Polttoaineen hinta

Ei taida kyllä olla enää mitään järkeä vaihtaa bensa autoa dieseliin vaikka kuinka olisi pitkät ajomatkat. Sähköautoja taas ei saa ennen ensi vuotta. On tämä saatana työmaa
Mobile.de katsot niin kaikkia e kotteroita saa uutena kun viitsii itsensä hilata raha tukun kera Saksaan.
 
Normaalisti on tiistai ollut se edullisin päivä ostaa bensaa. Tänään kuitenkin läheisellä halpa-asemalla Helsingissä 95:sen hinta pomppasi noin 10 senttiä, 2,149 euroon. Pelottaa jo etukäteen miltä huominen, eli se tyypillisesti kallein päivä näyttää.
 
Noniin, venäjä alotti sodan ja öljynhinta nousi juuri ennätyslukemiin sitten 2014 vuoden.

Katsotaanko niin 130$ menee rikki ennen huhtikuuta, ja bensa maksaa vähintään 2,2€/L.

Huhhei. Sehän eskaloitui nopeasti.


nyt 1,5 viikon jälkeen tilanne on öljyn hinta 128$ ja 98E bensa maksaa jo ihan yleisesti 2,2€/L :DDD
 
Normaalisti on tiistai ollut se edullisin päivä ostaa bensaa. Tänään kuitenkin läheisellä halpa-asemalla Helsingissä 95:sen hinta pomppasi noin 10 senttiä, 2,149 euroon. Pelottaa jo etukäteen miltä huominen, eli se tyypillisesti kallein päivä näyttää.
Maanantaisin minä olen halvimmalla tankannut useasti.
 
Mitenkäs nyt nämä biodieselit, esim. nesteen mydiesel, ei kai näihin pitäisi öljyn hinta vaikuttaa?
 
Noilla hinnoilla voi moni käytetty isokoneinen diesel jäädä sinne autokauppaan odottamaan hinnan laskuja
 
Kiitos vaan Putin näistä hinnoista. Ainakin sähköautojen kauppa kiihtyy, sitähän vihreät haluavat. Vieläköhän hallituksella riittää pokkaa korottaa bensaveroa?
 
Kiitos vaan Putin näistä hinnoista. Ainakin sähköautojen kauppa kiihtyy, sitähän vihreät haluavat. Vieläköhän hallituksella riittää pokkaa korottaa bensaveroa?
Sähkön hinta nyt on vieläkin turbulenttisempaa ja hillitsee ainakin omia sähköautosuunnitelmia.
 
Aika sairasta alkaa olemaan, ja jos venäläinen öljy bannataan kokonaan niin ilmeisesti pumpuilla saadaan tottua 3-4e litra hintaan.
 
Menee huolella koko nykyinen auto,kone ja pienvene kanta täysin arvottomaksi, ja suht pikaisesti.
Ja samalla kaiken tavaran hinta nousee todella paljon kun rahtikulut nousevat pilviin.

No säästyypähän rahaa kun ei ole enää varaa mennä mihinkään eikä ostaa mitään. Onneksi on etätyö niin ei tarvitse toimistolle ajaa.

Sähköautokaan ei pelasta kun sähkön hintakin nousee paljon.

Veikkaisin äärimmäisen syvää ja pitkää lamaa jos tämä tilanne jatkuu. Yksityinen kulutus keskittyy lähinnä polttoaineen, ruuan ja energian ostoon ja muuhun ei riitä enää rahaa.
 
Polttoaineen (ja muun energian) hinta ei ole laskemassa, ennenkuin Putin lähipiireineen saa napin otsaansa. Kallis polttoaine ja lama on "best case" skenaario, aika paljon ikävämpääkin voi olla edessä....

Esim. Yara lopetti juuri lannoitetilausten vastaanottamisen. Ukraina ja Venäjä on merkittäviä ruuan vientimaita. Kallis bensa on pieni murhe jos tulee globaali ruokapula ja Suomenkin sadot jää ilman kannoiteita heikoksi...
 
Koskahan nämä hinnat alkavat näkymään ajonopeuksissa? Tuo on kuitenkin toiseksi helpoin tapa säästää.
 
En tiedä, mutta kyllä meidän taloudesta alettu karsimaan "turhia" palveluita pois. Sen verran vaikuttaa jo kuukausitasolla nämä korotukset.
 
Koskahan nämä hinnat alkavat näkymään ajonopeuksissa? Tuo on kuitenkin toiseksi helpoin tapa säästää.

Näin raskaanliikenteen kuljettajana miettinyt samaa. Jos ajelee sitä perus 80-84 motarilla, niin muita yhdistelmiä pyyhkii jatkuvalla syötöllä ohi. Ja autot vieläkin ronksuttaa tyhjäkäynnillä kun ollaan tekemässä jotain muuta minkä takia auton ei tarvitse käydä. Viimeisimmän tiedon mukaan rekkabensakin maksaa 1.6e/L niin ei se nyt ihan ilmasta enää ole. Ajotavalla saa helposti 10L kulutuksesta pois
 
Sähkön hinta nyt on vieläkin turbulenttisempaa ja hillitsee ainakin omia sähköautosuunnitelmia.

Silti hyvä laittaa asia mittasuhteisiin. Turbulenssi on kovaa, koska se perushintataso on pitkään ollut ihan naurettavan alhainen. Vaikka laskisi latausmaksut sillä tämän talven piikkihinnalla 1e/kWh, niin hinta on silti vasta samaa mittaluokkaa, kun tankilla käyminen. Sähkön hinta voi siis moninkertaistua, mutta säästö on silti huomattava.

Sähköä voi tuottaa kotimaassa Putin-vapaasti ja tuotantoa skaalataan jatkuvasti ylöspäin. Perushintataso siis tulee varmasti hieman heittelemään enemmän kun on totuttu, mutta pitkällä aikavälillä pysymään melko alhaalla.
 
Ja samalla kaiken tavaran hinta nousee todella paljon kun rahtikulut nousevat pilviin.

No säästyypähän rahaa kun ei ole enää varaa mennä mihinkään eikä ostaa mitään. Onneksi on etätyö niin ei tarvitse toimistolle ajaa.

Sähköautokaan ei pelasta kun sähkön hintakin nousee paljon.

Veikkaisin äärimmäisen syvää ja pitkää lamaa jos tämä tilanne jatkuu. Yksityinen kulutus keskittyy lähinnä polttoaineen, ruuan ja energian ostoon ja muuhun ei riitä enää rahaa.
Aika paljon saa sähkön hinta nousta, jottei sillä olisi autoillessa pienemmät energiakulut.

Esim.
Pieni bensa (5,5 l/100 km todellista ympärivuotista) vs. Seat Mii Electric vastaavassa ajossa 15 kWh/100 km (meillä 23 kk:n ajalta mittarissa 12,2 kWh/100 km, eli siihen mittarivirhe ja lataushäviöt päälle). Espoossa sähkövero 2,79372 snt ja siirto 2,96 snt. Energia 3.8.2023 asti 4,94 snt (Vattenfall ilmasto mix 24 kk).

Nykyhinnoilla ekvivalentti bensanhinta olisi:

15 / 5,5 * (0,0279372 + 0,0296 + 0,0494) = 0,292 €/l (~Kuwait, 0,318 €/l@7.3.2022)

Jos sähköenergian hinta +100 %:

15 / 5,5 * (0,0279372 + 0,0296 + 2 * 0,0494) = 0,426 €/l (~Malesia, 0,452 €/l@7.3.2022)

Jos sähköenergian hinta +200 %:

15 / 5,5 * (0,0279372 + 0,0296 + 3 * 0,0494) = 0,561 €/l (~Egypti, 0,556 €/l@7.3.2022)

Jos sähköenergian hinta +300 %:

15 / 5,5 * (0,0279372 + 0,0296 + 4 * 0,0494) = 0,696 €/l (~Tunisia, 0,692 €/l@7.3.2022)

Jos sähköenergian hinta +400 %:

15 / 5,5 * (0,0279372 + 0,0296 + 5 * 0,0494) = 0,831 €/l (~Indonesia, 0,824 €/l@7.3.2022)


Tämä etenee niin hitaasti, että kokeillaan samantien energian hinnan kymmenkertaistus:

Jos sähköenergian hinta +900 %:

15 / 5,5 * (0,0279372 + 0,0296 + 10 * 0,0494) = 1,504 €/l (~Romania, 1,482 €/l@7.3.2022)

Eipä tullut vielä tuollakaan korotuksella Suomen bensiinihintaa (2,060 €/l@7.3.2022). Meidän 24 kk sähkösopparin energiahinnan pitäisi yli 14-kertaistua, jotta energiakulu olisi vastaava kuin 5,5 l/100 km kuluttavalla ja 2,060 €/l tankkaavalla. Sähköenergian hinta ilman siirtoa ja veroa olisi tällöin 69,8 snt/kWh.

Kaveri pakeni talvella ennätyskalliista pörssisähköstä ennätyskalliiseen määräaikaiseen, 11 snt/kWh. Siitä ei tarvitsisi kallistua "kuin" kuusinkertaiseksi, jotta pienen sähköauton energiakulu olisi pariteetissa pienen bensa-auton polttoaineen kanssa. Kaikki on tietysti mahdollista, mutta eiköhän siinä vaiheessa bensakin maksa jo paljon enemmän kuin 2 €/l.


Eri maiden bensahinnat:
 
Kyllä sitä on näillä hinnoilla alkanu miettimään diesel insignian vaihtoa bensa vehkeeseen. Tuossa lähi shell käväain tankkaamassa niin oli diesel 2,289e ja 95e10 2.269e
 
Minkähän takia tuota sekoitevelvoitetta ei nyt voida tiputtaa sinne EUn määrittelemään 14%. Tuohan ei edes vaikuttaisi verotuloihin valtion osalta käytännössä lainkaan kun itse polttoainevero pysyis samana mutta tekis tuon polttoaineen tuottamisesta aikas paljon halvempaa käsittääkseni. Jos en nyt väärin muista niin dieselin sekoitevelvoitetta nostettiin 18% -> 19.5% vuoden vaihteessa ja tämän vaikutus oli pumppuhintoihin noin 10snt/l. No mutta koska Suomihan tunnetusti pelastaa maapallon näillä ilmastotoimilla niin mehän nostetaan tuo sekoitevelvoite sinne 34% vuoteen 2030 mennessä. Se EUn vaatimus on sen samaisen 14% tuonne vuoteen 2030. Nojoo kai nuo tuolla norsunluutornissa tietää paremmin ja osaa tehdä kansaa hyödyttäviä päätöksiä...
 
Minkähän takia tuota sekoitevelvoitetta ei nyt voida tiputtaa sinne EUn määrittelemään 14%. Tuohan ei edes vaikuttaisi verotuloihin valtion osalta käytännössä lainkaan kun itse polttoainevero pysyis samana mutta tekis tuon polttoaineen tuottamisesta aikas paljon halvempaa käsittääkseni. Jos en nyt väärin muista niin dieselin sekoitevelvoitetta nostettiin 18% -> 19.5% vuoden vaihteessa ja tämän vaikutus oli pumppuhintoihin noin 10snt/l. No mutta koska Suomihan tunnetusti pelastaa maapallon näillä ilmastotoimilla niin mehän nostetaan tuo sekoitevelvoite sinne 34% vuoteen 2030 mennessä. Se EUn vaatimus on sen samaisen 14% tuonne vuoteen 2030. Nojoo kai nuo tuolla norsunluutornissa tietää paremmin ja osaa tehdä kansaa hyödyttäviä päätöksiä...

On suorastaan typeryyttä kurittaa omaa taloutta tekemällä enemmän kuin direktiivit vaativat.
 
Kyllä sitä on näillä hinnoilla alkanu miettimään diesel insignian vaihtoa bensa vehkeeseen. Tuossa lähi shell käväain tankkaamassa niin oli diesel 2,289e ja 95e10 2.269e
Lähimmällä asemalla (s-marketin yhteydessä oleva kylmä abc) on jo viikonlopusta asti 95 ollut 2snt dieseliä halvempaa.
 
Näin raskaanliikenteen kuljettajana miettinyt samaa. Jos ajelee sitä perus 80-84 motarilla, niin muita yhdistelmiä pyyhkii jatkuvalla syötöllä ohi. Ja autot vieläkin ronksuttaa tyhjäkäynnillä kun ollaan tekemässä jotain muuta minkä takia auton ei tarvitse käydä. Viimeisimmän tiedon mukaan rekkabensakin maksaa 1.6e/L niin ei se nyt ihan ilmasta enää ole. Ajotavalla saa helposti 10L kulutuksesta pois
Puhut tuossa varmaan alvittomasta hinnasta, mutta en usko että silti saa enää ruohon hintaan.
 
kävin nyt illalla ottamassa tankin täyteen kun sai dieseliä vielä alle 2e litra lähi abc:ltä
 
Nyt tuntuu hyvältä omistaa painava diisselibussi. Kulutus 10-12l/100km ja päälle veroja n.1200€/vuosi. Onneksi ajoa tuolla ei kovin paljoa... Mutta todennäköisesti tällä pääsee jo eniten kilometriä kohden autoilusta maksavaan kansanosaan, tuntuupa olo rikkaalta.
 
Silti hyvä laittaa asia mittasuhteisiin. Turbulenssi on kovaa, koska se perushintataso on pitkään ollut ihan naurettavan alhainen. Vaikka laskisi latausmaksut sillä tämän talven piikkihinnalla 1e/kWh, niin hinta on silti vasta samaa mittaluokkaa, kun tankilla käyminen. Sähkön hinta voi siis moninkertaistua, mutta säästö on silti huomattava.

Sähköä voi tuottaa kotimaassa Putin-vapaasti ja tuotantoa skaalataan jatkuvasti ylöspäin. Perushintataso siis tulee varmasti hieman heittelemään enemmän kun on totuttu, mutta pitkällä aikavälillä pysymään melko alhaalla.
Olet oikeassa, että sähköautolla ajaminen lienee tulevaisuudessakin halvempaa kuin polttiksella ajaminen. Nykyisellään vaan sähköauton hankinta vaatii melkoisen alkuinvestoinnin, jonka takaisinmaksuaika riippuu suuresti ladattavan sähkön hinnasta. Sähköautot ovat parhaimmillaan kaupungeissa siihen asti kunnes akku pitää ladata. Harvalla on kaupungissa omaa sähkösopimista auton latauspaikalla, vaan ollaan kiinni lataustolppien hinnoissa.

Jokin aika sitten osalla fortumin 11 kW latureista kWh-hinta nousi 0,15€ -> 0,30€, eikä mikään estä vastaavan tapahtumista lähitulevaisuudessakin yleisen sähkön hinnannousun takia. Tämä inhottavasti kasvattaa takaisinmaksuaikaa.

Kuten sanottua onneksi sähköä sentään saadaan Venäjän lisäksi omasta maasta ja Ruotsista sekä Norjasta eli kyseessä ei periaatteessa ole yhtä suhdanneherkkä tuote kuin öljy. Suhteellinen vaihtelu vaan on suurta juurikin tuon matalan pohjahinnan vuoksi.

Kyllä sitä on näillä hinnoilla alkanu miettimään diesel insignian vaihtoa bensa vehkeeseen. Tuossa lähi shell käväain tankkaamassa niin oli diesel 2,289e ja 95e10 2.269e
Ennen vaihtamista kannattaa huomioida, että bensa-inkku kuluttaa enemmän kuin vastaava diesel. Tämä fakta tuntuu monelta tarkoitushakuiselta öyhöttäjältä unohtuvan (enkä nyt tarkoita sinua). Esimerkkinä nyt vaikkapa 2018 vireille laitettu kansalaisaloite dieselveron poistosta, jossa on sujuvasti unohdettu dieselmoottorin pienempi kulutus.
 
Mikäköhän juttu se on että Turussa yhdellä asemalla sataman lähellä on ollut tällä viikolla polttoöljy kalliimpaa kuin diesel? Tuskin nyt mainoskikka kuitenkaan. Tullut varmaan typo hintanäyttöön.
 
Olet oikeassa, että sähköautolla ajaminen lienee tulevaisuudessakin halvempaa kuin polttiksella ajaminen. Nykyisellään vaan sähköauton hankinta vaatii melkoisen alkuinvestoinnin, jonka takaisinmaksuaika riippuu suuresti ladattavan sähkön hinnasta. Sähköautot ovat parhaimmillaan kaupungeissa siihen asti kunnes akku pitää ladata. Harvalla on kaupungissa omaa sähkösopimista auton latauspaikalla, vaan ollaan kiinni lataustolppien hinnoissa.

Jokin aika sitten osalla fortumin 11 kW latureista kWh-hinta nousi 0,15€ -> 0,30€, eikä mikään estä vastaavan tapahtumista lähitulevaisuudessakin yleisen sähkön hinnannousun takia. Tämä inhottavasti kasvattaa takaisinmaksuaikaa.

Kuten sanottua onneksi sähköä sentään saadaan Venäjän lisäksi omasta maasta ja Ruotsista sekä Norjasta eli kyseessä ei periaatteessa ole yhtä suhdanneherkkä tuote kuin öljy. Suhteellinen vaihtelu vaan on suurta juurikin tuon matalan pohjahinnan vuoksi.


Ennen vaihtamista kannattaa huomioida, että bensa-inkku kuluttaa enemmän kuin vastaava diesel. Tämä fakta tuntuu monelta tarkoitushakuiselta öyhöttäjältä unohtuvan (enkä nyt tarkoita sinua). Esimerkkinä nyt vaikkapa 2018 vireille laitettu kansalaisaloite dieselveron poistosta, jossa on sujuvasti unohdettu dieselmoottorin pienempi kulutus.
Juu en tarkoittanut, että samaam bensa malliin olisin vaihtamassa vaan yleisesti bensa autoon. Tuo on kyllä tiedossa, että vastaava bensa vehje kuluttaa enemmän. Pitää tehdä laskelmia, mutta eiköhän se vielä 50tkm vuosi ajolla kannata tuo diesel pitää.
 
Helsingin sanomissa oli tälläinen kaavio polttoaineen hinnan suhteutumisesta raakaöljyn hintaan (punainen siis luonnollisesti raakaöljy) :

1646896708265.png
 
Viimeksi muokattu:

Diesel-käyttäjillä tulee sodan jatkuessa olemaan hieman kalliimmat tulevaisuudennäkymät. Ilmeisesti aika iso osa Venäjältä Suomeen tuotavista jalosteista on ollut juuri dieseliä, eikä sitä määrää korvata mitenkään niin ettei näkyisi hinnassa.
 
Neste Express Turku Skanssi

Normi Diesel 2,149€
Maailmanpelastusdiesel eli mydiesel vaivaiset 2,495€

95 oli myös 2,149€
Tuossa mydieselin hinnassa ei ole kyllä mitään järkeä.

Noussut nyt kokoajan öljyn markkinahinnan mukaan.. Ehkä jopa vähän enemmänkin?

Muistelen että jossain kohtaa Nesteen perus diesel oli noin 1,5-1,6 ja Mydiesel oli 1,6-1,7 no nyt on jo 2,15 ja My on 2,49

Näköjään myös RE85 nousee samaa tahtia..
 
Nyt näytti olevan Diesel jo noin 2,3 €/litra. Vuosi sitten oli 1,3 €/litra. Menee se tankillinen eli 68 litraa viikossa niin tekee jo 272 €/kk lisäkuluja itselleni vuoden takaiseen nähden. Vielä kun jonkun verran nousee niin uusi tesla rahoituksella tulee halvemmaksi kun vanha diesel auto.
 
Ja vielä se että kaikki tavara tulee kallistumaan todella paljon kun käytännössä kuitenkin kaikki rahdataan kauppoihin dieselin voimalla. Palkka ei nouse kuitenkaan juuri yhtään, joten melkoinen elintason lasku kyllä tulee Suomessa.

Tämähän ei koske pelkästään Suomea. Muutokset ovat koko Euroopassa absoluuttisella tasolla erikokoisia, mutta suhteellisesti aika samoja.

Jos tästä nyt jotain positiivistä haluaa kaivaa, niin toivottavasti tällä on jotain myönteisiä vaikutuksia liikkumistapatottumuksiin. 42% autolla tehdyistä matkoista on alle 5km matkoja. Tässä potissa on merkittävä määrä sellaisia matkoja, joita voisi ihan hyvin mennä kävellen/pyörällä/potkulaudalla.

Kuljetusyrittäjien ja raskaan liikenteen osalta ymmärrän ahdingon täysin, näitä matkoja soisi jotenkin subventoitavan.
 
Ja vielä se että kaikki tavara tulee kallistumaan todella paljon kun käytännössä kuitenkin kaikki rahdataan kauppoihin dieselin voimalla. Palkka ei nouse kuitenkaan juuri yhtään, joten melkoinen elintason lasku kyllä tulee Suomessa.

Just puhuttiin tänään tästä kaverin kanssa. Voi alkaa puhua jo tulevasta lamasta. Polttoaineen hinnan kehityksellä tuo kohdistuu vielä pahiten heihin, jotka asuvat hieman syrjemmässä työpaikkaan nähden.
 
Onhan se jännä ilmiö tuo bensiinin pumppuhinta. Öljyn maailmanmarkkinahinta nostaa hinnan pumpuilla tunneissa ja se laskee viikoissa tai kuukausissa.

Niin siis faktaahan on, että kun ihmiset ovat nyt kerran osoittaneet olevansa "valmiita" maksamaan menovedestä yli 2€ litralta, se ei tule enää sen alle menemään. Nimittäin siinä vaiheessa kun raakaöljyn hinta taas laskee, valtio tulee välittömästi kompensoimaan laskun pumppuhinnoissa nostamalla vastaavasti polttoaineen verotusta. Ja tunnettu faktahan on, että kun jotain veroa on kerran nostettu, sitä ei enää ikinä lasketa...
 
Kyllä alkaa vähä jo vituttaa maksaa tuota hintaa mitä dieseli nyt on (melkein 2.5 euroa oli jo tänään) ja siihen vielä käyttövoima vero päälle (4 vuotta vanha euro 6 luokan diesel vehje käytössä).
 
Pitänee pohtia töitten vaihtamista joko toisiin tai vapaaherruuteen, niin ei tarviis ajella...
 
Itsehän olen laittamassa auton seisontaan tässä. Ei toki johdu yksistään näistä polttoaineiden hinnoista, mutta on kyllä osittain tekijänä kun miettii viittiikö sillä ajella.
 
Itse pistin juuri muutoshakemusta 80% etätöihin (nyt 50%, 80% on työnantajan maksimi jostain syystä - pakko raahautua kerran viikossa paikalle vaikka täällä harvoin on kuin korkeintaan 5 ihmistä paikalla eikä mitään järjellistä syytä tehdä hommaa täällä kun palaveritkin on 100% etänä).

Näillä keleillä kun ei viitsi riskeerata pyörälläkään kun Turussa on suunnilleen paskiten hoidetut kevyen liikenteen väylät mitä voi kuvitella.

Eli poltellaan nyt sitten kerran viikossa pakolla tätä 2-4 euron dieseliä niin ympäristökin kiittää, lompakosta puhumattakaan...

Hmm.. mistähän saisi sähköauton kriteereillä "kokoluokka Passat, hintaa alle 20teur ja rangea >500km". /s
 
Sodalla on hintansa ja tämä on nyt ensimmäinen konkreettinen hinta meille. Muut ongelmat seuraavat jälkijunassa. Kyllä tuo polttoaineen hinta jossakin vaiheessa taas oletettavasti normalisoituu, mutta se jää nähtäväksi että milloin ja mille tasolle, kun kauempaa tuotava raakaöljy maksaa luonnollisesti enemmän. Venäjä on niin arvaamaton, ettei mistään ole mitään takuita, eli sieltä ei kannata öljyä samalla tavalla enää tuottaa välttämättä koskaan.

Diesel-auto täälläkin isolla moottorilla ja kyllähän siinä eurot vaan vilisevät silmissä kun käy tankilla ja vähän painaa kaasua motarilla. Sähköauto ei ole meille optio, eikä se sähkökään ole ilmaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 719
Viestejä
4 496 695
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom