Polttoaineen hinta

IS journalismin taso hipoo listalla esitettyjen kehitysmaiden polttoainehintoja. Uutisella heitetään vain bensaa liekkeihin niille, jotka tuskin ymmärtävät kehitysmaan ja kehittyneen maan talouden eroavaisuuksia.

20220723_110811.jpg


Twitteristä poimittua, mutta menee samaan kategoriaan. Ostovoimakorjatut hinnat eivät ole niin seksikästä.

E. Pahenee vaan:

20220723_181128.png
 
Viimeksi muokattu:
Jokohan Jani Mäkelä on hakenut turvapaikkaa Venezuelasta tai Libyasta? Samainen riemuidiootti on aiemmin vaatinut eduskuntaa turvaamaan etelä-karjalaisten koskemattoman oikeuden hakea halpaa bensaa ja tupakkaa Venäjältä.
 
Sellainen ralli päällä edelleen iltaisin kaupungin keskustassa, ettei polttoaine ole lähimainkaan liian kallista jos varaa ajella tuntikausia ympyrää ja polttaa kumia.
Tuosta oli YLE:llä tehty juttu, nuoret pärrää, maksoi mitä maksoi, rahaa jää vaan vähemmän käytettäväksi. Olet varmaan itsekin mopolla ja autolla nuorempana ajellut pillurallia? Polkupyörilläkö tuolla pitäisi porukassa vedellä :D
 
Tuosta oli YLE:llä tehty juttu, nuoret pärrää, maksoi mitä maksoi, rahaa jää vaan vähemmän käytettäväksi. Olet varmaan itsekin mopolla ja autolla nuorempana ajellut pillurallia? Polkupyörilläkö tuolla pitäisi porukassa vedellä :D
No eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
 
No eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
Joo ei varmasti olekaan, mutta ei se tässä ajassa mihinkään katoa
 
Sellainen ralli päällä edelleen iltaisin kaupungin keskustassa, ettei polttoaine ole lähimainkaan liian kallista jos varaa ajella tuntikausia ympyrää ja polttaa kumia.
Sitä ei valitettavasti(vai onko se valitettavaa) voi hinnoittelulla lopettaa.

Se kun on kuitenkin kohtalaisen halpaa rällätä muutama tunti perjantai-iltana jollain jenkillä kun kuusi kaljaveikkoa ostaa bensat kimpassa. Jos hinta nostetaan niin korkealle ettei niillä ole tähän varaa, harvalla prolella on varaa ajaa kymmeniä kilometrejä töihin edes sillä taloudellisen ankealla tojorollalla.

Eikä se muutaman kymmenen kilometrin viikonloppuinen moporälläyskään omaisuuksia maksa, ellei polttoaine ole, kuten sanottua, niin kallista että normaali liikenne tyssää kuin tossu paskaan.

Kyllähän se klassinen läppä "liian halvasta bensasta" tulee silloin tällöin lauottua, mutta pitäähän se silti ymmärtää ettei kohtuuttoman hintainen polttoaine ole mikään ratkaisu mihinkään ongelmaan vaan ongelma itsessään.
No eihän se pilluralli ole mikään ikiaikainen perinne tai ikuisesti jatkuva riitti, vaikka moni itse autoileva ihminen niin haluaakin ajatella. Esim Stadissa taitaa joka kolmas 18 vuotias suorittaa ajokortin.
Haluaako moni niin ajatella? Itse ainakin pidän sitä turhana touhuna jonka olisi voinut suorittaa vähän rajallisemmassa määrin, enkä missään nimessä suosittele yhtä köyhää ajanvietettä nyt täysi-ikäistyville. Tietenkin tässä on vedettävä selkeä ero vapaa-ajan hupiajolle ja ajoneuvoharrastukselle vs. turha bensanpoltto sisältäen pahimmillaan perseilyä.

Pilluralli yleisenä nuorison ajanvietteenä on tällä vuosituhannella ollut muutenkin katoavaa kansanperinnettä, eikä se kehitys ole mitenkään seurannut polttoaineen reaalihintaa. Vapaa-ajan viettämisen tavat nyt vaan muuttuvat ajan myötä. Toki ilmiö itsessään elää ja voi hyvin, mutta se ei ole samaan tapaan mikään yleinen normaali vaan yksi vähemmistöharraste muiden joukossa. Jotkut harrastavat notkumista bensa-asemilla öisin, mutta se turha liikenne pikkukaupunkien pääkaduilla ei ole ollenkaan entisensä.

Stadin nuorten liikennetaidot ovat myös asia erikseen. Joskus yhteiskunnissa käy niin, että jossakin rajatussa kuplassa muodostuu porukoita, joissa on tällaisia puutteita keskeisissä kansalaistaidoissa. Se ei ole hyvä juttu tai peruste millekään vaan lieveilmiö.
 
Viimeksi muokattu:
Jos miettii jotain rälläystä, niin siihen jos ostaa apukuski vähän olutta ja askin röökiä, niin ei se bensan hinta siinä enää tunnu mitenkään. Jos vaikka 100km ajaa perjantai-illassa ja on muutama bensan maksaja mukana, niin ei se niin kallista ole. Käy viellä grillillä illalla, niin onkohan bensakulu edes top3 hintojen puolesta. Joku mopo vielä, niin ei kai sellainen vie kuin 2-3l sadalla? Olettaisin ainakin. Muistaakseni kaverin harrikka vie jotain 5-6l sadalla, niin helppohan sillä olis ilta ajella.
 
Jos miettii jotain rälläystä, niin siihen jos ostaa apukuski vähän olutta ja askin röökiä, niin ei se bensan hinta siinä enää tunnu mitenkään. Jos vaikka 100km ajaa perjantai-illassa ja on muutama bensan maksaja mukana, niin ei se niin kallista ole. Käy viellä grillillä illalla, niin onkohan bensakulu edes top3 hintojen puolesta. Joku mopo vielä, niin ei kai sellainen vie kuin 2-3l sadalla? Olettaisin ainakin. Muistaakseni kaverin harrikka vie jotain 5-6l sadalla, niin helppohan sillä olis ilta ajella.
Juuri tämä. Vaikka rällätään isolla V8-moottorilla ja auton kulutus kaupunkiajossa on 25 litraa sadalla, ei sekään ääritapaus ole niin paljon. Nykyisellä törkyhinnalla reilu 50, pahimmilla kesän lukemilla luokkaa 65 euroa.

Jos keskinopeudeksi pilluringillä tulee peräti 40 km/h vähän suburbaanimmilla reiteillä, ja tämä on yläkanttiin, niin sehän kääntyy jo 2,5 tunnin ajoiksi. Jos auto liikkuu puolet ajasta, niin tämä vastaa jo viiden tunnin bensalenkkarin norkoiluiltamaa. Välillähän pitää maleksia huoltoasemalla, josta ajasta pieni osa toki rytkytetään joutokäyntiä, mutta ei sekään ole kuin pari litraa päälle. Polttoaineeseen voi mennä vaikkapa 60 euroa joka tekee neljälle 15 euroa. Jos kuvittelen itseni yhtäkkiä harrastamaan tuollaista, niin meneehän siinä ruokaan, kaljaan ja röökiin joka tapauksessa enemmän ja todennäköisesti moninkertainen raha. Jos tämän lisäksi ollaan maalaisia ja porukan nouto ja tiputtaminen vie lisää ainetta maantieajossa, niin toki lasku kasvaa.

Tämä oletukseni amerikkalaisesta bensarosvosta on myös tahallisesti liioiteltu arvio. Eihän tyypillinen bensalenkkariauto ole tällainen vaan puolet vähemmän kuluttava penarin tai kartanovolvon rönttä.
 
Jossain tulevaisuuden skenaariossa vuonna ~2035 se 95:n maksaa nykyrahassa 5e/litra ja sitä ei edes saa yhtä helposti kuin nykyään. Ainakin kaikista alle 10000 hengen pitäjistä se bensis on näivettynyt pois.

Varmaan siinä vaiheessa sähköinen voimalinja alkaa kiinnostaa myös tätä päristelijäporukkaa. Varmaan kyllä silti keksivät tapansa hankaloittaa ja häiritä muiden ihmisten elämää.

Helpottaisi kummasti, jos saataisiin (polttomoottoriset) kaksipyöräiset ja kevyet nelipyörät katsastuksen piiriin. Joistain noista lähtee ihan käsittämätön ääni, eikä sillä voi olla mitään muuta funktiota kuin kanssaihmisille vittuilu, kun samaa kyytiä kulkee myös pyöriä, joista tuskin lähtee edes ääntä.
 
Nyt kun polttoaineiden hinnat laskee, niin kuljetuskustannuksetkin laskevat ja tuotteiden hinnat seuraavat perässä, eikö? :)
 
Ja tällä saavutetaan mitä? Ylimääräistä vitutusta niille 90% siivosti ajelevalle motoristille, joiden pyörät on tyypillisesti viimeisen päälle kunnossa eikä kaipaa mitään katsastuksia. Kaksipyöräisten onnettomuudet johtuu äärimmäisen harvoin teknisistä vioista.

Ne 10%, jotka eivät säännöistä välitä ehostavat pelinsä katsastuskuntoon ja poistavat toki nämä db-killerit heti konttorilta lähdettyään. Tämä ei siis ratkaise yhtään mitään.

Poliisin tehtävä on katsastuskonttorien ohella valvoa ajoneuvojen vaatimustenmukaisuutta. Ei tarvitse olla edes penaalin terävin kynä kun voi äänestä päätellä jonkin vehkeen olevan vaatimusten vastainen ja ottaa sivuun puhuttamista varten.

Myönnetään, että ei se ongelmatonta olisi. Tosin olisi tuolle muitakin perusteita kun se äänekkyys, ihan samalla tavalla kuin autoillakin. En kuitenkaan pidätä hengitystäni tuota muutosta odotellessa. Sähköistyminen lienee ainoa poispääsy.
 
Jossain tulevaisuuden skenaariossa vuonna ~2035 se 95:n maksaa nykyrahassa 5e/litra ja sitä ei edes saa yhtä helposti kuin nykyään. Ainakin kaikista alle 10000 hengen pitäjistä se bensis on näivettynyt pois.
Noin pienten tuppukylien polttoainejakelu on jo verrattain näivettynyttä. Autoa tarvitsevat yleensä ajelevat vähän kauempanakin ja tankkaavat paljon muualla kuin jollain minihuoltoasemalla jota yrittäjä viimeisin voimin pitää auki virka-aikaan yksin.

Asia erikseen on tietysti voimafantasia polttoainejakelun estämisestä nykyistäkin pahemmin, mutta eivät polttoaineen jakelupisteet ensimmäisinä ole katoamassa sieltä, missä ihmisten pitää ajaa pitkiäkin matkoja eivätkä kaikki osta uutta elintasoautoa parin vuoden välein.

Voin kyllä uskoa, että alle 10 000 asukkaan "pitäjissä" on vähemmälti huoltsikoita vuonna 2035. Ainakin jos sillä tarkoitetaan kuntia, joiden määrä ehtinee liitosten kautta vähentyä siihen mennessä, jos tästä meinataan jotenkin selvitä.
Nyt kun polttoaineiden hinnat laskee, niin kuljetuskustannuksetkin laskevat ja tuotteiden hinnat seuraavat perässä, eikö? :)
Nousivatko "kuljetuskustannukset" vasta tässä muutaman kuukauden aikana ennen tilapäisin toimin aikaansaatua polttoaineen verotuksen ja veronkaltaisen hinnannousun loiventamista? Sikäli kun nousua tapahtui juuri nyt, niin olisiko huomattava osa siitä selitettävissä pahalla talous- ja inflaatiokehityksellä, joka ei ole vuosiin ollut täysi yllätys? Onko 2,1 euron polttoaine hullunhalpaa? Olisiko se kuulostanut halvalta kun joulukuussa huokaistiin helpotuksesta bensiinin hinnan laskiessa taas hetkeksi peräti noin 1,7 euroon, joka sekin ymmärrettiin vielä silloin korkeahkoksi hinnaksi? Arkijärjen aikajänne on tosiaan niin lyhyt, ettei pidä ihmetellä miksi yhteiskunnat toimivat suhteellisen epärationaalisesti.

Kyllähän kuljetusten hinnat menivät suoraan helvettiin jo pandemian ja kuuluisan pieruvaltion kanavan tukkineen jättilaivan aikoihin.
 
Noin pienten tuppukylien polttoainejakelu on jo verrattain näivettynyttä. Autoa tarvitsevat yleensä ajelevat vähän kauempanakin ja tankkaavat paljon muualla kuin jollain minihuoltoasemalla jota yrittäjä viimeisin voimin pitää auki virka-aikaan yksin.

Asia erikseen on tietysti voimafantasia polttoainejakelun estämisestä nykyistäkin pahemmin, mutta eivät polttoaineen jakelupisteet ensimmäisinä ole katoamassa sieltä, missä ihmisten pitää ajaa pitkiäkin matkoja eivätkä kaikki osta uutta elintasoautoa parin vuoden välein.

Voin kyllä uskoa, että alle 10 000 asukkaan "pitäjissä" on vähemmälti huoltsikoita vuonna 2035. Ainakin jos sillä tarkoitetaan kuntia, joiden määrä ehtinee liitosten kautta vähentyä siihen mennessä, jos tästä meinataan jotenkin selvitä.

Nousivatko "kuljetuskustannukset" vasta tässä muutaman kuukauden aikana ennen tilapäisin toimin aikaansaatua polttoaineen verotuksen ja veronkaltaisen hinnannousun loiventamista? Sikäli kun nousua tapahtui juuri nyt, niin olisiko huomattava osa siitä selitettävissä pahalla talous- ja inflaatiokehityksellä, joka ei ole vuosiin ollut täysi yllätys? Onko 2,1 euron polttoaine hullunhalpaa? Olisiko se kuulostanut halvalta kun joulukuussa huokaistiin helpotuksesta bensiinin hinnan laskiessa taas hetkeksi peräti noin 1,7 euroon, joka sekin ymmärrettiin vielä silloin korkeahkoksi hinnaksi? Arkijärjen aikajänne on tosiaan niin lyhyt, ettei pidä ihmetellä miksi yhteiskunnat toimivat suhteellisen epärationaalisesti.

Kyllähän kuljetusten hinnat menivät suoraan helvettiin jo pandemian ja kuuluisan pieruvaltion kanavan tukkineen jättilaivan aikoihin.
Kyllä ne tosiaan vaan on katoamassa. Lapissa jo paljon kadonnutkin. Ja se mikä on tapahtunut pohjoisessa, siirtyy vuosi vuodelta etelämmäksi.
Jakeluyhtiön liiketaloudellisista päätöksistä siinä on kysymys, ei mistään muusta, ainakin niin kauan, kunnes lopulta yhteiskunta alkaa tukemaan peräkylien kylmäasemien säilymistä, jotta siellä ei ihan nalkissa olla. Jos alkaa ikinä.
 
Haaparannassa käy kuhina, kun suomalaiset autoilijat tankkaavat Ruotsissa Suomea halvempaa polttoainetta. Etenkin raja-alueiden asukkaat tankkaavat nyt Ruotsin puolella.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti polttoaineiden hinnat ennätyskorkealle. Tankkaaminen tulee Ruotsissa halvemmaksi.


Ei ihan tuore uutinen, onko polttoaine edelleen ruotsin puolella merkittävästi halvempaa?
 
Lisäisikö pieni hinnanlasku ihmisten ajamista, vai jäisikö rahaa enemmän muuhun kulutukseen? Mielestäni jälkimmäinen.
kesäloman karavaanailu jäi polttoaine hintojen takia pois. Siinä meni monelta yrittäjältä jokunen roponen. Tuskin olen ainoa.
 
Uskomatonta kusetusta tämä polttoaine pelleily. Kevyemmin verotetun polttoöljyn ja dieselin hintaero pumpulla on 10-20 snt. Sanna Marin voi haistaa v.....
 
Uskomatonta kusetusta tämä polttoaine pelleily. Kevyemmin verotetun polttoöljyn ja dieselin hintaero pumpulla on 10-20 snt. Sanna Marin voi haistaa v.....
Sanna ei myy polttoaineita. MPÖ on usein pumppujakelussa ihan minkä sattuu hintaista muutenkin. Ne, jotka oikeasti pöötä käyttävät, yleensä tilaavat sitä säiliöautolla omiin säiliöihin.
 
joutais jo poistaa sen käyttövoimaveron. kuitenkin sillä tavalla ettei siirretä hintoja pumppuhintaan. verokertymä tulee muualta kun ihmisillä jää rahaa enemmän elämiseen.
 
Sanna ei myy polttoaineita. MPÖ on usein pumppujakelussa ihan minkä sattuu hintaista muutenkin. Ne, jotka oikeasti pöötä käyttävät, yleensä tilaavat sitä säiliöautolla omiin säiliöihin.
Sanna tyttö voi vaikuttaa asioihin verojen,veron,veron sekä (valtioyhtiön) nesteen katteita tarkistamalla, siis jos tytöllä olisi intoa. Nythän hän vaan vit... suomalaisille. Neste tekee huippu tulosta.
 
Sanna tyttö voi vaikuttaa asioihin verojen,veron,veron sekä (valtioyhtiön) nesteen katteita tarkistamalla, siis jos tytöllä olisi intoa. Nythän hän vaan vit... suomalaisille. Neste tekee huippu tulosta.
Joo. Ei kuitenkaan liity johonkin känniseen avautumiseen siitä, paljonko jollain huoltamolla on DI ja MPÖ hintaero. Se MPÖ lähtee joka päivä hyvinkin markkinahintaan toimitukseen jos sitä haluaa ostaa. Joku kaupunkilainen voi ostaa 20 litraa töhöönsä vaikka myytä 3 euroa litra. Se ei kenenkään lompakossa tunnu.
 
Joo. Ei kuitenkaan liity johonkin känniseen avautumiseen siitä, paljonko jollain huoltamolla on DI ja MPÖ hintaero. Se MPÖ lähtee joka päivä hyvinkin markkinahintaan toimitukseen jos sitä haluaa ostaa. Joku kaupunkilainen voi ostaa 20 litraa töhöönsä vaikka myytä 3 euroa litra. Se ei kenenkään lompakossa tunnu.

Ei vaikuta. Mutta minun yrityksessä se vaikuttaa.
 
Jos tilaisin nyt Nesteeltä 3000 litraa tupaöljyä vuoden tarpeiksi kuten ennen maalämpöön siirtymistä, niin viidessä maksuerässä maksettaessa hinnaksi tulisi 5135,42 € eli 1,71181 € /litra + toimitusmaksu 50 €. Vaikka maksaisin lämmityssähköstä seuraavan vuoden ajan 0,25 €/kWh, niin silti säästöä tulisi melkein 300 €/kk.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin sinne kuitenkaan polttoöljyllä ajettaisiin.
Meinasin sanoa samaa mutta en kehdannut. Pöön ja dieselin hintaerostahan tämänkertainen tangentti keskustelussamme lähti. Tai ehkä sinne mummolaan ajettiin nimenomaan pööllä ja kiukun aiheena oli, ettei nykyään säästä tarpeeksi edes tarttumalla punaiseen letkuun.

Koko ketju tuntuu elävän jossain rinnakkaisulottuvuuden lonkerossa, jossa techbbs:lle kirjoitellaan jotain aivan kontekstista vapaata pahan olon purkua kuten suoli24 foorumeille tms.

Minustakin polttoaineen verotus on kohtuuttoman korkea ja hallitus perseestä muista syistä. Kumpikaan ei varsinaisesti liity siihen, miten tietty polttoainelaji hinnoitellaan tietyssä firmassa.
 
Löpön korkea hinta taitaa johtua kuitenkin kilpailun puutteesta. Kilpailu voisi painaa sen hinnan tasolle, joka määräytyy veroedun ja diesel-polttoaineen hinnan mukaan.

Samalla tavalla E85-polttoaineen hinta on lähes tuplaantunut viime vuodesta, kun varsinaista kilpailua ei ole. Kyseisessä polttoaineessa uusiutuvan biokomponentin osuus on jopa 85 % eli toisin sanoen raakaöljyn hinnan ei pitäisi vaikuttaa paljoa lopputuotteen hintaan. Silti sen hinta seuraa bensan hintaa kertoimella, joka määräytyy kulutuseron mukaan, eli kyseisen polttoaineen kilpailutilanne on hyvinkin vääristynyt.

Kaasun ja biokaasun kohdalla on ilmeisesti havaittavissa samansuuntaisia liikkeitä. Toisaalta biokaasu ja maakaasu kilpailevat samoilla markkinoilla tuotteen alkuperästä riippumatta.
 
Löpön korkea hinta taitaa johtua kuitenkin kilpailun puutteesta. Kilpailu voisi painaa sen hinnan tasolle, joka määräytyy veroedun ja diesel-polttoaineen hinnan mukaan.

Samalla tavalla E85-polttoaineen hinta on lähes tuplaantunut viime vuodesta, kun varsinaista kilpailua ei ole. Kyseisessä polttoaineessa uusiutuvan biokomponentin osuus on jopa 85 % eli toisin sanoen raakaöljyn hinnan ei pitäisi vaikuttaa paljoa lopputuotteen hintaan. Silti sen hinta seuraa bensan hintaa kertoimella, joka määräytyy kulutuseron mukaan, eli kyseisen polttoaineen kilpailutilanne on hyvinkin vääristynyt.

Kaasun ja biokaasun kohdalla on ilmeisesti havaittavissa samansuuntaisia liikkeitä. Toisaalta biokaasu ja maakaasu kilpailevat samoilla markkinoilla tuotteen alkuperästä riippumatta.
Toki E85 biokomponentti on fossiilista kalliimpaa. Myös sijainti, eli logistiikkakulu, vaikuttaa E85 hinnoitteluun merkittävästi enemmän kuin muiden polttoaineiden. En jaksa uskoa, että E85 olisi ollut aikanaan edullista mistään muusta syystä kuin siitä, että ST1 ja ABC (NEOT) tarvitsi tietyn määrän myyntiä vaikka tappiolla, jotta saisi sekoitevelvoitteensa täytettyä, samalla myös tietyn määrän autoja, jotka sitä käyttää.

Nyt kaksi asiaa vaikuttaa, E85 tankkaajien määrä, samoin HVO dieselin tulo valikoimaan. Ei ole enää pariin vuoteen ollut pakko myydä erityisen halvalla E85:sta, vaan ilmeisesti se yhtiölle sopivan myyntilitramäärän tuova hinta on vakiintunut sinne, missä se on. Itse asiassa en ihmettelisi vaikka E85 hinta vielä suhteessa nousisi ainakin nyt siksi aikaa, kun sekoitevelvoite on ns. Ukraina-tauolla.
 
Toki E85 biokomponentti on fossiilista kalliimpaa. Myös sijainti, eli logistiikkakulu, vaikuttaa E85 hinnoitteluun merkittävästi enemmän kuin muiden polttoaineiden. En jaksa uskoa, että E85 olisi ollut aikanaan edullista mistään muusta syystä kuin siitä, että ST1 ja ABC (NEOT) tarvitsi tietyn määrän myyntiä vaikka tappiolla, jotta saisi sekoitevelvoitteensa täytettyä, samalla myös tietyn määrän autoja, jotka sitä käyttää.

Nyt kaksi asiaa vaikuttaa, E85 tankkaajien määrä, samoin HVO dieselin tulo valikoimaan. Ei ole enää pariin vuoteen ollut pakko myydä erityisen halvalla E85:sta, vaan ilmeisesti se yhtiölle sopivan myyntilitramäärän tuova hinta on vakiintunut sinne, missä se on. Itse asiassa en ihmettelisi vaikka E85 hinta vielä suhteessa nousisi ainakin nyt siksi aikaa, kun sekoitevelvoite on ns. Ukraina-tauolla.
Niin no nyt tosta 40snt tasoerosta bensaan kun nostaa niin ei muutakun bensaa tankkiin sitten. Halvimmalla kuitenkin 99% kansasta ajaa.
 
Ensi viikolla varmaan alle 2€:n litrahintoja vai millä aikavälillä yleensä näkyy?

Osaa yhtään sanoa, minkälainen korrelaatio näillä on Suomen pumppuhintoihin, mutta tällä viikolla oltiin 2,06x lukemissa alimmillaan, joten ei mitenkään mahdottomuus nähdä alle 2€ hintoja.
 
Maanantai taisi olla edullisin tällä viikolla: 2,16 E95. Tiistai ollut tähän asti edullisin päivä, mutta oli pompsahtanut 10c maanantaihin verrattuna.

Noh, pitää ens viikolla tankata kuitenkin, niin mahdollisesti maanantaina. Harvoin päästänyt tankkia näin tyhjäksi, kuin nyt, hinnat elää.
 
Helsingissä Viikin Nesteellä tänään 2,088 € / L ja halvinta näköjään Mellunmäessä 2,071.
 
Polttoaineen hinta suomessa on nyt sama mitä se oli kuukausi sitten ruotsissa. Ruotsissa 95E maksaa nyt alle 2eur/l eli 19,08kr. (1,83eur)
En tosin tiedä onko meillä joitain muita syitä miksi se on suomessa edelleen ruotsia kalliimpaa.
 
Polttoaineen hinta suomessa on nyt sama mitä se oli kuukausi sitten ruotsissa. Ruotsissa 95E maksaa nyt alle 2eur/l eli 19,08kr. (1,83eur)
En tosin tiedä onko meillä joitain muita syitä miksi se on suomessa edelleen ruotsia kalliimpaa.

Ruotsissa on tilapäinen polttoaineveron alennus ollut kesäkuusta saakka, ja päättyy ilmeisesti lokakuussa. Laskennallinen vaikutus pitäisi olla n. 12 senttiä per litra, millä päästäänkin jo hyvän matkaa lähemmäs samoja lukemia.
 
Huvittavinta koko touhussa on hintojen psykologinen vaikutus keskivertoon ihmiseen. Nyt jotain "vain 2 euron" litrahintaa pidetään halpana ja sitä tankataan innokkaasti, saatika jos hinta laskee 1,9 -alkuiseksi. Jengi juhlii, poliitikot myhäilee tyytyväisinä, mahdollinen raakaöljyn hinnan halpeneminen korvattaneen X ajan sisällä tasaisesti veronkorotuksilla. Vihreä siirtymä juhlii.
 
Toisaalta ennen juhannusta peloteltiin, että polttoaineen hinta tulee alkamaan kolmosella, niin siinä mielessä, kun ottaa olosuhteet huomioon, niin onhan tuo nykyinen hintakehitys yllättävää.
 
Huvittavinta koko touhussa on hintojen psykologinen vaikutus keskivertoon ihmiseen. Nyt jotain "vain 2 euron" litrahintaa pidetään halpana ja sitä tankataan innokkaasti, saatika jos hinta laskee 1,9 -alkuiseksi. Jengi juhlii, poliitikot myhäilee tyytyväisinä, mahdollinen raakaöljyn hinnan halpeneminen korvattaneen X ajan sisällä tasaisesti veronkorotuksilla. Vihreä siirtymä juhlii.

Veronkorotus on vain muotoiltu nimellä jakeluvelvoite. :smoke:

" Uudistettavan jakeluvelvoitelain korotetuilla velvoitetasoilla on tarkoitus kattaa muun muassa vuosilta 2022 ja 2023 toteuttamatta jäävät liikenteen päästövähennykset. "
 
Veronkorotus on vain muotoiltu nimellä jakeluvelvoite. :smoke:

" Uudistettavan jakeluvelvoitelain korotetuilla velvoitetasoilla on tarkoitus kattaa muun muassa vuosilta 2022 ja 2023 toteuttamatta jäävät liikenteen päästövähennykset. "
Ymmärrän vitsin, mutta vakavasti, jakeluvelvoiteesta johtuva kustannusten ja sitä kautta hinnan nousu nimenomaan supistaa sitä veronkorotus pelivaraa, vaikutus ennemmin päinvastainen, tulee vaatimuksia alentaa veroja.
 
Polttoaineen hinta suomessa on nyt sama mitä se oli kuukausi sitten ruotsissa. Ruotsissa 95E maksaa nyt alle 2eur/l eli 19,08kr. (1,83eur)
En tosin tiedä onko meillä joitain muita syitä miksi se on suomessa edelleen ruotsia kalliimpaa.
Ruotsissa on tilapäinen polttoaineveron alennus ollut kesäkuusta saakka, ja päättyy ilmeisesti lokakuussa. Laskennallinen vaikutus pitäisi olla n. 12 senttiä per litra, millä päästäänkin jo hyvän matkaa lähemmäs samoja lukemia.
saksassa tänään ysivitonen 1,65e
Saksakin alensi tilapäisesti polttoaineveroa?

Mutta eikös meillä kaikenmaailman Tietäjä™ - ekonomit kertoneet, että tilapäinen veronalennus ei toimi, eikä missään nimessä näy pumppuhinnoissa? Suomessa se nyt vaan On Eri Asia? :hmm:
 
Niin kuka kertoi ja missä?

No vaikka Yle ja Hesari, tossa kesäkuun alussa kun asiasta oli enemmän puhetta ja muualla alettiin tekemään ja Suomessa lähinnä vatuloitiin.


 
No vaikka Yle ja Hesari, tossa kesäkuun alussa kun asiasta oli enemmän puhetta ja muualla alettiin tekemään ja Suomessa lähinnä vatuloitiin.



Useampi ekonomipele kertoi keväällä, ettei tilapäinen veronalennus toimi, koska "meillä se vain on eri asia"! Et tosissasi voi olla noin lyhytmuistinen? Asiasta on useita uutisia, näi vaivaa ja googleta.

Niin, suurimmat syythän tuolla (noissakin linkatuissa jutuissa) oli ihan muuta kuin "ei alenna pumppuhintoja". Se että siinä sivussa sanotaan, että ei ole takeita siitä että veronalennukset siirtyy hintoihin, on vain pieni sivuhuomautus, ja pitää kyllä ihan paikkaansa aivan joka ikisessä tuotteessa, tuli kustannusalennus sitten tuotannosta tai veroista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 770
Viestejä
4 498 539
Jäsenet
74 281
Uusin jäsen
staffanjohansson34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom