Pyöräily

Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
409
^Vaan miten käy sitten tien päällä, kun pitäisi sisuri vaihtaa ilman työkalua? Vai venyyköhän ne renkaat käytössä sen verran, että seuraavalla kerralla menee perus rengasraudoilla :)
Kuten sanottu, niin tuo on lähinnä tosiaan kiva olla kotona niitä vaikeimpia tapauksia varten. Tien päällä pärjätään sitten sillä mitä on ja jos ei pärjätä niin sitten soitetaan kaveri hakemaan autolla kotio.

Ite kun hoitelen koko perheen pyöriä, niin jotkut renkaat menee paikalleen suunnilleen puhaltamalla, toiset ei oikein millään.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 258
Mitä kapeampi rengas, niin sitä vaikeampi se on nostaa vanteelle. Saatika sitten jos se on teräsvaijerirengas, niin se voi olla todella vaikea nostaa ekaa kertaa. Taittuvakylkiset renkaat on yleensä helpompia.

Muistan kun graveliin asensin ekaa kertaa 28mm Marathon Plussat. Sai hikoilla ihan kunnolla, että sai nostettua vanteelle. Kun taas gravel kumit meni ihan vain sormella painamalla.

Eilen vaihdoin maasturiin 2,4" ja 2,6" kumit ja helposti menivät yhden kesän alla olleet kumit. Viime kesänä uutena nekin oli vähän hankalat saada.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Olenkohan unohtanut talven aikana miten polkupyörä toimii, vai onko jotain mahdollisesti pielessä :) Kävin ensimmäisen kerran tälle keväälle ajamassa paremmalla pyörälläni joka oli liikkeessä huollossa. Kun poljen kovempaa esim. loivassa alamäessä, lopetan polkemisen ja vapaaratas alkaa pyöriä, tuntuu n. puolen sekunnin viiveellä melko voimakas tärähdys kun jokin "ottaa kiinni". Vaihteet ym. kyllä toimii aivan täydellisesti.

Jotenkin tuo tuntuu vieraalta, vai kuuluuko noin tapahtua...? Nolaan itseni mieluummin ensin täällä kuin käyn kysymässä huollossa :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
497
Olenkohan unohtanut talven aikana miten polkupyörä toimii, vai onko jotain mahdollisesti pielessä :) Kävin ensimmäisen kerran tälle keväälle ajamassa paremmalla pyörälläni joka oli liikkeessä huollossa. Kun poljen kovempaa esim. loivassa alamäessä, lopetan polkemisen ja vapaaratas alkaa pyöriä, tuntuu n. puolen sekunnin viiveellä melko voimakas tärähdys kun jokin "ottaa kiinni". Vaihteet ym. kyllä toimii aivan täydellisesti.

Jotenkin tuo tuntuu vieraalta, vai kuuluuko noin tapahtua...? Nolaan itseni mieluummin ensin täällä kuin käyn kysymässä huollossa :D
Vapaarattaan kynnet mahdollisesti jumissa. Jos ei ajolla tokene niin sitten puhdistus ja rasvaus vapaarattaalle.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Onko suosituksia reitinsuunnittelu ohjelmalle? Laitteena edge 530 ja connectilla vähän tönkkö piirtää reittiä. Strava 60€/v aika suolainen pelkästään tähän käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 878
Pyörässä 7 vaihteinen shimano takavaihde. Vaihde vipu meni rikki, en tiedä mikä malli tuo on ja ei varmaan samankaista saa, mutta käykö tuohon mikä vaan shimano 7 vaihteinen vipu? Eli onko kaikissa noi vaihteiden "pykälät" vaijerin kireydelle samat?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 240
Löytyykö jotain hyviä pyöränlukkoja jossa avaus tapahtuisi kännykän avulla? Tai siis löytyy kun google sellaista kertoo mutta onko jotain suosituksia? Ketjulukko hakusessa jotta pyörän saa kiinni telineeseen tms eikä tarvitse avaimesta huolehtia.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 614
Löytyykö jotain hyviä pyöränlukkoja jossa avaus tapahtuisi kännykän avulla? Tai siis löytyy kun google sellaista kertoo mutta onko jotain suosituksia? Ketjulukko hakusessa jotta pyörän saa kiinni telineeseen tms eikä tarvitse avaimesta huolehtia.
No nyt on kyllä hieno idea. Näitä ei oo kai siksi kun "keyless-go" ei vaan toimi pyörissä.

