Postaa kokkauskuvia

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 957
Muijakin touhusi tekevänsä haukipuikkoja huomenissa...nam.

Ketsupille en ole koskaan keksinyt käyttöä, tosin olen hiukan huonolla mielikuvituksella varustettu, mun serkku laittaa kunnon keon keitetyn kanamunan päällekin...
Itse taas en keksi kuin yhden ruuan mihin ketsuppi ei sopisi. Keitot. Muuten menee käytännössä ruuan kuin ruuan kanssa. Peruskastike.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 785
Hei, ei noin. Ketsuppi pilaa hienon aterian. Monenko ammattikokin ootte nähnyt turauttavan satsin ketsuppia makaroonien päälle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 957
Hei, ei noin. Ketsuppi pilaa hienon aterian. Monenko ammattikokin ootte nähnyt turauttavan satsin ketsuppia makaroonien päälle?
Miks mua kiinnostais mitä ammattikokki tekee tai on tekemättä? Makuaisti on aika lailla yksilöllinen asia oli sitten kyseessä hitsari tai presidentti tai kokki.
Ammattikokki saa mun puolesta olla laittamatta ketsuppia siihen possunposki-jäkälä-mateekieli-purjomousseensa jos haluaa mutta mä tykkään syödä mun Kivikylän Palvarin lihapullat ja nuudelin ketsupilla ja srirachalla höystettynä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
196
Pistetäänpä italialaiset itkemään :devilish:



Pidän carbonarasta, mutta ei kehtaa aina pekonia ostella, spagettia on vähän höpöä keitellä yhdelle henkilölle ja ihka oikea valkosipuli on minulle vähän inhottavaa. Joten sovelletaan ideaa.

Joten Kabanossi savupekonia paloiksi pannulle, täysjyvä makaroonia keitellään. Kananmuna vatkataan rikki, ihan pikku Kippari-kerma, suola, valkosipulijauhetta ja valkopippuria rouhitaan. Sitten kun jälkilämmöllä pitäisi kananmunasta saada se "kastike", niin mie ainakin tykkään siitä jos se vähän kokkeloituu :lol: Ketsuppi olisi liian överiä, niin jätin poies.

Mielelläni syön. Ja tämä savupekoni Kabanossi on kyllä hyvää, melkeinpä syön paloina mielummin kuin kokonaisena pötkönä paistettuna.
Pekoni, valkosipuli eikä kerma eivät kuulu carbonaraan.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
749
Olen samaa mieltä, moneen ruokaan ketsuppi/sriracha/jokin kastike sopii oikein hyvin. Ja nämä on täysin makuasioita.
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Kyllä minä voin jopa keittoonkin laittaa ketsuppia mutta vain niissä tapauksissa kun esim. Tabasco Scorpion pullosta onkin tymähtänyt hiukan liikaa kerralla, 'pyöristää' ja lieventää tuollaista hiukan pistävää tulisuutta.
Ja Hans Välimäkihän nappasi heti kukko-scirachan kaupasta kun osui silmiin, oli jossain Hansin matkassa-ohjelmassa aikoja sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 957
Olen samaa mieltä, moneen ruokaan ketsuppi/sriracha/jokin kastike sopii oikein hyvin. Ja nämä on täysin makuasioita.
Makuasiat on aina sellaisia mistä ei voi kiistellä. Siksi on aivan sama mitä joku ammattikokki sanoo kun makuaisti on aina yksilöllinen. Muissa ammateissa voikin sitten kuunnella ammattilaista kuten autorempoissa ja remonteissa. Ruuanlaitossakin voi kuunnella kokkia mutta ei kokki saa sanella milloin joku maistuu hyvältä ja milloin pahalta :)
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Suomalaiset pistävät sinappia hernekeittoon, britit HP:n brown saucea munakkaaseen ja korealaiset gochugaru/gochujangia samaiseen ruokaan ja ilmeisesti paljonkin erilaisiin muna-pohjaisiin ruokiin.

Ja kuvia pitää laittaa, vaikka ei nyt kokkausta olekaan :
En ole vielä tuota munakkaan kanssa päässyt kokeilemaan, mutta eilen kuitenkin aamiaisella laitoin kastike-muodossa olevaa gochujangia kinkkuleivän päälle :
jauugocgotler.jpg

:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 957
Suomalaiset pistävät sinappia hernekeittoon, britit HP:n brown saucea munakkaaseen ja korealaiset gochugaru/gochujangia samaiseen ruokaan ja ilmeisesti paljonkin erilaisiin muna-pohjaisiin ruokiin.

Ja kuvia pitää laittaa, vaikka ei nyt kokkausta olekaan :
En ole vielä tuota munakkaan kanssa päässyt kokeilemaan, mutta eilen kuitenkin aamiaisella laitoin kastike-muodossa olevaa gochujangia kinkkuleivän päälle :

:)
Briteistä ja ausseista kannatta maistaa myös Vegemiteä tai Marmiteä. Melko persoonallisia makuja HPn lisäks.
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Täälläkin takaisin ruotuun :
Jonkin oloista 'gulassia', eli lihaa, paprikaa (jauheena), chilipaprikaa (habanero, tuoreena), perunaa, tomaattia, sipulia (valko ja kelta) pitkään haudutettuna :
agulassi.jpg


Ja mitäs se liha sitten oli? 'Camo'-väreissä olevasta purkista jossa luki 'Army style goulash'.
Voisi hyvin kuvitella että moinen voi löytyä tänäänkin jonkun entisen itäblokin maan varusmiehen sissipakkauksesta (taistelumounapakkaus), kun täällä tulee nötköttiä, nykyisin ehkä soijarouhetta.
agulaliha02.jpg


Ja ihan kunnon lihaa se oli, toisin kuin nötkötti :
agulaliha01.jpg


Värin puolesta olisi saanut että tietenkin olisi tarvinnut rutkasti enemmän paprikajauhetta tai sitten lisättyä tomaattimurskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 957
Sanoisin ettei noista maista kannata kyllä maistaa mitään ;-) Meille oli jo Skotlanti mustaa huumoria ;-D
Äläs ny, Vegemite/Marmite on terveellistä kamaa. Tosin makua on todella vaikea kuvailla.. vähän niinkuin hiivaista ja maltaista lihalientä. Muistaakseni. Pitäis taas hommaa purkki jostain ja fiilistellä australian matkaa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 455
1644496443278.png

Tässä yksi päivä kokkailtuja: Pikkuruukussa yksikyntisiä valkosipuleja halkaistuja ja pikkuparikoita kahdessa värissä. Mukana suolaa ja pippuria. Toisessa vuua'ass 6h uunissa levännyttä naudanniskaa n 1.2kg tuoreeltaan revittynä. Kasarissa naudan liemi, jonka keitin kasaan paksuksi kastikkeeksi. Vaivaton ja nopea valmistella. Ottaa vain aikansa uunissa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
791
Hei, ei noin. Ketsuppi pilaa hienon aterian. Monenko ammattikokin ootte nähnyt turauttavan satsin ketsuppia makaroonien päälle?
Aika monen, viimeksi viime viikolla itseasiassa :confused:

Tämä on vähän sama ilmiö kun jossain 12 euron sushibuffan ääressä joku maallikkokulinaristi alkaa paasaamaan miten tätä syödään oikein :kahvi:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Tein kebabit spoilerin reseptillä. Erittäin hyvää tuli ja teen toistekin. Sen opin tässä, että kannattaa tehdä ohuita siivuja, jos haluaa maksimaalisesti maukasta pintaa. Paksummat siivut ei niin maukkaita eikä näyttäviä. Paksummat siivut paistuvat kuin "pihvit", ohuempiin tulee parempi pinta.

1644523872151.png

 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Juustohöylällä vain pitkiä siivuja.
Tarvii kokeilla pystyykö juustohöylä pakastettuun jauhistankoon. Fileerausveitsellä sai tosin kyllä ihan tarpeeksi ohuita siivuja myös. Koemielessä testasin eri paksuuksia veistellen.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
490
Pizza, kiertoilmauuniss250c 18min
Naudanlihabolognese, kinkku ja olivi, pari munaa rikottu päälle ja emmentalia.
04ABA44A-1BF5-44C9-9315-677851253154.jpeg


Suklaakakku kiertoilmauunisa Rosenlew, 180c 22min
Suklaa-voi seos, 3 keltuaista ja valkuaista erikseen vaahdotettuna sekaan. Päällä kermavaahtoa, kaakaojauhetta ja Maldon savusuolaa. Kyytipoikana Kaakoo, kattilassa induktioliedellä Rosenlew

CD182E3B-81A9-4B26-A06E-7ABA95294E40.jpeg
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Joenssen

Laita pizzakuva tuonne, ettei huku vain tähän ketjuun?

 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
349
Ku kert usein saa hyvää ruokaa, ni on se aika pettymys ku saa vähemmän hyvää.

Varsinkin jos on itse tehnyt!

Mun ensiyritys gnoccheista ei ollut mikään taivaan syleily.
Onneksi burgundinpata korjasi asiaa.
Gennaroa hiuka sovelsin, tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=LRmPcaGAG0s
ja tuosta: https://www.youtube.com/watch?v=GqxE5hBe7LA

Siis keitettyjä perunoita muussataan, mukaan kaksi kananmunaa, suolaa ja hieman vehnäjauhoja. Tehdään halutun mallisia gnochheja ja paistetaan pannulla, friterataan tai kuten minä; paistetaan uunissa. Olisi kannatanut tehdä oikein ohuita, tai tosiaan vähintäänkin friteerata. Oli vähän mitätön pottukama näissä makuna. Vaikka oli juustokuorrutekin päällä.


Yllättävän isotöistä oli, varsinkin kun taikina käyttäytyi, hmm, vaihtelevasti.


alkaa homma, syöminen ottaa koville -ja keskityinkin pataan:

Tämä se oli herkkuva.
Korvaa vehnäjauho perunajauholla ja lisää massaan parmesaania. Keitä gnocchit ensin (kun kelluu on valmis). Valuta ja paista pannulla. Tulee parempia.

Edit; perunalajike vaikuttaa, jauhoinen parempi. Hakkaa vielä jotain yrttiä massan sekaan, sekin parantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
688
Mokkapalat, Marttojen ohjeella. Pohjasta tuli tuli mukavan paksu ja kuorrutteesta tuli aika jänkkiä, mutta levisi se.

1644667155946.png1644667215482.png

Teki mieli. Niitä harvoja asioita, joissa suorastaan rakastan kahvin makua. Sen verta poikkesin Marttojen ohjeesta, että korvasin sokerin (suurimmaksi osaksi, loppu kesken) ruokokidesokerilla, ruskistin voin joka sulatettiin ja kahvia laitoin maidon sijasta taikinaan. Piti laittaa pakkaseen, muuten olis kadonnut suihin yhdeltä istumalta XD

Tekis mieli tehdä toinen satsi normaalilla tavalla, ihan vain vertailun vuoksi. Kuinka väliä sillä on, mitä sokeria käyttää ja ruskistaako voin vai ei. Ei vissin minun makunystyrät ole niin herkkiä, mutta ei ehkä niin makean tuntuista? Ainakin kun taikinaa maistelin kun tein, niin siinä se maku tuli esiin voimakkaammin kuin uunista tulleessa.
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Oli mennyt liian pitkään kalatonta (tonnaria ei lasketa) riisi/pasta-linjaa joten peruna+kala.
Eli P2P (pakastimesta pannulle), perunasipuli + paneroidut saaristolaispihvit lahnasta, pinaatilla (sanoo pakkaus).

Perunasipuli + suola + paprikajauhe :
kala05.jpg

Melkein lisäsin mustapippuria, mutta siinähän olisi sitten ollut kaikki kolme suomalaisten eniten käyttämää maustetta, joten gochujang-kastiketta sen sijaan :
kala04.jpg


Lopullinen annos, jotenkin tuohon sai menemään 17 minuuttia :
kala03.jpg

Pinaattia en pihveistä löytänyt.
 
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Tonnikalasalaatti (kiinankaali, tomaatti, avokado, porkkana, sipuli). Alkaa olla kaikki kaapeista loppu, joten ei ollut kananmunaa keittää salaatin vierelle, eikä maapähkinäiseen salaatinkastikkeeseen isompia chilejä. Resepti olisi kaivannut 6-8 isoa punaista kuivattua chiliä, mutta mulla oli laittaa 8 kuivattua birds eye -chiliä. Siksi soosista tuli kivan punertavanruskean sijasta lähinnä kaurapuuro-oksennuksen väristä. :lol: Mutta hyvää oli! Siinä on tamarindia tuomassa happamuutta ja ruskeaa sokeria (edit. suomeksi fariinisokeria, daa...) tasapainottamassa chilien tulisuutta.

Ja opin muuten tämän kastikereseptin myötä sen, että en koskaan tule enää ostamaan paahdettuja maapähkinöitä vaan paahdan ne vastedes itse (air fryerissä tällä kertaa noin 20 min. 160 asteessa - voisi ehkä olla hieman kuumempikin uuni...?). Valmiiksi paahdetut ovat selkeästi kuivan ja tomuisen makuisia kotona paahdettuihin verrattuna!

IMG_0066.jpg
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 041
Munakkaisiin avautui uusi ulottuvuus, kun uskalsin vihdoinkin kokeilla nestemäistä valkuaista. Maku on todella kohdallaan ja saa kokoa ja tekstuuria munakkaaseen. Oli aika hyvä tuollainen 2 kananmunaa ja 200g valkuaisnestettä kombo. Muut kasvikset kuin tomaatti ja kurkku tietenkin air fryer:ssa. About 10 minuuttia otti kasvisten uunitus. Nopeata ja hyvää

1645381088925.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
688
1645540785060.png

En ole vieläkään saanu näitä Snellmanin kasslerkyljyksiä järkevästi valmistettua. Pannulla ja sitten haudutella kermasoosissa tällä kertaa. Voisi se suussa sulavampaa olla. Mutta se ei ollut se housut tiputtava asia tällä kertaa. Vaan lohkoperunat.

Pikkusia puikula pottuja kuorin ja pilkoin pieniksi lohkoiksi. Ne laittaa uuniastiaan, öljyä, suolat ja mausteet. 225 astetta, noin 40 minuuttia. Ihan perus tähän asti. Sitten kun oli noin 10 minuuttia jäljellä, otin uunista ja lorautin pikkuisen punaviinietikkaa sekaan ja sekoitin. Sitten kun aloin syömään ja haukkasin pottuja, niin ai että!

Ei mitään super rapsakakoita juu, mutta julmetun namia. Idean sain näistä paahtoperunoista jota olen joskus tehny lisukkeeksi, kun olen ollut viitseliäällä päällä. Näissä siis loppuvaiheessa viskataan tuollainen öly-etikka marinadi pottujen päälle. Lohkopotut oli suoraviivaisempia, niin päätinpä kokeilla miten toimii. Etikka ja peruna on suorastaan maaginen yhdistelmä :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.06.2021
Viestejä
215
Tuo happaman käyttö makuja tasapainottamassa on kyllä ihan aliarvostettua yleensäkin arkikokkauksessa. Itsekin alan vasta havahtua siihen. Kun tässä viime viikolla väänsin maapähkinäistä, tulista salaatinkastiketta, se siirtyi ihan uudelle tasolle, kun pistin vähän lisää tamarindia happamuutta tuomaan. Jotenkin se, kun saa suolaisen, makean, tulisen ja happaman tasapainoon, niin kaikki jotenkin maistuu paljon... enemmän.


In other news, "kokkasin" pullataikinan. Mustaherukkarahkapullia ja voisilmäpullia.

IMG_0068(1).jpg
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 785
Tuo happaman käyttö makuja tasapainottamassa on kyllä ihan aliarvostettua yleensäkin arkikokkauksessa. Itsekin alan vasta havahtua siihen. Kun tässä viime viikolla väänsin maapähkinäistä, tulista salaatinkastiketta, se siirtyi ihan uudelle tasolle, kun pistin vähän lisää tamarindia happamuutta tuomaan. Jotenkin se, kun saa suolaisen, makean, tulisen ja happaman tasapainoon, niin kaikki jotenkin maistuu paljon... enemmän.


In other news, "kokkasin" pullataikinan. Mustaherukkarahkapullia ja voisilmäpullia.

En yleensä tykkää syödä mitään pullia tai torttuja, mutta nuo näyttää niin hyviltä että ei tarviis kahta kertaa miettiä ottaako.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 143
Viestejä
4 209 624
Jäsenet
71 022
Uusin jäsen
Slerbbaliini

Hinta.fi

Ylös Bottom