Ainakin Cittareissa on näkynyt hintaan 3,95 e 2 kpl paketti.Paljonko noi maksaa ja mistä saa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ainakin Cittareissa on näkynyt hintaan 3,95 e 2 kpl paketti.Paljonko noi maksaa ja mistä saa?
Kukapa ei käyttäisi kinkkusuikaleita tai juustoraasteita pitsoissaan? Kuuluuko tomaattimurskat myös teikäläisellä liian prosessoitujen tarvikkeiden luokkaan?Vielä helpompaa on sitten ostaa valmispitsakastike ja valmispitsajuustosilppu ja valmispitsakinkkusuikale.
Tai vielä helpompi: käy pitsalla ;-)
Kukapa ei käyttäisi kinkkusuikaleita tai juustoraasteita pitsoissaan? Kuuluuko tomaattimurskat myös teikäläisellä liian prosessoitujen tarvikkeiden luokkaan?
Alkaa tää lettuelitismi menemään ehkä jo paikoin vähän yli.Juustoraaste kuuluu pitsaan ei pizzaan ja sen takia tämä threadin nimiki on pizza.
Näin meillä myös vaimo tekee:
Mozzarella ostetaan isona pallona ja revitään sopivaksi paloiksi.
Parmesaanista leikataan sopivia lastuja.
Pizza -keskustelu = Oh, the drama.
Alkaa tää lettuelitismi menemään ehkä jo paikoin vähän yli.
Joo jotkut ostaa valmiita leipiäkin jatkuvasti sekä valmista tagliatellea.Vielä helpompaa on sitten ostaa valmispitsakastike ja valmispitsajuustosilppu ja valmispitsakinkkusuikale.
Tai vielä helpompi: käy pitsalla ;-)
Ei niissä suojakaasupakatuissa tuorepastoissa nyt niiiin paljon eroa ole itse tehtyyn verrattuna, paitsi että itse tehty on tuoreempaa.Ihmisissä on eroja!
Itsetehty pasta muuten on eri tavaraa kuin kaupastaostettu, niitä ei siis voi jakaa hyvä/paha -akseliin. Se olisi vähän kuin sanoisi että puu on paha ja betoni hyvä.
Vois niinku nyrkkisääntönä sanoa itselle jatkossa, että:
A) hanki valmistaikina
B) tai yleiskone
C) tai käytä vatkainta
D) laita 1,5-2 kertaa enemmän jauhoja ku ohje sanoo.
Aika usein tyytytnyt ihan desimittailuun, tänään kuitenki otin taas vaa'an käyttöön ja täyisn turhahan tuo oli. Kyllähän tuommonen pakkautuminen enemmän johtais siihen, että jauhoa olis liikaa.Kuulostaa erikoiselta. Mitä jauhoja olet käyttänyt? Punnitsetko jauhot vai mittaatko "desimitalla"? Jauhoissa on paljon eroa ja punnitsemalla saa aina tarkemman tuloksen, kun pussista kauhottu jauho saattaa olla enemmän tai vähemmän painuksissa.
Kannattaa tosiaan testata noita videossa olevia Kinnusen myllyn puolikarkeita + 00-jauhoja.Aika usein tyytytnyt ihan desimittailuun, tänään kuitenki otin taas vaa'an käyttöön ja täyisn turhahan tuo oli. Kyllähän tuommonen pakkautuminen enemmän johtais siihen, että jauhoa olis liikaa.
SInähän et tiedä onko ne pakkautunut vai ei eli jauhoja voi olla liian vähänkin... jos katsoo tuon videon ohjeenkin tarkkuutta nesteen ja jauhojen määrän suhteen, niin ilman vaakaa tuollaiseen tarkkuuteen on hankala päästä. Ja ei, minä menen vielä valmistaikinoilla, kun niidenkin kanssa saa tapella ihan tarpeeksi, että siitä pallosta tulee sopiva takapaksu ympyrä. Ehkä jossain vaiheessa pitää tuota videon ohjetta kokeilla, josko siitä tulisi yhtään mitään muuta kuin kirosanoja.Kyllähän tuommonen pakkautuminen enemmän johtais siihen, että jauhoa olis liikaa.
Kertokaapa missä se noiden leipä/pitsavideoiden kusetus tapahtuu?
Vois niinku nyrkkisääntönä sanoa itselle jatkossa, että:
A) hanki valmistaikina
B) tai yleiskone
C) tai käytä vatkainta
Ei missään. Taitolaji
Kaiki huonoja vaihtoehtoja.
A) hanki valmistaikina
pahaa.
B) tai yleiskone
Jos koneella haluaa niin taikinakone, ei yleiskonetta (jollei tarvitse yleiskonetta niiden hommiin)
C) tai käytä vatkainta
Pitäisi olla aikas tehokas vehje.
No, tuolla tekniikalla olisi aika turha katsoa mitään ohjetta ;-)
Olen aika usein sanonut että helpoin tapa on tehdä vain vähän.
Sekoittaa aineet, antaa olla vaika puolitoista tuntia muovin alla.
Kastaa kädet, kääntelee taikinan, pistää takaisin muovin alle, jääkaappiin.
Kaivaa kahden vuorokauden päästä kaapista, punnitsee pallot omiin rasioihin ja työntää takaisin jääkaappiin,
Seuraavana päivänärasia jääkaapista, lasketaan käsi jauhoihin, nostataan jauhokäådellä pallo jauhokasaan, käännetn pallo ylösalaisin jauhoihin, nostetaan se pöydälle venutellaan pitsaksi mosot ja uuniin..
Hmm, jos tekee isson pitsan niin toki pallotuksista saakka voi unohtaa, ottaa vain ulosjääkaapista, venuttaa tai kaulii, mosot ja uuniin....
Mutta se on totta että kun katsoo miten napolialainen tekee, kateus ei ole viimeinen tunne ;-)
-itselleni on vakeinta lapionti, kun taikina on niin tarkka siinä.
Lapiontia kannttaa harjoitella pisapohjalla ilman mitään tomaatteja tai täytteitä, muttei kannata ylpistyä kun se alkaa sujua, nimittäin täytteet ja aika vettävät sitä taikinaa tehokkaasti ja taikina joka oli 20 sekuntia teon jälkeen ok lapiolla, voi olla jo tuskastuttava 40 sekunnin kohdalla.
Taikinaa voi olaa yhden pallon jääkaapista ja antaa sen lämmetä vaikka vartti, ja testata miltä se vaikuttaa, jostaikina venyy, mutta palaa tehokkaasti ei se ole valmis, ja jos taikina venyy eikä palaa, mutta repeää, o taikina jo "yli" ja käsiteltävyys vaikeaa, ja pitsat on pakko tehdä paksuiksi, jottei mosot tule läpi lapioon, eikä pitsaa saa uuniin. Tai no, täyttet saa vielä takaseinään ;-D
Varovasti tähän sekaan.. Olisko hyväksi todettua reseptiä ruokavammaisen pizzapohjaan, luontaisesti gluteeniton, maidoton ja vielä hiivatonkin? Eihän siitä samanlaista saa kuin oikeasta, mutta onko hyviä ideoita? Melkein kaikki jo kokeiltu.
Hyvää alkanutta uutta pizzavuotta 2023!
Tänään tuli tehtyä vuoden ensimmäiset pizzat, yhteensä 4 kpl. Nämä ovat pohjan rakenteen ja paiston osalta kaikkein parhaiten onnistuneet pizzat, jotka olen sähköuunissa saanut koskaan tehtyä.
Pohjan ja tomaattikastikkeen kevyesti soveltaen tein tämän videon ohjeilla:
Täytteinä oli:
Hyvän paistopinnan apuna oli uunipellin kokoinen 8 mm paksuinen paistoteräs, joka sai lämmetä grillivastuksen alla puolisen tuntia ennen ensimmäisen pizzan paistoa. Uuni oli täysillä, 300 °C, ja grillivastus oli koko paistamisen ajan päällä.
- tomaattikastike
- mozzarella
- osassa kirsikkatomaatteja
- paiston jälkeen ilmakuivattua kinkkua ja rucolaa
Täytyy kyllä todeta, että olivat parhaat tänä vuonna syömäni pizzat!
Sisälukutaito?Ihan kiitettävät katsojamäärät oot saanu tol videolla
Enkä tunnusta jatkossakaanSisälukutaito?
hyperstaattinen sanoi:
Pohjan ja tomaattikastikkeen kevyesti soveltaen tein tämän videon ohjeilla:
Eli ei ainakaan vielä tunnustanut videota tehneensä.
Leipomista kannattaa ruveta harrastamaan, jos sitä osaa edes sen verran, että saavuttaa positiivista eroa 220 asteessa paistettavaan Apetitin pakastepahvipohjaan nähden. 99%:lle se lie täysin mahdollinen ja usealle jopa paremmin ajankäytön arvoinen ja palkitsevampi suorite kuin tietsikan rakentelu tai pelaaminen.Kai tää harrastus on siinä missä tietsikan rakentelu tai pelaaminen. Nuo pakastepohjat (en muista merkkiä) on oikein hyviä. Siihen vähän Muttin tomaattikastiketta mitä hieman maustaa ja täytteet. Uuniin 220astetta ja oikein maukasta.
edit. Leipomista kannattaa ruveta harrastamaan jos tykkää resepteistä gramman tarkkuudella.
Leipomista kannattaa ruveta harrastamaan jos tykkää resepteistä gramman tarkkuudella.
Mikä tuon hunajan juttu on? Makeutta kyllä, mutta onko jotain muuta ideaa?
En jaksa noita youtube -videoita katsoa juurikaan.
Oikeastaan Lucan ohjeilla tehnyt tähän asti tai sitä hieman varioinut.
Eikös tuo @OskuK ohje ole sama kuin @hyperstaattinen linkkasi. Siis tuon videon oikeesti katsoin vaikka en kokonaan.
Easy Pizza Dough Recipe - Ooni USA
Loput kuivat aineet mittaan grammalleen kulhoon..
En jaksa noita youtube -videoita katsoa juurikaan.
Oikeastaan Lucan ohjeilla tehnyt tähän asti tai sitä hieman varioinut.
Eikös tuo @OskuK ohje ole sama kuin @hyperstaattinen linkkasi. Siis tuon videon oikeesti katsoin vaikka en kokonaan.
Ei siellä uunissa nyt 3 paperia ollut, tuo nyt vaan on toinen pelti jolle heitin kuuman pitsan paistamisen jälkeen. Ihan hyvin mulle tuo lopputulos kelpasi, pääasia on se että maistuu hyvälle, ei se että aina mennään kaikkien pizzataiteen sääntöjen mukaan.Siitä olen samaa mieltä että pitsakivet on normiuunissa aika kökköjä, pitsateräs olisi paaljon parempi, ja siitäkin olen samaa mieltä että leikatulla leivinpaperilla saa pitsan uuniin eikä se pala, muta että 3 ! paperia päällisin, kun se leikattukin kannattaisi nypätä heti pois eristämästä, kun se vaan lähtee!
Kannattaa laittaa se uunista otettu pizza mieluummin keittiöpyyhkeen tai vaikka parin talouspaperipalan päälle jäähtymään ilman eristävää leivinpaperia. Jäähtyvä materia kun pystyy sitomaan vähemmän kosteutta kuin kuuma materia, niin tuo auttaa pitämään pohjan rapeampana ilman, että se sitkostuu niistä omista höyryistään, joista se jäähtyessään haluaa eroon. Monessa leivonnassa tärkeä juttu, mikä vaikuttaa lopputulokseen yllättävän paljon. Jostain syystä harvoin vain näkee pizzanpaiston yhteydessä asiasta puhuttavan.Ei siellä uunissa nyt 3 paperia ollut, tuo nyt vaan on toinen pelti jolle heitin kuuman pitsan paistamisen jälkeen. Ihan hyvin mulle tuo lopputulos kelpasi, pääasia on se että maistuu hyvälle, ei se että aina mennään kaikkien pizzataiteen sääntöjen mukaan.
Tuo pizza oli tuossa pellillä tasan sen aikaa että otin siitä kuvan ja sen jälkeen se meni lautaselle ja syöntiin. Nuo kaikki ohjeet mitä täällä on lueteltu on kyllä hyvin tiedossa, kun olen ketjua seurannut useamman vuoden ajan. Täällä on myös varmasti välillä ensikertalaisia, eikä minun mielestä ole väärin vaikkei seuraakaan kaikkia ohjeita kuin piru raamattua vaan tekee ja kokeilee eri asioita itse. Paras pizza on lämmin pizza niin turhaan sitä muutenkaan tarvii jäähdyttelemään alkaa ellei tarkoitus ole tehdä useampaa ja syödä porukassa yhtä aikaa.Kannattaa laittaa se uunista otettu pizza mieluummin keittiöpyyhkeen tai vaikka parin talouspaperipalan päälle jäähtymään ilman eristävää leivinpaperia. Jäähtyvä materia kun pystyy sitomaan vähemmän kosteutta kuin kuuma materia, niin tuo auttaa pitämään pohjan rapeampana ilman, että se sitkostuu niistä omista höyryistään, joista se jäähtyessään haluaa eroon. Monessa leivonnassa tärkeä juttu, mikä vaikuttaa lopputulokseen yllättävän paljon. Jostain syystä harvoin vain näkee pizzanpaiston yhteydessä asiasta puhuttavan.
No ei tässä nyt liikuta missään täydellisen pizzan tekotavan äärellä vaan siinä miten pienellä niksillä saa lopputuloksen huomattavasti paremmaksi etenkin, jos ei ole niitä paistoteräksiä ja kiviä käytössä ja pizza tehdään uunipellillä leivinpaperin kanssa. Täällä on säännöllisesti vääntöä siitä miten mikäkin paistoalusta millaisella esilämmityksellä toimii parhaiten, mutta harvoin kukaan puhuu paiston jälkeisestä pohjan rapeuttamisesta, vaikka sillä voisi useamman kohdalla olla paljon suurempi merkitys lopputuloksen kannalta.Tuo pizza oli tuossa pellillä tasan sen aikaa että otin siitä kuvan ja sen jälkeen se meni lautaselle ja syöntiin. Nuo kaikki ohjeet mitä täällä on lueteltu on kyllä hyvin tiedossa, kun olen ketjua seurannut useamman vuoden ajan. Täällä on myös varmasti välillä ensikertalaisia, eikä minun mielestä ole väärin vaikkei seuraakaan kaikkia ohjeita kuin piru raamattua vaan tekee ja kokeilee eri asioita itse. Paras pizza on lämmin pizza niin turhaan sitä muutenkaan tarvii jäähdyttelemään alkaa ellei tarkoitus ole tehdä useampaa ja syödä porukassa yhtä aikaa.
Välillä tuntuu että tämän ketjun vois jakaa kahteen eri ketjuun. Toisessa voidaan käsitellä ja jakaa tietoa perus kotipizzoista ja toisessa sitten voitaisiin tavoitella sitä täydellisen pizzan reseptiä ja tekotapaa.