Polttoaineen hinta

Mutta eikös meillä kaikenmaailman Tietäjä™ - ekonomit kertoneet, että tilapäinen veronalennus ei toimi, eikä missään nimessä näy pumppuhinnoissa? Suomessa se nyt vaan On Eri Asia? :hmm:
Kyllä, lokiikka oli se että polttoaineista pulaa, hinnat vähensi kysyntää, veron alennus ei lisää tarjontaa, ei vähänne maksuhalukkuutta, joten sillä verotonta hintaa nostava vaikutus.

On ihan uskottava väite että veronalennukset vaikutti verotonta hintaa nostavasti.

Suomessa vähenettiin sekoitusvelvoitetta, ja sillä haettiin sitä että bioaineista, josta isompi kysyntä vs tarjonta ja kalliimpaa.

Suomen markkina polttoaneissa on toki sen verran pieni ettei heiluta samanlailla kuin isojen eurooppalaisten automarkkinoiden kysyntä. Pidän ihan uskottavana että ne veronalennukset vaikutti ei toivotusti verottomiin hintoihin.

Mutta keskusteluissa jäi se käsitys että veroalennuksia ei pidetty tehokkaana kohdennuksena (uskottiin pumppuhinnan laskevan), kustannus vs hyöty, ja että ei kohdistunut tehokkaasti eniten kärsiville, samalla synty se budjettiaukko. Joten välineiksi valikoitu työmatkakulujen vähennyksen pika korotus ja uusituvan osuuden pienentäminen. Eli leikattiin kustannuksia, paranettiin tarjontaa, ja kohdistettiin veroetu omalla autolla työmatkat tekeviin.
 
Pitäs traktoriin tilata mpö 2000l. Vielä vanhaa varastoa on, että ei hengenhätä tilauksen suhteen ole. Nyt näyttää hinta olevan. 1.65€/l. Odotellakko hinnan laskua vai näyttääkö hinnat nousevan?
 
Pitäs traktoriin tilata mpö 2000l. Vielä vanhaa varastoa on, että ei hengenhätä tilauksen suhteen ole. Nyt näyttää hinta olevan. 1.65€/l. Odotellakko hinnan laskua vai näyttääkö hinnat nousevan?

Kellään ei taida olla kristallipalloa sen suhteen. Yleensä tuo tuppaa lämmityskaudelle mentäessä nousevan, mutta talouden kyykkääminen voi viedä hintaa myös toiseen suuntaan.
 
Pitäs traktoriin tilata mpö 2000l. Vielä vanhaa varastoa on, että ei hengenhätä tilauksen suhteen ole. Nyt näyttää hinta olevan. 1.65€/l. Odotellakko hinnan laskua vai näyttääkö hinnat nousevan?
Aiemmat ennusteet kuvaa hyvin tämänpäivän ennusteita.

Yritin siis sanoa että vielä hiljan ennustettiin hintojen raketointia, ja pahimmasta nousu kiimasta viikko pari niin hinnat kyykkäs (bio prosentti siivottunakin)

Etelän lomakausi päällä, ja silti laski, kaasu pula tiedossa, ja se että öljyllä korvataan ja varastoja täytetään, joten arvo siinä sitten. onko varastot jo täynnä, vai ei.
 
Nämä tuntuvat äkkiseltään vähän ristiriitaisilta, molemmat saman päivän etusivulla. Toisessa povataan puutetta ja toisessa ylijäämää.



Toisessa puhutaan dieselistä ja toisessa öljystä. Toisessa puhutaan puskurivarastosta ja toisessa tuotannosta.
 
Nämä tuntuvat äkkiseltään vähän ristiriitaisilta, molemmat saman päivän etusivulla. Toisessa povataan puutetta ja toisessa ylijäämää.


Hämmentävän yleistä, että luullaan öljyn tarkoittavan bensaa ja dieseliä. :confused:
 
Sillä kirjoitinkin äkkiseltään, Nopeasti otsikkoja selatessa aiheutti hymähdyksen, tottakai ne tarkoittavat eri asiaa.
 
Itellä on tuttu tankkerilla eikä ole merkkiä diesel tai bensa varastojen ehtymisestä: Tai no ne toimii pohjoismaissa eli muun euroopan tilanteesta ei tietoa.
 
No, rehellisesti ajatellen taitaa nämä "tuttu tankkerilla" ja Bloomberg sekä alan konsulttifirmat tehdä eri asioita työkseen.
 
Päivitellä hintoja, joutuu maanantaina käymään tankilla.

Viim. viikolla 2,047 ma, 2,157 ke. Aikalailla samoissa hinnoissa ST1, Neste ja Teboil.
 
Nyt on jo polttoaine selvästi kohtuullisempaa eikä enää tarvitse hinnan takia jättää ajelua väliin. Varmasti on pian alle 2€/l monella huoltoasemalla.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä tietää että polttoaine on edelleen liian halpaa kun suurin osa nuorisosta käy 20+ min keskustelunsa parkkipaikalla auto päristen. Siis nyt kesällä. Onhan se tyhjäkäyttö vaan niin mukavaa.
 
Nyt on jo polttoaine selvästi kohtuullisempaa eikä enää tarvitse hinnan takia jättää ajelua väliin. Varmasti on pian alle 2€/l monella huoltoasemalla.
Laskeneillakin hinnoilla polttoaineeseen menee 50-100e enemmän kuukaudessa kuin vuosi sitten.
 
Itellä on tuttu tankkerilla eikä ole merkkiä diesel tai bensa varastojen ehtymisestä: Tai no ne toimii pohjoismaissa eli muun euroopan tilanteesta ei tietoa.
Kiinnostaa tietää että millasia merkkejä tankkerilla näkyy liittyen varastojen kehittymiseen.
Riippuu varmaan tehtävästäkin mitä merkkejä näkee.

Ilmeisesti tuossa tarkoitit pohjoismaisia varastoja, joita mutuillen on täytetty, ja ainakin jotkit uutiset tukee sitä ajatusta. (No Norjan politiikasta en tiedä)

Varastojen tyhjennys on perinteinen hintapiikkien tasoitus konsti, mutta tässä nyt vähän poikkeus tilanne.
 
Kiinnostaa tietää että millasia merkkejä tankkerilla näkyy liittyen varastojen kehittymiseen.
Riippuu varmaan tehtävästäkin mitä merkkejä näkee.

Ilmeisesti tuossa tarkoitit pohjoismaisia varastoja, joita mutuillen on täytetty, ja ainakin jotkit uutiset tukee sitä ajatusta. (No Norjan politiikasta en tiedä)

Varastojen tyhjennys on perinteinen hintapiikkien tasoitus konsti, mutta tässä nyt vähän poikkeus tilanne.

No heillä ainakin on ollut ihan normaalit rahtimäärät. Kertaakaan ei ole laiva seissyt. Ja usein muissa pohjoismaissa on jonoa jalostamoille. Suomessa ehkä kerran kaksi kuukaudessa on jonoa ja sekin vaan etelässä.
 
Alle 2e ollut jo bensa (95e) sekä diesel. Sehän on jo melkein ilmaista :D
 
Vielä kun diesel ja 98E5:kin painuisi alle kahden euron, olisi sillä myös positiivinen psyykkinenkin vaikutus tai jotain.
 
Hintaerot ovat kyllä hirveitä - Italian autostradan huoltiksilla pyytävät surutta 2.30€/litra ja motarilta sivussa pikkutien varressa 1.78€/litra.

Alkaa päästä jo tuntipalkoille 5km sivupoikkeamasta huolimatta jos tankkaa 50 litraa.
 
Vielä kun diesel ja 98E5:kin painuisi alle kahden euron, olisi sillä myös positiivinen psyykkinenkin vaikutus tai jotain.
Riippuu toki asemasta, mutta yleisesti diesel on halvinta, sitten 95 ja kalleimpana 98. Noista kaksi ensimmäistä on useilla paikkakunnilla alle 2 euroa jo nyt.


1660755489416.png
 
Viimeksi muokattu:
Onneks tuli parin vuoden viisumi, 0.83e 100oct lukoililla. Tuntuu käyvän paremmin tuolla itä tavaralla, ja ainakin ennen kulutuskin oli pienempi kuin viinalla lantratulla.
 
Itse hämmästyin kun ostin löpöä huoltikselta, ja se maksoi enemmän kun bensa, tai dieseliäkin saa halvemmalla.
 
Itse hämmästyin kun ostin löpöä huoltikselta, ja se maksoi enemmän kun bensa, tai dieseliäkin saa halvemmalla.
Löpö (oletan että puhutaan moottoripolttoöljystä) ei voi maksaa enemmän kuin diesel. Se on samaa tavaraa, mutta verotuksen kautta eri tavalla tuettua...
 
Ja yllättyneitä olivat?

Neste teki myös todella kovaa tulosta, kansa maksaa ja firmat lihoo.
Sähköyhtiöiden tuloksia odotelessa, ne keillä on omaa tuotantoa tekevät nyt satumaisia voittoja. Myös Fortum voisi tällä hetkellä tehdä "isoa rahaa" mutta maksellaan ensin saksalaisten kaasulaskuja...
 
Löpö (oletan että puhutaan moottoripolttoöljystä) ei voi maksaa enemmän kuin diesel. Se on samaa tavaraa, mutta verotuksen kautta eri tavalla tuettua...
Onhan siitä ollut jo pitkin kesää lehdissäkin juttuja, miten polttoöljy on kalliimpaa kuin diesel koska sitä on ostettu kalliilla keväällä ja menekki on niin pientä ettei oo tarvinnu vielä täyttää säiliöitä uudestaan ja sen takia se hinta on korkeammalla kuin suuremman kysynnän dieselillä.

Linkki iltalehden juttuun.
 
Löpö (oletan että puhutaan moottoripolttoöljystä) ei voi maksaa enemmän kuin diesel. Se on samaa tavaraa, mutta verotuksen kautta eri tavalla tuettua...

Kyllä se nyt vaan maksoi enemmän, 2,209 L. Kolmisen viikkoa sitten samassa paikassa karvan alle 2€.

Samalla kentällä rekkoja varten myös nopea diesel pumppu, vieressä löpöpumppu joten olin tarkkana kumpaan tartuin.
Normi bensat ja dieselit sitten vieressä. Ja kuittikin on tallessa. Kysyin vielä kassalla menikö oikein,, kuulemma "vähän" noussut hinta.
 
Kyllä se nyt vaan maksoi enemmän, 2,209 L. Kolmisen viikkoa sitten samassa paikassa karvan alle 2€.

Samalla kentällä rekkoja varten myös nopea diesel pumppu, vieressä löpöpumppu joten olin tarkkana kumpaan tartuin.
Normi bensat ja dieselit sitten vieressä. Ja kuittikin on tallessa. Kysyin vielä kassalla menikö oikein,, kuulemma "vähän" noussut hinta.
Miksi et ostanut suoraan dieseliä?
 
Miksi et ostanut suoraan dieseliä?

Niin, kai siinä pumpussa oli joku hinta mainittu. Huoltiksen kyltissä ei taas löpön hintaa ole ollenkaan. Oletin vaan että olis halvempaa. Polttoaine.netin mukaan kaikilla seudun asemilla diesel on halvempaa - nyt kun katoin.
 
Täällä on näemmä ainut 1.99 tai halvempi MPÖ
Että ihme vedätystä tuollainen MPÖ ylihinnoittelu
 
Täällä on näemmä ainut 1.99 tai halvempi MPÖ
Että ihme vedätystä tuollainen MPÖ ylihinnoittelu

Täällä kun käytännössä kaikki on kylmäasemia niin helppohan se on hinnoitella oman maun mukaan. Täytyy mielenkiinnosta vilkaista kylän toinen huoltis, mitä siellä maksaa, jos edes on.

Muoks: Pyörähdin nesteen kautta, siellä on löpöä hintaan 1,999€ eli halvempi. Kummassakaan näistä en tankkaa autoa kun lähin ja toiseksi edullisin on kilsan päässä, niin ei tule oikein hintoja vertailtua sen paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
2.097 E95 oli aamusta ja takasinpäin ajaessa noussut sen 10snt. Omilla ajoilla vaikuta mitenkään, kuin muutaman sentin per/L.

Tankannut kuitenkaan, kahtelee hintaa ensviikon tiistaina. Emt, järjettömän pieniä säästöjä sitä hakee hintojenvaihtelujen kanssa.
 
Olen ihmetellyt, miksi kukaan tarvitsee polttoöljyä tavalliselta asemalta? Ne jotka sitä enemmän käyttävät, omistavat omat säiliöt ja liikennekäytössä harva käyttää, koska pitää maksaa lisävero. Eli hätätapauksessa diesel käy yhtä hyvin. Isommassa tuhansien litrojen ostoerässä saa vielä alennuksen ja paikalle tuotuna.

Jos paikalliselta asemalta tankkaa polttoöljyä johonkin muuhun, kuin traktoriin, niin hyvä ettei olla heti soittamassa tullimiehiä paikalle. Edes väliaikainen käyttö verolipulla on hankalaa, koska polttoöljyn väriaine säilyy pitkään, että helpompi käyttää dieseliä. Ei polttoaineratsioita kovin usein näy mutta sitten kun napsahtaa kohdalle.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ihmetellyt, miksi kukaan tarvitsee polttoöljyä tavalliselta bensa-asemalta? Ne jotka sitä enemmän käyttävät, omistavat omat säiliöt ja liikennekäytössä harva käyttää, koska pitää maksaa lisävero. Eli hätätapauksessa diesel käy yhtä hyvin. Isommassa tuhansien litrojen ostoerässä saa vielä alennuksen.

Jos paikalliselta asemalta tankkaa polttoöljyä johonkin muuhun, kuin traktoriin, niin hyvä ettei olla heti soittamassa tullimiehiä paikalle. Edes väliaikainen käyttö verolipulla on hankalaa, koska polttoöljyn väriaine säilyy pitkään, että helpompi käyttää dieseliä. Ei polttoaineratsioita kovin usein näy mutta sitten kun napsahtaa kohdalle.


Työkoneissa käytetään polttoöljyä. Traktorikin on työkone jos siinä on kiinni jokin työlaite. Jos vedät peräkärriä traktorilla niin silloin täytyy maksaa 5 e päivävero jos ajat polttoöljyllä. Eli lähes kaikki koneurakoitsijat käyttää polttoöljyä eikä todellakaan kaikilla ole omaa säiliötä
 
Eli lähes kaikki koneurakoitsijat käyttää polttoöljyä eikä todellakaan kaikilla ole omaa säiliötä

No joo, koskee hyvin pieniä urakoijia. Ilmaisen toimituksen saa muistaakseni jo kahden tuhannen litran säiliöön ja se ei ole kovin iso. Sellainen löytyy ainakin maaseudulta jokaiselta traktorin omistajalta, vaikkei ole urakoija.
Hyvin monella urakoijalla on kenttäsäiliöt, koska sinne asemallekin on matkaa. Isompiin työkoneisiin uppoaa jopa 500 litraa, niin lisähintaa tulee asemalla nopeasti. Ja monella työkoneella ei ole järkevää tai sallittua ajaa maantietä asemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ihmetellyt, miksi kukaan tarvitsee polttoöljyä tavalliselta asemalta? Ne jotka sitä enemmän käyttävät, omistavat omat säiliöt ja liikennekäytössä harva käyttää, koska pitää maksaa lisävero. Eli hätätapauksessa diesel käy yhtä hyvin. Isommassa tuhansien litrojen ostoerässä saa vielä alennuksen ja paikalle tuotuna.

Jos paikalliselta asemalta tankkaa polttoöljyä johonkin muuhun, kuin traktoriin, niin hyvä ettei olla heti soittamassa tullimiehiä paikalle. Edes väliaikainen käyttö verolipulla on hankalaa, koska polttoöljyn väriaine säilyy pitkään, että helpompi käyttää dieseliä. Ei polttoaineratsioita kovin usein näy mutta sitten kun napsahtaa kohdalle.

Sitä löytyy paikalliselta asemalta, jos sille on kysyntää.
 
Muoniossa oli pitkästä aikaa diesel kalliimpaa ko 95:nen. Ei tosin paljon mutta kuitenki. Vajaa kymmenen senttiä. Bensan hinta vissiin laskenu ko diesel on pysyny about samassa. Numeroita en tosin ottanu ylös, ei jaksa ennään kiinnostua. Vitun kallista kuitenki.
 
Olen ihmetellyt, miksi kukaan tarvitsee polttoöljyä tavalliselta asemalta? Ne jotka sitä enemmän käyttävät, omistavat omat säiliöt ja liikennekäytössä harva käyttää, koska pitää maksaa lisävero. Eli hätätapauksessa diesel käy yhtä hyvin. Isommassa tuhansien litrojen ostoerässä saa vielä alennuksen ja paikalle tuotuna.

Jos paikalliselta asemalta tankkaa polttoöljyä johonkin muuhun, kuin traktoriin, niin hyvä ettei olla heti soittamassa tullimiehiä paikalle. Edes väliaikainen käyttö verolipulla on hankalaa, koska polttoöljyn väriaine säilyy pitkään, että helpompi käyttää dieseliä. Ei polttoaineratsioita kovin usein näy mutta sitten kun napsahtaa kohdalle.


Terve

Urakoitsija. Tuhat litraa saa ilman toimituskuluja., sitähän menee kuukaudessa noin 3-4 tuhatta litraa. Jos tietäisit enemmän urakoinnista niin et varmasti olisi ensimmäisenä hommaamassa säiliötä, vaan keskittyisit johonkin muuhun :D
 
No joo, koskee hyvin pieniä urakoijia. Ilmaisen toimituksen saa muistaakseni jo kahden tuhannen litran säiliöön ja se ei ole kovin iso. Sellainen löytyy ainakin maaseudulta jokaiselta traktorin omistajalta, vaikkei ole urakoija.
Hyvin monella urakoijalla on kenttäsäiliöt, koska sinne asemallekin on matkaa. Isompiin työkoneisiin uppoaa jopa 500 litraa, niin lisähintaa tulee asemalla nopeasti. Ja monella työkoneella ei ole järkevää tai sallittua ajaa maantietä asemalle.

Kyllä jokainen moottorityökone on rekisterissä ja sallittu ajaa liikenteessä.
 
Moottorityökone on rekisteröity laite jolla voidaan ajaa myös tiellä, mutta offtopikkia tämä tosiaan.
 
Kyllä jokainen moottorityökone on rekisterissä ja sallittu ajaa liikenteessä.

Olen kyllä urakoinut pienessä määrin ja polttoainetoimitus on merkittävä asia. Ja kaikki moottorityökoneet eivät ole rekisterissä, esimerkiksi viljan puimakone.

Onko varma tieto, minusta moottorityökone on määritelty laissa ja on rekisterissä. Puimakone ei ole tällainen omalla voimalla liikkuva laite

On varma tieto, koska omistan puimakoneen. Se on täysin omalla voimalla liikkuva kone nykyään. Ennen oli hevosilla vedettäviä ja maamoottoreilla toimivia muttei enää puoleen vuosisataan. Muitakin vapautettuja koneita on mutta se keskustelu ei liity enää polttoaineen hintaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 498 290
Jäsenet
74 280
Uusin jäsen
Jani S.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom