- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 461
Kyllä, lokiikka oli se että polttoaineista pulaa, hinnat vähensi kysyntää, veron alennus ei lisää tarjontaa, ei vähänne maksuhalukkuutta, joten sillä verotonta hintaa nostava vaikutus.Mutta eikös meillä kaikenmaailman Tietäjä™ - ekonomit kertoneet, että tilapäinen veronalennus ei toimi, eikä missään nimessä näy pumppuhinnoissa? Suomessa se nyt vaan On Eri Asia?
On ihan uskottava väite että veronalennukset vaikutti verotonta hintaa nostavasti.
Suomessa vähenettiin sekoitusvelvoitetta, ja sillä haettiin sitä että bioaineista, josta isompi kysyntä vs tarjonta ja kalliimpaa.
Suomen markkina polttoaneissa on toki sen verran pieni ettei heiluta samanlailla kuin isojen eurooppalaisten automarkkinoiden kysyntä. Pidän ihan uskottavana että ne veronalennukset vaikutti ei toivotusti verottomiin hintoihin.
Mutta keskusteluissa jäi se käsitys että veroalennuksia ei pidetty tehokkaana kohdennuksena (uskottiin pumppuhinnan laskevan), kustannus vs hyöty, ja että ei kohdistunut tehokkaasti eniten kärsiville, samalla synty se budjettiaukko. Joten välineiksi valikoitu työmatkakulujen vähennyksen pika korotus ja uusituvan osuuden pienentäminen. Eli leikattiin kustannuksia, paranettiin tarjontaa, ja kohdistettiin veroetu omalla autolla työmatkat tekeviin.