Polttoaineen hinta

Diesel-käyttäjillä tulee sodan jatkuessa olemaan hieman kalliimmat tulevaisuudennäkymät. Ilmeisesti aika iso osa Venäjältä Suomeen tuotavista jalosteista on ollut juuri dieseliä, eikä sitä määrää korvata mitenkään niin ettei näkyisi hinnassa.

Venäjältä ei tuoda valmiita polttoaineita Suomeen juuri lainkaan, koska sen maan standardit eivät täytä lähellekkään euro standardeja. (Lentokerosiinia jonkun verran tulee valmiina).
 
Venäjältä ei tuoda valmiita polttoaineita Suomeen juuri lainkaan, koska sen maan standardit eivät täytä lähellekkään euro standardeja. (Lentokerosiinia jonkun verran tulee valmiina).

Ok. En siis asiasta tiedä sen tarkemmin mitä tuo artikkeli kertoo. Mutta johonkin päin Eurooppaa se Z-diesel on aiemmin kelvannut sen verran hyvin, että korvaaminen on sotkenut kaikkien pumppuhinnat

Reinekarin mukaan se johtuu siitä, että Venäjä on ollut paitsi suuri raakaöljyn viejä, niin myös iso dieselöljyn toimittaja Eurooppaan. Mutta nyt myös venäläisen dieselin kysyntä on vähentynyt jyrkästi Euroopassa, kun Venäjää on alettu boikotoida.
– Kun iso diesel-toimittaja poistuu markkinoilta, niin se vähentää tarjontaa ja nostaa sitä kautta yksittäisen jakeen hintaa, Reinekari sanoo.
 
Omalla kohdalla tippuu nyt ajot minimiin ja kaikki muu kuin pakollinen lapsen kuljettaminen tai isot ostokset tapahtuu sähköpotkulaudalla heti kun lumet sulaa. Kohta on nettiauto täynnä isoja bensa Volvoja ja vastaavia 2.3-3L koneilla puoli-ilmaiseksi.
 
Kyllähän tuo kirpasee. Työmatkaa 100 kilsaa suuntaansa ja auto hörppäsee 10-13 sataselle. Vuosi sitte ko auton tilasin niin tais tuo euroa halvempaa tavaraa olla, 2.381 oli diesel täälä tänään. Onneksi on kulkuporukka, mutta tämän viikon joutunu kulkeen yksin niin ei juuri naurata.

Ja niinku joku tuossa aiemmin sano, nyt on nähty että ihmiset on "valmiita" maksaan niin mitäpä tuota enää tiputtaan tuota hintaa...

Raskasta liikennettä myös käy sääliksi. Ainaki lapissa on tukkiautoja pukattu pihan perälle parkkiin, tulee vähemmän takkiin kuin tekemällä työtä.
 
Työkaveri tossa puhui, miten isänsä työpaikalla kulut kasvoi 1.2 miljoonaa vuodessa, kun dieselin hinta nousi. Kuljetusalan yritys. Ajatellaan, että jos on myyty kuljetusurakointi vaikka 2v sopparilla tms, niin eihän hintoja voi nostaa.
 
On kyllä omiakin ajoja tullut vähennettyä entisestään. Sinällään hyvässä asemassa, kun voi tehdä lähes 100% etätöitä.

Mutta kyllä harmittaa muiden puolesta tämä nykyinen hintataso. Polttoaineiden verotuksella tulisi tasoittaa alaspäin.
 
Työkaveri tossa puhui, miten isänsä työpaikalla kulut kasvoi 1.2 miljoonaa vuodessa, kun dieselin hinta nousi. Kuljetusalan yritys. Ajatellaan, että jos on myyty kuljetusurakointi vaikka 2v sopparilla tms, niin eihän hintoja voi nostaa.

Sopimuksissa on pykälä jonka mukaan hintoja tarkastellaan. Ainoa vaan että tarkasteluväli on yleensä 3kk, jolloin konkurssi on jo tehty kuljetusliikkeen osalta.
 
Ok. En siis asiasta tiedä sen tarkemmin mitä tuo artikkeli kertoo. Mutta johonkin päin Eurooppaa se Z-diesel on aiemmin kelvannut sen verran hyvin, että korvaaminen on sotkenut kaikkien pumppuhinnat

Reinekarin mukaan se johtuu siitä, että Venäjä on ollut paitsi suuri raakaöljyn viejä, niin myös iso dieselöljyn toimittaja Eurooppaan. Mutta nyt myös venäläisen dieselin kysyntä on vähentynyt jyrkästi Euroopassa, kun Venäjää on alettu boikotoida.
– Kun iso diesel-toimittaja poistuu markkinoilta, niin se vähentää tarjontaa ja nostaa sitä kautta yksittäisen jakeen hintaa, Reinekari sanoo.

Tavallaan totta. Venäjältä rahdataan paljon gasoilia eurooppaan, mutta se ei ole sitä dieseliä, mitä autoihin tankataan. Vähintäänkin se tarvitsee vahvan lisäaineistuksen, mutta yleisimmin se ajetaan vielä jalostusprosessin läpi. Suurimpana ongelmana venäjän gasoilissa on liian korkea rikkipitoisuus. Kyllä Nestekkin ostaa (tai osti?) hajanaisia lasteja, mutta ne menee suoraan jalostusprosessiin.

Sen enempää en kemiasta tiedä, mutta satun kuskaanaan noita litkuja pitkin Itämerta ja pohjanmerta. Tahtomattakin on tullut karkea käsitys mistä ja mihin litkut kulkee. Suomi on helppo tapaus, kun maahantuojia on vain 2 ja molemmilla on oma jalostamo, josta tulee lähes kaikki tavara.
 
Kyllähän tuo kirpasee. Työmatkaa 100 kilsaa suuntaansa ja auto hörppäsee 10-13 sataselle. Vuosi sitte ko auton tilasin niin tais tuo euroa halvempaa tavaraa olla, 2.381 oli diesel täälä tänään. Onneksi on kulkuporukka, mutta tämän viikon joutunu kulkeen yksin niin ei juuri naurata.

Ja niinku joku tuossa aiemmin sano, nyt on nähty että ihmiset on "valmiita" maksaan niin mitäpä tuota enää tiputtaan tuota hintaa...

Raskasta liikennettä myös käy sääliksi. Ainaki lapissa on tukkiautoja pukattu pihan perälle parkkiin, tulee vähemmän takkiin kuin tekemällä työtä.

Eikö noihin työmatkoihin jo kannattaisi ostaa joku pikkasen modernimpi ja taloudellisempi kiulu kakkosautoksi? Vai roudaatko jotain tarvikevarastoa aina mukana?
 
Työkaveri tossa puhui, miten isänsä työpaikalla kulut kasvoi 1.2 miljoonaa vuodessa, kun dieselin hinta nousi. Kuljetusalan yritys. Ajatellaan, että jos on myyty kuljetusurakointi vaikka 2v sopparilla tms, niin eihän hintoja voi nostaa.
Tämä on aidosti force-majour tason asia, turha taipua konkurssiin tms vaan sopimus uusiksi.
 
Eikö noihin työmatkoihin jo kannattaisi ostaa joku pikkasen modernimpi ja taloudellisempi kiulu kakkosautoksi? Vai roudaatko jotain tarvikevarastoa aina mukana?

Nojoo, periaatteessa kyllä. 2010 Discovery 4 siis itellä autona. Ajattelin vuosi sitte että josko sitä kerranki ajais jollain mukavalla autolla, ekaa kertaa eläessäni, vaikka autoihminen olenki niin aina pihistelly autoilun kustannuksissa. Vähintään kohtalainen työpaikka (165 työpäivää vuodessa ja himpun alta 70k tulot ja ikää bout 47). Aivan tarpeettoman iso auto, toki tilaa tarvii mutta ei noin paljon. Pystyvä maasturi ja ajan 98% maanteitä ja se loppu on sitte jotain metsäteitä, ei kuitenkaan mitään offroadia. Ja toki tiesinki että syöhän tuo, mutta eipä tuota arvannu että tämä hintakehitys polttoaineilla on tällanen. Mutta kun se on niin prkleen mukava pirssi. Talossa on myös toinen auto mammalla, 2007 Ford Smax 2,5 bensaturbolla. Jos sillä kävis töissä niin säästäis siinä noin 20e per ajovuoro. Ja kyllä se täytyy sillä alkaa kulkeen, mamma ajaa työmatkaa vain jotain 3 kilsaa päivässä. Ihan vähällä ei mene tuo Smaxikaan mutta kylläpä siinä vain säästää näilä hinnoila jo niin paljon että täytyy tuo oma auto jättää vähemmälle ajolle :(

Omia valintojahan nämä on, mutta kuinka moni olis vuosi sitte uskonu että tänään suomessa maksetaan jopa 2,5e/litra dieselistä?
 
Kuinka moni olis vuosi sitte uskonu että tänään suomessa maksetaan jopa 2,5e/litra dieselistä?

Ei varmaan kukaan. Ite vaihoin toukokuussa autoa, 2010 vuoden, 1.8-litraisesta bensaturbosta uuteen litraiseen fiestaan, kun alkoi huolto- ja bensakulut huolettaa. Silti tuntuu pahalle, kun bensan hinta noussut sen 50 senttiä. Säästää kuitenkin sentään sen reilut 2 litraa satkulla vanhaan nähden ja 200€ vuodessa verossa.
 
Nyt pitäs laittaa perseet penkkiin, etenkin kuljetusalalla että hallitus tekisi jotain tuolle dieselin hinnalle. 2,5e/l (tänään) ja tod. näk. nousee niin ei varmaan monen pienemmän kuljetusyrittäjän kannaata enää ajaa kun tulee vain tappiota. Polttoaineiden verotuksen reilu keventäminen, tai jopa kokonaan poistaminen olisi ainoa oikea ratkaisu tässä tilanteessa, että saadaan pidettyä suomi toiminnassa. Kohta maksaa maitokin 5e/l kaupassa jne. jos sitä edes sinne kukaan viitsii roudata.
 
Nyt pitäs laittaa perseet penkkiin, etenkin kuljetusalalla että hallitus tekisi jotain tuolle dieselin hinnalle. 2,5e/l (tänään) ja tod. näk. nousee niin ei varmaan monen pienemmän kuljetusyrittäjän kannaata enää ajaa kun tulee vain tappiota. Polttoaineiden verotuksen reilu keventäminen, tai jopa kokonaan poistaminen olisi ainoa oikea ratkaisu tässä tilanteessa, että saadaan pidettyä suomi toiminnassa. Kohta maksaa maitokin 5e/l kaupassa jne. jos sitä edes sinne kukaan viitsii roudata.

Mistä nuo vero-eurot sitten otettaisiin?
Vai ehdotatko että valtio ottaisi vaan lisää velkaa?
 
Mistä nuo vero-eurot sitten otettaisiin?
Vai ehdotatko että valtio ottaisi vaan lisää velkaa?

Polttoaineiden hinnan noustua voimakkaasti myös niistä saatava prosentuaalinen alv kasvaa voimakkaasti eli veroja saadaan enemmän. Jos tyydyttäisiin samaan verokertymään mitä oli vaikka 2021 keskihinnalla, niin polttoaineen hinta olisi huomattavasti maltillisempi.

Sinäänsä ei henkilökohtaisesti hirveästi liikuta, kun ajoa tulee vähän ja autokin on pieni (-ruokainen) vaikka vähän päälle Suomi-auton keski-ikää onkin. Onhan se kuitenkin hiukan naurettavaa, että esim. kovemman tulotason jenkeissä ollaan valittamassa kun bensa maksaa 50-60% siitä mitä täällä.
 
Eiköhän tässä kannata itse kunkin alkaa vakavasti pohtimaan miten paljon se töihin ajelu maksaa ja miettiä esimerkiksi työtuntien vähentämistä tai kelan rahoille siirtymistä.

Itellä ainakin alkaa ajokulut nousemaan siihen malliin että alkaa myös maksettujen verojen määrä laskemaan.
 
Eiköhän tässä kannata itse kunkin alkaa vakavasti pohtimaan miten paljon se töihin ajelu maksaa ja miettiä esimerkiksi työtuntien vähentämistä tai kelan rahoille siirtymistä.

Itellä ainakin alkaa ajokulut nousemaan siihen malliin että alkaa myös maksettujen verojen määrä laskemaan.
Etätyöt maksimiin ne jotka pystyy. Jos yritys estää etätyöt vaikka työt sallisivat niin sitten vaikuttaa siihen että yrityksen politiikka muuttuu taikka vaihtaa työpaikkaa. Asuinpaikka ja työpaikka kannattaa katsoa niin että julkiset toimii jos ei pienempään vähäsyömäiseen autoon vaihto riitä. Palkankorotustakin voisi yrittäää pyytää.

Kelan rahat ovat niin onnettomat että niille ei kannata lähteä. Polttoaineiden hinnat ovat niin korkeat että ei maalla kannata enää asua. Syksyllä vaihdoin asuntoa ja olen nyt tyytyväinen että en valinnut halpaa taloa maalta, jo kauppareissuihin olisi mennyt rahaa. Saati sitten kun lämmityksen hinnatkin ovat nousseet. Jos mahdolista niin kannattaa harkita muuttoa, ei polttoaineiden hinnat tule alentumaan. Ellei sitten tosiaan vaihda sähkökantaan, siinäkin omat ongelmansa.

Valtio voisi tulla vastaan alv:n väliaikaisella poistolla polttoaineiden suhteen.
 
