living_death
★ Still alive ™
Pitkästä aikaa Ciabatta leipää ja ensimmäistä kertaa airfyerissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos puhutaan karjalanpaistina siitä mitä Karjalan mummo tekee, niin sinne ei tule muuta kuin sipulia, vettä, suolaa, maustepippureita ja lihaa tai elimiä. Ei turhaa ruskistelua, uuni hoitaa. Pitkällä haudutuksella tulee noinkin hyvää..Näyttää hyvältä. Karjalanpaisti, vaikka on yksinkertainen ja helppo valmistaa, vaatii hyvän esityön ja kunnolliset raaka-aineet. Mielestäni lihojen ruskistaminen on tärkeää kuten olet tehnyt tässä, olisin ehkä itse ottanut vielä enemmän ruskeaa pintaa kuumemmalla pannulla. Omaan makuun juurekset ovat myös tärkeitä ja tässä niitä on mukavasti.![]()
Puhutko nyt omatekoinen tuorepasta vs. kaupan tuorepasta vai viittaatko juurikin kuivattuihin pastatuotteisiin? Kaupan "tuore"pastat ovat melko tuhnuja esityksiä ja harvoin eivät niin kovin tuoreita kuin nimestä voisi päätellä. Tiettyihin ruokiin kuten vaikkapa carbonaraan kuivattu spagetti on ehdottomasti paras, mutta oman tuoreen pastan valmistus avaa ovia vaikkapa täytettyjen pastojen kuten tortellinien tai raviolien suuntaan jotka ovat valmiina ostettuina poikkeuksetta melko kehnoja.Hmm. Ei omatekoinen tuorepasta ole "parempaa" tai "fiinimpää" kuin kaupasta ostettu, se on erilaista.
Hmm. Ei omatekoinen tuorepasta ole "parempaa" tai "fiinimpää" kuin kaupasta ostettu, se on erilaista.
Sanottakoon heti alkuun, että ymmärrän kyllä pointtisi. Tuossa nimenomaisessa keississä voi kyllä olla myös se vaikuttavana tekijä, että kuivapastan käyttö ei vaadi kilpailijalta käytännössä lainkaan aikaa eikä osaamista. Täydellinen itsetehty pasta annoksessa > paremmin sopiva pasta kuivana pussista annoksessa, näin ainakin itse asian näkisin.Pastoista :
Muistan hyvin kun yhdessä suosikkisarjoistani, Master Chef Australiassa, joku sai pieniä toruja kun käytti kuivapastaa dishishään kun aikaa olisi ollut tehdä se myös itse.
Seuraavassa jaksossa (ellei peräti samassa) sitten joku kansainvälinen michelin-tason kokki heitti pastat pussista veteen tyyliin 'täydellinen pasta'.Voi tosin olla että oli kausi jossa Barilla oli yksi sponsseista.
Kanaa löytyy kyllä kokonaisena pakasteena, mutta aikamoinen rariteetti kyllä.Pollo alla cacciatora.
...
Paras tulisi kanasta, mutta mistäs sitä saa? Broisku pilkottuna kakkosvaihtoehto, mutta kun oli tuo rasia niin se.
Lisäksi ei meillä mitään kunnolisia oliivejakaan ollut, joten moisia...
Vähän niinkuin nauta ja härkä.Me oltiin löytävinämme kerran etnisen altaasta, pinkeässä valkoisessa plastiikassa luki kana...ja sitten toisella puolella jotta broileri ;-) -tosin nykyikäluokasta moni ei edes tiedä mitä eroa noilla olisi...teollisuus ainakin käyttää surutta ristiin termejä.
Itse taas en keksi kuin yhden ruuan mihin ketsuppi ei sopisi. Keitot. Muuten menee käytännössä ruuan kuin ruuan kanssa. Peruskastike.Muijakin touhusi tekevänsä haukipuikkoja huomenissa...nam.
Ketsupille en ole koskaan keksinyt käyttöä, tosin olen hiukan huonolla mielikuvituksella varustettu, mun serkku laittaa kunnon keon keitetyn kanamunan päällekin...
Miks mua kiinnostais mitä ammattikokki tekee tai on tekemättä? Makuaisti on aika lailla yksilöllinen asia oli sitten kyseessä hitsari tai presidentti tai kokki.Hei, ei noin. Ketsuppi pilaa hienon aterian. Monenko ammattikokin ootte nähnyt turauttavan satsin ketsuppia makaroonien päälle?
Pistetäänpä italialaiset itkemään
Pidän carbonarasta, mutta ei kehtaa aina pekonia ostella, spagettia on vähän höpöä keitellä yhdelle henkilölle ja ihka oikea valkosipuli on minulle vähän inhottavaa. Joten sovelletaan ideaa.
Joten Kabanossi savupekonia paloiksi pannulle, täysjyvä makaroonia keitellään. Kananmuna vatkataan rikki, ihan pikku Kippari-kerma, suola, valkosipulijauhetta ja valkopippuria rouhitaan. Sitten kun jälkilämmöllä pitäisi kananmunasta saada se "kastike", niin mie ainakin tykkään siitä jos se vähän kokkeloituuKetsuppi olisi liian överiä, niin jätin poies.
Mielelläni syön. Ja tämä savupekoni Kabanossi on kyllä hyvää, melkeinpä syön paloina mielummin kuin kokonaisena pötkönä paistettuna.
Makuasiat on aina sellaisia mistä ei voi kiistellä. Siksi on aivan sama mitä joku ammattikokki sanoo kun makuaisti on aina yksilöllinen. Muissa ammateissa voikin sitten kuunnella ammattilaista kuten autorempoissa ja remonteissa. Ruuanlaitossakin voi kuunnella kokkia mutta ei kokki saa sanella milloin joku maistuu hyvältä ja milloin pahaltaOlen samaa mieltä, moneen ruokaan ketsuppi/sriracha/jokin kastike sopii oikein hyvin. Ja nämä on täysin makuasioita.
Briteistä ja ausseista kannatta maistaa myös Vegemiteä tai Marmiteä. Melko persoonallisia makuja HPn lisäks.Suomalaiset pistävät sinappia hernekeittoon, britit HP:n brown saucea munakkaaseen ja korealaiset gochugaru/gochujangia samaiseen ruokaan ja ilmeisesti paljonkin erilaisiin muna-pohjaisiin ruokiin.
Ja kuvia pitää laittaa, vaikka ei nyt kokkausta olekaan :
En ole vielä tuota munakkaan kanssa päässyt kokeilemaan, mutta eilen kuitenkin aamiaisella laitoin kastike-muodossa olevaa gochujangia kinkkuleivän päälle :
![]()
![]()
Laita juustoa päälle niin ei kuivu, saat mehukasta.Lasagnettea mihin lisätty vähän penne pastaa.
Sanoisin ettei noista maista kannata kyllä maistaa mitään ;-) Meille oli jo Skotlanti mustaa huumoria ;-D
Äläs ny, Vegemite/Marmite on terveellistä kamaa. Tosin makua on todella vaikea kuvailla.. vähän niinkuin hiivaista ja maltaista lihalientä. Muistaakseni. Pitäis taas hommaa purkki jostain ja fiilistellä australian matkaaSanoisin ettei noista maista kannata kyllä maistaa mitään ;-) Meille oli jo Skotlanti mustaa huumoria ;-D
Mistä tiedät että joku tekee ruokaa Airfryierilla? Hän kyllä kertoo sen sinulle![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.