Mieti sellanen skenaario että joku kolkkaa sut pyörän lähellä ja polkee sun kamat + pyörä menee..
 

SVS

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
123
Pyörässä 7 vaihteinen shimano takavaihde. Vaihde vipu meni rikki, en tiedä mikä malli tuo on ja ei varmaan samankaista saa, mutta käykö tuohon mikä vaan shimano 7 vaihteinen vipu? Eli onko kaikissa noi vaihteiden "pykälät" vaijerin kireydelle samat?
Jos takana on näkyvissä useita rattaita niin siihen käy Shimanon 7v vipu. (Kunhan edellinen ei ole mikään ikivanha kitkavipu.)
Jos näyttää tältä niin saman näköistä tilalle.

Jos kyseessä on napavaihde (yksi takaratas näkyvissä mutta monta vaihdetta) niin ne saattaa vaatia omanlaisen vivun. Esim. Shimano Alfine/Nexus
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 878
Jos takana on näkyvissä useita rattaita niin siihen käy Shimanon 7v vipu. (Kunhan edellinen ei ole mikään ikivanha kitkavipu.)
Jos näyttää tältä niin saman näköistä tilalle.

Jos kyseessä on napavaihde (yksi takaratas näkyvissä mutta monta vaihdetta) niin ne saattaa vaatia omanlaisen vivun. Esim. Shimano Alfine/Nexus
Tourney 7 rataspakka näyttää olevan takana ja rikkinäinwn vipu on sl-tx30-7r, tosin tätä samaa vipua ei oikein näytä saavan mistään helposti.

Taidan mennä tuolla motonetin vaihtoehdolla sitten.

Katselin youtube videota tästä vivusta ja pitäisi toimia ihan ok ilman vaijeriakin, oli siis jollain kädessä irrallisena ja kliksutteli. Omassani vipu on kokoajan samassa asennossa ja todella jäykkä, eikä voi kääntää mihinkään, vaikka vaijerinkin ottaisi pois. Joku hammastus tuolla näyttää olevan, mutta ehkä se vastakappale tms on tippunut pois tms.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
409
No nyt on kyllä hieno idea. Näitä ei oo kai siksi kun "keyless-go" ei vaan toimi pyörissä.

Mieti sellanen skenaario että joku kolkkaa sut pyörän lähellä ja polkee sun kamat + pyörä menee..
En tiedä oliko tämä nyt jotain huumoria, mutta miten tuo siis eroaa siitä, että joku kolkkaisi ja veisi avaimen taskusta?
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Tourney 7 rataspakka näyttää olevan takana ja rikkinäinwn vipu on sl-tx30-7r, tosin tätä samaa vipua ei oikein näytä saavan mistään helposti.

Taidan mennä tuolla motonetin vaihtoehdolla sitten.

Katselin youtube videota tästä vivusta ja pitäisi toimia ihan ok ilman vaijeriakin, oli siis jollain kädessä irrallisena ja kliksutteli. Omassani vipu on kokoajan samassa asennossa ja todella jäykkä, eikä voi kääntää mihinkään, vaikka vaijerinkin ottaisi pois. Joku hammastus tuolla näyttää olevan, mutta ehkä se vastakappale tms on tippunut pois tms.
Koitappa ruutata ihan ekana vaijerin asennusreiästä sinne vipumekanismin sisälle reilusti jotain ohutta öljyä ja varovasti yrität kliksutella vipua edes takasin. Jos se on vaan jumittunut liasta ym.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 240
No nyt on kyllä hieno idea. Näitä ei oo kai siksi kun "keyless-go" ei vaan toimi pyörissä.

Mieti sellanen skenaario että joku kolkkaa sut pyörän lähellä ja polkee sun kamat + pyörä menee..
En tiedä pitääkö tämä ottaa huumorilla vai ei. Kyseessä lasten/nuorten pyörä ja avaimen mukanaolo/-säilyminen on varsin kyseenalaista, kännykkä tuntuu pysyvän jotenkuten mukana.

Enkä oikeasti tajua miten tämä eroaa normilukosta em. tilanteessa enkä lukkoa ole tätä skenaariota varten edes hankkimassa.
 

sivusilmin

Tukijäsen
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
87
Onko suosituksia reitinsuunnittelu ohjelmalle? Laitteena edge 530 ja connectilla vähän tönkkö piirtää reittiä. Strava 60€/v aika suolainen pelkästään tähän käyttöön.
Käytätkö Connect mobiilisovellusta reittien tekoon vai weppipalvelua? Sovellus on superhuono, weppisivu vähemmän huono ja sitä olen itse käyttänyt.
 

Exe

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
105
Garminille voi piirrellä reittejä vaikka trailmapilla. Sieltä saa suoraan synkattua Garmin Connectiin. Yritin myös exportata reitin ja paras importoida käsin, mutta se ei jostain syystä toiminut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 878
Koitappa ruutata ihan ekana vaijerin asennusreiästä sinne vipumekanismin sisälle reilusti jotain ohutta öljyä ja varovasti yrität kliksutella vipua edes takasin. Jos se on vaan jumittunut liasta ym.
Ei ollut likaa, purin tuon ja jotain tuosta varmaan puuttui. Kehällä hampaita jotka pitäisi johonkin kynteen tms jäädä, mutta ei tuolla ollut mitään mihin ne olisivat jääneet.

Tuo linkin osa näyttää toimivan hyvin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
497
En tiedä pitääkö tämä ottaa huumorilla vai ei. Kyseessä lasten/nuorten pyörä ja avaimen mukanaolo/-säilyminen on varsin kyseenalaista, kännykkä tuntuu pysyvän jotenkuten mukana.

Enkä oikeasti tajua miten tämä eroaa normilukosta em. tilanteessa enkä lukkoa ole tätä skenaariota varten edes hankkimassa.
Sellanen lukko, jossa 4 numeroinen koodi. Ei tartte avainta kanniskella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
497
Eikä muistaa koodia. Voi tölkin palalla avata 10s sisällä.
Sen koodin voi sitten laittaa vaikka sinne puhelimen muistiin...meillä 7v. kaverilla pysynyt koodi muistissa.
Ja pyörä kun viedään niin ei sitä lukkoa lähdetä avaamaan kun leikkureilla saa vaijerin naps vaan auki...tai putken sähkörälläkällä, joita täälläpäin narkit kantaa repussa.
Eiköhän nämä pyöränlukot ole ihan vain sitä varten, että saa vakuutuksesta jotain takaisin jos pyörä viedään, sekä ettei pyörää oteta ihan hetken mielijohteesta kun on jotenkin lukittu eikä ihan vapaata riistaa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 240
Sen koodin voi sitten laittaa vaikka sinne puhelimen muistiin...meillä 7v. kaverilla pysynyt koodi muistissa.
Ja pyörä kun viedään niin ei sitä lukkoa lähdetä avaamaan kun leikkureilla saa vaijerin naps vaan auki...tai putken sähkörälläkällä, joita täälläpäin narkit kantaa repussa.
Eiköhän nämä pyöränlukot ole ihan vain sitä varten, että saa vakuutuksesta jotain takaisin jos pyörä viedään, sekä ettei pyörää oteta ihan hetken mielijohteesta kun on jotenkin lukittu eikä ihan vapaata riistaa.
Missäpäin narkit on jo noin pitkällä touhuissa??

Joo, ehkäpä se numerokoodi -lukko on helpoin tässä kohtaa ja unohtaa high-tech.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Käytätkö Connect mobiilisovellusta reittien tekoon vai weppipalvelua? Sovellus on superhuono, weppisivu vähemmän huono ja sitä olen itse käyttänyt.
Kiitos, tämähän oli hyvä vinkki. Nettisivullahan toi piirtely sujuu oikein mallikkaasti, appiin verrattuna.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Oikeaa pyörää ei oikein viitsi mihinkään jättää ilman valvontaa, eikä kolmekiloisen Kryptoniten hinaaminen mukana ole järin hauskaa, joten ajattelin ostaa kesäksi toisen (siis neljännen) pyörän.

Koska pyörä olisi tarkoitus jättää kaupan pihaan tai rannalle ilman lukkoa, hinta saisi olla siinä muutaman kympin hujakoilla.

Kuvittelin nappaavani Torista sellaisen "maastopyörän", joita elektroniikkaliikkeet antavat jääkaapin kylkiäiseksi. Mielestäni nuo ovat enimmäkseen ongelmajätettä, ja minulle pitäisi maksaa moisen romun poisviennistä, mutta pyynnit vaihtelevat 50€-200€ välillä, ei jatkoon :tdown:. Halvemmalla löytyy joko 12"-20" lasten pyöriä tai korjauskelvottomia valurauta-ankkureita. Tori taitaa olla no-go, mutta laitan vielä ostoilmoituksen josko jotain löytyisi.

Ajatuksia tai ideoita? Mistä moista romua kannattaisi etsiä, vai ovatko odotukseni aivan liian korkeat?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Oikeaa pyörää ei oikein viitsi mihinkään jättää ilman valvontaa, eikä kolmekiloisen Kryptoniten hinaaminen mukana ole järin hauskaa, joten ajattelin ostaa kesäksi toisen (siis neljännen) pyörän.

Koska pyörä olisi tarkoitus jättää kaupan pihaan tai rannalle ilman lukkoa, hinta saisi olla siinä muutaman kympin hujakoilla.

Kuvittelin nappaavani Torista sellaisen "maastopyörän", joita elektroniikkaliikkeet antavat jääkaapin kylkiäiseksi. Mielestäni nuo ovat enimmäkseen ongelmajätettä, ja minulle pitäisi maksaa moisen romun poisviennistä, mutta pyynnit vaihtelevat 50€-200€ välillä, ei jatkoon :tdown:. Halvemmalla löytyy joko 12"-20" lasten pyöriä tai korjauskelvottomia valurauta-ankkureita. Tori taitaa olla no-go, mutta laitan vielä ostoilmoituksen josko jotain löytyisi.

Ajatuksia tai ideoita? Mistä moista romua kannattaisi etsiä, vai ovatko odotukseni aivan liian korkeat?
Kyttäile kevät-talkoiden lavoja läpi?
 
  • Tykkää
Reactions: RTR
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
409
Oikeaa pyörää ei oikein viitsi mihinkään jättää ilman valvontaa, eikä kolmekiloisen Kryptoniten hinaaminen mukana ole järin hauskaa, joten ajattelin ostaa kesäksi toisen (siis neljännen) pyörän.

Koska pyörä olisi tarkoitus jättää kaupan pihaan tai rannalle ilman lukkoa, hinta saisi olla siinä muutaman kympin hujakoilla.

Kuvittelin nappaavani Torista sellaisen "maastopyörän", joita elektroniikkaliikkeet antavat jääkaapin kylkiäiseksi. Mielestäni nuo ovat enimmäkseen ongelmajätettä, ja minulle pitäisi maksaa moisen romun poisviennistä, mutta pyynnit vaihtelevat 50€-200€ välillä, ei jatkoon :tdown:. Halvemmalla löytyy joko 12"-20" lasten pyöriä tai korjauskelvottomia valurauta-ankkureita. Tori taitaa olla no-go, mutta laitan vielä ostoilmoituksen josko jotain löytyisi.

Ajatuksia tai ideoita? Mistä moista romua kannattaisi etsiä, vai ovatko odotukseni aivan liian korkeat?
Kierrätyskeskus myy kunnostettuja pyöriä. Ei niitä tiettyy kunnostettuna ihan ilmaiseksi saa, mutta voihan sieltä kysäistä olisko joku vielä kunnostamaton, jonka saisi vielä halvemmalla.

Edit: Mulla on muuten parikyt vuotta vanha Trek hybridi, josta on ainakin keskiö paskana, muuten se saattaa olla lähes ajokunnossa. Tarkoitus on ollut viedä tuo kierrätyskeskukseen, kun en enää jaksanut laittaa kuntoon. Sen saat hakea ilmaiseksi Vantaalta jos haluat pikku projektin. En anna mitään takuita kyllä joutuuko siihen paljon muutakin askartelemaan, mutta kyllä se suunnilleen ajokunnossa oli ennen tuota keskiön hajoamista.
 
Viimeksi muokattu:

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Edit: Mulla on muuten parikyt vuotta vanha Trek hybridi, josta on ainakin keskiö paskana, muuten se saattaa olla lähes ajokunnossa. Tarkoitus on ollut viedä tuo kierrätyskeskukseen, kun en enää jaksanut laittaa kuntoon. Sen saat hakea ilmaiseksi Vantaalta jos haluat pikku projektin. En anna mitään takuita kyllä joutuuko siihen paljon muutakin askartelemaan, mutta kyllä se suunnilleen ajokunnossa oli ennen tuota keskiön hajoamista.
Kiitos tarjouksesta. Jos tuossa on käyttökelpoiset renkaat niin voisin ehkä tulla hakemaan. Kierrätyskeskus on käynyt mielessä, mutta ainakin viimeksi kun kävin, hinnat olivat aivan pilvissä.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 597
Ajatuksia tai ideoita? Mistä moista romua kannattaisi etsiä
U6 Kyläsaaressa, varsinkin korjaustaitoinen saattaa tehdä löytöjä, romupyörät taitaa olla 10€ kipale,
Kasatut (1v) pyörät enemmän (välillä hienoja vintage yksilöitä)
Aukioloajat vähän hankalat ja usein sekalaisia "tyky" päiviä.
 
  • Tykkää
Reactions: RTR

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Canyonin ei-tubeless ready vanteet kun teippas ja litkutteli niin ei meinannut pysyä ilmat lainkaan takarenkaassa. Vaihdoin teipit ja Stans notube setin venttiilin tällaiseen DIY venttiiliin sisurista niin alkoi pitää. Vähän erikeepperiä kyytipojaksi :x3:

IMG_20220424_133733_Bokeh.jpg

Noissa Stans Notube setin venttiileissä ei ollut mitään o rankaita tiivistämään. En tiiä oliko eka teippaus huono mutta venttiilikin sihisi. Tuo sisurin pala alkoi pitää heti kun kippas litkut sinne sisäsaumoille kääntelemällä.

Pari muuta pyörää piti heti ilmat joissa jo Tubeless ready vanteet ja sellaset venttiilit joissa tiivisteitä mukana.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Tälläistä paksua vaijerilukkoa olen etsinyt.
Onko tietoja mistä mahdollisesti vois löytyä.
Monista paikoista kysellyt,mutta vastauksena. Ei Oota
Ulkomailta ei viitsi tilata.
Vähän tietoja. 25mm paksuutta,koko pituus 140 cm <--> 150 cm
Vastaavaa lukkoa löytyy,mutta pituus vaan 1metri joka on liian lyhyt.
Pitäis olla toi 1,4m <--> 1,5m
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
197
Noissa Stans Notube setin venttiileissä ei ollut mitään o rankaita tiivistämään. En tiiä oliko eka teippaus huono mutta venttiilikin sihisi. Tuo sisurin pala alkoi pitää heti kun kippas litkut sinne sisäsaumoille kääntelemällä.

Pari muuta pyörää piti heti ilmat joissa jo Tubeless ready vanteet ja sellaset venttiilit joissa tiivisteitä mukana.
Olen laittanut noihin Stanin(kin) venttiilieihin pienen leikatun palan sisuria lisäksi, niin ne alkaa pitämään ilmaa. Vaatii toki sen rikottavan tai rikkinäisen sisurin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Olen laittanut noihin Stanin(kin) venttiilieihin pienen leikatun palan sisuria lisäksi, niin ne alkaa pitämään ilmaa. Vaatii toki sen rikottavan tai rikkinäisen sisurin.
Jep, siltä näyttää että saattaa helpolla falskata. Mulla on pari tuollaista "erillistä" tubeless venttiiliä joissa tiivisteet erikseen --> no problem.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Eikö venttiilin kumikartio riitä tiivisteeksi? Puhutaanko siis tästä perusmallista?

Jos tuo ei hyvin kiristettynä riitä, onko teipin venttiilireikä päässyt repeämään asentaessa? Tuo on ainut tapaus missä itsellä ollut ongelmia venttiilin tiivistymisessä
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Eikö venttiilin kumikartio riitä tiivisteeksi? Puhutaanko siis tästä perusmallista?

Jos tuo ei hyvin kiristettynä riitä, onko teipin venttiilireikä päässyt repeämään asentaessa? Tuo on ainut tapaus missä itsellä ollut ongelmia venttiilin tiivistymisessä
Ei tunnu riittävän, riippuu toki varmaan vanteesta / teipistä. Mutta verrattuna sellaisiin joissa tiivisteet (tai muuten vaan erimallia tms) niin tuntui jäävän melkein heti paineet.

Tosin eihän noista tiedä mistä vuotaa loppuenlopuks kun itse teipatut vanteet, mutta heti kun vaihtoi DIY venttiiliin niin toimi ja molemmilla vanteilla sihisi venttiilistä.

Teippiin tein pyöreän reiän enkä viiltoa, mutta hyvin saattaa olla siitäkin kiinni. Ehkä repeytynyt hiukan lisää venttiiliä laittaessa tms.

EDIT: mutta ostaisin noiden sijasta pykälää jytympää mallia joissa tiivisteitä reilummin mukana.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Ei tunnu riittävän, riippuu toki varmaan vanteesta / teipistä. Mutta verrattuna sellaisiin joissa tiivisteet (tai muuten vaan erimallia tms) niin tuntui jäävän melkein heti paineet.

Tosin eihän noista tiedä mistä vuotaa loppuenlopuks kun itse teipatut vanteet, mutta heti kun vaihtoi DIY venttiiliin niin toimi ja molemmilla vanteilla sihisi venttiilistä.

Teippiin tein pyöreän reiän enkä viiltoa, mutta hyvin saattaa olla siitäkin kiinni. Ehkä repeytynyt hiukan lisää venttiiliä laittaessa tms.
Luohan se toki luottamusta jos heti kerrasta pitää, ja jos jonkun kanssa on vähänkin ongelmaa niin näissä hommissa lentää olan yli. Tuo teipin rei'itys on tarkka paikka, mulla on tapana kuumentaa terävää ruuvimeisseliä sytkärillä ja painaa sillä läpi. Jos pääsee repeämään niin Stanin venttiilin pienellä tiivistepinnalla jää tosiaan helposti siitä kohtaa pihisemään.

Tämä kevät on kyllä taas harrastettu enemmän sitä toista pyöräilyä. Kevään ekalla maantielenkillä vanha Chorus-napa antoi periksi ja laippa halkesi parin pinnan kohdalta. Tuossa on jossain vaiheessa elämäänsä vaihtunut pinnojen suunta, ja tässä hyvä muistutus miksi se on alumiininavassa no-no. Juuri kun olin ehtinyt huoltaa viimeisen päälle, enkä siinä yhteydessä huomannut mitään varoitusta.

Uusi vastaava napa löytyi ebaysta - uutena myyty Centaur eli vapaaratasta ja kiristysrengasta lukuunottamatta sama, ja heti pinnat tilaukseen Actionsportsilta, joka oli Euroopan ainut molempia tarvittavia pituuksia myyvä liike. Napa saapui ja näytti tosiaan iskemättömältä, mutta laakerit tuntuivat hyvin kuivalta. Heti avatessa selvisi ettei tämä ollut uusi ollenkaan - akseli ja vapaaratas on vaihdettu tuoreempaan malliin, mikä oli iloinen yllätys kun vaparin uusiminen on jatkossa helpompaa. Laakerit taasen näyttivät hyvin kuluneelta ja muutama kuula oli täysin ruosteessa, onneksi laakerikehät on Velosportilla 6€/kpl. Tämä napa on tainnut toimia elinluovuttajana tuoreemmalle navalle, onneksi runko, vapari ja kartiot ovat hyvät.

Actionsports muisti ettei pinnoja olekaan tarpeeksi, kun kyselin tilannetta yli viikko tilauksen jälkeen. Tilaus peruutukseen ja yksi pinnapituus tilaukseen Roselta, toinen B-C:ltä. B-C voitti kisan, tilaus tuli kolmessa arkipäivässä kun Rose on vasta viikon kohdalla päässyt Suomeen. Odotellaan innolla seuraavaa yllätystä tämän kiekon kanssa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Luohan se toki luottamusta jos heti kerrasta pitää, ja jos jonkun kanssa on vähänkin ongelmaa niin näissä hommissa lentää olan yli. Tuo teipin rei'itys on tarkka paikka, mulla on tapana kuumentaa terävää ruuvimeisseliä sytkärillä ja painaa sillä läpi. Jos pääsee repeämään niin Stanin venttiilin pienellä tiivistepinnalla jää tosiaan helposti siitä kohtaa pihisemään.

Tämä kevät on kyllä taas harrastettu enemmän sitä toista pyöräilyä. Kevään ekalla maantielenkillä vanha Chorus-napa antoi periksi ja laippa halkesi parin pinnan kohdalta. Tuossa on jossain vaiheessa elämäänsä vaihtunut pinnojen suunta, ja tässä hyvä muistutus miksi se on alumiininavassa no-no. Juuri kun olin ehtinyt huoltaa viimeisen päälle, enkä siinä yhteydessä huomannut mitään varoitusta.

Uusi vastaava napa löytyi ebaysta - uutena myyty Centaur eli vapaaratasta ja kiristysrengasta lukuunottamatta sama, ja heti pinnat tilaukseen Actionsportsilta, joka oli Euroopan ainut molempia tarvittavia pituuksia myyvä liike. Napa saapui ja näytti tosiaan iskemättömältä, mutta laakerit tuntuivat hyvin kuivalta. Heti avatessa selvisi ettei tämä ollut uusi ollenkaan - akseli ja vapaaratas on vaihdettu tuoreempaan malliin, mikä oli iloinen yllätys kun vaparin uusiminen on jatkossa helpompaa. Laakerit taasen näyttivät hyvin kuluneelta ja muutama kuula oli täysin ruosteessa, onneksi laakerikehät on Velosportilla 6€/kpl. Tämä napa on tainnut toimia elinluovuttajana tuoreemmalle navalle, onneksi runko, vapari ja kartiot ovat hyvät.

Actionsports muisti ettei pinnoja olekaan tarpeeksi, kun kyselin tilannetta yli viikko tilauksen jälkeen. Tilaus peruutukseen ja yksi pinnapituus tilaukseen Roselta, toinen B-C:ltä. B-C voitti kisan, tilaus tuli kolmessa arkipäivässä kun Rose on vasta viikon kohdalla päässyt Suomeen. Odotellaan innolla seuraavaa yllätystä tämän kiekon kanssa.
Veikkaan kyllä myös että nuo Stanin venttiilit olis olleet noissa Tubeless readyissä ihan ok, mutta omat teippirei´itykset saattoi olla se kohta joka tarvii paremmat tiivisteet :hmm:

Navan halkeaminen ei kuullosta kivalle :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
617
Tälläistä paksua vaijerilukkoa olen etsinyt.
Onko tietoja mistä mahdollisesti vois löytyä.
Monista paikoista kysellyt,mutta vastauksena. Ei Oota
Ulkomailta ei viitsi tilata.
Vähän tietoja. 25mm paksuutta,koko pituus 140 cm <--> 150 cm
Vastaavaa lukkoa löytyy,mutta pituus vaan 1metri joka on liian lyhyt.
Pitäis olla toi 1,4m <--> 1,5m
Tuossa kuvan pakkauksessa lukee 1,5m, paksuudesta ei mainita mitään.

Oxford Barrier Kaapelin lukitus - Parhaat hinnat ▷ FC-Moto
Tuolla kuvauksessa on mainittu pituus 1,5m, paksuus 25mm, firmasta ei tietoa, sivut suomen kielellä, eli toiminee Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 597
Chorus-napa antoi periksi ja laippa halkesi parin pinnan kohdalta. Tuossa on jossain vaiheessa elämäänsä vaihtunut pinnojen suunta, ja tässä hyvä muistutus miksi se on alumiininavassa no-no.
Mielenkiintoista ainoat halkeamiset olen nähnyt säteettäisellä pinna rakenteellla. oliko tuo 3x rakenne?
Olihan rihtaus tasakireinen?
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Mielenkiintoista ainoat halkeamiset olen nähnyt säteettäisellä pinna rakenteellla. oliko tuo 3x rakenne?
Olihan rihtaus tasakireinen?
3x DT Revolutioneilla tosiaan. Napa on aikaväliltä 2002-2006 ja rakennettu kiekoksi monta kertaa: ostin käytettynä kiekkona, vaihdoin kehän Velocity A23:een 2017 ja 2019 tubeless-ongelmien jälkeen samoilla pinnoilla saman ERD:n DT Swissiin. Muistikuvat ja navan jäljet kertoo että pinnojen suunta on jostain syystä vaihtunut, ja tätä alumiininapa ei kestä kun pinnat on ensin asettuneet yhteen suuntaan.

Ensimmäinen ajatus tässä tosiaan oli, että nyt on basistin sävelkorvaan luottaen vedetty pinnat liian kireälle, ja hommasin vihdoin Parkin pinnankireysmittarin. Tuon hajonneen takanavan pinnat ehdin jo vetää löysiksi, mutta kävin muut itsetehdyt kiekot läpi ja kireydet on aika hyvin tasaisesti ja enemmänkin jäänyt hieman löysäksi. Vastaava etukiekko oli 900N luokkaa, kun vanteen maksimi on 1200N. Tiedä sitten tämän tarkkuudesta teräsjousen voimaan luottavana pelinä, mutta lienee sentään sinne päin.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
Väittäisin että kannattaa. Tuo on ollut aikanaan hyvä pyörä ja edelleen ihan rahanarvoinen vehje. Sanoisin kuitenkin että vaihda ne voimansiirron osat ja renkaat itse, ei ole todellakaan vaikeaa, ja ainoa tarvittava erikoistyökalu lienee takapakan irroitukseen. Iskarit sitten ammattihuoltoon.
Hieman eri mieltä.
Mulla oli muutama vuosi takaperin kuituinen -09 scott spark rc. Kovinta shittiä varmasti sinä vuonna ja paino sen 10kg
Sitten pistin kasaan spessun ruze jäykkäperän ja vielä "hitailla" plussakumeilla.
Voi ristus kuinka paljon paremmin se meni maastossa. Ja siitä on vielä menty eteenpäin, mitä tulee rungon geoon.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 597
Muistikuvat ja navan jäljet kertoo että pinnojen suunta on jostain syystä vaihtunut, ja tätä alumiininapa ei kestä kun pinnat on ensin asettuneet yhteen suuntaan.
Navan jäljet kertovat suunnan vaihtumisesta, tosin vanhoilla pinnoilla tavallisin virhe sotkea sisä ja ulkopuolen puolat keskenään (eri taivutuskulma) silloinkin pinna pettää ennen laippaa.

Noh turha ehkä murehtia uutta palikkaa ja uusia murheita kohti ;)
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 179
Saisko mielipiteitä tästä Tunturi Competition -22 - Bikeplanet.fi ? näyttäisi hinnan puolesta sopivalta: 1699€. Muissa pyörissä on usein hiilikuitu etu-haarukka mutta onko sillä kuinka suuri merkitys ?
Alurunkoja hifistelijät haukkuu epämukavaviksi ja se kuituhaarukka hieman sitä kyytiä pehmentää.
Ja niitä kuituhaarukoita saa kiinalaisilta nykyään niin halvalla, että saadaan mainittua hiilikuitu myyntitekstissä.
Halvemman pään konkeleissa ne kuituiset joustaa sen verran, että kun nousee putkelle polkemaan niin jarrulevy vähän kihnaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 894
En näe ongelmaa saksasta tilaamiselle, tälläkin hetkellä kolme Amazon.de tilausta tulossa.
Eihän tossa mitään ongelmaa ole.
Pistin kyselyä liikkeeseen.
Sitten vois laitella tilausta sisään,jos ei muualta löydy.
Eipä taida löytyä.

@ Lähti tilukseen.Eiköhän se sieltä tule.
DHL hoitaa kuljetuksen.Postikilut 8€
 
Viimeksi muokattu:

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Hieman eri mieltä.
Mulla oli muutama vuosi takaperin kuituinen -09 scott spark rc. Kovinta shittiä varmasti sinä vuonna ja paino sen 10kg
Sitten pistin kasaan spessun ruze jäykkäperän ja vielä "hitailla" plussakumeilla.
Voi ristus kuinka paljon paremmin se meni maastossa. Ja siitä on vielä menty eteenpäin, mitä tulee rungon geoon.
Juu, en toki kiellä etteikö nykymaasturit olisivat paljonkin parempia. Itselläkin kuiturunkoinen Canyon vuodelta 2010 ja kyllähän tuon tuntee olevan vanhus. Mutta jos tuon pyörän pistäminen ajokuntoon maksaa nyt vaikka 300€, niin samaan rahaan ei todellakaan saa läheskään yhtä hyvää pyörää uutena tai käytettynä.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Yritin etsiä tästä ketjusta jarrupala hakusanalla muttei tullut mitään tai sitten en osaa hakea oikein. Kiinnostaisi kuulla kommenttia, että kuinka usein joudutte vaihtelemaan jarrupaloja. Pyörä on itsellä sellaisessa peruskäytössä, eli pari kertaa viikossa ~6-8km matka ja muuten jotain perus kauppareissua ja kaupungilla käyntiä ~3km. Tuntuu, että näitä tokmannin/motonetin 3€ jarrupaloja (Token jarrupalat) saa olla vaihtamassa keväällä ja syksyllä, eli kuluvat todella nopeasti ainakin minun alla. Tietysti tästä kämpiltä lähtiessä joutuu kyllä hiukan jarruttelemaan joka kerta.

Onko jollain omakohtaista kokemusta että miten vaikkapa shimanon palat kestää? Mitään monien kymppien paloja ei tarvitse ehdottaa kun ei ole varaa sellaisiin :itku:.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Itsellä Shimano L03A palat olleet yli vuoden grävelissä ja vielä varmaan puolet kulutuspinnasta jäljellä. Hinta on kyllä valitettavasti suolainen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 796
Viestejä
4 203 883
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom