Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tein lapsille neljä vuodenaikaa pizzan.

Jokaisessa lohkossa on omat täytteet:
- pepperonisalami
- tonnikala
- kebab
- savukinkku + sinihomejuustomurut

1.JPG

2.JPG


Sitten tein myös itselleni pizzan, jossa täytteinä:

- pepperonisalamia
- tonnikalaa
- kebabia
- savukinkkua + sinihomejuustomuruja
- mozzarellapaloista revittyjä paloja
- jalapenoa

3.JPG

4.JPG
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Näyttää noi @living_death pizzat ihan mikropizzoilta :D mut mikäs siinä jos eines lihamättö maistuu, kyl tänne monenlaisia lättyjä mahtuu eikä kaiken tartte olla täys italiaanoa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Näyttää noi @living_death pizzat ihan mikropizzoilta :D mut mikäs siinä jos eines lihamättö maistuu, kyl tänne monenlaisia lättyjä mahtuu eikä kaiken tartte olla täys italiaanoa
Ne näyttää tolta sen takia kun toi alusta on sellanen mihin leivotaan suoraan se pizza jolloin se on täysin symmetrinen :)

Itsekkin aattelin huomenna tai ylihuomenna tehdä taas sillä pizzaa, vaimo toi kaupasta denniksen jauhoja niin kokeilen niihin tuota mun hiivatonta taikinaa, sitten kun on se pussi käytetty ni haen seuraavaksi prismasta manitoba creamia testiin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@GoDi

Kerro sitten mitä pidit Denniksen pizzajauhoista.

Itse en pitänyt sen mausta enkä rakenteesta yhtään (pullamainen).

Manitoba Cream + Durumjauhot ihan loppuvaiheessa maistuu parhaiten täällä.

@jonesky12345

Pizza-alusta johon teen lätyt, ovat 37,5cm leveitä, eli mahtuu juuri uuniin ritilän päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 595
Heiu tietäjät. Kävin tänään hakemassa Manitoba creamia. Tekeekö pelkästään siitä hyvän pohjan? En jaksaisi sataa pussia ostaaa jos tuo olisi yksistään hyvä pizzajauhona :)

Neitseellinen pizzakivikin odottaa ensitestiä. Sen verran ehdin kokeilla että uuniin numerot pomppaa 250 asti eli se on sitten maksimit ja sillä on mentävä.

Oliko jossain vielä lyhykäisyydessään joku pomminvarma ohje pohjalle? Esim nopea ja hidas pohja :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ne näyttää tolta sen takia kun toi alusta on sellanen mihin leivotaan suoraan se pizza jolloin se on täysin symmetrinen :)

Itsekkin aattelin huomenna tai ylihuomenna tehdä taas sillä pizzaa, vaimo toi kaupasta denniksen jauhoja niin kokeilen niihin tuota mun hiivatonta taikinaa, sitten kun on se pussi käytetty ni haen seuraavaksi prismasta manitoba creamia testiin.
Meinasin lähinä tota kun käytetään tollasia valmisraasteita ja einestäytteitä niin tulee sellanen mikropizzamainen lopputulema kaikkinensa.

Oon ite enemmän kiven fani kuitenkin, kun tekee rapeamman pohjan kuin tollanen ennalta kylmä alusta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
Heiu tietäjät. Kävin tänään hakemassa Manitoba creamia. Tekeekö pelkästään siitä hyvän pohjan? En jaksaisi sataa pussia ostaaa jos tuo olisi yksistään hyvä pizzajauhona :)

Neitseellinen pizzakivikin odottaa ensitestiä. Sen verran ehdin kokeilla että uuniin numerot pomppaa 250 asti eli se on sitten maksimit ja sillä on mentävä.

Oliko jossain vielä lyhykäisyydessään joku pomminvarma ohje pohjalle? Esim nopea ja hidas pohja :)
Pelkkä manitoba cream riittää, sillä saa hyvin tehtyä eikä tarvitse sekoitella omia miksejä. Ohjeita löytyy muutamakin sivulta 12, katso sieltä itselle sopiva.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Heiu tietäjät. Kävin tänään hakemassa Manitoba creamia. Tekeekö pelkästään siitä hyvän pohjan? En jaksaisi sataa pussia ostaaa jos tuo olisi yksistään hyvä pizzajauhona :)

Neitseellinen pizzakivikin odottaa ensitestiä. Sen verran ehdin kokeilla että uuniin numerot pomppaa 250 asti eli se on sitten maksimit ja sillä on mentävä.

Oliko jossain vielä lyhykäisyydessään joku pomminvarma ohje pohjalle? Esim nopea ja hidas pohja :)
Ite käytän 100% manitoba cream. Pohjalle ohje: vettä n. 65% jauhojen painosta eli 100g jauhoja kohden 65g vettä. Jos haluat nopeen kohotuksen huoneenlämmössä niin kiloon jauhoa pussillinen kuivahiivaa. Jos haluat kohottaa jääkaapissa hitaammin niin kiloon jauhoa puoli pussia hiivaa noin karkeasti. Suolaa maun puolesta, öljyä ei taikinaan kuulu laittaa. Vaivaa seos kunnolla niin että alkaa irtoilla kulhon reunoilta, öljyä kulho kevyesti, anna kohota ja tee pizza.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 349
Meinasin lähinä tota kun käytetään tollasia valmisraasteita ja einestäytteitä niin tulee sellanen mikropizzamainen lopputulema kaikkinensa.

Oon ite enemmän kiven fani kuitenkin, kun tekee rapeamman pohjan kuin tollanen ennalta kylmä alusta.
Joo kyllä sitä pitää itse sika teurastaa ja palvata ennenkuin sitä kehtaa kotikutoisen pizzan päälle heittää
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Durum jauhot pohjassa tekee pizzaan vähän samanlaisen karkeammista jauhoista tyypillisen pinnan kuin kotiin tilatuissa pizzoissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Tuo Housen pizzapelti osoittautui kyllä oivaksi apuriksi ennen kaikkea helppouden ja sotkun vähentämiseksi.

Tässä oma räpellys.
Jauhot oma suosikki hinta-laatusuhteeltaan Manitoba Cream ja aikalailla tuon @living_death ohjeen mukaan.

Täytteinä itsetehty kebab, tuore ananas, aurajuusto ja punasipuli.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Tuo Housen pizzapelti osoittautui kyllä oivaksi apuriksi ennen kaikkea helppouden ja sotkun vähentämiseksi.

Tässä oma räpellys.
Jauhot oma suosikki hinta-laatusuhteeltaan Manitoba Cream ja aikalailla tuon @living_death ohjeen mukaan.

Täytteinä itsetehty kebab, tuore ananas, aurajuusto ja punasipuli.
Haluaisitko jakaa ohjeen tuohon itsetehtyyn kebabbiin? :drool::geek:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Riippuu niin paljon siitä että miten palon käyttää jauhoja taikinan teossa.

Joku ilmoittaa grammoissa ja joku tekee käsituntumalla.
 

Apinamakina

Tukijäsen
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 079
Mitä mieltä ollaan että kummalla tulee paremmat lätyt, pizzakivellä vai pizzapellillä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mitä mieltä ollaan että kummalla tulee paremmat lätyt, pizzakivellä vai pizzapellillä?
Materiaali tuskin hirveästi vaikuttaa vaan enemmänkin paino eli kuinka hyvin pysyy kuumana. Vaikuttaa pohjan rapeuteen.

Noi pellit mitä täällä on näkynyt on vähän erilaisia toiminnaltaan kun ovat ikäänkuin uunipeltejä, tosin pohjassa reikiä joka rapeuttanee ehkä vähän pohjaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Kyllä kivi varmaan selkeesti paras on, mutta siinä on ne huonot puolensa, suurinta osaa ei voi lämmittää kauhean nopeasti, itsetehdyn siirtäminen kivelle ilman paperia on vaivalloista...

Itsellä löytyy kivi sekä toi pizzapelti prismasta, kivellä olen joutunut pitämään paperia välissä jolloin taikina on jäänyt helposti raa-aksi tai täytteet palaneet, pellillä onnistui viimeksi hienosti 2 pizzaa ja esim pizzan reunoista tuli paljon parempia kuin kivellä...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kyllä kivi varmaan selkeesti paras on, mutta siinä on ne huonot puolensa, suurinta osaa ei voi lämmittää kauhean nopeasti, itsetehdyn siirtäminen kivelle ilman paperia on vaivalloista...

Itsellä löytyy kivi sekä toi pizzapelti prismasta, kivellä olen joutunut pitämään paperia välissä jolloin taikina on jäänyt helposti raa-aksi tai täytteet palaneet, pellillä onnistui viimeksi hienosti 2 pizzaa ja esim pizzan reunoista tuli paljon parempia kuin kivellä...
Jos kiveä käyttää erityisesti uunissa voi sen pizzan nostaa sinne kivelle leivinpaperilla ja vetää sen paperin parin minuutin jälkeen sieltä pizzan ja kiven välistä pois. Ei oo tosin kyllä jääneet raa'aksi vaikka olisin tehnyt koko paistonkin leivinpaperi kiven välissä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
Muistakaa "kastaa" taikinapallo (ja varmistaa ennen täytteiden lisäämistaä ettei kosteita kohtia ole pohjassa) jauhoon ulkoisesti, niin ei pitäisi jäädä kiinni. Puinen on aina parempi kuin metallinen lasta, mutta silläkin onnistuu. Ja toki lastakin on hyvä tarkistaa ettei ole kostea mistään kohtaa.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 378
Jos kiveä käyttää erityisesti uunissa voi sen pizzan nostaa sinne kivelle leivinpaperilla ja vetää sen paperin parin minuutin jälkeen sieltä pizzan ja kiven välistä pois. Ei oo tosin kyllä jääneet raa'aksi vaikka olisin tehnyt koko paistonkin leivinpaperi kiven välissä.
Ei tule yhtä hyvin, jos leivinpaperin on kiven ja pohjan välissä. Tämä huomaa erit. silloin, jos pizzassa on paljon täytteitä. Leivinpaperit taitaa aika heikosti läpäistä kosteutta ja näin pohjasta ei tule näin rapea. Tein itse ennen leivinpaperin kansssa ja tulokset paranivat, kun jätin pois. Pizzankiven myyjänkin mukaan ei missään nimessä saa laittaa leivinpaperia väliin.

Suosittelen hommaamaan pizzalapion jos siirto tuottaa ongelmia. Itsellä ei ei henkilölohtaisesti ole ollut ikinä ongelmaa siirtää pizzaa leivonta-alustalta kivelle lapiolla.
Kivi tai tuommoinen metallilevy on huippu pizzan teossa.
Uuni by Ooni Pizza Peel -pizzalapio Uuni 3 -pizzauuniin 11,90 €
Itse etsin aikani riittävän isoa lapiota 60cm uuniin ja en Suomesta onnistunut kohtuuhintaan löytämään. Ebaystä sai n. 30 eurolla irrotettavalla jatkovarrella olevan ja tämän on ollut hyvä. Samalta myyjältä löytyy eri kokoja.

Aluminium Wooden Handle Pizza Peel Bakers Paddle Shovel Size 16"x18"x28" Inch | eBay
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ei tule yhtä hyvin, jos leivinpaperin on kiven ja pohjan välissä. Tämä huomaa erit. silloin, jos pizzassa on paljon täytteitä. Leivinpaperit taitaa aika heikosti läpäistä kosteutta ja näin pohjasta ei tule näin rapea. Tein itse ennen leivinpaperin kansssa ja tulokset paranivat, kun jätin pois. Pizzankiven myyjänkin mukaan ei missään nimessä saa laittaa leivinpaperia väliin.



Itse etsin aikani riittävän isoa lapiota 60cm uuniin ja en Suomesta onnistunut kohtuuhintaan löytämään. Ebaystä sai n. 30 eurolla irrotettavalla jatkovarrella olevan ja tämän on ollut hyvä. Samalta myyjältä löytyy eri kokoja.

Aluminium Wooden Handle Pizza Peel Bakers Paddle Shovel Size 16"x18"x28" Inch | eBay
Joo, oon itsekin siirtynyt nappaamaan tuon leivinpaperin pois pizzan ja kiven välistä, mutta ihan käytännön syistä laitan pizzan paperin kanssa sinne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Niin sepä se kun mulla on lapio, mutta kun se on täysi paska, siinä on isot reiät keskellä eikä leveyttäkään ole tarpeeksi, kunhan jostain bongaan oikeasti hyvän hintaisen ja levyisen niin pitää varmaan ostaa ja heittää tuo vanha pois...

Edit: Kappas. Tuo Uuni by ooni voisikin olla hyvä. :)
Pitääkin varmaan ostaa testiin kun seuraavaksi olen raisiossa päin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 378
Niin sepä se kun mulla on lapio, mutta kun se on täysi paska, siinä on isot reiät keskellä eikä leveyttäkään ole tarpeeksi, kunhan jostain bongaan oikeasti hyvän hintaisen ja levyisen niin pitää varmaan ostaa ja heittää tuo vanha pois...

Edit: Kappas. Tuo Uuni by ooni voisikin olla hyvä. :)
Pitääkin varmaan ostaa testiin kun seuraavaksi olen raisiossa päin...
En tiedä miten pieniä pizzoja porukka yleensä tekee, mutta ongelma tuossa - ja melkein kaikissa muissakin pizzalapioissa, joita suomalalaisista verkkokaupoista löytyy - on tuo koko. Tuon leveys on 29cm eli tuolla ei paljon isompia pizzoja siirrellä uuniin. Itse tykkään tehdä pizzan koko kiven leveydelle ja uuni on 60-senttinen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
En tiedä miten pieniä pizzoja porukka yleensä tekee, mutta ongelma tuossa - ja melkein kaikissa muissakin pizzalapioissa, joita suomalalaisista verkkokaupoista löytyy - on tuo koko. Tuon leveys on 29cm eli tuolla ei paljon isompia pizzoja siirrellä uuniin. Itse tykkään tehdä pizzan koko kiven leveydelle ja uuni on 60-senttinen.
Meillä on kapea uuni, tuo housen pitsapelti 37,5cm oli millilleen maksimi mitä sinne mahtui, joten luulen ulkomuistista että tuo 29cm on aika lähellä mun pizzakiven mittaa joka on vähän pienempi kuin tuo pelti.
Nykyinen lapio on just joku 20cm leveä ja siinä on isot aukot pohjassa...
 

Apinamakina

Tukijäsen
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 079
Suosittelen teräslevyä esim. The Pizza Steel - Euroopan #1 Baking Steel

Teräs pitää hyvin lämpöä, joten saa tehtyä useammankin putkeen ilman että tarbitsee lämmitellä uusiksi.
Pitääkö tota kiveä sitten muka aina lämmitellä välillä kun ottaa valmiin pizzan pois? Ei kai se nyt kerkeä niin paljon jäähtymään kun avaa luukun ja vetää pizzan ulos, kyllä kivenkin pitäisi hyvin lämpöä pitää. Tietty kiveä pitää kauemmin esilämmittää kuin tommosta peltiä.

Pizzakivessä tuo puhdistaminen on sitten hankalampaa, vettä ei oikein kannata käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
Teräs varaa lämpöä paremmin ja pitempään kuin kivi, joten useamman pizzan tekemisessä siitä on hyötyä. Tuo on myös aika iso, joten siihen mahtuu isompikin pizza.

Ja tuo teräs ei muuten halkea, muutama kivi on nimittäin tullut hajoitettua ennen.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Todella hyviä pizzoja tulee myös jos sen paistaa uunissa valurautapannussa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Itellä ei oo kiveä joutunut koskaan pesemällä putsaamaan, jos siihen vähän juustoa sattuu tippumaan niin se palaa siihen nopeesti kiinni ja sen voi nyppästä sit irti vaan...
Kivet kestää kyllä hyvin kunhan ne saa olla kylmästä lähtien lämpiämässä eikä käytä kiertoilmaa, jos sellasen kuumaan uuniin tunkee niin taatusti halkeaakin, sama juttu liian nopeella lämpiämisellä eli kiertoilmalla...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Itellä ei oo kiveä joutunut koskaan pesemällä putsaamaan, jos siihen vähän juustoa sattuu tippumaan niin se palaa siihen nopeesti kiinni ja sen voi nyppästä sit irti vaan...
Kivet kestää kyllä hyvin kunhan ne saa olla kylmästä lähtien lämpiämässä eikä käytä kiertoilmaa, jos sellasen kuumaan uuniin tunkee niin taatusti halkeaakin, sama juttu liian nopeella lämpiämisellä eli kiertoilmalla...
Ite lämmitän kiven kyllä kiertoilmalla nou problem
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Käytin nyt toista kertaa (kolmas pizza yhteensä) tota prisman pizzapeltiä, tällä kertaa käytin ekaa kertaa denniksen jauhoja.
Mielestäni taikina maistui ainakin nyt paremmalta kuin entiset mitkä olen tehnyt ihan vaan perus vehnäjauhoilla, että tota makuasiaa en alleviivaa.

Taikina myös nousi reunoilta ihan eri tavalla kuin perus jauhoilla, mulla kun ei hiivaa tosiaan taikinaan tule niin nyt oli visuaalisesti parhaimman näköinen mitä oon tehny :)

Taikina käyttäytyi kyllä Todella hankalasti ton denniksen jauhon kanssa, sai todella reippaasti lisätä jauhoja että sai kaulittua, mutta kyllä mä nyt ton kilon säkin loppuun käytän ennen kun haen manitobaa prismasta testiin :)

Tässä vähän kuvasaastetta:

Tässä menossa uuniin:
IMG_20190404_135221.jpg


Tässä puolivälissä kun heitetään lisää juustoa päälle :)
IMG_20190404_140653.jpg


Ja tässä lopputulos:
IMG_20190404_141542.jpg

IMG_20190404_141705.jpg

IMG_20190404_141717.jpg


Hyvää oli :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
en kyllä edelleenkään ymmärrä tuota tarvetta hiivattomuudelle, kun se on täysin luonnollinen tuote vähän kaikessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Hiivoja löytyy luonnostakin, niin en usko että paistetun taikinan hiiva mitään ongelmia oikeasti aiheuttaa. Nopeaa ja helppoa se varmaan on, mutta kauheeta betonia se taikina sitten...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
Kyllä se hiiva taikinassa monelle vatsavaivoja tuo, oli paistettu tai ei. Osalle helpotusta tuo hapanjuuri, osa ei siedä sitäkään. Sittenhän on vielä leivinjauhe ja ruokasooda, joilla molemmilla saadaan taikinaa nostatettua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
Tein juuri äsken tuplasatsin pizzataikinaa. Tätä Myllyn paras pizzajauhoja oli pari desiä pussin pohjalla jotka käytin pois ja jatkoin Denniksen "00" pizzajauhoilla.

Dennis Pizzajauho | Dennis Food Factory
Pizzajauho 1 kg


käden lämpöistä vettä 3dl
suolaa
sokeria
oliiviöljyä pari ruokalusikallista
kuivahiivaa pussillinen

Nämä sekaisin ja odotin että hiiva alkaa ns toimimaan.

Sekoitin ylläolevan ainekset 8 desiin jauhomixiä. Koko komeus on nyt nousemassa nelisen tuntia.

Kommentoikaa mieluusti jos tein jotain väärin tai jotain voisi tehdä paremmin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
Tuosta näyttäisi tulevan aika tuhtia kamaa jos suhde on 8dl jauhoja ja 3dl vettä. Pizzataikina on yleensä hyvä suhteella 10 osaa jauhoja, 6-7 osaa vettä.. Muut ovat toki makuasioita, oliiviöljy pehmentää taikinaa, sokeria en käytä itse ollenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
@Drakkath Mitä katselin ennen taikinan tekoa netistä ohjeita niin aika monessa ohjeessa (Valio, Maku, Myllyn Paras, Soppa365... jne) jauho/neste-suhde oli lähempänä 10:4 kuin sinun ehdottamaa 10:6-7. Mutta pitää joku kerta kokeilla tuolla sinun ehdottamalla versiolla.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Kuivahiivaa käytettäessä on hyvä heittää sekaan jotain mikä sisältää sokeria, kuten hunajaa. Auttaa toimimaan paremmin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
@Drakkath Mitä katselin ennen taikinan tekoa netistä ohjeita niin aika monessa ohjeessa (Valio, Maku, Myllyn Paras, Soppa365... jne) jauho/neste-suhde oli lähempänä 10:4 kuin sinun ehdottamaa 10:6-7. Mutta pitää joku kerta kokeilla tuolla sinun ehdottamalla versiolla.
Kyse siis puhtaasti raakapainosta, tilavuuden suhteen voikin olla eri asia. Eli esim 100g jauhoja ja 65g vettä.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Pitäisi pitsaa vääntää, mutta miten saisi semmoisen pannupitsatyylisen kuohkean ja pehmeän pohjan? Oisko reseptejä tähän?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
249
Pitäisi pitsaa vääntää, mutta miten saisi semmoisen pannupitsatyylisen kuohkean ja pehmeän pohjan? Oisko reseptejä tähän?
Reseptin tekisin muuten samoin, mutta lisäisin hieman öljyä ja kohottaisin valmiiksi muotoiltuna pellillä. Täytteet sitten hieman kohonneen taikinan päälle. Ja tekisin muutenkin hieman paksumman taikinan.
 
Liittynyt
19.05.2018
Viestejä
101
Muistakaa "kastaa" taikinapallo (ja varmistaa ennen täytteiden lisäämistaä ettei kosteita kohtia ole pohjassa) jauhoon ulkoisesti, niin ei pitäisi jäädä kiinni. Puinen on aina parempi kuin metallinen lasta, mutta silläkin onnistuu. Ja toki lastakin on hyvä tarkistaa ettei ole kostea mistään kohtaa.
Täältä edullinen puinen pizzalapio: Eppicotispai Pizzalapio Puinen | Makujakauppa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 598
Viestejä
4 196 050
Jäsenet
70 753
Uusin jäsen
1lallu

Hinta.fi

Ylös Bottom