Polttoaineen hinta

Juu, olen tietoinen. Kuten myös siitä, että kansan muisti on erittäin lyhyt. Vastareaktio on uskoakseni aika vääjämätön, eikä nyt pelkästään tähän polttoainekysymykseen.

Näinkin taitaa olla. Tosin taloudelliset realiteetit sitovat myös tulevaa hallitusta ja on vähän vaikea uskoa, että mitään suoraa helposta tähän päivään mennessä sovituista asioista on luvassa. Ammattidiesel on ehkä ihan mahdollinen ja joku pieni muodollinen porkkana työmatkojen verovähennyksen määriin.
 
Mitenköhän noiden fossiilisten polttoaineiden hintojen kanssa "lopulta" käy, sanotaan nyt vaikka 20-30v tähtäimellä? Tuossa kohtaa uusien ICE autojen myynti on lopetettu, mutta mitenkäs veneet, moottorikelkat ja kaikki mahdolliset työkoneet yms? Vene varsinkin on aika haastavan tuntuinen sähköistää. Vaikka unohdettaisiin laitteen hankintahinta niin latausinfran rakennus veden äärelle on aikamoinen haaste, akut painaa ja veneillessä painosta on vielä autoa enemmän haittaa. Jos bensa maksaa vaikka 15€/L (nykyrahassa siis, inflaatio tietty päälle) niin saa olla aikamoinen massipäällikkö jotta pystyy perustelemaan veneilyä itselleen.
Troolarit ja isot huviveneet joilla etelä Suomessa kotipaikaikat, tankataan venäläisestä lautasta merellä jo nyt.
 
Taitaa ensi kesänä olla veneen kaasukahva visusti siinä asennossa että 4000rpm ei ylity :itku: Pitää ehkä päivittää nelilapaiseen potkuriin...Ja varmaan kalareissut vähenee muutenkin. Kaiken kukkuraksi melkein kannattaa tankata 98E kun etanoli vesiliikenteessä ei ole paras mahdollinen idea vaikka koneen manuaali lupaa että 10% voi käyttää.

Kuulin tutuilta että ammattiliikennepuolella alkaa tilanne olemaan aika tuskainen. Ainakin maansiirtopuolella yms. raskaassa liikenteessä missä on paljon muutaman kuormurin yrittäjiä. Olemattomat katteet jo ennenstään ja nyt tehdään tappiota. Hinnoitteluvoima kun on nolla kun ajetaan jollain sopimustaksoilla. Usein kuulemma työntekijöitä vähennetty ja isäntä ajelee itse sen mitä kerkeää. Luonnollisesti maksaa itselleen lähinnä ruokapalkkaa puhumattakaan mistään oikeasta palkasta tai eläkesäästämisestä...
 
Taitaa ensi kesänä olla veneen kaasukahva visusti siinä asennossa että 4000rpm ei ylity :itku: Pitää ehkä päivittää nelilapaiseen potkuriin...Ja varmaan kalareissut vähenee muutenkin. Kaiken kukkuraksi melkein kannattaa tankata 98E kun etanoli vesiliikenteessä ei ole paras mahdollinen idea vaikka koneen manuaali lupaa että 10% voi käyttää.

Kuulin tutuilta että ammattiliikennepuolella alkaa tilanne olemaan aika tuskainen. Ainakin maansiirtopuolella yms. raskaassa liikenteessä missä on paljon muutaman kuormurin yrittäjiä. Olemattomat katteet jo ennenstään ja nyt tehdään tappiota. Hinnoitteluvoima kun on nolla kun ajetaan jollain sopimustaksoilla. Usein kuulemma työntekijöitä vähennetty ja isäntä ajelee itse sen mitä kerkeää. Luonnollisesti maksaa itselleen lähinnä ruokapalkkaa puhumattakaan mistään oikeasta palkasta tai eläkesäästämisestä...

Sitähän se on, ei nykyiset päättäjät sitä viherkiimassaan ymmärrä.
 
Esim Lassila ja Tikanonjalla menee yli miljoona litraa dieseliä vuodesssa, joten kyllä tälläiselle firmalle kuluerä alkaa olla jo melkoinen. Hintoihin tämä siirtyy, tämä hinnan nousu lopulta, että eipä tästä mitään hyötyä ole. Inflaatio kasvaa ja lopulta kuluttaja sen maksaa muodossa tai toisessa.
 
Tosin taloudelliset realiteetit sitovat myös tulevaa hallitusta ja on vähän vaikea uskoa, että mitään suoraa helposta tähän päivään mennessä sovituista asioista on luvassa.
Realiteetit ovat toki sellaiset, että tuskin mitään helpotusta tähän saakka toteutetusta on luvassa. Kyllähän se kansantaloudellisestikin kannattaisi, mutta asenne ja ylpeys ei anna periksi. Huononnuksia ei tässä maassa noin vaan peruta, vaikka muualla voidaan alentaa talouskriisin takia mm. polttoaineveroa.

Realiteetit ovat myös sellaiset, että tähän päivään mennessä sovittujen asioiden noudattaminen johtaa maan perikatoon ja on kansallinen itsemurha. Utopistinen sekoitevelvoite ei mitenkään voi toimia, vaan ihmisten on päästävä töihin myös vuonna 2030. Maassa, jossa monen nettotulosta menee puolet asumiseen, ei voi mennä toinen puoli nettotulosta bensaan.
 
Mitenköhän noiden fossiilisten polttoaineiden hintojen kanssa "lopulta" käy, sanotaan nyt vaikka 20-30v tähtäimellä?
...
Jos bensa maksaa vaikka 15€/L (nykyrahassa siis, inflaatio tietty päälle) niin saa olla aikamoinen massipäällikkö jotta pystyy perustelemaan veneilyä itselleen.
Synteettiset polttoaineet (tunnetaan myös nimityksillä P2X ja sähköpolttoaine), maksaa nykytekniikalla 7€/L, eli se on polttoaineiden hintakatto.

Vetyelektrolyysi ja siitä polttoaineen syntetisointi hiilidioksiidista on tietenkin vasta alkutekijöissä. Asiantuntijat arvoivat että tulevaisuudessa suuren mittakaavan tuotannossa P2X polttoaineet voisivat maksaa ~2035 kuluttajalle sen 2-3€/L. Nämä ei ole enää mitenkään mahdottomia hintoja, mutta ensiksi pitäisi tosiaan saada sitä tuotantoa skaalattua. Kuinka alas se synteettisen polttoaineen hinta todellisuudessa saadaan lopulta jää kuitenkin nähtäväksi - minusta niihin ennustuksiin on upotetty vähän liikaa toive-ajattelua esim uusiutuvan sähkön hinnan laskusta.
 
Miten hyvin Leafiin mahtuu kaksi turvaistuinta takapenkille selkä menosuuntaan (muksu hieman alle 4v) ja itse 180 cm pituutta?

Se mikä toimii itselle, ei toimi kaikille. Tarpeita on niin erilaisia.

Ei tuokaan matkakuluvähennyksen korotus auta tippaakaan niitä ihmisiä, jotka eivät voi mennä bussilla töihin. Jos matkalla täytyy viedä lapset päivähoitoon ja koko homman bussilla toteuttaminen aiheuttaisi sen, että 8h työpäivästä ehtisi tehdä sen 4h (koska bussien odotteluun menisi edestakaisella matkalla tunteja), niin käytätkö oikeasti bussia vai omaa autoa (josta et saa km-korvausta, koska julkisillakin pääsee)?
 
Viimeksi muokattu:
Miten hyvin Leafiin mahtuu kaksi turvaistuinta takapenkille selkä menosuuntaan (muksu alle 4v) ja itse 180 cm pituutta?

Meillä on lastenistuin toisella vielä ja hyvin mahtuu, 0 ongelmaa. Just työnsin eilen illalla omat ja lasten sukset takaluukusta sisään valmiiksi lämmitettyyn autoon kun tulimme jokatorstaiselta hiihtosessiolta ja mietin että on tuo hyvä auto. 43tkm ja säästöä vs ~8l/100km 95E biiliin ~5000€ energiakuluissa 2v aikana. Auton arvo laskenut tuona aikana 1500-2000€.


Tarpeita on monia.
 
Meillä on lastenistuin toisella vielä ja hyvin mahtuu, 0 ongelmaa. Just työnsin eilen illalla omat ja lasten sukset takaluukusta sisään valmiiksi lämmitettyyn autoon kun tulimme jokatorstaiselta hiihtosessiolta ja mietin että on tuo hyvä auto. 43tkm ja säästöä vs ~8l/100km 95E biiliin ~5000€ energiakuluissa 2v aikana. Auton arvo laskenut tuona aikana 1500-2000€.


Tarpeita on monia.

Menee jo vähän ot, mutta minkäsmoinen ajettavuus on tuollaisessa nissanin kipossa? Entäs akkutakuu?
 
Menee jo vähän ot, mutta minkäsmoinen ajettavuus on tuollaisessa nissanin kipossa? Entäs akkutakuu?
Motariajoa suurimmaksi osaksi, ihan ok tuolla on ajaa. Näppärästi kulkee, range ainoa asia joka saisi olla isompi mutta riittää tällä hetkellä. Akkutakuu on loppunut jo mutta nissaneissa on aika lineaarisesti vanhenevat akut, mitä tilastoista on nähnyt jotta ei siitä isompaa huolta.
 
Ei, mutta siinä on huomioitu paljon muita muuttujia kuin pelkkä yksikköhinta, josta on meuhkattu.
Tuohan on täyttä sontaa: ensinnäkin vertailu autojen kulutuksesta on kuvitelmaa. Omalla kohdalla esimerkiksi auton kulutus on pysynyt samoissa lukemissa +-0,5l, mikä mahtuu pelkästään vaihtelun sisään. Palkkakehityksen ollessa indeksikorotusten varassa. Mikään muu ole ottanut hittiä, kuin ostovoima.
 
Tuohan on täyttä sontaa: ensinnäkin vertailu autojen kulutuksesta on kuvitelmaa. Omalla kohdalla esimerkiksi auton kulutus on pysynyt samoissa lukemissa +-0,5l, mikä mahtuu pelkästään vaihtelun sisään. Palkkakehityksen ollessa indeksikorotusten varassa. Mikään muu ole ottanut hittiä, kuin ostovoima.

Historiallinen keskikulutuksen vertailu on turhaa, koska sun auto on aina kuluttanut saman verran? Tämähän on jo aika merkittävä tilastollinen havainto.
 
Historiallinen keskikulutuksen vertailu on turhaa, koska sun auto on aina kuluttanut saman verran? Tämähän on jo aika merkittävä tilastollinen havainto.

Auto jolla ajelin vuonna 2006 kulutti 4,5 litraa dieseliä sadalle kilometrille ja diesel maksoi euron litralta. Nykyinen auto vie 6 litraa dieseliä ja dieselin hinta lähes tuplaantunut, puhumattakaan sitten käyttövoimaveroista yms.

Kas kun ei Osmolle kelvannut tällainen esimerkki. Mutta saahan noilla raflaafia otsikoita kun vuodelta 2006 otetaan keskiarvoa nostattamaan hummerit ja ferrarit jotka seisovat talleissa 99% ajastaan, ja vastaavasti nyt sitten lasketaan keskikulutukset hybridien mukaan joille ilmoitetaan jotain 0.3l/100km tuloksia.

Todellinen kulutusero jossain 10-20 tuhatta maksavassa perhefarmarissa ei ole edes litraakaan jos vertaa vuonna 2006 käytössä ollutta kalustoa (vuosien 2000-2006 välillä valmistettuja) ja vastaavasti nyt valmistettuja saman segmentin/kokoluokan autoja.
 
Auto jolla ajelin vuonna 2006 kulutti 4,5 litraa dieseliä sadalle kilometrille ja diesel maksoi euron litralta. Nykyinen auto vie 6 litraa dieseliä ja dieselin hinta lähes tuplaantunut, puhumattakaan sitten käyttövoimaveroista yms.

Kas kun ei Osmolle kelvannut tällainen esimerkki. Mutta saahan noilla raflaafia otsikoita kun vuodelta 2006 otetaan keskiarvoa nostattamaan hummerit ja ferrarit jotka seisovat talleissa 99% ajastaan, ja vastaavasti nyt sitten lasketaan keskikulutukset hybridien mukaan joille ilmoitetaan jotain 0.3l/100km tuloksia.

Yksittäisten autojen kulutusten vertailu on silti ihan turhaa. Joku Nokia-pamppu sai varmaan parempaa palkkaa vuonna 2006 kuin tänä päivänä, mutta isossa skaalassa kuva on selkeä.

Se muutama ferrari ja hummeri ei tuossa tilastossa näy edes kymmenyksissä.
 
Yksittäisten autojen kulutusten vertailu on silti ihan turhaa. Joku Nokia-pamppu sai varmaan parempaa palkkaa vuonna 2006 kuin tänä päivänä, mutta isossa skaalassa kuva on selkeä.

Se muutama ferrari ja hummeri ei tuossa tilastossa näy edes kymmenyksissä.


Kiitos muuten myös osmolle kun ei paljastanut lähteitään mistä nuo numerot kaivoi. Eipä siinä toki kauheasti aikaa mennyt kun löysi sen artikkelin mihin tuossa viitattiin: Bensiini-autojen kulutus pudonnut 20 prosenttia, tutki iso leasingautoyhtiö

Kas kun tuo taikasana "leasing" jäi myös osmolta mainitsematta alkup. artikkelissa. Porukkahan tunnetusti osteli niitä 1.4 litraisia a-segmentin ecoboosteja vuonna 2006 liisauspeleiksi, eikä painotus ollut ollenkaan tuolla liisauspelejä harrastavan parempituloisen väen keskuudessa noilla isommilla C/D segmentin autoilla joissa litratilavuudet tuplasti tai triplasti sitä mitä tavallinen kansa osti omilla rahoillaan. :think:
 
Kiitos muuten myös osmolle kun ei paljastanut lähteitään mistä nuo numerot kaivoi. Eipä siinä toki kauheasti aikaa mennyt kun löysi sen artikkelin mihin tuossa viitattiin: Bensiini-autojen kulutus pudonnut 20 prosenttia, tutki iso leasingautoyhtiö

Kas kun tuo taikasana "leasing" jäi myös osmolta mainitsematta alkup. artikkelissa. Porukkahan tunnetusti osteli niitä 1.4 litraisia a-segmentin ecoboosteja vuonna 2006 liisauspeleiksi, eikä painotus ollut ollenkaan tuolla liisauspelejä harrastavan parempituloisen väen keskuudessa noilla isommilla C/D segmentin autoilla joissa litratilavuudet tuplasti tai triplasti sitä mitä tavallinen kansa osti omilla rahoillaan. :think:

Googlesta löytyy kyllä lisää lähteitä, ja nopealla katselmuksella jokainen kertoo samaa, joskin tutkimusten välillä on myös eroa suuruusluokassa. Mutta ei sen kai pitäisi olla mikään kovin suuri salaisuus, että polttomoottoriauton hyötysuhdetta on saatu ajan kuluessa kehitettyä.

Tuskin ne liisaritkaan on ihan viimeistä paria vuotta (BEV ja PHEV yleistyessä) lukuunottamatta olleet mitään kaikkein vähäpäästöisimpiä vehkeitä?
 
Alkoi vituttamaan niin urakalla tuon ukon taiteelliset tilastotulkinnat että oli pakko raapustaa ihan henkilökohtainen heippaviesti. Katsotaan ilmestyykö näkyville vai meneekö mappi ööhön. :think:


1645351109940.png
 
Alkoi vituttamaan niin urakalla tuon ukon taiteelliset tilastotulkinnat että oli pakko raapustaa ihan henkilökohtainen heippaviesti. Katsotaan ilmestyykö näkyville vai meneekö mappi ööhön. :think:


1645351109940.png
Yleisen öyhötyksen sijasta kannattaisi varmaankin pyrkiä kaivamaan esiin "todelliset" luvut ja siten osoittaa Osmon tulkinnat vääriksi, tai oikeiksi.

Oikea tapa ei ole se, että ilmoittaa "minun 2000 vuoden bensaprutkuni kuluttaa edelleen saman kuin 2006, mutta bensan litrahinta on korkeampi, eikä minun palkka ole noussut kuin hitusen".

Oikeampi tapa on kaivaa esiin bensalla kulkevien autojen keski- tai mediaanikulutus, bensan hinnat, mediaanipalkat, inflaatiot jne. ja tehdä niillä vertailu.
 
Oikeampi tapa on kaivaa esiin bensalla kulkevien autojen keski- tai mediaanikulutus, bensan hinnat, mediaanipalkat, inflaatiot jne. ja tehdä niillä vertailu.

Ihan mielelläni tekisin, mutta kun tuollaista dataa ei ole saatavilla, ei ainakaan vapaasti netistä yksityishenkilöille. Siis dataa pelkästään suomessa myydyistä ajoneuvoista ja niiden keskikulutuksista viimeisen 15 vuoden aikana. Tuossa Osmon käyttämässä liisausesimerkissä tuohon 2 litran keskikulutuksen tiputukseen riittää jo miljoona liisivehjettä jenkeissä joissa moottorit ovat muuttuneet v8 vapareista v6 vapareiksi ja iskutilavuus pienentynyt litralla tai kahdella, jolla ei ole mitään helvetin tekemistä Suomen tilanteen kanssa. Suomen autokanta on alun alken ollut jo 4 sylinteristä pääosin, eikä 3sylinterisiä moottorivaihtoehtoja ole vielä kauheasti tullut markkinoille muihin kuin noihin pienempiin kaupunkikinnereihin.
 
Ihan mielelläni tekisin, mutta kun tuollaista dataa ei ole saatavilla, ei ainakaan vapaasti netistä yksityishenkilöille. Siis dataa pelkästään suomessa myydyistä ajoneuvoista ja niiden keskikulutuksista viimeisen 15 vuoden aikana. Tuossa Osmon käyttämässä liisausesimerkissä tuohon 2 litran keskikulutuksen tiputukseen riittää jo miljoona liisivehjettä jenkeissä joissa moottorit ovat muuttuneet v8 vapareista v6 vapareiksi ja iskutilavuus pienentynyt litralla tai kahdella, jolla ei ole mitään helvetin tekemistä Suomen tilanteen kanssa. Suomen autokanta on alun alken ollut jo 4 sylinteristä pääosin, eikä 3sylinterisiä moottorivaihtoehtoja ole vielä kauheasti tullut markkinoille muihin kuin noihin pienempiin kaupunkikinnereihin.
Eli mitään faktaa ei väitteelle ole, mutta silti on olevinaan fakta että Osmo on väärässä. Juuh.

Fakta kuitenkin on, että 2006 jälkeen vaparibensat ovat vaihtuneet suurelta osin downsizingin myötä pikkuturboiksi, joiden hyötysuhde on parempi. Kuinka paljon tämä vaikuttaa autokannan kulutukseen onkin sitten eri asia. Samoin kuin se, että dieseleiden käyttövoimaverosta osa on siirtynyt polttoaineen veroksi. Olisiko oikea vertailu siis 2006 bensa vs. 2022 diesel? Pienillä kilometreillä ei, suurilla kilometreillä ei, keskimääräisillä kilometreillä ehkä.
 
Alkoi vituttamaan niin urakalla tuon ukon taiteelliset tilastotulkinnat että oli pakko raapustaa ihan henkilökohtainen heippaviesti. Katsotaan ilmestyykö näkyville vai meneekö mappi ööhön. :think:


1645351109940.png
Vastineesi on ihan sitä puhdasta mutua. Yhtäkään Osmon käyttämää lukua et osaa korvata toisella ja tarjota erillaista lopputulosta. Nyt lähinnä yrität sanoa, että luvut ovat vääriä... No vaikka ne olisivat, niin silti lopputulos voisi olla sama.
 
Eihän tuota Osmon heittoa voi kovin kattavana totuutena pitää. Esim. palkan arvona käytetään säännöllisessä työssä käyvien keskiarvolukemaa. Toisin sanoen sivuun jätetään esim. osa-aikaiset, kaikenlaista silpputyötä tekevät, opiskelujen ohessa työskentelevät, eläkeläiset, työttömät jne, joiden on kaikesta huolimatta päästävä liikkumaan. Todellinen ostovoima on alemmissa tuloluokissa valmiiksi matalalla tasolla ja siksi näillä hinnoilla on merkitystä keskiarvolukemista huolimatta. Autojen keski-ikä Suomessa muuten hipoo 13 vuoden rajaa, joissain maakunnissa jopa 15v, jos näitä keskiarvoja halutaan kuitenkin käyttää.
 
Eli mitään faktaa ei väitteelle ole, mutta silti on olevinaan fakta että Osmo on väärässä. Juuh.
Vastineesi on ihan sitä puhdasta mutua.

Millä tavalla asiaa tulisi sitten lähestyä, jos julkisuuteen annetun alkup. mietinnän perusteena on käytetty ja luettu vääriä tilastotietoja, mutta kyseisen mietinnän vahvistavia (tai kiistäviä) oikeita tilastotietoja ei ole ollenkaan saatavilla? Tyytyä vain olemaan hiljaa? (tämähän se oikea vastaus lienee?)

Osmokin ehti vastata minulle blogissaan että "Unohdat kokonaan, että jokaisesta autosta merkitään rekisteriin sen kulutustiedot, koska autovero perustuu siihen."

Kyllä, mutta Trafin tietoja ei käytetty em. pohdinnassa, vaan otettiin 98.7% ulkomaisista leasingautoista koostuva tilasto.
 
Kyllä, mutta Trafin tietoja ei käytetty em. pohdinnassa, vaan otettiin 98.7% ulkomaisista leasingautoista koostuva tilasto.

Mä ymmärsin, että tuossa LeasePlanin tilastossa, mihin Osmo viittaa, on vain Suomen osuus?

LeasePlanille palautuneiden leasingautojen tilastoaineisto vuosilta 2005–2020 kattaa yli 30 000 henkilöautoa ja yli 5000 pakettiautoa. Tilastot osoittavat mielenkiintoisia seikkoja autojen kulutuksen kehittymisestä.

Puhutaan kuitenkin vaan 30k autosta viidentoista vuoden aikavälillä, ei siinä voi koko maailmaa olla.
 
Mä ymmärsin, että tuossa LeasePlanin tilastossa, mihin Osmo viittaa, on vain Suomen osuus?

LeasePlanille palautuneiden leasingautojen tilastoaineisto vuosilta 2005–2020 kattaa yli 30 000 henkilöautoa ja yli 5000 pakettiautoa. Tilastot osoittavat mielenkiintoisia seikkoja autojen kulutuksen kehittymisestä.

Puhutaan kuitenkin vaan 30k autosta viidentoista vuoden aikavälillä, ei siinä voi koko maailmaa olla.
Ja niistäkin 30000:sta bensa-autoja on noin neljännes ja aineisto koskee vapaan autoedun omaavia. En antaisi hirveästi painoarvoa tutkimukselle, joka ei vastaa "normaalia" tai edes keskimääräistä kansanautoa.
Autoilun massadata paljastaa polttoainekulutuksen muutokset
 
Tuskin ne liisaritkaan on ihan viimeistä paria vuotta (BEV ja PHEV yleistyessä) lukuunottamatta olleet mitään kaikkein vähäpäästöisimpiä vehkeitä?
No juuri niitä tuppimunadieseleitähän ne ovat aina olleet ajomäärän enimmältä osin. 6 litraa satasella jos muutakin kuin kaupparatsuajoa. Sama 2020-luvulla kuin 1980-luvulla.

Toki kaikkein taloudellisempia, mutta kyllä se aika vässykkää on kerskakuluttajana jollain nokilekalla haisuttaa.
 
Noniin, venäjä alotti sodan ja öljynhinta nousi juuri ennätyslukemiin sitten 2014 vuoden.

Katsotaanko niin 130$ menee rikki ennen huhtikuuta, ja bensa maksaa vähintään 2,2€/L.
 
Eli mitään faktaa ei väitteelle ole, mutta silti on olevinaan fakta että Osmo on väärässä. Juuh.

Fakta kuitenkin on, että 2006 jälkeen vaparibensat ovat vaihtuneet suurelta osin downsizingin myötä pikkuturboiksi, joiden hyötysuhde on parempi. Kuinka paljon tämä vaikuttaa autokannan kulutukseen onkin sitten eri asia. Samoin kuin se, että dieseleiden käyttövoimaverosta osa on siirtynyt polttoaineen veroksi. Olisiko oikea vertailu siis 2006 bensa vs. 2022 diesel? Pienillä kilometreillä ei, suurilla kilometreillä ei, keskimääräisillä kilometreillä ehkä.
Osmolta muuten hyvää pohdintaa, mutta pieleen meni siinä, että kulutusarvot eivät vastanneet autoilijoiden todellisuutta.

Ne 8,7 (2006) ja 6,9 (2020) l/100 km olivat LeasePlanin Suomi-kaluston vapaan autoedun bensiiniautojen viralliset kulutuslukemat. En lähde arvailemaan miten kyseisen autoilijaryhmän autojen viralliset kulutukset ovat kehittyneet vs. kaikkien autoilijoiden autojen. Sen kuitenkin voin sanoa, että juuri aikavälin alkupuolella (2006-2008) alkoi autonvalmistajien laajamittainen "normikulutusoptimointi", eli todellisen kulutuksen ja virallisen normikulutuksen ero alkoi revetä aiempaa suuremmaksi. Kuvaaja havainnollistaa asian.

En nyt ehdi kaivaa parempia kulutusarvoja esille. Osmon laskelmissa kulutuksen oletettiin vähentyneen vi(r)allisten arvojen verran, eli 21 %. Todellisuus ollee lähempänä kymmentä prosenttia, mikä vaikuttaa lopputulokseen.


Edit.
Esim. Kulutuksen pieneneminen 2006 -> 2011

Viralliset arvot Saksassa 175 g -> 145 g = -17 %

Todellinen Saksassa 190 g -> 180 g = -5 %



Jutusta:
"Todelliset päästöt ovat kyllä vähentyneet - mutta paljon hitaammin kuin viralliset luvut antavat ymmärtää."

"Hiilidioksidipäästö on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen."

Johtopäätöksenä näistä on, että virallisia päästö-/kulutusarvoja ei voi käyttää autoilijan todellisten polttoainemenojen muutoksen laskemisen perusteena. Huijaus/kaunistelu normikulutuksissa on lisääntynyt vuodesta 2006 eteenpäin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220224-090307.png
    Screenshot_20220224-090307.png
    417,3 KB · Luettu: 67
Viimeksi muokattu:
Noniin, venäjä alotti sodan ja öljynhinta nousi juuri ennätyslukemiin sitten 2014 vuoden.

Katsotaanko niin 130$ menee rikki ennen huhtikuuta, ja bensa maksaa vähintään 2,2€/L.

Tänään ensimmäistä kertaa ison kaupungin (Turku) yleensä halvimmasta päästä olevalla Neste Expressillä taulussa kaikkien laatujen hinnat 2,xxx€

Psykologinen vaikutus kyllä kova kun kaikki alkaa 2:lla
 
Jep, olisin käynyt tankkaamassa kun eilen sitä säästelin, niin nyt osui omaan nilkkaan. Diesel pk-seutu 1,979 ja ylöspäin. Brent noussut lähes 10% viikossa.
 
Taisi se kaksi euroa muodostua tämän kriisin myötä uudeksi pohjahinnaksi ainakin pk-seudulla.
 
Viimeksi muokattu:
Pyörähdin kaupoilla ja matkan varrella useampaa eri asemaa eri ketkuilta. Laadusta riippumatta yli 2€ hintoja mutta mielenkiintoista että diesel oli 4/5 kalliimpaa ja yhdessä saman hintaista 95E kanssa. Jos tämä on uusi normaali tai vuosia jatkuva trendi niin taitaa diesel kärryjen suosio olla pohjamudissa. Harmi että diesel on itselle melkein ainoa vaihtoehto.

En sitten tiedä jos diesel alkaa maksamaan jotain 2,5€ tai yli että mitä tapahtuu työajoille. km-korvaus alkaa olemaan aika kyseenalainen siinä vaiheessa eikä sitä tietenkään nosteta kesken vuoden.
 
Pyörähdin kaupoilla ja matkan varrella useampaa eri asemaa eri ketkuilta. Laadusta riippumatta yli 2€ hintoja mutta mielenkiintoista että diesel oli 4/5 kalliimpaa ja yhdessä saman hintaista 95E kanssa. Jos tämä on uusi normaali tai vuosia jatkuva trendi niin taitaa diesel kärryjen suosio olla pohjamudissa. Harmi että diesel on itselle melkein ainoa vaihtoehto.

En sitten tiedä jos diesel alkaa maksamaan jotain 2,5€ tai yli että mitä tapahtuu työajoille. km-korvaus alkaa olemaan aika kyseenalainen siinä vaiheessa eikä sitä tietenkään nosteta kesken vuoden.
Näinpä, entäs mitä tapahtuu ammatikseen kuljettaville, eli isoille autoille?
Tietysti kuljetusfirmoilla ei ole samat mittarihinnat, mutta kuitenkin.

Ja aina löytyy se firma/pöytälaatikkofirma joka ajaa sen vuoden huonolla menestyksellä, ennen konkurssia.
 
Kesätyöpaikka saatu ~90km päästä. Mukava näillä polttoainehinnoilla tuota väliä matkustaa, kun junatkaan ei tunnu juurikaan kulkevan tänäpäivänä. Saahan tuosta tietty pikkuisen takaisin juurikin kilometrikorvauksina, mutta kun vuodessa tekee sen 3,5kk kesätöitä, niin tulotkin pysyvät pienenä, joka tarkoittaa myös pieniä veroja. Toisin sanoen kesätyöt menevät 0 verotuksella ja oletettavasti siltikkin "jää" kilometrikorvauksia hyödyntämättä kun ei ole veroja maksettuna enempää mihin näitä hyödyntää.

Mitä polttoainehintoihin tulee, niin keskiviikkona täällä E-Savossa 98 oli 2,189 ja Diesel 2,04
 
Brent laatu näytti ylittävän 130$, pian nähdään varmaan 2.5€ litrahintoja jo.
 
Eikä nuo hinnat kaukana ainakaan pohjosessa ole. Levillä näky diesel olevan jo kalliimpaa kuin 98...jotain 2.2e/litra. On ainaki työssäkäynnin kannattavuus omalla kohdalla saanu iskun, toki pakkoko se oli tuommonen auto laittaa joka ei käytännössä alta 10l/100 km mene.
 
Tankkasin pari viikkoa sitten Espanjassa 1.38€/litra dieseliä, Ranskassa viikonloppun 1.92€/litra dieseliä ja nyt kotona on 2.1€/litra dieseliä Sveitsissä.

Ranskassakin motareiden isoilla huoltsikoilla oli 2.1€ lukemia tauluissa, mutta heti kun huoltsikka on tietullialueen ulkopuolella, niin hinnasta tippuu 10% veke.
 
Ei taida kyllä olla enää mitään järkeä vaihtaa bensa autoa dieseliin vaikka kuinka olisi pitkät ajomatkat. Sähköautoja taas ei saa ennen ensi vuotta. On tämä saatana työmaa
 
Ei taida kyllä olla enää mitään järkeä vaihtaa bensa autoa dieseliin vaikka kuinka olisi pitkät ajomatkat. Sähköautoja taas ei saa ennen ensi vuotta. On tämä saatana työmaa
Ilmastopaneelin autokalkulaattorilla laskettuna diesel on kannattavampi jo 10 000 km vuosittaisilla kilometreinä.

Vertailtavina käytin muuten vakioasetuksilla olevia keskikokoisia henkilöautoja, mutta korjasin polttoaineen hinnan vastaamaan tankille.fi sivuston eilisiä keskiarvoja (bensa 2,058, diesel 2,040 €/l). Kulutuksina tuo näyttää käyttävän ns. todellisia eli 7,1 bensalle ja 5,5 dieselille.
 
Ilmastopaneelin autokalkulaattorilla laskettuna diesel on kannattavampi jo 10 000 km vuosittaisilla kilometreinä.

Vertailtavina käytin muuten vakioasetuksilla olevia keskikokoisia henkilöautoja, mutta korjasin polttoaineen hinnan vastaamaan tankille.fi sivuston eilisiä keskiarvoja (bensa 2,058, diesel 2,040 €/l). Kulutuksina tuo näyttää käyttävän ns. todellisia eli 7,1 bensalle ja 5,5 dieselille.
Et taaskaan ottanut laskelmissasi veroja huomioon?
 
Et taaskaan ottanut laskelmissasi veroja huomioon?
Laskelmasta pitäisi nähdä otsallakin, että 1 km vuodessa riittäisi tekemään dieselillä ajamisesta halvempaa, jos veroja ei huomioitaisi.

Laskelmassa on ajoneuvovero bensalle 165,89 € ja dieselille 426,50 €, mitkä lienevät jotain keskimääräisiä veroja ja tämän erotuksen kuolletukseen tarvitaan 10 000 km. Muut vuosittaisit kustannukset laskuri arpoo molemmille samoiksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 722
Viestejä
4 496 755
Jäsenet
74 274
Uusin jäsen
Antenni ja sähkö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom