- Liittynyt
- 03.01.2018
- Viestejä
- 527
Mittaa lämpösulake myös ettei oo menny poikki.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ulkopuolelle tietenkin. Jos lasit on sisältä jäässä niin sulla on kosteutta auton sisällä. Älä vie lunta kengissä autoon, käytä sisätilan lämmitintä jos mahdollista ja hommaa kosteudenpoistaja Kosteudenpoistaja 350g kuivattava | Motonet OyLähtötilanne on se, että yöllä pakkasta ja päivällä hieman vähemmän ja aurinko paistaa aamupäivisin autoon, yöllä on selkeää ja tähtitaivas näkyy.
Kannattaako tuulilasin ulko- vai sisäpuolelle laittaa musta vai heijastava kangas yöksi/aamuksi, jotta tuulilasi olisi mahdollisimman vähän jäässä klo 12 päivällä kun auto käynnistetään?
Naapurilla on tuulilasin ulkopuolella hopeanvärinen peitto ... oman pikamietinnän perusteella tuulilasin sisäpuolella kannattaisi olla musta peitto joka imee mahdollisimman paljon valoa ja vapauttaa sen (lämmön) auton sisälle ... mutta kun en tiedä meneekö maalaisjärki väärään suuntaan.
Älä vie lunta kengissä autoon, käytä sisätilan lämmitintä jos mahdollista ja hommaa
voisi mennä plussalle ja musta materiaali saa johdettua lämpöenergian lasiin pintaan. Pahvi ei ainkaan kovin hyvin lämpöä johda, pikemminkin eristää.
Musta kappale luovuttaakin lämmön pois säteilemällä, sen ei ole tässä tapauksessa tarkoitus johtaa lämpöä tuulilasiin. Ja pahvi kyllä luovuttaa kaiken lämmön pois, jonka auringonpaiste on siihen paistanut. Ainakin siis jos se olisi musta pahvi ja tuulilasin sisäpuolella ehkä 1 cm irti lasista ...
Pitäisi kai tehdä testi, kun tämä ei nyt ole ihan helppo ...
Musta kappale luovuttaakin lämmön pois säteilemällä, sen ei ole tässä tapauksessa tarkoitus johtaa lämpöä tuulilasiin. Ja pahvi kyllä luovuttaa kaiken lämmön pois, jonka auringonpaiste on siihen paistanut. Ainakin siis jos se olisi musta pahvi ja tuulilasin sisäpuolella ehkä 1 cm irti lasista
Autoista et tiedä mutta naapuri näyttää aamuisin tyytyväiseltä poistaessaan kaupallisen "folio" peitteen tuulilasilta.
Mustan lämpeneminen perustunee siihen että ei heijasta valoa (siis lämpöä) pois.
VTT tais joskus 70 luvulla tutkia asiaa jäähdytyslevyn näkökulmasta ja eroa ei tullut alu / mustan välillä.
Tuossa vastuu kyllä siirtyy kuulijalleTuskin on samasta testistä kyse mutta muistelen joskus kuulleeni jostain "lämmönjohtavuusmaaleista" millä kun maalasi moottorilohkon niin jäähdytyskyky parani. Tätä oli sitten kait ihan tutkittu ja todettu että pelkkä alumiini johtaa paremmin lämpöä kun maalattu sellainen.. Taisi olla jotain Motor-up/aromipesä -juttuja..
Tarkoitatko siis tuota keskiharmaata, pystyssä olevaa komponenttia, jonka toinen jalka on taivutettu "päältä" vasemmalle ja alas piirikortille? Jos, niin vastukselta vaikuttaisi, ja jos se on viallinen eikä sen resistanssiarvoa kertovia merkintöjä pysty (enää) näkemään, täytyisi muulla tapaa saada selville, millaista resistanssia tuossa kohtaa tarvitaan.
Vai sotketko pakosarjan keraamiseen pinnoitteeseen? Pinnoitteella saadaan eristystä pakosarjaan, jolloin konehuoneen lämpötilaa saadaan piennettyä, jolloin voidaan saada alennettua imuilman lämpötilaa ja täten myös mahdollisuus suurempiin tehoihin. Uudemmissa moottoreissa halutaan eristää lämpö sisään, jotta lohko sitten lämpenee nopeasti pienelläkin hukkalämmöllä, jäähdytys tarpeen mukaan nestekierrolla.Tuskin on samasta testistä kyse mutta muistelen joskus kuulleeni jostain "lämmönjohtavuusmaaleista" millä kun maalasi moottorilohkon niin jäähdytyskyky parani. Tätä oli sitten kait ihan tutkittu ja todettu että pelkkä alumiini johtaa paremmin lämpöä kun maalattu sellainen.. Taisi olla jotain Motor-up/aromipesä -juttuja..
Vai sotketko pakosarjan keraamiseen pinnoitteeseen? Pinnoitteella saadaan eristystä pakosarjaan, jolloin konehuoneen lämpötilaa saadaan piennettyä, jolloin voidaan saada alennettua imuilman lämpötilaa ja täten myös mahdollisuus suurempiin tehoihin. Uudemmissa moottoreissa halutaan eristää lämpö sisään, jotta lohko sitten lämpenee nopeasti pienelläkin hukkalämmöllä, jäähdytys tarpeen mukaan nestekierrolla.
Toki ei-kiiltävä maalattu pinta omaa huomattavasti suuremman emissiivisyyden kuin hapettunut alumiini
Ehkä täältä löytyisi apua kun digikey/RS/google antaa hieman nihkeästi tuloksia. Koitan etsiä duuniin 24VAC --> 12-24DC min 30W muunninta, mutta tyhjää vetää. Outputin ei tarvitse olla säädettävä, mutta jotain 12-24DC välillä. Pitäisi olla CE merkitty eli random kiinalaiset voinee unohtaa.
TME:ltä löytyikin, F&F ZI-12
Saa toki vinkata jos löytyy muutakin
Kiitos! Löytyy CE merkki sieltä datalehdestä. Tuo F&F on aika paljon edullisempi ja DIN-kisko kiinnitys on +Triopakista löytyy myös, toki muitakin kuin tuo linkin malli. Meanwellin CEstä en tosin tiedä...
Tohon tarvii sit vissiin itse laittaa tasasuuntaus kun kysyttiin vaihtovirtaa syövää.Triopakista löytyy myös, toki muitakin kuin tuo linkin malli. Meanwellin CEstä en tosin tiedä...
Tohon tarvii sit vissiin itse laittaa tasasuuntaus kun kysyttiin vaihtovirtaa syövää.
millainen olisi hyvä juotoskolvi näihin hommiin?
Tyhmä? kysymys usb-latauksesta.
Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa, eli tuleeko ongelmia, jos teen usb-blokin, missä on vaikkapa 5 usb-porttia, ja tarjolla noille 5v/10A? tuolloinhan jos tuohon kytkee 1 laitteen, niin sille olisi sitten tarjolla 10A.
Ajatus taustalla siis pieneen mökin tapaiseen tehdä dc-dc muuntimella 12v akusta =>5v muunnos, ja sitten usb-liittimiä vähän siellä täällä.
esim tuommoisella: https://www.amazon.com/EPBOWPT-Converter-Regulator-Supply-Transformer/dp/B01M03288J
Siis laitteethan ottavat virtaa vain sen minkä tarvitsevat eli ihan huoletta voi tehdä vaikka 5V 100A powerin ja ladata kännykkää sillä, kännykkä ottaa vain sen verran virtaa mitä tarvitsee. Samoin ainakin teoriassa kaikki muutkin ainakin USB-liitäntää käyttävät ladattavat laitteet, mutta ainahan voi olla joku todella järjettömästi suunniteltu laite joka tuohon räjähtää. Melkein voisi väittää että yli 99% laitteista osaavat olla kiltisti tuollaisessa systeemissä.Tyhmä? kysymys usb-latauksesta.
Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa, eli tuleeko ongelmia, jos teen usb-blokin, missä on vaikkapa 5 usb-porttia, ja tarjolla noille 5v/10A? tuolloinhan jos tuohon kytkee 1 laitteen, niin sille olisi sitten tarjolla 10A.
Ajatus taustalla siis pieneen mökin tapaiseen tehdä dc-dc muuntimella 12v akusta =>5v muunnos, ja sitten usb-liittimiä vähän siellä täällä.
esim tuommoisella: https://www.amazon.com/EPBOWPT-Converter-Regulator-Supply-Transformer/dp/B01M03288J
Kuten jo mainittiin niin toimii kyllä noinkin, itse kuitenkin mielummin laittaisin hyvälaatuisia autolatureita niin olisi ainakin suojaukset kunnossa ja saa myös tarvittaessa pikalatauksen. Ja jos tulee pitkiä vetoja niin mielummin tekee ne 12v johdoilla, kuin pitkillä 5v/USB johdoilla jolloin latausteho saattaa kärsiä. Hintaa toki tulee vähän enemmän jos ostaa useamman autolaturin.Tyhmä? kysymys usb-latauksesta.
Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa, eli tuleeko ongelmia, jos teen usb-blokin, missä on vaikkapa 5 usb-porttia, ja tarjolla noille 5v/10A? tuolloinhan jos tuohon kytkee 1 laitteen, niin sille olisi sitten tarjolla 10A.
Ajatus taustalla siis pieneen mökin tapaiseen tehdä dc-dc muuntimella 12v akusta =>5v muunnos, ja sitten usb-liittimiä vähän siellä täällä.
esim tuommoisella: https://www.amazon.com/EPBOWPT-Converter-Regulator-Supply-Transformer/dp/B01M03288J
Siis laitteethan ottavat virtaa vain sen minkä tarvitsevat eli ihan huoletta voi tehdä vaikka 5V 100A powerin ja ladata kännykkää sillä, kännykkä ottaa vain sen verran virtaa mitä tarvitsee. Samoin ainakin teoriassa kaikki muutkin ainakin USB-liitäntää käyttävät ladattavat laitteet, mutta ainahan voi olla joku todella järjettömästi suunniteltu laite joka tuohon räjähtää. Melkein voisi väittää että yli 99% laitteista osaavat olla kiltisti tuollaisessa systeemissä.
Suurempi ongelma tuollaisessa mökin laajuisessa 5V jakelujärjestelmässä on kaapelihäviöt, pitkiin kaapeleihin saattaa hukkua yllättävän paljon jännitettä ellei käytetä paksuja kaapeleita. Itse en tuota 5V kuljettaisi kovin montaa metriä vaan laittaisin paikallisia konverttereita ympäri mökkiä, jo 5m USB-kaapeleilla jotkut laitteet herjaavat että eivät saa itseään nopeaan latausmoodiin jännitehäviöiden takia vaan tiputtavat itsensä 100mA hitaaseen lataukseen.
Juu sähkön perusteet on kyllä hallussa, lähinnä tuo täälläkin kahdessa vastauksessa tullut "pitäisi toimia", 99%, jne.
häviöt toki mielessä myös, mutta jos esim 4 neliön piuhalla vetää, niin luulisi riittävän, jos vedot on alle 5m.
Mutta näin kun miettii, jykevimmät usb lähteet taitaa itsellä olla 5v/3a, eikä mikään ole palanut, vaikka onkin ollut mitälie kiinan epäilyttäviä usb-laitteita kiinni, niin kai tuon käytännössä uskaltaa toteuttaa. varsinkin jos laittaa 2A sulakkeen joka usb-liittimen kaveriksi niin silloinhan tuossa ei riskiä pitäisi olla.
Tää nyt on ajatuksen asteella vasta, jos toteutusta tulee niin kesällä sit, mut hyvä miettiä ajoissa eikä sit kun on kassillinen romuja asennettavana.
Sieltähän se löytyy ekasta postauksesta.
"Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa..."
Eiks noi puhelimet ensin kysy dataväylällä laturilta, että saako sieltä riittävästi virtaa ja vasta sitten alkaa ladata nopeasti.
On tuossa nyt se kuti että yksi hyvä 12/5V konvertteri hukkaa vähemmän sähköä kuin 10kpl halpis tupakansytytin latureita, joka jossain aurinkokennomökkisähkössä voi olla ihan validi pointti.En jaksa tarkistaa, mutta veikkaisin että 12V verkko + kourallinen autolatureita tulee halvemmaksi kuin ne julmetun paksut kaapelit mitä tarvitaan siihen 5V verkkoon. Ja toimiiko mikään pikalataus edes tuollaisella "tyhmällä" 5V sähköllä? Eiks noi puhelimet ensin kysy dataväylällä laturilta, että saako sieltä riittävästi virtaa ja vasta sitten alkaa ladata nopeasti.
Kaapelin paksuus on juuri äärimmäisen merkittävä, koska jännitteen ollessa matala virta on suuri.Kaapelin paksuus ei ole kyllä kovin merkittävä tekijä 12V tai 5V sähkön jakelussa, ne ovat molemmat niin matalia jännitteitä, että se jännitehäviö on jokatapauksessa kaikissa yhtään pidemmissä vedoissa iso.
Käytännössä laitteita on pääpiirteissään kolmen laisiaAika monet laitteet jää siihen 2A lataukseen jos usb pistoke ei osaa vastata, mutta kyllä jotkut laitteet ottavat sieltä sen mikä töpselistä suosiolla tulee.
Tarkoitin että sekä 5V että 12V ovat kovin matalia jännitteitä kummatkin, eikä niiden välillä ole kuitenkaan kovin merkittävää eroa sen suhteen kuinka huonoja ne ovat tehon siirtoon. 5V on tietysti huonompi, mutta se 12V on yhtälailla ihan surkea.Kaapelin paksuus on juuri äärimmäisen merkittävä, koska jännitteen ollessa matala virta on suuri.
Eli 1,5mm² kaapelilla jännite tippuu 4,5 ampeerilla saman verran kuin 4mm² kaapelilla tippuu 12 ampeerilla.
Vastaavasti 4mm² kaapelilla voi tehdä 2,7 kertaa pidemmän vedon kuin 1,5mm² kaapelilla samalla jännitehäviöllä.