Postin kulkemisen vaikeus

Täällä kans paketti jumissa. Ei saa tullattua itse, eikä paketti ilmankaan liiku. Hitto että piti tilata tuota zigbee tavaraa, kun se ilmeisesti on ongelma. Paketissa olisi muutakin, lähinnä tärkeämpää työkalua, jotka pitäisi saada

Lähetyksen vaiheet
Kuljetuksessa
26.02.2025 19:44
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA
26.02.2025 15:52
Lähetys on kuljetuksessa.
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
26.02.2025 09:15
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen.
26.02.2025 08:07
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
Lue lisää
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
23.02.2025 04:16
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.
 
Täällä kans paketti jumissa. Ei saa tullattua itse, eikä paketti ilmankaan liiku. Hitto että piti tilata tuota zigbee tavaraa, kun se ilmeisesti on ongelma. Paketissa olisi muutakin, lähinnä tärkeämpää työkalua, jotka pitäisi saada

Lähetyksen vaiheet
Kuljetuksessa
26.02.2025 19:44
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA
26.02.2025 15:52
Lähetys on kuljetuksessa.
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
26.02.2025 09:15
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen.
26.02.2025 08:07
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
Lue lisää
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
23.02.2025 04:16
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.

Herää kysymys, miksi zigbee tavara on se ongelma? :)
 
Herää kysymys, miksi zigbee tavara on se ongelma? :)
Tuskin on zigbee-tavara ongelmana, enemmänkin veikkaisin että liittyy siihen samaan mitä nyt on enemmänkin ollut Postin ja Tullin kanssa että eivät jostain syystä ole noita paketin tietoja saaneet. Oma zigbee-laitteita sisältänyt paketti tuli pari viikkoa sitten ihan sukkana läpi, oli jopa litiumparistot valmiina laitteissa.
 
Oma aliexpress-paketti on ollut jumissa 20.2 lähtien. Onneksi tuossa on vain uusi näyttö varapuhelimeen mutta rahaa siitäkin on maksettu.
 
Tuskin on zigbee-tavara ongelmana, enemmänkin veikkaisin että liittyy siihen samaan mitä nyt on enemmänkin ollut Postin ja Tullin kanssa että eivät jostain syystä ole noita paketin tietoja saaneet. Oma zigbee-laitteita sisältänyt paketti tuli pari viikkoa sitten ihan sukkana läpi, oli jopa litiumparistot valmiina laitteissa.
Samaa mieltä, ei johdu sisällöstä. Kun vaihdoin myyjää, tuli samat tavarat ripeästi läpi. Ilmeisesti toiset myyjät osaa laittaa postitustiedot oikein ja toiset ei. Onneksi hyvityksiä on saanut melko hyvin. Onhan siinä ikävästi vaivaa kerjätä näitä hyvityksiä.

Onkohan nyt jumi syntynyt myös Kiinan päähän? Mulla viimeiset kaksi tilausta on jumittanut Kiinan päässä. Eivät vielä edes näy Postin seurannassa. Esim tämä on odottanut viikon lentoa:
1741521491270.png
 
Samaa mieltä, ei johdu sisällöstä. Kun vaihdoin myyjää, tuli samat tavarat ripeästi läpi. Ilmeisesti toiset myyjät osaa laittaa postitustiedot oikein ja toiset ei. Onneksi hyvityksiä on saanut melko hyvin. Onhan siinä ikävästi vaivaa kerjätä näitä hyvityksiä.

Onkohan nyt jumi syntynyt myös Kiinan päähän? Mulla viimeiset kaksi tilausta on jumittanut Kiinan päässä. Eivät vielä edes näy Postin seurannassa. Esim tämä on odottanut viikon lentoa:
1741521491270.png
Taitaa olla jotain ruuhkaa tosiaan Kiinan päässä, viimeisin tilaus on edennyt vähän normaalia hitaammin mutta näytti sentään eilen päässeen export-tullista läpi ja väittää lähteneensä maasta eli ehkä parin päivän päästä tulee Euroopan puolelle seurantaan. Tällä paketilla siis on mennyt tasan viikko päästä tuohon vaiheeseen kun normaalisti paketti pääsee samaan vaiheeseen noin 3 päivässä.
 
Huomenna tulee kaksi viikkoa, että Kiinasta tuleva ja tullaamista vaativa paketti on odotellut Postin selvityksiä ja tullausta en voi sitä ennen tehdä. Tsättäilin Aliexp-myymärin kanssa sujuvasti translatorin kautta lontoo<->kiina ja laittoi kuvan lähetystarrasta jonka oli lätkäissyt paketin päälle. Sitä taas simultaanitulkilla kiinasta kääntämään ja yhteystietojen lisäksi on tarraan printattu suunnilleen, notta: "General goods & charged goods", "Whether to bring batteries: Yes", "Does it contain non-liquid cosmetics: No". Eli ihan näin geneerinen ilmoitus sisällöstä ei yllättäen riitä ilman lisäselvityksiä.
 
Taitaa olla jotain ruuhkaa tosiaan Kiinan päässä, viimeisin tilaus on edennyt vähän normaalia hitaammin mutta näytti sentään eilen päässeen export-tullista läpi ja väittää lähteneensä maasta eli ehkä parin päivän päästä tulee Euroopan puolelle seurantaan. Tällä paketilla siis on mennyt tasan viikko päästä tuohon vaiheeseen kun normaalisti paketti pääsee samaan vaiheeseen noin 3 päivässä.
Tähän jatkokommenttina että kylläpä lähti sitten paketti tulemaan vauhdilla, aamulla tuli seurantaan että oli saapunut Hki-Vantaalle ja joku aika sitten tuli jo tieto että on mennyt läpi tullista ja on siirtynyt kuljetukseen. Eli hyvällä tuurilla huomenna jo noudettavissa pakettiautomaatista. Taitaa nykyään ainakin osa paketeista tulla suoraan Kiinasta Hki-Vantaalle koukkaamatta minkään muun euromaan kautta kun noin nopeasti tulee. Toki en ihmettelisi yhtään etteikö Posti onnistuisi tumpuloimaan tuon kanssa jotakin ja viivästyttämään tuota vielä viikolla...
 
Itsellä on kohta 1kk täynnä vantaalla lorvimista. Pari kertaa chatissa kysynyt mutta eivät osanneet sanoa muuta kun että pitää odottaa. Jotenkin vaan pelko persiissä että tuo on hukkunut jonnekin hyllyjen väliin...

1741694223229.png


(Seurannan status tällä hetkellä on "Sinulle on tulossa tullattava IOSS-lähetys, jonka tiedoissa on puutteita. Tullaa lähetys Tullin palvelussa." mutta ei onnistu tuokaan koska paketti ei ole saapunut edes tulliin asti vielä)
 
Itsellänikin tuossa vuoden vaihteen aikaan oli ongelmia yhden IOSS-paketin kanssa (Ameriikoista tuleva). Postin seuranta ilmoitti, että tiedot ovat puutteelliset eikä voi tullata ja käski tullata paketin Tullin sivuilla. Tulli puolestaan ilmoitti, että paketista puuttuu joku ihme numero joka kerta, kun sen yritti tullata ja käski ottaa yhteyttä kuljetusyritykseen.

Menin sitten lopulta Postin chattiin avautumaan tästä ja joku ystävällinen Marko siellä ilmoitti, että tätä numeroa ei kuluttajalähetyksissä pitäisi edes olla ja paketin tiedot on jotenkin ihan mutkalla. Hän laittoi asiaa eteenpäin johonkin ja käski parin päivän päästä kokeilla tullaamista uudestaan. Kuitenkin kuin ihmeen kaupalla parin tunnin päästä pakettiin ilmaantui merkintä, että se on tullattu ja se tuli ihan normaalisti perille.
 
Tulli puolestaan ilmoitti, että paketista puuttuu joku ihme numero joka kerta, kun sen yritti tullata ja käski ottaa yhteyttä kuljetusyritykseen.

Menin sitten lopulta Postin chattiin avautumaan tästä ja joku ystävällinen Marko siellä ilmoitti, että tätä numeroa ei kuluttajalähetyksissä pitäisi edes olla ja paketin tiedot on jotenkin ihan mutkalla. Hän laittoi asiaa eteenpäin johonkin ja käski parin päivän päästä kokeilla tullaamista uudestaan.
Oma tullausprosessi loppuu MRN-numeron puutteeseen. Postin tsätistä (x3) saanut vain cookie cutter vastauksia, että meillä on tällä hetkellä viiveitä ja linkki

Viiveitä EU:n ulkopuolelta tulevien pakettien tullauksessa

En epäile etteikö aspa voisi jotain asialle tehdä jos vain viitsisi, mutta toisaalta tällä hetkellä voi olla kumuloitunut jo sen tason backlogit temupaskaakin odottelemaan, että voi turhauttaa Postin aspassakin yksittäisiä edes yrittää edistää.
 
Itsellä lähetyksen (Ukrainasta) tullaus kaatuu nyt siihen että tullin asiointipalvelussa on ruuhkaa ja joudun odottamaan. Siis mitä ihmeen ruuhkaa siellä voi olla klo 21?!

Edit: onkin ilmeisesti huoltokatko, ilmoitus oli hämäävä, nyt pukkaa jotain servlet template erroria
 
Viimeksi muokattu:
Itsellänikin tuossa vuoden vaihteen aikaan oli ongelmia yhden IOSS-paketin kanssa (Ameriikoista tuleva). Postin seuranta ilmoitti, että tiedot ovat puutteelliset eikä voi tullata ja käski tullata paketin Tullin sivuilla. Tulli puolestaan ilmoitti, että paketista puuttuu joku ihme numero joka kerta, kun sen yritti tullata ja käski ottaa yhteyttä kuljetusyritykseen.
Juuri tuo ongelma on itsellänikin. Ilmeisesti tuo tilatieto on virheellinen (ja posti itsekin vahvisti tuon), paketti ei ole vielä tullissa, eikä sitä voi itse tullata kun tosiaan noita MRN- hylly-tjms tietoja ei ole olemassa. Ja postin pitäisi itse tullata tuo...mutta 3 kertaa nyt koittanut chatin kautta saada tuota eteenpäin mutta kun ei.
 
Temu tilaukset ainakin Matkahuollon kautta tulevat suhteellisen nopeasti. Aliexpressin lähetykset, jotka menevät toisen EU- maan kautta, ovat hitaita. PostNL hautoo paketteja Alankomaissa ainakin viikon ja ainoastaan Kiinasta Postille suoraan tulevat lähetykset tulevat yllättävänkin nopeasti. Yhtään en epäile, etteikö kiinalaiset tekisi tulliselvityksiä vähän suuripiirteisesti. :x3: Toistaiseksi on vielä toiminut.

Joskus tilasin Wish - kaupasta ja siellä ne kerää alvit vaan päältä ja lähetys jäi aina tullattavaksi kuitenkin. Sen jälkeen en ole enää tilannut sieltä.
 
Juuri tuo ongelma on itsellänikin. Ilmeisesti tuo tilatieto on virheellinen (ja posti itsekin vahvisti tuon), paketti ei ole vielä tullissa, eikä sitä voi itse tullata kun tosiaan noita MRN- hylly-tjms tietoja ei ole olemassa. Ja postin pitäisi itse tullata tuo...mutta 3 kertaa nyt koittanut chatin kautta saada tuota eteenpäin mutta kun ei.

Minulla ei tähän auttanut muu kuin valitus Netsille (kts viesti #10 816 )
 
Kokemuksia Postin ulkomaan pakettien korvauksista, jos paketti katoaa/vahingoittuu?

Olisi tarve lähettää vähän arvokkaampi paketti Alankomaihin. Postin Chätissä oli vähän epävarman oloinen asiakaspalvelija, jolta ei kovin suoria vastauksia saanut. Sen verran sain irti, että kuitin pitäisi riittää arvon todisteeksi. Vähän kuitenkin pelottaa, että jääkö korvaukset jostain syystä saamatta (tai osittain saamatta), jos paketille käykin jotain.

Postin tuote-ehdoissa lukee aiheesta (hyvin suppeasti) seuraavaa:
8.8 Korvaukset
Kansainvälisessä postiliikenteessä postien korvausvastuut on määrätty Maailman postiliiton sopimuksissa.

Pakettilähetys
Postipaketti ulkomaille ja Pikapaketti ulkomaille -lähetyksien katoaminen, anastaminen ja vahingoittuminen korvataan enintään 500 €/lähetys.

Kun paketin katoaminen täydellinen anastaminen tai täydellinen vahingoittuminen johtuu ylivoimaisesta esteestä, josta ei makseta vahingonkorvausta, lähettäjällä on oikeus suoritettujen kuljetusmaksujen takaisin saamiseen.

Eli posti kyllä maksaa max. 500€ korvauksia, mutta ehdoissa ei ole sanallakaan mainittu lasketaanko nuo korvaukset lähetyksen todellisen arvon mukaan vai jotenkin muuten (kuten kotimaan postissa taitaa olla painon mukaan). Hirvittää jo etukäteen onko tässä mahdollisuus ikuisuuksia kestävälle korvausväännölle...
 
Kävin lueskelemassa myös tuota Maailman postiliiton yleissopimusta:
3 Tavalliset paketit

3.1 Jos paketti katoaa, sen sisältö anastetaan kokonaan tai tuhoutuu täysin, lähettäjällä on oikeus Toimitusohjesääntöjen mukaiseen vahingonkorvaukseen. Jos lähettäjä on vaatinut summaa, joka on pienempi kuin Toimitusohjesäännöissä määritetty summa, nimetyt operaattorit voivat maksaa tämän pienemmän summan ja Saada sen mukaisen hyvityksen miltä tahansa muulta asiaan liittyvältä nimetyltä operaattorilta.

3.2 Jos paketin sisältö anastetaan osittain tai se vahingoittuu osittain, lähettäjällä on oikeus anastuksen tai vahingon todellista arvoa periaatteessa vastaavaan vahingonkorvaukseen.
ja
7 Kohdissa 2, 3 ja 4 mainituissa tapauksissa vahingonkorvaus lasketaan sen SDR:iksi muunnetun käyvän hinnan mukaan, joka oli samanlaisilla esineillä tai tavaroilla paikkakunnalla silloin, kun lähetys hyväksyttiin kuljetettavaksi. Käyvän hinnan puuttuessa vahingonkorvaus lasketaan samoin perustein arvioitujen esineiden tai tavaroiden tavan omaisen arvon mukaan.
ja
10 Lähtömaan nimetty operaattori voi halutessaan maksaa lähettäjille kansallisessa lainsäädännössään kirjatuille lähetyksille ja vakuuttamattomille paketeille määräämänsä vahingonkorvaukset edellyttäen, etteivät ne ole kohdissa 2.1 ja 3.1 määrättyjä vahingonkorvauksia pienempiä. Sama koskee osoitemaan nimettyä peraattoria maksettaessa vahingonkorvausta vastaanottajille.
Tästäkin saisi semmoisen kuvan, että Postin pitäisi kyllä korvata koko käypä arvo. Toivottavasti ei tule vastaan tilanne, että tästä joutuisi vääntämään :D

Ehkä tuon paketin kuitenkin uskaltaa näillä eväillä lähettää.
 
Tästäkin saisi semmoisen kuvan, että Postin pitäisi kyllä korvata koko käypä arvo. Toivottavasti ei tule vastaan tilanne, että tästä joutuisi vääntämään :D

Ehkä tuon paketin kuitenkin uskaltaa näillä eväillä lähettää.
Käytäntö voi poiketa lakiin ja sopimuksiin kirjatusta. Kaikki kiistatapauksethan pitää aina riitauttaa loppupeleissä oikeusteitse. Tarkoittaen että yksityisenä kuluttajana. Kun suhteutat oikeuskulut vs menetetyn omaisuuden arvoon. Lopputulema voi olla siis suuremmalla todennäköisyydellä persnettoa riippumatta siitä oletko oikeassa vai et. Asioiden oikeuskäsittely on erittäin kallista ja vaikka voittaisit jutun ei ole lainkaan taattua että tässä tapauksessa syytettynä oleva posti joutuisi maksamaan sinun oikeuskuluja. Jotka todennäköisesti ovat lähes poikkeuksetta suuremmat kuin itse tuotteen arvo.

Ainoa tapa millä tätä korvausvelvoitetta voitaisiin tarkentaa on jos valtion valvova viranomainen koventaisi toimia postia kohtaan. Mutta kuten tiedämme tätä ei tule tapahtumaan ensinnäkään sen takia koska valtio omistaa postin (korppi ei korpin silmää noki). Lisäksi käytäntö on osoittanut että valtion valvovien viranomaisten toimet jotka käsittävät postia ovat olleet enemmänkin siunaavia.

Näin olleen loppupeleissä postin kanssa se on aina enemmän tai vähemmän tuuripeliä ja rukoilua ettei paketille satu mitään matkan aikana. Onneksi nämä logistiikka ketjut pelaa kuitenkin suht hyvin vielä suomessa ja euroopassa ettei olla olla täysin banaanivaltioita vaikka se välillä siltä vaikuttaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko muillakin Postin "Lähetys on noudettavissa"-viestit noin puolentoista tunnin viiveellä nykyisin?
 
Täällä kans paketti jumissa. Ei saa tullattua itse, eikä paketti ilmankaan liiku. Hitto että piti tilata tuota zigbee tavaraa, kun se ilmeisesti on ongelma. Paketissa olisi muutakin, lähinnä tärkeämpää työkalua, jotka pitäisi saada

Lähetyksen vaiheet
Kuljetuksessa
26.02.2025 19:44
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA
26.02.2025 15:52
Lähetys on kuljetuksessa.
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
26.02.2025 09:15
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa, mutta Posti ei ole saanut tarvittavia tietoja lähettäjältä tulli-ilmoituksen tekemiseksi puolestasi. Tullaa lähetys itse sen saavuttua Suomeen.
26.02.2025 08:07
Lähetys on saapunut kohdemaahan.
Lue lisää
HELSINKI-VANTAAN LENTOASEMA
23.02.2025 04:16
Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.
Nyt klarna alkoi muistuttelemaan erpäpäivästä, niin jaksoin raapustaa aliexpressille reklamaation. Tuli suoraan, että hyvittävät tilauksen
 
Tuleeko muillakin Postin "Lähetys on noudettavissa"-viestit noin puolentoista tunnin viiveellä nykyisin?
Joo jotain tuollaista huomasin myös kun alkuvuodesta paketteja odottelin. Muistan kun oli parissakin paketissa juuri perjantai kun sitä odotin koko päivän saapuvaksi niin joskus puoli kuuden aikaan illasta tuli tuo viesti vaikka paketti oli toimitettu aikaleimojen perusteella joskus neljän maissa automaattiin.
 
Tuleeko muillakin Postin "Lähetys on noudettavissa"-viestit noin puolentoista tunnin viiveellä nykyisin?
Itsellä tuli ainakin pakettiautomaatista eilen heti. Oletan. Olin noutamassa pakettia 10minuuttia ilmoituksesta ja pakettikaveri tuli rullakon kanssa vastaan, eli oli ottanut lähtevät paketit samalla automaatista ulos
 
Oma pakettini on nyt lähtenyt takaisin päin.

Soitin postille. Oli tosi hyvä asiakaspalvelija
  • Oli tosi empaattinen joka esti mun vihastumisen
  • Selitti juurtajaksaen miksi näin on käynyt (ne tullaustiedot)
  • Lupasi laittaa mulle sähköpostiin tästä selonteon englanniksi jonka voin laittaa aliexpressille


1742485174168.png
 
Laitan vielä asiakaspalvelijalta saamani selvityksen hieman sensuroituna. Hän oli kyllä absoluuttisen hieno asiakaspalvelija.
1742492872447.png
 
Oma pakettini on nyt lähtenyt takaisin päin.

Soitin postille. Oli tosi hyvä asiakaspalvelija
  • Oli tosi empaattinen joka esti mun vihastumisen
  • Selitti juurtajaksaen miksi näin on käynyt (ne tullaustiedot)
  • Lupasi laittaa mulle sähköpostiin tästä selonteon englanniksi jonka voin laittaa aliexpressille


1742485174168.png
Selityksistä viis. Itsellä tuli tänään sama ilmoitus omapostiin. Olisi antaneet minun tullata sen ja tavarat tänne. Mutta EI. Tosiaan yritin tullin sivuilla, mutta ei saanut tehtyä, koska posti "hoitaa"...

Kyllä jurppii ja kovin. Odottanut 2 kuukautta sähköasennustuotteita, joita ei nyt saakaan, kiitos postin sekoilu

Edit. En ole saanut ensimmäistäkään ilmoitusta ja kun asiaa kysyin asiakaspalvelusta, niin laittoivat ton linkin mulle
"Jos et saa lähetystä tullattua, odotathan. Saat uuden ilmoituksen, kun lähetys on tullattavissa, jos sinun täytyy tullata lähetys."
 
Viimeksi muokattu:
Myyjähän tässä on jättänyt tiedot syöttämättä ja ilman niitä ei etene koska kaikki tuontikama pitää saada tietojen osalta ylös Tullin tilastoihin.
Tietysti niin, mutta Postin sekoiluun silti viittaan, Postin tiedotteeseen viitaten:

"Pakettisi ei lähtökohtaisesti palaudu lähettäjälle viiveen takia, vaan säilytämme sitä selvityksen ajan."

-Eivät säilyttäneet, selvittäneet tai antaneet tullata lähetystä itse, vaikka niin lupasivat
---------------------------------
Edit: kysyin tästä nyt uudelleen Postin asiakaspalvelusta, kun paketti on palautettu. Lopputulema seuraavat, alla suorat lainaukset asiakaspalvelijalta:

Pakettityypistä riippuen lähetyksiä säilytetään, mutta nämä SP-alkuiset paketit palautuvat, jos noita tullaustietoja ei saada korjattua.

Noita paketteja ei asiakas pysty itse ollenkaan tullaamaan. Valitettavasti pakettityyppi ei salli sitä.

Tilanne on ollut kovin vaikea ja epäselko meillekin tuon tullausmuutoksen myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan oli sen verran iso tietokatkos, että näistä on varmaan tehty ihan oikeia päätös palauttaa kaikki viallisilla tiedoilla tulleet. Selvitystyö olisi ollut aikaa vievää/mahdotonta -> kallista ja turhaa kiinapaskan takia kun ei sieltä mitään rahaa saa pois. Säilytyskään ei ole ilmaista ja vie tilaa.

Todennäköisesti tiedote lykätty ulos ongelman alkutaipaleella.

Nyt kun nämä osuvat kinkkien lompakkoon, voi olla motivaatiota hoitaa jatkossa paremmin. En usko muiden EU-maiden olevan yhtään löysempiä asian suhteen koska säännöt ovat samat ja kaikilla on motivaatiota haitata Kiinan bisneksiä.
 
Tuohan oli sen verran iso tietokatkos, että näistä on varmaan tehty ihan oikeia päätös palauttaa kaikki viallisilla tiedoilla tulleet. Selvitystyö olisi ollut aikaa vievää/mahdotonta -> kallista ja turhaa kiinapaskan takia kun ei sieltä mitään rahaa saa pois. Säilytyskään ei ole ilmaista ja vie tilaa.

Todennäköisesti tiedote lykätty ulos ongelman alkutaipaleella.

Nyt kun nämä osuvat kinkkien lompakkoon, voi olla motivaatiota hoitaa jatkossa paremmin. En usko muiden EU-maiden olevan yhtään löysempiä asian suhteen koska säännöt ovat samat ja kaikilla on motivaatiota haitata Kiinan bisneksiä.
Oikea tapa olisi ollut antaa tullata nämä manuaalisesti ja lyödä nyssykät toimitukseen. Itse olen paketista saanut jo rahapalautuksenkin, joten kiinalaisia olisi haitannut enemmän että olisin saanut tuotteet. Nyt itse joutuu odottamaan lisää, tekemään uuden tilauksen ja maksamaankin enemmän, kun tarjoustuotteita ei enää saa samaan hintaan. Eli nämä "pakotteet" tai mitälie kiusantekoa tekevät, osuvat lähinnä yksittäiseen kuluttajaan. Kaikki ei ole yhtä onnellisessa asemassa, että saisivat edes rahojaan takaisin, vaan voi mennä rahat ja tavarakin jää saamatta
 
Viimeksi muokattu:
Hämmästyttää että yksikään media ei ole tehnyt asiasta uutista. Mutta tässähän on nähty viime aikoina melkoista dissausta ja jopa vihamielistä uutisointia kiinan tuonnista että kaipa tuo sitten on medioiden mielestä ihan ok että ihmisten paketit makaa ensiksi kuukauden tullissa ja sitten lähetetään takaisin lähettäjälle ilman että vastaanottajalla on mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.
 
Oikea tapa olisi ollut antaa tullata nämä manuaalisesti ja lyödä nyssykät toimitukseen. Itse olen paketista saanut jo rahapalautuksenkin, joten kiinalaisia olisi haitannut enemmän että olisin saanut tuotteet. Nyt itse joutuu odottamaan lisää, tekemään uuden tilauksen ja maksamaankin enemmän, kun tarjoustuotteita ei enää saa samaan hintaan. Eli nämä "pakotteet" tai mitälie kiusantekoa tekevät, osuvat lähinnä yksittäiseen kuluttajaan. Kaikki ei edes ole yhtä onnellisessa asemassa, että saisivat edes rahojaan takaisin, vaan voi mennä rahat ja tavarakin jää saamatta
Joku syyhän taustalla on, että manualitullausta ei tarjottu, lienee lähinnä perusvertotilaajan kykenemättömyys valita oikeat Taric koodit yms. Tullin päätöshän tuo lieni, Postihan vain on manuaalisen siirtelyn suorittaja.
 
Joku syyhän taustalla on, että manualitullausta ei tarjottu, lienee lähinnä perusvertotilaajan kykenemättömyys valita oikeat Taric koodit yms. Tullin päätöshän tuo lieni, Postihan vain on manuaalisen siirtelyn suorittaja.
Näin se varmasti on. Jos henkilö ei osaa tullata, niin sitten oikea tapa olisi palauttaa lähetys vastaanottajalle. Toivottavasti jatkossa tulee kuitenkin mahdollisuus tullata, niille jotka sen osaavat tehdä. Nyt on varmasti puhunut raha, eli lähetetään varastokonteittain tavaraa takaisin
 
Joku syyhän taustalla on, että manualitullausta ei tarjottu, lienee lähinnä perusvertotilaajan kykenemättömyys valita oikeat Taric koodit yms. Tullin päätöshän tuo lieni, Postihan vain on manuaalisen siirtelyn suorittaja.
Kyllä mulle tuli kaikkiin neljään lähetykseen ohje, että tullaa lähetys itse käsin. Tämä itsetullaus ei vaan onnistunut mitenkään, vaikka asiaa selviteltiin tullin ja postin kanssa. Ja lähetys jo näkyi tullin järjestelmässä.
 
No onpa mielenkiintoista, täsmälleen saman tarinan sain tänään kun tiedustelin pakettini tilaa. Yli kuukausi maannut nyt Vantaalla, sama virsi että puutteelliset tullaustiedot (en usko tuohon kyllä kun paketti ei ole edes tulliin asti tullut), ei mitään mahdollisuuksia itsellä täydentää mitään, ja todennäköisesti tuo palautuu takaisin Japaniin (eBaystä ostettu osa) ilman että voin tehdä tuolle yhtään mitään :( Aikas kurja tilanne, vaikka pyytäisin osan uudelleen tänne niin mistä ihmeestä kukaan osaa tietää mitä niissä tiedoissa nyt muka oli puutteellista kun kukaan ei osaa / halua sitä sanoa?
 
Yli kuukausi maannut nyt Vantaalla, sama virsi että puutteelliset tullaustiedot (en usko tuohon kyllä kun paketti ei ole edes tulliin asti tullut)
Tullin varasto on Postin Vantaan logistiikkakeskuksessa ja Tulli operoi siellä myös.
Tehtävät on jaettu kahden toimijan kesken, yksinkertaisuudessaan Posti hoitaa bulkin ja Tulli sitten haastavammat hommat. 1.7.2021 tulleen ALV-muutoksen myötä jako oli pakko tai Tullin olisi pitänyt palkata liikaa porukkaa.

Lähetykset menevät Postin lajittelukoneen läpi ja jos on puutteita, ne eivät jatka matkaa.
 
Tulliin jämähtäneiden ja viimeksi läpi tulleiden Kiina lähetysten jälkeen uusimmat lähetykset ovat tehdeet matkaa noin kuukauden. Onko muilla toimitukset hidastuneet? Myöskään uusimmat lähetykset eivät ole tulleet näkyviin omapostiin. Tyrehtyykö Kiinan tilaukset kohta kokonaan?
 
Tulliin jämähtäneiden ja viimeksi läpi tulleiden Kiina lähetysten jälkeen uusimmat lähetykset ovat tehdeet matkaa noin kuukauden. Onko muilla toimitukset hidastuneet? Myöskään uusimmat lähetykset eivät ole tulleet näkyviin omapostiin. Tyrehtyykö Kiinan tilaukset kohta kokonaan?

Parissa viikossa on edelliset Alista tehdyt tilaukset tulleet perille. Nytkin pari pakettia olleet viikon matkalla ja viikon päästä oletettu toimitusaika. Eli ei hidastumisia ja näkyvät normaalisti Omapostissa.
 
Tulliin jämähtäneiden ja viimeksi läpi tulleiden Kiina lähetysten jälkeen uusimmat lähetykset ovat tehdeet matkaa noin kuukauden. Onko muilla toimitukset hidastuneet? Myöskään uusimmat lähetykset eivät ole tulleet näkyviin omapostiin. Tyrehtyykö Kiinan tilaukset kohta kokonaan?
Eipä ole ollut mitään eroa aiempaan. Juuri hain muutaman ja tänään tuli noudettavaksi viimeisin.

Eilen tuli Suomeen ja tänään noudettavissa.

IMG_0067.jpeg
 
Kokemuksia Postin ulkomaan pakettien korvauksista, jos paketti katoaa/vahingoittuu?
Olisi tarve lähettää vähän arvokkaampi paketti Alankomaihin. Postin Chätissä oli vähän epävarman oloinen asiakaspalvelija, jolta ei kovin suoria vastauksia saanut. Sen verran sain irti, että kuitin pitäisi riittää arvon todisteeksi. Vähän kuitenkin pelottaa, että jääkö

Noin lähtökohtaisesti ei postilla kannata lähettää yhtään mitään, minkä katoaminen harmittaisi, ei etenkään ulkomaille, eikä etenkään mitään arvokasta.
Esim UPSilla lähettäessä voi paketille ottaa lisäturvan ja se paketin arvo määritellään etukäteen. Paketin koosta riippuen lähetys todennäköisesti ei edes ole paljoakaan kalliimpi.
 
Tilasin Kärkkäiseltä pikkupaketin ovelle (5,90). Postilta tuli juuri ilmoitus:

Hei,

Pakettisi on valitettavasti liian suuri jaettavaksi Pikkupakettina ovelle. Viemme pakettisi Postiin noudettavaksi. Saat ilmoituksen, kun paketin voi noutaa.
Ovelle toimitettava Pikkupaketti voi olla kooltaan enintään 38 x 38 x 28 cm / 4 kg, jotta se pääsee mukaan postinjakajan kierrokselle.


Paketti näyttää olevan kooltaan 32,5 x 23 x 28 / 5,66 kg eli fyysiseltä kooltaan täyttää mitat mutta painoa 1,66kg liikaa, joten ei mahdu kyytiin :rofl:

Vika on tietenkin Kärkkäisen koska myyvät liian painavia paketteja kuljetettavaksi pikkupaketteina, mutta kyllä postikin voisi joustaa tällaisissa tapauksissa. Nyt joutuu lähtemään hakemaan pakettia 6km päästä..
 
Puolasta tulee aina hitaasti kirjatut paketit ja sitten kun on vihdoinkin Suomessa, alkaa pakettien makuutus rullakoissa.

puola.PNG
 
Vika on tietenkin Kärkkäisen koska myyvät liian painavia paketteja kuljetettavaksi pikkupaketteina, mutta kyllä postikin voisi joustaa tällaisissa tapauksissa. Nyt joutuu lähtemään hakemaan pakettia 6km päästä..
Voiko kotiinkuljetuksen tilata jälkikäteen Postilta, tai vaatia Kärkkäistä vaihtamaan toimitustapaa? Kustannuksen voisi vaatia korvauksena Kärkkäiseltä.
 
Voiko kotiinkuljetuksen tilata jälkikäteen Postilta, tai vaatia Kärkkäistä vaihtamaan toimitustapaa? Kustannuksen voisi vaatia korvauksena Kärkkäiseltä.
Kysyin Kärkkäiseltä asiaa, ja eivät voi kuulemma vaihtaa enää toimitustapaa. Kehoittivat jatkossa tilaamaan aina normaalin kotiinkuljetuksen, niin tulee varmasti ovelle:redface:

Noutopisteelle menevälle paketille voi käsittääkseni tilata jälkikäteen kotiinkuljetuksen, mutta tuskin Kärkkäinen sitä alkaa maksamaan. Totesivat vain että jos et hae pakettia, se palautuu heille, ja palauttavat rahat.
 
Kysyin Kärkkäiseltä asiaa, ja eivät voi kuulemma vaihtaa enää toimitustapaa. Kehoittivat jatkossa tilaamaan aina normaalin kotiinkuljetuksen, niin tulee varmasti ovelle:redface:

Noutopisteelle menevälle paketille voi käsittääkseni tilata jälkikäteen kotiinkuljetuksen, mutta tuskin Kärkkäinen sitä alkaa maksamaan. Totesivat vain että jos et hae pakettia, se palautuu heille, ja palauttavat rahat.
Ihan periaatteen vuoksi tilaisin uuden ja antaisin tuon paketin palautua Kärkkäiselle.
 
Postilla on ollut joskus seurannassa vaihtoehto "en halua pakettia" jolloin sitä ei viedä edes noutopisteelle, vaan palautetaan samantien takaisin lähettäjälle. Tätä vaihtoehtoa olenkin muutaman kerran käyttänyt. Ei näytä ainakaan nyt olevan mahdollista. Liekö posti luopunut tästä vaihtoehdosta? Pitänee lähettää viesti postille ja kertoa etten tule hakemaan pakettia, joten sen voi palauttaa saman tien lähettäjälle, eikä tarvitse odottaa sitä viikkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Postilla on ollut joskus seurannassa vaihtoehto "en halua pakettia" jolloin sitä ei viedä edes noutopisteelle, vaan palautetaan samantien takaisin lähettäjälle. Tätä vaihtoehtoa olenkin muutaman kerran käyttänyt. Ei näytä ainakaan nyt olevan mahdollista. Liekö posti luopunut tästä vaihtoehdosta? Pitänee lähettää viesti postille ja kertoa etten tule hakemaan pakettia, joten sen voi palauttaa saman tien lähettäjälle, eikä tarvitse odottaa sitä viikkoa.
Ainakin paikallisessa postissa paketista kieltäytyminen ja takaisinlähettämisen pyytäminen ei auta. Paketti seisoo hyllyssä, kunnes lähtee vasta noutoajan päätyttyä takaisin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 680
Viestejä
4 875 695
Jäsenet
78 687
Uusin jäsen
martin.piittisjarvi@gmail

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom