Polttoaineen hinta

Poliittinen keskustelu polttoaineiden hinnasta käy "kuumana". https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Poytakirja/Documents/PTK_140+2021.pdf:
"Timo Heinonen kok (vastauspuheenvuoro): Arvoisa herra puhemies! Vuosi sitten, arvoisa hallitus, te korotitte polttoaineveroa koko 2000-luvun suurimmalla korotuksella, ja se näkyy nyt tankilla. Metsuri tankkasi Lopen Shellillä Hiluxiaan, ja kaksi euroa oli lähellä tuo litrahinta — yli 100 euroa."

Tein oheisen laskelman:
Bensiini_95e10_Suomessa_13122021.png


Tämän (Bensiinin ja dieselin hintakehitys - Autoalan Tiedotuskeskus) mukaan 95 E10 maksoi syyskuussa 2020 (valmisteveron korotuksen jälkeen) 1,45 euroa litralta. Samaisen datan mukaan 01/2012–10/2021 95 E10 keskihinta on ollut 1,53 euroa litralta. Onko todella niin, että tuo ~7 sentin valmisteveron korotus on ollut viimeinen pisara bensiinin hinnan nousulle, vai johtuisikohan se kuitenkin tuosta verottoman hinnan noususta :think:

Tokihan valmisteveroa voisi alentaa, mutta en tiedä onko tällä köyhällä valtiolla siihen varaa, kun koronakriisin odottamattomat kustannukset tulevat maksettavaksi. Tokihan valmisteveron voisi laittaa joustamaan raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan.
 
Poliittinen keskustelu polttoaineiden hinnasta käy "kuumana". https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Poytakirja/Documents/PTK_140+2021.pdf:


Tein oheisen laskelman:
Bensiini_95e10_Suomessa_13122021.png


Tämän (Bensiinin ja dieselin hintakehitys - Autoalan Tiedotuskeskus) mukaan 95 E10 maksoi syyskuussa 2020 (valmisteveron korotuksen jälkeen) 1,45 euroa litralta. Samaisen datan mukaan 01/2012–10/2021 95 E10 keskihinta on ollut 1,53 euroa litralta. Onko todella niin, että tuo ~7 sentin valmisteveron korotus on ollut viimeinen pisara bensiinin hinnan nousulle, vai johtuisikohan se kuitenkin tuosta verottoman hinnan noususta :think:

Tokihan valmisteveroa voisi alentaa, mutta en tiedä onko tällä köyhällä valtiolla siihen varaa, kun koronakriisin odottamattomat kustannukset tulevat maksettavaksi. Tokihan valmisteveron voisi laittaa joustamaan raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan.
Kyllähän hinnannousu oli täysin arvattavissa tuolloin polttoaineveron korotusta tehdessä. Korotus on tietysti helpoin saada läpi, kun markkinahinta käy poikkeuksellisen alhaalla. Onneksi ihan kaikkien tuotteiden hinnanlaskua ei samantien kompensoida verojen nostolla. Polttoaine on kuitenkin melko monelle elintarvikkeiden kaltainen välttämättömyystuote ja vaikuttaa logistiikan kautta vähän kaikkien tuotteiden hintoihin. Tietenkään tuo 7 senttiä ei yksistään kaada kenenkään taloutta (meillä vaikutus noin vappusatasen verran), mutta liikenteen verotus kokonaisuudessaan on jo sillä tasolla, että se rikka rokassa ei näy kaivattuna piristeenä yksilötasolla. Tuskin edes valtiotasolla.
 
Eikös tuokin korotus ollut kuitenkin ns. indeksikorotus? Vero kun on euromääräinen eikä suhteellinen, eli ilman korotuksia reaalinen hinta laskisi jatkuvasti.
 
Eikös tuokin korotus ollut kuitenkin ns. indeksikorotus? Vero kun on euromääräinen eikä suhteellinen, eli ilman korotuksia reaalinen hinta laskisi jatkuvasti.
Näinhän se ihan johtavan poliitikon suusta meille silloin kerrottiin. Samassa yhteydessä taisi jäädä mainitsematta, että se polttoaineen hinta on siellä yhtenä tekijänä elinkustannusindeksiä nostamassa.
Ikiliikkujan ainekset alkaa siis olla pikkuhiljaa kasassa ja nyt pitäisi vain saada sovittua, mihin tämä loputon voimavara suunnataan, niin että se koituisi meidän kaikkien eduksi.
 
Kyllähän hinnannousu oli täysin arvattavissa tuolloin polttoaineveron korotusta tehdessä. Korotus on tietysti helpoin saada läpi, kun markkinahinta käy poikkeuksellisen alhaalla. Onneksi ihan kaikkien tuotteiden hinnanlaskua ei samantien kompensoida verojen nostolla.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_66+2019.pdf
"Yhtenä osana liikenteen verotusta koskevia kirjauksia hallitusohjelmassa todetaan, että liikennepolttoaineiden verotusta korotetaan 250 miljoonalla eurolla vaalikauden aikana."

Valmisteveron korotuksesta oli päätetty jo hallitusneuvotteluissa, kyseisestä korotuksesta annettiin hallituksen esitys 31.10.2019, laki vahvistettiin 30.12.2019 ja voimaan se tuli 01.08.2020. Toki jos öljyn maailmanmarkkinahinta olisi ollut 01.08.2020 sillä tasolla kuin se nyt on, niin toki painetta jo päätetyn korotuksen perumiselle olisi tullut ihan eri tavalla.

Näinhän se ihan johtavan poliitikon suusta meille silloin kerrottiin. Samassa yhteydessä taisi jäädä mainitsematta, että se polttoaineen hinta on siellä yhtenä tekijänä elinkustannusindeksiä nostamassa.
Ikiliikkujan ainekset alkaa siis olla pikkuhiljaa kasassa ja nyt pitäisi vain saada sovittua, mihin tämä loputon voimavara suunnataan, niin että se koituisi meidän kaikkien eduksi.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_66+2019.pdf
Kuluttajahintaindeksistä tuolla kyllä puhutaan, ja varmasti se polttoaineenhintakin siihen vaikuttaa, eli osittain kyse on ikiliikkujasta.

Tosin: "Vuonna 2018 bensiinin valmisteverotaso oli kuluttajahintaindeksillä deflatoituna noin kolme prosenttia alhaisempi ja ansiotasoindeksillä deflatoituna noin viisi prosenttia alhaisempi kuin vuonna 2010."
 
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_66+2019.pdf
"Yhtenä osana liikenteen verotusta koskevia kirjauksia hallitusohjelmassa todetaan, että liikennepolttoaineiden verotusta korotetaan 250 miljoonalla eurolla vaalikauden aikana."

Valmisteveron korotuksesta oli päätetty jo hallitusneuvotteluissa, kyseisestä korotuksesta annettiin hallituksen esitys 31.10.2019, laki vahvistettiin 30.12.2019 ja voimaan se tuli 01.08.2020. Toki jos öljyn maailmanmarkkinahinta olisi ollut 01.08.2020 sillä tasolla kuin se nyt on, niin toki painetta jo päätetyn korotuksen perumiselle olisi tullut ihan eri tavalla.



https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_66+2019.pdf
Kuluttajahintaindeksistä tuolla kyllä puhutaan, ja varmasti se polttoaineenhintakin siihen vaikuttaa, eli osittain kyse on ikiliikkujasta.

Tosin: "Vuonna 2018 bensiinin valmisteverotaso oli kuluttajahintaindeksillä deflatoituna noin kolme prosenttia alhaisempi ja ansiotasoindeksillä deflatoituna noin viisi prosenttia alhaisempi kuin vuonna 2010."
Elinkustannusindeksi johdetaan suoraan kuluttajahintaindeksistä ja kuvaa aikalailla samaa asiaa. Ja kyllä. Olen samaa mieltä, että olisi vaatinut eri tavalla uskallusta tehdä korotuksia nyt loppuvuodesta. Ajoitus tuohon hintakuoppaan oli siis ihan perusteltua.
Olen silti yhä sitä mieltä, ettei ihan kaikkia veroja tarvitse korottaa pelkästään sillä perusteella, että joku osa-alue uhkaa jäädä muista jälkeen. Esimerkkinä vaihtoehtoisesta, positiivisesta kannustuksesta mainitaan nyt vaikkapa sähköautojen hankintatuki ja romutuspalkkio. Ensirekisteröityjen autojen keskimääräiset päästöt ovat laskeneet lyhyellä aikavälillä lähes neljänneksen ja väitän, ettei samaan olisi päästy pelkällä polttoaineen hinnankorotuksella.
Ympäristön vuoksihan näitä päätöksiä tehdään, eikö vain?
 
Eikös tuokin korotus ollut kuitenkin ns. indeksikorotus? Vero kun on euromääräinen eikä suhteellinen, eli ilman korotuksia reaalinen hinta laskisi jatkuvasti.
Sikäli kun nauttii indeksin mukaisesta elintason noususta, niin eihän polttoaine ole reaalihinnaltaan yhtään epätavallisen kallista. Kallista on aina ollut ja häpeärangaistusautojen kulutus on alempi kuin koskaan.

Tosin tässä keskustelussa pitäisi päästä puolustuskannalta hyökkäyskannalle, vaikka myöhäistä alkaa olla. Kallis polttoaine on "aina" kurjistanut Suomea ja kuristanut Suomen kasvua. Vuosikymmeniä. Meillä olisi hyvin luontevaa, että polttoaineen hinta alittaisi Euroopan keskiarvon.
 
Ennakkotieto tätä viestiä myöhemmin lukevalle: seuraavassa selityksessäni ei ole järkeä vaan se on hyvin sakean ajatusvirheen tulos. :D
No ei saa. Äässissä ei ole aikoihin saanut pumppubensasta poonuksia per euro vaan per litra. Yhden euron litrahinnalla siis saisi, jos ostaa 900 eurolla samassa kuussa ass-ryhmästä. S-pankin maksutapaedun yhteydessä tämä täyttyisi jo 800 eurolla. :rofl: Kahden euron litrahinnalla tankkausbonuksen maksimi olisi vain 2,5 senttiä ja maksutapaetuun summattuna 3 c. Nykyisillä normaalihinnoilla rajusti pyöristäen 3 ja 3,5. Maksimi. Normaaliasiakas ei osta joka kuukausi S-ryhmästä tonnilla kuussa makkaraa, vessapaperia ja moottorisahoja. Nykyään juopot tupakoitsijat eivät saa näistä tuotteista kertymää(nykyhinnoin pelkästään noilla pääsisi aika äkkiä lähelle tonnia jos vetäisi askin päivässä ja rappakalja maistuu - pariskuntana automaattisesti).

Toisin sanoen viiden sentin cashbackkia(ei alennusta pumpulla) äässistä on ehkä just ja just ollut tarjolla kovimmin kerskakuluttaville pandemiakevään tankkaajille, jotka maksoivat nimenomaan S-kortilla.

Edellä jo vastattiinkin, että tässä oikeasti nimellisarvoltaan 5 c/l alennuksessa kyseessä oli Shell/St1 kampanja, jota varten hintoja monin paikoin tietenkin yleensä nostetaan ja joka koski vain St1-luottokorttiasiakkaita ja sovellusmaksua.

Normaalisti viiden sentin kantisalennuksia ei tässä maassa polttoaineesta ole. Toki on shellibensantaita sun muuta, joka samalla kompensoidaan nostamalla pumppuhinta 12 senttiä muita ylemmäs.
 
Viimeksi muokattu:
No ei saa. Äässissä ei ole aikoihin saanut pumppubensasta poonuksia per euro vaan per litra. Yhden euron litrahinnalla siis saisi, jos ostaa 900 eurolla samassa kuussa ass-ryhmästä. S-pankin maksutapaedun yhteydessä tämä täyttyisi jo 800 eurolla. :rofl: Kahden euron litrahinnalla tankkausbonuksen maksimi olisi vain 2,5 senttiä ja maksutapaetuun summattuna 3 c. Nykyisillä normaalihinnoilla rajusti pyöristäen 3 ja 3,5. Maksimi. Normaaliasiakas ei osta joka kuukausi S-ryhmästä tonnilla kuussa makkaraa, vessapaperia ja moottorisahoja. Nykyään juopot tupakoitsijat eivät saa näistä tuotteista kertymää(nykyhinnoin pelkästään noilla pääsisi aika äkkiä lähelle tonnia jos vetäisi askin päivässä ja rappakalja maistuu - pariskuntana automaattisesti).

Toisin sanoen viiden sentin cashbackkia(ei alennusta pumpulla) äässistä on ehkä just ja just ollut tarjolla kovimmin kerskakuluttaville pandemiakevään tankkaajille, jotka maksoivat nimenomaan S-kortilla.

Edellä jo vastattiinkin, että tässä oikeasti nimellisarvoltaan 5 c/l alennuksessa kyseessä oli Shell/St1 kampanja, jota varten hintoja monin paikoin tietenkin yleensä nostetaan ja joka koski vain St1-luottokorttiasiakkaita ja sovellusmaksua.

Normaalisti viiden sentin kantisalennuksia ei tässä maassa polttoaineesta ole. Toki on shellibensantaita sun muuta, joka samalla kompensoidaan nostamalla pumppuhinta 12 senttiä muita ylemmäs.
En ymmärrä. Itse saan kyllä sen 5c/litra takaisin tankkaamalla abc:lla. Mitä bensan hinnalla on mitään tekemistä asian kanssa? Aina tulee takaisin 5c/litra jos siis täydet bonukset jotka itselläni on joka kuukausi.
 
En ymmärrä. Itse saan kyllä sen 5c/litra takaisin tankkaamalla abc:lla. Mitä bensan hinnalla on mitään tekemistä asian kanssa? Aina tulee takaisin 5c/litra jos siis täydet bonukset jotka itselläni on joka kuukausi.

Näin juuri. Meillä vain kahden hengen talous ja poonusostot keskimäärin 600€/kk. Käydään myös Cittarissa säännöllisesti. En keksi miksei aika moni voisi saada helpostikin täysiä summia? Näillä ostoilla etu näkyi olevan 3c/litra. Kesällä kun tuli ostettua remppatarvikkeita yms. niin tonni meni rikki ja etu on täysi 5c/litra.
 
Näin juuri. Meillä vain kahden hengen talous ja poonusostot keskimäärin 600€/kk. Käydään myös Cittarissa säännöllisesti. En keksi miksei aika moni voisi saada helpostikin täysiä summia? Näillä ostoilla etu näkyi olevan 3c/litra. Kesällä kun tuli ostettua remppatarvikkeita yms. niin tonni meni rikki ja etu on täysi 5c/litra.
Jep. Meillä 4 hengen talous ja 800€/kk menee rikki lähes joka kuukausi, eikä edes harmita vaikka kaljasta ei saa enää bonusta :)
 
Minulla 1 hengen talous ja lisäksi pyöritän työpaikalla 25 hengen kahviporukkaa, heittämällä tulee 3,5-5c / litraetu S-ryhmän ostoksissa pysymällä. Ei ongelmia.
 
Ainakin meillä päin tarvitsee keskimäärin juurikin tuon reilut 3c/litra että saa edes (pientä) hyötyä. Nesteen kylmäasemat yleensä n. 2-3c/litra halvempia kuin s-ryhmän paikat.
 
En ymmärrä. Itse saan kyllä sen 5c/litra takaisin tankkaamalla abc:lla. Mitä bensan hinnalla on mitään tekemistä asian kanssa? Aina tulee takaisin 5c/litra jos siis täydet bonukset jotka itselläni on joka kuukausi.
En muuten minäkään ymmärrä, miten olen eilen saanut aivoni tuollaisen logiikan mukaiseen kytkentään. Saa nauraa. :rofl: :shy:

Selvästikin olen miettinyt aiemman bonusjärjestelyn mukaista alennusprosenttia, mutta en käsitä miksi eikä sellaisesta ollut puhetta.
 
Mikä tuota taas nostattaa? Kerkesi jo vähän laskea alaspäin. Viime viikolla täällä Diesel 1.63€/l , nyt 1.76€/l
 
Mitenköhän noiden fossiilisten polttoaineiden hintojen kanssa "lopulta" käy, sanotaan nyt vaikka 20-30v tähtäimellä? Tuossa kohtaa uusien ICE autojen myynti on lopetettu, mutta mitenkäs veneet, moottorikelkat ja kaikki mahdolliset työkoneet yms? Vene varsinkin on aika haastavan tuntuinen sähköistää. Vaikka unohdettaisiin laitteen hankintahinta niin latausinfran rakennus veden äärelle on aikamoinen haaste, akut painaa ja veneillessä painosta on vielä autoa enemmän haittaa. Jos bensa maksaa vaikka 15€/L (nykyrahassa siis, inflaatio tietty päälle) niin saa olla aikamoinen massipäällikkö jotta pystyy perustelemaan veneilyä itselleen.
 
Ei taida päättäjiä muutenkaan kiinnostaa muu kuin oma hyvinvointi. Tuo polttoaineiden korkea hinta aiheuttaa noidankehän ja kaikki muut tuotteet ja palvelut tulee kallistumaan. Suomessa on maailman kolmanneksi kalleinta polttoainetta, ei ole ihan suhteessa palkkatasoon.
 
Mitenköhän noiden fossiilisten polttoaineiden hintojen kanssa "lopulta" käy, sanotaan nyt vaikka 20-30v tähtäimellä? Tuossa kohtaa uusien ICE autojen myynti on lopetettu, mutta mitenkäs veneet, moottorikelkat ja kaikki mahdolliset työkoneet yms? Vene varsinkin on aika haastavan tuntuinen sähköistää. Vaikka unohdettaisiin laitteen hankintahinta niin latausinfran rakennus veden äärelle on aikamoinen haaste, akut painaa ja veneillessä painosta on vielä autoa enemmän haittaa. Jos bensa maksaa vaikka 15€/L (nykyrahassa siis, inflaatio tietty päälle) niin saa olla aikamoinen massipäällikkö jotta pystyy perustelemaan veneilyä itselleen.
Tätähän ei tietysti kukaan tiedä, mutta salaa toivon, että hintojen nosto ikään kuin unohtuu sähköautojen yleistyessä vauhdilla. Ainakin tällä hetkellä tuntuu, että niitä myllytetään niin paljon joka tuutista, että menekki on varsin suurta. Toki nousu varmasti jatkuu vielä jonkun verran. Henkisesti olen varautunut maksamaan 3€/l, mutta saas nähdä. :kahvi:

--

Eilen oli Jyväskylässäkin 98 reilusti yli 2€/l. Onneksi en tankannut vaan odotin tähän päivään. Nyt nimittäin löytyi Shellin V-poweria 1,919 €/l mitä sitten otinkin 64 litraa... järjettömän suuria heittoja vain vuorokauden sisällä.
 
Mitenköhän noiden fossiilisten polttoaineiden hintojen kanssa "lopulta" käy, sanotaan nyt vaikka 20-30v tähtäimellä? Tuossa kohtaa uusien ICE autojen myynti on lopetettu, mutta mitenkäs veneet, moottorikelkat ja kaikki mahdolliset työkoneet yms? Vene varsinkin on aika haastavan tuntuinen sähköistää. Vaikka unohdettaisiin laitteen hankintahinta niin latausinfran rakennus veden äärelle on aikamoinen haaste, akut painaa ja veneillessä painosta on vielä autoa enemmän haittaa. Jos bensa maksaa vaikka 15€/L (nykyrahassa siis, inflaatio tietty päälle) niin saa olla aikamoinen massipäällikkö jotta pystyy perustelemaan veneilyä itselleen.

Veneiden osaltahan on tapahtunut myös kehitystä sähkömoottoreissa ja nykyään löytyy ihan kelpoja sähköisiä perämoottoreita, jotka eivät sinänsä enää juurikaan jää ominaisuuksiltaan polttisvehkeistä. Miinuksena toki tuo akkujumppa ja se, että joku 15-20 hv bensarutkua vastaava kone maksaa kymppitonnin luokkaa ja siitä isommat useita kymmeniä tuhansia. En nyösjään usko, että noissa tulee ikinä kysyntä niin paljoa nousemaan, että skaalaeduilla saataisiin hintaa hirveästi tuosta alaspäinkään...
 
Veneiden osaltahan on tapahtunut myös kehitystä sähkömoottoreissa ja nykyään löytyy ihan kelpoja sähköisiä perämoottoreita, jotka eivät sinänsä enää juurikaan jää ominaisuuksiltaan polttisvehkeistä. Miinuksena toki tuo akkujumppa ja se, että joku 15-20 hv bensarutkua vastaava kone maksaa kymppitonnin luokkaa ja siitä isommat useita kymmeniä tuhansia. En nyösjään usko, että noissa tulee ikinä kysyntä niin paljoa nousemaan, että skaalaeduilla saataisiin hintaa hirveästi tuosta alaspäinkään...
Paino 60kg ILMAN akkua. Kun taas uudet nelitahdit painaa 45-50kg.
 
Veneiden osaltahan on tapahtunut myös kehitystä sähkömoottoreissa ja nykyään löytyy ihan kelpoja sähköisiä perämoottoreita, jotka eivät sinänsä enää juurikaan jää ominaisuuksiltaan polttisvehkeistä. Miinuksena toki tuo akkujumppa ja se, että joku 15-20 hv bensarutkua vastaava kone maksaa kymppitonnin luokkaa ja siitä isommat useita kymmeniä tuhansia. En nyösjään usko, että noissa tulee ikinä kysyntä niin paljoa nousemaan, että skaalaeduilla saataisiin hintaa hirveästi tuosta alaspäinkään...

Kyllähän tuolla ympäriinsä ajelee, mutta itsellä on esim tuollainen wakeboardaukseen sopiva vene 90hv moottorilla.
 
Nonnii, venekeskustelu ehkä muualle kiitos :)
 
Kyllähän tuolla ympäriinsä ajelee, mutta itsellä on esim tuollainen wakeboardaukseen sopiva vene 90hv moottorilla.

Kyllähän tuohonkin löytyy jo sähköisiä "vaihtoehtoja", hinnat on tosin sitten helposti jo luxus-henkilöauton luokkaa...

Lähinnä vaan mainitsin nuo uudemmat sähköperämoottorit sen takia, että en itsekään vielä vähän aikaa sitten moisista ollut tietoinen, ja kuvittelin että ainoat sähkövaihtoehdot oli edelleen jotain lähinnä tyynellä uisteluun soveltuvia pikkusähkörutkuja. Mutta kuten sanottua, hinnat on sen verran älyttömiä, että eipä nuo noilla nykyhinnoilla maksaisi itseään ikinä takaisin, vaikka bensa maksaisi sen 15€/L...

Nonnii, venekeskustelu ehkä muualle kiitos :)

Kyllähän tuo polttoaineen hinta vaikuttaa aika moneen muuhunkin juttuun, kuin pelkästään yksityisautoiluun, joten ei tämä ainakaan mun mielestä kovin pahasti aiheesta ohi mene.
 
Etanolilla ja biodieselillä on varmasti rooli tulevaisuuden liikkumisessa. Noiden hinta tuskin raketoi samalla tavalla fossiilisten kanssa, koska niiden sisältämä hiili on sidottu pois ilmakehästä raaka-aineen kasvun aikana.
 
Puolassa on Suomen tavoin tuskasteltu korkeiden polttoainekustannusten kanssa. Maan hallitus on nyt poistanut polttoaineveron sekä bensiinin arvolisäveron viiden seuraavan kuukauden ajaksi. Kyseessä on väliaikainen ratkaisu.

Puolassa bensan litrahinta on kuusi zlotya, eli 1,29 euroa. Nyt se laskee väliaikaisesti, kun hallitus taistelee inflaatiota vastaan. Puolan inflaatio on 6,8 prosenttia. Polttoainevero on nyt pyöreä nolla tästä päivästä alkaen.

Eipä kyllä tuollainenkaan tempaus paljoa pumpuilla vielä näy, edelleen 5.70zl paikkeilla pyöritään.
 
Etanolilla ja biodieselillä on varmasti rooli tulevaisuuden liikkumisessa. Noiden hinta tuskin raketoi samalla tavalla fossiilisten kanssa, koska niiden sisältämä hiili on sidottu pois ilmakehästä raaka-aineen kasvun aikana.
No tiistaina oli Huittisissa nesteen mydiesel 1.99 litra,hyihyi
 
Etanolilla ja biodieselillä on varmasti rooli tulevaisuuden liikkumisessa. Noiden hinta tuskin raketoi samalla tavalla fossiilisten kanssa, koska niiden sisältämä hiili on sidottu pois ilmakehästä raaka-aineen kasvun aikana.
Näinhän sitä toivoisi. Käytännössä etanolin pumppuhinta tuntuu seuraavan suoraan bensiinin hinnanmuutoksia. Hintaeroa on juuri sen ~30% kulutuseron verran ja valinta polttonesteen välillä tehdään enemmänkin ekologisin kuin taloudellisin perustein. Biodieselin kohdalla vihreydestä joutuu tosiaan maksamaan hieman ekstraa, mutta nähtävästi kauppa käy riittävän hyvin näinkin.
 
Näinhän sitä toivoisi. Käytännössä etanolin pumppuhinta tuntuu seuraavan suoraan bensiinin hinnanmuutoksia. Hintaeroa on juuri sen ~30% kulutuseron verran ja valinta polttonesteen välillä tehdään enemmänkin ekologisin kuin taloudellisin perustein. Biodieselin kohdalla vihreydestä joutuu tosiaan maksamaan hieman ekstraa, mutta nähtävästi kauppa käy riittävän hyvin näinkin.
Tulevaisuudessa tilanne voi olla eri, jos öljyn tuotanto alkaa hiipua. Silloin täytyy löytää vaihtoehtoja ja minä en ainakaan usko kaiken sähköistymiseen, paitsi ehkä vedyn avulla. 2050-luvulla olemme ehkä jo viisaampia asian suhteen.
 
Minua taas mietityttää, että mitä mahtaa käydä sähkön hinnalle pidemmällä aikavälillä, kun sähköautot yleistyvät roimasti ja samaan aikaan toteutetaan tätä vihersiirtymää.

Jos kaikki autot kulkisivat huomenna sähköllä, niin kulutus lisääntyisi noin 10 prosenttia. Tätä tosin tasaa vielä se, että sähköautojen lataaminen tapahtuu yleisimmin öisin. Silloin verkossa on paljon löysää.

Pidemmällä aikavälillä vaikea sanoa mitä tapahtuu. Mutta ainakin suunta on siihen, että Suomi on omavarainen sähkön suhteen jo tämän vuosikymmen loppupuolella. Kivempi että eurot jää ainakin rajojen sisälle pyörimään, eikä valu itänaapurin sotakoneen pyörittämiseen.
 
Joku kaunis päivä fossiilisia polttoaineita ei enää myydä missään..
 
Menee vielä kauan, että myynti loppuisi. Varsinkin täälä alkutuotannossa ajetaan polttoöljyllä vielä pitkään. Ja mainittu veneily, konttialukset jne tuskin kovin äkkiä sähköistyy.
 
Menee vielä kauan, että myynti loppuisi. Varsinkin täälä alkutuotannossa ajetaan polttoöljyllä vielä pitkään. Ja mainittu veneily, konttialukset jne tuskin kovin äkkiä sähköistyy.
Jos tuota fosiillista kommentoit, niin fosiiliselle on muitakin vaihtoehtoja kuin suora sähkö.

Jos fosiillisen katoamisen ajatuksena on ilmastopäätökset, niin huomioida että oleellista on nettopäästöt ja miten tavoite onnistuu edullisimmin. Eli jopa nollapäästö (netto) tavoitteessakin fosiilliset olisi mahdollisia, mutta mikä on kustannus vs vaihtoehtoehdot. Vaatisi jotain läpimurtoja.

Hinta myös vähentää kulutusta, ei olla valmiitama maksamaan mitä vain.


Minua taas mietityttää, että mitä mahtaa käydä sähkön hinnalle pidemmällä aikavälillä, kun sähköautot yleistyvät roimasti ja samaan aikaan toteutetaan tätä vihersiirtymää.
Kysynnän lisäksi riippuu siitä millä kustannuksin ja kuinka nopeasti saadaan lisää tuotantoa. Jos vihersiirtymällä viittaa laajemmin energiankulutuksen muutokseen ja sähköistymiseen, niin kulutus voi kasvaa rajusti, mutta kasvuun vaikuttaa se kuinka halpaa sähköä voidaan tuottaa.
Autoilun lataamisen osalta sähkönhinnan vaihtelu voi nousta niin suureksi että välillä voi olla kallista, välillä edullista (verotta)
 
Nyt kun dieselin hinta on lähellä bensan hintaa, onko kukaan laskenut, milloin diesel autolla ajelu kannattaa? Jos laskee mukaan kaikki kulut ja verot versus bensalla ajelu.

Edit. Typo korjattu. Kyse siis dieselistä, ei etanolista.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun etanolin hinta on lähellä bensan hintaa, onko kukaan laskenut, milloin diesel autolla ajelu kannattaa? Jos laskee mukaan kaikki kulut ja verot versus bensalla ajelu.

En usko, että kannattavuuslaskelmissa on sinänsä mitään ihmeempää muutosta tapahtunut, kun bensan ja dieselin hinnat on eläneet jokseenkin samassa suhteessa. Varsinkin isompien autojen/moottorien kanssa dieselin selvästi pienempi kulutus tekee ajamisesta kustannuksiltaan about +-0 jo yllättävän pienilläkin kilsoilla, eli 15 tkm/v ja allekin. Toki riippuu vähän myös minkälaista ajoa tulee ja hybridit sotkee pakkaa.

Itse en jaksanut hirveän tarkasti laskeskella, mutta kun oikea ja itse laskettu kulutus kokonaismassaltaan reilusti yli kaksi tonnia painavalla autollani on ollut sen suunnilleen 5.5 L/100 km, niin vaikea uskoa, että tällä ajelu ainakaan mitenkään merkittävästi kalliimmaksi tulee kuin vastaavalla bensa-autolla. Varsinkin kun tykkään dieselillä ajamisesta muutenkin enemmän, niin ei oikeastaan edes kiinnosta vaikka laskennallisesti saattaisikin jonkun satasen säästää.
 
Nyt kun etanolin hinta on lähellä bensan hintaa, onko kukaan laskenut, milloin diesel autolla ajelu kannattaa? Jos laskee mukaan kaikki kulut ja verot versus bensalla ajelu.
Etanoli , ei bensa autoa voi samanlailla muuttaa diesel autoksi, jos se oli tuossa ajatuksesi juoksu. Eli auto pitää vaihtaa.

Polttoaine.net sivulta tuorein Helsingin kirjoituksen hetken hinta, 95E10 1.804 €/l Di Di 1.719€/l , niin nyky verokohtelulla ratkaisevaa on se millaista mitkä ne auto vaihtoehdot (eli veroetua ylittyy suht pienillä kilometreillä), tosin tuossa siis sitä halvinta dieseliä. Jos taasen pohtii etanolista vaihtamista johonkin biodieseliin, niin litrahinta pomsahtaa.

Jos kyseessä uuden auton hankinta, niin katsoo kiinnostavien mallien huolto leasing kustannukset, niin saa käsitystä mikä on auton ero, ja sitten katsoo jostain testeistä uskottavan kulutus haarukan, ja kertoo sen omalla vastaavalla ajomäärällä. Siillä voi sitten arpoa jotain vaihteluväliä kulutuksen osalta.

Ne sitten lättäsee taulukkoon, polttoaine hintojen ja verojenkanssa, niin voi laskeskella erilaisia skenaarioita.

Jos muutaman vuoden päähän arpoo, niin voi sitten arvioida poistetaanko Dieselin verotuki, ja ns dieselvero, jolloin voi käydä niin että mahdollisten vaihtoehtojen välillä diesel versio maksaa kaikilla kilometrimäärillä enemmän.

Jos käytettyjä tiirailee, niin diesel autoja on menneinä vuosina myyty paljon joten tarjontaa on paljon, niin riippuen millaista autoa hakee niin tarjonta voi ohjata.
 
Viimeksi muokattu:
Etanoli , ei bensa autoa voi samanlailla muuttaa diesel autoksi, jos se oli tuossa ajatuksesi juoksu. Eli auto pitää vaihtaa.

Polttoaine.net sivulta tuorein Helsingin kirjoituksen hetken hinta, 95E10 1.804 €/l Di Di 1.719€/l , niin nyky verokohtelulla ratkaisevaa on se millaista mitkä ne auto vaihtoehdot (eli veroetua ylittyy suht ienillä kilometreillä), tosin tuossa siis sitä halvinta dieseliä. Jos taasen pohtii etanolista vaihtamista johonkin biodieseliin, niin litrahinta pomsahtaa.

Jos kyseessä uuden auton hankinta, niin katsoo kiinnostavien mallien huolto leasing kustannukset, niin saa käsitystä mikä on auton ero, ja sitten katsoo jostain testeistä uskottavan kulutus haarukan, ja kertoo sen omalla vastaavalla ajomäärällä. Siillä voi sitten arpoa jotain vaihteluväliä kulutuksen osalta.

Ne sitten lättäsee taulukkoon, polttoaine hintojen ja verojenkanssa, niin voi laskeskella erilaisia skenaarioita.

Jos muutaman vuoden päähän arpoo, niin voi sitten arvioida poistetaanko Dieselin verotuki, ja ns dieselvero, jolloin voi käydä niin että mahdollisten vaihtoehtojen välillä diesel versio maksaa kaikilla kilometrimäärillä enemmän.

Jos käytettyjä tiirailee, niin diesel autoja on menneinä vuosina myyty paljon joten tarjontaa on paljon, niin riippuen millaista autoa hakee niin tarjonta voi ohjata.
Joo siis tuli typo. Tarkoitin dieseliä vs bensaa.
 
Joo siis tuli typo. Tarkoitin dieseliä vs bensaa.
:-)
Lisätään vielä satunnainen poiminta, mistä nopeasti löytyi eri voimaversiot.


Skoda Compi
1.4 TSI PHEV (lataus bensa hybridi) Ambition iV DSG Autom. 42 648,74€ 25g 1,1l/100km Ajosta ja latailusta sitten riippuu kuinka paljon
2.0 TSI (bensa) 190 Ambition DSG Autom. 41 193,25 € 159g 7,0l/100km
2.0 TDI (diesel) 200 Ambition DSG Autom. 42 476,78€ 146G 5,6l/100km

Verolliset hinnastonhinnat hyvin liki että se ei ole juttu.
CO2 hinnasto luvuissa PHEV omilla luvuilla, diesel n 8% pienempi bensaa. PHEV on sitten niin käyttäjäkohtaista.

Oli vähän huonot poiminnat, kuin ei heti osunut vuokrahintoja, mutta vähän yleistäen arpoen diesel voisi olla jokusen kympin bensaa kalliimpi, PHEV sinne väliin

Huelenpitosopparit saatto olla ehkä vähän yllättäen dieselillä jopa edullisempia.
 
Nostettiinko vuoden vaihteessa jotain veroja ja jos niin mitä? Vai onko hintoja nostanut jokin muukin tekijä?

Veroja ei ole nostettu sitten 2020 elokuun, mutta edellisen hallituksen asettama sekoitevelvoite nousi suunnitellusti jollain prosenttiyksiköllä vuodenvaihteessa. Se vaikuttaa ainakin dieselin hintaan.
 
Nostettiinko vuoden vaihteessa jotain veroja ja jos niin mitä? Vai onko hintoja nostanut jokin muukin tekijä?

Sekoitevelvoite dieseliin vaikutus n. +11snt/litra eli ero bensaan kaveni entisestä ~20 sentistä alle kymmeneen senttiin keskimäärin.
 
Sekoitevelvoite dieseliin vaikutus n. +11snt/litra eli ero bensaan kaveni entisestä ~20 sentistä alle kymmeneen senttiin keskimäärin.
Kiitos, yritin kaivaa. Löysin ehkä ohjeen tiedon verottajan sivuilta.

Tuolla kokonais jakeluvelvoite kasvaa 18% -> 19,5% prosenttiin
Eli reilu 8%

Prosentit energiasisällöstä.

Lisäksi on matikkaa miten tavoite pitää saavuuttaa ja jotain minimi velvoitteita.

Jos tulee 1,5% prosenttiyksikön korotus ja sen kustannusvaikutus on yksitoistasenttiä, niin bio aine seitsemän euron nurkilla per litra (ALV, energiasisältö, hämmentää, joten veroton arvo sitten jotain).

Eli ymmärsinkö oikein, niin yhtiön toimittamasta lasketaan kokonais prosentit, ja yhtiö sitten miettii tehokkaimman tavan, eli hinnoittelee eri tuotteet niin että saa edullisimmin täytettyä valvoitteen.

Eli se uusituuva pumppulaatu (Bio Diesel, E85) on maksatettu fosiilisen polttajilla, joten he jotka haluaa käyttää uusiutuvaa, saavat sen halvalla, muuten vertailu hinta olisi lähempänä kymppiä.

Bensan polttajat jotka käyttää versioita joissa ei voi sekoittaa enempää bio juttua, maksavat sittten muiden bio aineidne käyttöä.

Jos pitää tavoitteita järkevänä, oikeansuuntaisena (*, niin sinänsä tehokasta että kuluja tasataan noin.

(*
Toki jos tavoittelee isomaa tai pienempää, niin malli ei elä yksittäisen käyttäjän valintojen mukaan.


Edit:
Jos kaava on se että 1,5% yksikköä maksaa 11senttiä, niin samassa suhteessa maksaa 19,5% vajaa puolitoista euroa, sitten päällä valmistevaroa yli 50 senttiä, niin joku maa maksaa diselin tankkiin.
 
Viimeksi muokattu:

On se hyvä että ilmastosta pidetään huolta. Mitä pienet edellä sitä isot perässä.

Ps. Minä 35000km ja vaimo noin 20000km vuodessa. Diesel ja Bensa. Olisihan se komea ostaa sähköauto...... Jos olisi varaa.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä suuri ihme ja kumma jos seuraavaksi meillä ei istu porvarihallitus.

Porvarihallitus tämän kunnianhimoisen jakeluvelvoitteen meille alunperin loi. Jo sillä kaudella sovitulla tahdilla vaikutus tulee olemaan aika suolainen (30-40snt). Vihreät toki näkevät viimeisen sauman kiristää sitä, mutta vaikea uskoa että nykyisessä ilmapiirissä onnistuisi.
 
Porvarihallitus tämän kunnianhimoisen jakeluvelvoitteen meille alunperin loi. Jo sillä kaudella sovitulla tahdilla vaikutus tulee olemaan aika suolainen (30-40snt). Vihreät toki näkevät viimeisen sauman kiristää sitä, mutta vaikea uskoa että nykyisessä ilmapiirissä onnistuisi.

Juu, olen tietoinen. Kuten myös siitä, että kansan muisti on erittäin lyhyt. Vastareaktio on uskoakseni aika vääjämätön, eikä nyt pelkästään tähän polttoainekysymykseen.
 
Samaan aikaan sivistysvaltiossa, jossa pirtuakin saa vapaasti kellon ympäri mistä tahansa kioskista.

From Tuesday, February 1, in Poland, VAT on foodstuffs was suspended and the fuel tax was lowered from 23 to 8 percent. "This measure is aimed at relieving Poles of the effects of inflation. The regulation is valid for a period of six months,"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 496 015
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom