Postin kulkemisen vaikeus

45 päivää maannut itsellä paketti Vantaalla. Ihan vähän ottaa päähän, näyttää että ei voi mitenkään vaikuttaa tilanteeseen.
N:nen kerran otin yhteyttä postin chattiin. Kun edellisella kerralla sanoivat, että tuo paketti lähtee huhtikuun alussa takaisin Japaniin (mikäli Posti ei saa tarvittavia tullaustietoja) eilen taas aspa sanoi ettei noita pistetä palautumaan jos käsittely on kesken. Ota tuostakin sitten selvää...mutta edelleen en ole keksinyt mitään tapaa millä saisi 1) tietää mikä hiton tieto sieltä muka puuttuu ja 2) miten sen tiedon saisi välitettyä Postille 3) todettua että pitäkää tunkkinne ja lähettäkää sitten se samantien takaisin lähettäjälle.
 
Toimiiko muilla OmaPosti? Itsellä ei. Puhelimen sovellus ja nettisivu tietokoneella antaa kirjautumista yrittäessä virheen.
 
Ainakin paikallisessa postissa paketista kieltäytyminen ja takaisinlähettämisen pyytäminen ei auta. Paketti seisoo hyllyssä, kunnes lähtee vasta noutoajan päätyttyä takaisin
Näin se varmaan on omassa tapauksessanikin. Paketti on vasta matkalla postin toimipisteeseen, eikä sitä pysty estämään sinne menemästä jos ei seurannassa ole sitä "en halua pakettia" vaihtoehtoa. Ei auta kuin odotella se viikko, ja sitten se kaksi viikkoa kun saavat palautettua rahat tilille.

Edit: Nyt näyttää taas omaposti toimivan.
 
Viimeksi muokattu:
mutta kyllä postikin voisi joustaa tällaisissa tapauksissa.
Kysehän on automatiikasta, kun lähetys menee lajittelukoneen läpi, siitä otetaan mitat ja paino, jos on ylityksiä, lähetys ohjautuu aivan eri paikkaan, eli tässä tapauksessa semmoiseen luisuun missä on ko. postitoimipaikan rullakko tms.

Aivan kuin näitä joku kerkiäisi mittailemaan ja punnitsemaan ja sen jälleen tuumailelaan, että hei laitetaas tämä Nyymi Nyymisen lähetys tonne toiseen paikkaan kun se ehkä olisi hänelle kivempi.

Ihmisten tuuhea kykenemättömyys ajatella asioita muuten kuin oman navan kautta ja unohtaa volyymien tuoman pakon tehostaa automatiikalla mahdollisimman paljon. Tämmöiset jokainen lähetys on yksilö maailman asiat ja tavat jäivät 70- ja 80-luvuille.
 
Ilmeisesti Kärkkäisellä ollut joku bugi kun ehdotti pikkupakettia tilaukselleni. Nyt kun laittaa saman tilauksen sisään, niin pikkupaketti ei ole enää tarjolla.

Joo, ymmärrän kyllä että automatiikka elää omaa elämäänsä mutta harmittaa ettei posti voi enää joustaa tuon paketin kulussa esim. siirtämällä noutopaikkaa lähemmäksi, esim postin pakettiautomaatejakin olisi paljon lähempänä kuin tuo postin toimipiste. Tuo automatiikka ei ilmeisesti osaa lähettää mitat ylittäviä pikkupaketteja muualle kuin postin toimipisteeseen, oli se sitten kuinka kaukana tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
mutta harmittaa ettei posti voi enää joustaa tuon paketin kulussa esim. siirtämällä noutopaikkaa lähemmäksi, esim postin pakettiautomaatejakin olisi paljon lähempänä kuin tuo postin toimipiste. Tuo automatiikka ei ilmeisesti osaa lähettää mitat ylittäviä pikkupaketteja muualle kuin postin toimipisteeseen, oli se sitten kuinka kaukana tahansa.
Se vaatisi sen, että lähettäjä pyytäisi muutosta Postilta, jonka jälkeen lähetys menisi takaisin Vantaalle lajitteluun ja sitten vietäisiin minne on pyydetty.

Sitten arvauksia miten innoissaan Kärkkäinen ottaa lisäkuluja lähetyksestäsi (tai Posti). Tuommoinen pienlähetys kun on kuitenkin halvinta bulkkia, ei siihen ihmisen kädet voi koskea montaa sekuntia tai se on tappiollinen.
 
N:nen kerran otin yhteyttä postin chattiin. Kun edellisella kerralla sanoivat, että tuo paketti lähtee huhtikuun alussa takaisin Japaniin (mikäli Posti ei saa tarvittavia tullaustietoja) eilen taas aspa sanoi ettei noita pistetä palautumaan jos käsittely on kesken. Ota tuostakin sitten selvää...mutta edelleen en ole keksinyt mitään tapaa millä saisi 1) tietää mikä hiton tieto sieltä muka puuttuu ja 2) miten sen tiedon saisi välitettyä Postille 3) todettua että pitäkää tunkkinne ja lähettäkää sitten se samantien takaisin lähettäjälle.
Oma reilun 200€ kinkkilähetys olisi tullausta vailla, jota ei voi tehdä koska MRN-numero puuttuu -> myymärin ilmoitus paketin sisällöstä lähetystarrassa on ollut ilmeisen puutteellinen sujuvaa käsittelyä varten -> Posti "selvittää" -> lähetys palautuu selvitystä odotellessa tai sitten ei, itse voi asialle tehdä hyvin rajallisesti mitään
 
Noniin, päättivät viimein lakata pitämästä löyhässä hirressä ja pistivät paketin takaisin lähettäjälle 47 päivän jälkeen. Helvetin hienoa, mukava selittää ystävälle kuinka heidän lähettämä tullivapaa lahja ei pääse perille asti.
 
Noniin, päättivät viimein lakata pitämästä löyhässä hirressä ja pistivät paketin takaisin lähettäjälle 47 päivän jälkeen. Helvetin hienoa, mukava selittää ystävälle kuinka heidän lähettämä tullivapaa lahja ei pääse perille asti.
No onhan tää nyt ihan perseestä! Miten tää on mennyt tällaiseksi sekoiluksi?!
 
No onhan tää nyt ihan perseestä! Miten tää on mennyt tällaiseksi sekoiluksi?!
Huono ajoitus milloin lähetti, joutui EU uudistuksen jalkojen alle. En tiedä kehtaako edes pyytää lähettämään uudelleen, vaikka Royal Mail nyt tietää laittaa kaikki vaadittavat lähetys tiedot muutoksen jälkeen. Hiukan vaan huvittaa kun neljään päivään sain täältä paketin Britteihin tutun kätösiin, ja tännepäin ei onnistunut lainkaan ja kestää ikuisuuden tapahtua yhtään mitään.
 
Hohhoijaa. Posti hukkas mun hollannista tulevan pikkupaketin ihan pakettipisteen nurkilla. Paketilla kokoa 60 x 50 x 25 cm. Painoakin miltei 6 kg, että ihan huomaamaton se ei ole. Postin chatin henkilön mukaan pitäis ottaa yhteys lähettäjään, mutta sanoin, että ei taida lähettäjä pystyä nyt auttamaan, kun paketti on teillä. Ja paketin koko pitäis selvittää, mutta kun sekin lukee ihan postilla lähetystiedoissa. On se vaikeaa välillä.
 
Miten tuo tullaaminen nykyään toimii (jos toimii) kun verot on maksettu jo ostoksen yhteydessä, mutta kauppa ei käytä IOSS?

Tuttu kauppa joka ennen lähetti Euroopasta lähetti nyt 2 pakettia 3:sta Kiinasta. Yksi noista istuu jo tullissa, ei näy tosin oma postissa vielä eikä kai ole tullut vielä paperistakaan kirjettä. Yksi paketti saapui jo Euroopasta.

Ilmeisesti ihan normaalisti kun saan tiedon Tullilta/Postilta lähetyksestä menen tullaamaan ja siellä on joku valinta että verot on jo maksettu oston yhteydessä?

Olisi pitänyt tilata Aliexpressistä eikä suoraan valmistajalta kun he sentään käyttävät IOSS.
 
Miten tuo tullaaminen nykyään toimii (jos toimii) kun verot on maksettu jo ostoksen yhteydessä, mutta kauppa ei käytä IOSS?
Amazonilla on esimerkiksi oma huolintayhtiö, eikä asiakas tullaa mitään. Pitää selvittää lähettäjältä, miten on hoidettu.
 
Miten tuo tullaaminen nykyään toimii (jos toimii) kun verot on maksettu jo ostoksen yhteydessä, mutta kauppa ei käytä IOSS?

Tuttu kauppa joka ennen lähetti Euroopasta lähetti nyt 2 pakettia 3:sta Kiinasta. Yksi noista istuu jo tullissa, ei näy tosin oma postissa vielä eikä kai ole tullut vielä paperistakaan kirjettä. Yksi paketti saapui jo Euroopasta.

Ilmeisesti ihan normaalisti kun saan tiedon Tullilta/Postilta lähetyksestä menen tullaamaan ja siellä on joku valinta että verot on jo maksettu oston yhteydessä?

Olisi pitänyt tilata Aliexpressistä eikä suoraan valmistajalta kun he sentään käyttävät IOSS.
Ei onnistu tullata 0-hinnalla ilman IOSS. Sun pitää ottaa yhteyttä myyjään ja pyytää sieltä alv-hyvitys.
 
Posti päätti täällä siirtää kaikki noudot, mitkä pitää henkkareilla noutaa 10km:n päähän. Julkisilla paketin noutamiseen menee nykyään sitten mukavat 1,5 tuntia. Autolla selviää keikasta sentään kolmessa vartissa. Kiitos taas posti.
 
Posti päätti täällä siirtää kaikki noudot, mitkä pitää henkkareilla noutaa 10km:n päähän. Julkisilla paketin noutamiseen menee nykyään sitten mukavat 1,5 tuntia. Autolla selviää keikasta sentään kolmessa vartissa. Kiitos taas posti.

Huh, missä kunnassa tehtiin tuollainen siirto? Tuo on melkein sama kuin täältä Helsingin lähiöstä pitäisi hakea pakettinsa keskustan Postitalosta.
 
Huh, missä kunnassa tehtiin tuollainen siirto? Tuo on melkein sama kuin täältä Helsingin lähiöstä pitäisi hakea pakettinsa keskustan Postitalosta.
Vantaa
Edit. Ja tuolta postitalosta hakis ihan samassa ajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Prkl.

Upsin akkua tässä odotellut. Edellinen tilaus batterydirectiltä dhl kautta, toimitusaika sovittiin Postin kanssa, tuli sovitusti.

Nonyt tämä toinen tilaus, sama toimitustapa.
Eilen näkyi Postin äpissä, kummastelin että nyt ei toimitusaikaa voi sopia, ajattelin että se ilmestyy kyllä tänään vaihtoehdoksi.
Ja vitut, nyt näkyi äpissä että yritetty toimittaa klo 0940.
No kaksi aikuista kotona, ja ei kyllä ole ovikello soinut saati ovea edes koputettu... ärrrr.
 
Mistäköhän tietäisi, onko tullausongelma jo korjattu? Oli tarkoitus tilata Aliexpressistä tarvikkeita.
Mulle on kyllä tullu alista monta tilausta ja niiden tullaus on hoitunut ilman sähellystä.

Yksi 45e tilaus Thaimaasta meni normaalin tulliprosessin kautta. Tosin 2 päivää kesti tulla lähetys Thaimaasta Suomeen ja sitten Suomen päässä sitä hillottiinkin huolella ja pari kertaa piti chatissa antaa tälle vähän lisävauhtia. Käsittelymaksua en saanut heti maksettua, se toi pari päivää lisää ja oli ihan itse aiheutettu. Tosin sen kirjaaminen seurantaan taas keski muutaman päivän.

1743581617770.png
 
Missäpäin Vantaata tämä?
Ja mistä tällainen tieto? Nimimerkillä 01390.
Edit. Kerrottakoon vielä paikkoja tuntemattomille, että kaiken lisäksi Tikkurila sijaitsee HSL:n C-vyöhykkeellä. Täällä asuvilla esim. keskustassa töissä käyvillä on yleensä AB-vyöhykkeiden lippu, jolla ei edes pääse pakettiaan Tikkurilasta noutamaan. Lisähintaa C-vyöhykkelle menosta tulee sellainen 3€.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäköhän tietäisi, onko tullausongelma jo korjattu? Oli tarkoitus tilata Aliexpressistä tarvikkeita.
Tämä keissi on odotellut Postin selvityksiä 25.2. lähtien. Ihan hänessään että saavatko koskaan tehtyä vai lähettävätkö takaisin.
 
Edit. Kerrottakoon vielä paikkoja tuntemattomille, että kaiken lisäksi Tikkurila sijaitsee HSL:n C-vyöhykkeellä. Täällä asuvilla esim. keskustassa töissä käyvillä on yleensä AB-vyöhykkeiden lippu, jolla ei edes pääse pakettiaan Tikkurilasta noutamaan. Lisähintaa C-vyöhykkelle menosta tulee sellainen 3€.

Toisaalta uudistuksen sivujen mukaan Tikkurilaan siirtyvät lähinnä allekirjoituksella kuitattavat kirjeet, osa ulkomaan lähetyksistä ja ne lähetykset, jotka pitää maksaa tiskillä.

Joka tapauksessa iso negatiivinen muutos, koska jokeribussilla 570 menee 37 minuuttia per suunta mennä Länsimäen K-marketista tuonne Tikkurilan K-markettiin. Eli menopaluuna tunnin reissu, samaan aikaan kun kävelen itse lähikauppaani ja takaisin 10 minuutissa, jossa voi vastaanottaa myös esimerkiksi kuitattavat kirjeet.

Itse siis kylmästi hakisin AB-lippulaisena pummilla tuolta Tiksistä nuo lähetykset, sillä 3,20€ tai 3,40€ BC-lipusta kyllä pännisi.
 
Toisaalta uudistuksen sivujen mukaan Tikkurilaan siirtyvät lähinnä allekirjoituksella kuitattavat kirjeet, osa ulkomaan lähetyksistä ja ne lähetykset, jotka pitää maksaa tiskillä.
Mitä tuokin sitten tarkoittaa? Toistaiseksi uudistuksen jälkeen 100% lähetyksistä (tullut ulkomailta) pitänyt hakea tuolta. Kotimaasta tilaan joka tapauksessa pakettiautomaattiin tai jollain muulla kuljetuksella.
 
Mistäköhän tietäisi, onko tullausongelma jo korjattu? Oli tarkoitus tilata Aliexpressistä tarvikkeita.
Kuten jo aiemminkin on mainittu, niin ihan hienosti AliExpress-paketit tuntuvat tulevan läpi. Itselläni ei ole ollut yhdenkään paketin kanssa ongelmia. En tiedä vaikuttaako se johonkin millä toimituksella tuolta tilaa, itse olen yleensä sillä Choice:lla ottanut ja se tulee seurattavana alusta loppuun asti. Ainakin niissä lähetyksissä on kuulemma (kavereiden juttujen perusteella) ollut ongelmia jotka ovat otettu sillä "free shipping" -tyylillä jotka tulevat postiluukkuun asti ilman täyttä seurantaa.
 
Mistäköhän tietäisi, onko tullausongelma jo korjattu? Oli tarkoitus tilata Aliexpressistä tarvikkeita.
Jaa-a, ite oon tilannu ihan normaalisti varmaan kolmattakymmenettä tilausta Alista tän vuoden puolella ja kaikki tullu tuttuun tapaan sukkana läpi ilman mitään säätöjä.

Edit. Itellä myös enimmäkseen "Choice"-tilauksia, mutta muutama muukin ja kaikki ilmasella toimituksella.
 
Kuten tuossa Postin häiriöilmoituksessa on mainittu:

"Viiveet johtuvat Euroopan Unionissa käytössä olevista turvatietovaatimuksista, jotka määrittävät sen, mitä tietoja paketissa on oltava sen saapuessa Suomeen. Jos paketin tiedot ovat puutteelliset, joudumme selvittämään ja täydentämään niitä Postissa. "

Jos sattuu arpa (lähettäjä) että nuo on vinossa, niin sittenpä odotellaan.
 
Minulle sanottiin Tullista, että virhe on tapahtunut Aliexpressin käyttämän huolintayhtiön tullatessa tavarat EU-alueelle. Ilmeisesti tuosta Cainiao:sta puhutaan (alin euroopan välivarasto). Silti kuitenkin myöhemmin tilattuja tavaroita olen vastaanottanut.

Tullin asiakaspalvelija pyysi selittämään myös asian Aliexpressille, koska heidän toimintatapansa on väärä ja ilman heidän korjausta toimintatapoihinsa. Tulee olemaan kasoittain takaisin lähteviä paketteja.
 
Mitä tuokin sitten tarkoittaa? Toistaiseksi uudistuksen jälkeen 100% lähetyksistä (tullut ulkomailta) pitänyt hakea tuolta. Kotimaasta tilaan joka tapauksessa pakettiautomaattiin tai jollain muulla kuljetuksella.
Käytännössä kaikki pienet ulkomailta tulevat lähetykset, joissa on seuranta (yleensä RR-alkuinen koodi). Posti käsittelee nuo kirjattuina kirjeinä ja vie tuonne toimipaikkaan noudettavaksi.
 
Mietinkin, että miksi ebay-tilaus on istunut Rahtitiellä 23.3 asti.

1.4 kirjautui Omapostin seurantaan, että muista maksaa tullit ja käsittelymaksut jotta paketti vapautuu. Mitään viestiä ei ole tullut että pitäisi jotain tehdä. Tulleja ei tule, koska on maksettu jo tilatessa, ja tuolla seurantanumerolla kun koittaa tulli.fi:ssä tehdä ilmoituksen, kertoo sivusto että tullit 0 euroa, paina tästä. Kun vien lomakkeen loppuun, tulee 'joku virhe' eikä paketti tullaudu. En kyllä ymmärrä nyt yhtään että mitä tässä pitäisi oikeasti tehdä.
 
Mietinkin, että miksi ebay-tilaus on istunut Rahtitiellä 23.3 asti.

1.4 kirjautui Omapostin seurantaan, että muista maksaa tullit ja käsittelymaksut jotta paketti vapautuu. Mitään viestiä ei ole tullut että pitäisi jotain tehdä. Tulleja ei tule, koska on maksettu jo tilatessa, ja tuolla seurantanumerolla kun koittaa tulli.fi:ssä tehdä ilmoituksen, kertoo sivusto että tullit 0 euroa, paina tästä. Kun vien lomakkeen loppuun, tulee 'joku virhe' eikä paketti tullaudu. En kyllä ymmärrä nyt yhtään että mitä tässä pitäisi oikeasti tehdä.
Itse soittaisin sinne Tullin asiakaspalveluun ja kysyisin. Ainakin silloin kun itse olen joskus sinne soitellut niin ovat olleet hyvin ystävällisiä ja neuvoneet hyvin ymmärrettävästi mitä pitää tehdä.
 
Oma kirjelähetys Yhdysvalloista seisonut tullissa kaksi viikkoa. Asiakaspalvelussa korjasivat yhteystiedot oikeaksi, mutta eipä tämä näyttänyt vaikuttavan lähetyksen käsittelyyn. "Odotellaan rauhassa.. juu joo jep". Ehkäpä ensi kerralla sitten DHL:llä tai vastaavalla..
 
Kuun vaihteessa EU:n turvatietovaatimus tuli voimaan maantie- ja junakuljetukseen. Ei välttämättä kuluttajien paketteihin vaikuta, kun tulevat usein lentorahtina.
 
Prkl.

Upsin akkua tässä odotellut. Edellinen tilaus batterydirectiltä dhl kautta, toimitusaika sovittiin Postin kanssa, tuli sovitusti.

Nonyt tämä toinen tilaus, sama toimitustapa.
Eilen näkyi Postin äpissä, kummastelin että nyt ei toimitusaikaa voi sopia, ajattelin että se ilmestyy kyllä tänään vaihtoehdoksi.
Ja vitut, nyt näkyi äpissä että yritetty toimittaa klo 0940.
No kaksi aikuista kotona, ja ei kyllä ole ovikello soinut saati ovea edes koputettu... ärrrr.

Mä just avauduin Postin chattiin, aikoi joku jamppa olla kuskiin yhteydessä ja SOITTAA mulle takaisin että miten homma hoidetaan...
Katotaan miten käy.

Tänä aamuna 0830 oli paketti ovella.
Tämä kuski kertoi eilisen kuskin sanoneen että ei ollut ovikelloa. Noh, oli ollut kodinhoitohuoneen ovella. Ja jos koputti, niin koputti kyllä hiljaa...

Niin ja Postin aspan tyyppi ei soittanut koskaan vaikka niin lupasi.
 
No tämähän oli kuin minun tarina. Mutta mikä siinä on, että sitä pakettia ei voi itse tullata ja ilmoittaa tarvittavia tietoja?
– Postille saapuu päivittäin satoja lähetyksiä, joista puuttuu vaatimusten mukainen lentoyhtiösanoma, jonka tuottaminen on lentoyhtiön vastuulla.
Eli tuota tietoa ei ilmeisesti saa toimittaa muut kuin itse lentoyhtiö.
 
Mutta mikä siinä on, että sitä pakettia ei voi itse tullata ja ilmoittaa tarvittavia tietoja?
Sattumalta eilen katsoin youtube rainan:

Tässä oli ostettu tavara lähettäjän tullaamana joka ei ollut tehnyt tätä ja selvittely oli vaikeaa mutta tullaamiseen liittyi että vastaanottaja ei voi suorittaa tullausta uudelleen. Tälle on videolla joku hieno nimikin.
 
Musiikkia sisältävä lähetys ollut nyt pari viikkoa Postin ja Tullin limbossa. Kun lähetyksen koittaa tullata, tulee ilmoitus ”Kuljetusyrityksen Tullille ilmoittama kuljetuksen MRN-numero tai sen tila on virheellinen.” Postin aspasta antavat vaan linkin tiedotteeseen ja käskevät odottamaan. Vituttaa suunnattomasti jos ko. lähetys lähtee takaisin Jenkkeihin! Ja tietenkin kaikilla hommassa mukana olevilla toimijoilla vastuuvapaus! :mad:
 
Eli tuota tietoa ei ilmeisesti saa toimittaa muut kuin itse lentoyhtiö.
Näin on ja sama kaikessa tuonnissa, oli sitten elementtinä vesi, ilma, raide tai maantie.

Käytännössä kulkevat sanomaliiikenteenä.

Toimijan on annettava sähköisesti turvatiedot kaikista tavaroista, jotka tuodaan Euroopan unionin alueelle tai viedään sieltä pois. Turvatiedot ovat toimija-, tavara-, kuljetus- ja reittitietoja.

Eli se pelkkä tuonti-ilmoitus on ihan eri asia.
 
Keltainen lehdistökin tarttunut aiheeseen:

"Antin paketti makaa Tullissa viikosta toiseen – ja uhkaa nyt palata Kiinaan"​


Oli kans tuo jo

Ville tilasi tuiki tärkeän paketin Yhdysvalloista – Suomen päässä alkoi päivien piina

Tulee mieleen, että mistä nää "yksittäistapaukset" nousee iltapaskojen jutuiksi? Ottaako nää henkiöt sinne itse yhteyttä että nyt tämmöstä perkele, juttu lehteen (nettiin) ja heti
 
Kyllä sitä viisastui ja tilailen Alilta vain pieniä tilauksia, kunhan saa ilmaiset toimituskulut. Odotan, että paketti lähtee maailmalle ennen seuraavaa tilausta. Nyt on jumissa 10 ostoksen paketti, 10:ltä eri myyjältä.

Muutenkin odotellut semiakuuttia tuotetta, että hommat edistyisivät.
 
Keltainen lehdistökin tarttunut aiheeseen:

"Antin paketti makaa Tullissa viikosta toiseen – ja uhkaa nyt palata Kiinaan"​


Tästä aiheesta on näköjään nyt enemmänkin uutisoitu:


Näitä Postin ja Tullin välisiä ongelmia näyttää olevan nyt paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 682
Viestejä
4 875 737
Jäsenet
78 687
Uusin jäsen
martin.piittisjarvi@gmail

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom