Polttoaineen hinta

Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
5 861
Onneksi idässä ja lännessä ei enää kulku rajoituksia. Vaikeampi pitää hintoja perseellään naapureihin nähden.
Itärajalla on vielä ensi keskiviikkoon saakka, ja sittenkin vaaditaan pcr-koronatesti kaikilta muilta kuin Venäjän passin omaavilta. Venäjän kansalaisilta ei vaadita. Näin tiedotettiin perjantaina.
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
270
Itärajalla on vielä ensi keskiviikkoon saakka, ja sittenkin vaaditaan pcr-koronatesti kaikilta muilta kuin Venäjän passin omaavilta. Venäjän kansalaisilta ei vaadita. Näin tiedotettiin perjantaina.
Jaa a, veneellä käytiin tankilla venäjän aluevesillä.. Passin ja viisumin lisäksi kysytty perjantaina ainakaan enempää. Tosin maissa ei oltu. Rajavartijat veneellä tarkastivat. Kaikilla Suomen kansalaisuus (ei kaksois)
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
534
Tänä aamuna kiinnitin huomioni siihen, että polttoöljyn ja dieselin hintaero oli ainoastaan 0,029 €/litra.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
5 861
Analyysia polttoaineen hintakehityksestä.
”ennustepäällikkö Markku Lehmus Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksesta (Etla). Hän ei usko, että tilastoissa näkyvä lasku olisi alkua isommalle pudotukselle.”
”Ennen kaikkea tässä on kyse siitä, että raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on kuukauden aikana tullut hieman alas kaikista korkeimmilta tasoilta”, Lehmus kommentoi tiistaina HS:lle.”
”Lehmus huomauttaa silti, että pudotus ei vielä ole kovin suuri.
"Bensan pumppuhinta on hieman lieventynyt korkeimmalta tasolta, mutta onhan se edelleen korkealla”, hän sanoo.
Vaikka Venäjä-pakotteet tuovat edelleen öljyn hintaan nousupaineita, Ukrainan sodan talousvaikutukset ovat herättäneet EU:ssa ja Yhdysvalloissa myös pelkoja mahdollisesta taantumasta. Lehmuksen mukaan tämä on suurin syy öljyn hinnan laskuun.”
”Itse sota ja pakotteiden vaikutukset eivät ole kuitenkaan hävinneet mihinkään.
”Ja edelleen näyttäisi siltä, että euron arvo on heikentynyt dollariin nähden. Sekin tuo nousupainetta bensan pumppuhintaan, koska öljyn maailmanmarkkinahinnat ovat dollareissa”, Lehmus sanoo.”

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
1 797
Kun EVA:n ekonomisti kertoo miten asiat on, niin mitäpä siihen on vastaan sanomista.


Monet valtiot, kuten Saksa ja Hollanti, ovat energianhintojen nousun keskellä pienentäneet polttoaineverotusta. Esimerkiksi Hollannissa energian arvonlisäveroa muutettiin kesäkuun lopussa 21 prosentista 9 prosenttiin.

Eivätkö nämä valtiot ole lukeneet Suomen Ekonomistikoneen kyselyn lähes yksimielistä tulosta, jonka mukaan polttoaineverotuksen pienentäminen on typerä ajatus? Kurronen sanoo, että polttoaineveron keventäminen on ihmisiä mielistelevää politiikkaa. Missään maassa ekonomistien konsensus ei tue politiikkaa, jossa verotuksen kautta alennetaan polttoaineen hintaa.

”Nyt tarjonta ja kysyntä eivät kohtaa, koska tarjontaa on liian vähän. Jos lisäämme polttoaineen kysyntää, niin tarjonnan ja kysynnän epäsuhde pahenee eli hinta nousee vain uudestaan.”
Kurronen sanoo olevansa yllättynyt siitä, miten moni ”oikeistolainen mies” on yhtäkkiä vaatimassa tukea polttoaineelle, kun markkinoiden logiikka osuu omaan nilkkaan.

Tosin joku voisi esittää vasta-argumenttina, että polttoainetta verotetaan ankarasti jo nyt.

”Mutta siihen tilanteeseen ei ole nyt tullut muutosta.”

”Ihmiset kyllä ymmärtävät markkinataloutta mutta eivät aina jäsentele sitä omassa arjessaan. Monet luulevat, että nyt polttoaineiden hinta on seurausta siitä, että valtiot kiristävät verotustaan.”
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
161
Kun EVA:n ekonomisti kertoo miten asiat on, niin mitäpä siihen on vastaan sanomista.
Mielelläni kyllä kuulisin oikean asiantuntijan vasta-argumentinkin tähän asiaan. En ihan jaksa uskoa että kaikki tätä samaa laulua laulavat olisivat "Marinin pussissa", tai muuten vaan "meitä köyhiä raasuja rikkaiden vassareiden laskuun vedättämässä". Siis aivan aidosti haluaisin kuulla/lukea jonkun asiaan perehtyneen asiantuntijan perustelut verojen pienentämisen puolesta -- Olettaen siis että sellainen löytyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 570
Lisäisikö pieni hinnanlasku ihmisten ajamista, vai jäisikö rahaa enemmän muuhun kulutukseen? Mielestäni jälkimmäinen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
8 914
Mielelläni kyllä kuulisin oikean asiantuntijan vasta-argumentinkin tähän asiaan. En ihan jaksa uskoa että kaikki tätä samaa laulua laulavat olisivat "Marinin pussissa", tai muuten vaan "meitä köyhiä raasuja rikkaiden vassareiden laskuun vedättämässä". Siis aivan aidosti haluaisin kuulla/lukea jonkun asiaan perehtyneen asiantuntijan perustelut verojen pienentämisen puolesta -- Olettaen siis että sellainen löytyy.
Suomessakin asiaa on ajanut vahvojakin järjestöjä, joten jotain voi arvailla miksi perustelut on keskittyneet muihin tekijöihin.

Toki Suomi on sen verran pieni markkina että meidän veropäätökse ei vaikuta verottomiin hintoihin samanlailla kuin keskieuroopan isot markkinat.

Lisäisikö pieni hinnanlasku ihmisten ajamista, vai jäisikö rahaa enemmän muuhun kulutukseen? Mielestäni jälkimmäinen.
Sen enempää miettimättä, sekä-että.

Nyt kun pumppuhinnat on laskeneet, niin se vaikuttaa fiiliiksiin. Rauhoittaa, vaikka 2021 tämäpäin hinnan ennustaminen oli järkyttävää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
161
Suomessakin asiaa on ajanut vahvojakin järjestöjä, joten jotain voi arvailla miksi perustelut on keskittyneet muihin tekijöihin.

Toki Suomi on sen verran pieni markkina että meidän veropäätökse ei vaikuta verottomiin hintoihin samanlailla kuin keskieuroopan isot markkinat.
Aivan, ja pieniähän me ollaan tällä markkinaosuudella. Vaikka päällämme seistäisiin, ei se vaikuta Isojen Poikien touhuihin. Ja toki itse olen siinä mielessä erittäin puolueellinen, että lataushybridilläni pääsen 95% päivittäisajoista sähköllä, ja se ylitse jäävä polttisosuus on aika merkityksetöntä. Ymmärrän täysin polttisajajia joita ottaa päähän järkyttävät hinnat, mutta viherpiipero sisälläni taas ajattelee että ollaanhan tässä vuosikausia ajeltu todella halvalla polttoaineella, että onhan se jo aikakin maksaa ns. oikeaa hintaa. Hauskinta on se, että mitään pulaa polttoaineesta ei ole; hintojen nousu ei ole saatavuudesta kiinni. Ja meidän harvaan asutussa maassa moni asia on riippuvainen maakuljetuksista, ja silloinhan ne polttoaineiden hinnat heijastuu suoraan loppukäyttäjän lompakkoon. Eihän tähän ole mitään yksinkertaista ratkaisua, ja loppujen lopuksi kaikkia ärsyttää. Inflaatio, Putlerin kompensointisota, ja vaikka mitä.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
146
Täältä saa maailman halvinta bensaa – hintaero Suomeen on hurja





Lähde:

IS journalismin taso hipoo listalla esitettyjen kehitysmaiden polttoainehintoja. Uutisella heitetään vain bensaa liekkeihin niille, jotka tuskin ymmärtävät kehitysmaan ja kehittyneen maan talouden eroavaisuuksia.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
932
IS journalismin taso hipoo listalla esitettyjen kehitysmaiden polttoainehintoja. Uutisella heitetään vain bensaa liekkeihin niille, jotka tuskin ymmärtävät kehitysmaan ja kehittyneen maan talouden eroavaisuuksia.
20220723_110811.jpg


Twitteristä poimittua, mutta menee samaan kategoriaan. Ostovoimakorjatut hinnat eivät ole niin seksikästä.

E. Pahenee vaan:

20220723_181128.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
364
Jokohan Jani Mäkelä on hakenut turvapaikkaa Venezuelasta tai Libyasta? Samainen riemuidiootti on aiemmin vaatinut eduskuntaa turvaamaan etelä-karjalaisten koskemattoman oikeuden hakea halpaa bensaa ja tupakkaa Venäjältä.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
1 781
Sellainen ralli päällä edelleen iltaisin kaupungin keskustassa, ettei polttoaine ole lähimainkaan liian kallista jos varaa ajella tuntikausia ympyrää ja polttaa kumia.
Tuosta oli YLE:llä tehty juttu, nuoret pärrää, maksoi mitä maksoi, rahaa jää vaan vähemmän käytettäväksi. Olet varmaan itsekin mopolla ja autolla nuorempana ajellut pillurallia? Polkupyörilläkö tuolla pitäisi porukassa vedellä :D
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
364
Tuosta oli YLE:llä tehty juttu, nuoret pärrää, maksoi mitä maksoi, rahaa jää vaan vähemmän käytettäväksi. Olet varmaan itsekin mopolla ja autolla nuorempana ajellut pillurallia? Polkupyörilläkö tuolla pitäisi porukassa vedellä :D
No eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
1 781
No eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
Joo ei varmasti olekaan, mutta ei se tässä ajassa mihinkään katoa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
7 962
Sellainen ralli päällä edelleen iltaisin kaupungin keskustassa, ettei polttoaine ole lähimainkaan liian kallista jos varaa ajella tuntikausia ympyrää ja polttaa kumia.
Sitä ei valitettavasti(vai onko se valitettavaa) voi hinnoittelulla lopettaa.

Se kun on kuitenkin kohtalaisen halpaa rällätä muutama tunti perjantai-iltana jollain jenkillä kun kuusi kaljaveikkoa ostaa bensat kimpassa. Jos hinta nostetaan niin korkealle ettei niillä ole tähän varaa, harvalla prolella on varaa ajaa kymmeniä kilometrejä töihin edes sillä taloudellisen ankealla tojorollalla.

Eikä se muutaman kymmenen kilometrin viikonloppuinen moporälläyskään omaisuuksia maksa, ellei polttoaine ole, kuten sanottua, niin kallista että normaali liikenne tyssää kuin tossu paskaan.

Kyllähän se klassinen läppä "liian halvasta bensasta" tulee silloin tällöin lauottua, mutta pitäähän se silti ymmärtää ettei kohtuuttoman hintainen polttoaine ole mikään ratkaisu mihinkään ongelmaan vaan ongelma itsessään.
No eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
Haluaako moni niin ajatella? Itse ainakin pidän sitä turhana touhuna jonka olisi voinut suorittaa vähän rajallisemmassa määrin, enkä missään nimessä suosittele yhtä köyhää ajanvietettä nyt täysi-ikäistyville. Tietenkin tässä on vedettävä selkeä ero vapaa-ajan hupiajolle ja ajoneuvoharrastukselle vs. turha bensanpoltto sisältäen pahimmillaan perseilyä.

Pilluralli yleisenä nuorison ajanvietteenä on tällä vuosituhannella ollut muutenkin katoavaa kansanperinnettä, eikä se kehitys ole mitenkään seurannut polttoaineen reaalihintaa. Vapaa-ajan viettämisen tavat nyt vaan muuttuvat ajan myötä. Toki ilmiö itsessään elää ja voi hyvin, mutta se ei ole samaan tapaan mikään yleinen normaali vaan yksi vähemmistöharraste muiden joukossa. Jotkut harrastavat notkumista bensa-asemilla öisin, mutta se turha liikenne pikkukaupunkien pääkaduilla ei ole ollenkaan entisensä.

Stadin nuorten liikennetaidot ovat myös asia erikseen. Joskus yhteiskunnissa käy niin, että jossakin rajatussa kuplassa muodostuu porukoita, joissa on tällaisia puutteita keskeisissä kansalaistaidoissa. Se ei ole hyvä juttu tai peruste millekään vaan lieveilmiö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 280
Jos miettii jotain rälläystä, niin siihen jos ostaa apukuski vähän olutta ja askin röökiä, niin ei se bensan hinta siinä enää tunnu mitenkään. Jos vaikka 100km ajaa perjantai-illassa ja on muutama bensan maksaja mukana, niin ei se niin kallista ole. Käy viellä grillillä illalla, niin onkohan bensakulu edes top3 hintojen puolesta. Joku mopo vielä, niin ei kai sellainen vie kuin 2-3l sadalla? Olettaisin ainakin. Muistaakseni kaverin harrikka vie jotain 5-6l sadalla, niin helppohan sillä olis ilta ajella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
7 962
Jos miettii jotain rälläystä, niin siihen jos ostaa apukuski vähän olutta ja askin röökiä, niin ei se bensan hinta siinä enää tunnu mitenkään. Jos vaikka 100km ajaa perjantai-illassa ja on muutama bensan maksaja mukana, niin ei se niin kallista ole. Käy viellä grillillä illalla, niin onkohan bensakulu edes top3 hintojen puolesta. Joku mopo vielä, niin ei kai sellainen vie kuin 2-3l sadalla? Olettaisin ainakin. Muistaakseni kaverin harrikka vie jotain 5-6l sadalla, niin helppohan sillä olis ilta ajella.
Juuri tämä. Vaikka rällätään isolla V8-moottorilla ja auton kulutus kaupunkiajossa on 25 litraa sadalla, ei sekään ääritapaus ole niin paljon. Nykyisellä törkyhinnalla reilu 50, pahimmilla kesän lukemilla luokkaa 65 euroa.

Jos keskinopeudeksi pilluringillä tulee peräti 40 km/h vähän suburbaanimmilla reiteillä, ja tämä on yläkanttiin, niin sehän kääntyy jo 2,5 tunnin ajoiksi. Jos auto liikkuu puolet ajasta, niin tämä vastaa jo viiden tunnin bensalenkkarin norkoiluiltamaa. Välillähän pitää maleksia huoltoasemalla, josta ajasta pieni osa toki rytkytetään joutokäyntiä, mutta ei sekään ole kuin pari litraa päälle. Polttoaineeseen voi mennä vaikkapa 60 euroa joka tekee neljälle 15 euroa. Jos kuvittelen itseni yhtäkkiä harrastamaan tuollaista, niin meneehän siinä ruokaan, kaljaan ja röökiin joka tapauksessa enemmän ja todennäköisesti moninkertainen raha. Jos tämän lisäksi ollaan maalaisia ja porukan nouto ja tiputtaminen vie lisää ainetta maantieajossa, niin toki lasku kasvaa.

Tämä oletukseni amerikkalaisesta bensarosvosta on myös tahallisesti liioiteltu arvio. Eihän tyypillinen bensalenkkariauto ole tällainen vaan puolet vähemmän kuluttava penarin tai kartanovolvon rönttä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
932
Jossain tulevaisuuden skenaariossa vuonna ~2035 se 95:n maksaa nykyrahassa 5e/litra ja sitä ei edes saa yhtä helposti kuin nykyään. Ainakin kaikista alle 10000 hengen pitäjistä se bensis on näivettynyt pois.

Varmaan siinä vaiheessa sähköinen voimalinja alkaa kiinnostaa myös tätä päristelijäporukkaa. Varmaan kyllä silti keksivät tapansa hankaloittaa ja häiritä muiden ihmisten elämää.

Helpottaisi kummasti, jos saataisiin (polttomoottoriset) kaksipyöräiset ja kevyet nelipyörät katsastuksen piiriin. Joistain noista lähtee ihan käsittämätön ääni, eikä sillä voi olla mitään muuta funktiota kuin kanssaihmisille vittuilu, kun samaa kyytiä kulkee myös pyöriä, joista tuskin lähtee edes ääntä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 821
Helpottaisi kummasti, jos saataisiin (polttomoottoriset) kaksipyöräiset ja kevyet nelipyörät katsastuksen piiriin. Joistain noista lähtee ihan käsittämätön ääni, eikä sillä voi olla mitään muuta funktiota kuin kanssaihmisille vittuilu, kun samaa kyytiä kulkee myös pyöriä, joista tuskin lähtee edes ääntä.
Ja tällä saavutetaan mitä? Ylimääräistä vitutusta niille 90% siivosti ajelevalle motoristille, joiden pyörät on tyypillisesti viimeisen päälle kunnossa eikä kaipaa mitään katsastuksia. Kaksipyöräisten onnettomuudet johtuu äärimmäisen harvoin teknisistä vioista.

Ne 10%, jotka eivät säännöistä välitä ehostavat pelinsä katsastuskuntoon ja poistavat toki nämä db-killerit heti konttorilta lähdettyään. Tämä ei siis ratkaise yhtään mitään.

Poliisin tehtävä on katsastuskonttorien ohella valvoa ajoneuvojen vaatimustenmukaisuutta. Ei tarvitse olla edes penaalin terävin kynä kun voi äänestä päätellä jonkin vehkeen olevan vaatimusten vastainen ja ottaa sivuun puhuttamista varten.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
1 781
Nyt kun polttoaineiden hinnat laskee, niin kuljetuskustannuksetkin laskevat ja tuotteiden hinnat seuraavat perässä, eikö? :)
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
932
Ja tällä saavutetaan mitä? Ylimääräistä vitutusta niille 90% siivosti ajelevalle motoristille, joiden pyörät on tyypillisesti viimeisen päälle kunnossa eikä kaipaa mitään katsastuksia. Kaksipyöräisten onnettomuudet johtuu äärimmäisen harvoin teknisistä vioista.

Ne 10%, jotka eivät säännöistä välitä ehostavat pelinsä katsastuskuntoon ja poistavat toki nämä db-killerit heti konttorilta lähdettyään. Tämä ei siis ratkaise yhtään mitään.

Poliisin tehtävä on katsastuskonttorien ohella valvoa ajoneuvojen vaatimustenmukaisuutta. Ei tarvitse olla edes penaalin terävin kynä kun voi äänestä päätellä jonkin vehkeen olevan vaatimusten vastainen ja ottaa sivuun puhuttamista varten.
Myönnetään, että ei se ongelmatonta olisi. Tosin olisi tuolle muitakin perusteita kun se äänekkyys, ihan samalla tavalla kuin autoillakin. En kuitenkaan pidätä hengitystäni tuota muutosta odotellessa. Sähköistyminen lienee ainoa poispääsy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
7 962
Jossain tulevaisuuden skenaariossa vuonna ~2035 se 95:n maksaa nykyrahassa 5e/litra ja sitä ei edes saa yhtä helposti kuin nykyään. Ainakin kaikista alle 10000 hengen pitäjistä se bensis on näivettynyt pois.
Noin pienten tuppukylien polttoainejakelu on jo verrattain näivettynyttä. Autoa tarvitsevat yleensä ajelevat vähän kauempanakin ja tankkaavat paljon muualla kuin jollain minihuoltoasemalla jota yrittäjä viimeisin voimin pitää auki virka-aikaan yksin.

Asia erikseen on tietysti voimafantasia polttoainejakelun estämisestä nykyistäkin pahemmin, mutta eivät polttoaineen jakelupisteet ensimmäisinä ole katoamassa sieltä, missä ihmisten pitää ajaa pitkiäkin matkoja eivätkä kaikki osta uutta elintasoautoa parin vuoden välein.

Voin kyllä uskoa, että alle 10 000 asukkaan "pitäjissä" on vähemmälti huoltsikoita vuonna 2035. Ainakin jos sillä tarkoitetaan kuntia, joiden määrä ehtinee liitosten kautta vähentyä siihen mennessä, jos tästä meinataan jotenkin selvitä.
Nyt kun polttoaineiden hinnat laskee, niin kuljetuskustannuksetkin laskevat ja tuotteiden hinnat seuraavat perässä, eikö? :)
Nousivatko "kuljetuskustannukset" vasta tässä muutaman kuukauden aikana ennen tilapäisin toimin aikaansaatua polttoaineen verotuksen ja veronkaltaisen hinnannousun loiventamista? Sikäli kun nousua tapahtui juuri nyt, niin olisiko huomattava osa siitä selitettävissä pahalla talous- ja inflaatiokehityksellä, joka ei ole vuosiin ollut täysi yllätys? Onko 2,1 euron polttoaine hullunhalpaa? Olisiko se kuulostanut halvalta kun joulukuussa huokaistiin helpotuksesta bensiinin hinnan laskiessa taas hetkeksi peräti noin 1,7 euroon, joka sekin ymmärrettiin vielä silloin korkeahkoksi hinnaksi? Arkijärjen aikajänne on tosiaan niin lyhyt, ettei pidä ihmetellä miksi yhteiskunnat toimivat suhteellisen epärationaalisesti.

Kyllähän kuljetusten hinnat menivät suoraan helvettiin jo pandemian ja kuuluisan pieruvaltion kanavan tukkineen jättilaivan aikoihin.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
5 861
Noin pienten tuppukylien polttoainejakelu on jo verrattain näivettynyttä. Autoa tarvitsevat yleensä ajelevat vähän kauempanakin ja tankkaavat paljon muualla kuin jollain minihuoltoasemalla jota yrittäjä viimeisin voimin pitää auki virka-aikaan yksin.

Asia erikseen on tietysti voimafantasia polttoainejakelun estämisestä nykyistäkin pahemmin, mutta eivät polttoaineen jakelupisteet ensimmäisinä ole katoamassa sieltä, missä ihmisten pitää ajaa pitkiäkin matkoja eivätkä kaikki osta uutta elintasoautoa parin vuoden välein.

Voin kyllä uskoa, että alle 10 000 asukkaan "pitäjissä" on vähemmälti huoltsikoita vuonna 2035. Ainakin jos sillä tarkoitetaan kuntia, joiden määrä ehtinee liitosten kautta vähentyä siihen mennessä, jos tästä meinataan jotenkin selvitä.

Nousivatko "kuljetuskustannukset" vasta tässä muutaman kuukauden aikana ennen tilapäisin toimin aikaansaatua polttoaineen verotuksen ja veronkaltaisen hinnannousun loiventamista? Sikäli kun nousua tapahtui juuri nyt, niin olisiko huomattava osa siitä selitettävissä pahalla talous- ja inflaatiokehityksellä, joka ei ole vuosiin ollut täysi yllätys? Onko 2,1 euron polttoaine hullunhalpaa? Olisiko se kuulostanut halvalta kun joulukuussa huokaistiin helpotuksesta bensiinin hinnan laskiessa taas hetkeksi peräti noin 1,7 euroon, joka sekin ymmärrettiin vielä silloin korkeahkoksi hinnaksi? Arkijärjen aikajänne on tosiaan niin lyhyt, ettei pidä ihmetellä miksi yhteiskunnat toimivat suhteellisen epärationaalisesti.

Kyllähän kuljetusten hinnat menivät suoraan helvettiin jo pandemian ja kuuluisan pieruvaltion kanavan tukkineen jättilaivan aikoihin.
Kyllä ne tosiaan vaan on katoamassa. Lapissa jo paljon kadonnutkin. Ja se mikä on tapahtunut pohjoisessa, siirtyy vuosi vuodelta etelämmäksi.
Jakeluyhtiön liiketaloudellisista päätöksistä siinä on kysymys, ei mistään muusta, ainakin niin kauan, kunnes lopulta yhteiskunta alkaa tukemaan peräkylien kylmäasemien säilymistä, jotta siellä ei ihan nalkissa olla. Jos alkaa ikinä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 197
Haaparannassa käy kuhina, kun suomalaiset autoilijat tankkaavat Ruotsissa Suomea halvempaa polttoainetta. Etenkin raja-alueiden asukkaat tankkaavat nyt Ruotsin puolella.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti polttoaineiden hinnat ennätyskorkealle. Tankkaaminen tulee Ruotsissa halvemmaksi.

Ei ihan tuore uutinen, onko polttoaine edelleen ruotsin puolella merkittävästi halvempaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 612
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
6 570

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 673
Lisäisikö pieni hinnanlasku ihmisten ajamista, vai jäisikö rahaa enemmän muuhun kulutukseen? Mielestäni jälkimmäinen.
kesäloman karavaanailu jäi polttoaine hintojen takia pois. Siinä meni monelta yrittäjältä jokunen roponen. Tuskin olen ainoa.
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
112
Uskomatonta kusetusta tämä polttoaine pelleily. Kevyemmin verotetun polttoöljyn ja dieselin hintaero pumpulla on 10-20 snt. Sanna Marin voi haistaa v.....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
7 962
Uskomatonta kusetusta tämä polttoaine pelleily. Kevyemmin verotetun polttoöljyn ja dieselin hintaero pumpulla on 10-20 snt. Sanna Marin voi haistaa v.....
Sanna ei myy polttoaineita. MPÖ on usein pumppujakelussa ihan minkä sattuu hintaista muutenkin. Ne, jotka oikeasti pöötä käyttävät, yleensä tilaavat sitä säiliöautolla omiin säiliöihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 839
joutais jo poistaa sen käyttövoimaveron. kuitenkin sillä tavalla ettei siirretä hintoja pumppuhintaan. verokertymä tulee muualta kun ihmisillä jää rahaa enemmän elämiseen.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 673
Sanna ei myy polttoaineita. MPÖ on usein pumppujakelussa ihan minkä sattuu hintaista muutenkin. Ne, jotka oikeasti pöötä käyttävät, yleensä tilaavat sitä säiliöautolla omiin säiliöihin.
Sanna tyttö voi vaikuttaa asioihin verojen,veron,veron sekä (valtioyhtiön) nesteen katteita tarkistamalla, siis jos tytöllä olisi intoa. Nythän hän vaan vit... suomalaisille. Neste tekee huippu tulosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
7 962
Sanna tyttö voi vaikuttaa asioihin verojen,veron,veron sekä (valtioyhtiön) nesteen katteita tarkistamalla, siis jos tytöllä olisi intoa. Nythän hän vaan vit... suomalaisille. Neste tekee huippu tulosta.
Joo. Ei kuitenkaan liity johonkin känniseen avautumiseen siitä, paljonko jollain huoltamolla on DI ja MPÖ hintaero. Se MPÖ lähtee joka päivä hyvinkin markkinahintaan toimitukseen jos sitä haluaa ostaa. Joku kaupunkilainen voi ostaa 20 litraa töhöönsä vaikka myytä 3 euroa litra. Se ei kenenkään lompakossa tunnu.
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
112
Joo. Ei kuitenkaan liity johonkin känniseen avautumiseen siitä, paljonko jollain huoltamolla on DI ja MPÖ hintaero. Se MPÖ lähtee joka päivä hyvinkin markkinahintaan toimitukseen jos sitä haluaa ostaa. Joku kaupunkilainen voi ostaa 20 litraa töhöönsä vaikka myytä 3 euroa litra. Se ei kenenkään lompakossa tunnu.
Ei vaikuta. Mutta minun yrityksessä se vaikuttaa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
534
Jos tilaisin nyt Nesteeltä 3000 litraa tupaöljyä vuoden tarpeiksi kuten ennen maalämpöön siirtymistä, niin viidessä maksuerässä maksettaessa hinnaksi tulisi 5135,42 € eli 1,71181 € /litra + toimitusmaksu 50 €. Vaikka maksaisin lämmityssähköstä seuraavan vuoden ajan 0,25 €/kWh, niin silti säästöä tulisi melkein 300 €/kk.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
7 962
Tuskin sinne kuitenkaan polttoöljyllä ajettaisiin.
Meinasin sanoa samaa mutta en kehdannut. Pöön ja dieselin hintaerostahan tämänkertainen tangentti keskustelussamme lähti. Tai ehkä sinne mummolaan ajettiin nimenomaan pööllä ja kiukun aiheena oli, ettei nykyään säästä tarpeeksi edes tarttumalla punaiseen letkuun.

Koko ketju tuntuu elävän jossain rinnakkaisulottuvuuden lonkerossa, jossa techbbs:lle kirjoitellaan jotain aivan kontekstista vapaata pahan olon purkua kuten suoli24 foorumeille tms.

Minustakin polttoaineen verotus on kohtuuttoman korkea ja hallitus perseestä muista syistä. Kumpikaan ei varsinaisesti liity siihen, miten tietty polttoainelaji hinnoitellaan tietyssä firmassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 023
Löpön korkea hinta taitaa johtua kuitenkin kilpailun puutteesta. Kilpailu voisi painaa sen hinnan tasolle, joka määräytyy veroedun ja diesel-polttoaineen hinnan mukaan.

Samalla tavalla E85-polttoaineen hinta on lähes tuplaantunut viime vuodesta, kun varsinaista kilpailua ei ole. Kyseisessä polttoaineessa uusiutuvan biokomponentin osuus on jopa 85 % eli toisin sanoen raakaöljyn hinnan ei pitäisi vaikuttaa paljoa lopputuotteen hintaan. Silti sen hinta seuraa bensan hintaa kertoimella, joka määräytyy kulutuseron mukaan, eli kyseisen polttoaineen kilpailutilanne on hyvinkin vääristynyt.

Kaasun ja biokaasun kohdalla on ilmeisesti havaittavissa samansuuntaisia liikkeitä. Toisaalta biokaasu ja maakaasu kilpailevat samoilla markkinoilla tuotteen alkuperästä riippumatta.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
5 861
Löpön korkea hinta taitaa johtua kuitenkin kilpailun puutteesta. Kilpailu voisi painaa sen hinnan tasolle, joka määräytyy veroedun ja diesel-polttoaineen hinnan mukaan.

Samalla tavalla E85-polttoaineen hinta on lähes tuplaantunut viime vuodesta, kun varsinaista kilpailua ei ole. Kyseisessä polttoaineessa uusiutuvan biokomponentin osuus on jopa 85 % eli toisin sanoen raakaöljyn hinnan ei pitäisi vaikuttaa paljoa lopputuotteen hintaan. Silti sen hinta seuraa bensan hintaa kertoimella, joka määräytyy kulutuseron mukaan, eli kyseisen polttoaineen kilpailutilanne on hyvinkin vääristynyt.

Kaasun ja biokaasun kohdalla on ilmeisesti havaittavissa samansuuntaisia liikkeitä. Toisaalta biokaasu ja maakaasu kilpailevat samoilla markkinoilla tuotteen alkuperästä riippumatta.
Toki E85 biokomponentti on fossiilista kalliimpaa. Myös sijainti, eli logistiikkakulu, vaikuttaa E85 hinnoitteluun merkittävästi enemmän kuin muiden polttoaineiden. En jaksa uskoa, että E85 olisi ollut aikanaan edullista mistään muusta syystä kuin siitä, että ST1 ja ABC (NEOT) tarvitsi tietyn määrän myyntiä vaikka tappiolla, jotta saisi sekoitevelvoitteensa täytettyä, samalla myös tietyn määrän autoja, jotka sitä käyttää.

Nyt kaksi asiaa vaikuttaa, E85 tankkaajien määrä, samoin HVO dieselin tulo valikoimaan. Ei ole enää pariin vuoteen ollut pakko myydä erityisen halvalla E85:sta, vaan ilmeisesti se yhtiölle sopivan myyntilitramäärän tuova hinta on vakiintunut sinne, missä se on. Itse asiassa en ihmettelisi vaikka E85 hinta vielä suhteessa nousisi ainakin nyt siksi aikaa, kun sekoitevelvoite on ns. Ukraina-tauolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 953
Toki E85 biokomponentti on fossiilista kalliimpaa. Myös sijainti, eli logistiikkakulu, vaikuttaa E85 hinnoitteluun merkittävästi enemmän kuin muiden polttoaineiden. En jaksa uskoa, että E85 olisi ollut aikanaan edullista mistään muusta syystä kuin siitä, että ST1 ja ABC (NEOT) tarvitsi tietyn määrän myyntiä vaikka tappiolla, jotta saisi sekoitevelvoitteensa täytettyä, samalla myös tietyn määrän autoja, jotka sitä käyttää.

Nyt kaksi asiaa vaikuttaa, E85 tankkaajien määrä, samoin HVO dieselin tulo valikoimaan. Ei ole enää pariin vuoteen ollut pakko myydä erityisen halvalla E85:sta, vaan ilmeisesti se yhtiölle sopivan myyntilitramäärän tuova hinta on vakiintunut sinne, missä se on. Itse asiassa en ihmettelisi vaikka E85 hinta vielä suhteessa nousisi ainakin nyt siksi aikaa, kun sekoitevelvoite on ns. Ukraina-tauolla.
Niin no nyt tosta 40snt tasoerosta bensaan kun nostaa niin ei muutakun bensaa tankkiin sitten. Halvimmalla kuitenkin 99% kansasta ajaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 744
Ensi viikolla varmaan alle 2€:n litrahintoja vai millä aikavälillä yleensä näkyy?

Osaa yhtään sanoa, minkälainen korrelaatio näillä on Suomen pumppuhintoihin, mutta tällä viikolla oltiin 2,06x lukemissa alimmillaan, joten ei mitenkään mahdottomuus nähdä alle 2€ hintoja.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
946
Maanantai taisi olla edullisin tällä viikolla: 2,16 E95. Tiistai ollut tähän asti edullisin päivä, mutta oli pompsahtanut 10c maanantaihin verrattuna.

Noh, pitää ens viikolla tankata kuitenkin, niin mahdollisesti maanantaina. Harvoin päästänyt tankkia näin tyhjäksi, kuin nyt, hinnat elää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
185 527
Viestejä
3 384 876
Jäsenet
60 547
Uusin jäsen
urosporo

Hinta.fi

Ylös Bottom