Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvä vinkki, että voisi tehdä pallot etukäteen valmiiksi ja jääkaappiin. Tällöin tekopäivä on jokseenkin samanlainen kuin tuolla kylmäkohotuksella.Viikonloppuna paistelin pizzaa ja tuli tehtyä poolish taikina myöskin. Itse jos lähden napolilaistyylisen perään niin tulee tuon poolishin kautta mentyä. Nyt tein torstaina poolishin jääkaappiin yöksi, perjantaina sitten palloiksi asti ja pallot jääkaappiin ja lauantaina paisto. Tuolla tavalla itse tekopäivä on suht rauhallinen, kun tarttee vaan valmistella täytteet.
Näyttää kyllä erittäin hyviltä nuo pizzat!Viikonloppuna paistelin pizzaa ja tuli tehtyä poolish taikina myöskin. Itse jos lähden napolilaistyylisen perään niin tulee tuon poolishin kautta mentyä. Nyt tein torstaina poolishin jääkaappiin yöksi, perjantaina sitten palloiksi asti ja pallot jääkaappiin ja lauantaina paisto. Tuolla tavalla itse tekopäivä on suht rauhallinen, kun tarttee vaan valmistella täytteet.
Tuli tehtyä lauantaina 4 pizzaa ja sunnuntaina 2. Yhteensä 6 palloa. Kuviin päätyi lauantailta perus margherita ja itselle tehty nduja/feta pizza. On siinä kuvassa vaimon herkkusieni/homejuusto pizza ja kaverille tehty nduja/feta myös. Noiden lisäksi on tietty tomaattikastike, mozzarella ja parmesaani.
Sit kun tuli tommoinen airfryer hankittua ja fb pizzaryhmistä lukenut että pizzan lämmitys seuraavana päivänä toimii sillä niin pitihän se kokeilla. Ja kyllähän se toimi 180/3min toimi aika kivasti. Video: 2023-02-12 10.23.36.mov
Sunnuntailta vielä oma nduja/feta pizza
Pelivälineenä on ollut tässä nyt kohta parisen vuotta Ooni 16.
Sit loppuun omia suosikkeja.
Ndujan hain Kuopion kauppahallin Espanjan herkuista. Siellä taisi hinta olla 22e/kg ja otin reilu 100g kun loput menee pastaan. Tuo on käsittääkseni Keskon tukusta saatavaa Madeo Nduja Calabrese Picantea: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/marr-nduja-picant-levitett-salami-n-2kg-2370255800006
Mozzana käytän sitten La Donzelletta Fior di latte mozzaa joka on pakaste ja tätäkin saa ainakin kuopiosta K-citymarketista: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/fior-di-latte-mozzarella-julien-15kg-pa-8052080431092 - edellisenä päivänä ottaa tuota sopivan köntän sulamaan jääkaappiin ja hyvä on. Ainut tuossa on että pitää saada paloiksi.
Tomaattikastikkeen teen aika usein itse sillä mun resepti on aika simppeli ja helppo - näkyi riittävän 6 pizzalle just:
- Mutti tomaattimurskaa 1prk ( jos haluaa niin san marzanoa purkki tän sijaan)
- Basilikaa (yleensä noin puoli puskaa, riippuen puskan koosta)
- Valkosipulia (2-3 kynttä riippuen kynsien koosta ja miten haluaa valkosipulia)
- 7g suolaa
- 10g oliiviöljyä
En usko että ylimääräisestä kohotuksesta aluksi on haittaa, toki riippuu vähän kuinka pitkiä kohotuksia tuolla leipäkoneella tehdään. Itselläni ei ole sellaisesta kokemusta, mutta esimerkiksi Poolish-taikinaa tehdessä usein kohottelen ensiksi pari tuntia pöydällä, jonka jälkeen siirrän jääkaappiin kohoamaan lisää.Kertokaas gurut onnistuisko tämmönen:
Tekisin pizzataikinan leipäkoneella ja siihen sisältyy muutama kohotuskin. Voiko tästä kohotuksesta huolimatta tehdä myös kymäkohotuksen? Eli antaisin koneen myllätä ja kohottaa, sitten muotoilisin palloiksi ja sitten kympkohotusta se vuorokausi tai jotain ja sitten taas kohotus normaalisti ennen paistoa? Onko tässä jotain fataalia että tekee kohotusta ennen kylmäkohotusta?
Toi takina ohjelma kokonaisuudessaan on 2h pitkä jossa varmaan joku 40min kohotus yhteensä.En usko että ylimääräisestä kohotuksesta aluksi on haittaa, toki riippuu vähän kuinka pitkiä kohotuksia tuolla leipäkoneella tehdään. Itselläni ei ole sellaisesta kokemusta, mutta esimerkiksi Poolish-taikinaa tehdessä usein kohottelen ensiksi pari tuntia pöydällä, jonka jälkeen siirrän jääkaappiin kohoamaan lisää.
Kokeilemallahan tuo selviää, miten se onnistuu. Pahimmassa tapauksessa taikina lässähtää tms, mutta pizza on aina pizzaa
Mä käytin Polsellin semolaa joka oli mun mielestä tosi hyvä just tohon. Mut sitä ei enää saa sittarista https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/polselli-semola-rimacinata-durumjauh-1kg-8009685000468Oliko muuten joku spessujauho mitä kannattaa käyttää kun lättyä tekee, siis muotoilee? Jotenkin muistelisin että joku tietty jauho olis parempaa ei pala niin herkästi kiven kanssa kuin vehnäjauho..? En vaan kuollakseni muista oliko se durumia vai maisijauhoa..
Olis tarkotus koeajaa uusi Kobe sunnuntaina
Eli vissiin durum saattais olla parempi kuin normi? Jotenkin muistelisin näin..Mä käytin Polsellin semolaa joka oli mun mielestä tosi hyvä just tohon. Mut sitä ei enää saa sittarista https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/polselli-semola-rimacinata-durumjauh-1kg-8009685000468
Nyt ollu karkea vehnäjauho käytössä, mutta ei oo niin hyvä kuin tuo oli
Pitäisi itsekin koittaa durumilla.Eli vissiin durum saattais olla parempi kuin normi? Jotenkin muistelisin näin..
Oliko muuten joku spessujauho mitä kannattaa käyttää kun lättyä tekee, siis muotoilee? Jotenkin muistelisin että joku tietty jauho olis parempaa ei pala niin herkästi kiven kanssa kuin vehnäjauho..? En vaan kuollakseni muista oliko se durumia vai maisijauhoa..
No tuossahan on syy ja seuraus kerrottu. Liikaa vettä, niin tulee liian tarttuvainen taikina.Tuo vesimäärä ei mitenkään riittänyt vaan piti käyttää lähemmäs 800g vettä jotta kaikki jauhot sai sekoitettua poolishiin. Noh sitten vaivailtiin, kaikki jäi käsiin kiinni jatkuvasti ei auttanut vaikka kuinka vaivasi, antoi
Ei varmastikkaan jos olis mokomasta tiennyt.Eipä tuo Pizzanpaistajienkaan laskuri ylivoimainen ole käyttää.
Taikinalaskuri hiivataikinalle
Saa antaa kehittävää palautetta.. Nyt tuntuu, että pohja paistuu hitaammin ja tätä edellinen pizza meni vähän löllöksi, kun pizzakiveä lämmitettiin vain 30min total.
Lisäksi tämä voisi palaa vähän tuosta päältä, niinkuin ne instan pizzat. Ja se on vähän vääntynyt alareunasta, kun pizzakiven tila loppui kesken.
Meillä kestää uuni lämmetä 275 asteeseen ~1h 15min pizzakiven kanssa. Mutta kun sen jaksaa odottaa niin tulee ~6 minuutissa todella hyviä pizzoja.
2min pohja + tomaattikastike, pizza ulos, täytteet päälle ja 3-4 min takaisin uuniin kunnes juusto on sulanut ja kuplii. Lämmitän aluksi tasalämmöllä ja kun uuni saavuttaa 275 lämpötilan niin vaihdan grilliin. Pizzakivi on keskellä (koska ylempänä pohjia on vaikea käsitellä).
Tuli muutama kerta treenattua ennen kuin se itselle toimiva setup löytyi
Mikähän olisi paras valinta valmiiksi pizzapohjaksi jos tarkoitus olisi tehdä leivinuunissa pizzaa, mutta ei jaksaisi tällä kertaa vaivautua itse taikinan tekemiseen?
Pitääpä ottaa testiin jos tässä tulee vielä lämmitettyä leivinuunia tarpeeksi kuumaksi tälle talvea.Varmaan pirkka parhaat pizzapallot, omasta mielestä fazerin palloja parempi maku ja helpompia työstää.....jonkun 3 tuntia kun antaa huoneenlämmössä sulaa ennen käyttöä esim pienellä lautasella ja elmukelmun alla
Tommosella vanhalla kerrostalon uunilla mitä oon jonkun paistanu niin ensin keskilämmöllä täydelle lämmölle uuni valmiiks ja sitten pelti uunin alempaan osaan ja samantien käännän pohjalämmölle vähäks aikaa, sitten kun pohja alkaa olla sopiva niin sitten käännän grillivastuksen päälle vähäks aikaa ja pizza ulos
Niin...? Leivinuunia tulee lämmitettyä harva se päivä kun lämmittää kämppää. Pitäskö joka kerta olla taikinaa vaivaamassa samalla? Vapaa-aika melko kortilla kun pitää töissä käydä, harrastuksiin menee aikaa ja kotona odottaa viisi lemmikkiä ja parisuhde joita pitää kaikkia ehtiä huomioida. Ihan kiva olisi jos saisi joskus pizzataikinan valmiina.Jos vaivautuu lämmittämään leivinuunin, muttei vaivaudu tekemään taikinaa?
Noi leivinpaperit kanssa ihmetyttää, kun ne tuppaa kestämään 200-250 riippuen hintaluokasta... No ehkä se silikonin maku on sitten hyvä pohjassa.
Minulla kesti ihan hyvin sen ~6-7min 250C+ tulikuuman pizzakiven päällä. Kuva yllä. Ei jätä makuja. Kiveni on pari senttiä paksu musta pizzakivi Amazonista. Ei halvin ja vastaavat oli Suomen gourmet-kaupoissa satasen.
Ideana on, että saan sen pizzan pizzakiven päälle ja pois helpommin.. Ainakin päälle laitto menee yleensä aina pieleen ilman leivinpaperia, kun se tarttuu sekä puiseen, että peltiseen lastaan. Pois sitten saa kyllä, jos ei muuten, niin ottaa koko pizzakiven pois uunista. Tämäkään ei ole hyvä, jos meinaa monta pizzaa tehdä.
Pizzakivistä paras on biscotto.
Pizzakivistä paras on biscotto.
Niin...? Leivinuunia tulee lämmitettyä harva se päivä kun lämmittää kämppää. Pitäskö joka kerta olla taikinaa vaivaamassa samalla? Vapaa-aika melko kortilla kun pitää töissä käydä, harrastuksiin menee aikaa ja kotona odottaa viisi lemmikkiä ja parisuhde joita pitää kaikkia ehtiä huomioida. Ihan kiva olisi jos saisi joskus pizzataikinan valmiina.