Poliittinen keskustelu polttoaineiden hinnasta käy "kuumana". https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Poytakirja/Documents/PTK_140+2021.pdf:
Tämän (Bensiinin ja dieselin hintakehitys - Autoalan Tiedotuskeskus) mukaan 95 E10 maksoi syyskuussa 2020 (valmisteveron korotuksen jälkeen) 1,45 euroa litralta. Samaisen datan mukaan 01/2012–10/2021 95 E10 keskihinta on ollut 1,53 euroa litralta. Onko todella niin, että tuo ~7 sentin valmisteveron korotus on ollut viimeinen pisara bensiinin hinnan nousulle, vai johtuisikohan se kuitenkin tuosta verottoman hinnan noususta![Think :think: :think:](/styles/hymiot/think.gif)
Tokihan valmisteveroa voisi alentaa, mutta en tiedä onko tällä köyhällä valtiolla siihen varaa, kun koronakriisin odottamattomat kustannukset tulevat maksettavaksi. Tokihan valmisteveron voisi laittaa joustamaan raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan.
Tein oheisen laskelman:"Timo Heinonen kok (vastauspuheenvuoro): Arvoisa herra puhemies! Vuosi sitten, arvoisa hallitus, te korotitte polttoaineveroa koko 2000-luvun suurimmalla korotuksella, ja se näkyy nyt tankilla. Metsuri tankkasi Lopen Shellillä Hiluxiaan, ja kaksi euroa oli lähellä tuo litrahinta — yli 100 euroa."
Tämän (Bensiinin ja dieselin hintakehitys - Autoalan Tiedotuskeskus) mukaan 95 E10 maksoi syyskuussa 2020 (valmisteveron korotuksen jälkeen) 1,45 euroa litralta. Samaisen datan mukaan 01/2012–10/2021 95 E10 keskihinta on ollut 1,53 euroa litralta. Onko todella niin, että tuo ~7 sentin valmisteveron korotus on ollut viimeinen pisara bensiinin hinnan nousulle, vai johtuisikohan se kuitenkin tuosta verottoman hinnan noususta
![Think :think: :think:](/styles/hymiot/think.gif)
Tokihan valmisteveroa voisi alentaa, mutta en tiedä onko tällä köyhällä valtiolla siihen varaa, kun koronakriisin odottamattomat kustannukset tulevat maksettavaksi. Tokihan valmisteveron voisi laittaa joustamaan raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan.