Eli mitään faktaa ei väitteelle ole, mutta silti on olevinaan fakta että Osmo on väärässä. Juuh.
Fakta kuitenkin on, että 2006 jälkeen vaparibensat ovat vaihtuneet suurelta osin downsizingin myötä pikkuturboiksi, joiden hyötysuhde on parempi. Kuinka paljon tämä vaikuttaa autokannan kulutukseen onkin sitten eri asia. Samoin kuin se, että dieseleiden käyttövoimaverosta osa on siirtynyt polttoaineen veroksi. Olisiko oikea vertailu siis 2006 bensa vs. 2022 diesel? Pienillä kilometreillä ei, suurilla kilometreillä ei, keskimääräisillä kilometreillä ehkä.
Osmolta muuten hyvää pohdintaa, mutta pieleen meni siinä, että kulutusarvot eivät vastanneet autoilijoiden todellisuutta.
Ne 8,7 (2006) ja 6,9 (2020) l/100 km olivat LeasePlanin Suomi-kaluston vapaan autoedun bensiiniautojen viralliset kulutuslukemat. En lähde arvailemaan miten kyseisen autoilijaryhmän autojen viralliset kulutukset ovat kehittyneet vs. kaikkien autoilijoiden autojen. Sen kuitenkin voin sanoa, että juuri aikavälin alkupuolella (2006-2008) alkoi autonvalmistajien laajamittainen "normikulutusoptimointi", eli todellisen kulutuksen ja virallisen normikulutuksen ero alkoi revetä aiempaa suuremmaksi. Kuvaaja havainnollistaa asian.
En nyt ehdi kaivaa parempia kulutusarvoja esille. Osmon laskelmissa kulutuksen oletettiin vähentyneen vi(r)allisten arvojen verran, eli 21 %. Todellisuus ollee lähempänä kymmentä prosenttia, mikä vaikuttaa lopputulokseen.
Edit.
Esim. Kulutuksen pieneneminen 2006 -> 2011
Viralliset arvot Saksassa 175 g -> 145 g = -17 %
Todellinen Saksassa 190 g -> 180 g = -5 %
Autotehtaat ilmoittavat kulutuksen reippaasti alakanttiin
yle.fi
Jutusta:
"Todelliset päästöt ovat kyllä vähentyneet - mutta paljon hitaammin kuin viralliset luvut antavat ymmärtää."
"Hiilidioksidipäästö on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen."
Johtopäätöksenä näistä on, että virallisia päästö-/kulutusarvoja ei voi käyttää autoilijan todellisten polttoainemenojen muutoksen laskemisen perusteena. Huijaus/kaunistelu normikulutuksissa on lisääntynyt vuodesta 2006 eteenpäin.