Valtio voisi tulla vastaan alv:n väliaikaisella poistolla polttoaineiden suhteen.
Tai lukitsemalla ALV:n kiinteäksi summaksi, vaikkapa samaksi jonka perusteella on valtion budjettiin sen tuolta osin tulona laskettu. Nimittäin ensimmäisenä joku ministeri määkii että "kuka tämän nyt maksaa ja mistä raha otetaan?". Ehdottamallani tavalla valtio saisi sen mitä alunperinkin laskettu on ja kuluttajalle se olisi kuitenkin vähemmän kuin nyt.
 
Mistä nuo vero-eurot sitten otettaisiin?
Vai ehdotatko että valtio ottaisi vaan lisää velkaa?
Ei tässä tilanteessa nyt parane katsoa mitään verotuloja kun toisessa vaakakupissa on se että koko maa pysähtyy siihen kun kellään ei ole vara käydä töissä tai tavaroiden kuljetukset kauppoihin jne. on aivan liian kallista ja kannattamatonta. Uutisissakin oli jo että osa pelloista jää viljelemättä koska polttoaine on niin kallista.

Tuskin tämä tilanne on pysyvä, joten ei verojen alennukset/poistokaan ei tarvitse olla pysyvää. Sen aikaa olisi avuksi tälläinen verohelpotus.
 
Tai lukitsemalla ALV:n kiinteäksi summaksi, vaikkapa samaksi jonka perusteella on valtion budjettiin sen tuolta osin tulona laskettu. Nimittäin ensimmäisenä joku ministeri määkii että "kuka tämän nyt maksaa ja mistä raha otetaan?". Ehdottamallani tavalla valtio saisi sen mitä alunperinkin laskettu on ja kuluttajalle se olisi kuitenkin vähemmän kuin nyt.
Alv on 19% kuluttajahinnasta eli riittäisi lienee 30 senttia litralta. Alvia ei voi laittaa senttimääräiseksi mutta sen voi kiertää poistamalla veron ja laittamalla lisäys valmisteveroon taikka dieselin osalta osin käyttömaksuun jos halutaan suosia paljon ajavia. Vuonna 2020 polttoaineiden alv:llä kerättiin 1,245 miljardia, niin olisi se kieltämättä aikamoinen lovi valtion tuloihin.

Edit: Tässä tilanteessa rahoille voisi olla paljon parempaakin käyttöä kuten ulkoisen turvallisuuden parantaminen.
 
En halua yhtään humblebraggailla, mutta mulla kävi tuuri.

Myin juuri asuntoni marraskuussa ja vaihdoin työpaikkaa, missä on vapaa autoetu eli myin oman autonikin. Kerrankin osui ajoitus oikeean.
Siltikin mietin joka kerta tankilla, että vittu tämä on kallista. Myötätuntoni kaikkien teidän itse bensansa / dieselin maksavien puolella. Mielestäni valtion pitäisi tehdä tälle jotain.
 
En halua yhtään humblebraggailla, mutta mulla kävi tuuri.

Myin juuri asuntoni marraskuussa ja vaihdoin työpaikkaa, missä on vapaa autoetu eli myin oman autonikin. Kerrankin osui ajoitus oikeean.
Siltikin mietin joka kerta tankilla, että vittu tämä on kallista. Myötätuntoni kaikkien teidän itse bensansa / dieselin maksavien puolella. Mielestäni valtion pitäisi tehdä tälle jotain.
Valtiohan on tehnyt jo vuosia töitä tämän hinnannoston eteen :sbsmile:
Nyt ei tarvitse edes tehdä mitään, kun ajot vähenee muutenkin. Sehän se tavoite on ollut kokoajan.
 
Tässä on hyvä se, jos nyt Vihreille ja muille selviää miten käy oikeasti kansalle, omalle tuotannolle, vähittäismyyntihinnoille, ammattikuskeille jne. kun heidän unelmansa toteutuu. Eli miten kaikki hinnat lähtee ylöspäin. Siinä ei paljoa naurata pian, kun leipäkin rupeaa maksamaan melkoiset määrät rahaa, puhumattakaan jostain soijalatesta. Sekään ei ole oikein ratkaisu, että sanoo kansalle et ostakaa sähköautoja. Ne maksaa ja uuden tilaaminen tarkoittaa 12-18kk odotusta tällä hetkellä poislukien ehkä Tesla 3?

Siinä kohtaa kun kulutus rupeaa menemään siihen et maksetaan energialaskuja ja ruokaa, rupeaa verotulot tippumaan kohtuuhyvin kun ei ihmisillä ole rahaa ylimääräisiin palveluihin ja muihin. Veikkaan et kotimaan kesämatkailu ottaa myös hittiä kohtuuhyvin näillä polttoainehinnoilla. Eikä tässäkään mitään, onneksi meidän taloudessa ollaan ns. tekkipalkoilla, mutta silti riipaisee hintojen jatkuva nousu ihan kaikessa. Tämä polttoaine nyt on vaan sellainen, että näköjään mitään rajaa ei ole, kuinka paljon se voi oikeasti maksaa.
 
Tässä on hyvä se, jos nyt Vihreille ja muille selviää miten käy oikeasti kansalle, omalle tuotannolle, vähittäismyyntihinnoille, ammattikuskeille jne. kun heidän unelmansa toteutuu.
Nyt menee jo vähän politiikka osion puolelle. jatkoin Vihreiden ketjuun
Nyt menee jo vähän politiikka osion puolelle.

Nykyinen nopea nousupiikki johtuu Ukrainan tilanteesta.

Se ei ole Vihireiden ansiota että heidän tavoitteensa ns sivutuotteena onistuu yli odotusten. (kulutuksen lasku)
 
Sotaketjusta jatkoin kotimaan politiikkaan seuraavaa kommenttia.
Mutta valtionjohdon tulisi reagoida tähän, esim alentamalla polttoaineverotusta tilapäisesti ja mielellään reilusti. Kohta se ruoka loppuu meiltä kaupoista kun ei ole enää kannattavaa ajaa sitä sinne.
1646989657942.png
Tämä kai Kotimaan politiikkaan.

Valmisteverojen säätely yhksikonsti.

Omanauton käytön vähennyksiä saa kyllä kohta korottaa jotta vastaisi todellista ja se kohdistuisi sinne minne halutaan.
Samoin energiaveron palautus hyötyöliikenteelle.
 
Kyllähän tuo korkea polttoaineiden hinta näkyy jo kaupoissa. Monessa tuotteessa nousua, ja loppua ei ole näkyvissä. Alkais olemaan kiire saada joku tolkku tuohon verotukseen. Vaikka tähän tyyliin:

 
Valtiohan on tehnyt jo vuosia töitä tämän hinnannoston eteen :sbsmile:
Nyt ei tarvitse edes tehdä mitään, kun ajot vähenee muutenkin. Sehän se tavoite on ollut kokoajan.
Se olisi tapahtunut verotuksen voimin ja siitä olisi taas saatu varoja muualle. Tämä nykytilanne ei johdu Suomen tekemisistä, vaan Venäjän aloittamasta sodasta, jonka vuoksi öljyn hinta on korkeampi. Valtiolle ei jää senttiäkään enempää käteen, vaikka polttoaine onkin kalliimpaa.

Lisäksi puolustusmenot ja monet muutkin kulut kasvavat tämän tilanteen vuoksi ties kuinka huikeiksi samalla kun venäjänkauppa loppui kuin seinään, niin olisi aika kesätämätön yhtälö alentaa verotusta merkittävästi.
 
Kyllähän tuo korkea polttoaineiden hinta näkyy jo kaupoissa. Monessa tuotteessa nousua, ja loppua ei ole näkyvissä. Alkais olemaan kiire saada joku tolkku tuohon verotukseen. Vaikka tähän tyyliin:
Polttaineen hinta pumpuilla seuraa nopeasti markkinahintojen nousua.
Et avannut mitkä muuta hinnat sen seurauksena nousee, painetta ensimmäisenä tulee niillä aloilla joissa polttoaineen hinta on merkittävä kustannustekiä, mutta esim julkinen liikenne on joko julkisenpuolen palvelua ja hinnoittelemaa, tai muuten kriisissä koronan takia, niin siellä erikoinen markkina.

Päivittäistavarakaupassa kuljetuskustannukset on hyllyhintoja heiluttele, kotikuljetuksen hintaa voi nostaa, mutta nekin monelle irti todellisesta ja riippuu tehokkuudesta. Kuriirien tuomat Amzon paketit, niin niissä suurin kustannus on se kotiin tuonti.

Tallink ja Viking Line on ottanut muutaman euron polttoaine lisän, niillä raskas korona takana, mutta niiden verotuet sitten jotenkin jos toiminta vaarantuu.
 
mites tuo dieselautojen käyttövoimavero nyt perustellaan kun nafta maksaa enemmän kuin bensa? Tuleeko nyt bensa-autoihin käyttövoimavero myös? Kunhan tässä ääneen mietin, tästä voi joku noheva poliitikko ottaa kopin..
 
mites tuo dieselautojen käyttövoimavero nyt perustellaan kun nafta maksaa enemmän kuin bensa? Tuleeko nyt bensa-autoihin käyttövoimavero myös? Kunhan tässä ääneen mietin, tästä voi joku noheva poliitikko ottaa kopin..

Siinä on edelleen pienempi valmistevero kuin bensassa (muistaakseni n. 20snt alveineen). Jos tuo tasattaisiin bensan kanssa litrahintaan tulisi vielä +20snt.

Maailmanmarkkinahinta on vain noussut bensaa enemmän niin siksi valtasuhteet näin päin.
 
mites tuo dieselautojen käyttövoimavero nyt perustellaan kun nafta maksaa enemmän kuin bensa? Tuleeko nyt bensa-autoihin käyttövoimavero myös? Kunhan tässä ääneen mietin, tästä voi joku noheva poliitikko ottaa kopin..
En tiedä oliko sinulla tiedossa, mutta keskimäärin diesel-auto kuluttaa vähemmän vastaava bensa-auto. Tästä muodostuu peruste käyttövoimaverolle.

Ja mikäli tästä on vahvasti eri mieltä, kuka tahansa voinee vaihtaa autonsa bensamalliin ja ajaa hymyssä suin auringonlaskuun.
 
En tiedä oliko sinulla tiedossa, mutta keskimäärin diesel-auto kuluttaa vähemmän vastaava bensa-auto. Tästä muodostuu peruste käyttövoimaverolle.

Ja mikäli tästä on vahvasti eri mieltä, kuka tahansa voinee vaihtaa autonsa bensamalliin ja ajaa hymyssä suin auringonlaskuun.
väittäisin kyllä, että peruste ei ole ero kulutuksessa vaan dieselin pienempi valmistevero.
 
Tällä hetkellä ei varsinaisesti vituta että tuli ennustettua maailmantilanne vuoden lopussa jo ennakkoon, alla oli focus st joka vei sellaista 9-10 litraa 98:a satasella, vaihdettiin se sitten mahdollisimman tylsään Hyundai Kona electric:iin. Jos pitäisi valita nyt 10 litraa satasella kuluttava bensa sähköauton sijasta niin ei olisi kovin vaikea päätös vaihtaa :cool:
 
Näin yksityishenkilönä ei vielä ylitsepääsemättömältä tunnu tuo hinnan korotus, kuukaudessa työmatka ym. ajoja kertyy 1500km ja auto nielee 6,5l/km, 0,50€ korotus (1,70€ --> 2,20€) kasvattaa menoja kuukaudessa alle 50€.

Oletan, että henkilö- ja pakettiautoyrittäjien katteet kestää kustannusten korotuksen luokassa 33€/1000km. Isommilla autoilla toki asia erikseen, kun öljyä saa työntää tyyliin neljäsosakuution tankkiin päivässä.

Eniten tässä käy kuitenkin sääliksi toimialoja, missä liiketoiminta perustuu jollain tavalla lämmittämiselle ja energianlähteeksi on valittu maakaasu, oli sitten esim. kaukolämpölaitos tai teollisuuspesula, puhutaan merkittävän menoerän moninkertaistumisesta ja laittaa varmasti laskemaan kannattavuuslaskelmia uudestaan.
 
Näin yksityishenkilönä ei vielä ylitsepääsemättömältä tunnu tuo hinnan korotus, kuukaudessa työmatka ym. ajoja kertyy 1500km ja auto nielee 6,5l/km, 0,50€ korotus (1,70€ --> 2,20€) kasvattaa menoja kuukaudessa alle 50€.

Oletan, että henkilö- ja pakettiautoyrittäjien katteet kestää kustannusten korotuksen luokassa 33€/1000km. Isommilla autoilla toki asia erikseen, kun öljyä saa työntää tyyliin neljäsosakuution tankkiin päivässä.

Eniten tässä käy kuitenkin sääliksi toimialoja, missä liiketoiminta perustuu jollain tavalla lämmittämiselle ja energianlähteeksi on valittu maakaasu, oli sitten esim. kaukolämpölaitos tai teollisuuspesula, puhutaan merkittävän menoerän moninkertaistumisesta ja laittaa varmasti laskemaan kannattavuuslaskelmia uudestaan.
Kannatti avata kaasu kilpailulle. Hirveä yllätys, että käy kuin sähkölle missä voitolla 4senttiä kwh myydyn sähkön hinta on kymmenkertainen :D
 
Kohta on nettiauto täynnä isoja bensa Volvoja ja vastaavia 2.3-3L koneilla puoli-ilmaiseksi.
Ei oo kun itselle ainakin aikanaan perusteli niin hyvin eräs bemariharrastaja, kuinka 90-luvun V12 700-sarjalainen on absoluuttisestikin pienikulutuksinen valinta, varsinkin kutoskoneista vastaavaa selvästi pienikulutuksisempi, ja sijaintina ei ollut r&t. Luulin huumoriksi mutta sen verran jankkaamiseksi meni että ei se tainnut olla :kahvi: pakkohan se oli lopulta uskoa, varsinkin kun eräs vesipuisto surinan vakioasiakas komppasi vieressä epäilijöitä köyhiksi diagnosoiden, ja hän kuitenkin oli selvästi erittäin älykkäänä miehenä tunnettu.

Tulkoon varoitus metailusta, ei idiootit tilaansa itse tajua, jos ei joku joskus suoraan sano.

Ettei menisi ihan offtopikiksi niin itseä huolestuttaa paljon enemmän vaikutus ruuan ym. välttämättömyyksien hintoihin, kun ajelu on niin vähäistä muuten, vaan ymmärrän toki että energian hinta kiihdyttää melkein kaiken inflaatiota sellaisenaan.
 
Itse ottaisin kyllä mielellään diisselin hintaan vaikka 50s lisää jos vain sillä saisi käyttövoimaveron pois. Omassa käytössä 50s lisää litrahintaa nostaisi kuluja vuodessa n. 500€, mutta verot vähenisi yli tonnilla (säästöä 500€). Tämä nykyinen dieselauto on tarpeen mm. isojen kärryjen vetotarpeen vuoksi ja myös muita satunnaisia tarpeita isolle dieselbussille, joten vaihtokaan ei oikein tule nyt kyseeseen. Pääosa ajoista kuitenkin ajetaan pienellä bensapirssillä. Diesel ollut viime aikoina paljon myös seisonnassa, jolla säästää jo nopeasti silläkin. Tässä aiemmin kun toistuvasti tuodaan esille tuota dieselin pientä kulutusta, niin uusissa autoissa ero ei enää ole niin selvä. Meillä pari vuotta vanha bensa-auto vie matka-ajossa talvirajoituksilla helposti alle 5l/100km. Tuo oma diesel taas vie vastaavassa ajossa n. 10l/100km, toki nämä on aivan eri kokoluokan autoja. Mutta aiempi, suunnilleen samaa kokoluokkaa tuon nykyisen bensa-auton kanssa ollut dieselpirssi vei n. 5-5,5l/100km, eli enemmän kuin tuo nykyinen bensa-auto. 100-120kmh alueilla kulutukset tasaantuu aika samoihin.
 
Itse hävitin TD vehkeen pois juuri siksi, että litrasella bensaturbolla sai saman tai jopa pienemmän kulutuksen vastaavan kokoiseen henkilöautoon (c segmenttiä molemmat). Eikä tarvitse minkään kusen kanssa läträtä ja käyttää naftahanskaa kun tankkaa traktorilöpöä autoon.
Joo olihan siinä dieselissä parempi kärryn vetokyky. Mutta sillä ei ole merkitystä, koska kärryä ajetaan ehkä 50 kertaa vuoden aikana.
 
Minulla on pieni farmari diesel joka kuluttaa noin ~4.5l/100km. Sitten Minulla myös iso diesel maasturi joka kuluttaa noin ~9l/100km. Vaikka dieseli maksaa nyt paljon niin silti ajan mieluummin maasturilla. On sillä niin paljon mukavampi ajaa 130km yhdensuuntaista työmatkaa verrattuna pikkuautoon. Säästän ennemmin jostain muusta kuin ajomukavuudesta.
 
Se olisi tapahtunut verotuksen voimin ja siitä olisi taas saatu varoja muualle. Tämä nykytilanne ei johdu Suomen tekemisistä, vaan Venäjän aloittamasta sodasta, jonka vuoksi öljyn hinta on korkeampi. Valtiolle ei jää senttiäkään enempää käteen, vaikka polttoaine onkin kalliimpaa.

Lisäksi puolustusmenot ja monet muutkin kulut kasvavat tämän tilanteen vuoksi ties kuinka huikeiksi samalla kun venäjänkauppa loppui kuin seinään, niin olisi aika kesätämätön yhtälö alentaa verotusta merkittävästi.
Meinaatko että korkeat verot tarkoittaa suuria verotuloja. älä höpötä. mikähän tulee hinnaksi kun koko talous pysähtyy kun verojen lasku on mahdoton ajatus. verot tappaa kaiken järkevän toiminna tästä valtakunnassa eilen, nyt ja huomenna.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko että korkeat verot tarkoittaa suuria verotuloja. älä höpötä. mikähän tulee hinnaksi kun koko talous pysähtyy kun verojen lasku on mahdoton ajatus. verot tappaa kaiken järkevän toiminna tästä valtakunnassa eilen, nyt ja huomenna.
Ilman veroja taas ei ole valtakuntaa.
 
Ilman vero taas ei ole valtakuntaa.
wikistä:""""Vuonna 2001 käyttöön otettu yksinkertaisempi verolaki vähensi ihmisiin kohdistuvaa verorasitusta ja kasvatti suuresti valtion tuloja.[8] Venäjällä on 13 prosentin tasaverotus henkilökohtaisiin tuloihin, mitä on pidetty muihin maihin verrattuna hyvin houkuttelevana yrittäjien kannalta""""" .. joopa joo .. arvaa miten paska järjestelmä perustuksiaan myöten pitää olla että tuota sergeitä pitää pelätä. kyllä tunnustan että jos voisin pitää miljoonien ihmisten energia ja raaka aine hanoja käsissäni niin niin laittaisin ne maksamaan veroja ja käyttäsin rahat että saisin ne syvemmälle suohon ja riippuvaiseksi minusta.. ei kun helvetti jokuhan on jo tehnyt noin.... oma valtio on ihmisen pahin uhka aina.
 
Minulla on pieni farmari diesel joka kuluttaa noin ~4.5l/100km. Sitten Minulla myös iso diesel maasturi joka kuluttaa noin ~9l/100km. Vaikka dieseli maksaa nyt paljon niin silti ajan mieluummin maasturilla. On sillä niin paljon mukavampi ajaa 130km yhdensuuntaista työmatkaa verrattuna pikkuautoon. Säästän ennemmin jostain muusta kuin ajomukavuudesta.
130km yhdensuuntaista työmatkaa? Melko sairasta touhua auton käyttövoimasta riippumatta.
260km/työpäivä, eihän tuollaisia matkoja kannata autolla ajaa olit sitten työntekijä tai työnantaja.
Edit. Tuohon pelkkään työmatkaan menisi jo yli 3 tuntia aikaa/vrk. Joku voisi harkita muuttoa lähemmäksi töitä?
 
130km yhdensuuntaista työmatkaa? Melko sairasta touhua auton käyttövoimasta riippumatta.
260km/työpäivä, eihän tuollaisia matkoja kannata autolla ajaa olit sitten työntekijä tai työnantaja.
Edit. Tuohon pelkkään työmatkaan menisi jo yli 3 tuntia aikaa/vrk. Joku voisi harkita muuttoa lähemmäksi töitä?

Noin 3 vuotta on tullut ajeltua tuota työmatkaa. Joo joku noin kolme tuntia päivässä menee työajoihin. Nyt keväällä muutan toisaalle ja työmatka lyhenee puolella.
 
Noin 3 vuotta on tullut ajeltua tuota työmatkaa. Joo joku noin kolme tuntia päivässä menee työajoihin. Nyt keväällä muutan toisaalle ja työmatka lyhenee puolella.

Siltikin aika reipas työmatka, ainakin näin etätyöläisen silmin.
 
Siltikin aika reipas työmatka, ainakin näin etätyöläisen silmin.
Samaa mietin. Etätyö on kyllä loistava asia. Koronan aikana työpaikka muutti ja matka kasvoi 7->15km, ennen menin pyörällä aina, mutta 15km turhan pitkä matka. Mutta onneksi tuli etätyö ja nyt käyn ehkä kerran kuussa toimistolla enää.

Ajan säästö on huomattava ja näillä dieselin hinnoilla myös rahaa säästyy runsaasti. Ajoa tulee silti paljon, mutta onneksi kaikki on työajoa josta saa korvaukset.
 
130km yhdensuuntaista työmatkaa? Melko sairasta touhua auton käyttövoimasta riippumatta.
260km/työpäivä, eihän tuollaisia matkoja kannata autolla ajaa olit sitten työntekijä tai työnantaja.
Edit. Tuohon pelkkään työmatkaan menisi jo yli 3 tuntia aikaa/vrk. Joku voisi harkita muuttoa lähemmäksi töitä?
Minun työpaikassa tuota 130+km matkaa ajaa useampiki, eikä se muutto ole oikein vaihtoehto. Tilanteita on monenlaisia. Ja milläpä nuo muulla ajaa ko autolla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 745
Viestejä
4 497 546
Jäsenet
74 278
Uusin jäsen
Mikat89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom