- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 7 918
Lisäisikö pieni hinnanlasku ihmisten ajamista, vai jäisikö rahaa enemmän muuhun kulutukseen? Mielestäni jälkimmäinen.
Noin 20-30 TechBBS-käyttäjätunnusta on tunnistettu, että ne on kaapattu kirjautumalla ja vaihtamalla sähköpostiosoite uuteen. Tunnuksilla on yritetty kaupata foorumin kauppa-alueella Steamin ja Verkkokauppa.comin lahjakortteja ja maksutavaksi on ilmoitettu kryptovaluutat BTC, Eth ja LTC. Lue lisää
Suomessakin asiaa on ajanut vahvojakin järjestöjä, joten jotain voi arvailla miksi perustelut on keskittyneet muihin tekijöihin.Mielelläni kyllä kuulisin oikean asiantuntijan vasta-argumentinkin tähän asiaan. En ihan jaksa uskoa että kaikki tätä samaa laulua laulavat olisivat "Marinin pussissa", tai muuten vaan "meitä köyhiä raasuja rikkaiden vassareiden laskuun vedättämässä". Siis aivan aidosti haluaisin kuulla/lukea jonkun asiaan perehtyneen asiantuntijan perustelut verojen pienentämisen puolesta -- Olettaen siis että sellainen löytyy.
Sen enempää miettimättä, sekä-että.Lisäisikö pieni hinnanlasku ihmisten ajamista, vai jäisikö rahaa enemmän muuhun kulutukseen? Mielestäni jälkimmäinen.
Aivan, ja pieniähän me ollaan tällä markkinaosuudella. Vaikka päällämme seistäisiin, ei se vaikuta Isojen Poikien touhuihin. Ja toki itse olen siinä mielessä erittäin puolueellinen, että lataushybridilläni pääsen 95% päivittäisajoista sähköllä, ja se ylitse jäävä polttisosuus on aika merkityksetöntä. Ymmärrän täysin polttisajajia joita ottaa päähän järkyttävät hinnat, mutta viherpiipero sisälläni taas ajattelee että ollaanhan tässä vuosikausia ajeltu todella halvalla polttoaineella, että onhan se jo aikakin maksaa ns. oikeaa hintaa. Hauskinta on se, että mitään pulaa polttoaineesta ei ole; hintojen nousu ei ole saatavuudesta kiinni. Ja meidän harvaan asutussa maassa moni asia on riippuvainen maakuljetuksista, ja silloinhan ne polttoaineiden hinnat heijastuu suoraan loppukäyttäjän lompakkoon. Eihän tähän ole mitään yksinkertaista ratkaisua, ja loppujen lopuksi kaikkia ärsyttää. Inflaatio, Putlerin kompensointisota, ja vaikka mitä.Suomessakin asiaa on ajanut vahvojakin järjestöjä, joten jotain voi arvailla miksi perustelut on keskittyneet muihin tekijöihin.
Toki Suomi on sen verran pieni markkina että meidän veropäätökse ei vaikuta verottomiin hintoihin samanlailla kuin keskieuroopan isot markkinat.
IS journalismin taso hipoo listalla esitettyjen kehitysmaiden polttoainehintoja. Uutisella heitetään vain bensaa liekkeihin niille, jotka tuskin ymmärtävät kehitysmaan ja kehittyneen maan talouden eroavaisuuksia.Täältä saa maailman halvinta bensaa – hintaero Suomeen on hurja
Lähde:
![]()
Täältä saa maailman halvinta bensaa – hintaero Suomeen on hurja
Bensiinin hinta on ällistyttävän halpa monessa maassa, mutta Suomi kuuluu edelleen maailman kalleimpiin maihin fossiilisten polttoaineiden hinnoissa.www.is.fi
IS journalismin taso hipoo listalla esitettyjen kehitysmaiden polttoainehintoja. Uutisella heitetään vain bensaa liekkeihin niille, jotka tuskin ymmärtävät kehitysmaan ja kehittyneen maan talouden eroavaisuuksia.
Tuosta oli YLE:llä tehty juttu, nuoret pärrää, maksoi mitä maksoi, rahaa jää vaan vähemmän käytettäväksi. Olet varmaan itsekin mopolla ja autolla nuorempana ajellut pillurallia? Polkupyörilläkö tuolla pitäisi porukassa vedelläSellainen ralli päällä edelleen iltaisin kaupungin keskustassa, ettei polttoaine ole lähimainkaan liian kallista jos varaa ajella tuntikausia ympyrää ja polttaa kumia.
No eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.Tuosta oli YLE:llä tehty juttu, nuoret pärrää, maksoi mitä maksoi, rahaa jää vaan vähemmän käytettäväksi. Olet varmaan itsekin mopolla ja autolla nuorempana ajellut pillurallia? Polkupyörilläkö tuolla pitäisi porukassa vedellä![]()
Joo ei varmasti olekaan, mutta ei se tässä ajassa mihinkään katoaNo eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
Esim. "maalla" lähes kaikki suorittaa täysi-ikäisenä(osa aikaisemmin poikkeusluvalla) ajokortin.Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
Sitä ei valitettavasti(vai onko se valitettavaa) voi hinnoittelulla lopettaa.Sellainen ralli päällä edelleen iltaisin kaupungin keskustassa, ettei polttoaine ole lähimainkaan liian kallista jos varaa ajella tuntikausia ympyrää ja polttaa kumia.
Haluaako moni niin ajatella? Itse ainakin pidän sitä turhana touhuna jonka olisi voinut suorittaa vähän rajallisemmassa määrin, enkä missään nimessä suosittele yhtä köyhää ajanvietettä nyt täysi-ikäistyville. Tietenkin tässä on vedettävä selkeä ero vapaa-ajan hupiajolle ja ajoneuvoharrastukselle vs. turha bensanpoltto sisältäen pahimmillaan perseilyä.No eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
Juuri tämä. Vaikka rällätään isolla V8-moottorilla ja auton kulutus kaupunkiajossa on 25 litraa sadalla, ei sekään ääritapaus ole niin paljon. Nykyisellä törkyhinnalla reilu 50, pahimmilla kesän lukemilla luokkaa 65 euroa.Jos miettii jotain rälläystä, niin siihen jos ostaa apukuski vähän olutta ja askin röökiä, niin ei se bensan hinta siinä enää tunnu mitenkään. Jos vaikka 100km ajaa perjantai-illassa ja on muutama bensan maksaja mukana, niin ei se niin kallista ole. Käy viellä grillillä illalla, niin onkohan bensakulu edes top3 hintojen puolesta. Joku mopo vielä, niin ei kai sellainen vie kuin 2-3l sadalla? Olettaisin ainakin. Muistaakseni kaverin harrikka vie jotain 5-6l sadalla, niin helppohan sillä olis ilta ajella.
Ja tällä saavutetaan mitä? Ylimääräistä vitutusta niille 90% siivosti ajelevalle motoristille, joiden pyörät on tyypillisesti viimeisen päälle kunnossa eikä kaipaa mitään katsastuksia. Kaksipyöräisten onnettomuudet johtuu äärimmäisen harvoin teknisistä vioista.Helpottaisi kummasti, jos saataisiin (polttomoottoriset) kaksipyöräiset ja kevyet nelipyörät katsastuksen piiriin. Joistain noista lähtee ihan käsittämätön ääni, eikä sillä voi olla mitään muuta funktiota kuin kanssaihmisille vittuilu, kun samaa kyytiä kulkee myös pyöriä, joista tuskin lähtee edes ääntä.
Myönnetään, että ei se ongelmatonta olisi. Tosin olisi tuolle muitakin perusteita kun se äänekkyys, ihan samalla tavalla kuin autoillakin. En kuitenkaan pidätä hengitystäni tuota muutosta odotellessa. Sähköistyminen lienee ainoa poispääsy.Ja tällä saavutetaan mitä? Ylimääräistä vitutusta niille 90% siivosti ajelevalle motoristille, joiden pyörät on tyypillisesti viimeisen päälle kunnossa eikä kaipaa mitään katsastuksia. Kaksipyöräisten onnettomuudet johtuu äärimmäisen harvoin teknisistä vioista.
Ne 10%, jotka eivät säännöistä välitä ehostavat pelinsä katsastuskuntoon ja poistavat toki nämä db-killerit heti konttorilta lähdettyään. Tämä ei siis ratkaise yhtään mitään.
Poliisin tehtävä on katsastuskonttorien ohella valvoa ajoneuvojen vaatimustenmukaisuutta. Ei tarvitse olla edes penaalin terävin kynä kun voi äänestä päätellä jonkin vehkeen olevan vaatimusten vastainen ja ottaa sivuun puhuttamista varten.
Noin pienten tuppukylien polttoainejakelu on jo verrattain näivettynyttä. Autoa tarvitsevat yleensä ajelevat vähän kauempanakin ja tankkaavat paljon muualla kuin jollain minihuoltoasemalla jota yrittäjä viimeisin voimin pitää auki virka-aikaan yksin.Jossain tulevaisuuden skenaariossa vuonna ~2035 se 95:n maksaa nykyrahassa 5e/litra ja sitä ei edes saa yhtä helposti kuin nykyään. Ainakin kaikista alle 10000 hengen pitäjistä se bensis on näivettynyt pois.
Nousivatko "kuljetuskustannukset" vasta tässä muutaman kuukauden aikana ennen tilapäisin toimin aikaansaatua polttoaineen verotuksen ja veronkaltaisen hinnannousun loiventamista? Sikäli kun nousua tapahtui juuri nyt, niin olisiko huomattava osa siitä selitettävissä pahalla talous- ja inflaatiokehityksellä, joka ei ole vuosiin ollut täysi yllätys? Onko 2,1 euron polttoaine hullunhalpaa? Olisiko se kuulostanut halvalta kun joulukuussa huokaistiin helpotuksesta bensiinin hinnan laskiessa taas hetkeksi peräti noin 1,7 euroon, joka sekin ymmärrettiin vielä silloin korkeahkoksi hinnaksi? Arkijärjen aikajänne on tosiaan niin lyhyt, ettei pidä ihmetellä miksi yhteiskunnat toimivat suhteellisen epärationaalisesti.Nyt kun polttoaineiden hinnat laskee, niin kuljetuskustannuksetkin laskevat ja tuotteiden hinnat seuraavat perässä, eikö?![]()
Yli kahden euron polttoainehinnoilla paine nostaa hintoja on kovempi kuin koskaan.Nyt kun polttoaineiden hinnat laskee, niin kuljetuskustannuksetkin laskevat ja tuotteiden hinnat seuraavat perässä, eikö?![]()
Kyllä ne tosiaan vaan on katoamassa. Lapissa jo paljon kadonnutkin. Ja se mikä on tapahtunut pohjoisessa, siirtyy vuosi vuodelta etelämmäksi.Noin pienten tuppukylien polttoainejakelu on jo verrattain näivettynyttä. Autoa tarvitsevat yleensä ajelevat vähän kauempanakin ja tankkaavat paljon muualla kuin jollain minihuoltoasemalla jota yrittäjä viimeisin voimin pitää auki virka-aikaan yksin.
Asia erikseen on tietysti voimafantasia polttoainejakelun estämisestä nykyistäkin pahemmin, mutta eivät polttoaineen jakelupisteet ensimmäisinä ole katoamassa sieltä, missä ihmisten pitää ajaa pitkiäkin matkoja eivätkä kaikki osta uutta elintasoautoa parin vuoden välein.
Voin kyllä uskoa, että alle 10 000 asukkaan "pitäjissä" on vähemmälti huoltsikoita vuonna 2035. Ainakin jos sillä tarkoitetaan kuntia, joiden määrä ehtinee liitosten kautta vähentyä siihen mennessä, jos tästä meinataan jotenkin selvitä.
Nousivatko "kuljetuskustannukset" vasta tässä muutaman kuukauden aikana ennen tilapäisin toimin aikaansaatua polttoaineen verotuksen ja veronkaltaisen hinnannousun loiventamista? Sikäli kun nousua tapahtui juuri nyt, niin olisiko huomattava osa siitä selitettävissä pahalla talous- ja inflaatiokehityksellä, joka ei ole vuosiin ollut täysi yllätys? Onko 2,1 euron polttoaine hullunhalpaa? Olisiko se kuulostanut halvalta kun joulukuussa huokaistiin helpotuksesta bensiinin hinnan laskiessa taas hetkeksi peräti noin 1,7 euroon, joka sekin ymmärrettiin vielä silloin korkeahkoksi hinnaksi? Arkijärjen aikajänne on tosiaan niin lyhyt, ettei pidä ihmetellä miksi yhteiskunnat toimivat suhteellisen epärationaalisesti.
Kyllähän kuljetusten hinnat menivät suoraan helvettiin jo pandemian ja kuuluisan pieruvaltion kanavan tukkineen jättilaivan aikoihin.
Haaparannassa käy kuhina, kun suomalaiset autoilijat tankkaavat Ruotsissa Suomea halvempaa polttoainetta. Etenkin raja-alueiden asukkaat tankkaavat nyt Ruotsin puolella.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti polttoaineiden hinnat ennätyskorkealle. Tankkaaminen tulee Ruotsissa halvemmaksi.
Tällä hetkellä 95E noin 20snt halvempaa kuin suomessa.![]()
Polttoaine on Ruotsissa halvempaa ja se näkyy huoltoasemilla – ”Käyn Suomen puolella tankilla vain pakon sanelemana”
Polttoainetta haetaan nyt naapurimaasta, koska se tulee huomattavasti edullisemmaksi. Ilta-Sanomat jututti Haaparannalla tankanneita ihmisiä.www.is.fi
Ei ihan tuore uutinen, onko polttoaine edelleen ruotsin puolella merkittävästi halvempaa?
Mapsissa on hintoja, 20.7 kruunua haaparannassa.![]()
Polttoaine on Ruotsissa halvempaa ja se näkyy huoltoasemilla – ”Käyn Suomen puolella tankilla vain pakon sanelemana”
Polttoainetta haetaan nyt naapurimaasta, koska se tulee huomattavasti edullisemmaksi. Ilta-Sanomat jututti Haaparannalla tankanneita ihmisiä.www.is.fi
Ei ihan tuore uutinen, onko polttoaine edelleen ruotsin puolella merkittävästi halvempaa?
kesäloman karavaanailu jäi polttoaine hintojen takia pois. Siinä meni monelta yrittäjältä jokunen roponen. Tuskin olen ainoa.Lisäisikö pieni hinnanlasku ihmisten ajamista, vai jäisikö rahaa enemmän muuhun kulutukseen? Mielestäni jälkimmäinen.
Sanna ei myy polttoaineita. MPÖ on usein pumppujakelussa ihan minkä sattuu hintaista muutenkin. Ne, jotka oikeasti pöötä käyttävät, yleensä tilaavat sitä säiliöautolla omiin säiliöihin.Uskomatonta kusetusta tämä polttoaine pelleily. Kevyemmin verotetun polttoöljyn ja dieselin hintaero pumpulla on 10-20 snt. Sanna Marin voi haistaa v.....
Sanna tyttö voi vaikuttaa asioihin verojen,veron,veron sekä (valtioyhtiön) nesteen katteita tarkistamalla, siis jos tytöllä olisi intoa. Nythän hän vaan vit... suomalaisille. Neste tekee huippu tulosta.Sanna ei myy polttoaineita. MPÖ on usein pumppujakelussa ihan minkä sattuu hintaista muutenkin. Ne, jotka oikeasti pöötä käyttävät, yleensä tilaavat sitä säiliöautolla omiin säiliöihin.
Joo. Ei kuitenkaan liity johonkin känniseen avautumiseen siitä, paljonko jollain huoltamolla on DI ja MPÖ hintaero. Se MPÖ lähtee joka päivä hyvinkin markkinahintaan toimitukseen jos sitä haluaa ostaa. Joku kaupunkilainen voi ostaa 20 litraa töhöönsä vaikka myytä 3 euroa litra. Se ei kenenkään lompakossa tunnu.Sanna tyttö voi vaikuttaa asioihin verojen,veron,veron sekä (valtioyhtiön) nesteen katteita tarkistamalla, siis jos tytöllä olisi intoa. Nythän hän vaan vit... suomalaisille. Neste tekee huippu tulosta.
Ei vaikuta. Mutta minun yrityksessä se vaikuttaa.Joo. Ei kuitenkaan liity johonkin känniseen avautumiseen siitä, paljonko jollain huoltamolla on DI ja MPÖ hintaero. Se MPÖ lähtee joka päivä hyvinkin markkinahintaan toimitukseen jos sitä haluaa ostaa. Joku kaupunkilainen voi ostaa 20 litraa töhöönsä vaikka myytä 3 euroa litra. Se ei kenenkään lompakossa tunnu.
Kyllä tuntuu. Emme enää aja yhtään turhia ajoja, siihen ei ole lompakossa/tilillä rahaa. Aivan turha kuvitella ajavansa 100km päähän lasten mummin luo.Ei vaikuta. Mutta minun yrityksessä se vaikuttaa.
Tuskin sinne kuitenkaan polttoöljyllä ajettaisiin.Kyllä tuntuu. Emme enää aja yhtään turhia ajoja, siihen ei ole lompakossa/tilillä rahaa. Aivan turha kuvitella ajavansa 100km päähän lasten mummin luo.
Meinasin sanoa samaa mutta en kehdannut. Pöön ja dieselin hintaerostahan tämänkertainen tangentti keskustelussamme lähti. Tai ehkä sinne mummolaan ajettiin nimenomaan pööllä ja kiukun aiheena oli, ettei nykyään säästä tarpeeksi edes tarttumalla punaiseen letkuun.Tuskin sinne kuitenkaan polttoöljyllä ajettaisiin.
Toki E85 biokomponentti on fossiilista kalliimpaa. Myös sijainti, eli logistiikkakulu, vaikuttaa E85 hinnoitteluun merkittävästi enemmän kuin muiden polttoaineiden. En jaksa uskoa, että E85 olisi ollut aikanaan edullista mistään muusta syystä kuin siitä, että ST1 ja ABC (NEOT) tarvitsi tietyn määrän myyntiä vaikka tappiolla, jotta saisi sekoitevelvoitteensa täytettyä, samalla myös tietyn määrän autoja, jotka sitä käyttää.Löpön korkea hinta taitaa johtua kuitenkin kilpailun puutteesta. Kilpailu voisi painaa sen hinnan tasolle, joka määräytyy veroedun ja diesel-polttoaineen hinnan mukaan.
Samalla tavalla E85-polttoaineen hinta on lähes tuplaantunut viime vuodesta, kun varsinaista kilpailua ei ole. Kyseisessä polttoaineessa uusiutuvan biokomponentin osuus on jopa 85 % eli toisin sanoen raakaöljyn hinnan ei pitäisi vaikuttaa paljoa lopputuotteen hintaan. Silti sen hinta seuraa bensan hintaa kertoimella, joka määräytyy kulutuseron mukaan, eli kyseisen polttoaineen kilpailutilanne on hyvinkin vääristynyt.
Kaasun ja biokaasun kohdalla on ilmeisesti havaittavissa samansuuntaisia liikkeitä. Toisaalta biokaasu ja maakaasu kilpailevat samoilla markkinoilla tuotteen alkuperästä riippumatta.
Niin no nyt tosta 40snt tasoerosta bensaan kun nostaa niin ei muutakun bensaa tankkiin sitten. Halvimmalla kuitenkin 99% kansasta ajaa.Toki E85 biokomponentti on fossiilista kalliimpaa. Myös sijainti, eli logistiikkakulu, vaikuttaa E85 hinnoitteluun merkittävästi enemmän kuin muiden polttoaineiden. En jaksa uskoa, että E85 olisi ollut aikanaan edullista mistään muusta syystä kuin siitä, että ST1 ja ABC (NEOT) tarvitsi tietyn määrän myyntiä vaikka tappiolla, jotta saisi sekoitevelvoitteensa täytettyä, samalla myös tietyn määrän autoja, jotka sitä käyttää.
Nyt kaksi asiaa vaikuttaa, E85 tankkaajien määrä, samoin HVO dieselin tulo valikoimaan. Ei ole enää pariin vuoteen ollut pakko myydä erityisen halvalla E85:sta, vaan ilmeisesti se yhtiölle sopivan myyntilitramäärän tuova hinta on vakiintunut sinne, missä se on. Itse asiassa en ihmettelisi vaikka E85 hinta vielä suhteessa nousisi ainakin nyt siksi aikaa, kun sekoitevelvoite on ns. Ukraina-tauolla.
Ei onnistu Suomessa.Ensi viikolla varmaan alle 2€:n litrahintoja vai millä aikavälillä yleensä näkyy?
![]()
CL.1 | Crude Oil WTI (NYM $/bbl) Front Month Overview | MarketWatch
CL.1 | A complete Crude Oil WTI (NYM $/bbl) Front Month futures overview by MarketWatch. View the futures and commodity market news, futures pricing and futures trading.www.marketwatch.com
Osaa yhtään sanoa, minkälainen korrelaatio näillä on Suomen pumppuhintoihin, mutta tällä viikolla oltiin 2,06x lukemissa alimmillaan, joten ei mitenkään mahdottomuus nähdä alle 2€ hintoja.Ensi viikolla varmaan alle 2€:n litrahintoja vai millä aikavälillä yleensä näkyy?
![]()
CL.1 | Crude Oil WTI (NYM $/bbl) Front Month Overview | MarketWatch
CL.1 | A complete Crude Oil WTI (NYM $/bbl) Front Month futures overview by MarketWatch. View the futures and commodity market news, futures pricing and futures trading.www.marketwatch.com
Ruotsissa on tilapäinen polttoaineveron alennus ollut kesäkuusta saakka, ja päättyy ilmeisesti lokakuussa. Laskennallinen vaikutus pitäisi olla n. 12 senttiä per litra, millä päästäänkin jo hyvän matkaa lähemmäs samoja lukemia.Polttoaineen hinta suomessa on nyt sama mitä se oli kuukausi sitten ruotsissa. Ruotsissa 95E maksaa nyt alle 2eur/l eli 19,08kr. (1,83eur)
En tosin tiedä onko meillä joitain muita syitä miksi se on suomessa edelleen ruotsia kalliimpaa.