Veronkorotus on vain muotoiltu nimellä jakeluvelvoite.Huvittavinta koko touhussa on hintojen psykologinen vaikutus keskivertoon ihmiseen. Nyt jotain "vain 2 euron" litrahintaa pidetään halpana ja sitä tankataan innokkaasti, saatika jos hinta laskee 1,9 -alkuiseksi. Jengi juhlii, poliitikot myhäilee tyytyväisinä, mahdollinen raakaöljyn hinnan halpeneminen korvattaneen X ajan sisällä tasaisesti veronkorotuksilla. Vihreä siirtymä juhlii.
Ymmärrän vitsin, mutta vakavasti, jakeluvelvoiteesta johtuva kustannusten ja sitä kautta hinnan nousu nimenomaan supistaa sitä veronkorotus pelivaraa, vaikutus ennemmin päinvastainen, tulee vaatimuksia alentaa veroja.Veronkorotus on vain muotoiltu nimellä jakeluvelvoite.
" Uudistettavan jakeluvelvoitelain korotetuilla velvoitetasoilla on tarkoitus kattaa muun muassa vuosilta 2022 ja 2023 toteuttamatta jäävät liikenteen päästövähennykset. "
Dieselin hinta uhkaa nousta ”noin 24 sentillä” per litra – ”Voi aiheuttaa kuluttajien ja yritysten keskuudessa ongelmia”
Uudistettavan jakeluvelvoitelain korotetuilla velvoitetasoilla on tarkoitus kattaa muun muassa vuosilta 2022 ja 2023 toteuttamatta jäävät liikenteen päästövähennykset.www.is.fi
Polttoaineen hinta suomessa on nyt sama mitä se oli kuukausi sitten ruotsissa. Ruotsissa 95E maksaa nyt alle 2eur/l eli 19,08kr. (1,83eur)
En tosin tiedä onko meillä joitain muita syitä miksi se on suomessa edelleen ruotsia kalliimpaa.
Ruotsissa on tilapäinen polttoaineveron alennus ollut kesäkuusta saakka, ja päättyy ilmeisesti lokakuussa. Laskennallinen vaikutus pitäisi olla n. 12 senttiä per litra, millä päästäänkin jo hyvän matkaa lähemmäs samoja lukemia.
saksassa tänään ysivitonen 1,65e
Mutta eikös meillä kaikenmaailman Tietäjä™ - ekonomit kertoneet, että tilapäinen veronalennus ei toimi, eikä missään nimessä näy pumppuhinnoissa? Suomessa se nyt vaan On Eri Asia?Saksakin alensi tilapäisesti polttoaineveroa?
Niin kuka kertoi ja missä?Mutta eikös meillä kaikenmaailman Tietäjä™ - ekonomit kertoneet, että tilapäinen veronalennus ei toimi, eikä missään nimessä näy pumppuhinnoissa? Suomessa se nyt vaan On Eri Asia?
Useampi ekonomipele kertoi keväällä, ettei tilapäinen veronalennus toimi, koska "meillä se vain on eri asia"! Et tosissasi voi olla noin lyhytmuistinen? Asiasta on useita uutisia, näi vaivaa ja googleta.Niin kuka kertoi ja missä?
No vaikka Yle ja Hesari, tossa kesäkuun alussa kun asiasta oli enemmän puhetta ja muualla alettiin tekemään ja Suomessa lähinnä vatuloitiin.Niin kuka kertoi ja missä?
No vaikka Yle ja Hesari, tossa kesäkuun alussa kun asiasta oli enemmän puhetta ja muualla alettiin tekemään ja Suomessa lähinnä vatuloitiin.
Verotus | Kysely: Suurin osa ekonomisteista tyrmää polttoaineveron alentamisen
Ekonomistien mukaan ei ole takeita siitä, että veronalennukset siirtyisivät lopputuotteiden hintoihin.www.hs.fi
Päättäjien ei "missään tapauksessa" kannata puuttua bensan rajuun kallistumiseen, sanovat ekonomistit – sen sijaan kulutusta pitää vähentää
Polttoaineveroa on tilapäisesti päätetty laskea esimerkiksi Saksassa. Alentaminen saa kuitenkin ekonomisteilta täystyrmäyksen.yle.fi
Niin, suurimmat syythän tuolla (noissakin linkatuissa jutuissa) oli ihan muuta kuin "ei alenna pumppuhintoja". Se että siinä sivussa sanotaan, että ei ole takeita siitä että veronalennukset siirtyy hintoihin, on vain pieni sivuhuomautus, ja pitää kyllä ihan paikkaansa aivan joka ikisessä tuotteessa, tuli kustannusalennus sitten tuotannosta tai veroista.Useampi ekonomipele kertoi keväällä, ettei tilapäinen veronalennus toimi, koska "meillä se vain on eri asia"! Et tosissasi voi olla noin lyhytmuistinen? Asiasta on useita uutisia, näi vaivaa ja googleta.
Kyllä, lokiikka oli se että polttoaineista pulaa, hinnat vähensi kysyntää, veron alennus ei lisää tarjontaa, ei vähänne maksuhalukkuutta, joten sillä verotonta hintaa nostava vaikutus.Mutta eikös meillä kaikenmaailman Tietäjä™ - ekonomit kertoneet, että tilapäinen veronalennus ei toimi, eikä missään nimessä näy pumppuhinnoissa? Suomessa se nyt vaan On Eri Asia?
Kellään ei taida olla kristallipalloa sen suhteen. Yleensä tuo tuppaa lämmityskaudelle mentäessä nousevan, mutta talouden kyykkääminen voi viedä hintaa myös toiseen suuntaan.Pitäs traktoriin tilata mpö 2000l. Vielä vanhaa varastoa on, että ei hengenhätä tilauksen suhteen ole. Nyt näyttää hinta olevan. 1.65€/l. Odotellakko hinnan laskua vai näyttääkö hinnat nousevan?
Aiemmat ennusteet kuvaa hyvin tämänpäivän ennusteita.Pitäs traktoriin tilata mpö 2000l. Vielä vanhaa varastoa on, että ei hengenhätä tilauksen suhteen ole. Nyt näyttää hinta olevan. 1.65€/l. Odotellakko hinnan laskua vai näyttääkö hinnat nousevan?
Toisessa puhutaan dieselistä ja toisessa öljystä. Toisessa puhutaan puskurivarastosta ja toisessa tuotannosta.Nämä tuntuvat äkkiseltään vähän ristiriitaisilta, molemmat saman päivän etusivulla. Toisessa povataan puutetta ja toisessa ylijäämää.
Bloomberg: Eurooppaa uhkaa nyt dieselpula – tällainen määrä dieseliä on varastoissa Suomessa
Euroopan dieselvarastot ovat huvenneet ennätyksellisen alas.www.is.fi
Ennuste: Öljyn niukkuus on kääntymässä runsaudeksi
Opec ennustaa maailman öljymarkkinoiden kääntyvän ylijäämäisiksi tällä vuosineljänneksellä.www.is.fi
Hämmentävän yleistä, että luullaan öljyn tarkoittavan bensaa ja dieseliä.Nämä tuntuvat äkkiseltään vähän ristiriitaisilta, molemmat saman päivän etusivulla. Toisessa povataan puutetta ja toisessa ylijäämää.
Bloomberg: Eurooppaa uhkaa nyt dieselpula – tällainen määrä dieseliä on varastoissa Suomessa
Euroopan dieselvarastot ovat huvenneet ennätyksellisen alas.www.is.fi
Ennuste: Öljyn niukkuus on kääntymässä runsaudeksi
Opec ennustaa maailman öljymarkkinoiden kääntyvän ylijäämäisiksi tällä vuosineljänneksellä.www.is.fi
Laskeneillakin hinnoilla polttoaineeseen menee 50-100e enemmän kuukaudessa kuin vuosi sitten.Nyt on jo polttoaine selvästi kohtuullisempaa eikä enää tarvitse hinnan takia jättää ajelua väliin. Varmasti on pian alle 2€/l monella huoltoasemalla.
Kiinnostaa tietää että millasia merkkejä tankkerilla näkyy liittyen varastojen kehittymiseen.Itellä on tuttu tankkerilla eikä ole merkkiä diesel tai bensa varastojen ehtymisestä: Tai no ne toimii pohjoismaissa eli muun euroopan tilanteesta ei tietoa.
No heillä ainakin on ollut ihan normaalit rahtimäärät. Kertaakaan ei ole laiva seissyt. Ja usein muissa pohjoismaissa on jonoa jalostamoille. Suomessa ehkä kerran kaksi kuukaudessa on jonoa ja sekin vaan etelässä.Kiinnostaa tietää että millasia merkkejä tankkerilla näkyy liittyen varastojen kehittymiseen.
Riippuu varmaan tehtävästäkin mitä merkkejä näkee.
Ilmeisesti tuossa tarkoitit pohjoismaisia varastoja, joita mutuillen on täytetty, ja ainakin jotkit uutiset tukee sitä ajatusta. (No Norjan politiikasta en tiedä)
Varastojen tyhjennys on perinteinen hintapiikkien tasoitus konsti, mutta tässä nyt vähän poikkeus tilanne.
Riippuu toki asemasta, mutta yleisesti diesel on halvinta, sitten 95 ja kalleimpana 98. Noista kaksi ensimmäistä on useilla paikkakunnilla alle 2 euroa jo nyt.Vielä kun diesel ja 98E5:kin painuisi alle kahden euron, olisi sillä myös positiivinen psyykkinenkin vaikutus tai jotain.
Löpö (oletan että puhutaan moottoripolttoöljystä) ei voi maksaa enemmän kuin diesel. Se on samaa tavaraa, mutta verotuksen kautta eri tavalla tuettua...Itse hämmästyin kun ostin löpöä huoltikselta, ja se maksoi enemmän kun bensa, tai dieseliäkin saa halvemmalla.
Neste teki myös todella kovaa tulosta, kansa maksaa ja firmat lihoo.Ja yllättyneitä olivat?
Bensan hinta toi jättivoitot ST1:lle
Liikevaihto oli yli 80 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.www.iltalehti.fi
Onhan siitä ollut jo pitkin kesää lehdissäkin juttuja, miten polttoöljy on kalliimpaa kuin diesel koska sitä on ostettu kalliilla keväällä ja menekki on niin pientä ettei oo tarvinnu vielä täyttää säiliöitä uudestaan ja sen takia se hinta on korkeammalla kuin suuremman kysynnän dieselillä.Löpö (oletan että puhutaan moottoripolttoöljystä) ei voi maksaa enemmän kuin diesel. Se on samaa tavaraa, mutta verotuksen kautta eri tavalla tuettua...
Kyllä se nyt vaan maksoi enemmän, 2,209 L. Kolmisen viikkoa sitten samassa paikassa karvan alle 2€.Löpö (oletan että puhutaan moottoripolttoöljystä) ei voi maksaa enemmän kuin diesel. Se on samaa tavaraa, mutta verotuksen kautta eri tavalla tuettua...
Miksi et ostanut suoraan dieseliä?Kyllä se nyt vaan maksoi enemmän, 2,209 L. Kolmisen viikkoa sitten samassa paikassa karvan alle 2€.
Samalla kentällä rekkoja varten myös nopea diesel pumppu, vieressä löpöpumppu joten olin tarkkana kumpaan tartuin.
Normi bensat ja dieselit sitten vieressä. Ja kuittikin on tallessa. Kysyin vielä kassalla menikö oikein,, kuulemma "vähän" noussut hinta.
Kaikki suuret öljy-yhtiöt maailmalla ovat tehneet ennätystuloksia.Neste teki myös todella kovaa tulosta, kansa maksaa ja firmat lihoo.
Niin, kai siinä pumpussa oli joku hinta mainittu. Huoltiksen kyltissä ei taas löpön hintaa ole ollenkaan. Oletin vaan että olis halvempaa. Polttoaine.netin mukaan kaikilla seudun asemilla diesel on halvempaa - nyt kun katoin.Miksi et ostanut suoraan dieseliä?
Täällä kun käytännössä kaikki on kylmäasemia niin helppohan se on hinnoitella oman maun mukaan. Täytyy mielenkiinnosta vilkaista kylän toinen huoltis, mitä siellä maksaa, jos edes on.Täällä on näemmä ainut 1.99 tai halvempi MPÖ
Että ihme vedätystä tuollainen MPÖ ylihinnoittelu
Nesteen yrityskortilla näyttää polttoöljy olevan noin 40c/l halvempaa kuin diesel.Täällä on näemmä ainut 1.99 tai halvempi MPÖ
Että ihme vedätystä tuollainen MPÖ ylihinnoittelu
Olen ihmetellyt, miksi kukaan tarvitsee polttoöljyä tavalliselta bensa-asemalta? Ne jotka sitä enemmän käyttävät, omistavat omat säiliöt ja liikennekäytössä harva käyttää, koska pitää maksaa lisävero. Eli hätätapauksessa diesel käy yhtä hyvin. Isommassa tuhansien litrojen ostoerässä saa vielä alennuksen.
Jos paikalliselta asemalta tankkaa polttoöljyä johonkin muuhun, kuin traktoriin, niin hyvä ettei olla heti soittamassa tullimiehiä paikalle. Edes väliaikainen käyttö verolipulla on hankalaa, koska polttoöljyn väriaine säilyy pitkään, että helpompi käyttää dieseliä. Ei polttoaineratsioita kovin usein näy mutta sitten kun napsahtaa kohdalle.
No joo, koskee hyvin pieniä urakoijia. Ilmaisen toimituksen saa muistaakseni jo kahden tuhannen litran säiliöön ja se ei ole kovin iso. Sellainen löytyy ainakin maaseudulta jokaiselta traktorin omistajalta, vaikkei ole urakoija.Eli lähes kaikki koneurakoitsijat käyttää polttoöljyä eikä todellakaan kaikilla ole omaa säiliötä
Aika moni jolla on esim. hallilämmitin käytössä silloin kun työskentelytilaa pitää saada lämpimäksi.Olen ihmetellyt, miksi kukaan tarvitsee polttoöljyä tavalliselta asemalta?