Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
617
Mikähän olisi paras valinta valmiiksi pizzapohjaksi jos tarkoitus olisi tehdä leivinuunissa pizzaa, mutta ei jaksaisi tällä kertaa vaivautua itse taikinan tekemiseen?
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Poolish kokeiltu. Ei nyt tullut mitään suuria ahaa-elämyksiä. Ei taikinan tekoon minusta paljoa vähempää aikaa mennyt kuin perinteisellä kylmäkohotuksella. Tekeminen painottuu tosin syöntipäivälle. Taikinasta tuli näin vähän pehmeämpää eli muotoilu oli vähän helpompaa. Toisaalta syöminen oli raadin mielestä hankalampaa, kun lopputulos oli vähempi sitkoinen ja "lörpympi". Eli käsin syöminen oli vähän hankalaa. Pitkällä kylmäkohotuksella pizzasta on tullut myös ilmavampaa, eli ilmakuplia on reilummin. Voi tietysti olla, että tämän taikinan muotoilu kaipaisi eri tekniikkaa, mikä ei ole hallussa. Maussa ei kukaan nähnyt suurta eroa. Hyvää oli tämäkin. Tämä siis uunissa. En tiedä onko pizzauunilla eroa enemmän.

Alla pizza quattro formaggi. Muista ei ehtinyt kuvia ottaa, kun olivat jo hävinneet. Diavola oli omaan makuun jälleen paras.
pizza1.jpg
pizza2.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Viikonloppuna paistelin pizzaa ja tuli tehtyä poolish taikina myöskin. Itse jos lähden napolilaistyylisen perään niin tulee tuon poolishin kautta mentyä. Nyt tein torstaina poolishin jääkaappiin yöksi, perjantaina sitten palloiksi asti ja pallot jääkaappiin ja lauantaina paisto. Tuolla tavalla itse tekopäivä on suht rauhallinen, kun tarttee vaan valmistella täytteet.

Tuli tehtyä lauantaina 4 pizzaa ja sunnuntaina 2. Yhteensä 6 palloa. Kuviin päätyi lauantailta perus margherita ja itselle tehty nduja/feta pizza. On siinä kuvassa vaimon herkkusieni/homejuusto pizza ja kaverille tehty nduja/feta myös. Noiden lisäksi on tietty tomaattikastike, mozzarella ja parmesaani.
2023-02-11 18.08.25.jpg

Sit kun tuli tommoinen airfryer hankittua ja fb pizzaryhmistä lukenut että pizzan lämmitys seuraavana päivänä toimii sillä niin pitihän se kokeilla. Ja kyllähän se toimi 180/3min toimi aika kivasti. Video: 2023-02-12 10.23.36.mov

2023-02-12 10.21.52.jpg

Sunnuntailta vielä oma nduja/feta pizza
2023-02-12 15.43.50.jpg

Pelivälineenä on ollut tässä nyt kohta parisen vuotta Ooni 16.
2023-02-12 15.35.25.jpg

Sit loppuun omia suosikkeja.

Ndujan hain Kuopion kauppahallin Espanjan herkuista. Siellä taisi hinta olla 22e/kg ja otin reilu 100g kun loput menee pastaan. Tuo on käsittääkseni Keskon tukusta saatavaa Madeo Nduja Calabrese Picantea: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/marr-nduja-picant-levitett-salami-n-2kg-2370255800006

Mozzana käytän sitten La Donzelletta Fior di latte mozzaa joka on pakaste ja tätäkin saa ainakin kuopiosta K-citymarketista: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/fior-di-latte-mozzarella-julien-15kg-pa-8052080431092 - edellisenä päivänä ottaa tuota sopivan köntän sulamaan jääkaappiin ja hyvä on. Ainut tuossa on että pitää saada paloiksi.

Tomaattikastikkeen teen aika usein itse sillä mun resepti on aika simppeli ja helppo - näkyi riittävän 6 pizzalle just:
- Mutti tomaattimurskaa 1prk ( jos haluaa niin san marzanoa purkki tän sijaan)
- Basilikaa (yleensä noin puoli puskaa, riippuen puskan koosta)
- Valkosipulia (2-3 kynttä riippuen kynsien koosta ja miten haluaa valkosipulia)
- 7g suolaa
- 10g oliiviöljyä
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
822
Aika samalla linjalla kuin @ZeTakes. Tekeminen on rauhallisempaa ja mukavampaa tuon Poolishin kanssa. Täällä myös AirFryer jälkilämmityksessä koettu erittäin hyväksi kamppeeksi. Ensilämmitys 5min. ja toinen kierros 3min. Ainakin Philips imaisee vähän ylimääräistä tuolla ekalla lämmitys kerralla.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Viikonloppuna paistelin pizzaa ja tuli tehtyä poolish taikina myöskin. Itse jos lähden napolilaistyylisen perään niin tulee tuon poolishin kautta mentyä. Nyt tein torstaina poolishin jääkaappiin yöksi, perjantaina sitten palloiksi asti ja pallot jääkaappiin ja lauantaina paisto. Tuolla tavalla itse tekopäivä on suht rauhallinen, kun tarttee vaan valmistella täytteet.
Hyvä vinkki, että voisi tehdä pallot etukäteen valmiiksi ja jääkaappiin. Tällöin tekopäivä on jokseenkin samanlainen kuin tuolla kylmäkohotuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Heitetääs vielä hieman vanhempi kuva joulukuulta. Kaikkien rakastama kinkku, ananas, aurajuusto. Tämä taas sitten tehty Pizzanpaistajien keskivahvan jauhopussin kyljessä olevalla ohjeella josta teen itse 5 palloa. Siinäkin oikeastaan heitän pallot sitten vielä yöksi jääkaappiin, jotta paistopäivänä ei tartte enää taikinan kanssa puuhata.

Kastikkeena tuossa myös pizzanpaistajien tomaattisoosi joka on hyvä vaihtoehto ja musta hyvin maustettukin. Juustona taisi olla Valio Fontal.
Kinkkuna oli muuten myös pizzanpaistajien kinkkulastu joka on kyllä tosi hyvä tuote.

2022-12-16 17.50.00.jpg

On tullut tehtyä niin napolilaista ja muuta, mut ehkä itse tykästynyt enemmän tämmöiseen ohuempaan ja missä ei ihan niin kauheasti taikinaa ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
288
Viikonloppuna paistelin pizzaa ja tuli tehtyä poolish taikina myöskin. Itse jos lähden napolilaistyylisen perään niin tulee tuon poolishin kautta mentyä. Nyt tein torstaina poolishin jääkaappiin yöksi, perjantaina sitten palloiksi asti ja pallot jääkaappiin ja lauantaina paisto. Tuolla tavalla itse tekopäivä on suht rauhallinen, kun tarttee vaan valmistella täytteet.

Tuli tehtyä lauantaina 4 pizzaa ja sunnuntaina 2. Yhteensä 6 palloa. Kuviin päätyi lauantailta perus margherita ja itselle tehty nduja/feta pizza. On siinä kuvassa vaimon herkkusieni/homejuusto pizza ja kaverille tehty nduja/feta myös. Noiden lisäksi on tietty tomaattikastike, mozzarella ja parmesaani.


Sit kun tuli tommoinen airfryer hankittua ja fb pizzaryhmistä lukenut että pizzan lämmitys seuraavana päivänä toimii sillä niin pitihän se kokeilla. Ja kyllähän se toimi 180/3min toimi aika kivasti. Video: 2023-02-12 10.23.36.mov



Sunnuntailta vielä oma nduja/feta pizza


Pelivälineenä on ollut tässä nyt kohta parisen vuotta Ooni 16.


Sit loppuun omia suosikkeja.

Ndujan hain Kuopion kauppahallin Espanjan herkuista. Siellä taisi hinta olla 22e/kg ja otin reilu 100g kun loput menee pastaan. Tuo on käsittääkseni Keskon tukusta saatavaa Madeo Nduja Calabrese Picantea: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/marr-nduja-picant-levitett-salami-n-2kg-2370255800006

Mozzana käytän sitten La Donzelletta Fior di latte mozzaa joka on pakaste ja tätäkin saa ainakin kuopiosta K-citymarketista: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/fior-di-latte-mozzarella-julien-15kg-pa-8052080431092 - edellisenä päivänä ottaa tuota sopivan köntän sulamaan jääkaappiin ja hyvä on. Ainut tuossa on että pitää saada paloiksi.

Tomaattikastikkeen teen aika usein itse sillä mun resepti on aika simppeli ja helppo - näkyi riittävän 6 pizzalle just:
- Mutti tomaattimurskaa 1prk ( jos haluaa niin san marzanoa purkki tän sijaan)
- Basilikaa (yleensä noin puoli puskaa, riippuen puskan koosta)
- Valkosipulia (2-3 kynttä riippuen kynsien koosta ja miten haluaa valkosipulia)
- 7g suolaa
- 10g oliiviöljyä
Näyttää kyllä erittäin hyviltä nuo pizzat! :thumbsup:
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
9
Kysymys kaikille pizzantekijöille:
Moni pakastaa taikinapallot niin saa kohtuu nopeasti pizzan sitten pyöräytettyä kun tekee mieli, mutta onko kukaan kokeillut pakastaa raakana niin että on täytteet valmiina ja saisi pakkasesta melkeinpä suoraan uuniin?

Kun nykyään tulee aina annettua taikinan kohota 2vrk jääkaapissa ennen paistoa niin pakastan palloja valmiiksi, että saa sit seuraavalla kerralla nopeammalla aikataululla pizzoja tehtyä sekä paistan myös kasan pizzoja ja heitän sit ylimääräiset pakkaseen.
Kun on kiire ja tekee pizzaa mieli niin sitten vaan pakkasesta sulamaan joku 20-30min ja uuniin 200 astetta 5-7min.

Mietin vaan että onnistuisko semmoinen puolivalmis? Pitäskö esipaistaa pohjaa vähän niin ettei sulamisvaiheessa pohja vettyis sulaneista täytteistä vai pelkkä pohja (esipaistettu?) pakastaa ja sit täytteet vaan päälle ja uuniin?
Onko kenelläkään vastaavia kokeiluja?

Pakastetuista taikinapalloista pizzan teko vaatii kuitenkin vähän suunnittelua ettei vaan yhtäkkiä voi alkaa pizzaa tekemään jos tekee mieli ja aikaa menee valmistaa kastike, pilkkoa täytteet, siivota sotkut jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 361
Valurautapannulla tuli tehtyä pari pizzaa. Muuten ihan jees pizza, mutta tomaattimurska oli virhe valinta pohjalle. Joku valmis pizzakastike olisi toiminut paremmin. Pohjasta tuli kyllä muuten ihan rapea.

1676815475497.png

1676815486834.png

1676815459801.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Kertokaas gurut onnistuisko tämmönen:
Tekisin pizzataikinan leipäkoneella ja siihen sisältyy muutama kohotuskin. Voiko tästä kohotuksesta huolimatta tehdä myös kymäkohotuksen? Eli antaisin koneen myllätä ja kohottaa, sitten muotoilisin palloiksi ja sitten kylmäkohotusta se vuorokausi tai jotain ja sitten taas kohotus normaalisti ennen paistoa? Onko tässä jotain fataalia että tekee kohotusta ennen kylmäkohotusta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
69
Kertokaas gurut onnistuisko tämmönen:
Tekisin pizzataikinan leipäkoneella ja siihen sisältyy muutama kohotuskin. Voiko tästä kohotuksesta huolimatta tehdä myös kymäkohotuksen? Eli antaisin koneen myllätä ja kohottaa, sitten muotoilisin palloiksi ja sitten kympkohotusta se vuorokausi tai jotain ja sitten taas kohotus normaalisti ennen paistoa? Onko tässä jotain fataalia että tekee kohotusta ennen kylmäkohotusta?
En usko että ylimääräisestä kohotuksesta aluksi on haittaa, toki riippuu vähän kuinka pitkiä kohotuksia tuolla leipäkoneella tehdään. Itselläni ei ole sellaisesta kokemusta, mutta esimerkiksi Poolish-taikinaa tehdessä usein kohottelen ensiksi pari tuntia pöydällä, jonka jälkeen siirrän jääkaappiin kohoamaan lisää.

Kokeilemallahan tuo selviää, miten se onnistuu. Pahimmassa tapauksessa taikina lässähtää tms, mutta pizza on aina pizzaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
En usko että ylimääräisestä kohotuksesta aluksi on haittaa, toki riippuu vähän kuinka pitkiä kohotuksia tuolla leipäkoneella tehdään. Itselläni ei ole sellaisesta kokemusta, mutta esimerkiksi Poolish-taikinaa tehdessä usein kohottelen ensiksi pari tuntia pöydällä, jonka jälkeen siirrän jääkaappiin kohoamaan lisää.

Kokeilemallahan tuo selviää, miten se onnistuu. Pahimmassa tapauksessa taikina lässähtää tms, mutta pizza on aina pizzaa :)
Toi takina ohjelma kokonaisuudessaan on 2h pitkä jossa varmaan joku 40min kohotus yhteensä.
Pitääpä vaan kokkeilla. Ei siitä ainakaan huonompaa tule kuin käsin (minun) tekemästä.
 
Liittynyt
04.12.2022
Viestejä
88
En tarkemmin tiedä tai osaa sanoa mitään varsinaista hyötyä tai haittaa. Olen itsekin tehnyt tuon saman joskus, mutta lopetin koska tuntui täysin turhalta kohottaa kolmesti. Tai no se viimeinen nyt on vaan ollut taikinan lämmittämistä huoneenlämpöiseksi.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Itse annan myös yleensä taikinan levähtää pari tuntia pöydällä ennen jääkaappiin siirtoa. Oma resepti siis on yleensä että Oonin sovelluksen ohjeilla taikinan teko, pöydällä aluksi sen pari tuntia taikinan teon jälkeen jonka jälkeen jääkaappiin. Minimissään 36h kylmäkohotus kun jauhona esim perus keskivahva jauho (pirkka tms.), jonka jälkeen taikina palloiksi ja huoneenlämmössä 8-10h kohotus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Oliko muuten joku spessujauho mitä kannattaa käyttää kun lättyä tekee, siis muotoilee? Jotenkin muistelisin että joku tietty jauho olis parempaa ei pala niin herkästi kiven kanssa kuin vehnäjauho..? En vaan kuollakseni muista oliko se durumia vai maisijauhoa..

Olis tarkotus koeajaa uusi Kobe sunnuntaina :happy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Oliko muuten joku spessujauho mitä kannattaa käyttää kun lättyä tekee, siis muotoilee? Jotenkin muistelisin että joku tietty jauho olis parempaa ei pala niin herkästi kiven kanssa kuin vehnäjauho..? En vaan kuollakseni muista oliko se durumia vai maisijauhoa..

Olis tarkotus koeajaa uusi Kobe sunnuntaina :happy:
Mä käytin Polsellin semolaa joka oli mun mielestä tosi hyvä just tohon. Mut sitä ei enää saa sittarista https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/polselli-semola-rimacinata-durumjauh-1kg-8009685000468

Nyt ollu karkea vehnäjauho käytössä, mutta ei oo niin hyvä kuin tuo oli
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Eli vissiin durum saattais olla parempi kuin normi? Jotenkin muistelisin näin..
Pitäisi itsekin koittaa durumilla.

Lapio missä on reikiä auttaa hieman kanssa tuossa jauhojen päätymisessä uuniin kun hieman "heiluttaa" ennen uuniin heittoa niin isoimmat jauhomäärät jää sit pöydälle (tai lattialle).
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
jep durumilla vaan reteesti.
piti tulla kiittämän tähän ketjuun poolish-taikinan esiintuomisesta, en kyllä tätä tekniikkaa tule vaihtamaan enää koskaan yhtään mihinkään muuhun.
ja siinä kohdassa kun taikinapallot laitetaan kelmun alle, heitän yleensä ylimääräiset rasioissa pakkaseen. pizzapäivän aamuna rasia(t) pakkasesta
sulamaan. toimii.
eli lyhyemmin; poolish FTW! :smoke:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
604
"Kun alat muotoilemaan taikinapalloa, älä käytä 00-jauhoja vaan mieluummin semolaa, semolinaa tai durumvenhäjauhoja. Nämä jauhot eivät pala pizzauunissa niin helposti kuin 00-jauhot kun irtoaa pizzapohjasta. "

Ohje löytyi pitsanpaistajien sivulta Napolilaisen pizzan valmistus (AVPN)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 685
Oliko muuten joku spessujauho mitä kannattaa käyttää kun lättyä tekee, siis muotoilee? Jotenkin muistelisin että joku tietty jauho olis parempaa ei pala niin herkästi kiven kanssa kuin vehnäjauho..? En vaan kuollakseni muista oliko se durumia vai maisijauhoa..
Tähän on paljon mielipiteitä. Itse tirvisen pallon kumminkin puolin karkeaan semolaan, ja sitten pöydälle on ripoteltuna durumia ja 00 sekaisin.

Ne "napolinpojat" joiiden videoihin olen linkkejä laittanut, kaksi jannua ja toinen laittaa 00-jauhoon, ja toinen semolaan. Mutta sikäläinen tyyli on että sitten kun on saatu pitsa leviteltyä, se nostetaan ilmaan ja siirretään kaikki jauho pois alta pöydästä, koska halutaan että sitä olisi lopulta mahdollisimman vähän pohjassa kitkeröitymässä uunissa.
Mutta, kuten usein sanottu: taitolaji, ken koittaa mahd vähillä jauhoilla saattaa kohdata myös ongelmatiikkaa siinä lapioimisvaiheessa.

Mutta palatakseni siihen käsittelyjauhoon lyhyesti, Italiassa se on semola (jota itse ostan etnisestä kaupasta) ja Suomessa halvin on ehkä "karkea vehnäjauho"
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Itsellä käytössä pyörittelyyn karkea vehnäjauho. Ei varmasti se optimaalisin, mutta ihan toimiva. Itse täytän pizzan yleensä lapion päällä ja lapiossa on pohjalla aavistuksen ripoteltuna jauhoja. Mielummin hieman jauhoa pohjassa paistovaiheessa kuin täytteet uunin perällä kasassa. Liian vähillä jauhoilla pizza ei lähde lapiosta liikkeelle oikein mitenkään ja sitten siinä vatkailee niitä täytteitä pizzan päältä sinne uunin perälle. Aloittelijalle suosittelen siis ehdottomasti liikaa jauhoja ensiksi ja lähtee siitä sitten vähentämään kun tekniikka parantuu.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Ite olen tainnu käyttää karkeaa vehnäjauhoa, ja niitäkin vain siksi että pizzan saa luistamaan puiselta pizzalapiolta kuumalle pizzakivelle. Normaalissa uunissa teen niin ei ole koskaan palanut. Oikeassa pizzauunissa kai eri homma.
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
89
Noniin! Tänään sitten oli tarkoitus tehdä itse ”poolish”pizzataikina ja lopputulos sekä koko prosessi oli niin hirveää paskaa että ei tarvi jatkossa tehdä. Yritin tuolla pizzanpaistajien ohjeella tehdä. Itse poolish onnistui helposti ja se oli 24h jääkapissa tekeytymässä. Tänään sitten kun piti poolishiin sekoittaa 600g vettä ja 1.2kg jauhoja niin siitä alkoi heti ongelmat. Tuo vesimäärä ei mitenkään riittänyt vaan piti käyttää lähemmäs 800g vettä jotta kaikki jauhot sai sekoitettua poolishiin. Noh sitten vaivailtiin, kaikki jäi käsiin kiinni jatkuvasti ei auttanut vaikka kuinka vaivasi, antoi levätä, lisäsi suolan, vaivasi lisää, antoi taas levätä jne… Tuossa se on tahmeana pöydällä. Olkoot koko paska. Jatkossa mennään edelleen denniksen/pirkkaparhaat pakastepullilla. Jos joskus saa yleiskoneen/taikinakoneen hommattua niin koitetaaan sitten uudelleen.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 764
Tuo vesimäärä ei mitenkään riittänyt vaan piti käyttää lähemmäs 800g vettä jotta kaikki jauhot sai sekoitettua poolishiin. Noh sitten vaivailtiin, kaikki jäi käsiin kiinni jatkuvasti ei auttanut vaikka kuinka vaivasi, antoi
No tuossahan on syy ja seuraus kerrottu. Liikaa vettä, niin tulee liian tarttuvainen taikina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
1677351873452.png


Vaikka tässä on uunipellillä, niin ei ollut uunissa sen kanssa.
Pizzakiven lämmitys tehty niin, että ensin 30min annettu koko uunin lämmetä 200C.
Sitten 20min 250C.
Sitten 15min 300C.
Sitten lämmöt takaisin 250C ja pizza sisään leivinpaperin kanssa ja vain näin säätämällä sain rapean pohjan kotiuunissa. En katso sähkölaskua nyt.

--

Täytteenä on juustoja ja basilikaa. Tässä lista aineksista:
  • Fazer pizzapallopakaste (2 palloa) oliiviöljyn kanssa pistetty sileäksi.. Mikrossa ensin lämpimäksi.
  • Mutti-pizzakastike - koska olen laiska..
  • Castelli Parmigiano Reggiano käsin raastaen - koska se on maailman paras juusto
  • Castelli Mozzarella di Bufala Campana - ei lehmää, puhvelia
  • Kotimaista tuorebasilika
--

Saa antaa kehittävää palautetta.. Nyt tuntuu, että pohja paistuu hitaammin ja tätä edellinen pizza meni vähän löllöksi, kun pizzakiveä lämmitettiin vain 30min total.
Lisäksi tämä voisi palaa vähän tuosta päältä, niinkuin ne instan pizzat. Ja se on vähän vääntynyt alareunasta, kun pizzakiven tila loppui kesken.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
150
Saa antaa kehittävää palautetta.. Nyt tuntuu, että pohja paistuu hitaammin ja tätä edellinen pizza meni vähän löllöksi, kun pizzakiveä lämmitettiin vain 30min total.
Lisäksi tämä voisi palaa vähän tuosta päältä, niinkuin ne instan pizzat. Ja se on vähän vääntynyt alareunasta, kun pizzakiven tila loppui kesken.
Meillä kestää uuni lämmetä 275 asteeseen ~1h 15min pizzakiven kanssa. Mutta kun sen jaksaa odottaa niin tulee ~6 minuutissa todella hyviä pizzoja.
2min pohja + tomaattikastike, pizza ulos, täytteet päälle ja 3-4 min takaisin uuniin kunnes juusto on sulanut ja kuplii. Lämmitän aluksi tasalämmöllä ja kun uuni saavuttaa 275 lämpötilan niin vaihdan grilliin. Pizzakivi on keskellä (koska ylempänä pohjia on vaikea käsitellä).

Tuli muutama kerta treenattua ennen kuin se itselle toimiva setup löytyi :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Meillä kestää uuni lämmetä 275 asteeseen ~1h 15min pizzakiven kanssa. Mutta kun sen jaksaa odottaa niin tulee ~6 minuutissa todella hyviä pizzoja.
2min pohja + tomaattikastike, pizza ulos, täytteet päälle ja 3-4 min takaisin uuniin kunnes juusto on sulanut ja kuplii. Lämmitän aluksi tasalämmöllä ja kun uuni saavuttaa 275 lämpötilan niin vaihdan grilliin. Pizzakivi on keskellä (koska ylempänä pohjia on vaikea käsitellä).

Tuli muutama kerta treenattua ennen kuin se itselle toimiva setup löytyi :)
Kiitos. Oikeasti.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 685
Nno, minä nostaisin mahd ylös, täydet lämmöt ja grilivastus peliin, ensin paistetaan pohjaa pelkällä tomaatilla puolet kokonaisajasta, ja heti kun mahdollista, nypätään paperi pois välistä. Sitten pitsa ulos, päälikamat ja takaisin uuniin, varmistutaan pienellä ovenavasulla tai aiemalla hiukan matalammalla säädöllä, että vastus varmaan meni päälle. Näppärä irroittaa lämpöanturin ja antaa sen roikkua alempana, näin uunin lämpöä saadaan huijattua hieman paremmaksi. ;-)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776
Mikähän olisi paras valinta valmiiksi pizzapohjaksi jos tarkoitus olisi tehdä leivinuunissa pizzaa, mutta ei jaksaisi tällä kertaa vaivautua itse taikinan tekemiseen?
Varmaan pirkka parhaat pizzapallot, omasta mielestä fazerin palloja parempi maku ja helpompia työstää.....jonkun 3 tuntia kun antaa huoneenlämmössä sulaa ennen käyttöä esim pienellä lautasella ja elmukelmun alla

Tommosella vanhalla kerrostalon uunilla mitä oon jonkun paistanu niin ensin keskilämmöllä täydelle lämmölle uuni valmiiks ja sitten pelti uunin alempaan osaan ja samantien käännän pohjalämmölle vähäks aikaa, sitten kun pohja alkaa olla sopiva niin sitten käännän grillivastuksen päälle vähäks aikaa ja pizza ulos
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
617
Varmaan pirkka parhaat pizzapallot, omasta mielestä fazerin palloja parempi maku ja helpompia työstää.....jonkun 3 tuntia kun antaa huoneenlämmössä sulaa ennen käyttöä esim pienellä lautasella ja elmukelmun alla

Tommosella vanhalla kerrostalon uunilla mitä oon jonkun paistanu niin ensin keskilämmöllä täydelle lämmölle uuni valmiiks ja sitten pelti uunin alempaan osaan ja samantien käännän pohjalämmölle vähäks aikaa, sitten kun pohja alkaa olla sopiva niin sitten käännän grillivastuksen päälle vähäks aikaa ja pizza ulos
Pitääpä ottaa testiin jos tässä tulee vielä lämmitettyä leivinuunia tarpeeksi kuumaksi tälle talvea.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
604
Itse lämmitän sähköuunin ja pitsakiven 275 asteeseen, mikä on meidän uunin maksimi.

Lämmitys ei ihan tuntia vie, menisikö joku 35-40 minuuttia, joka on yleensä sama aika, mitä taikinan muotoilu, pieni taikinan lepo ja pitsan täyttäminen vie. Lämmitys S-asennossa, jossa ylä- ja alalämpö sekä grillivastus ovat kaikki päällä.

Laitan pitsan pitsakivellä uunin ylimpään paikkaan, lasken lämpötilaa 250 asteeseen ja paistan noin 6 minuuttia, pitäen myös grillivastuksen päällä. Jos paistan 275 asteessa, alkaa leivinpaperi hiiltymään ja tuo savun hajua. Jos epäilen, että pohja meinaa jäädä pehmeäksi, annan pitsan olla kiven päällä vielä uunista oton jälkeen. Hyvä pohja on tarpeeksi kypsä, jotta sen saa leikattua ja pitsa-slaissin saa syötyä kädestä.

Loppuun muutama kuva
20230210_pitsa.jpg20230224_pitsa.jpg20230127_pitsa.jpg
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 685
Jos vaivautuu lämmittämään leivinuunin, muttei vaivaudu tekemään taikinaa? Se, mihin lämpöihin sen leivinuunin lämmittää, mikä on pohjan lämpötila, siitä se kaikki lähtee. Jos lämmittää johonkin 250 asteeseen, pätee perinteisen sähköuunin ohjeet, ja jos 400 asteeseen, pätee pitsauunin ohjeet.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 685
Aika joka riittää uunin lämmittämiseen, ei toki riitä lämmittämään kiveä, varsinkaan kunnollista, ne surkeat ohuet kivet -jotka sopisivat jotenkin pitsauuniin tai grilliin, ovat joka tapauksesa huonoja sähköuunissa. Sähköuuniin on ilman muuta paras paksu paistoteräs.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Roomalainen peltipizza - al taglio oli eilen työstössä ja hyvinhän tuo kelpasi itselle ja vieraille.

Pari peltiä tuli tehtyä ja molemmissa tomaattisoosi san marzanoista ja mozza pohjalle.
- feta, avokado, korianteri (srirachaa päälle jos haluaa)
- paistettu sipuli ja paprika

2023-02-25 18.19.04.jpg
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
181
Eikö jo näillä känkkyjen lämmitysajoilla halvemmaksi tule ostaa joku 99€ roastmaster pizzauunin ja näin ollen pääsee siirtymään napolilaisien pizzojen tekoon jotka ei perusuunilla onnistu.

Noi leivinpaperit kanssa ihmetyttää, kun ne tuppaa kestämään 200-250 riippuen hintaluokasta... No ehkä se silikonin maku on sitten hyvä pohjassa.

35min taikinan muotoiluun on jo jonkin sortin ennätys. Itse pääsen vain noin alle viiteen minuuttiin pyörittelystä ooniin

Suosittelen kaikille tota infrapunalämpömittaria niin ei tartte arpoa lämpötiloja. Noi ei tasan pidä paikkaansa ja heitot voi olla pahimmillaan 50 asetetta.
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
617
Jos vaivautuu lämmittämään leivinuunin, muttei vaivaudu tekemään taikinaa?
Niin...? Leivinuunia tulee lämmitettyä harva se päivä kun lämmittää kämppää. Pitäskö joka kerta olla taikinaa vaivaamassa samalla? Vapaa-aika melko kortilla kun pitää töissä käydä, harrastuksiin menee aikaa ja kotona odottaa viisi lemmikkiä ja parisuhde joita pitää kaikkia ehtiä huomioida. Ihan kiva olisi jos saisi joskus pizzataikinan valmiina. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Noi leivinpaperit kanssa ihmetyttää, kun ne tuppaa kestämään 200-250 riippuen hintaluokasta... No ehkä se silikonin maku on sitten hyvä pohjassa.
Minulla kesti ihan hyvin sen ~6-7min 250C+ tulikuuman pizzakiven päällä. Kuva yllä. Ei jätä makuja. Kiveni on pari senttiä paksu musta pizzakivi Amazonista. Ei halvin ja vastaavat oli Suomen gourmet-kaupoissa satasen.

Ideana on, että saan sen pizzan pizzakiven päälle ja pois helpommin.. Ainakin päälle laitto menee yleensä aina pieleen ilman leivinpaperia, kun se tarttuu sekä puiseen, että peltiseen lastaan. Pois sitten saa kyllä, jos ei muuten, niin ottaa koko pizzakiven pois uunista. Tämäkään ei ole hyvä, jos meinaa monta pizzaa tehdä.

--

Valitettavasti lähettämäni kuva edustaa omien taitojeni kulminaatiota - mutta koetan kehittyä ja luin saamani neuvot ja kokeilen niitä ensi kerralla.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
181
Minulla kesti ihan hyvin sen ~6-7min 250C+ tulikuuman pizzakiven päällä. Kuva yllä. Ei jätä makuja. Kiveni on pari senttiä paksu musta pizzakivi Amazonista. Ei halvin ja vastaavat oli Suomen gourmet-kaupoissa satasen.

Ideana on, että saan sen pizzan pizzakiven päälle ja pois helpommin.. Ainakin päälle laitto menee yleensä aina pieleen ilman leivinpaperia, kun se tarttuu sekä puiseen, että peltiseen lastaan. Pois sitten saa kyllä, jos ei muuten, niin ottaa koko pizzakiven pois uunista. Tämäkään ei ole hyvä, jos meinaa monta pizzaa tehdä.
Tottakai se tarttuu jos sulla ei ole karkeita jauhoja alla ja pidät pohjaa liian kauan lapion päällä.

Fermentoitu alumiinilapio ja kun pizza on lapiolla niin heiluttelemalla näkee tarttuuko vaiko ei. Reikien ansiosta ylimääräinen jauho lähtee pois.
Eikä sitä pizzaa härvätä puoli tuntia pöydällä.

Karkeaa vehnäjauhoja pöydälle, pallon pyöritys ja ylimääräiset jauhot pois, tomaattilastikkeen levitys ja täytteet päälle ja sitten lapiolla. Tähän saa aikaa käyttää maksimissaan minuutin.
Liika tomaattikastike ja täytteet vesittää pohjan joka tekee sen ettei pizza liiku lapiolla

Pizzakivistä paras on biscotto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Pizzakivistä paras on biscotto.
No varmasti on parempi, kun on 4cm paksu ja painaa 7,5kg - tai ainakin se googlen eka osuma.

--

Taidan koettaa niin, että kypsennän pohjaa tomaattikastikkeella pari minuuttia leivinpaperin kanssa ensi kerralla ja sitten otan pois, pistän loput täytteet ja takaisin uuniin ilman leivinpaperia. Siihen kyllä hetki, ettei nyt joka päivä tule pizzaa syötyä. Vähintään viikko.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
573
Ite teen pizzapohjan leivinpaperin päälle jossa on jauhoja (se helpottaa taikinan muovaamista, muuten ei tarvitse). Pari minsaa leivinuunissa ja nykäsen paperin pois alta. Tätä kikkaa voisi käyttää myös normi uunissa ritilän päällä paistettuna.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 685
Niin...? Leivinuunia tulee lämmitettyä harva se päivä kun lämmittää kämppää. Pitäskö joka kerta olla taikinaa vaivaamassa samalla? Vapaa-aika melko kortilla kun pitää töissä käydä, harrastuksiin menee aikaa ja kotona odottaa viisi lemmikkiä ja parisuhde joita pitää kaikkia ehtiä huomioida. Ihan kiva olisi jos saisi joskus pizzataikinan valmiina. :)
No, itse teen pitsataikinan kolme päivä etukäteen, ihan vaar parissa minuutissa aineet sotkemalla. Tuskin saat yhtä helpolla sitä pakastepalloasi valmiksi.

Mutta joo, tuskin lämmität sitä uuniasi 400 asteeseen, ainakaan joka päivä, josko pakastepitsojakaan ;-)
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 685
Jos ostaa valmistaikinan, valmiskastikkeen, juustonomaista raastetta jne, aika vähän tule eroa josko osataisi koko pitsan, koska helpous tässä olisi kai tärkeintä? Joko pakastealtaasta tai pitseriasta tilaamalla.
Aika turhaa käyttää aikaa ruuantekoon, kun elämässä on niin paljon muuta?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 294
Viestejä
4 196 977
Jäsenet
70 886
Uusin jäsen
aulaabe

Hinta.fi

Ylös Bottom