Pienten kysymysten ketju

Testailin isohkoa askelmoottoria Arduinolla. Muutin moottorin nopeutta ohjelmoimalla Arduinon uudestaan. Ohjelmoinnin alkaessa Arduino lakkaa antamasta pulsseja, joten moottorinkin pysähtyy kuin seinään.
Yhden ohjelmointikerran jälkeen moottori ei enää lähtenytkään pyörimään. Askelmoottoriohjaimessa ei palanut valo, joten mittasin tulojännitteen, joka oli muutamia millivoltteja.

Virtalähde on 24 V Meanwell hakkuri. Olisiko se sitten hajonnut moottorin äkkipysäyksestä? Askelmoottorihan työntää jarrutuksessa energiaa takaisin syöttöön päin.
 
Millä periaatteella valitsette johdon paksuudet eri projekteihin? Olisin ostelemassa yleisesti tarvittavia asioita harrastusvarastooni mutta en juuri oikeen tiiä minkä paksuista johtoa esim 12V tai 5V laitteet tarvitsee kun noita paksuuksia on ihan biltemassa parikaapelillekin jo viittä.
 
Millä periaatteella valitsette johdon paksuudet eri projekteihin? Olisin ostelemassa yleisesti tarvittavia asioita harrastusvarastooni mutta en juuri oikeen tiiä minkä paksuista johtoa esim 12V tai 5V laitteet tarvitsee kun noita paksuuksia on ihan biltemassa parikaapelillekin jo viittä.
Virtamäärä sen paksuuden määrittelee.
 
Millä periaatteella valitsette johdon paksuudet eri projekteihin? Olisin ostelemassa yleisesti tarvittavia asioita harrastusvarastooni mutta en juuri oikeen tiiä minkä paksuista johtoa esim 12V tai 5V laitteet tarvitsee kun noita paksuuksia on ihan biltemassa parikaapelillekin jo viittä.
Virtahan tuon minimipoikkipinta-alan määrää kuten tuossa jo mainittiinkin.

Tietty sitten on monesti muitakin kriteerejä, esim jos on odotettavissa että johtoa nyitään tai siihen kohdistuu muuta mekaanista rasitusta niin tulee valittua mahdollisesti paksumpaa johtoa. Kiinteisiin johdotuksiin monesti yksisäikeistä ja liikkuvaan monisäikeistä jne.
 
Millä periaatteella valitsette johdon paksuudet eri projekteihin? Olisin ostelemassa yleisesti tarvittavia asioita harrastusvarastooni mutta en juuri oikeen tiiä minkä paksuista johtoa esim 12V tai 5V laitteet tarvitsee kun noita paksuuksia on ihan biltemassa parikaapelillekin jo viittä.
Ite käytän tuommoista kaaviota.
 

Liitteet

  • DC_wire_selection_chartlg.jpg
    DC_wire_selection_chartlg.jpg
    1 009,2 KB · Luettu: 131
Osaisiko joku kertoa, onko tällaiselle subbarille vielä käyttöä irralliskappaleena?

Minulla oli itse soundbar hajalla, lähetin sen takuuseen ilman subia. Sain takaisin koko uuden paketin subin kera, mutta palautin sen verkkikseen, kun ei ääni miellyttänyt. Niinpä minulla on nyt tuollainen irtosubi, jota käytetään normaalisti yhdessä soundbarin kanssa. Siinä on AUX-liitäntä firmware-päivityksiä varten, mutta sen kautta ei ääntä saa kulkemaan. Onko siis roskiskamaa vai saisiko joku tuosta jotain tuunattua?

 
Ajattelin tehdä jääkaappiin piippaajan mikä huutaa jos ovi jää auki. Aivoiksi ajattelin Raspberry Pi Picoa ja ohjelmointikieleksi Pythonia, mutta mikä olisi paras tapa tutkia onko ovi auki? Virtalähteeksi varmaankin powerbank, mutta kestääkö ne pitkiä aikoja jääkaapissa?
 
Osaisiko joku kertoa, onko tällaiselle subbarille vielä käyttöä irralliskappaleena?

Minulla oli itse soundbar hajalla, lähetin sen takuuseen ilman subia. Sain takaisin koko uuden paketin subin kera, mutta palautin sen verkkikseen, kun ei ääni miellyttänyt. Niinpä minulla on nyt tuollainen irtosubi, jota käytetään normaalisti yhdessä soundbarin kanssa. Siinä on AUX-liitäntä firmware-päivityksiä varten, mutta sen kautta ei ääntä saa kulkemaan. Onko siis roskiskamaa vai saisiko joku tuosta jotain tuunattua?

Saa tuunattua, jos ei muuten, niin rojut kopan sisältä ulos ja käyttää passiivina.
Laita myyntiin foorumilla.
 
Ajattelin tehdä jääkaappiin piippaajan mikä huutaa jos ovi jää auki. Aivoiksi ajattelin Raspberry Pi Picoa ja ohjelmointikieleksi Pythonia, mutta mikä olisi paras tapa tutkia onko ovi auki? Virtalähteeksi varmaankin powerbank, mutta kestääkö ne pitkiä aikoja jääkaapissa?

Arduino tai ESP prossuksi mitä tossa ehdotettukin. Raspberry hieman yliampuva tuohon hommaan :)
 
Ajattelin tehdä jääkaappiin piippaajan mikä huutaa jos ovi jää auki. Aivoiksi ajattelin Raspberry Pi Picoa ja ohjelmointikieleksi Pythonia, mutta mikä olisi paras tapa tutkia onko ovi auki? Virtalähteeksi varmaankin powerbank, mutta kestääkö ne pitkiä aikoja jääkaapissa?
Ainahan noissa on akkujen vaihtoa, täytyykö sitten kestää kuukausia vai viikkoja. Mikrokontrolleria voi laittaa välillä lepotilaan niin säästää akkua, tai ainakin wlania fiksusti käyttämällä saa pidennettyä akunkestoa.

Itselläni on 433MHz lämpömittari jääkaapissa ja pakastimessa. Node-Red lukee RF-linkiltä lämpötilat ja lähettää sähköpostia jos lämpötila nousee yli asetetun raja-arvon. Nyt jos tekisin uudestaan, tilaisin Ruuvi-Tagin ja julkaisisin lämpötilat kännykkään Raspberry Piin kautta. Tuo on ihan näppärä kun jääkaapin termostaatti vaeltaa vähän huoneenlämmöstä riippuen. Eli silloin tällöin katson edellisen viikon minimi ja maksimilämpötilat ja säädän jääkaapin termostaatin sopivaksi. Samalla tulee tuo lämpötilahälytys tehtyä. Ja sähköposti siksi, että jos aamupalalla jää kaapin ovi auki, ja olen kerennyt lähteä töihin. Voin vielä pelastaa kaapin sisällön kun polkaisen ruokatunnilla kodin kautta.
 
Itse laittasin kyllä virtalähteellä toimivaksi, niin tartte tuota akkujen/pattereiden vaihtoa miettiä. Jos tuota pelkkää ovi-auki piipperiä haluaa.

Itselläkin on Xiaomin lämpöanturi pakastimessa ja se yhteydessä home assistanttiin. Toki tuossa patteri kestelee kuulemma noin 2vuotta eli eipä tuostakaan isoa vaivaa ole ollut, mutta toki se ei tee suoraan liity siihen mitä kysyttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Itse laittasin kyllä virtalähteellä toimivaksi, niin tartte tuota akkujen/pattereiden vaihtoa miettiä. Jos tuota pelkkää ovi-auki piipperiä haluaa. Itselläkin on Xiaomin lämpöanturi pakastimessa ja se yhteydessä home assistanttiin. Toki tuossa patteri kestelee kuulemma noin 2vuotta eli eipä tuostakaan isoa vaivaa ole ollut, mutta toki se ei tee suoraan sitä mitä kysyttiin.
Tuossa vaan saattaa olla porailua tiedossa, kun sinne kylmälle puolelle ei mahda tulla jatkuvaa sähköä vakiona, jos ei jotenkin ovikytkintä telo niin että valo palaa aina. Pakastimessa ei ole valoakaan.
 
Ja jopa joku mikrokontrolleri on ehkä jo overkill pelkälle piipperille. Paristo, summeri ja joku pieni viivekytkentä ja tietty joku mikrokytkin tai ovimagneetti tunnistimeksi. Tietty jos haluaa tietoa jonnekin järjestelmään tai sähköpostia/tekstaria lähtemään niin voi jo jotain kontrolleria miettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jopa joku mikrokontrolleri on ehkä jo overkill pelkälle piipperille. Paristo, summeri ja joku pieni viivekytkentä ja tietty joku mikrokytkin tai ovimagneetti tunnistimeksi. Tietty jos haluaa tietoa jonnekin järjestelmään tai sähköpostia/tekstaria lähtemään niin voi jo jotain kontrolleria miettiä.
Mikrokontrollerit on vaan niin tautisen halpoja jo nykyään että vaikka se onkin overkill silti se on fiksumpi vaihtoehto tuollaiseen simppeliin tehtävään.

Jos mun jäpistimessä ei tuollaista piipparia olisi jo vakiona, niin mä rakentaisin sen sinne alasokkeliin. Siinä on sellainen tyhjää täynnä oleva muovisokkeli, jonne voi jemmata kaikkea jännää.
 
Unohtui mainita että tässä on lähinnä tarkoitus opetella tällaisten tekemistä ja koodaamista. Tuo RP Pico maksaa alle 4€ joten ei se kenenkään taloutta kaada :) Eipä tullutkaan mieleen että tuon voisi laittaa ulkopuolelle, joten taidan lähteä tutkimaan sitä. Kiitos kaikille vastaajille!
 
Jaa, no harjoitustyönä tuo on ihan eri juttu, tuo on aika simppeli projekti aloittelijalle. Ja tosiaan laita ihmeessä ulkopuolelle koko höskä jos mahdollista, ei tartte kosteuden ja kylmyyden kanssa ihmetellä ja saa joltakin verkkovirtapowerilta sähkötkin niin ei tarvitse akuilla leikkiä. Toki olisihan se hyvä harjoitus mitata akun jännitettä ja antaa siitäkin äänimerkki kun alkaa olla latauksen/vaihdon aika.
 
Mistä suomesta tai helposti netistä(eu varmaan niin ei turhia kuluja) saisi tälläisiä? Liittyy Fanatecin magneettishiftereiden käyttöön saamiseen vanhemmissa simurateissaan. Varsinkin kun ei hajuakaan minkä nimisiä esim suomessa myytäessä,
DIY
If anyone wants to make these themselves the following parts are needed

  • Molex Pico-spox 6 pin male plug 1.5mm pich CLICK HERE
  • JST 2.0mm PH 2-Pin female plug to go to the wheel like this CLICK HERE
 
Mistä suomesta tai helposti netistä(eu varmaan niin ei turhia kuluja) saisi tälläisiä? Liittyy Fanatecin magneettishiftereiden käyttöön saamiseen vanhemmissa simurateissaan. Varsinkin kun ei hajuakaan minkä nimisiä esim suomessa myytäessä,
DIY
If anyone wants to make these themselves the following parts are needed

  • Molex Pico-spox 6 pin male plug 1.5mm pich CLICK HERE
  • JST 2.0mm PH 2-Pin female plug to go to the wheel like this CLICK HERE

Jos on paikallinen elektroniikkaliike (esim. Elektori) niin yleensä saa tilattu liikkeeseen aika lailla kaikkia komponentteja ilman postikuluja. Toki monet pikkufirmat postittavatkin normaaleilla postikuluilla. Ja netistäkin voi löytää perusosat halvalla, mutta helposti joko postimaksu tai toimitusaika tappaa kiinnostuksen ;)
 
Mistä suomesta tai helposti netistä(eu varmaan niin ei turhia kuluja) saisi tälläisiä? Liittyy Fanatecin magneettishiftereiden käyttöön saamiseen vanhemmissa simurateissaan. Varsinkin kun ei hajuakaan minkä nimisiä esim suomessa myytäessä,
DIY
If anyone wants to make these themselves the following parts are needed

  • Molex Pico-spox 6 pin male plug 1.5mm pich CLICK HERE
  • JST 2.0mm PH 2-Pin female plug to go to the wheel like this CLICK HERE

Suomeen toimittavista josta saa lähes mitä vaan

Molemmista saa kun tarpeeksi tilaa ilman posteja. Tulee nopeasti ja kuriirilla. Joutunee maksamaan tullit.

Kotimaisia mistä voisi löytyä, en tarkastanut.

 
Unohtui mainita että tässä on lähinnä tarkoitus opetella tällaisten tekemistä ja koodaamista. Tuo RP Pico maksaa alle 4€ joten ei se kenenkään taloutta kaada :) Eipä tullutkaan mieleen että tuon voisi laittaa ulkopuolelle, joten taidan lähteä tutkimaan sitä. Kiitos kaikille vastaajille!
Toi on ihan hyvä maininta, että opiskelumielessä, meinaan itse kyllä hieman karsastan tällaista ominaisuutta jääkaapissa. Aika usein tulee pidettyä jääkaapin ovea sen verran pitkään auki, että jääkaapin sisäänrakennettu lämpötilanvalvonta alkaa huutaa, ja no, se vaan pitää sitten kuitata pois. Mutta tästä ominaisuudesta en ole vielä kertaakaan hyötynyt, vituttanut lähinnä. Järkeväksi tällaisen ominaisuuden saisi, jos varoitusaika olisi säädettävissä ja vieläpä jos siitä tulisi kännykkään ilmoitus. Esim. jos jääkaapin ovi on ollut auki 30min, niin sitten pärähtäisi ilmoitus luuriin.
 
Minulla on tässä omalla työasemalla mielenkiintoinen ongelma tai ominaisuus. Kun Logitec G915 (langaton) näppäimistö on kiinni latausjohdossa jonka muuntaja on kiinni verkkovirrassa, kun kosken näppäimistön rungolla näytönjalustaan (johtaa sähköä), näytöstä (Asus 34" ROG SWIFT PG349Q) menee kuva mustaksi noin puoleksi sekunniksi, lähinnä siis väläyttää mustaa ja kuva palaa takaisin. Näytönjalusta on oma diy projekti, (3 näyttöä, yksi tolppa keskellä, 27kg terästä) eli löytyy sähköinen yhteys teräksen läpi jalasta näytön VESA 100x100 kautta sinne näytön sisäisiin kiinnityksiin.

Tätä ei tapahdu jos näppäimistön latausjohto on kiinni tietokoneessa, ei mitään häiriöitä.

Mielelläni kuulisin jos kenelläkään olisi jotain arviota asiasta?
 
Koska näppiksen laturi on maadoittamaton, niin näppiksen runko kelluu puolen verkkojännitteen tasossa. Ja koko muu systeemisi on suojamaassa.

Toki tulee häiriöpiikki kun yhdistyy. Älä tee niin.
 
Löysin vanhan "RC" autoni suoraan 80/90 luvun taitteesta - ja se vielä jopa toimii... Mukana on nicd-laturi, jolla voi ladata ottamatta akkuja (AA-paristo) irti autosta, ilmeisesti nykyisiä nimh-akkuja ei tuolla kannata ladata ollenkaan jos googlen ymmärsin oikein vai onko tuossa säkillinen turhahkoa pelottelua mukana? Sen verran toki nuo nimh:t maksaa ettei 8kpl:ää viitsi kyrväyttääkään, joten onko vaan parempi ottaa ne aina irti ja ladata erillisessä laturissa 4kpl kerrallaan (ei mahdu enempää)?
 
Löysin vanhan "RC" autoni suoraan 80/90 luvun taitteesta - ja se vielä jopa toimii... Mukana on nicd-laturi, jolla voi ladata ottamatta akkuja (AA-paristo) irti autosta, ilmeisesti nykyisiä nimh-akkuja ei tuolla kannata ladata ollenkaan jos googlen ymmärsin oikein vai onko tuossa säkillinen turhahkoa pelottelua mukana? Sen verran toki nuo nimh:t maksaa ettei 8kpl:ää viitsi kyrväyttääkään, joten onko vaan parempi ottaa ne aina irti ja ladata erillisessä laturissa 4kpl kerrallaan (ei mahdu enempää)?
Kyllä se nicd laturi toimii nimh akuille, nuo ovat lähes identtisiä, mutta vain nicd:lle sunniteltu laturi saattaa yrittää ladata nimh akkua "liian täyteen", niin ettei kannata jättää sitä pariksi päiväksi omin nokkineen, vaan seurata sitä lataantumista ja akun lämpötilaa, akku pysyy latauksen ajaan suunnilleen vakiolämpöisenä, mutta kun se on täysi ja laturi vaan jatkaa se alkaa lämpenemään.

TIetysti tuo ei ole hvyä ratkaisu aktiivikäytössä, mutta jotenkin epäilen että 80-luvun nikkoauto ei kauhean aktiivista käyttöä saa osakseen, ja jos saa, niin sitten hankkii laturin joka hanskaa kummatkin akkutyypit.
 
Mistä hitosta sä arvasit että kyseessä on Nikko-auto :)? Super fox 4awd ja tuntuu ne vähäisetkin hevoset kadonneet kun jakolaatikon high-valinnalla hyvä kun jaksaa mennä eteenpäin, low:lla kulkee paremmin. Lasten käyttöön eli siis laturia voi käyttää kunhan ei jätä yön yli? En aatellut lämpötiloja alkaa mittaileen, lähinnä jos muksut sais kipinän et vois hankkia jonkun modernin basheen tms traxxas tai muun valmistajan vehkeen - ihan vaan koska lapset haluaa :).
 
Ei taida muut radio-ohjattavat käyttää aa akkuja kun Nikot. Toki jotain kopioita lienee, mutta yleisnimitys nikko yleensä pätee :) Noita "vakavampia" vehkeitä yleensä kutsutaan rc-autoiksi mihin juuri esim. Traxxas, Kyosho, Xray, Arrma, Hobao yms lukeutuu.

Foorumilla aiheesta keskustelua enempi täällä: RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet
 
Viimeksi muokattu:
Rc-ketju kyllä joo tiedossa, mutta aattelin että tää nicd vs nimh kuuluu enemmän tänne? Tuolla sitten jatkot jos(kun) tässä joutuu hankkimaan jotain oikeasti toimivaa/kulkevaa laitetta joissa lipot.
 
Juuh kyllä tuo nicd/nimh tänne meni ihan hyvin, lähinnä infoilin että tuollainen ketju jatkoa varten olemassa, mutta olikin jo tiedossa :)
 
Mistä hitosta sä arvasit että kyseessä on Nikko-auto :)? Super fox 4awd ja tuntuu ne vähäisetkin hevoset kadonneet kun jakolaatikon high-valinnalla hyvä kun jaksaa mennä eteenpäin, low:lla kulkee paremmin. Lasten käyttöön eli siis laturia voi käyttää kunhan ei jätä yön yli? En aatellut lämpötiloja alkaa mittaileen, lähinnä jos muksut sais kipinän et vois hankkia jonkun modernin basheen tms traxxas tai muun valmistajan vehkeen - ihan vaan koska lapset haluaa :).
Mun autossa luki Nikko.. :) TOsin tuo nikko-auto taisi olla ihan yleisnimitys noille, kun iso osa niistä oli nikkoja.

Siis ihan peukalolla mittailemalla sitä lämpöä vahtii sitä.
 
Osaiskos kukaan täällä neuvoa hieman näin suomeksi pienen kesäprojekti-ideani kanssa. Tarkoituksena olisi siis rakentaa joku pienoinen robottikäsivarsi. Olen ajatellut että käyttäisin joko servoja tai steppereitä, stepperit olisi kait tarkempia tällaisessa käytössä? Joissain youtube-videoissa on myös bldc-moottoreita, osaisitteko niitä verrata steppereihin tätä käyttöä varten?

Robotin rakenteeksi olen ajatellut että sillä on pyörivä alusta, ja 2 niveltä, ehkä kolmas "ranteelle". Varret nivelten välissä olisi ehkä noin 20 cm ja mihinkään oikeaan käyttöön tuo ei tietenkään tule, kunhan haluaisin opetella tuollaisen koodaamista ja 3d-mallinnusta. Massaa tuon ei nyt aluksi tarvitsisi nostaa ollenkaan, mutta olisi kiva pitää hieman suunnitelma auki sitä varten jos sen haluaisi jalostaa johonkin turhaan. Toki voinhan aina laittaa jonkun cycloidal driven tms. niveleen väännön parantamiseksi(eikö vain?).

Elikkä kysymys tosiaan että miten tuohon nyt kannattaa alkaa miettimään millaisia moottoreita laittaa kun noita steppereitä löytyy esim aliexpressistä miljoonaa erilaista. Merkkiä, kokoa, ja jos olisi vinkata hinnaltaan fiksua suomalaista/eurooppalaista kauppaa mistä tilata moottoreita ja muuta tarvittavaa mitä myöhemmin huomaa tarvitsevansa niin olisi myös mukava plussa. Kiitoksia jo etukäteen!
 
Osaiskos kukaan täällä neuvoa hieman näin suomeksi pienen kesäprojekti-ideani kanssa. Tarkoituksena olisi siis rakentaa joku pienoinen robottikäsivarsi. Olen ajatellut että käyttäisin joko servoja tai steppereitä, stepperit olisi kait tarkempia tällaisessa käytössä? Joissain youtube-videoissa on myös bldc-moottoreita, osaisitteko niitä verrata steppereihin tätä käyttöä varten?

Robotin rakenteeksi olen ajatellut että sillä on pyörivä alusta, ja 2 niveltä, ehkä kolmas "ranteelle". Varret nivelten välissä olisi ehkä noin 20 cm ja mihinkään oikeaan käyttöön tuo ei tietenkään tule, kunhan haluaisin opetella tuollaisen koodaamista ja 3d-mallinnusta. Massaa tuon ei nyt aluksi tarvitsisi nostaa ollenkaan, mutta olisi kiva pitää hieman suunnitelma auki sitä varten jos sen haluaisi jalostaa johonkin turhaan. Toki voinhan aina laittaa jonkun cycloidal driven tms. niveleen väännön parantamiseksi(eikö vain?).

Elikkä kysymys tosiaan että miten tuohon nyt kannattaa alkaa miettimään millaisia moottoreita laittaa kun noita steppereitä löytyy esim aliexpressistä miljoonaa erilaista. Merkkiä, kokoa, ja jos olisi vinkata hinnaltaan fiksua suomalaista/eurooppalaista kauppaa mistä tilata moottoreita ja muuta tarvittavaa mitä myöhemmin huomaa tarvitsevansa niin olisi myös mukava plussa. Kiitoksia jo etukäteen!

Ilmeisesti tarkoitat tässä servolla rc- servoja ?

Noiden hyvä puoli tällaisessa rakentelussa on se että kaikki on samassa paketissa ja tarvitsee vain matalan käyttöjännitteen ja ohjauspulssin.
Stepperit ja bldc tarvitsevat sopivan ohjaimen. Paikoitukseen bldc tarvitsee myös enkooderin ja sen lukemista tukevan ohjaimen jolloin enkooderi/ohjain- yhdistelmä määrää tarkkuuden. Yleensä tarvitaan myös vaihde.

Kaikki moottorit pitää valita tarvittavan voiman ja halutun nopeuden mukaan.
Vaikka "massaa ei tarvitsisi nostaa ollenkaan" varren pitää kuitenkin jaksaa nostaa vähintään itsensä. Jos 20cm varren päähän laittaa 200g stepperin edellisen pitää jaksaa liikuttaa se+varren paino+vähän varaa kiihdytykselle. Voimiin vaikuttaa tietysti myös mahdollisesti käytetty vaihteisto (välitys ja hyötysuhde).

Steppereissä voima on suurimmillaan paikallaan ja laskee kierrosluvun noustessa, tämä pitää muistaa jos käyttää pientä stepperiä vaihteella. Samoin kaikki kokoaskellusta pienemmät ovat voiman kannalta huonompia ja käytännössä myös paikoitustarkkuus kärsii.

Todennäköisesti kannattaa joka tapauksessa laittaa vaihde niin pärjää pienemmillä ja kevyemmillä moottoreilla, riippuu tietysti siitäkin tekeekö vaihteet itse tulostamalla vai ostaa valmiit.
Yksi vaihtoehto voisi olla myös matoruuvi- tyyppinen vaihde joka lukittuu niin että paikallaan ollessa voimaa ei tarvita ollenkaan.

Lähtisin miettimään tarpeita tarvittavien voimien ja nopeuksien kautta.
 
Tarvitsen kytkimen 20 A virrankestolla tasavirralle. Sellaista ei tunnukaan olevan ihan joka kaupan valikoimassa.
Sen sijaan 16 A kaksinapaisia kytkimiä löytyy. Voinko käyttää sellaista laittaen navat rinnan? Silloinhan virrankestoa pitäisi olla 32 A.
 
Luultavasti jos kytkimen tiedoissa lukee virrankestoksi 16A, tarkoitetaan sillä vaihtovirtaa. Virran katkaisu isojen virtojen aikaan on tasasähköllä vaihtovirtaa vaativampaa. Usein kuorma kytketään kontaktorin tai vastaavan taakse, ja kytkimellä ohjataan vain kontaktoria.
 
Tarvitsen kytkimen 20 A virrankestolla tasavirralle. Sellaista ei tunnukaan olevan ihan joka kaupan valikoimassa.
Sen sijaan 16 A kaksinapaisia kytkimiä löytyy. Voinko käyttää sellaista laittaen navat rinnan? Silloinhan virrankestoa pitäisi olla 32 A.
Edullisin tapa on käyttää autorelettä jos vaan jännitealue toimii.

Tuo kaksi rinnakkaista kärkeä kyllä periaatteessa kasvattaa sen virrankeston, mutta kun kytkin hieman väljistyy, eikä kärjet enää liiku täsmälleen samanaikaisesti se virran katkaisu tapahtuu käytännössä vain sillä toisella kärjellä.
 
Edullisin tapa on käyttää autorelettä jos vaan jännitealue toimii.

Tuo kaksi rinnakkaista kärkeä kyllä periaatteessa kasvattaa sen virrankeston, mutta kun kytkin hieman väljistyy, eikä kärjet enää liiku täsmälleen samanaikaisesti se virran katkaisu tapahtuu käytännössä vain sillä toisella kärjellä.
Paljonko kytkimelle aiheutuu vauriota kun virrankesto ylittyy noin 0,05s ajan 25%? Mikäli kyseessä ei ole ydinvoimalaitoksen asennus niin tuskin niin paljoa että ois vaivan arvoista kytkeä erillistä relettä.
Tai sitte vaan tarpeeksi iso kytkin BL vipukatkaisija 12V 50A ON-OFF laattaliitin
 
Paljonko kytkimelle aiheutuu vauriota kun virrankesto ylittyy noin 0,05s ajan 25%? Mikäli kyseessä ei ole ydinvoimalaitoksen asennus niin tuskin niin paljoa että ois vaivan arvoista kytkeä erillistä relettä.
Tai sitte vaan tarpeeksi iso kytkin BL vipukatkaisija 12V 50A ON-OFF laattaliitin
No sehän on juurikin se aukikytkentä tilanne joka sen maksimivirran määrää.

Tuo puuilon kytkin tulee kyllä halvemmaksi kuin rele, en tajunnut että ne ovat noin isoille virroille, olen kuvitellut että nuokin ovat sen max 16A, ja isot ulkoiset mitat on vaan tuuninkia.
 
Nyt olis pieni kysymys tietäjille. Hakusessa olisi joko led tai rgb polttimoita mitkä saa virtansa emolevyltä. Kahdeksalle polttimolle olisi tarve enkä nyt löydä mistään sellaisia. Nauhamallisena löytyy kyllä mutta se ei käy kun tarkoituksena on kohdevalaista tietokonekotelosta lasiseinän kuvio tietyillä väreillä. En nyt oikein keksi mistä lähtisi metsästämään tuollaisia. lisäksi johtosarja näihin olisi todella kiva lisä mutta ei pakollinen.
 
Nyt olis pieni kysymys tietäjille. Hakusessa olisi joko led tai rgb polttimoita mitkä saa virtansa emolevyltä. Kahdeksalle polttimolle olisi tarve enkä nyt löydä mistään sellaisia. Nauhamallisena löytyy kyllä mutta se ei käy kun tarkoituksena on kohdevalaista tietokonekotelosta lasiseinän kuvio tietyillä väreillä. En nyt oikein keksi mistä lähtisi metsästämään tuollaisia. lisäksi johtosarja näihin olisi todella kiva lisä mutta ei pakollinen.
Siis haetko sä nyt vaan irtoledejä? Vai jotain valmista kopanvalaisusarjaa?

Irtoledejä saa esim partcosta nopeimmin. Kiinasta tietysti paljon halvemmalla, mutta kestää pari kk
 
Irtoledejä juu. Noissa valaisusarjoissa on yleensä se ongelma että tulee liikaa valoa. Tässä on hakusessa pisteledit kahdeksaan kohtaan kahdessa värissä.
 
En löytänyt parempaa ketjua, niin kysyn täällä.

Voiko joku avata mikä virka on hi-pot 4242 v testillä?

Yritin googlettaa, mutta ainut mitä löysin oli että liittyy sähköeristykseen. Mitään muuta en oikein löytänyt/ymmärtänyt.

Tästä herää kysymys kun normaali verkkovirta on 230v niin miksi pitää testata yli 4200 voltilla? Missä olosuhteissa tuo on mahdollista saavuttaa, yms.

Tuo testin nimi tuli vastaan kun lueskelin arvostelua jostain kiinan 2-3 € halppis puhelinlaturista. Joo ymmärrän että kiinan laturit ei useinkaan ole turvallisia, mutta haluaisin ymmärtää paremmin mikä niistä tekee turvattomia, kun tuntuvat olevan toimivia, kun olen käyttänyt aiemmin tilaamiani latureita. Tuntuu tyhmältä heittää toimivia latureita poiskaan, varsinkin jos ei ymmärrä mikä niistä tekee turvattoman, ja mitä vaati että ne aiheuttaa katastrofin.
 
En löytänyt parempaa ketjua, niin kysyn täällä.

Voiko joku avata mikä virka on hi-pot 4242 v testillä?

Yritin googlettaa, mutta ainut mitä löysin oli että liittyy sähköeristykseen. Mitään muuta en oikein löytänyt/ymmärtänyt.

Tästä herää kysymys kun normaali verkkovirta on 230v niin miksi pitää testata yli 4200 voltilla? Missä olosuhteissa tuo on mahdollista saavuttaa, yms.

Tuo testin nimi tuli vastaan kun lueskelin arvostelua jostain kiinan 2-3 € halppis puhelinlaturista. Joo ymmärrän että kiinan laturit ei useinkaan ole turvallisia, mutta haluaisin ymmärtää paremmin mikä niistä tekee turvattomia, kun tuntuvat olevan toimivia, kun olen käyttänyt aiemmin tilaamiani latureita. Tuntuu tyhmältä heittää toimivia latureita poiskaan, varsinkin jos ei ymmärrä mikä niistä tekee turvattoman, ja mitä vaati että ne aiheuttaa katastrofin.
 
Suunnitelmissa siirtää tietokoneen keskusyksikkö seinän takana olevaan huoneeseen, ja vetää tarvittavat kaapelit seinän läpi. Mikähän olisi fiksuin tapa vetää parit monitorit+usb+ethernet n. 3m matka?

Löytyykö esimerkiksi jotain hubia johon kaikki kaapelit kiinni, hubista yksi paksumpi kaapeli seinän läpi toiseen hubiin josta kaikki liitännät ulos?
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmissa siirtää tietokoneen keskusyksikkö seinän takana olevaan huoneeseen, ja vetää tarvittavat kaapelit seinän läpi. Mikähän olisi fiksuin tapa vetää parit monitorit+usb+ethernet n. 3m matka?

Löytyykö esimerkiksi jotain hubia johon kaikki kaapelit kiinni, hubista yksi paksumpi kaapeli seinän läpi toiseen hubiin josta kaikki liitännät ulos?
Varmaankin hakusanalla "KVM Extender" löytyy vaihtoehtoja, eli keyboard/mouse/video extender. Noilla siis saa yleensä yhdellä kaapelilla näytön, näppiksen ja hiiren, joskus myös äänet ja jotain muutakin.
 
Löytyi romuinventaariossa Mitsun AL-20MR-A eli pitäisikö tuota kutsua kevyeksi ohjelmoitavaksi releeksi.

Kaapelia (AL-232CAB) ja softaa ei tietenkään ole, joten onko tuo käytännössä SERriä, jos ei halua maksaa kaapelista/softasta (200e?)?
En ole koskaan käyttänyt tuommoista, mutta sen tiedän, etten halua puukottaa softaa tuon purkin omasta käyttöliittymästä.

Mitä taikuuttaa tuo kaapelin logiikan puoleinen liitin sisältää, kun äkkiseltään kaiveltuna tuo on hinnat alkaen 65 euroa?
Varmaankin jotain semmoista, mikä takaa, ettei kaapelia pysty valmistamaan itse? Liitin on ainakin semmoinen, ettei taida minun tuhansien palikoiden varastosta löytyä, mutta liittimen vaihtaminen fiksumpaan toki onnistuisi.

Toisaalta en välttämättä keksi tuolle järkevää käyttöä leikkimisen lisäksi ja tämä ei ole myyntipalsta, mutta tiedätte mitä vihjailen.

Mitsubishi-AL-20MR-A-Programmable-Controller-100-240V-AC-8W.jpg


8100_1200_630.jpg
 
Tuskin sisältää mitään taikuutta, varmaankin jonkun RS232-TTL -muuntimen kuten suuri osa vastaavista kaapeleista. Tuo liitin(+kotelo) on aikalailla poropietarimallia joten tuollaista tuskin mistään valmiina löytää.
 
Tuskin sisältää mitään taikuutta, varmaankin jonkun RS232-TTL -muuntimen kuten suuri osa vastaavista kaapeleista. Tuo liitin(+kotelo) on aikalailla poropietarimallia joten tuollaista tuskin mistään valmiina löytää.

Ja vaikka sopiva liitin löytyykin niin löytyykö tarkempaa speksiä kytkennöistä :hmm:Adapterissa on varmaan isolointi (jolla ei niin ole väliä), mutta siellä voi olla ylösveto tms. jolla tunnistetaan että kaapeli on kytketty tai vastaavaa toiminnallisuutta...

Toki voi olla ihan kylmästi Tx, rx ja dtr ilman kummoista kikkailua :think:
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmissa siirtää tietokoneen keskusyksikkö seinän takana olevaan huoneeseen, ja vetää tarvittavat kaapelit seinän läpi. Mikähän olisi fiksuin tapa vetää parit monitorit+usb+ethernet n. 3m matka?

Löytyykö esimerkiksi jotain hubia johon kaikki kaapelit kiinni, hubista yksi paksumpi kaapeli seinän läpi toiseen hubiin josta kaikki liitännät ulos?
Yksi vaihtoehto voisi olla läppärin usb telakka.. Ei ne tietääkseni tietokoneelta mitään rautatukea vaadi, vaan toimii myös pöytäkoneessakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 463
Viestejä
4 508 379
Jäsenet
74 404
Uusin jäsen
japejoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom