Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

300C ja 8mm teräksellä. Teräs vähintään vielä 30min uunissa termarin napsahdettua. Teräs n. keskellä uunia ja grillivastukset hohkavina. Lämpöanturin olen vääntänyt ihan uunin pohjalle, jotta vastukset kestävät päällä. Luulen uunin ja teräksen lämpötilan pyörivän todellisuudessa jossain lähempänä 400C.
Meidän vuokrakämpässä on niin paska uuni, että (muistaakseni 8 kg) terästä on lämmitettävä uuni täysillä n. 2h. Ei kylläkään olla grillivastuksia laitettu kun vasta vähän ennen paiston aloittamista.

Ei oikein jaksa paistaa märkiä napolilaisia vaikka edelliskämpän uuni paistoi hienosti samalla teräksellä.

signal-2021-09-25-195725_001.jpeg

Pekoni, snellmannin uunilenkki, koksenlaskija, sinihome; execute; tulos(omnom) :)

Olisikohan kaupoissa jotain valmista bolognesekastiketta, mikä menisi sellaisenaan taikka tuunauksella pitsan päälle?

Tuli eilen koeajettua uusi pitsalapio ja kyllä elämä helpottu, tää kiekko tehty sähköuunissa paistoraudan päällä.
Max 5h taikina, Polselli classica pizzajauhoilla tehty. Pepperonia, ndujaa ja juustojen jämät. Nduja on kyllä liian yliarvostettua kamaa.
Kunnon rasvapommi ja kerkesin vetäsee jo halki ennen kuvaa :darra:
20210826_180820.jpg

20210825_162922.jpg
Itsellä hakusessa rei'itetty pitsalapio, mistä noita saa? Hinta?

Näyttää samalta, mutta on 37 € (15 % alennus käytettävissä) eikä tarvitse tullata yms.
Tuoko nuo reiät jotain etua? Onko tuo nyt paras hinta/laatusuhteen omaava lapio Ooni Koda 12:lle?

Toinen kysymys, mulla on nyt Ooni Koda 12. Eli tarvitsen sen lisäksi kaasupullon, pizzalapion ja onko jotain muuta? Esim. jokin harja puhdistukseen? Onko tuossa kaasupullon kanssa mitään ihmeellistä? Onko se kaasuletku ja venttiili tuolla Oonin paketissa? (en ole vielä pakettia avannut)

Oonin paketissa ei tule kaasuletkua. Tarvit sellasen siis myös. Oma kokemus koda12 kanssa on se, että oonin itsensä myymä 12" bambupuinen lapio on pizzojen sisään tunkemiseen hyvä kun taas kääntelyyn ja ulostamiseen metallinen, jossa ei ole reikiä on toiminut, mutta varmaan reijät eivät tuossa eroa tee. Kiveä olen putsannut ihan vaan vesipesulla ja tiskiharjalla kun on jäähtynyt.

Oonin paketissa ei tule kaasuletkua. Tarvit sellasen siis myös. Oma kokemus koda12 kanssa on se, että oonin itsensä myymä 12" bambupuinen lapio on pizzojen sisään tunkemiseen hyvä kun taas kääntelyyn ja ulostamiseen metallinen, jossa ei ole reikiä on toiminut, mutta varmaan reijät eivät tuossa eroa tee. Kiveä olen putsannut ihan vaan vesipesulla ja tiskiharjalla kun on jäähtynyt.
Eli tarvin letkun + matalapainesäädinsarjan? Mikähän ois hyvä malli? Mustangin mallista joku valittaa ettei toimi hyvin Kodan kanssa.

Eli tarvin letkun + matalapainesäädinsarjan? Mikähän ois hyvä malli? Mustangin mallista joku valittaa ettei toimi hyvin Kodan kanssa.
Mulla on Koda 16 tämä malli: Matalapainesäädinsetti, sis. mittarin ja letkun
Toiminut ja näkyy vielä tarjouksessakin olevan.

Isoin etu minkä huomannut tuon reiällisen lapion kanssa on se että kun siinä on pizza ja hieman "sheikkaa" sitä niin ylimääräiset jauhot tippuu aukoista.

Itsehän poltan tuota kiveä aina paiston jälkeen eli uuni täysille ja pyrolyysi hoitaa. Sitten aina ennen paistoa tai kun kivi paiston ja polton jälkeen jäähtynyt niin pois Kodasta ja pyyhin siitä tuhkat pois ihan talouspaperilla.

Kannattaa huomioida, että väjänkään löysempi taikina saattaa haluta sinne reikien väliin ja sit on pizza jumissa. Ehkä kannattaa olla pari erilaista.

Missä vika, kun pitsapohjat on sitkeitä? Caputon sinistä taikka punaista käytössä, kylmäkohoa 24-48h jauhosta riippuen ja 60-65% hydraatio etc.
Paistorauta käytössä ja 300 asteinen uuni.

Liian vähän vettä. Teen mielestäni hyvän taikinan caputosta neljään 600/420 eli 70%:lla.

Itsellä on tämä Weberin kaasuletku Kodassa. Silloin uunin mukana tullutta liitintä ei tarvinnut, vaan tuo kierretään suoraan uunin kaasuletkun liittimeen tongeilla.

Ollut jääkaapissa punaisesta Caputosta tehty taikina 8 päivää.

Tuoksu on voimakkaan hapan.

Meinasin tuosta kuitenkin tänään kiekon pyöräyttää.

Nyt natsas pohja ja täytteet yhteen
1f355.png

Omatekemä tomaattikastike ja taikina oli 8 päivää jääkaapissa (punainen Caputo).

Täytteinä palvirouhetta, pekonisiivuja, papperonisalamia, vihreää pepperonia (sitä mitä saa kaupasta isosta pöntöstä) ja mozzarellasiivuja.

En ole ikinä ennen saanut kiertoilmauunilla 4 minuutissa valmista pizzakivellä.

IMG_20211001_142241.jpg

IMG_20211001_141541.jpg

Nyt natsas pohja ja täytteet yhteen
1f355.png

Omatekemä tomaattikastike ja taikina oli 8 päivää jääkaapissa (punainen Caputo).

Täytteinä palvirouhetta, pekonisiivuja, papperonisalamia, vihreää pepperonia (sitä mitä saa kaupasta isosta pöntöstä) ja mozzarellasiivuja.

En ole ikinä ennen saanut kiertoilmauunilla 4 minuutissa valmista pizzakivellä.

IMG_20211001_142241.jpg

IMG_20211001_141541.jpg
Etkös sä tehny sillä housen pellillä ennen? Mikäs on yleinen fiilis siirryttyäsi kiveen et onko vielä sijaa niille mättöpizzoille? Ooniahan kannattaa harkita.

Kunhan ei yritä italialaisille edustaa tuolla ;-) Hyvin on paistunut, paljonko minuutteja?

Etkös sä tehny sillä housen pellillä ennen? Mikäs on yleinen fiilis siirryttyäsi kiveen et onko vielä sijaa niille mättöpizzoille? Ooniahan kannattaa harkita.
Kivellä tulee parempaa, mutta toisaalta pizzanteko on sotkuisempaa, taikina on hankala saada kivelle lapiosta ja uunia pitää lämmitellä noin tunnin verran, että saan kiven kuumaksi (275 astetta).

Tänään teen taas kivelle pizzan (taikina ollut 4 yötä jääkaapissa) ja varmasti vielä tulevaisuudessa "mättöpizzaa" pizzapellille tilanteen ja syöjien mukaan.

Ensimmäinen oma tomaattikastike oli positiivinen yllätys.

Tulee ihan erimakuista pizzaa, kuin sillä tutulla ja turvallisella melko mauttomalla Mutilla (tokihan Mutinkin voi maustaa, mutta 9/10 kerrasta jäi tekemättä).

Innostuin tilaamaan itselleni pizzateräksen: Rockin' paistoteräs. En löytänyt kyseisestä pizzateräksestä mitään mainintaa täältä ja täällä suositukset tuntuneet olevan pizza steel tanskasta tai mypizza suomesta. Rockin pizza teräs oli kuitenkin selvästi halvempi kuin muiden kilpailijoiden vaikka se ei ihan täydellisen kokoinen uuniini olekaan, saisi olla pari senttiä leveämpi, mutta päädyin siihen. Sain välittömästi ostoksen tehtyäni viestin kyseisestä firmasta kun unohdin laittaa puhelinnumeroni ja kaveri sanoi laittavansa sen samana päivänä vielä postiin.

Tänään saapui ja vaikuttaa kyllä kaikenpuolin laadukkaalta teräkseltä. Pääsee viikonloppuna kokeilemaan millainen ero tuolla on sitten verrattuna tavan peltiin.

pizzateras.jpeg

Nää suorakulmion muotoiset paistoteräkset tuntuu aina olevan jotenkin tosi kummallisen kokoisia tai sitten vaan oma uuni on oudon kokoinen 400x370 mm uunipelleillään. Se on vähän himmannut tuota teräksen hommaamista, kun pitäisi ottaa mittatilauslevy ja tulisi heti tyyriimmäksi. Tai sitten pitäisi vaan ottaa pyöreä.

380x300 kivi löytyy jo, mutta koen tuon 300-millin olevan vähän turhan naftisti pizzalle, kun esimerkiksi kaapissa olevat pizzalautaset ovat halkaisijaltaan 330-millisiä. 6-milliä paksu teräs tuntuisi järkevämmältä kuin 8-millinen pelkästään jo painon ja käsiteltävyydenkin kannalta. Onko @3DGG tuo Rockin paistoteräs tosiaan vaan 300-millinen lyhyempään suuntaan? Näyttää kuvissa neliskanttisemmalta.

Nää suorakulmion muotoiset paistoteräkset tuntuu aina olevan jotenkin tosi kummallisen kokoisia tai sitten vaan oma uuni on oudon kokoinen 400x370 mm uunipelleillään. Se on vähän himmannut tuota teräksen hommaamista, kun pitäisi ottaa mittatilauslevy ja tulisi heti tyyriimmäksi. Tai sitten pitäisi vaan ottaa pyöreä.

380x300 kivi löytyy jo, mutta koen tuon 300-millin olevan vähän turhan naftisti pizzalle, kun esimerkiksi kaapissa olevat pizzalautaset ovat halkaisijaltaan 330-millisiä. 6-milliä paksu teräs tuntuisi järkevämmältä kuin 8-millinen pelkästään jo painon ja käsiteltävyydenkin kannalta. Onko @3DGG tuo Rockin paistoteräs tosiaan vaan 300-millinen lyhyempään suuntaan? Näyttää kuvissa neliskanttisemmalta.
Joo 30cm on tosiaan lyhempi sivu. Samaa mieltä että 30cm on vähän nafti pizzalle. Itselle ei paljoa isompaa olisi mahtunut. 33cm ois ollut parempi ja tuo pizza steel olisi ollut 33cm. 35e sain ton rockin teräksen vs 91e pizza steel, joten en tuota hintaeroa parin sentin takia viitsinyt maksaa. Täytyy tehdä hieman pitkulaisempaa pizzaa.

Kivellä tulee parempaa, mutta toisaalta pizzanteko on sotkuisempaa, taikina on hankala saada kivelle lapiosta ja uunia pitää lämmitellä noin tunnin verran, että saan kiven kuumaksi (275 astetta).

Tänään teen taas kivelle pizzan (taikina ollut 4 yötä jääkaapissa) ja varmasti vielä tulevaisuudessa "mättöpizzaa" pizzapellille tilanteen ja syöjien mukaan.

Ensimmäinen oma tomaattikastike oli positiivinen yllätys.

Tulee ihan erimakuista pizzaa, kuin sillä tutulla ja turvallisella melko mauttomalla Mutilla (tokihan Mutinkin voi maustaa, mutta 9/10 kerrasta jäi tekemättä).
Kannattaa testata ihan vaan leivinpaperin kanssa niin, että pizzan alla leivinpaperi. Ei tarvitse ylimäärästä jauhoa kotiuunissa, antaa kiven olla uunipellin päällä ja sinne papereineen tuuppaa pizzan. Jos haluaa, niin leivinpaperin voi nypätä välistä pois kun pizza on päässyt jähmettymään, itse en yleensä jaksanut ja sotkua tuli reilusti vähemmän!

Kannattaa testata ihan vaan leivinpaperin kanssa niin, että pizzan alla leivinpaperi. Ei tarvitse ylimäärästä jauhoa kotiuunissa, antaa kiven olla uunipellin päällä ja sinne papereineen tuuppaa pizzan. Jos haluaa, niin leivinpaperin voi nypätä välistä pois kun pizza on päässyt jähmettymään, itse en yleensä jaksanut ja sotkua tuli reilusti vähemmän!
Olen pitänyt pizzakiveä aina uuniritilän päällä, että kiertoilma toimisi paremmin.

Täytyy kokeilla leivinpaperilla, mutta on huonoja kokemuksia siitä kun se on tupannut menemään mutkille taikinaa venytellessä.

Pizzalapio on ollut kätevä taikinan muotoilussa kun olen heitellyt durum-jauhoja pizzapohjan alle sitä mukaa kun taikina on meinannut jäädä kiinni jostain kohtaa.

Pizzalapiosta on myös pystynyt päättelemään pohjalle sopivan koon, ettei siitä ole tullut liian suurta tai pientä kivelle.

Täytyy vielä kokeilla joku kerta pohjan esipaistoa, että löytää parhaimman menettelytavat.

Olen pitänyt pizzakiveä aina uuniritilän päällä, että kiertoilma toimisi paremmin.

Täytyy kokeilla leivinpaperilla, mutta on huonoja kokemuksia siitä kun se on tupannut menemään mutkille taikinaa venytellessä.

Pizzalapio on ollut kätevä taikinan muotoilussa kun olen heitellyt durum-jauhoja pizzapohjan alle sitä mukaa kun taikina on meinannut jäädä kiinni jostain kohtaa.

Pizzalapiosta on myös pystynyt päättelemään pohjalle sopivan koon, ettei siitä ole tullut liian suurta tai pientä kivelle.

Täytyy vielä kokeilla joku kerta pohjan esipaistoa, että löytää parhaimman menettelytavat.
Joo, siis ite oon venytellyt ihan vaa kädessä ilmassa ja laskenut sit leivinpaperille taikinan

Leivinpaperilla on helppo touhuta, kun teippaa sen ensin maalarinteipillä laskutasolle/pöytään ja heittää vähän jauhoja väliin. En kyllä paistovaiheessa silti suosi sitä itekään, koska saa pohjaan aina vähän kumisen tunnun. Mut joskus jos pohja pääsee ilkeesti tarttumaan paperiin kaikesta huolimatta on vaan pakko leikata mattoveitsellä leivinpaperi pizzan muotosesti ja jättää siihen yks kulma, josta vetästä paperi alta pois kun on hetken ehtiny olee uunissa.

pitää tänään tehdä kokeeks noista lidlin palloista yks pizza
otin kuvan tosta lootasta josta näkee tarkempia tietoja

kartelli.jpg

...tiiä sit onko 5euron pallot kovin halpaa, ja pakasteen sulattelu kätevää, mutta sitä on ehkä urautunut tekemään itse.

...tiiä sit onko 5euron pallot kovin halpaa, ja pakasteen sulattelu kätevää, mutta sitä on ehkä urautunut tekemään itse.
Halpaa ja halpaa. Nää on aina niin suhteellisia, koska se on ihan siitä kiinni, että miten omalle ajalle ja vaivalle laskee arvoa. Ravintolasta et saa 5 eurolla yhtäkään siedettävää pizzaa, noista saa hyvällä tuurilla neljä hyvää vähäisemmällä tiskillä, ajalla ja vaivalla kuin tekemällä taikinan alusta asti itse.

Halpaa ja halpaa. Nää on aina niin suhteellisia, koska se on ihan siitä kiinni, että miten omalle ajalle ja vaivalle laskee arvoa. Ravintolasta et saa 5 eurolla yhtäkään siedettävää pizzaa, noista saa hyvällä tuurilla neljä hyvää vähäisemmällä tiskillä, ajalla ja vaivalla kuin tekemällä taikinan alusta asti itse.
Ero vaivassa on pieni ja mulla on pakkasessa itseni tekemiä palleroita. Kukin tyylillään toki!

Darrassa varmaan mikään tuote missä pizzapalloa odotellaan tuntikausia ei ole optimi vaan kätevintä on tilata lähipizzeriasta.
No toki jos haluaa joka kerta sen ~15 euroa siitä juurettomasta lätystä maksaa. Kuitenkin jos tuote on hyvä niin reilun euron juuritaikinapallolle on kyllä paikkansa. Itse en ainakaan vielä toistaiseksi ole onnistunut niissä kovin hyvin pakastimen kautta itsekään.

Miten taikina kannattaisi pakastaa? Itse annan taikinan olla 4 päivää jääkaapissa. Annanko olla sen 4 päivää, jonka jälkeen palleroiksi ja pakastimeen? Ja kannattaako käyttää enemmän hiivaa?

Tulipa viikonloppuna harjoiteltua pizzan paistoa kamadossa pizzakivellä. Ei mennyt kovin hyvin, kivi tuli sairaan kuumaksi mutta yläpuolelta pizzaa oli vaikea saada kypsymään tarpeeksi joten pohja paloi ja päältä jäi raa'aksi. Parin harjoituksen jälkeen onnistui ihan ok pari mutta kun mitään erikoisempaa savun makua tai muuta tullut pizzaan niin taitaa olla helpompi vaan uunissa vääntää jos ei noita erikseen pizzalle tarkoitettuja Ooneja ja muita hommaa.
Lidlin pizza Cartelin pohjat oli varsin hyviä, paljon parempia kuin yhetkään aiemmin koitetut valmispohjat, taitaa olla loppu jo kaikista Lidleistä.

Miten taikina kannattaisi pakastaa? Itse annan taikinan olla 4 päivää jääkaapissa. Annanko olla sen 4 päivää, jonka jälkeen palleroiksi ja pakastimeen? Ja kannattaako käyttää enemmän hiivaa?
Kannattaa ne pallot laittaa elmukelmuun, niin eivät pääse kuivumaan pakastuessa. Ite yleensä vuorokauden kohottanut taikinaa jääkaapissa, jonka jälkeen pyöritellyt palloiksi ja laittanut pakkaseen.

Oliko kivi nostettu mahdolisiman ylös esim tiilillä? Grileissä tuo alapäänpaistuma ilman ylälämpöä on se perusongelma, eli ongelmatiikka päinvastaisita kuin kotiuunissa. Pizzaa hiiligrillissä

Tulipa viikonloppuna harjoiteltua pizzan paistoa kamadossa pizzakivellä. Ei mennyt kovin hyvin, kivi tuli sairaan kuumaksi mutta yläpuolelta pizzaa oli vaikea saada kypsymään tarpeeksi joten pohja paloi ja päältä jäi raa'aksi. Parin harjoituksen jälkeen onnistui ihan ok pari mutta kun mitään erikoisempaa savun makua tai muuta tullut pizzaan niin taitaa olla helpompi vaan uunissa vääntää jos ei noita erikseen pizzalle tarkoitettuja Ooneja ja muita hommaa.
Lidlin pizza Cartelin pohjat oli varsin hyviä, paljon parempia kuin yhetkään aiemmin koitetut valmispohjat, taitaa olla loppu jo kaikista Lidleistä.
Kannattaa hankkia infrapunalämpömittari, jolla voit mitata pizzakiven lämpötilan ennen valmistusta + täytteiden määrässä kannattaa olla maltillinen.

Motonetistä, Tokmannista ja Puuilosta saa infrapunamittareita parilla kympillä ja muistaakseni oma mittari maksoi suunnilleen saman verran Lidlistä ostaessa.

Kannattaa hankkia infrapunalämpömittari, jolla voit mitata pizzakiven lämpötilan ennen valmistusta + täytteiden määrässä kannattaa olla maltillinen.

Motonetistä, Tokmannista ja Puuilosta saa infrapunamittareita parilla kympillä ja muistaakseni oma mittari maksoi suunnilleen saman verran Lidlistä ostaessa.
Kaikki mittarit tosin eivät ainakaan speksiensä mukaan yllä noihin 400+ asteisiin. Itse ostin Oonin mittarin, hyvin toimii ja hyvän hintainen

Statistiikka

Viestiketjuista
295 995
Jäsenet
81 016
Uusin jäsen
jmap

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom