle millään kun niin jäykkää kamaa litteenä kiekkona vanteen päällä.

Piti laittaa litkut ennen kompuralla vanteelle nostoa, sekään ei auttanut toiseen vaan piti antaa olla yön yli litkuissa tyhjänä että saa tarpeeksi tiiviiksi ja painetta että onnistuu.

Nyt sain toisenkin nousemaan vanteelle, mutta litkua jäänyt myös venttiiliin ja ilmat pysyy nyt ilman venttiilin sieluakin :poop:

C684EFF4-C747-44EE-889F-34ACCC459622.jpeg

Ei muuten väliä mutta paineet sisällä 4,5 bar ja renkaassa lukee max 3 :x3:

Pitäiskö laittaa venttiilistä sisään vähän koskenkorvaa tms liuottimeksi jos haluaa tuon vaikka tyhjäksi joskus vai kovaa ajoa vaan? Kyllähän ne paineet sieltä kohta laskee.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Aika hyvin tukossa jos ilman sielua pitää ilmaa :redface:

Töki jollain auki, vai onko venttiillin runko mallia sivuille menevät ilmatiet?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Vapaarattaan kynnet mahdollisesti jumissa. Jos ei ajolla tokene niin sitten puhdistus ja rasvaus vapaarattaalle.
Osaisiko joku vielä auttaa tämän kanssa ja arvailla mistä voisi kyse, kun huoltoliikkeelle oli liian vaikeaa.

Eli ongelma joka ilmenee ainoastaan kovemmalla vauhdilla, yleensä alamäessä: kun polkemisen lopettaa, vapaaratas tärähtää niin että polkimissa tuntuu ja ketjut heilahtaa. Tuohan on mahdollisesti vaarallinen kun ketjut sopivasti pääsisivät irtoamaan jossain 40+ km/h vauhdissa...

Selostin tämän huoltoliikkeessä hyvin tarkkaan ja painotin että ei ilmene kuin reilummassa vauhdissa. Lopputuloksena pyörää haettaessa lappu käteen jossa "vapaarattaan/navan huolto", eikä pyörää luovuttaneella henkilöllä ollut mitään tarkempaa tietoa mitä tehty... No sitten kun ehdin kunnolla ajamaan niin ongelma on päällä aivan samalla tavalla kuin aiemminkin.

Itse kun en ole koskaan tuollaista irroittanut, niin monestako eri osasta tuo napa/vapaaratas koostuu ja mitä siellä voi olla rikki? Shimano kyseessä ja navan päällä lukee FH-RS470.

Jos tuo koko osa tarvitsee vaihtaa ja sen saatavuudessa on haasteita, onkohan muuta yhteensopivaa osaa olemassa? 11-vaihteinen takaratas, GRX-osasarja.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Tuossa takanavassa vapaaratas on yhtenäinen mötikkä, joka ei ole tarkoitettu avattavaksi tai huollettavaksi. En tiedä mitä huoltoliike teki, mutta ei ainakaan huoltanut vapaaratasta. Uusi osa on Shimano Y3G898040.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Tuossa takanavassa vapaaratas on yhtenäinen mötikkä, joka ei ole tarkoitettu avattavaksi tai huollettavaksi. En tiedä mitä huoltoliike teki, mutta ei ainakaan huoltanut vapaaratasta. Uusi osa on Shimano Y3G898040.
Kiitos, googlaamalla tuolla osanumerolla ei ainakaan nopeasti löydy mitään järkevää saatavuuden osalta. Sen löysin että ilmeisesti tuo FH-RS470 on jokin halpisosa (joka selittäisi uudehkossa pyörässä nopean hajoamisen), onko koko napa vaihdettavissa johonkin laadukkaampaan?
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Kiitos, googlaamalla tuolla osanumerolla ei ainakaan nopeasti löydy mitään järkevää saatavuuden osalta. Sen löysin että ilmeisesti tuo FH-RS470 on jokin halpisosa (joka selittäisi uudehkossa pyörässä nopean hajoamisen), onko koko napa vaihdettavissa johonkin laadukkaampaan?
On toki, mutta tuossa kannattaa miettiä että onko kustannustehokasta vaihtaa napa verrattuna kokonaan uuden kiekon ostoon. Siis periaatteessahan tuo ei maksa muuta kuin sen uuden navan, mutta kukaan ei varmastikaan rakenna ja rihtaa sitä kiekkoa ilmaiseksi. Varaosia lienee paras kysyä kivijaloista, jotka ovat Shimano Service Centerejä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
On toki, mutta tuossa kannattaa miettiä että onko kustannustehokasta vaihtaa napa verrattuna kokonaan uuden kiekon ostoon. Siis periaatteessahan tuo ei maksa muuta kuin sen uuden navan, mutta kukaan ei varmastikaan rakenna ja rihtaa sitä kiekkoa ilmaiseksi. Varaosia lienee paras kysyä kivijaloista, jotka ovat Shimano Service Centerejä.
Liike jossa asioin on juuri tuollainen valtuutettu shimanon huolto ja oli kyllä niin puupäistä toimintaa että ainakaan sinne ei huvita enää viedä :D Eikä ollut edes ensimmäinen kerta, viime vuonna kerroin huoltoon viedessä että vaihteet toimivat huonosti alaspäin vaihtaessa -> samanlaisena tuli huollettuna takaisin.

Mitä minun pitää huomioida kun katson uusia kiekkoja? Tuleeko niissä jarrulevyt mukana vai irrotetaanko ne vanhoista, miten muut osat? Tällä hetkellä ei haittaisi yhtään päivittää komponentteja jos niihin menee muutama satanen rahaa, kunhan saisi toimivan pyörän... Entä onko mitään järkeä vaihtaa pelkkää takakiekkoa vai pitääkö molemmat uusia jos siihen päätyy?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Liike jossa asioin on juuri tuollainen valtuutettu shimanon huolto ja oli kyllä niin puupäistä toimintaa että ainakaan sinne ei huvita enää viedä :D Eikä ollut edes ensimmäinen kerta, viime vuonna kerroin huoltoon viedessä että vaihteet toimivat huonosti alaspäin vaihtaessa -> samanlaisena tuli huollettuna takaisin.

Mitä minun pitää huomioida kun katson uusia kiekkoja? Tuleeko niissä jarrulevyt mukana vai irrotetaanko ne vanhoista, miten muut osat? Tällä hetkellä ei haittaisi yhtään päivittää komponentteja jos niihin menee muutama satanen rahaa, kunhan saisi toimivan pyörän... Entä onko mitään järkeä vaihtaa pelkkää takakiekkoa vai pitääkö molemmat uusia jos siihen päätyy?
Jarrulevyt eivät tule uusien kiekkojen mukana. Voi vaihtaa ne vanhasta kiekosta uuteen. Myös rataspakka vaihdetaan vanhasta uuteen.

Oma suositus uusiksi kiekoiksi on DT swissin GR1600/CR1600/ER1600. Laadukasta tavaraa ja irtoaa saksanmaalta alle 500€/setti. Noissa järjestys menee niin että GR on rajuimpaan gravel ajoon, CR sitten vähän iisimpään cyclocross ja er sitten sekalaiseen asfaltti/hiekkatie ajoon. Luonnollisesti rajuin on painavin näistä. Itse olen kyllä ajanut juurakkoisia polkuja ihan hyvää vauhtia noilla ER1600 kiekoilla eikä niiden kestossa ole ollut ongelmia. Olen toki aika kevyt kuski ~70kg.

ESIM: https://www.bike24.com/p2237667.html
 
Viimeksi muokattu:

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Mitä minun pitää huomioida kun katson uusia kiekkoja? Tuleeko niissä jarrulevyt mukana vai irrotetaanko ne vanhoista, miten muut osat? Tällä hetkellä ei haittaisi yhtään päivittää komponentteja jos niihin menee muutama satanen rahaa, kunhan saisi toimivan pyörän... Entä onko mitään järkeä vaihtaa pelkkää takakiekkoa vai pitääkö molemmat uusia jos siihen päätyy?
Olennaisinta on se, että kiinnitys on 12x142mm läpiakseli ja vapaaratas Shimano 11-vaihteinen, muuten kiekko ei sovi pyörääsi. Jos haluat käyttää vanhaa jarrulevyä, on sen kiinnitys oltava centerlock. Sitten vanteen leveys, joka vaikuttaa asennettavien kumien leveyteen, johonkin 15mm leveään maantiekiekkoon ei kannata gravelnakkia yrittää laittaa. Vanteen profiilin korkeus menee jo vähän hifistelyksi, mutta korkeampi profiili on (yleensä) aerodynaamisempi mutta myös painavampi. Etukiekkoa ei tietenkään ole pakko vaihtaa samalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Kiitos paljon molemmille. Pitää googlailla viikonlopun aikana lisää.

Samalla voisi tuhlata loputkin rahat kun alla on kolmatta kautta samat pyörän ensiasennusrenkaat ja vaihtuu samalla rysäyksellä helposti. Onko niistä suosituksia, kun ajo on juuri tuollaista kevyttä asfaltti- (80%)/ hiekkatieajoa (20%) mutta arvostan maksimaalisen rullaavuuden sijaan huolettomuutta pistosuojauksen kanssa että voi rauhassa ajella esim. kevään hiekoitushiekoilla ilman riskiä puhkeamisesta. Litkutushommia ei ehkä tällä hetkellä ole intoa opetella. Nykyiset on 40 mm leveät ja ehkä omaan ajoon liiankin maastokelpoiset.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Aika hyvin tukossa jos ilman sielua pitää ilmaa :redface:

Töki jollain auki, vai onko venttiillin runko mallia sivuille menevät ilmatiet?
Joo just sellanen, saattoi olla alaskinpäin joku pieni reikä, sivuille ainakin.

No pitää katella miten tuo menee, voi olla ettei liuottamatta aukee.

Jäi ainakin paineet ykkösellä :lol:
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
581
Kiitos paljon molemmille. Pitää googlailla viikonlopun aikana lisää.

Samalla voisi tuhlata loputkin rahat kun alla on kolmatta kautta samat pyörän ensiasennusrenkaat ja vaihtuu samalla rysäyksellä helposti. Onko niistä suosituksia, kun ajo on juuri tuollaista kevyttä asfaltti- (80%)/ hiekkatieajoa (20%) mutta arvostan maksimaalisen rullaavuuden sijaan huolettomuutta pistosuojauksen kanssa että voi rauhassa ajella esim. kevään hiekoitushiekoilla ilman riskiä puhkeamisesta. Litkutushommia ei ehkä tällä hetkellä ole intoa opetella. Nykyiset on 40 mm leveät ja ehkä omaan ajoon liiankin maastokelpoiset.
XXL:stä saisi Terra Speediä tällä hetkellä todella edullisesti. Nopea rengas, mutta nappulat kuluu nopeasti.
Huomiona vielä, että Continental toimii yhä Venäjällä, niin monella on mennyt sen takia ko. merkki boikottiin.

 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
152
Samalla voisi tuhlata loputkin rahat kun alla on kolmatta kautta samat pyörän ensiasennusrenkaat ja vaihtuu samalla rysäyksellä helposti. Onko niistä suosituksia, kun ajo on juuri tuollaista kevyttä asfaltti- (80%)/ hiekkatieajoa (20%) mutta arvostan maksimaalisen rullaavuuden sijaan huolettomuutta pistosuojauksen kanssa että voi rauhassa ajella esim. kevään hiekoitushiekoilla ilman riskiä puhkeamisesta. Litkutushommia ei ehkä tällä hetkellä ole intoa opetella. Nykyiset on 40 mm leveät ja ehkä omaan ajoon liiankin maastokelpoiset.
Samanlaisilla ajoilla olen itse pitänyt renkaasta Vittoria Terreno Dry. Saatavuus saattaa vaan olla tällä hetkellä huono.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Kiitos paljon molemmille. Pitää googlailla viikonlopun aikana lisää.

Samalla voisi tuhlata loputkin rahat kun alla on kolmatta kautta samat pyörän ensiasennusrenkaat ja vaihtuu samalla rysäyksellä helposti. Onko niistä suosituksia, kun ajo on juuri tuollaista kevyttä asfaltti- (80%)/ hiekkatieajoa (20%) mutta arvostan maksimaalisen rullaavuuden sijaan huolettomuutta pistosuojauksen kanssa että voi rauhassa ajella esim. kevään hiekoitushiekoilla ilman riskiä puhkeamisesta. Litkutushommia ei ehkä tällä hetkellä ole intoa opetella. Nykyiset on 40 mm leveät ja ehkä omaan ajoon liiankin maastokelpoiset.
Panaracer gravelking TLC.
Plus versio pistosuojatumpi, mutta hitaampi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Panaracer gravelking TLC.
Plus versio pistosuojatumpi, mutta hitaampi.
Tuo kevyt ja nopea rengas, helppo asentaa. Peukku sille.
Vähemmän pistosuojattuna menee herkemmin puhki, kun litkutteli niin tuntui ongelma poistuneen.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
69
Ite jättäisin Gravelkingit kauppaan veri Contien kaveriksi. GK on hieno rengas mutta meikällä on nyt yhteensä ollut noita käytössä 9 kpl. 2x GK, 4x GK SK, 2x GK SK 26" ja 1x GK SS. SS on selkeästi paras sekakäyttöön. Ei nappulaa mutta kuitenki kumia enemmän ottamassa vastaan ikäviä teräviä asioita toisin kuin perus GK (eli sliksi). SK taas rikkontui 2x lähtemällä delaminoitumaan. En tiedä oliko joku pistänyt läpi mutta renkaaseen tuli pullistuma ja heittoa kun kerrosten väliin alkoi kertyä ilmaa. Kyllähän ne rullaa kuin pöhölöt mutta ei enää kiitos.
Hyviä kokemuksia sen sijaan on välben G one Bitestä. Olin varma, että taas vaihdan jotain rullaavampaa alle mutta sehän onkin yllättävän notkea rengas ja nappulastaan huolimatta hyvin huilaa! Testit metallirummulla eivät ehkä mairittele mutta sakemannilehdistön testeissä on ollut yllättävän hyvä. Tosin vasta vuosi itsellä nuo ollleet ajossa niin ei pysty lopullisia johtopäätöksiä tekemään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
193
Ite jättäisin Gravelkingit kauppaan veri Contien kaveriksi. GK on hieno rengas mutta meikällä on nyt yhteensä ollut noita käytössä 9 kpl. 2x GK, 4x GK SK, 2x GK SK 26" ja 1x GK SS. SS on selkeästi paras sekakäyttöön. Ei nappulaa mutta kuitenki kumia enemmän ottamassa vastaan ikäviä teräviä asioita toisin kuin perus GK (eli sliksi). SK taas rikkontui 2x lähtemällä delaminoitumaan. En tiedä oliko joku pistänyt läpi mutta renkaaseen tuli pullistuma ja heittoa kun kerrosten väliin alkoi kertyä ilmaa. Kyllähän ne rullaa kuin pöhölöt mutta ei enää kiitos.
Hyviä kokemuksia sen sijaan on välben G one Bitestä. Olin varma, että taas vaihdan jotain rullaavampaa alle mutta sehän onkin yllättävän notkea rengas ja nappulastaan huolimatta hyvin huilaa! Testit metallirummulla eivät ehkä mairittele mutta sakemannilehdistön testeissä on ollut yllättävän hyvä. Tosin vasta vuosi itsellä nuo ollleet ajossa niin ei pysty lopullisia johtopäätöksiä tekemään.
Mulla GK SK tekis kanssa saman. Oletan, että sepeli rikkoi renkaan rungon rakenteen. Litku meni kerrosten väliin ja pulputti siellä, ei tullut enää hyvää rengasta tuosta. Nyt on 40mm Pirellin Gravel H tilalla ja siitä olisi haaveissa saada 45mm versio. Tai sitten GK SS+…
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Oliko kokemusta GK TLC versus Challenge Strada Bianca Pro HTLR suhteen?

Kun tuo Challenge pitäis olla rumputestaajan mukaan sekä rullaavampi että paremmin pistosuojattu.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Parit G-One speedit mulla halkeili yhden kesän jälkeen.
Oli tosin sitä vanhempaa ei addix kumia.
Jotain ne tössi ton addixin kanssa kun rullaavuus heikkeni ilmeisesti paljonkin.
Samaten halkeili sisäkumilliset contin 5000 renkaat.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Sopiiko tähän ketjuun pyörän kanssa olevat ongelmatkin?

Polkimen varren mutteri, joka siis kiinnittä varren runkoon löystyy tosi helposti jatkuvasti itsestään. Olen käyttänyt pari kertaa huollossakin, mutta ei korjaannu. Mitähän tuolle voisi tehdä? Isä ehdotti, että laita epoksia. Sitten ei saa auki, mutta en tiedä haittaako mitään. Tai tehoaako tuo keino. Mitään parempia ehdotuksia?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
193
Sopiiko tähän ketjuun pyörän kanssa olevat ongelmatkin?

Polkimen varren mutteri, joka siis kiinnittä varren runkoon löystyy tosi helposti jatkuvasti itsestään. Olen käyttänyt pari kertaa huollossakin, mutta ei korjaannu. Mitähän tuolle voisi tehdä? Isä ehdotti, että laita epoksia. Sitten ei saa auki, mutta en tiedä haittaako mitään. Tai tehoaako tuo keino. Mitään parempia ehdotuksia?
Onkohan huollossa laitettu kierrelukitetta? Sillä itse lähtisin. Tokihan tossa jotain häikkää on, jos se yrittää itsestään aueta.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Jokuhan tuossa on tosiaan pielessä, ei niiden pitäisi itekseen löystyä. Joko kierteet paskana tai osien toleranssit eivät ihan kohdillaan. Itse kokeilisin varmaan uusia polkimia jos kierrelukite ei auta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Onkohan huollossa laitettu kierrelukitetta? Sillä itse lähtisin. Tokihan tossa jotain häikkää on, jos se yrittää itsestään aueta.
En osaa sanoa, mutta veikkaan ettei ole laitettu. Kiitos, hommaan tuota ja testaan auttaako.

Pyörä on tosiaan ollut yli 10 vuotta mulla ja viime kesänä tämä alkoi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Jokuhan tuossa on tosiaan pielessä, ei niiden pitäisi itekseen löystyä. Joko kierteet paskana tai osien toleranssit eivät ihan kohdillaan. Itse kokeilisin varmaan uusia polkimia jos kierrelukite ei auta.
Polkimen varsi vaihdettiin jo kerran, mutta se ei auttanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Oma suositus uusiksi kiekoiksi on DT swissin GR1600/CR1600/ER1600. Laadukasta tavaraa ja irtoaa saksanmaalta alle 500€/setti. Noissa järjestys menee niin että GR on rajuimpaan gravel ajoon, CR sitten vähän iisimpään cyclocross ja er sitten sekalaiseen asfaltti/hiekkatie ajoon. Luonnollisesti rajuin on painavin näistä. Itse olen kyllä ajanut juurakkoisia polkuja ihan hyvää vauhtia noilla ER1600 kiekoilla eikä niiden kestossa ole ollut ongelmia. Olen toki aika kevyt kuski ~70kg.

ESIM: https://www.bike24.com/p2237667.html
Tilaukseen lähti CR:t, pari milliä leveämmät kuin ER, sopii paremmin gravel-rengaskokoihin. Renkaiksi arvoin Continental Terra Speedit 40 leveänä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
Hyvin huomaa eron aina talven jälkeen kun ottaa halvemman ja kalliimman pyörän varastosta ulos ajoon. Viime vuonna nishiki hybrid 401 oli päästänyt jarrunesteet ulos ja tänä vuonna toimii kyllä jarrut, mutta pitää hirveää ääntä siinä vaiheessa pysähtyy/on pysähtymäisillään. Mitähän tuohon voisi kokeilla? Lähtee melko järkyttävä ääni ja molemmissa jarruissa on sama. Kuuluu siis sellainen ujellus.

Canyonin kalliimpi pyörä toimii aina kuin uusi vaikka samassa varastossa ja olosuhteissa olisikin tuon nishikin vierellä majaillut.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Hyvin huomaa eron aina talven jälkeen kun ottaa halvemman ja kalliimman pyörän varastosta ulos ajoon. Viime vuonna nishiki hybrid 401 oli päästänyt jarrunesteet ulos ja tänä vuonna toimii kyllä jarrut, mutta pitää hirveää ääntä siinä vaiheessa pysähtyy/on pysähtymäisillään. Mitähän tuohon voisi kokeilla? Lähtee melko järkyttävä ääni ja molemmissa jarruissa on sama. Kuuluu siis sellainen ujellus.

Canyonin kalliimpi pyörä toimii aina kuin uusi vaikka samassa varastossa ja olosuhteissa olisikin tuon nishikin vierellä majaillut.
Palat pois, tiskaat ne fairylla, pari pyyhkäisyä hiekkapaperilla.
Levyt pyyhkäiset jollain rasvanpoisto aineella.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Päivitystä kesäromun hankintaprojektiin.

Ensimmäisenä ostin Torista jonkun Helkama hybridikonkelin kahvipaketilla (4.95€). Tajusin kuitenkin haukanneeni paskaa, kun ketju oli yhtenäinen mötikkä ja puolet vaihdevivusta puuttui. Totesin ettei tuohon kannata upottaa senttiäkään, siirtyi seuraavan henkilön ongelmaksi vitosella. Tässähän ollaan jo voitolla :smoke:.

Muutama päivä tuon jälkeen bongasin huoltoa kaipaavan Feltin maasturin myynnissä vitosella, tiedustelin pikaisesti ja myyty oli. Seuraavana päivänä olikin sama vehje myynnissä hp 200€. Lievä vitutus ja etsintä jatkuu.

Tänään se löytyi.
Upea Loop Colorado 26-tuumainen "maastopyörä". OVH on mukamas 200€, mutta näitäkin on ilmeisesti tyrkytetty Gigantissa kodinkoneiden mukana. Maksoin tästä mielestäni kohtuulliset 20€. Vaakaputkessa on pieni lommo, pulteissa ajan tuomaa patinaa ja renkaat ovat kuivat korput, mutta muuten tämähän on yllättävän hyvässä kunnossa. Tekniikkana toimii laadukas Shimano Tourney TZ takavaihtaja, RevoShift kahvat ja moderni kuusilehtinen (!) kierrepakka. Kaikki muu on jotain no-name romua.

Satula ja stemmi vaativat vähän vasaralla ja puuklapilla herkistelyä liikkuakseen, mutta sain pyörän melkein sopivan kokoiseksi. Ensiajolla ketju meni takapakan ja kiekon väliin, hirveä jumppa saada ulos. Pienen säädön jälkeen vaihteet toimivat riittävän hyvin, eli vähän sinne päin. Jarrut ovat lukkiutumatonta mallia, aika premium!

Ajotuntuma on kummallinen, pyörä on jäykkä, mutta ei hyvällä tavalla, en oikein osaa kuvailla. Kivikovat gripit joista puuttuu pari senttiä päädyistä eivät ainakaan auta. Vehje myös painaa kolme kertaa enemmän kuin maantiepyörä, vaikka tässä on vähemmän liikkuvia osia. Renkaat ovat umpisurkeat, mutta rullaavat paremmin kuin oletin, sentään pitävät ilmaa. Ehdottomasti paskin pyörä jolla olen ajanut, mutta kyllä tämä lähikauppaan kulkee.

Ripulimuovista valmistetut polkimet eivät oikein herätä luottamusta tuhannen watin sprintissä... Kaapissa olisi yhdet priimakuntoiset XT lukot joilla pyörän arvon voisi viisinkertaistaa, mutta koska tällä on tarkoitus ajaa Crocsit jalassa ja/tai kännissä, lukkopolkimet jääköön kaappiin. Ovatkohan kampien kierteet edes standardikokoisia?

Eipä kai muuta, päivittelen sitten kun konkeli lentää järveen vittusaatanoiden saattelemana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
496
Hieno kirjoitus Loopista :D
Ainoa kysymys on, että miksi ihmiset hankkivat tuollaisen tai vastaavia pyöriä...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Löytyykö markkinoilta sellaista yhden pyörän pyörätelinettä, joka a) pitäisi maastopyörän pystyssä (ei ole jalkaa) ja b) mahdollisesti nostaisi takapään ilmaan, että saa takarenkaan pyörimään?
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 595
Löytyykö markkinoilta sellaista yhden pyörän pyörätelinettä, joka a) pitäisi maastopyörän pystyssä (ei ole jalkaa) ja b) mahdollisesti nostaisi takapään ilmaan, että saa takarenkaan pyörimään?
Lähinnä myymäläkäyttöön tarkoitettuja taka-akselille laitettavia telineitä löytyy, näillä onnistuu myös vaihteiden säätö.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Lähinnä myymäläkäyttöön tarkoitettuja taka-akselille laitettavia telineitä löytyy, näillä onnistuu myös vaihteiden säätö.
Sellainenkin voisi kelvata. Tarkoituksena saada pysymään pyörä pystyssä ”varmasti” kun sitä ei käytetä ja vastaavasti jos esim. ketjuhuollon ajaksi saisi perän ilmaan ja pyörimään tyhjää.

Jos tulee valmistajia/myyjiä mieleen, niin laitatko linkkiä?
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
581
Tässä voisi olla yksi vaihtoehto.

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Tuo Bilteman ”teline” vaikuttaa hieman rimpulalta, mutta tuo tune stand voisi jo ollakin sellainen mitä etsiskellyt. Kiitos!

Helpottaa elämää kummasti kun asuu kerrostalossa eikä jaksa sellaista tripod-telinettä hommata :)
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Löytyykö markkinoilta sellaista yhden pyörän pyörätelinettä, joka a) pitäisi maastopyörän pystyssä (ei ole jalkaa) ja b) mahdollisesti nostaisi takapään ilmaan, että saa takarenkaan pyörimään?
Minulla on pari tällaista käytössä: https://www.bike24.com/p235504.html

Saa tosi käteveästi pyörät pysymään pystyssä, mutta ei kylläkään ole avuksi huoltotoimenpiteissä.
 
Liittynyt
03.02.2022
Viestejä
73
Pitäisi osata päättää, että ottaisiko Kona Honzon vai Big Honzo DL:n. Tykkään ajaa paljon haastavilla kivikko- ja juurakkopoluilla. Voisiko joku päättää puolestani?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Osaisikohan joku sanoa, että miten Cuben maastureissa tuo ohjauksen "rajoitin" on säädettävissä? Kaverilla on siis ongelmana, että sähköpyörän ohjaus kääntyy toiselle puolen 90 astetta ja toiselle ehkä 30-40 astetta. Ohjaustanko on siis suorassa kyllä, mutta tuo ohjauslaakeri tai sen limitteri on ilmeisesti päässyt kääntymään?
Kastelin kuvia ja manuaalia läpi, mutta missään ei ole mainintaa tuosta. Pyörä on toisella puolella Suomea, joten en en itse pääse tuota katsomaan, joten josko täällä jollakin olisi hajua? :smile:
Mainittakoon, että ulkopuolella putkessa ei ole mitään muuta rajoitinta. Ainoastaan suht normaali stemmi. Toki stemmi irti ja katsoo mitä sieltä löytyy on vaihtoehto, mutta josko tuohon jokin helpompikin keino olisi.
Jatässä kyseinen mankeli:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 285
Viestejä
4 196 525
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom