Postaa kokkauskuvia

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
No nyt!
Gyros eli kebab maustettu? Eli tomaattinen mausteseos.
Ei oo sama kuin kebab. Kreikkalainen mausteseos. Yrttejä, sipulia, valkosipulia, paprikaa, kanelia, muskottipähkinää, suolaa ja pippuria.
Tätä oon itse käyttänyt:
Ingredients
  • 1½ tablespoons dried oregano
  • 2 teaspoons salt
  • 1 tablespoon onion powder
  • 1½ tablespoons garlic powder
  • 2 teaspoons freshly ground black pepper
  • 2 teaspoons beef bouillon powder
  • 2 teaspoons dried parsley flakes
  • 1 teaspoon dried thyme
  • 1½ tablespoons sweet paprika powder
  • ¼ teaspoon ground cinnamon
  • ¼ teaspoon ground nutmeg
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
IMG20221005195212.jpgIMG20221005193313.jpg
Taaaas savustettua possun sisäfilettä. On vaan niin hyvää ja helppoa tehdä. Pari pötkylää tällä kertaa. Loisto-ostos 5e/kg. Osa syöty noin, loput heitin kermakastikkeeseen joka syödään tänään tagliatellen kera....!
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427

Taaaas savustettua possun sisäfilettä. On vaan niin hyvää ja helppoa tehdä. Pari pötkylää tällä kertaa. Loisto-ostos 5e/kg. Osa syöty noin, loput heitin kermakastikkeeseen joka syödään tänään tagliatellen kera....!
IMG20221006194031.jpg
Siinä se on kuten luvattua. Ja niiiiiin hyvää!! Nyt täällä kaksi erittäin kylläistä ihmistä...! Ja oli chili-tagliatelle...
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
IMG20221008200354.jpgIMG20221008192913.jpg
@KUK ehdotuksesta kokeiltu savustaa 1.6 kg lihapullia....onnistui!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Mausteina pekonia, cheddaria, cayenne, chipotle, suolaa,pippuria, bbq HB kastike, Hot bourbongrillikastike, ketsuppia ja dijon sinappia...Savustajat, suosittelen kokeilemaan.

EDIT: Eilen kävi vieraita ja saivat maistaa näitä, kuulemma parhaat lihapullat mitä ikinä syöneet. Joten ei jää kokeiluksi tämä vaan tehdään toistekin! :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Peruslauantaisafka eli hasselbackan perunoita (omasta maasta tietenkin), mausteliemessä keitettyjä ruusukaaleja sekä srisacha marinoituja pekonilla käärittyjä (valmiina ostettu lihatiskiltä) nassen ulkofilettä ja viherpippurikastiketta (pussista). Voi pojat että oli taas hyvää ja nyt on ähky.



safka.jpg
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Peruslauantaisafka eli hasselbackan perunoita (omasta maasta tietenkin), mausteliemessä keitettyjä ruusukaaleja sekä srisacha marinoituja pekonilla käärittyjä (valmiina ostettu lihatiskiltä) nassen ulkofilettä ja viherpippurikastiketta (pussista). Voi pojat että oli taas hyvää ja nyt on ähky.



Tuhdilta annokselta näyttää :D Varmasti oli hyvää. En ole koskaan ruusukaalia tainut maistaakkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Tuhdilta annokselta näyttää :D Varmasti oli hyvää. En ole koskaan ruusukaalia tainut maistaakkaan.
Tuhti se pitää viikonloppuna ollakkin. Että jaksaa nukkua.
Ruusukaalista tykkää tai ei. Itte keitän aina 5min hyvin maustetussa vedessä (lihaliemi, suola, pippuri, valkosipuli, laakerinlehti jne.). Mutta ne vaatii että on ruuassa joku kastike, "kuivana" on vähän tylsää järsittävää mutta kastikkeen kanssa mainioita. Kunhan muistaa olla ylikeitämättä jolloinka ne menee mössöks.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Jauhelihapihvejä, jauhelihana naudan paistijauheliha, mausteina savupaprika, suola mustapippuri ja Nduja, katostaan millaisia tulee. Väri pintaan pannulla, loppukypsennys uunissa 200 astetta noin 10 minuuttia riittää.

IMG_20221009_114517.jpg IMG_20221009_114555.jpg

Maku on napakka niinkuin odottaa saattaa, rakenne on tiivis ja aavistuksen jopa kuivahko, aika hampurilasipuhvin oloinen. Tähän kyllä pakko laittaa korppujauhoja tai vaaleaa leipää sekaan, rasvat tuli pellille.

8/10.
 
Viimeksi muokattu:

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Jauhelihapihvejä, jauhelihana naudan paistijauheliha, mausteina savupaprika, suola mustapippuri ja Nduja, katostaan millaisia tulee. Väri pintaan pannulla, loppukypsennys uunissa 200 astetta noin 10 minuuttia riittää.



Maku on napakka niinkuin odottaa saattaa, rakenne on tiivis ja aavistuksen jopa kuivahko, aika hampurilasipuhvin oloinen. Tähän kyllä pakko laittaa korppujauhoja tai vaaleaa leipää sekaan, rasvat tuli pellille.

8/10.
Etukäteen vitun kuumaks vaan pannu ja älä haudo niin hyvät tulee :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Suunnuntai ja jotain vähän suurempaa piti värkkää niin kokeilin Mulligatawny soppaa. Tämän lähemmäksi kaiken itsetekemistä ei pääse. Melkoinen määrä pilkontaa mutta lopputulos oli kyllä hyvä ja teen varmaan toistekkin. Kookoskerman jätin luonnollisesti pois ja korvasin normaalilla kermalla. Sekkaan maustamatonta jogurttia ja naanleipää.

mulli.jpg


mulli1.jpg
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
Jauhelihapihvejä, jauhelihana naudan paistijauheliha, mausteina savupaprika, suola mustapippuri ja Nduja, katostaan millaisia tulee. Väri pintaan pannulla, loppukypsennys uunissa 200 astetta noin 10 minuuttia riittää.



Maku on napakka niinkuin odottaa saattaa, rakenne on tiivis ja aavistuksen jopa kuivahko, aika hampurilasipuhvin oloinen. Tähän kyllä pakko laittaa korppujauhoja tai vaaleaa leipää sekaan, rasvat tuli pellille.

8/10.
Itse en käyttäisi paistijauhelihaa pihveihin tai lihapulliin. Norminautaa ja lisään vielä possua(pekonia) mukaan niin ei kuivu. Eikä minkäänlaisia korppujauho-, kanamuna-, sipulikeitto- yms systeemejä. Mausteet vaan ja that's it. Kuten savustamani lihapullat tuossa hieman ylempänä.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
No nyt oli tuota niin oli mentävä sillä, en syö muuta jauhelihaa kuin nautaa itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Six

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
No nyt oli tuota niin oli mentävä sillä, en syö muuta jauhelihaa kuin nautaa itse.
Täältä on jo tullut ihan hyviä neuvoja kuivuuden välttämiseen. Vähän niinkuin kertauksena:
  • Osta rasvaisempaa jauhelihaa. Paistijauheliha on vähärasvaista ja kuivuu sen takia. n. 20% on hyvä
  • Älä kypsytä pihvejä uunissa. Pihvit kuivuu entisestään uunissa muhittamalla. Eli pannulle rasvaa ja pannu kunnolla kuumaksi. Pihvit pannulle ja paistoa sen aikaa, että alkaa rasva tihkumaan pinnalle. Kääntö ja noin sama aika toiselle puolelle.
  • Älä vaivaa taikinaa. Sekoitus hyvin kevyesti. Sitä maukkaampi ja mehukkaampi tulee, mitä vähemmän "massamainen" taikinasta tulee.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Älä vaivaa taikinaa. Sekoitus hyvin kevyesti. Sitä maukkaampi ja mehukkaampi tulee, mitä vähemmän "massamainen" taikinasta tulee.
Tämä on itselläni pieni pulma. Miten saa mausteet sekoittumaan kunnolla ilman, että taikina menee massamaiseksi? Se tapahtuu mielestäni hyvin helposti.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Tämä on itselläni pieni pulma. Miten saa mausteet sekoittumaan kunnolla ilman, että taikina menee massamaiseksi? Se tapahtuu mielestäni hyvin helposti.
Yleensä heitän mausteet vaan pintaan. Jos tulee jotain erikoisempaa settiä, niin mausteet tahnaksi ja sen kevyt sekoittaminen jauhelihan sekaan toimii myös suht ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Täältä on jo tullut ihan hyviä neuvoja kuivuuden välttämiseen. Vähän niinkuin kertauksena:
  • Osta rasvaisempaa jauhelihaa. Paistijauheliha on vähärasvaista ja kuivuu sen takia. n. 20% on hyvä
  • Älä kypsytä pihvejä uunissa. Pihvit kuivuu entisestään uunissa muhittamalla. Eli pannulle rasvaa ja pannu kunnolla kuumaksi. Pihvit pannulle ja paistoa sen aikaa, että alkaa rasva tihkumaan pinnalle. Kääntö ja noin sama aika toiselle puolelle.
  • Älä vaivaa taikinaa. Sekoitus hyvin kevyesti. Sitä maukkaampi ja mehukkaampi tulee, mitä vähemmän "massamainen" taikinasta tulee.
Mä en tajuu miten jauhelihapihvit pysyy kasassa jos ei kunnolla vaivaa. Mä oon vaivaamatta yrittäny pari kestaa tehdä ja joka kerta ne murenee palasiks niin grillissä kuin pannussakin. Viimeistään kääntäessä menee murusiks. Viimeks kesällä yritin tehdä grillissä kebakoita ja ohje sanoi että sekoita kevyesti jauheliha ja mausteet mutta älä vaivaa. No työtä käskettyä ja lopputulos että jauheliha murusina grillin pohjalla. Eikä taatusti ollut lämmöstä kiinni. Hetken kun ne siinä oli ja tikulla yritti kääntää niin hajos palasiks ja ritilän läpi hiilille. Seuraavaa yritin kääntää varovasti lastalla. Sama juttu. Palasiks ja hiilille. Kaikki neljä kebakkoa. Samoin yritin muutama kuukausi sitten tehdä jauhelihapihvejä hamppareihin pannulla ja aivan sama homma. Jauhelihamurua koko pannu täys. Ja oli kuuma pannu. Hetken näyttää hyvältä mutta kun yrittää kääntää niin muruiks.

Kunnolla kun vaivaa niin sitten pysyy hyvin kasassa ja kaikki onnistuu vallan mainiosti.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
427
Täältä on jo tullut ihan hyviä neuvoja kuivuuden välttämiseen. Vähän niinkuin kertauksena:
  • Osta rasvaisempaa jauhelihaa. Paistijauheliha on vähärasvaista ja kuivuu sen takia. n. 20% on hyvä
  • Älä kypsytä pihvejä uunissa. Pihvit kuivuu entisestään uunissa muhittamalla. Eli pannulle rasvaa ja pannu kunnolla kuumaksi. Pihvit pannulle ja paistoa sen aikaa, että alkaa rasva tihkumaan pinnalle. Kääntö ja noin sama aika toiselle puolelle.
  • Älä vaivaa taikinaa. Sekoitus hyvin kevyesti. Sitä maukkaampi ja mehukkaampi tulee, mitä vähemmän "massamainen" taikinasta tulee.
Riviin lisäys vielä...Savustuskokeilu suositus. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Mutta hyvä rivi ilmankin...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Mä en tajuu miten jauhelihapihvit pysyy kasassa jos ei kunnolla vaivaa. Mä oon vaivaamatta yrittäny pari kestaa tehdä ja joka kerta ne murenee palasiks niin grillissä kuin pannussakin. Viimeistään kääntäessä menee murusiks. Viimeks kesällä yritin tehdä grillissä kebakoita ja ohje sanoi että sekoita kevyesti jauheliha ja mausteet mutta älä vaivaa. No työtä käskettyä ja lopputulos että jauheliha murusina grillin pohjalla. Eikä taatusti ollut lämmöstä kiinni. Hetken kun ne siinä oli ja tikulla yritti kääntää niin hajos palasiks ja ritilän läpi hiilille. Seuraavaa yritin kääntää varovasti lastalla. Sama juttu. Palasiks ja hiilille. Kaikki neljä kebakkoa. Samoin yritin muutama kuukausi sitten tehdä jauhelihapihvejä hamppareihin pannulla ja aivan sama homma. Jauhelihamurua koko pannu täys. Ja oli kuuma pannu. Hetken näyttää hyvältä mutta kun yrittää kääntää niin muruiks.

Kunnolla kun vaivaa niin sitten pysyy hyvin kasassa ja kaikki onnistuu vallan mainiosti.
Kyllä sen jauhelihapihvin voi painella kasaan melko tiiviiksi, mutta idea on nimenomaan välttää sitä liiallista vaivaamista. Eli sekoitetaan niin vähän kuin mahdollista ja sen jälkeen pallo jauhelihaa kouraan, josta muotoilee siistin pihvin.

Tämän alkupäässä kuva, miltä ainakin omat pihvit näyttävät ennen pannulle menoa:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Kyllä sen jauhelihapihvin voi painella kasaan melko tiiviiksi, mutta idea on nimenomaan välttää sitä liiallista vaivaamista. Eli sekoitetaan niin vähän kuin mahdollista ja sen jälkeen pallo jauhelihaa kouraan, josta muotoilee siistin pihvin.

Tämän alkupäässä kuva, miltä ainakin omat pihvit näyttävät ennen pannulle menoa:
Juu tollein olen tehny. Ei vaan pysy kasassa ei. Pitäis olla joku pro näyttämässä miten toi hoidetaan. Ja niin että pihvit on well done eikä punaisia.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Juu tollein olen tehny. Ei vaan pysy kasassa ei. Pitäis olla joku pro näyttämässä miten toi hoidetaan. Ja niin että pihvit on well done eikä punaisia.
Lastalla nostaa pannulle. Kerran kääntää ja nostaa pois. Ei sitä tartte liikutella yhtään enempää. Ja varovaisesti käsittelee. Ja tässäkin se rasvaisuus etu. Vähärasvainen liha murenee helpommin.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Pihveissä ja pullissa siitä jauhelihamassasta pitää rikkoa rakennetta hieman samalla kun sekottaa mausteet yms, ei vaivata massaksi kuten esimerkiks kebabia tehdessä on hyvä tehdä.
Siinä vaiheessa kun siinä sekottaessa alkaa tarttua sormiin vähän enemmän, niin kannattaa lopettaa sekotus ja kostuttaa käset ja muotoilla pihvit/pullat.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Pihveissä ja pullissa siitä jauhelihamassasta pitää rikkoa rakennetta hieman samalla kun sekottaa mausteet yms, ei vaivata massaksi kuten esimerkiks kebabia tehdessä on hyvä tehdä.
Siinä vaiheessa kun siinä sekottaessa alkaa tarttua sormiin vähän enemmän, niin kannattaa lopettaa sekotus ja kostuttaa käset ja muotoilla pihvit/pullat.
Mietin just, että olisiko parempi sekoitella ainekset vaikka puuhaarukalla kuin kädellä, itse laitan kuitenkin hienonnettua sipulia taikinaan ja se olisi hyvä saada jokseenkin tasaisesti taikinamassaan.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Mietin just, että olisiko parempi sekoitella ainekset vaikka puuhaarukalla kuin kädellä, itse laitan kuitenkin hienonnettua sipulia taikinaan ja se olisi hyvä saada jokseenkin tasaisesti taikinamassaan.
Tässä ei voi sanoa muuta kun että tapoja on monia. Tiedän että jotkut tekee jopa lihapullataikinan yleiskoneella.
Mä oon tottunu käsin sekottamaan kun muotoillessa ne kädet pitää kuitenkin sotkea, mutta jos tuntuu puuhaarukka tai vastaava paremmin sun kokkailuun niin sillä se pitää tehdä. Lopputulos on varmaan suht sama.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Tässä ei voi sanoa muuta kun että tapoja on monia. Tiedän että jotkut tekee jopa lihapullataikinan yleiskoneella.
Mä oon tottunu käsin sekottamaan kun muotoillessa ne kädet pitää kuitenkin sotkea, mutta jos tuntuu puuhaarukka tai vastaava paremmin sun kokkailuun niin sillä se pitää tehdä. Lopputulos on varmaan suht sama.
Sitä tuossa meinasin, että käsin sekoittamalla tulee käytettyä helposti enemmän voimaa ja rakenne hajoaa isommin helposti. Itsekin sekoittelen kaikki taikinat mieluiten käsin näppituntuman takia, mutta tässä voisi testata hienovaraisempaa mekaanista tapaa.

Vähän offtopiccia tosin tähän ketjuun :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Lastalla nostaa pannulle. Kerran kääntää ja nostaa pois. Ei sitä tartte liikutella yhtään enempää. Ja varovaisesti käsittelee. Ja tässäkin se rasvaisuus etu. Vähärasvainen liha murenee helpommin.
17% nautaa yleensä käytän. Enkä veivaa pannulla. Muttakun ei saa sitä edes kerran käännettyä kun alkaa reunat murenemaan ja kun laittaa lastaa alle niin menee poikki ja pinoon ja palasiks. Ja vaikka saisi pannulta pois niin tarjoiluvadilta ei saa enää lautaselle.
En vaan osaa mutta vaivaamalla tulee aina priimaa. Enkä oikein muutenkaan ymmärrä miksi sitä taikinaa ei saisi vaivata vaikka tulee lähes takuuvarmasti paremmin kasassa pysyviä..
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Jos ei nyt ihan mene offtopiks, niin laitetaan niistä pullista kuviakin.
Sikaa ja nautaa jauhettuna. Halvinta mahdollista.
IMG_20221010_171935970_MFNR.jpg
Mausteet ja korppujauho. (Juustokumina, suola, mustapippuri, basilika, valkosipulijauhe, cayenne)
IMG_20221010_172150833_MFNR.jpg
Kaikki sekasin ja kuten kuvaa kannattaa tarkastella tarkemmin, niin sitä rakennetta ei ole rikottu ihan kebabimaiseksi massaksi.IMG_20221010_172349515_MFNR.jpg
Pullat odottamassa että uuni lämpenee.
IMG_20221010_172632858_MFNR.jpg
Ääntä kohti kohta
IMG_20221010_182134314_MFNR.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Itsellä kyllä YLLENSÄ jauhelihapihvit onnistuu ihan ammattitasoisesti (ravintolakokki kun olen) mutta nyt meni "ei niin sujuvasti" ja tiedän kyllä miks se homma levis ku Jokisen eväät mutta muille noi vinkit on ihan hyvää oppia, ja ruokaa opit laittamaan vain ruokaa laittamalla.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tämä on itselläni pieni pulma. Miten saa mausteet sekoittumaan kunnolla ilman, että taikina menee massamaiseksi? Se tapahtuu mielestäni hyvin helposti.
Minä kyllä sekoittelen jauhelihamassat pulliin varsin ronskilla kädellä ja koskaan ei ole lopputulos ollut tiivistä massaa. Pikemminkin jää yleensä vähän liian helposti murenevaksi.

Pihvit tulee tehtyä yleensä vain päälle ripoteltavalla suolalla ja pippurilla, mutta tuolloinkin kyllä rikon rakenteen käsin ennen pihviksi muotoilua. Eihän se jauheliha muutoin pysy ollenkaan kasassa.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Ihastuin Currywurstiin kun kävin pari vuotta sitten Saksassa
Nyt tein itse toista kertaa ja sain aikalailla kohdalleen.
Sit vielä reippaalla kädellä curryjauhetta päälle. Tai noin ainakin itse olen currywurstit saanut. Hyvälle näyttää kyllä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
498
Sit vielä reippaalla kädellä curryjauhetta päälle. Tai noin ainakin itse olen currywurstit saanut. Hyvälle näyttää kyllä.
Huomasin kuvan oton jälkeen että multa puuttuu currymauste päältä kokonaan.
Korjasin sitten tilanteen ennen kuin aloin syömään :)
Tuohon itse "soosiin" laitoin 2 rkl kylläkin
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447

Aina hyvä keli rillata...eli sateessa savustettiin perunoita,paprikaa ja valmiiksi leivitettyjä kanasiivuja.
"Kanasiivu" on täysin uusi termi minulle. :)
Mutta jos menen buffaan ja siellä on porsaan sekä broilerin lehtipihviä, niin jälkimmäinen on aika spot-on. :)
Herkullisen näköistä!
 
  • Tykkää
Reactions: Six

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 796
Munakas kasviksilla. Vihreät pavut, sipuli ja paprika air fryer:in kautta. Munakas paistinpannulla. Homman aateloi tulinen setsuanintyylinen öljy. Ihan huipunmakuista settiä ja helppo+nopea tehdä. Oli siunaus löytää omaan makuun sopivat pakastetut vihreät pavut. Noista tulee pinnasta rapeat ja keskeltä pehmeät. Ohkaisemmat pakastepavut tuntuvat muuttuvan liian koppuroiksi. Mieluusti safkaa pakastepapuja niin ei tarvi miettiä säilyvyysasiaa

1665943712592.png


1665943761787.png


Öljynä tämä, ihan superhyvää

 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Munakas kasviksilla. Vihreät pavut, sipuli ja paprika air fryer:in kautta. Munakas paistinpannulla. Homman aateloi tulinen setsuanintyylinen öljy. Ihan huipunmakuista settiä ja helppo+nopea tehdä. Oli siunaus löytää omaan makuun sopivat pakastetut vihreät pavut. Noista tulee pinnasta rapeat ja keskeltä pehmeät. Ohkaisemmat pakastepavut tuntuvat muuttuvan liian koppuroiksi. Mieluusti safkaa pakastepapuja niin ei tarvi miettiä säilyvyysasiaa





Öljynä tämä, ihan superhyvää


Mistä ostanut tuota chili crispiä?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 796
Päivän lounas. Lihaa paistinpannulla, myskikurpitsaa air fryer:in kautta ja päälle kimchi, tomaatti ja kourallinen pähkinöitä. Tosi hyvä setti. Myskikurpitsa oli harvinaisen hyvälaatuista ja makuista tällä kertaa.Tai ehkä oli kova nälkä. Lounaan kalorit jäi karvan alle 900kcal.
1666201890669.png

1666201863663.png
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom