- Liittynyt
- 03.01.2018
- Viestejä
- 474
Jos tarvii pitkiä vetoja niin voi lähdön buustata vaikka 48 volttiin ja ohuemman narun päähän laittaa buck esim.
Tarkoitin että sekä 5V että 12V ovat kovin matalia jännitteitä kummatkin, eikä niiden välillä ole kuitenkaan kovin merkittävää eroa sen suhteen kuinka huonoja ne ovat tehon siirtoon. 5V on tietysti huonompi, mutta se 12V on yhtälailla ihan surkea.Kaapelin paksuus on juuri äärimmäisen merkittävä, koska jännitteen ollessa matala virta on suuri.
Eli 1,5mm² kaapelilla jännite tippuu 4,5 ampeerilla saman verran kuin 4mm² kaapelilla tippuu 12 ampeerilla.
Vastaavasti 4mm² kaapelilla voi tehdä 2,7 kertaa pidemmän vedon kuin 1,5mm² kaapelilla samalla jännitehäviöllä.
Minusta taas 2,4-kertainen tehonsiirtokyky on aika merkittävä ero.Tarkoitin että sekä 5V että 12V ovat kovin matalia jännitteitä kummatkin, eikä niiden välillä ole kuitenkaan kovin merkittävää eroa sen suhteen kuinka huonoja ne ovat tehon siirtoon. 5V on tietysti huonompi, mutta se 12V on yhtälailla ihan surkea.
Minulla on käytössä RFlink Arduinon päällä, Raspberry ohjaa Arduinoa ja tallentaa tapahtumat tietokantaan.Onko ideoita onnistuuko mitenkään tälläinen idea. Varmaan toimittava rf 433mhz lupavapaalla alueella, siellähän taisi olla lupavapaita alueita mitä käyttää kaiken maailman langattomat ovikellot tms.
Tarkoitus olisi saada tieto 150metrin päässä olevalta postilaatikolta jos kansio on avattu.
- Eli joku yksinkertainen mikrokytkin tms patentti sinne ja sitten joku mahd pieni virtainen lähetin joka saa kuitenkin tiedon lähetettyä 150metrin päähän.
- Yksisuuntainen lähetys riittää, postilaatikolle päin ei tarvitse mitään tietoa saada liikkumaan.
- Akkutekniikaksi joku mikä kestää hyvin pakkasta, että pysyy mahd pitkään voimissaan postilaatikon sisällä pakkasessa.
- Vastaanotto päähän tulisi luultavasti esp32 ja siitä sitten rakentelisin kotiautomaation tiedon, kunhan saisi tiedon tuohon esp:lle asti.
Onko ehdotuksia asian suhteen ja onko tuollainen välimatka mahdollista saada lupavapailla taajuuksilla ja lähetystehoilla onnistumaan? 433mhz pitäisi käsittääkseni olla paras taajuusalue tuohon käyttöön kun matkalle osuu jotain seiniä yms.
Sinänsähän kuitin pyytäminen on ihan kätevä tapa koittaa varmistaa ettei osta varastettua tavaraa.ostaja haluaa kuitin vaikkakin takuu menee reilun viikon sisällä umpeen.
Pitkähkö on tuo matka, mutta ei mikään mahdoton kuitenkaan. Kuitenkin se radio lähettää lyhyen aikaa ja harvoin, joten ei ihan kauheasti haittaa vaikka siinä lähetyksessä vähän tehoa kuluukin. Tuossa oli yhdellä kollegalla suunnitteilla projekti vähän vastaavilla spekseillä, noin niinkuin radion toiminnan suhteen, ja käsittääkseni aikoivat tulla toimeen parilla AA-patterilla. Eli täysin tehtävissä. Oleellista on saada se virrankulutus lepotilassa pieneksi.Onko ideoita onnistuuko mitenkään tälläinen idea. Varmaan toimittava rf 433mhz lupavapaalla alueella, siellähän taisi olla lupavapaita alueita mitä käyttää kaiken maailman langattomat ovikellot tms.
Tarkoitus olisi saada tieto 150metrin päässä olevalta postilaatikolta jos kansio on avattu.
- Eli joku yksinkertainen mikrokytkin tms patentti sinne ja sitten joku mahd pieni virtainen lähetin joka saa kuitenkin tiedon lähetettyä 150metrin päähän.
- Yksisuuntainen lähetys riittää, postilaatikolle päin ei tarvitse mitään tietoa saada liikkumaan.
- Akkutekniikaksi joku mikä kestää hyvin pakkasta, että pysyy mahd pitkään voimissaan postilaatikon sisällä pakkasessa.
- Vastaanotto päähän tulisi luultavasti esp32 ja siitä sitten rakentelisin kotiautomaation tiedon, kunhan saisi tiedon tuohon esp:lle asti.
Onko ehdotuksia asian suhteen ja onko tuollainen välimatka mahdollista saada lupavapailla taajuuksilla ja lähetystehoilla onnistumaan? 433mhz pitäisi käsittääkseni olla paras taajuusalue tuohon käyttöön kun matkalle osuu jotain seiniä yms.
Kesäisin uima- altaassa roikkuu yksi DS18B20 johdon päässä pohjalla. Ensimmäinen anturi kesti ~5 vuotta kunnes jostain pääsi vesi sisään. Altaassa on suolavettä joten happani ilmeisesti aika nopeasti. Toinen on lämmitysputkessa veden alla/sateessa ja se on edelleen toiminnassa.Olisiko täällä hyviä ideoita kun ajattelin laittaa kotiautomaatioon liittyen Dallasin 1-wire -antureita jääkaappiin ja pakastimeen? Lähinnä mietityttää miten tuon fiksuimmin toteuttaisi, ensimmäinen ajatus olisi joku ohut lattakaapeli saranapuolelta sisään ja sen perään (liima)kutistesukan sisään DS18B20. Tietty valmiita hermeettisesti paketoituja antureitakin olisi olemassa mutta niissä on paksu kaapeli ja mulla kun nyt sattuu noita antureita valmiiksi olemaan niin ei viitsisi edes miettiä noita.
Kestääkö/toimiiko DS18B20 jääkaappi/pakastinolosuhteissa ihan kutistesukkapatentilla? Joissakin 1-wire antureissa ilmeisesti oli jotain ongelmia ainakin kosteuden kanssa joten riittääkö kutisukka ja ehkä sukan pään täyttö jollain liimamassalla vai vaatiiko jotain spesiaalia?
Tässä esimerkkinä uima-altaan nykyinen anturi.Ok, liimasukkaa ja "tyhjään päähän" tippa liimaa, silikonia tai jotain vastaavaa jolla saa tiivistettyä tuon avonaisen kutistesukan pään ellei sitten satu kutistumaan niin hyvin että saa lämpimänä puristettua pihdeillä liimasukan pään umpeen.
Liimasukan käsittely on kyllä tuttua isomassa mittakaavassa eli jossain noin 20-30mm halkaisijaltaan olevissa jutuissa joten eiköhän noiden ohuempienkin kanssa suunnilleen samat temput toimi.
Jos tuo anturi on kestänyt uima-altaassa jatkuvassa upotuksessa niin eiköhän nuo mun ajattelemat kestä jääkaappi- ja pakastinolosuhteissa.Tässä esimerkkinä uima-altaan nykyinen anturi.
Oikean kokoinen sukka pitää olla, liian isolla ei onnistu kunnolla.
Sanoisin että jääkaapissa ei tarvitse päädyn puristusta ollenkaan mutta lattakaapelin päähän kyllä.
Jos puuhaat massan ksnssa niin täytä kotelon ja kaapelin väli myös. Varsinkin pyöreällä kaapelilla siihen jää muuten liian ohut paikka
Palautettiin muutama vuosi sitten vastaavanlainen, kun ei myyjäkään tiennyt ko. asiaa , että jännite voi nousta aurinkokennojärjestelmässä jopa 14.4V lyijyakuilla latauksessa.Mikä olisi helpoin keino pudottaa jännitettä jotta saisi riistakameran kytkettyä mökin 12v aurinkokenno järjestelmään?
Kameralle on tuommoinen virta johto Uovision jännitteenalentaja kaapeli | Karkkainen.com verkkokauppa tuossa siis max sallittu jännite 13v ja aurinkokenno järjestelmässä lataus jännite nousee n. 14 volttiin. Tuossa virtajohdon ohjeessa vielä varoiteltiin erikseen että ei saa kytkeä aurinkokenno järjestelmään, ilmeisesti juuri tuon jännitteen takia.
Tuon virran kulutuksen voisi kyllä mitata. Mutta en usko että se kovin paljon on koska kamera ollut nyt päällä 12v9Ah akkuun kytkettenynä tuolla alentajalla ja akku kestänyt n.2 kuukautta vaikka ollut pakkasia. Mökin omissa akuissa on kapasiteettia 440Ah joten ukoisin että virta riittiäisi yli tuon pimeän ajan talvella jolloin lataus hyvin vähäistä.Palautettiin muutama vuosi sitten vastaavanlainen, kun ei myyjäkään tiennyt ko. asiaa , että jännite voi nousta aurinkokennojärjestelmässä jopa 14.4V lyijyakuilla latauksessa.
3 diodia sarjassa +puolella pudottaisi jännitettä riittävästi.
Lisäksi olisi hyvä selvittää tuon jännitealentajan tyhjäkäynti virran kulutus, jottei talvella pidempiaikainen käyttö tyhjennä akkua.
Paljonko kameralla ja aurinkokennojärjestelmällä on etäisyyttä? Jos jättää 9Ah akun paikalleen ja kokeilee vaan vetää välille ohuehkot johdot, jos se rajoittaisi jännitteen sinne <13V. Mitään en osaa tuohon liittyen laskea tai mitoittaa, tuli vaan mieleen kun asuntovaunuissa voi jäädä akkujen lataus vajaaksi jos virta tulee 1,5mm2 kaapelilla ~7m päästä vetoauton laturilta.Tuon virran kulutuksen voisi kyllä mitata. Mutta en usko että se kovin paljon on koska kamera ollut nyt päällä 12v9Ah akkuun kytkettenynä tuolla alentajalla ja akku kestänyt n.2 kuukautta vaikka ollut pakkasia. Mökin omissa akuissa on kapasiteettia 440Ah joten ukoisin että virta riittiäisi yli tuon pimeän ajan talvella jolloin lataus hyvin vähäistä.
Noin 7 metriä on etäisyyttä. Tuo diodi ratkaisu vaikuttaa pätevältä.Paljonko kameralla ja aurinkokennojärjestelmällä on etäisyyttä? Jos jättää 9Ah akun paikalleen ja kokeilee vaan vetää välille ohuehkot johdot, jos se rajoittaisi jännitteen sinne <13V. Mitään en osaa tuohon liittyen laskea tai mitoittaa, tuli vaan mieleen kun asuntovaunuissa voi jäädä akkujen lataus vajaaksi jos virta tulee 1,5mm2 kaapelilla ~7m päästä vetoauton laturilta.
Ei riitä alkuukaan. Modeemi nappaa ihan reippaita virtapiikkejä. Hitaalla yleismittarilla sain ~1,6A piikkejä. Skoopilla en jaksanu ruveta mittaileen.Virtalähteen ulostulo näyttää olevan 6V. Löytyy hyviä jännitteenalentajia mitkä kestävät 32V tai enemmän ja antavat ulos 6V. Tuossa olisi 6.5V piiri R-786.5-0.5 Löytyy Googlella vaikka R-786.5-0.5 RECOM - Converter: DC/DC | 3.25W; Uin: 8÷32V; Uout: 6.5VDC; Iout: 500mA; SIP3 | TME - Electronic components
Juuri tuo LM2596 ja siihen thingiversestä koodi ja 3Dtulostin laulamaan vähäksi aikaa. Tehty juuri tuohon käyttöön.Mikä olisi helpoin keino pudottaa jännitettä jotta saisi riistakameran kytkettyä mökin 12v aurinkokenno järjestelmään?
Kameralle on tuommoinen virta johto Uovision jännitteenalentaja kaapeli | Karkkainen.com verkkokauppa tuossa siis max sallittu jännite 13v ja aurinkokenno järjestelmässä lataus jännite nousee n. 14 volttiin. Tuossa virtajohdon ohjeessa vielä varoiteltiin erikseen että ei saa kytkeä aurinkokenno järjestelmään, ilmeisesti juuri tuon jännitteen takia.
Kiitos, itsellä ei ollut hakusanat kohdillaan, tuohan on juuri sopiva.
Ohjeiden mukaan palautusosoite kysytään myyjältä, osa tuotteista palautetaan suoraan valmistajalle, osa Mouserille. Oletus olisi että suurin osa palautetaan maahan josta tilaus tullut. Osa tuotteista näyttää tulevan eri paketeissa, esim. perustason Amphenolin liittimet tullut Ruotsista ja industrial mallit jokaisella kerralla USA:sta, josta arvelen että kaikkea ei haluta varastoida Euroopassa.Jos Mouserille palauttaa tavaraa, niin täytyykö ne lähettää Jenkkeihin (josta tulivatkin) vai kenties Ruotsiin? Mietin maksaako vaivaa postikulut..
Ainakin omassa imurissa kahvan kytkin kytkee 24vac jolla ohjataan relettä imurin sisällä.Nyt on jotenkin niin pöhkön tuntuinen ongelma, etten meinaa kehdata kysyä apua, mutta pakko on, kun ei oikene millään.
Mulla on talossa keskuspölynimuri, jota sisältä ohjataan. Haluaisin saada tuosta ohjauksen (taloautomaatioon) kun imuri kytketään päälle. Eli signaalilla pitäisi saada ohjattua Pifacen inputia. Olen yrittänyt suoraa kytkentää tuonne Pifaceen (ei toimi, kun siellä inputissa max lienee 3,3V) sekä välissä relemoduulia, mutta en sillä taas saa tuosta piiristä releelle ohjausta aikaan.
Pystyisikö joku vaikka piirtämään tai muuten kuvaamaan miten tämä kytkentä pitää oikein mennä, jotta tuonne Pifacen inputiin tulee signaali vain ja ainoastaan kun imuri kytketään käyntiin.
Tässä linkki myös tuonne kuvaan, jos siitä on jollekin iloa.
Imureissa ja vastaavissa ohjauksissa on yleensä isompi jännite kuin 5vdc.Jaah, tämä ei nyt sitten kuitenkaan tainnut olla otsikon mukainen pieni kysymys...
Ongelma sen releen kanssa on, etten saa siihen ohjausta. +/- navat olen kytkenyt tuohon kytkinpiirin nastoihin (luullen siis sen olevan 5VDC!), mutta onnistu saamaan siihen S pinniin ohjausta, että rele toimisi.
Täytyy huomenna mittailla sitä vielä uusiksi, jos jännite onkin ihan mitä luulen.
Esimerkiksi näin:No niin, istun täällä korjattuna. Eli kyllä, mittari näyttää kyllä 4.97VDC, mutta myös AC-puolella on 10.1V. Ei ihme, että rele ei toimi...
En nyt kyllä ymmärrä miten tuo välikytkentä menisi.
Googlasin THDZ:Ennen videota. Mustassa mötikässä on reikä päällä? Sinitarraa siihen, niin ainakin hiljenee. Onko joku syy, että pitää palauttaa toimintakuntoon? Nappaat osan pois.
Tuo teippi oli hyvä vinkki. Vaimensi huomattavasti. Mutta voi olla, että haluan tuon kokonaan pois, joten näyttääkö siltä, että juottamalla noi jalat kokonaan pois ja ehkä jättämällä toisen (kiertämällä komponenttia 180-astetta), ei aiheudu toiminnallista haittaa muuten? Piipperin jalat tulee kuvissa keltaisen LEDin ylä ja alapuolelle:Ennen videota. Mustassa mötikässä on reikä päällä? Sinitarraa siihen, niin ainakin hiljenee. Onko joku syy, että pitää palauttaa toimintakuntoon? Nappaat osan pois.