Postin kulkemisen vaikeus

Paketin noutopaikka 40km päässä väärässä kaupungissa vaikka lähikaupungissakin useita noutopisteitä.
Yksittäisiä tapauksia vituttanut noutaa 15km sisällä postinumerosta jostain peräkylien noutopisteistä minne ei mitään asiaa, mutta tämä oma henk.koht ennätys.
Liekö postin vittuilua kiina-pakettien tilaajille?
 
Paketin noutopaikka 40km päässä väärässä kaupungissa vaikka lähikaupungissakin useita noutopisteitä.
Yksittäisiä tapauksia vituttanut noutaa 15km sisällä postinumerosta jostain peräkylien noutopisteistä minne ei mitään asiaa, mutta tämä oma henk.koht ennätys.
Liekö postin vittuilua kiina-pakettien tilaajille?
Ei kait tuohon tarvitse kuin sen, että joku lajittelija erheessä nakkaa paketin väärään rullakkoon tms Jos joku haluaisi vidduilla, niin ehkä vdtöici jollain trukilla yli
 
Ei kait tuohon tarvitse kuin sen, että joku lajittelija erheessä nakkaa paketin väärään rullakkoon
Mikä postilla protokolla noiden "väärässä" noutopisteessä olevien pakettien kanssa?
Onko kellään kokemusta vaatimuksesta lähettää lähempään noutopisteeseen kun noutopiste useita kymmeniä kilometrejä väärässä paikassa?

Postin sivuilta:
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme siirtää lähetyksen haluamaasi paikkaan. Siirrosta veloitetaan kuljetusmaksu, jonka voit maksaa noudon yhteydessä.
Maksaako vaivan selvitellä asiaa vai pääseekö helpommalla vain noutaa pidemmältä?
 
Mikä postilla protokolla noiden "väärässä" noutopisteessä olevien pakettien kanssa?
Onko kellään kokemusta vaatimuksesta lähettää lähempään noutopisteeseen kun noutopiste useita kymmeniä kilometrejä väärässä paikassa?

Postin sivuilta:
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme siirtää lähetyksen haluamaasi paikkaan. Siirrosta veloitetaan kuljetusmaksu, jonka voit maksaa noudon yhteydessä.
Maksaako vaivan selvitellä asiaa vai pääseekö helpommalla vain noutaa pidemmältä?
Jos paketti on ohjautunut vahingossa väärään paikkaan, siirretään se ilmaiseksi lähemmäksi. Kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Mikä postilla protokolla noiden "väärässä" noutopisteessä olevien pakettien kanssa?
Onko kellään kokemusta vaatimuksesta lähettää lähempään noutopisteeseen kun noutopiste useita kymmeniä kilometrejä väärässä paikassa?

Postin sivuilta:
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin voimme siirtää lähetyksen haluamaasi paikkaan. Siirrosta veloitetaan kuljetusmaksu, jonka voit maksaa noudon yhteydessä.
Maksaako vaivan selvitellä asiaa vai pääseekö helpommalla vain noutaa pidemmältä?
Kyllä noita on lähempään noutopisteeseen saanut siirrettyä ilmaiseksi ainakin silloin kun on ollut selkeästi Postin virhe viedä paketti jonnekin hevonkuuseen noudettavaksi. Itselleni ei moisia ole osunut kohdalle mutta ainakin yksi tuttu sai paketin tulemaan lähipostiin kun valitti että paketti oli mennyt jonnekin about 50km päähän ja kuitenkin osoite oli paketissa ollut oikein eikä ollut mitään "omanoutopistettä" määritelty tuonne kauas. Jostakin syystä oli vain jaettu väärin ja oli mennyt toiseen kuntaan noutopisteeseen.
 
Ei pakettiautomaattien tiedoissa ole normaalisti kirjeiden jättöaikaa kun ei niillä sellaisia voi yleensä lähettää.

Oletko varma että tuo pasteamasi tieto oli nimenomaan kyseisestä pakettiautomaatista, eikä esim. samassa tilassa toimivasta noutopisteestä tjsp?
Olen.

Postin automaatti, S-market​


Ja tuon alla kellonajat jotka jo copy-pastasin.

Privasyistä en linkkaamaan fyysistä paikkaa mistä kirjoitin.
 
Katos Posti oli tehnyt ihan tiedotteen kiinapakettien ongelmista:

Mulla on nyt kolme pakettia tullissa. Tuon tiedotteen mukaan saattaisivat vielä korjata tietoja. Aikaisemmin aspa vakuutteli että kaikki tulliin jääneet palautuvat.

Nyt olen saanut kuitenkin pari pakettia läpi. Oma päätelmä on että vain joillakin toimijoilla on ongelmia tiedoissa. Mulla oli esim samalta kauppiaalta useampi paketti ja kaikki jäi tulliin. Eli ei kannata tilaa myyjältä LeftSitu mitään. Hyvityksen sain kuitenkin jo yhdelle paketille.
 
Tammikuun alussa tuli vielä aliexpressin lähetys normaalisti perille mutta nyt jäi tulliin. Postin aspa meinasi että saavat lähetykset eteenpäin mutta osa saattaa palautua lähettäjälle
 
Se on kyllä jännä miten tämmöset uudet vaatimukset tuntuu tulevan täysin yllättäen Postille ja siellä sitten hätä kädessä ihmetellään, että mitäs nyt tehdään.. Jotenkin kuitenkin semmonen fiilis, että noista direktiiveistä ym. kyllä tiedotetaan hyvissä ajoin ennen voimaanastumista, eikä muissa maissa tunnu olevan ongelmaa.. :rolleyes:
 
Se on kyllä jännä miten tämmöset uudet vaatimukset tuntuu tulevan täysin yllättäen Postille ja siellä sitten hätä kädessä ihmetellään, että mitäs nyt tehdään.. Jotenkin kuitenkin semmonen fiilis, että noista direktiiveistä ym. kyllä tiedotetaan hyvissä ajoin ennen voimaanastumista, eikä muissa maissa tunnu olevan ongelmaa.. :rolleyes:
Eiköhän tuon jokainen tiedä että tämä johtuu todennäköisesti siitä että kauppakamari on kovistellut ministeriä joka valuttanut paskaa alaspäin virastoon että jokaisen paketin sisällön kirjaus pitää olla hienoprinttiä myöten virheetön. Vaikka kuiteissa ja ioss järjestelmässä kaikki tuotteiden arvot lopulta ja alunperin menisikin ja olisi oikein. Puhdasta vittuilua ja kiusantekoa kuluttajien suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vahvaa suorittamista Postilta jälleen kerran, kyseessä siis Viroon menevä Samsungin vaihtolaite valmiiksi täytetyllä palautuslapulla joka nyt on ensin mennyt Norjaan ja sieltä vielä Ruotsiin, toivotaan että lopulta päätyisi oikeaan osoitteeseen. Ei ole kyllä aikaisemmin näin pahasti Posti sekoillut omalla kohdalla.

Screenshot_2025-02-28-07-03-43-28_99b5a0b19694f10c57987fe86c9b31fd.jpg
 
Itselläkin Aliexpressistä tilattujen tavaroiden kanssa ongelmia. Postin aspa käski olla tulliin yhteydessä ja sitten myyjään. Olin tulliin yhteydessä ja sanoivat että posti selvittää nämä ongelmat. Noh odotellaan jos posti selvittäisi ongelmat.

1740989810237.png
 
Siellä on jonkinlainen paskahalvauskohtaus paketinkäsittelyssä jos tulee EU:n ulkopuolelta.
Viiveitä EU:n ulkopuolelta tulevien pakettien tullauksessa
Ystävän Britanniasta lähettämä lahja on ollut jossain välihelvetissä jumissa 11. helmikuuta lähtien, en saanut edes ilmoitusta että se on tullut Suomeen kuin vasta 10 päivää myöhemmin siitä. Posti ohjeistaa tullaamaan, tullin sivut ei löydä mitään pakettia kyseisellä lähetyskoodilla. Ainut ohje tuntuu olevan että odota. Ei teknisesti pitäisi olla pelkoa että 20 päivän käsittelyaika on voimassa mutta ei yhtään yllättäisi jos saan kuulla yhdeksän päivän päästä että paketti on mennyt bumerangina takaisin lähettäjälle.
 
Tänään lähtenyt paketti nettikaupasta liikkelle, on jo lähtenyt kuljetukseen ensimmäisestä lajittelukeskuksesta ja OmaPosti näyttää arvioiduksi saapumisajaksi viikon päähän 11.3. Onko nyt jotain ongelmia tai ruuhkaa vai miten tuossa noin kauan kestää?
Edit: no nyt vaihtui arvioitu aika täksi päiväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on mullekin tulossa tuollainen SPxxxxxxxFI kiinapussi, eikä lupaavalta näytä. Muutamassa päivässä paketti Suomeen ja seurannan mukaan tullauskin olisi mennyt automaattisesti, mutta nyt posti sitten makuuttaa sitä jossakin "Rengaslajittelussa".

Arvioitu saapuminen
To 13.3.2025

07.03.2025 14:48
Lähetys on lajiteltu
Posti Rengaslajittelu
06.03.2025 15:43
Lähetys on kuljetuksessa.
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
06.03.2025 10:36
Lähetys on tullattu.
06.03.2025 10:36
Lähetyksen käsittelymaksu maksettu Postille
05.03.2025 07:17
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
01.03.2025 10:03
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.
 
Rengaslajittelu lienee tuo alihankkijan SOL hoitama erilliskäsittelyn lajittelu, ei sen kummempaa. Mitä meinasit makuuttamisella? Tänäänhän se on lajiteltu iltapäivällä.
 
Täällä kans paketti jumissa. Ei saa tullattua itse, eikä paketti ilmankaan liiku. Hitto että piti tilata tuota zigbee tavaraa, kun se ilmeisesti on ongelma. Paketissa olisi muutakin, lähinnä tärkeämpää työkalua, jotka pitäisi saada

Lähetyksen vaiheet
Kuljetuksessa
26.02.2025 19:44
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA
26.02.2025 15:52
Lähetys on kuljetuksessa.
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
26.02.2025 09:15
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen.
26.02.2025 08:07
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
Lue lisää
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
23.02.2025 04:16
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.
 
Täällä kans paketti jumissa. Ei saa tullattua itse, eikä paketti ilmankaan liiku. Hitto että piti tilata tuota zigbee tavaraa, kun se ilmeisesti on ongelma. Paketissa olisi muutakin, lähinnä tärkeämpää työkalua, jotka pitäisi saada

Lähetyksen vaiheet
Kuljetuksessa
26.02.2025 19:44
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA
26.02.2025 15:52
Lähetys on kuljetuksessa.
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
26.02.2025 09:15
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen.
26.02.2025 08:07
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
Lue lisää
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
23.02.2025 04:16
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.

Herää kysymys, miksi zigbee tavara on se ongelma? :)
 
Herää kysymys, miksi zigbee tavara on se ongelma? :)
Tuskin on zigbee-tavara ongelmana, enemmänkin veikkaisin että liittyy siihen samaan mitä nyt on enemmänkin ollut Postin ja Tullin kanssa että eivät jostain syystä ole noita paketin tietoja saaneet. Oma zigbee-laitteita sisältänyt paketti tuli pari viikkoa sitten ihan sukkana läpi, oli jopa litiumparistot valmiina laitteissa.
 
Oma aliexpress-paketti on ollut jumissa 20.2 lähtien. Onneksi tuossa on vain uusi näyttö varapuhelimeen mutta rahaa siitäkin on maksettu.
 
Tuskin on zigbee-tavara ongelmana, enemmänkin veikkaisin että liittyy siihen samaan mitä nyt on enemmänkin ollut Postin ja Tullin kanssa että eivät jostain syystä ole noita paketin tietoja saaneet. Oma zigbee-laitteita sisältänyt paketti tuli pari viikkoa sitten ihan sukkana läpi, oli jopa litiumparistot valmiina laitteissa.
Samaa mieltä, ei johdu sisällöstä. Kun vaihdoin myyjää, tuli samat tavarat ripeästi läpi. Ilmeisesti toiset myyjät osaa laittaa postitustiedot oikein ja toiset ei. Onneksi hyvityksiä on saanut melko hyvin. Onhan siinä ikävästi vaivaa kerjätä näitä hyvityksiä.

Onkohan nyt jumi syntynyt myös Kiinan päähän? Mulla viimeiset kaksi tilausta on jumittanut Kiinan päässä. Eivät vielä edes näy Postin seurannassa. Esim tämä on odottanut viikon lentoa:
1741521491270.png
 
Samaa mieltä, ei johdu sisällöstä. Kun vaihdoin myyjää, tuli samat tavarat ripeästi läpi. Ilmeisesti toiset myyjät osaa laittaa postitustiedot oikein ja toiset ei. Onneksi hyvityksiä on saanut melko hyvin. Onhan siinä ikävästi vaivaa kerjätä näitä hyvityksiä.

Onkohan nyt jumi syntynyt myös Kiinan päähän? Mulla viimeiset kaksi tilausta on jumittanut Kiinan päässä. Eivät vielä edes näy Postin seurannassa. Esim tämä on odottanut viikon lentoa:
1741521491270.png
Taitaa olla jotain ruuhkaa tosiaan Kiinan päässä, viimeisin tilaus on edennyt vähän normaalia hitaammin mutta näytti sentään eilen päässeen export-tullista läpi ja väittää lähteneensä maasta eli ehkä parin päivän päästä tulee Euroopan puolelle seurantaan. Tällä paketilla siis on mennyt tasan viikko päästä tuohon vaiheeseen kun normaalisti paketti pääsee samaan vaiheeseen noin 3 päivässä.
 
Huomenna tulee kaksi viikkoa, että Kiinasta tuleva ja tullaamista vaativa paketti on odotellut Postin selvityksiä ja tullausta en voi sitä ennen tehdä. Tsättäilin Aliexp-myymärin kanssa sujuvasti translatorin kautta lontoo<->kiina ja laittoi kuvan lähetystarrasta jonka oli lätkäissyt paketin päälle. Sitä taas simultaanitulkilla kiinasta kääntämään ja yhteystietojen lisäksi on tarraan printattu suunnilleen, notta: "General goods & charged goods", "Whether to bring batteries: Yes", "Does it contain non-liquid cosmetics: No". Eli ihan näin geneerinen ilmoitus sisällöstä ei yllättäen riitä ilman lisäselvityksiä.
 
Taitaa olla jotain ruuhkaa tosiaan Kiinan päässä, viimeisin tilaus on edennyt vähän normaalia hitaammin mutta näytti sentään eilen päässeen export-tullista läpi ja väittää lähteneensä maasta eli ehkä parin päivän päästä tulee Euroopan puolelle seurantaan. Tällä paketilla siis on mennyt tasan viikko päästä tuohon vaiheeseen kun normaalisti paketti pääsee samaan vaiheeseen noin 3 päivässä.
Tähän jatkokommenttina että kylläpä lähti sitten paketti tulemaan vauhdilla, aamulla tuli seurantaan että oli saapunut Hki-Vantaalle ja joku aika sitten tuli jo tieto että on mennyt läpi tullista ja on siirtynyt kuljetukseen. Eli hyvällä tuurilla huomenna jo noudettavissa pakettiautomaatista. Taitaa nykyään ainakin osa paketeista tulla suoraan Kiinasta Hki-Vantaalle koukkaamatta minkään muun euromaan kautta kun noin nopeasti tulee. Toki en ihmettelisi yhtään etteikö Posti onnistuisi tumpuloimaan tuon kanssa jotakin ja viivästyttämään tuota vielä viikolla...
 
Itsellä on kohta 1kk täynnä vantaalla lorvimista. Pari kertaa chatissa kysynyt mutta eivät osanneet sanoa muuta kun että pitää odottaa. Jotenkin vaan pelko persiissä että tuo on hukkunut jonnekin hyllyjen väliin...

1741694223229.png


(Seurannan status tällä hetkellä on "Sinulle on tulossa tullattava IOSS-lähetys, jonka tiedoissa on puutteita. Tullaa lähetys Tullin palvelussa." mutta ei onnistu tuokaan koska paketti ei ole saapunut edes tulliin asti vielä)
 
Itsellänikin tuossa vuoden vaihteen aikaan oli ongelmia yhden IOSS-paketin kanssa (Ameriikoista tuleva). Postin seuranta ilmoitti, että tiedot ovat puutteelliset eikä voi tullata ja käski tullata paketin Tullin sivuilla. Tulli puolestaan ilmoitti, että paketista puuttuu joku ihme numero joka kerta, kun sen yritti tullata ja käski ottaa yhteyttä kuljetusyritykseen.

Menin sitten lopulta Postin chattiin avautumaan tästä ja joku ystävällinen Marko siellä ilmoitti, että tätä numeroa ei kuluttajalähetyksissä pitäisi edes olla ja paketin tiedot on jotenkin ihan mutkalla. Hän laittoi asiaa eteenpäin johonkin ja käski parin päivän päästä kokeilla tullaamista uudestaan. Kuitenkin kuin ihmeen kaupalla parin tunnin päästä pakettiin ilmaantui merkintä, että se on tullattu ja se tuli ihan normaalisti perille.
 
Tulli puolestaan ilmoitti, että paketista puuttuu joku ihme numero joka kerta, kun sen yritti tullata ja käski ottaa yhteyttä kuljetusyritykseen.

Menin sitten lopulta Postin chattiin avautumaan tästä ja joku ystävällinen Marko siellä ilmoitti, että tätä numeroa ei kuluttajalähetyksissä pitäisi edes olla ja paketin tiedot on jotenkin ihan mutkalla. Hän laittoi asiaa eteenpäin johonkin ja käski parin päivän päästä kokeilla tullaamista uudestaan.
Oma tullausprosessi loppuu MRN-numeron puutteeseen. Postin tsätistä (x3) saanut vain cookie cutter vastauksia, että meillä on tällä hetkellä viiveitä ja linkki

Viiveitä EU:n ulkopuolelta tulevien pakettien tullauksessa

En epäile etteikö aspa voisi jotain asialle tehdä jos vain viitsisi, mutta toisaalta tällä hetkellä voi olla kumuloitunut jo sen tason backlogit temupaskaakin odottelemaan, että voi turhauttaa Postin aspassakin yksittäisiä edes yrittää edistää.
 
Itsellä lähetyksen (Ukrainasta) tullaus kaatuu nyt siihen että tullin asiointipalvelussa on ruuhkaa ja joudun odottamaan. Siis mitä ihmeen ruuhkaa siellä voi olla klo 21?!

Edit: onkin ilmeisesti huoltokatko, ilmoitus oli hämäävä, nyt pukkaa jotain servlet template erroria
 
Viimeksi muokattu:
Itsellänikin tuossa vuoden vaihteen aikaan oli ongelmia yhden IOSS-paketin kanssa (Ameriikoista tuleva). Postin seuranta ilmoitti, että tiedot ovat puutteelliset eikä voi tullata ja käski tullata paketin Tullin sivuilla. Tulli puolestaan ilmoitti, että paketista puuttuu joku ihme numero joka kerta, kun sen yritti tullata ja käski ottaa yhteyttä kuljetusyritykseen.
Juuri tuo ongelma on itsellänikin. Ilmeisesti tuo tilatieto on virheellinen (ja posti itsekin vahvisti tuon), paketti ei ole vielä tullissa, eikä sitä voi itse tullata kun tosiaan noita MRN- hylly-tjms tietoja ei ole olemassa. Ja postin pitäisi itse tullata tuo...mutta 3 kertaa nyt koittanut chatin kautta saada tuota eteenpäin mutta kun ei.
 
Temu tilaukset ainakin Matkahuollon kautta tulevat suhteellisen nopeasti. Aliexpressin lähetykset, jotka menevät toisen EU- maan kautta, ovat hitaita. PostNL hautoo paketteja Alankomaissa ainakin viikon ja ainoastaan Kiinasta Postille suoraan tulevat lähetykset tulevat yllättävänkin nopeasti. Yhtään en epäile, etteikö kiinalaiset tekisi tulliselvityksiä vähän suuripiirteisesti. :x3: Toistaiseksi on vielä toiminut.

Joskus tilasin Wish - kaupasta ja siellä ne kerää alvit vaan päältä ja lähetys jäi aina tullattavaksi kuitenkin. Sen jälkeen en ole enää tilannut sieltä.
 
Juuri tuo ongelma on itsellänikin. Ilmeisesti tuo tilatieto on virheellinen (ja posti itsekin vahvisti tuon), paketti ei ole vielä tullissa, eikä sitä voi itse tullata kun tosiaan noita MRN- hylly-tjms tietoja ei ole olemassa. Ja postin pitäisi itse tullata tuo...mutta 3 kertaa nyt koittanut chatin kautta saada tuota eteenpäin mutta kun ei.

Minulla ei tähän auttanut muu kuin valitus Netsille (kts viesti #10 816 )
 
Kokemuksia Postin ulkomaan pakettien korvauksista, jos paketti katoaa/vahingoittuu?

Olisi tarve lähettää vähän arvokkaampi paketti Alankomaihin. Postin Chätissä oli vähän epävarman oloinen asiakaspalvelija, jolta ei kovin suoria vastauksia saanut. Sen verran sain irti, että kuitin pitäisi riittää arvon todisteeksi. Vähän kuitenkin pelottaa, että jääkö korvaukset jostain syystä saamatta (tai osittain saamatta), jos paketille käykin jotain.

Postin tuote-ehdoissa lukee aiheesta (hyvin suppeasti) seuraavaa:
8.8 Korvaukset
Kansainvälisessä postiliikenteessä postien korvausvastuut on määrätty Maailman postiliiton sopimuksissa.

Pakettilähetys
Postipaketti ulkomaille ja Pikapaketti ulkomaille -lähetyksien katoaminen, anastaminen ja vahingoittuminen korvataan enintään 500 €/lähetys.

Kun paketin katoaminen täydellinen anastaminen tai täydellinen vahingoittuminen johtuu ylivoimaisesta esteestä, josta ei makseta vahingonkorvausta, lähettäjällä on oikeus suoritettujen kuljetusmaksujen takaisin saamiseen.

Eli posti kyllä maksaa max. 500€ korvauksia, mutta ehdoissa ei ole sanallakaan mainittu lasketaanko nuo korvaukset lähetyksen todellisen arvon mukaan vai jotenkin muuten (kuten kotimaan postissa taitaa olla painon mukaan). Hirvittää jo etukäteen onko tässä mahdollisuus ikuisuuksia kestävälle korvausväännölle...
 
Kävin lueskelemassa myös tuota Maailman postiliiton yleissopimusta:
3 Tavalliset paketit

3.1 Jos paketti katoaa, sen sisältö anastetaan kokonaan tai tuhoutuu täysin, lähettäjällä on oikeus Toimitusohjesääntöjen mukaiseen vahingonkorvaukseen. Jos lähettäjä on vaatinut summaa, joka on pienempi kuin Toimitusohjesäännöissä määritetty summa, nimetyt operaattorit voivat maksaa tämän pienemmän summan ja Saada sen mukaisen hyvityksen miltä tahansa muulta asiaan liittyvältä nimetyltä operaattorilta.

3.2 Jos paketin sisältö anastetaan osittain tai se vahingoittuu osittain, lähettäjällä on oikeus anastuksen tai vahingon todellista arvoa periaatteessa vastaavaan vahingonkorvaukseen.
ja
7 Kohdissa 2, 3 ja 4 mainituissa tapauksissa vahingonkorvaus lasketaan sen SDR:iksi muunnetun käyvän hinnan mukaan, joka oli samanlaisilla esineillä tai tavaroilla paikkakunnalla silloin, kun lähetys hyväksyttiin kuljetettavaksi. Käyvän hinnan puuttuessa vahingonkorvaus lasketaan samoin perustein arvioitujen esineiden tai tavaroiden tavan omaisen arvon mukaan.
ja
10 Lähtömaan nimetty operaattori voi halutessaan maksaa lähettäjille kansallisessa lainsäädännössään kirjatuille lähetyksille ja vakuuttamattomille paketeille määräämänsä vahingonkorvaukset edellyttäen, etteivät ne ole kohdissa 2.1 ja 3.1 määrättyjä vahingonkorvauksia pienempiä. Sama koskee osoitemaan nimettyä peraattoria maksettaessa vahingonkorvausta vastaanottajille.
Tästäkin saisi semmoisen kuvan, että Postin pitäisi kyllä korvata koko käypä arvo. Toivottavasti ei tule vastaan tilanne, että tästä joutuisi vääntämään :D

Ehkä tuon paketin kuitenkin uskaltaa näillä eväillä lähettää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 952
Viestejä
4 679 441
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom