Jos suomalaisen auto maksaa keskimäärin pari tonnia ja ajomäärä n. 10tkm vuodessa kiitos etätöiden , niin ei ne sähköauton kokonaiskustannukset tule millään halvemmaksi.
Ei kaikissa tilanteissa, mutta monesti se kannattaa, henkilöille jotka joutuvat ajamaan paljon.
Otan itseni esimerkiksi. Minulla tulee nykyisin työajoja n. 120km päivässä, joskus sen päälle muitakin ajoja (esim. vaimo keksii että minun pitää hänen sivubisneksiensä takia käydä parissa paikassa työmatkalla tai työpäivän jälkeen), sanotaan että max 200km arkipäivinä ajoja. On toki välillä etätöitäkin, mutta työn luonteesta johtuen vain rajoitetusti, pääasiassa olen toimistolla.
Viime syksynä minulla vielä oli suht pieniruokainen bensa-Toyota, josta olin alle vuoden ikäisenä käytettynä maksanut aikoinaan n. 20000 euroa (13 vuotta sitten). Viime vuonna bensaan minulla meni karkeasti arvioiden vähän yli 300 euroa kuussa. Nykyhinnoilla varmaan päälle 400 euroa ellei enemmänkin, veikkaan.
Autoni oli yli 13 vuotta vanha ja vaikka olin sen luotettavuuteen tyytyväinen, alkoi siihen tulla yhä enemmän kallliitakin remontteja, viimeksi siitä rikkoutui laturi ja jouduin vaihtamaan sen ja akun viime vuonna. Ilman lasivakuutusta siitä halkesi viime vuonna tuulilasi, ja lisäksi sekä talvi- että kesärenkaat alkoivat olla jo sakkorenkaita joten nekin pitäisi ostaa uusiksi, joten päätin että nyt jos koskaan on paras hetki vaihtaa uudempaan autoon, tai vaihtoehtoisesti käyttää aika paljon rahaa auton saamiseksi taas ajokelpoiseksi, jatkaa mittavia bensalaskuja, ja jännittää kuinka kauan auto vielä kestää ilman kalliita remontteja. Lisäksi se alkoi olla ruma kuin synti koska sen maalin kiiltävä lakkapinta oli alkanut hilseillä monilta kohdin pois, laikukas auto
Kun taloyhtiön parkkipaikalleni varmistui hidaslatausmahdollisuus, päätin uskaltaa ostaa sähköauton, kunhan sopiva löytyisi suht pienellä toimitusajalla. 3 viikon toimitusajalla sain uuden Renault Zoen (WLTP range 395km), en nyt muista tarkkaa hintaa mutta kaksien renkaiden kanssa hinta jäi alennuksineen jonkin verran alle 30000 euroa. kai se jotain 28000 ja 30000 euron välillä oli (menee sekaisin kun välillä hinnat mainittiin hankintatuen kanssa ja ilman, välillä autoveron kanssa ja ilman (koska juuri silloin sähköautojen hankintavero oli poistumassa ja sain auton ilman sitä)).
Autokauppa olisi tarjonnut pikku fiksausta tarvitsevasta ex-autostani vain tonnin, joten päätin myydä sen itse, jolloin sain siitä 2300 euroa. Olisin ehkä saanut vähän enemmänkin mutta päätin myydä nopeasti.
Olin valmis maksamaan uudesta sähköautostani 8000-10000 euroa käsirahaa (sisältäen yllämainitus 2300 euroa) ja loput lainalla, mutta kun kuulin että lainakorko on 0%, päätin ottaa koko auton hinnan kuuden vuoden lainalla.
Nyt maksan lainanlyhennyksiä joka kk vähän päälle 400 euroa kuussa... joka on pitkälti sama jota maksaisin vanhalla autollani bensakuluja. Toki siihen päälle tulee sähkölatauksen kulut, mutta ne ovat vain murto-osa bensakuluistani, varsinkin kun pystyy latailemaan hieman myös töissä, ja vaikkapa Lidlin ilmaisilla latauspaikoilla ruokaostosten yhteydessä. Ei se kotilatauskaan paljoa onneksi maksa.
En tiedä miten sinä tuon laskisit, mutta kyllä minä olen päätynyt siihen että minun kannattaa maksaa 6 vuoden ajan autolainan lyhennyksiä 400€/kk uusi auto alla, sen sijaan että olisin maksanut saman tai ehkä enemmänkin bensakuluina vanhalla mahdollisesti hajoavalla bensa-autollani.
JOS puolestaan kävisi niin että ajotarpeeni vähenisivät, esim. joutuisin pitkäaikaistyöttömäksi tai muuttaisin työpaikalle joka on lähellä minua, ja muutenkin näkisin etten enää tarvitse autoa, sitten miettisin uudestaan mitä tekisin: myisinkö sähköautoni pois, vaihtaisinko sen 1000 euron ruosteiseen 20-vuotta vanhaan bensa-autoon pikkuajoja varten, vai pitäisinkö sähköautoni kumminkin, vaikka en sitä varsinaisesti tarvitse.