Polttoaineen hinta

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
249
Kyllähän tuo dieselin hinta alkaa kirpaisemaan. Reilu vuosi sitten ostin nykyisen auton ja sai tankin n. 70€:lla täyteen niin nytten menee 150€. Tankilla pääsee sentään 2,5vko töihin ajelemaan, 88km yhteensä matka per päivä.

Aina puhutaan, että pitäisi lähemmäs työpaikkaa muuttaa, mutta itellä elämä on muutakin kun töitä. On perhe, ystävät jne. Omat vanhemmatkin alkavat sen verran iäkkäitä olemaan, että tarvitsevat apua kaikenmaailman asioissa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Aina puhutaan, että pitäisi lähemmäs työpaikkaa muuttaa, mutta itellä elämä on muutakin kun töitä. On perhe, ystävät jne. Omat vanhemmatkin alkavat sen verran iäkkäitä olemaan, että tarvitsevat apua kaikenmaailman asioissa.
Niin, ja emme me kaikki ole myöskään sinkkuja.

Minä käyn kotoamme 60 km päässä idässä töissä, vaimo 15km päässä lännessä. Jos muuttaisimme esim. minun työpaikkani lähelle, miten vaimo menisi 75km työpaikallensa kun hänellä ei ole edes ajokorttia? Nykyisin hän menee julkisilla töihin, ja saattaa olla että sähköskootterilla kesällä, jos sellaisen Kontio Kruiser Super Long Range saan hänelle ostettua.

Pitäisikö ehkä työpaikan aina hommata minulle uusi työsuhdevaimo ja -perhe joka asuisi valmiiksi lähempänä työpaikkaa?

Toinen juttu on myös se ettei muutenkaan hotsittaisi muuttaa aina kun työpaikka vaihtuu. Olen viiden vuoden aikana ollut töissä neljässä paikassa: Espoossa, Kirkkonummella, Helsingin ydinkeskustassa ja Porvoossa. Siinä saisi kovasti aina muutella jos olisi pakko aina asua pyörämatkan päässä työpaikalta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Mistä nuo vero-eurot sitten otettaisiin?
Vai ehdotatko että valtio ottaisi vaan lisää velkaa?
No mistä ne otetaan jos kaikki siirtyvät sähköautoiluun, tai lopettavat autoilun kokonaan? Meneekö valtio silloin konkkaan?

Minä olen aina ollut siinä käsityksessä että polttoaineveroja yms. maksavat ihan tavalliset ihmiset(kin), ne samat jotka maksavat tuloveroja, pääomaveroja, alv:tä ja mitä vielä. Jos on pakko repiä verotuloja jostain, eikö muka muita olemassaolevia veroja voitaisi nostaa, ja jos ei, miksi ei?

Miksi ei voida keksiä tilalle vaikka hengitysveroa? Hengittäminen on tuhoisaa maapallolle koska siinä vapautuu hiilidioksidia joka on kaiken pahan alku ja juuri, joten ihmisiä pitää ohjata hengittämään kevyemmin ja välttelemään kaikenlaista ylenpalttista huohotusta ja ähkimistä, lätkäisemällä hengittämiselle oikein kunnon vero. Jokaiseen kansalaiseen kiinnitetään GPS-seurantalaite jotta nähdään missä ja miksi itsekukin hengittää, ja verottaa sen mukaan hengittämisestä enemmän tai vähemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 519
No mistä ne otetaan jos kaikki siirtyvät sähköautoiluun, tai lopettavat autoilun kokonaan? Meneekö valtio silloin konkkaan?

Minä olen aina ollut siinä käsityksessä että polttoaineveroja yms. maksavat ihan tavalliset ihmiset(kin), ne samat jotka maksavat tuloveroja, pääomaveroja, alv:tä ja mitä vielä. Jos on pakko repiä verotuloja jostain, eikö muka muita olemassaolevia veroja voitaisi nostaa, ja jos ei, miksi ei?

Miksi ei voida keksiä tilalle vaikka hengitysveroa? Hengittäminen on tuhoisaa maapallolle koska siinä vapautuu hiilidioksidia joka on kaiken pahan alku ja juuri, joten ihmisiä pitää ohjata hengittämään kevyemmin ja välttelemään kaikenlaista ylenpalttista huohotusta ja ähkimistä, lätkäisemällä hengittämiselle oikein kunnon vero. Jokaiseen kansalaiseen kiinnitetään GPS-seurantalaite jotta nähdään missä ja miksi itsekukin hengittää, ja verottaa sen mukaan hengittämisestä enemmän tai vähemmän.
Lentomatkustamisen verottaminen vähentäisi päästöjä huomattavasti, lisäisi verotuloja ja lisäisi kotimaan matkailua.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Sähkön hinta nyt on vieläkin turbulenttisempaa ja hillitsee ainakin omia sähköautosuunnitelmia.
Ainoastaan jos "harrastaa" pörssisähköä, ja silloinkin voi (ja kannattaakin) ajoittaa latailut halvimpaan yöaikaan. Varmasti jää käyttökulut paljon pienemmiksi kuin bensalla tai dieselillä.

Minä onneksi tein yli kuukausi sitten uuden määräaikaisen 3 vuoden sopparin, jotain 6,5 senttiä/kWh + siirtomaksu + verot. Juuri nyt ei taida saada enää noin halvalla... Työkaveri teki kesällä monivuotisen sopparin ja hänellä jokin alle 5 senttiä/kWh, mutta hän asuukin omakotitalossa.

Toinen juttu on myös se että jostain syystä en ole havainnut hinnan muuttumista sähköautojen julkisissa latauspisteissä. Esimerkkinä:
- Läheisellä K-Lataus asemalla 22 kW AC-lataus maksaa 20 senttiä/kWh, kuten se maksoi ainakin jo viime lokakuussakin.
- Läheisellä ABC-latausasemalla sama homma, 80kW DC-pikalataus 25 senttiä/kWh ja 22kW AC-lataus 20 senttiä/kWh, ei ole muuttunut viime vuodesta...
- Läheisessä kauppakeskuksessa lämpimällä sisäparkkialueella 22kW AC-lataus 16 senttiä/kWh, sama kuin viime vuonna.

En tiedä sitten onko noillakin jokin tosi pitkäaikainen soppari sähköyhtiöiden kanssa, vai muu syy olla korottamatta hintoja.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Itse pistin juuri muutoshakemusta 80% etätöihin (nyt 50%, 80% on työnantajan maksimi jostain syystä - pakko raahautua kerran viikossa paikalle vaikka täällä harvoin on kuin korkeintaan 5 ihmistä paikalla eikä mitään järjellistä syytä tehdä hommaa täällä kun palaveritkin on 100% etänä).
Näillä keleillä kun ei viitsi riskeerata pyörälläkään kun Turussa on suunnilleen paskiten hoidetut kevyen liikenteen väylät mitä voi kuvitella.
Eli poltellaan nyt sitten kerran viikossa pakolla tätä 2-4 euron dieseliä niin ympäristökin kiittää, lompakosta puhumattakaan...
Hmm.. mistähän saisi sähköauton kriteereillä "kokoluokka Passat, hintaa alle 20teur ja rangea >500km". /s
Et mistään tuohon hintaan, mutta toisaalta miksi tarvitset sähköautolta noita speksejä, varsinkaan tuota rangea, jos kerran työmatkasi on niin lyhyt että se sujuisi pyörälläkin? Pidä vaikka nykyinen iso Passattisi mutta pidä se parkissa (paitsi silloin kun sinun pitää oikeasti ajella niitä 500km ajoja), ja työajoja varten vaikka joku käytetty (tai miksei uusikin) Seat Mii tai Nissan Leaf, saa kyllä varmasti alle 20000€ (Leafia ei uutena kai).

Tai jos et halua pitää kahta autoa, osta sitten vaikka leveärenkainen sähköskootteri kuten Kontio Kruiser jolle saa talvirenkaatkin, joko nastoilla tai ilman.

Toisaalta, tietenkin, jos työmatkasi ovat lyhyitä ja vain satunnaisia... tuskin se polttoaineen hinnankorotus niin paljoa sinua kirpaisee? Sähköauto kannattaa lähinnä tyypeille jotka ajavat usein ja suht paljon koska siinä voi helposti säästää useita satasia kuussa vähentyneinä polttoainekuluina. Vähän ajavalle tuota etua ei muodostu.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Koskahan nämä hinnat alkavat näkymään ajonopeuksissa? Tuo on kuitenkin toiseksi helpoin tapa säästää.
Olen jo havainnut Porvoon motarilla ainakin.

Ennen se oli yleensä Teslat ja muut sähköautot jotka saattoivat vähän himmailla jotta toimintamatkaa tulisi lisää ilman välilatauksia (kun ajaa esim. 90 km/h satasen tai 120 alueella).

Nyt on meno muuttunut, varsin monet polttisautot ajavat hitaahkosti jonossa ison rekan perässä imussa, ja sähköautot paahtavat ohi. Tosin kyllä niitä ylinopeutta paahtaviakin polttisautoja myös näkee, eivät kai sitten niin välitä polttoainekuluista jos on synnytyssairaalaan kiire tms.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Tällä hetkellä ei varsinaisesti vituta että tuli ennustettua maailmantilanne vuoden lopussa jo ennakkoon, alla oli focus st joka vei sellaista 9-10 litraa 98:a satasella, vaihdettiin se sitten mahdollisimman tylsään Hyundai Kona electric:iin. Jos pitäisi valita nyt 10 litraa satasella kuluttava bensa sähköauton sijasta niin ei olisi kovin vaikea päätös vaihtaa :cool:
Juu minäkin vaihdoin sopivasti bensakoslan viime vuoden lopulla sähköautoon (Renault Zoe), ja ei kyllä ketuta. Työkaverilla sama, hän vaihtoi vasta muutama viikko sitten diesel-bemarinsa Tesla 3:seen, hänelle vieläkin parempi koska työmatkaa hänelle saattaa tulla päivässä 200km.

Toisen työkaverin puolesta vähän harmittaa, silläkin tulee jotain lähes 150km päivässä työajoja diesel-volvollaan. Mulle kyllä sopisi että hän olisi pääasiassa etätöissä kun sekin onnistuu, me sähköautoilijat voisimme puolestamme tulla enemmän toimistolle (vähintään yhden, mielellään kahden, siellä pitää kerrallaan olla). Selvästi hänkin on kyllä alkanut "huvikseen" selailla millaisia sähköautoja on tarjolla, mutta ei vaikuta kovin innostuneelta sellaista hankkimaan kun useita kymmeniä tonneja kuitenkin olisi alkumaksu, mutta minkäs teet...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Siltikin aika reipas työmatka, ainakin näin etätyöläisen silmin.
Kaikki eivät voi välttämättä valita. Jos esim. minä en olisi ottanut vastaan 60km päässä olevaa just minulle sopivaa työpaikkaa, saattaisin edelleen olla pitkäaikaistyötön, siitä huolimatta että asun pääkaupunkiseudulla.

KELA ja TE-toimistokin kuitenkin olettavat että on valmis ottamaan töitä vastaan vähän reippaammankin työmatkan takaa, työpaikasta kieltäytymisen perusteluksi ei riitä ettei se ole kävely- tai pyörämatkan päässä kotoa. Puhutaan "kohtaanto-ongelmasta" kun ihmiset eivät ota töitä vastaan kauempaakin.

Minulla menee 60km työmatkaan n. 35-40 minuuttia omalla autolla, tuo siis yhteen suuntaan eli työmatkoihin menee vajaa puolitoista tuntia päivässä. Ei tuo aika minua niin paljoa haittaa, täältä Vantaalta menee julkisilla Helsingin keskustaan jopa kauemmin (mulla meni suoralla bussiyhteydellä n. 50 minuuttia Elielinaukiolle; jos jaksoin mennä bussilla juna-asemalle, niin hieman nopeammin jos juna tuli sopivasti). Ennen vain ketutti se että meni useampi satanen kuussa bensakuluihin (ja tuo oli siis viime vuonna, nyt kirpaisisi vieläkin enemmän), mutta nyt ei enää ketuta kun on sähköauto alla. ja voin vähän ladata töissäkin vaikka en saa kuin vajaa puolet työmatkasähköistä sillä kuitattua (8A hidaslataus töissä).
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
242
Tällä hetkellä ei varsinaisesti vituta että tuli ennustettua maailmantilanne vuoden lopussa jo ennakkoon, alla oli focus st joka vei sellaista 9-10 litraa 98:a satasella, vaihdettiin se sitten mahdollisimman tylsään Hyundai Kona electric:iin. Jos pitäisi valita nyt 10 litraa satasella kuluttava bensa sähköauton sijasta niin ei olisi kovin vaikea päätös vaihtaa :cool:
Jos suomalaisen auto maksaa keskimäärin pari tonnia ja ajomäärä n. 10tkm vuodessa kiitos etätöiden , niin ei ne sähköauton kokonaiskustannukset tule millään halvemmaksi.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Jos suomalaisen auto maksaa keskimäärin pari tonnia ja ajomäärä n. 10tkm vuodessa kiitos etätöiden , niin ei ne sähköauton kokonaiskustannukset tule millään halvemmaksi.
Nyt oli sen verran heiton kuuloinen heitto, että teki mieli hieman tilastonikkaroida.
Keskimääräistä polttoaineen kulutusta en uskalla arvioida, kun en löytänyt oikein muuta kun sen Leaseplanin tutkimuksen, mihin ei saa viitata.
Joka tapauksessa jos nyt vaikka keskikulutus olisi 7 litraa/100km, näillä hinnoilla vuosikustannukseksi noilla muilla keskiarvoilla tulee 2.188€, eli 182€/kk.
Ihan vaan mielenkiinnosta pari vaihtoehtoista skenaariota muuten samoilla luvuilla, mutta eri polttoaineen litrahinnoilla:
  • 1,5€/l: 1.470€/vuosi -> 123€/kk
  • 2€/l: 1.960€/vuosi -> 163€/kk
  • 2,5€/l: 2.450€/vuosi -> 204€/kk
  • 3€/l: 2.940€/vuosi -> 245€/kk
  • 5€/l: 4.900€/vuosi -> 408€/kk
Näppärä laskuri löytyy täältä. Tuolta voi jokainen helposti hakea omaa kipurajaansa ja pohtia niitä vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 160
Nyt oli sen verran heiton kuuloinen heitto, että teki mieli hieman tilastonikkaroida.
Kannattaa huomata, että nämä on keskiarvoja. Mediaani, eli tyypillinen auton hinta ja ajomäärä lienevät selvästi pienemmät. Etenkin auton hinnassa kun ei oikeastaan alle tonnin pääse millään, mutta toiseen vain taivas on rajana. Vrt. vaikka palkkatilastoja, joissa mediaani on selvästi keskiarvoa pienempi.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
242
Autoilun kokonaiskustannuksiin kuuluu vakuutus maksut ja arvonalenema sekä huoltokulut.
Olen kyllä erimieltä autojen keskihinnasta ja ajosuoritteesta. Nettiauton pyynti ei tarkoita myyntihintaa. Ja ne +12v 300tkm ajetut peruskäyttikset mitä liikenteessä vilisee on parin tonnin arvoisia myyntihinnaltaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 425
Aika vähän vielä se polttoaineen hinta tuntuu itselläni, kun ajan n. 6 tkm vuodessa, keskikulutus on noin 10l sadalle, maantiellä vähemmän ja kaupungissa enemmän. 2e litrahinnalla menee siis vuodessa noin 1200e bensaan ja 3e:n litrahinnalla menisi sitten 1800e. Mutta esim kaveri ajoi aikaisemmin työmatkaa 110km päivässä, niin kyllä siinä jo tuntuu ja nythän tämä hinnannousu rankaisee juuri niitä, joiden on pakko ajaa esim töiden takia. Ei se huviajossa varmaankaan näy, jos kerran kuussa vaikka jollain jenkillä tankillisen kuluttaa, niin ei se siinä harrastuksessa merkittävästi kuitenkaan tunnu. Mutta mielenkiintoista on nähdä, miten automarkkinat muuttuu, varmaan sähkö alkaa kovasti lisäämään suosiotaan ja diesel kärsii.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
On ne maailmankirjat sekaisin. Nyt omalla lähihuoltiksella diesel kalleinta. 98:kin halvempaa.

Tämä kyllä tietää lopullista niittiä diesel autoille.

Voin kuvitella sitä partojen pärinää esson baarissa, sillä Suomessa riittää näitä diesel autoilijoita, joilla niitä kilometrejä kertyy paljon vuositasolla.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
806
Nyt pitäs laittaa perseet penkkiin, etenkin kuljetusalalla että hallitus tekisi jotain tuolle dieselin hinnalle. 2,5e/l (tänään) ja tod. näk. nousee niin ei varmaan monen pienemmän kuljetusyrittäjän kannaata enää ajaa kun tulee vain tappiota. Polttoaineiden verotuksen reilu keventäminen, tai jopa kokonaan poistaminen olisi ainoa oikea ratkaisu tässä tilanteessa, että saadaan pidettyä suomi toiminnassa. Kohta maksaa maitokin 5e/l kaupassa jne. jos sitä edes sinne kukaan viitsii roudata.
Joo lomautettuna olen, kun auton tuntihinnat vaan laskee ja polttoaine nousee. Ei kannata työtä tehdä konkurssin eteen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Jos suomalaisen auto maksaa keskimäärin pari tonnia ja ajomäärä n. 10tkm vuodessa kiitos etätöiden , niin ei ne sähköauton kokonaiskustannukset tule millään halvemmaksi.
Ei kaikissa tilanteissa, mutta monesti se kannattaa, henkilöille jotka joutuvat ajamaan paljon.

Otan itseni esimerkiksi. Minulla tulee nykyisin työajoja n. 120km päivässä, joskus sen päälle muitakin ajoja (esim. vaimo keksii että minun pitää hänen sivubisneksiensä takia käydä parissa paikassa työmatkalla tai työpäivän jälkeen), sanotaan että max 200km arkipäivinä ajoja. On toki välillä etätöitäkin, mutta työn luonteesta johtuen vain rajoitetusti, pääasiassa olen toimistolla.

Viime syksynä minulla vielä oli suht pieniruokainen bensa-Toyota, josta olin alle vuoden ikäisenä käytettynä maksanut aikoinaan n. 20000 euroa (13 vuotta sitten). Viime vuonna bensaan minulla meni karkeasti arvioiden vähän yli 300 euroa kuussa. Nykyhinnoilla varmaan päälle 400 euroa ellei enemmänkin, veikkaan.

Autoni oli yli 13 vuotta vanha ja vaikka olin sen luotettavuuteen tyytyväinen, alkoi siihen tulla yhä enemmän kallliitakin remontteja, viimeksi siitä rikkoutui laturi ja jouduin vaihtamaan sen ja akun viime vuonna. Ilman lasivakuutusta siitä halkesi viime vuonna tuulilasi, ja lisäksi sekä talvi- että kesärenkaat alkoivat olla jo sakkorenkaita joten nekin pitäisi ostaa uusiksi, joten päätin että nyt jos koskaan on paras hetki vaihtaa uudempaan autoon, tai vaihtoehtoisesti käyttää aika paljon rahaa auton saamiseksi taas ajokelpoiseksi, jatkaa mittavia bensalaskuja, ja jännittää kuinka kauan auto vielä kestää ilman kalliita remontteja. Lisäksi se alkoi olla ruma kuin synti koska sen maalin kiiltävä lakkapinta oli alkanut hilseillä monilta kohdin pois, laikukas auto

Kun taloyhtiön parkkipaikalleni varmistui hidaslatausmahdollisuus, päätin uskaltaa ostaa sähköauton, kunhan sopiva löytyisi suht pienellä toimitusajalla. 3 viikon toimitusajalla sain uuden Renault Zoen (WLTP range 395km), en nyt muista tarkkaa hintaa mutta kaksien renkaiden kanssa hinta jäi alennuksineen jonkin verran alle 30000 euroa. kai se jotain 28000 ja 30000 euron välillä oli (menee sekaisin kun välillä hinnat mainittiin hankintatuen kanssa ja ilman, välillä autoveron kanssa ja ilman (koska juuri silloin sähköautojen hankintavero oli poistumassa ja sain auton ilman sitä)).

Autokauppa olisi tarjonnut pikku fiksausta tarvitsevasta ex-autostani vain tonnin, joten päätin myydä sen itse, jolloin sain siitä 2300 euroa. Olisin ehkä saanut vähän enemmänkin mutta päätin myydä nopeasti.

Olin valmis maksamaan uudesta sähköautostani 8000-10000 euroa käsirahaa (sisältäen yllämainitus 2300 euroa) ja loput lainalla, mutta kun kuulin että lainakorko on 0%, päätin ottaa koko auton hinnan kuuden vuoden lainalla.

Nyt maksan lainanlyhennyksiä joka kk vähän päälle 400 euroa kuussa... joka on pitkälti sama jota maksaisin vanhalla autollani bensakuluja. Toki siihen päälle tulee sähkölatauksen kulut, mutta ne ovat vain murto-osa bensakuluistani, varsinkin kun pystyy latailemaan hieman myös töissä, ja vaikkapa Lidlin ilmaisilla latauspaikoilla ruokaostosten yhteydessä. Ei se kotilatauskaan paljoa onneksi maksa.

En tiedä miten sinä tuon laskisit, mutta kyllä minä olen päätynyt siihen että minun kannattaa maksaa 6 vuoden ajan autolainan lyhennyksiä 400€/kk uusi auto alla, sen sijaan että olisin maksanut saman tai ehkä enemmänkin bensakuluina vanhalla mahdollisesti hajoavalla bensa-autollani.

JOS puolestaan kävisi niin että ajotarpeeni vähenisivät, esim. joutuisin pitkäaikaistyöttömäksi tai muuttaisin työpaikalle joka on lähellä minua, ja muutenkin näkisin etten enää tarvitse autoa, sitten miettisin uudestaan mitä tekisin: myisinkö sähköautoni pois, vaihtaisinko sen 1000 euron ruosteiseen 20-vuotta vanhaan bensa-autoon pikkuajoja varten, vai pitäisinkö sähköautoni kumminkin, vaikka en sitä varsinaisesti tarvitse.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 038
Sitten kun ei valtio enää saa tarpeeksi veroja kerättyä polttoaineista, niin ne otetaan sähköstä. Jostain ne puuttuvat rahat on otettava kuitenkin. Ei se tule olemaan mitään halpaa se sähköautoilu silloin. Toki nyt voi päästä halvalla, mutta ei perusduunarilla ole varaa ostella sähköautoja tällä hetkellä.
Sähköä ei voi verottaa niin paljoa että sillä olisi merkittävää vaikutusta sähköauton energiakustannuksiin, saati että valtio saisi sillä menetetyt polttaineverot kerättyä.
Sähköä ei voi verottaa sen mukaan mihin sitä (kotona) käytetään, tai voi, mutta jos veroa lyödään reilusti lisää niin ihmisillä ei ole varaa pitää talojaan lämpimänä ja sattuu sähköllä lämpenemään...
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
242
Kyllä nuo 120-200km ajomäärät päivässä on harvinaisia. Silloin epäilemättä sähköauto on kannattava.

Polttoaineen hinnat luultavasti normalisoituu kriisin jälkeen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Kannattaa huomata, että nämä on keskiarvoja. Mediaani, eli tyypillinen auton hinta ja ajomäärä lienevät selvästi pienemmät. Etenkin auton hinnassa kun ei oikeastaan alle tonnin pääse millään, mutta toiseen vain taivas on rajana. Vrt. vaikka palkkatilastoja, joissa mediaani on selvästi keskiarvoa pienempi.
Sitä kannattaako henkilön hankkia sähköautoa vai tonnin hintainen käsiin hajoava 30 vuotta vanha bensa-auto, vai ei autoa ollenkaan, eivät määrittele keskiarvot ja mediaanit, vaan kyseisen henkilön omat ajomäärät ja tarpeeet. Jos autolle on tarvetta vain kerran kk pikkumatkaa varten, sitten lienee ihan sama onko bensan tai dieselin hinta 1€ vai 10€ per litra.

Tuota laskuria käyttäen vaikuttaisi siltä että nykyisin maksaisin bensasta joka kk jopa yli 500€/kk, joten täytyy sanoa että minun tapauksessani kannatti ehdottomasti vaihtaa sähköautoon. Viime lokakuussa sentään onnistuin vielä saamaan haluamani uuden sähköauton 3 viikon toimitusajalla...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Sitten kun ei valtio enää saa tarpeeksi veroja kerättyä polttoaineista, niin ne otetaan sähköstä. Jostain ne puuttuvat rahat on otettava kuitenkin. Ei se tule olemaan mitään halpaa se sähköautoilu silloin. Toki nyt voi päästä halvalla, mutta ei perusduunarilla ole varaa ostella sähköautoja tällä hetkellä.
"Autosähköä" ei voi verottaa erikseen koska sähköautoja ladataan ihan samalla sähköllä kuin mitä vaikkapa jääkaappisi ja telkkarisi käyttää. Sähköautoa kun voi ladata myös tavallisesta schuko-pistorasiasta, jopa vaikka omalla aurinkoenergialla.

Jos jotain lisälaskua sähköautoilijoille halutaan, se tulisi jonkinlaisen kilometriveron muodossa. Helpoimmillaan siten että joka vuosi esim. katsastus tarkastaisi auton km-lukeman ja siitä muodostuisi vero, ja vaikeimmillaan Keskustan haluamalla tavalla, eli kaikkiin autoihin pakollinen GPS-seuranta ja sitten tietokoneet laskisivat että missäs sitä ollaan oikein ajeltu vuoden aikana ja paljonko siitä lystistä sinun pitäisi maksaa.

Tosin, tuskin polttomoottoriautojakaan vapautettaisiin tuosta km-verosta, joten polttisautoilijoille tuo lisälasku tulisi nykyisten korkeiden polttoaineverojen päälle, todennäköisesti. Ehkä käyttövoimaveroa saatettaisiin hieman laskea kompensoidakseen tuota, tai sitten ei, sellaista ihmettä kun harvoin nähdään että valtiovalta olisi valmis omasta tahdostaan laskemaan tai poistamaan mitään veroja, ellei taustalla ole vahvasti ideologiset syyt, esim. sähköautojen hankintatuen poisto (ja sitä ennen korotettiin polttoaineiden valmisteveroja ja jakeluvelvoitteita).

Se on vähän sama kuin työntekijä menisi ehdottamaan pomolleen palkanalennusta, eihän kukaan niin tee, eihän? En minä ainakaan!
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 822
niin kauan kun sähköautolla ei pääse samaa matkaa mitä keskimäärin polttoaineautolla yhdellä tankillisella se ei sovi kuin niille, jotka ei koskaan ajele pitkää matkaa. Miten sähköautolla voi ajella esim. mökille jos yli 200km matka ja pitäisi peräkärryä vetää, liian tarkalle vetää latauksen riittävyys. Tai miten lähdet työmatkalle joka on helposti joku 3 tuntia suuntaansa eli päivässä pitää ajaa 6 tuntia ja lisäksi hoitaa työtehtävät. Hyvä että näistä on joillekin vaihtoehto, harmillisesti itselle ei vielä käy. Lataushybridi varmaan voisi toimia. Saisi lähiajot vedettyä sähköllä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Kyllä nuo 120-200km ajomäärät päivässä on harvinaisia. Silloin epäilemättä sähköauto on kannattava.
Kyllä se monella tullee kannattavaksi jo pienemmilläkin ajomäärillä, tietenkin vaikuttaa sekin riittääkö (sähkö)autoksi pienempikokoinen alle 30000€ tai jopa alle 20000€ (Seat Mii) auto, vai onko pakko olla isompi perheauto jolloin on pakko pulittaa lähemmäs 50000€ ellei enenmmänkin (Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, VW ID.3 tai .4, Tesla Model 3 jotain jne).

Jokainen joutuu tekemään laskelman itse ja arvioimaan tunnearvonsakin, kannattaako vai ei. Minä katsoin että kannattaa, ja jos tämän 6 vuoden aikana (kun autolainaani maksan pois) tapahtuu jotain merkittävää muutosta ajotarpeissani, oletan että saan vielä myytyä auton poiskin. Veikkaan että juuri nyt saisin myytyä ihan ok hinnalla koska onhan siinä akkutakuuta vielä monia monia vuosia jäljellä, ja monet etsivät sähköautoja kissojen ja koirien kanssa, ja lisäksi monilla sähköautovalmistajilla on nyt vaikeuksia valmistaa niitä komponenttipulan takia.

Tulee myös huomata että olisi minulla ollut tarve ostaa uudempi auto joka tapauksessa. Arvioni on että "samantasoinen" bensa-auto olisi maksanut ehkä n. 20000€, joten sanotaan että "vastaavantasoisen" sähköauton osto toi minulle 10000€ lisälaskun, bensa-auton puolesta. Ei minulla mene kuin kaksi vuotta jos sitäkään kun olen polttoainekulusäästöillä kuitannut jo tuon 10000€ eron.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Et mistään tuohon hintaan, mutta toisaalta miksi tarvitset sähköautolta noita speksejä, varsinkaan tuota rangea, jos kerran työmatkasi on niin lyhyt että se sujuisi pyörälläkin? Pidä vaikka nykyinen iso Passattisi mutta pidä se parkissa (paitsi silloin kun sinun pitää oikeasti ajella niitä 500km ajoja), ja työajoja varten vaikka joku käytetty (tai miksei uusikin) Seat Mii tai Nissan Leaf, saa kyllä varmasti alle 20000€ (Leafia ei uutena kai).

Tai jos et halua pitää kahta autoa, osta sitten vaikka leveärenkainen sähköskootteri kuten Kontio Kruiser jolle saa talvirenkaatkin, joko nastoilla tai ilman.

Toisaalta, tietenkin, jos työmatkasi ovat lyhyitä ja vain satunnaisia... tuskin se polttoaineen hinnankorotus niin paljoa sinua kirpaisee? Sähköauto kannattaa lähinnä tyypeille jotka ajavat usein ja suht paljon koska siinä voi helposti säästää useita satasia kuussa vähentyneinä polttoainekuluina. Vähän ajavalle tuota etua ei muodostu.
Kahden auton omistamista tässä yrittää välttää - pihalla kun on kuitenkin pakettiautoa ja emännän kuorma-autoa (joista kumpikaan ei sovi 4 hengen koiraralouden ajoon kuin satunnaisesti sooloiluun - jos ovat juuri tarpeen vaatiessa tarjolla).

Toive tosiaan olisi saada työmatkat vähenemään siitä n.12 päivästä 4-5 päivään kuussa (toki kesällä työmatka kasvaa alle 10km:stä 60km suuntaansa jos kerran viikossa käy mökiltä töissä naamaa näyttämässä, sinnepäinkään ei julkiset kulje).

500+km matkoja tulee vuodessa ehkä 5-6kpl, joten niiden kannalta on ehkä jopa edullisempaa pitää tuota vanhaa A6:sta pihalla kuin vuokrailla autoa johon mahtuu 4-5 ihmistä, kamat ja koira. Niillekään reissuille julkiset eivät oikein toimi koska paikanpäälläkin täytyy päästä liikkeelle.

Kismittää koska mikä tahansa Golf-kokoluokkaa suurempi tonnin pommi voisi hoitaa nämä asiat (toki 4-vedot ja mukavat tehot olisi ”kiva” olla niin kuin nykyisessä), mutta hybridi tai sähkö-puolella hommaan vaaditaan 25+ tonnia heittämällä että edes etäisesti pääsisi samaan.

Eli tuntuu olevan huonoin mahdollinen aika historiassa koko jutulle (polttiksesta pois siirtymiseen). :p

Edit: pyörällä tosiaan kevät - kesä - syksy. Turun talvikunnossapito on niin perseestä että suosiolla vältän marras-helmi (ja tänävuonna maaliskuunkin). Toisaalta randomia yrittäjäpuolison kuskaustakaan pitkin poikin maakuntaa ei voi välttää niin joka päivä ei pyörä toimi senkään takia…
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Ei sähköautoilla ole muuta ongelmaa kuin hankintahinta. 50 KEUR saa kulumaan helposti aika mitäänsanomattomaan peruskulkineeseen. Itselleni ei niinkään käyttökulut kismitä, vaan hankintahinta. Oma ajosuorite on sen 20tkm vuodessa.
Hankintahinta ja auton ominaisuudet ylipäätään ja se miltä auto näyttää ovat tärkeimmät kriteerit. Ei se että onko siinä polttomoottori /hybridi /sähkö. Hevosvoimia on jokaisessa saatavilla.

Totta kai polttoaineen/sähkön hinta kismittää, mutta se on pientä verrattuna hankintahintaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
niin kauan kun sähköautolla ei pääse samaa matkaa mitä keskimäärin polttoaineautolla yhdellä tankillisella se ei sovi kuin niille, jotka ei koskaan ajele pitkää matkaa. Miten sähköautolla voi ajella esim. mökille jos yli 200km matka ja pitäisi peräkärryä vetää, liian tarkalle vetää latauksen riittävyys. Tai miten lähdet työmatkalle joka on helposti joku 3 tuntia suuntaansa eli päivässä pitää ajaa 6 tuntia ja lisäksi hoitaa työtehtävät. Hyvä että näistä on joillekin vaihtoehto, harmillisesti itselle ei vielä käy. Lataushybridi varmaan voisi toimia. Saisi lähiajot vedettyä sähköllä.
1. Pikalaturit on keksitty. Jos vaikuttaa siltä ettei sähkö riitä mökille tai minne menetkään (tai tulomatkalle kotiin), käväise pikalaturilla esim. 15-20 minuuttia latailemassa, siinä ajassa saat jo aika paljon ladattua normaalisti.

Sinullehan riittää se että sähköä riittää mökille asti, siellä voit rauhassa ladata autoa kunhan sieltä joku pistorasia löytyy. Jos ei niin sitten lataa tosiaan matkan aikana siltä pikalaturilta kotvanen.

2. Riippuen minne työmatkasi suuntautuu, ainakin taajamissa ja kaupungeissa on yhä enemmän vaihtoehtoja jättää auto asiointilataukseen. Monet työpaikat tarjoavat sellaista (minunkin työpaikallani voisit edes vähän latailla meillä asioidessasi, kyllä järjestyy), tai jos jätät auton jonnekin kauppakeskuksen parkkipaikalle tapaamisen ajaksi, niissäkin on yhä useammin iso rivi peruslatauspisteitä.

Minulla päivittäisiä (työ yms.) ajoja tulee 120-200km päivässä, ja hyvin on tällainen halvempikin sähköauto niihin riittänyt. Toki jos on pakko todellakin ajaa kiireessä 600km päivittäisiä työajoja ilman mitään taukoja vetäen kahta venetraileria, sitten joutuu vähän miettimään taipuuko mikä(än) sähköauto vielä sellaiseen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Totta kai polttoaineen/sähkön hinta kismittää, mutta se on pientä verrattuna hankintahintaan.
Harva maksaa sitä 30000-50000 sähköautosta käteisellä, vaan suurimmaksi osaksi tai jopa kokonaan autolainalla.

Sähköautolla maksan 6 vuoden ajan vähän päälle 400 euroa/kk lainanlyhennyksiä, bensa-autolla maksaisin jopa enemmän bensakuluista, myös sen 6 vuoden jälkeen.

Lisäksi vaakakupissa painaa se onko tarve vaihtaa autoa joka tapauksessa, jolloin tarkasteltavaksi tulee hintaero sähköauton ja vastaavan polttisauton välillä, eikä suinkaan sähköauton kokonaishinta. Esim. minä arvioin että sähköauton osto toi minulle hankintakulussa n. 10000€ lisälaskun (verrattuna siihen jos olisin ostanut samantasoisen bensa-auton), ei suinkaan 30000€ (=sähköautoni kokonaishinta).

En osaa ottaa kantaa noihin tunneasioihin, minulle auto on pääasiassa työkalu, vähän kuten pölynimuri tai astianpesukone. Se on jotain tarvetta varten. Ainoa "tunnepuoli" mikä sähköautooni liittyy on nörttimäinen viehtymys sähköauton tekniikan yksinkertaisuuteen (ei varsinaista vaihteistoa vaan yksi vaihde eteenpäin, sähkömoottori on pajon yksinkertaisempi ja huoltovapaampi rakenteeltaan kuin polttomoottori (ei tarvitse edes vaihdettavia moottoriöljyjä), ei monimutkaisia pakokaasun analysointihärdellejä ja säätösysteemeitä tai katalysaattoreita tai hiukkaskeräimiä, ei diesel-autojen talvisia "hehkutuksia" tai oikean diesel-laadun valintaa, jne.).

Kaikkein vähiten halusin hybridiä koska se on kaiketi kaikkein monimutkaisin tekniikaltaan: kaksi eri ajomoottoria ja voimalinjaa, kaksinkertaisesti vikaantuvaa ja rikkoutuvaa tekniikkaa, jne. Ei kiitos.

Mitä tulee maailmanpelastukseen, en juurikaan välitä autojen tai itsenikään hiilidioksipäästöistä, mutta se toki on kiva sähköautossa ettei siinä tule pakoputkesta mitään hiukkaspäästöjä mikä lienee mukavaa muille tielläkulkijoille. Tiepölyä se toki edelleen nostaa ilmaan keväisin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Edit: pyörällä tosiaan kevät - kesä - syksy. Turun talvikunnossapito on niin perseestä että suosiolla vältän marras-helmi (ja tänävuonna maaliskuunkin). Toisaalta randomia yrittäjäpuolison kuskaustakaan pitkin poikin maakuntaa ei voi välttää niin joka päivä ei pyörä toimi senkään takia…
Mielenkiinnolla odotan että jos saan sen Kontio Kruiser Super Hyper Long Range sähköskootterin hankittua, miten hyvin se taipuisi vaimon työajoihin, mahdollisesti jopa talvella. Julkisia hän yleensä käyttää mutta joskus hänen on pitänyt lähteä kotoa jo ennen klo 5 aamulla jolloin julkiset kusevat jopa pääkaupunkiseudulla, jolloin hänelle monesti voisi olla mukavampi mennä omalla kyydillä töihin kuin odotella bussinvaihtoa pimeässä kylmällä yli 20 minuuttia. Ajokorttia hänellä ei ole.

Siihen Kruiseriin kun ilmeisesti saa talvirenkaatkin, nastoilla tai ilman, ja renkaat muutenkin ovat aika leveät, joten ehkä sillä uskaltaisi lumessa ja jopa jäässä ajaa? Pyörätiellähän sillä saakin ajaa. Vaimon työmatka (pyörällä) olisi yhteensuuntaan n. 13 km eli 26km päivässä, en tiedä olisiko hänellä mahdollisuus ladata sähköskootterin akkuja töissä työpäivän aikana, ja ilman sitä miten tuo Kruiser sitten toimisi jossain -15 asteessa, puolittuisiko toimintamatka luvatusta (parhaimmillaan 80km) tms. Akut onneksi ovat irroitettavat joten ainakin hän saisi ne tarvittaessa sisään lämpimään työpäivän ajaksi...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
980
Ottamatta muuhun kantaa, niin nykynuoret ei kyllä mitään uusia sähköautoja ostele. Ei noilla vuokrafirmojen nollasoppareilla tai keikkahommilla mitään 30k€ lainoja oteta. Tässä vihreän siirtymisen aikana on unohdettu ne tosiasiat. Ollaan paskottu työvoimapoliittisilla päätöksillä tämäkin asia.
On niitä "nykynuoria" aika paljon muunkin kaltaisia kuin mainitsemasi tapaukset. Ja tärkeintähän on, että joku ne uudet autot ostaa. Kyllä ne hinnat autojen iän myötä halpenee.
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
192
Miten tämä viimeisimmän sivun keskustelu liittyy polttoaineiden hintaan? Takaisin aiheeseen, sähköautoista puhumiseen on omat ketjunsa...

Edit. Koskahan nuo pumppuhinnat lähtee laskuun kun tuo raakaöljyn hinta on kuitenkin tullut jo alaspäin tuonne noin 110$/barrel
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 822
1. Pikalaturit on keksitty. Jos vaikuttaa siltä ettei sähkö riitä mökille tai minne menetkään (tai tulomatkalle kotiin), käväise pikalaturilla esim. 15-20 minuuttia latailemassa, siinä ajassa saat jo aika paljon ladattua normaalisti.

Sinullehan riittää se että sähköä riittää mökille asti, siellä voit rauhassa ladata autoa kunhan sieltä joku pistorasia löytyy. Jos ei niin sitten lataa tosiaan matkan aikana siltä pikalaturilta kotvanen.

2. Riippuen minne työmatkasi suuntautuu, ainakin taajamissa ja kaupungeissa on yhä enemmän vaihtoehtoja jättää auto asiointilataukseen. Monet työpaikat tarjoavat sellaista (minunkin työpaikallani voisit edes vähän latailla meillä asioidessasi, kyllä järjestyy), tai jos jätät auton jonnekin kauppakeskuksen parkkipaikalle tapaamisen ajaksi, niissäkin on yhä useammin iso rivi peruslatauspisteitä.

Minulla päivittäisiä (työ yms.) ajoja tulee 120-200km päivässä, ja hyvin on tällainen halvempikin sähköauto niihin riittänyt. Toki jos on pakko todellakin ajaa kiireessä 600km päivittäisiä työajoja ilman mitään taukoja vetäen kahta venetraileria, sitten joutuu vähän miettimään taipuuko mikä(än) sähköauto vielä sellaiseen.
jeps kuten sanoin, itsellä tulee joskus epäinhimillisen pitkiä päivittäisiä matkoja joiden takia tuo sähköautot ovat nykymuodossaan liian rajoittavia. Mutta ovat kyllä kehittyneet niin nopeasti, että parin vuoden päästä voi olla jo ihan erimaata, odotan kovasti näitä VAG:n pienemmän luokan sähköautoja joita on lupailtu 20 000€ hintaluokkaan. Siitä se sitten alkaa muutos pois polttomoottoreista kun oikeasti saa samaan hintaan akkuautoja. Nopea tekniikan kehittyminen myös toisaalta pelottaa, näkisin, että yksityisleasing on järkivalinta sähköautoon koska jm-arvo voi kärsiä jos tekniikka ottaa harppauksia eteenpäin. Joku nyt 200km menevä Leaf voi 5 vuoden päästä olla yhtä haluttava kuin nyt olisi joku 90-luvun sähkökäyttöinen Subaru Domingo eli Elcat...

Polttoaineen hintoihin liittyen, onko olemassa jotain nykyaikaisempaa vertailusovellusta polttoaineen hintoihin mitä tuo tankkaus.com ? Voi kun joku ketju antaisi suoraan sen datan ja sovelluksesta näkisi pumppuhinnat..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
980
Polttoaineen hintoihin liittyen, onko olemassa jotain nykyaikaisempaa vertailusovellusta polttoaineen hintoihin mitä tuo tankkaus.com ? Voi kun joku ketju antaisi suoraan sen datan ja sovelluksesta näkisi pumppuhinnat..
Tankille mobiilisovellus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 707
Samaan aikaan ruotsissa:



Lyhyellä aikavälillä hallitus haluaa alentaa diesel- ja bensiiniveroa väliaikaisesti 1,3 kruunulla 1. kesäkuuta ja 31. lokakuuta välisenä aikana. Poistettu vero vastaa 3,7 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 350 miljoonaa euroa.
Lisäksi jokainen auton omistaja saa vähintään 1000 kruunun korvauksen. Korvaus on yhteensä noin 4 miljardia Ruotsin kruunua, eli noin 380 miljoonaa euroa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 027
Ei kannata valittaa että bensa/diesel maksaa jos auto muutenkin vie kymmentä litraa sataselle. Se on kallista silloinkin vaikka hinta olisi sen 1,5€/litra. Auton vaihto pienempiruokaiseen, ajot minimiin, käyttää kauppareissut tehokkaasti, ajaa taloudellisesti. Jos nuo eivät riitä niin olisiko muussa rahankäytössä miettimisen varaa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Ei kannata valittaa että bensa/diesel maksaa jos auto muutenkin vie kymmentä litraa sataselle. Se on kallista silloinkin vaikka hinta olisi sen 1,5€/litra. Auton vaihto pienempiruokaiseen, ajot minimiin, käyttää kauppareissut tehokkaasti, ajaa taloudellisesti. Jos nuo eivät riitä niin olisiko muussa rahankäytössä miettimisen varaa?
Eli tämä polttoaineitten hinnannousu on sinun mielestä ihan ok ilmeisesti? Kyllä joo, mulla on syömäri auto, ja ihan oma vika. Vaan yhtälaisiin mulla kyllä vituttas tankata sitä edellistä alta 6l/100km syövää kulkinettaki. Erikoinen ajattelutapa on tuo, mutta siihen kait täysi oikeus jokaisella. Myös siihen valittamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Eli tämä polttoaineitten hinnannousu on sinun mielestä ihan ok ilmeisesti? Kyllä joo, mulla on syömäri auto, ja ihan oma vika. Vaan yhtälaisiin mulla kyllä vituttas tankata sitä edellistä alta 6l/100km syövää kulkinettaki. Erikoinen ajattelutapa on tuo, mutta siihen kait täysi oikeus jokaisella. Myös siihen valittamiseen.
Mulla on 170hv diesel toisena autona (toinen 190hv bensa), niin pätkäajossa tuo dieselkin syö polttoainetta aika paljon. Matka-ajossa muka kuluttaa 5.1, mutta pätkäajossa tuon saa melkein tuplata, kun ajaa vain muutaman kilometrin.

Eihän ne kulut vielä kovin suuret silti ole, kun ajaa vaan pakolliset ajot. Mutta kyllä täytyy vähän karsia turhia ajoja pois.

Tankille sovellus näyttää noin 2.2€/L dieselin hintaa, mutta perinteisesti aina keskiviikkoisin hinta nousee.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 027
Eli tämä polttoaineitten hinnannousu on sinun mielestä ihan ok ilmeisesti? Kyllä joo, mulla on syömäri auto, ja ihan oma vika. Vaan yhtälaisiin mulla kyllä vituttas tankata sitä edellistä alta 6l/100km syövää kulkinettaki. Erikoinen ajattelutapa on tuo, mutta siihen kait täysi oikeus jokaisella. Myös siihen valittamiseen.
Eipä mua sinänsä vituta vaikka autoni vie sen 6l/100km. Tosin omaa elämääni helpottaa kun palkkaan lisätään vyöhykeraha per päivä mitä ei kovin monella alalla ole. Töissä on silti käytävä ja vielä se tuntuu olevan kannattavaa. Kannattaa laskea niitä kuluja ja katsoa paljonko polttoaineen hinnannousu oikeasti vaikuttaa kuukausitasolla, ei välttämättä ole niin dramaattista mitä annetaan ymmärtää ja kun katsoo niitä tauluja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
886
Eipä mua sinänsä vituta vaikka autoni vie sen 6l/100km. Tosin omaa elämääni helpottaa kun palkkaan lisätään vyöhykeraha per päivä mitä ei kovin monella alalla ole. Töissä on silti käytävä ja vielä se tuntuu olevan kannattavaa. Kannattaa laskea niitä kuluja ja katsoa paljonko polttoaineen hinnannousu oikeasti vaikuttaa kuukausitasolla, ei välttämättä ole niin dramaattista mitä annetaan ymmärtää ja kun katsoo niitä tauluja.
Kyllä se on juuri niin dramaattista kuin olla ja voi. Täällä on kuljetusyrityksiä kaatumassa, kun ei vaan yksinkertaisesti kannata lähteä ajoon. Yksityisiä ihmisiä ketkä käy pitkässä matkassa töissä(näitä on paljon), ovat aivan konkurssin partaalla.

Jos ei muutoksia polttoaineen hintaan saada, edessä tulee olemaan todella kovat ajat. Kovat ne toki tulee muutenkin olemaan Ukrainan sodan talousvaikutuksien takia.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 160
Sitä kannattaako henkilön hankkia sähköautoa vai tonnin hintainen käsiin hajoava 30 vuotta vanha bensa-auto, vai ei autoa ollenkaan, eivät määrittele keskiarvot ja mediaanit, vaan kyseisen henkilön omat ajomäärät ja tarpeeet. Jos autolle on tarvetta vain kerran kk pikkumatkaa varten, sitten lienee ihan sama onko bensan tai dieselin hinta 1€ vai 10€ per litra.
Tottakai, en tässä muuta ole väittänytkään. Jos on vaikka työmatkaa ajettavana päivässä 100km ja muuta ajoa tonni kuussa ja kotilatausmahdollisuus eikä ole ihan persaukinen, niin sähköauto alkaa olemaan aika hyvä vaihtoehto. Mutta tosiaan sähköautokeskustelulle oma ketjunsa.

Samaan aikaan ruotsissa:

No niin, taitaa siellä olla bensa jo melkein yhtä kallista kuin täällä. Toki absoluuttisesti ja ostovoimakorjattuna paljon halvempaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 027
Kyllä se on juuri niin dramaattista kuin olla ja voi. Täällä on kuljetusyrityksiä kaatumassa, kun ei vaan yksinkertaisesti kannata lähteä ajoon. Yksityisiä ihmisiä ketkä käy pitkässä matkassa töissä(näitä on paljon), ovat aivan konkurssin partaalla.

Jos ei muutoksia polttoaineen hintaan saada, edessä tulee olemaan todella kovat ajat. Kovat ne toki tulee muutenkin olemaan Ukrainan sodan talousvaikutuksien takia.
No se on tosi että kuljetusyritykset ovat kusessa ja se heijastuu suoraan kaupoissa hintoihin. Mikä on mielestäsi pitkä matka töihin? Itsellä on 42km per suunta, eli 84km tulee työajoa päivässä, enkä ole pulassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
886
No se on tosi että kuljetusyritykset ovat kusessa ja se heijastuu suoraan kaupoissa hintoihin. Mikä on mielestäsi pitkä matka töihin? Itsellä on 42km per suunta, eli 84km tulee työajoa päivässä, enkä ole pulassa.
Kyllähän tuokin on jo aika pitkä matka, mutta ei varmaan vaikuta kaikkiin samanlailla. Riippuu ihan tulotasosta ja löytyykö esim lapsia ja asuntolainaa yms. Perusduunaria mikä hankkii 2000-2500€ käteen ei varmasti paljon hymyilytä.

Kyllä tässä vielä moni tulee ihmeissään olemaan, ja polttoaineen hinnan huippua tuskin ollaan vielä nähty.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 027
Kyllähän tuokin on jo aika pitkä matka, mutta ei varmaan vaikuta kaikkiin samanlailla. Riippuu ihan tulotasosta ja löytyykö esim lapsia ja asuntolainaa yms. Perusduunaria mikä hankkii 2000-2500€ käteen ei varmasti paljon hymyilytä.

Kyllä tässä vielä moni tulee ihmeissään olemaan, ja polttoaineen hinnan huippua tuskin ollaan vielä nähty.
Minä olen perusduunari jolla n. 2000€ käteen/kk ei hymyilytä tietenkään mutta aika neutraali olen asian suhteen. Asuntolainaakin ja ensimmäinen uusi auto rahoituksella. Kiitän tästä mahdollisuudesta pieniä asumiskustannuksia mitä tässä rivarissa on. Onko tällä foorumilla tosissaan vain "insinöörejä" jotka saavat sen 5000€/kk mitä olen ymmärtänyt lukiessani?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Eipä mua sinänsä vituta vaikka autoni vie sen 6l/100km. Tosin omaa elämääni helpottaa kun palkkaan lisätään vyöhykeraha per päivä mitä ei kovin monella alalla ole. Töissä on silti käytävä ja vielä se tuntuu olevan kannattavaa. Kannattaa laskea niitä kuluja ja katsoa paljonko polttoaineen hinnannousu oikeasti vaikuttaa kuukausitasolla, ei välttämättä ole niin dramaattista mitä annetaan ymmärtää ja kun katsoo niitä tauluja.
Joo, exeliä on käytetty kyllä. Ja kyllä se on dramaattista minun mielestä jos palkasta (käteen jäävästä) alkaa kolmasosa mennä töissä kulkemiseen. Toki, niinku sanottu jo ennemin että omia valintoja (eli auto, asuinpaikan vaihto ei auta mitään). Ei siinä, en ole ainakaan just nyt autoa vaihtamassa, pitää vain sopeuttaa sieltä mistä vara on (eli vähemmän säästöön ja yleiseen kulutukseen, ja varsinki jälkimmäinen on hyvä suunta näin Suomen kannalta...). Suurempi huoli mulla on noista kuljetusyrittäjistä. Soitappa vaikka paikalliselle tukkiautoyrittäjälle ja kerro hälle että tämä ei ole dramaattinen muutos?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 027
Joo, exeliä on käytetty kyllä. Ja kyllä se on dramaattista minun mielestä jos palkasta (käteen jäävästä) alkaa kolmasosa mennä töissä kulkemiseen. Toki, niinku sanottu jo ennemin että omia valintoja (eli auto, asuinpaikan vaihto ei auta mitään). Ei siinä, en ole ainakaan just nyt autoa vaihtamassa, pitää vain sopeuttaa sieltä mistä vara on (eli vähemmän säästöön ja yleiseen kulutukseen, ja varsinki jälkimmäinen on hyvä suunta näin Suomen kannalta...). Suurempi huoli mulla on noista kuljetusyrittäjistä. Soitappa vaikka paikalliselle tukkiautoyrittäjälle ja kerro hälle että tämä ei ole dramaattinen muutos?
No he ovat ahdingossa, se on selvää. Mielestäni meidän hallitus voisi myös katsoa peiliin, tuntuu että tässä maassa kaikki johtajat ovat vain ihan älyttömän ahneita.
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
192
Eipä mua sinänsä vituta vaikka autoni vie sen 6l/100km. Tosin omaa elämääni helpottaa kun palkkaan lisätään vyöhykeraha per päivä mitä ei kovin monella alalla ole. Töissä on silti käytävä ja vielä se tuntuu olevan kannattavaa. Kannattaa laskea niitä kuluja ja katsoa paljonko polttoaineen hinnannousu oikeasti vaikuttaa kuukausitasolla, ei välttämättä ole niin dramaattista mitä annetaan ymmärtää ja kun katsoo niitä tauluja.

Toi meikäläisen kippo vie sen noin 6.5l/100km dieseliä ja ajoja tulee vähän reipas 2500km kuukaudessa. Kyllähän se nyt vähän ottaa päähän, että esim vuosi sitten diesel oli jotain ~1,4€/l jolloin tankillinen maksoi 90€. Nyt se tankillinen maksaakin halvimmillaankin jo ~135€. Noita tankillisia kun tarvitsee vajaa kolme kuukaudessa laitella tuonne tankkiin niin kyllähän tuossa reilut 100€ per kuukausi menee vaan polttoainekuluina tililtä enemmän mitä vuosi sitten. Samalla palkka nousee max sen indeksikorotuksen verran joka nyt ei kompensoi käytännössä mitään. Mä henkilökohtasesti keksisin kyllä tolle reilulle 100€ parempaakin käyttöä kuin laittaa sen tankkiin, mutta kukin toki tyylillään. Se on mulla pois muusta kulutuksesta, jolla esim ennen pystyi tukemaan kotimaisia pienyrittäjiä mutta enää ei rahat sellaiseen oikein riitä. Asuntolaina ja muksunkin ruuat + omat tottakai kun pitää jostain maksella.

Itse oon sitä mieltä, että Suomen ei edes tarviis tehä oikeestaan muuta kuin tiputtaa se jakeluvelvoite sinne EUn vaatimaan 14%. Sillä todennäköisesti saataisiin noin 30-40snt halvemmat litrahinnat jotka jo ainakin omasta mielestä olisivat ihan kohtuulliset.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Itse oon sitä mieltä, että Suomen ei edes tarviis tehä oikeestaan muuta kuin tiputtaa se jakeluvelvoite sinne EUn vaatimaan 14%. Sillä todennäköisesti saataisiin noin 30-40snt halvemmat litrahinnat jotka jo ainakin omasta mielestä olisivat ihan kohtuulliset.
Jep, asiaa koko viesti mutta tuo lainattu pätkä olis varmaan jees. Ainoa vain että kuin äkkiä tuommonen saadaan aikaseksi näin vihersiirtymän aikana?

Edelleen samaa asiaa jankkaan, eli kuljetukseen perustuvat yritykset on ns. kusessa. Mutta jos alkaa miettiä vaikka pienituloisia töissäkäyviä...ei ole varmasti oikein raposet oltavat jos sillä pienellä palkalla joutuu vaikka sitä kirottua autoa pitämään. Se tuommonen euro/litra-korotus muuten tuntuu siinä elämisessä. Helposti menee töissäkäynnin kannattavuus miinuksen puolelle :(
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 334
Jos meinaa sähköautoa laittaa niin kannattaa toimia heti. Esimerkiksi nikkeli noussut jotain 250% kuukaudessa, pelkästään tämän on pakko näkyä uuden auton hinnassa jossain vaiheessa. Lisäksi tämä ei ole ainoa raaka-aine joka on noussut sod…öö erikoisoperaation seurauksena.

Km-korvaukset ja verotuksessa vähennettävät matkakulut todennäköisesti nousevat mutta tosiaan tuon jakeluvelvoitteen lasku olisi hyvä työkalu. Jos työ vaatii paikalla oloa fyysisesti niin mun mielestä nyt on hyvä syy pyytää lisää palkkaa. Indeksikorotukset eivät tässä paljon lämmitä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Samaan aikaan ruotsissa:
Suomessa puheet veron laskusta jämähtivät siihen että sen hyödyn saisivat sitten myös rikkaat autonkäyttäjät, ja siksi veroale ei voi tulla missään tapauksessa kysymykseen. Varmaan jos maitolitra tai vessapaperi uhkaisi halventua, sekin estettäisiin etteivät vaan rikkaatkin saa ostettua halvempaa maitoa tai vessapaperia.

Jostain syystä Ruotsissa ja monessa muussa maassa ei ole ollut tarvetta takertua tuollaisiin luokkataistelulillukanvarsiin, yllättävää kyllä.

Ehkä se sitten pitää paikkansa että suomalaiset ovat kateellisempaa kansaa kuin mikään muu konsanaan. Tässä meinaa tulla ihan kateelliseksi kun miettii miten vähän kateutta Ruotsissakin on!
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 936
Viestejä
4 206 970
Jäsenet
70 997
Uusin jäsen
Raadottaja

Hinta.fi

Ylös Bottom