Toki E85 biokomponentti on fossiilista kalliimpaa. Myös sijainti, eli logistiikkakulu, vaikuttaa E85 hinnoitteluun merkittävästi enemmän kuin muiden polttoaineiden. En jaksa uskoa, että E85 olisi ollut aikanaan edullista mistään muusta syystä kuin siitä, että ST1 ja ABC (NEOT) tarvitsi tietyn määrän myyntiä vaikka tappiolla, jotta saisi sekoitevelvoitteensa täytettyä, samalla myös tietyn määrän autoja, jotka sitä käyttää.
Nyt kaksi asiaa vaikuttaa, E85 tankkaajien määrä, samoin HVO dieselin tulo valikoimaan. Ei ole enää pariin vuoteen ollut pakko myydä erityisen halvalla E85:sta, vaan ilmeisesti se yhtiölle sopivan myyntilitramäärän tuova hinta on vakiintunut sinne, missä se on. Itse asiassa en ihmettelisi vaikka E85 hinta vielä suhteessa nousisi ainakin nyt siksi aikaa, kun sekoitevelvoite on ns. Ukraina-tauolla.