Pienten kysymysten ketju

Lähtötilanne on se, että yöllä pakkasta ja päivällä hieman vähemmän ja aurinko paistaa aamupäivisin autoon, yöllä on selkeää ja tähtitaivas näkyy.

Kannattaako tuulilasin ulko- vai sisäpuolelle laittaa musta vai heijastava kangas yöksi/aamuksi, jotta tuulilasi olisi mahdollisimman vähän jäässä klo 12 päivällä kun auto käynnistetään?

Naapurilla on tuulilasin ulkopuolella hopeanvärinen peitto ... oman pikamietinnän perusteella tuulilasin sisäpuolella kannattaisi olla musta peitto joka imee mahdollisimman paljon valoa ja vapauttaa sen (lämmön) auton sisälle ... mutta kun en tiedä meneekö maalaisjärki väärään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtötilanne on se, että yöllä pakkasta ja päivällä hieman vähemmän ja aurinko paistaa aamupäivisin autoon, yöllä on selkeää ja tähtitaivas näkyy.

Kannattaako tuulilasin ulko- vai sisäpuolelle laittaa musta vai heijastava kangas yöksi/aamuksi, jotta tuulilasi olisi mahdollisimman vähän jäässä klo 12 päivällä kun auto käynnistetään?

Naapurilla on tuulilasin ulkopuolella hopeanvärinen peitto ... oman pikamietinnän perusteella tuulilasin sisäpuolella kannattaisi olla musta peitto joka imee mahdollisimman paljon valoa ja vapauttaa sen (lämmön) auton sisälle ... mutta kun en tiedä meneekö maalaisjärki väärään suuntaan.
Ulkopuolelle tietenkin. Jos lasit on sisältä jäässä niin sulla on kosteutta auton sisällä. Älä vie lunta kengissä autoon, käytä sisätilan lämmitintä jos mahdollista ja hommaa kosteudenpoistaja Kosteudenpoistaja 350g kuivattava | Motonet Oy

Hommasin vastaavan monta vuotta sitten eikä ole sen jälkeen ollut koskaan lasit sisältä jäässä, paitsi jos on lojunut tunteja sammutetun auton sisällä.

E: ulkopuolelle jos laittaa jotain niin sellainen ettei siihen tartu lumi tai vesi, eli tavallinen kangas on huono.
 
Älä vie lunta kengissä autoon, käytä sisätilan lämmitintä jos mahdollista ja hommaa

Ok, ajattelin että jos miettii pelkästään auringon lämmittävää vaikutusta ja toisaalta kirkkaana yönä taivaan ns. kylmyyttä. Kreikassa niillä oli tuulilasin sisäpuolella valkoinen pahvi jonka oli kai tarkoitus estää autoa lämpiämästä 100C:een parkissa. Ehkä sama toimisi pakkasessa jotenkin toisinpäin ...
 
Tuulilasi on ajon jälkeen lämmin ja siihen jäätyy ulkopuolelle lumi/vesi kiinni. Sisäpuolelta lasi jäätyy siksi että autossa on lämmintä ilmamassaa, johonka on sitoutunut kosteutta niistä kengistä. Tuulilasista tulee kylmin kohta (kastepiste) jossa höyrystynyt vesi muuttuu lämpötilan laskiessa takaisin nesteeksi ja sittemmin jäätyy siihen..

Jotkut on laittaneet jotain kissanhiekkapusseja penkin alle mutta suosittelen ennen ajoon lähtöä 40-90min Webastoa kojelaudan säätimet niin, että otetaan kuivaa pakkasilmaa ulkoa. Puhallus ohjaamoon tai suoraan tuulilasille, jos ei pelkää, että lasi halkeaa. Siinä sulaa lumet lasin ulkopuolelta ja usein auton katoltakin.
 
Yritän saada tämän pois webasto-kissanhiekka-kenkien puistelu alueelta siihen, että miten auringonpaistetta hyödyntäisi parhaiten tummalla tai heijastavalla "pahvilla" ja toisaalta yöllä taivaan alla taivas imee lämpöä pois kovemmin kuin jos auto on huononkin katoksen esim. puun alla.
 
Tuskin tumma pahvi paljoa enää tuulilasin takapuolella energiaa saa imettyä. Tuhkaa on joskus käytetty lumen sulattamiseen eli tuulilasin mustaaminen jollain ulkopuolelta voisi nopeuttaa, jos ympäristön lämpötila muuten on sellainen, että lämpötila lasin pinnassa voisi mennä plussalle ja musta materiaali saa johdettua lämpöenergian lasiin pintaan. Pahvi ei ainkaan kovin hyvin lämpöä johda, pikemminkin eristää.
 
Kaikki valo mikä ei heijastu takaisin sisätiloista ulos, lämmittää autoa. Teoriassa voisi ajatella että se hopeinen kangas heijastaa energian takaisin jäähän/lumeen, eikä jää säteilemään joka suuntaan auton sisällä. Toki sen energian täytyy ensin läpäistä se lumi ja jää, eli luultavasti lasi alkaa olla jo aika sula.

Itse olen miettinyt että tuo ulkopuolinen kangas on paras vaihtoehto, mutta kokeilematta on, kannattaisiko olla hieman irti tuulilasista. Eli vaikka nurkistaan pienillä magneeteilla 5cm varren päässä pingoitettu kangas, jolloin tuuli pääsee kuivattamaan lasin. Parikin kertaa käynyt niin, että laitan kankaan märän lasin päälle, ja sitten se välissä oleva vesi jäätyy suorastaan teräsjääksi. Hopeakangas hieman hidastaisi auton viilenemistä, ja tuulilasi kerkeäisi kuivahtaa ennen jäätymistä. Keskelle kangasta voisi laittaa pätkän spiralimuovia, jotta olisi keskeltäkin ilmava.

Olisi ollut hirveä säätö, niin tämäkin jäi ihan ajatuksen asteelle :D
 
Jos itse lasin arkipäiväisestä ongelmasta paneudutaan lähinnä tekniseen/fysikaaliseen tarkasteluun niin uskon että kangas pitäisi ehdottomasti olla kiinni tuulilasissa ja materiaalin vettä imemätöntä ja sellaista, johon lumi ei tartu kerroksiksi.

Talteen saatava lämpöenergian määrä on hyvin rajallinen ja jos kankaassa itsessään on vettä, jolla on suuri ominaislämpökapasiteetti, menee pitkän aikaa, että edes kangas saadaan plussalle.

Jos kangas on irti ikkunasta niin toki kankaan lämpötila nousee nopeammin ja säteilee/johtuu ilmamassan kautta tuulilasiin mutta myös ylöspäin nousevan ilman mukana taivaalle.

Miten olisi sähkövastuksella lämmitettävä tuulilasi ja aurinkokenno katolle?
 
voisi mennä plussalle ja musta materiaali saa johdettua lämpöenergian lasiin pintaan. Pahvi ei ainkaan kovin hyvin lämpöä johda, pikemminkin eristää.

Musta kappale luovuttaakin lämmön pois säteilemällä, sen ei ole tässä tapauksessa tarkoitus johtaa lämpöä tuulilasiin. Ja pahvi kyllä luovuttaa kaiken lämmön pois, jonka auringonpaiste on siihen paistanut. Ainakin siis jos se olisi musta pahvi ja tuulilasin sisäpuolella ehkä 1 cm irti lasista ...

Pitäisi kai tehdä testi, kun tämä ei nyt ole ihan helppo ...
 
Musta kappale luovuttaakin lämmön pois säteilemällä, sen ei ole tässä tapauksessa tarkoitus johtaa lämpöä tuulilasiin. Ja pahvi kyllä luovuttaa kaiken lämmön pois, jonka auringonpaiste on siihen paistanut. Ainakin siis jos se olisi musta pahvi ja tuulilasin sisäpuolella ehkä 1 cm irti lasista ...

Pitäisi kai tehdä testi, kun tämä ei nyt ole ihan helppo ...

Itseltä jäi luvut kesken aikanaan mutta sanoisin, että mustalle pahvinpalalle (kuten kaikille muillekin materiaaleille) muodostuu sen materiaalin ja massan perusteella energianvarauskapasiteetti lämpötilan astetta kohden. Ominaislämpökapasiteetti tässä kohteessa lienee parhaimmillaan mitä pienempi se on, jotta pahvin lämmittämiseen ei kulu turhaa energiaa vaan kaikki siirtyy kohteeseen

Kaikki materiaalit johtavat myös siihen varautuneen lämpöenergian pois, kunhan on lämpötilaeroa, mitä suurempi ero, sitä rajummin materiaalit pyrkivät tasapainoon.

Miksi et halua johtaa lämpöä suoraan tuulilasiin vaan auton sisäilmamassaan? Kriittisen pieni lämpöenergia leviää joka puolelle auton sisällä ja pyrkii suurimmaksi osaksi nousemaan auton kattoon eikä ikkunaan, jonka sulattaminen oli tarkoitus?

Jos pahvi on auton sisällä niin se ei toimi ollenkaan silloin kun tuulilasin päälle on satanut lunta. Muutenkin lasi kait ilmeisen hyvin blokkaa ainakin uv-säteilyä ja varmaankin myös pahviin tarttuvan lämpöenergian määrää.
 
Musta kappale luovuttaakin lämmön pois säteilemällä, sen ei ole tässä tapauksessa tarkoitus johtaa lämpöä tuulilasiin. Ja pahvi kyllä luovuttaa kaiken lämmön pois, jonka auringonpaiste on siihen paistanut. Ainakin siis jos se olisi musta pahvi ja tuulilasin sisäpuolella ehkä 1 cm irti lasista

Eli haluat että se pahvi varaa lämmön ja sitten luovuttaa sitä hiljalleen tuulilasin takana? Jos näin, niin pahvi ei taida varata lämpöä käytännössä katsoen ollenkaan. Ja jos autosi kojelauta on tumma, tuulilasin alareunassa pitäisi näkyä merkkejä että tämä toimisi. Voi olla jopa haittaa, pahvin pinnalle/tuulilasiin saattaa kondensoitua vettä mikä jäätyy, eli tuulilasi olisi jäässä, niin ulkopuolelta kuin sisäpuoleltakin.
 
Mustaksi maalattua pahvia voi verrata mustaksi maalattuun kupariin. Kun pahvilla ominaislämpökapasiteetti on olematon, pahvi lämpenee paljon nopeammin. Kupari taas imee saman energian mutta lämpöasteiden nousu on paljon hitaampaa.

Jos ajatellaan että aurinko rupeaa aamulla paistamaan 09:00 ja 12:00 on lähtö niin pahvi on siinä mielessä parempi että se lämpenee paljon nopeammin ja suurempi lämpötilaero taas auttaa lämmön siirtymisessä tehokkaammin pahvista autoon.

Sitä en näe järkevänä että pienellä energialla yritetään lämmittää auton sisäilmaa vaan lämpö pitäisi saada johdettua suoraan ikkunaan mahdollisimman tehokkaasti ja ikkunasta se sitten johtuu auton sisäilmaan kun ei ikkunaa voi äärettömästi eristää.

Varmaan eniten tuulilasin lämpöasteita saisi nousemaan suhteessa ympäristöön maalaamalla lasin ulkouolelta mustalla paukkupullolla, joka luonnollisesti käytänössä ei ole vaihtoehtona.
 
Autoista et tiedä mutta naapuri näyttää aamuisin tyytyväiseltä poistaessaan kaupallisen "folio" peitteen tuulilasilta.

Mustan lämpeneminen perustunee siihen että ei heijasta valoa (siis lämpöä) pois.
VTT tais joskus 70 luvulla tutkia asiaa jäähdytyslevyn näkökulmasta ja eroa ei tullut alu / mustan välillä.
 
Autoista et tiedä mutta naapuri näyttää aamuisin tyytyväiseltä poistaessaan kaupallisen "folio" peitteen tuulilasilta.

Mustan lämpeneminen perustunee siihen että ei heijasta valoa (siis lämpöä) pois.
VTT tais joskus 70 luvulla tutkia asiaa jäähdytyslevyn näkökulmasta ja eroa ei tullut alu / mustan välillä.

Tuskin on samasta testistä kyse mutta muistelen joskus kuulleeni jostain "lämmönjohtavuusmaaleista" millä kun maalasi moottorilohkon niin jäähdytyskyky parani. Tätä oli sitten kait ihan tutkittu ja todettu että pelkkä alumiini johtaa paremmin lämpöä kun maalattu sellainen.. Taisi olla jotain Motor-up/aromipesä -juttuja..

Tuo kaupallinen folio varmaan toimii. Se estää lunta jäätymästä ulkopuolelta ja toimii lämmöneristeenä niin ettei tuulilasiin pääse samalla tavalla muodostumaan kastepistettä kostealle sisäilmalle. Kaksoisakkujärjestelmä ja älypuhelimella ohjattava Thermoconnect Webasto on taivaan lahja näillä ilmoilla.
 
Tuskin on samasta testistä kyse mutta muistelen joskus kuulleeni jostain "lämmönjohtavuusmaaleista" millä kun maalasi moottorilohkon niin jäähdytyskyky parani. Tätä oli sitten kait ihan tutkittu ja todettu että pelkkä alumiini johtaa paremmin lämpöä kun maalattu sellainen.. Taisi olla jotain Motor-up/aromipesä -juttuja..
Tuossa vastuu kyllä siirtyy kuulijalle ;)
 
Onhan mustan kappaleen säteily ihan tutkittua fysiikkaa kuitenkin. Pahvi luovuttaa auringon energian tietysti pois auton sisälle joka on toivottavaa ... tätähän pitää oikein testata, kolmannes lasista musta pahvi, kolmannes valkoinen ja lopu kolmannes ilman mitään ...
 
Milwaukee m18 laturi meni mykäksi. Avasin kotelon ja siellä yksi komponentti ottanut selvästi lämpöä. Sisällä oleva putkisulake on ehjä. Voisin kokeilla tuon tummuneen osan uusimista, mutta siitä lämpövienyt kaikki merkinnät päältä. Tuo savut ottanut komponentti niin selvä, että ajattelin kokeilla sen uusimisella jos auttaisi, mutta mikä mahtaa olla tuo kyseinen osa? Toinen fastcharger laturi kyllä löytyy, mutta mukava olisi olla toinenki ehjä.

IMG_20210206_081429.jpg
Edit: väänsin osan juotoksestaan irti ja toisella puolella näkyy värimerkinnät joku vastus kai kyseessä?
IMG_20210206_084721.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Milwaukee m18 laturi meni mykäksi. Avasin kotelon ja siellä yksi komponentti ottanut selvästi lämpöä. --
IMG_20210206_081429.jpg
Tarkoitatko siis tuota keskiharmaata, pystyssä olevaa komponenttia, jonka toinen jalka on taivutettu "päältä" vasemmalle ja alas piirikortille? Jos, niin vastukselta vaikuttaisi, ja jos se on viallinen eikä sen resistanssiarvoa kertovia merkintöjä pysty (enää) näkemään, täytyisi muulla tapaa saada selville, millaista resistanssia tuossa kohtaa tarvitaan.

EDIT kello 9:13: Nyt vasta ilmestyi näkyviin itselleni tuo täydentämäsi parempi valokuva.
Vastus, jonka raidat ovat: sininen, harmaa, oranssi, + ruskea (toleranssiraita), eli näin ollen vastus olisi 68kΩ (± 1 %); Resistor Calculator
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei ole tietoa että miksi se vastus on saanut ylivirtaa ja palanut niin ei tuo laturi tule sillä yhden komponentin vaihdolla kuntoon.
 
Juu noh lentää roskiin kyllä jossei tuolla tokene. 40-60e maksaa uusi niin en kauheasti aikaa viitsi käyttää vian paikantamiseen. Onhan laturi jo 9v vanha niin ei ihme jos hajoaa. Googlen mukaan ollut näissä ensimäisissä vikaa ja englannin kielisissä foorumeissakin ettei ole worth it korjata halvan rakenteen vuoksi.
 
Tuskin on samasta testistä kyse mutta muistelen joskus kuulleeni jostain "lämmönjohtavuusmaaleista" millä kun maalasi moottorilohkon niin jäähdytyskyky parani. Tätä oli sitten kait ihan tutkittu ja todettu että pelkkä alumiini johtaa paremmin lämpöä kun maalattu sellainen.. Taisi olla jotain Motor-up/aromipesä -juttuja..
Vai sotketko pakosarjan keraamiseen pinnoitteeseen? Pinnoitteella saadaan eristystä pakosarjaan, jolloin konehuoneen lämpötilaa saadaan piennettyä, jolloin voidaan saada alennettua imuilman lämpötilaa ja täten myös mahdollisuus suurempiin tehoihin. Uudemmissa moottoreissa halutaan eristää lämpö sisään, jotta lohko sitten lämpenee nopeasti pienelläkin hukkalämmöllä, jäähdytys tarpeen mukaan nestekierrolla.

Toki ei-kiiltävä maalattu pinta omaa huomattavasti suuremman emissiivisyyden kuin hapettunut alumiini
 
Vai sotketko pakosarjan keraamiseen pinnoitteeseen? Pinnoitteella saadaan eristystä pakosarjaan, jolloin konehuoneen lämpötilaa saadaan piennettyä, jolloin voidaan saada alennettua imuilman lämpötilaa ja täten myös mahdollisuus suurempiin tehoihin. Uudemmissa moottoreissa halutaan eristää lämpö sisään, jotta lohko sitten lämpenee nopeasti pienelläkin hukkalämmöllä, jäähdytys tarpeen mukaan nestekierrolla.

Toki ei-kiiltävä maalattu pinta omaa huomattavasti suuremman emissiivisyyden kuin hapettunut alumiini

En ole tuohon aikaan ollut kuvioissa mutta kuullut vanhemmilta automiehiltä tuon "lämmönjohtavuusmaalin". Toki siinäkin tilanteessa voidaan kysyä, että oliko maali tarkoitettu sellaiseen moottoriin, joka on pakko maalata? Jospa maalin tarkoitus olikin vain rajoittaa johtumista tavallista maalia vähemmän. Automiehille usein yritetään myydä milloin mitäkin.

Moottorin tehon kasvattaminen ei oikein itseä ole kiinnostanut, kun maastureiden välityksillä ja renkaan halkaisijalla ongelmaksi tulee vääntömomentti, joka rikkoo paikat pienelläkin teholla, ellei laita napavälitteisiä Unimogin akseleita alle, jonne asti tehon voi tuoda nopeutena.

Mutta toki kylmässä ilmassa on enemmän happea (välijäähdytin) ja sitä voi ahtaa paineella ja muuttaa ruiskutuskarttaa. Sitten vaan on kannet halki jne. Tuo kuvan auto ei meinaa pysyä sisältä lämpimänä alle -10 asteen jälkeen taajamassa, eli ilman webastoa termari on koko ajan kiinni.
 
Laturissa vastus oli ehjä ennen kuin "velho" meni sen rikkomaan. Ensiön pikkukonkkia voi epäillä jos hakkuri ei lähde kylmänä hakkuroimaan.
 
Tuollainen pikkupoweri on nyt siinä kunnossa, että jännitteensäätäminen on täysin mahdotonta. Hyppii 6V - 25V ja ravistaa toisiopuolen releitä minkä kerkiää kun hipaiseekin potikkaan.

Konkissa en silmämääräisesti näe vaurioita mutta ehkä ne pitäisi kokeilla vaihtaa. Jos kellään ei ole parempaa tietoa niin ehkä otan potikan irti mitattavaksi ja jos vika ei ole siinä niin sitten serriin.
 

Liitteet

  • p1.jpg
    p1.jpg
    218,2 KB · Luettu: 27
  • p2.jpg
    p2.jpg
    256 KB · Luettu: 27
Heitä mulle SERriin... Potikkavika, just samoilla oireilla olevan hyvin samannäköisen korjasin duunissa joskus ehkä vuosi-pari sitten. Vaihda kenkkuileva potikka ihan mittaamatta.
 
Juu kiitoksia! Juotin äsken potikan irti ja ihan mystisiä lukemia näyttää yleismittarilla. Potikan sai auki ja näytti aika kuluneelta, pitää vaihtaa varmaan muutkin samalla kun vaivautui purkamaan.

En uskonut aluksi potikkavikaan koska laakerointi on niin hyvä, että aksiaalisella tai radiaalisella kuormittamisella ei ollut vaikutusta powerin käyttäytymiseen.
 
Ehkä täältä löytyisi apua kun digikey/RS/google antaa hieman nihkeästi tuloksia. Koitan etsiä duuniin 24VAC --> 12-24DC min 30W muunninta, mutta tyhjää vetää. Outputin ei tarvitse olla säädettävä, mutta jotain 12-24DC välillä. Pitäisi olla CE merkitty eli random kiinalaiset voinee unohtaa.

TME:ltä löytyikin, F&F ZI-12

Saa toki vinkata jos löytyy muutakin
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä täältä löytyisi apua kun digikey/RS/google antaa hieman nihkeästi tuloksia. Koitan etsiä duuniin 24VAC --> 12-24DC min 30W muunninta, mutta tyhjää vetää. Outputin ei tarvitse olla säädettävä, mutta jotain 12-24DC välillä. Pitäisi olla CE merkitty eli random kiinalaiset voinee unohtaa.

TME:ltä löytyikin, F&F ZI-12

Saa toki vinkata jos löytyy muutakin

Triopakista löytyy myös, toki muitakin kuin tuo linkin malli. Meanwellin CEstä en tosin tiedä...
 
Tyhmä? kysymys usb-latauksesta.
Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa, eli tuleeko ongelmia, jos teen usb-blokin, missä on vaikkapa 5 usb-porttia, ja tarjolla noille 5v/10A? tuolloinhan jos tuohon kytkee 1 laitteen, niin sille olisi sitten tarjolla 10A.
Ajatus taustalla siis pieneen mökin tapaiseen tehdä dc-dc muuntimella 12v akusta =>5v muunnos, ja sitten usb-liittimiä vähän siellä täällä.
esim tuommoisella: https://www.amazon.com/EPBOWPT-Converter-Regulator-Supply-Transformer/dp/B01M03288J
 
DSC_0808.JPG
Aloittelijana haluaisin kysyä, millainen olisi hyvä juotoskolvi näihin hommiin? Eli missä hintaluokassa liikkuvat kolvit, joilla tällaiset satunnaiset työt saa tehtyä kivutta? Kuvassa on siis juoksumaton ohjauskortti. Ohjauskortti on vaihdettu jo uuteen vastaavaan, joten tämä vanha ohjauskortti olisi hyvä harjoituskappale edellisien töiden päälle (aikaisemmin kaukosäätimen diodia juottanut kiinni varsin kelvottomalla kolvilla).

Eli kuvassa on selvästi possahtanut CapXonin 470µF:n ja 400V:n kondensaattori. CapXon on kuulemma heikkoa konkkamerkkiä ja esimerkiksi tämä kondensaattori on max 85C lämpötilalle.

Minkälaisissa hinnoissa pyörii siis perushyvä kolvausasema, kondensaattorien digitaalinen mittari jonka avulla voi jo jonkinverran sanoa siitä, toteutuuko luvatut faradit ja mistähän saisi vastaavan kondensaattorin ostettua (470µF, 400V ja 105C asteinen?). Tekeeköhän esim. Panasonic vastaavaa isoa kondensaattoria?
 
millainen olisi hyvä juotoskolvi näihin hommiin?

Tuolla on ollut keskustelua aiheesta:

Ehkä radioduon velleman?
 
Tyhmä? kysymys usb-latauksesta.
Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa, eli tuleeko ongelmia, jos teen usb-blokin, missä on vaikkapa 5 usb-porttia, ja tarjolla noille 5v/10A? tuolloinhan jos tuohon kytkee 1 laitteen, niin sille olisi sitten tarjolla 10A.
Ajatus taustalla siis pieneen mökin tapaiseen tehdä dc-dc muuntimella 12v akusta =>5v muunnos, ja sitten usb-liittimiä vähän siellä täällä.
esim tuommoisella: https://www.amazon.com/EPBOWPT-Converter-Regulator-Supply-Transformer/dp/B01M03288J

Laite ei ota virtaa enemmän kuin tarvitsee, portti ei siis voi "tunkea" ylimääräistä.

Monissa usb- porteissa on virtarajoitus joka estää laitteita käyttämästä liikaa, käytännössä se estää portin ylikuorman toimimalla automaattisulakkeen tavoin.

Teknisesti täysin toimiva mutta turvallisuuteen en ota kantaa. Ilman rajoituksia rikkinäinen usb- laite tai johto voi olla haitallinen. Omalla vastuulla siis.
 
Tyhmä? kysymys usb-latauksesta.
Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa, eli tuleeko ongelmia, jos teen usb-blokin, missä on vaikkapa 5 usb-porttia, ja tarjolla noille 5v/10A? tuolloinhan jos tuohon kytkee 1 laitteen, niin sille olisi sitten tarjolla 10A.
Ajatus taustalla siis pieneen mökin tapaiseen tehdä dc-dc muuntimella 12v akusta =>5v muunnos, ja sitten usb-liittimiä vähän siellä täällä.
esim tuommoisella: https://www.amazon.com/EPBOWPT-Converter-Regulator-Supply-Transformer/dp/B01M03288J
Siis laitteethan ottavat virtaa vain sen minkä tarvitsevat eli ihan huoletta voi tehdä vaikka 5V 100A powerin ja ladata kännykkää sillä, kännykkä ottaa vain sen verran virtaa mitä tarvitsee. Samoin ainakin teoriassa kaikki muutkin ainakin USB-liitäntää käyttävät ladattavat laitteet, mutta ainahan voi olla joku todella järjettömästi suunniteltu laite joka tuohon räjähtää. Melkein voisi väittää että yli 99% laitteista osaavat olla kiltisti tuollaisessa systeemissä.

Suurempi ongelma tuollaisessa mökin laajuisessa 5V jakelujärjestelmässä on kaapelihäviöt, pitkiin kaapeleihin saattaa hukkua yllättävän paljon jännitettä ellei käytetä paksuja kaapeleita. Itse en tuota 5V kuljettaisi kovin montaa metriä vaan laittaisin paikallisia konverttereita ympäri mökkiä, jo 5m USB-kaapeleilla jotkut laitteet herjaavat että eivät saa itseään nopeaan latausmoodiin jännitehäviöiden takia vaan tiputtavat itsensä 100mA hitaaseen lataukseen.
 
Tyhmä? kysymys usb-latauksesta.
Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa, eli tuleeko ongelmia, jos teen usb-blokin, missä on vaikkapa 5 usb-porttia, ja tarjolla noille 5v/10A? tuolloinhan jos tuohon kytkee 1 laitteen, niin sille olisi sitten tarjolla 10A.
Ajatus taustalla siis pieneen mökin tapaiseen tehdä dc-dc muuntimella 12v akusta =>5v muunnos, ja sitten usb-liittimiä vähän siellä täällä.
esim tuommoisella: https://www.amazon.com/EPBOWPT-Converter-Regulator-Supply-Transformer/dp/B01M03288J
Kuten jo mainittiin niin toimii kyllä noinkin, itse kuitenkin mielummin laittaisin hyvälaatuisia autolatureita niin olisi ainakin suojaukset kunnossa ja saa myös tarvittaessa pikalatauksen. Ja jos tulee pitkiä vetoja niin mielummin tekee ne 12v johdoilla, kuin pitkillä 5v/USB johdoilla jolloin latausteho saattaa kärsiä. Hintaa toki tulee vähän enemmän jos ostaa useamman autolaturin.
 
Näköjään muut ehtivät jo vastata, mutta jätän kuitenkin tuon esimerkkini konkretisoimaan niitä kaapelihäviöitä:

Jos esim. laittaisit pistokkeen 5 metrin päästä virtalähteestä ja käyttäisit 1,5mm² johtimia niin 10A virralla jännite tippuisi kahdessa johtimessa 1,15V, eli USB-tökkelissä ei näkyisikään 5V vaan 3,85V.
 
Siis laitteethan ottavat virtaa vain sen minkä tarvitsevat eli ihan huoletta voi tehdä vaikka 5V 100A powerin ja ladata kännykkää sillä, kännykkä ottaa vain sen verran virtaa mitä tarvitsee. Samoin ainakin teoriassa kaikki muutkin ainakin USB-liitäntää käyttävät ladattavat laitteet, mutta ainahan voi olla joku todella järjettömästi suunniteltu laite joka tuohon räjähtää. Melkein voisi väittää että yli 99% laitteista osaavat olla kiltisti tuollaisessa systeemissä.

Suurempi ongelma tuollaisessa mökin laajuisessa 5V jakelujärjestelmässä on kaapelihäviöt, pitkiin kaapeleihin saattaa hukkua yllättävän paljon jännitettä ellei käytetä paksuja kaapeleita. Itse en tuota 5V kuljettaisi kovin montaa metriä vaan laittaisin paikallisia konverttereita ympäri mökkiä, jo 5m USB-kaapeleilla jotkut laitteet herjaavat että eivät saa itseään nopeaan latausmoodiin jännitehäviöiden takia vaan tiputtavat itsensä 100mA hitaaseen lataukseen.

Juu sähkön perusteet on kyllä hallussa, lähinnä tuo täälläkin kahdessa vastauksessa tullut "pitäisi toimia", 99%, jne.

häviöt toki mielessä myös, mutta jos esim 4 neliön piuhalla vetää, niin luulisi riittävän, jos vedot on alle 5m.
Mutta näin kun miettii, jykevimmät usb lähteet taitaa itsellä olla 5v/3a, eikä mikään ole palanut, vaikka onkin ollut mitälie kiinan epäilyttäviä usb-laitteita kiinni, niin kai tuon käytännössä uskaltaa toteuttaa. varsinkin jos laittaa 2A sulakkeen joka usb-liittimen kaveriksi niin silloinhan tuossa ei riskiä pitäisi olla.

Tää nyt on ajatuksen asteella vasta, jos toteutusta tulee niin kesällä sit, mut hyvä miettiä ajoissa eikä sit kun on kassillinen romuja asennettavana.
 
Juu sähkön perusteet on kyllä hallussa, lähinnä tuo täälläkin kahdessa vastauksessa tullut "pitäisi toimia", 99%, jne.

häviöt toki mielessä myös, mutta jos esim 4 neliön piuhalla vetää, niin luulisi riittävän, jos vedot on alle 5m.
Mutta näin kun miettii, jykevimmät usb lähteet taitaa itsellä olla 5v/3a, eikä mikään ole palanut, vaikka onkin ollut mitälie kiinan epäilyttäviä usb-laitteita kiinni, niin kai tuon käytännössä uskaltaa toteuttaa. varsinkin jos laittaa 2A sulakkeen joka usb-liittimen kaveriksi niin silloinhan tuossa ei riskiä pitäisi olla.

Tää nyt on ajatuksen asteella vasta, jos toteutusta tulee niin kesällä sit, mut hyvä miettiä ajoissa eikä sit kun on kassillinen romuja asennettavana.

Itse ainakin laittaisin DC-pistorasioilla tai jollain vastaavilla ihan 12V syötön siitä syystä että saat tarvittaessa normaaleilla autolatureilla vaikka 20V ulos niin halutessasi (USB PD) ja sillä latailee jo isoa osaa nykyläppäreistä.
Lisäksi kulutus tipahtaa nollaan heti kun laturin kiskaisee irti.
En keksi yhtään asiaa mikä tekisi viiden voltin järjestelmästä paremman, mutta rivien välistä saa käsityksen että et ole täällä kyselemässä muiden mielipiteitä asiaan joten miksi edes postasit?
 
Sieltähän se löytyy ekasta postauksesta.

"Osaako lataavat laitteet itse rajoittaa virtaa..."

Toki osaavat.

Mutta aika hassua kun sinulle vastataan kuorossa että ideassa ei ole järkeä ja sinä sivuutat ne vastaukset täysin.
 
En jaksa tarkistaa, mutta veikkaisin että 12V verkko + kourallinen autolatureita tulee halvemmaksi kuin ne julmetun paksut kaapelit mitä tarvitaan siihen 5V verkkoon. Ja toimiiko mikään pikalataus edes tuollaisella "tyhmällä" 5V sähköllä? Eiks noi puhelimet ensin kysy dataväylällä laturilta, että saako sieltä riittävästi virtaa ja vasta sitten alkaa ladata nopeasti.
 
Siis ei Vittu mihin tääkin foorumi on mennyt.
Ihan oikeasti, mikä nykyihmisiä vaivaa?
Missä tahansa, mitä tahansa kysyt, "Vitun idiootti etkö tajua"
mitä järkeä 5v verkossa? no miksi ei, jos romut on usb-liitännäisiä, joista suurin osa osa tyytyväisiä 5v/500ma, osa sit 1A, ehkä joku 2A. mutta toki te tiedätte paremmin.
Mutta joo, pitäkää tunkkinne, unohtakaa, en jaksa, saatanan perkele.
Samaa saatanan pelleilyä oli sitten vauva forum tai io-tech.
 
En jaksa tarkistaa, mutta veikkaisin että 12V verkko + kourallinen autolatureita tulee halvemmaksi kuin ne julmetun paksut kaapelit mitä tarvitaan siihen 5V verkkoon. Ja toimiiko mikään pikalataus edes tuollaisella "tyhmällä" 5V sähköllä? Eiks noi puhelimet ensin kysy dataväylällä laturilta, että saako sieltä riittävästi virtaa ja vasta sitten alkaa ladata nopeasti.
On tuossa nyt se kuti että yksi hyvä 12/5V konvertteri hukkaa vähemmän sähköä kuin 10kpl halpis tupakansytytin latureita, joka jossain aurinkokennomökkisähkössä voi olla ihan validi pointti.

Aika monet laitteet jää siihen 2A lataukseen jos usb pistoke ei osaa vastata, mutta kyllä jotkut laitteet ottavat sieltä sen mikä töpselistä suosiolla tulee.

12V tupakansytytin pistokkeet olisi kyllä sen puolesta parempi tapa jakaa sähkö, että ne ovat melko universaaleja. Jos sähköä tarvii johonkin muuhun kuin mobiililaitteen 5V lataukseen se 12V tupakansytytin toimii pitkälle. Siitä voi ottaa sähkön tietokoneen laturille, telkkarille, kylmälaukulle jne... noita 12V laitteita on maailma väärällään.

Kaapelin paksuus ei ole kyllä kovin merkittävä tekijä 12V tai 5V sähkön jakelussa, ne ovat molemmat niin matalia jännitteitä, että se jännitehäviö on jokatapauksessa kaikissa yhtään pidemmissä vedoissa iso.
 
En tiedä miten löytyy valmiina moniporttisia virtalähteitä, jossa olisi sense pinnit per lähtö. Saisi sen 5V reguloitua sinne käyttöpaikalle riippumatta johtimen pituudesta. Toki tuo tarvitsee liitinkohtaisen elektroniikan, eli halpaa ei ole, mutta ainakin se elektroniikka olisi keskitetysti yhdessä paikassa.
 
Kaapelin paksuus ei ole kyllä kovin merkittävä tekijä 12V tai 5V sähkön jakelussa, ne ovat molemmat niin matalia jännitteitä, että se jännitehäviö on jokatapauksessa kaikissa yhtään pidemmissä vedoissa iso.
Kaapelin paksuus on juuri äärimmäisen merkittävä, koska jännitteen ollessa matala virta on suuri.

Eli 1,5mm² kaapelilla jännite tippuu 4,5 ampeerilla saman verran kuin 4mm² kaapelilla tippuu 12 ampeerilla.

Vastaavasti 4mm² kaapelilla voi tehdä 2,7 kertaa pidemmän vedon kuin 1,5mm² kaapelilla samalla jännitehäviöllä.

Aika monet laitteet jää siihen 2A lataukseen jos usb pistoke ei osaa vastata, mutta kyllä jotkut laitteet ottavat sieltä sen mikä töpselistä suosiolla tulee.
Käytännössä laitteita on pääpiirteissään kolmen laisia
1) Neuvottelevat USB-speksin mukaisesti virran saamisen (ja uusimmat myös jännitteen). Ilman neuvottelua saavat n. 5V ja ottavat max 100mA.
2) Tunnistavat että kyseessä on "laturi" (datalinjat on oikosuljettu) ja ottavat 2A. (Tämä voi olla edellä kuvatun lisäksi)
3) Täysin tyhmät laitteet, jotka ottavat yleensä max 500mA (jos tarkoitus on esim. liittää tietokoneeseen) mutta toki niitäkin on joissa kerrotaan että tarvitsevat vähintään tietyn tehoisen USB-virtalähteen.
 
Kaapelin paksuus on juuri äärimmäisen merkittävä, koska jännitteen ollessa matala virta on suuri.

Eli 1,5mm² kaapelilla jännite tippuu 4,5 ampeerilla saman verran kuin 4mm² kaapelilla tippuu 12 ampeerilla.

Vastaavasti 4mm² kaapelilla voi tehdä 2,7 kertaa pidemmän vedon kuin 1,5mm² kaapelilla samalla jännitehäviöllä.
Tarkoitin että sekä 5V että 12V ovat kovin matalia jännitteitä kummatkin, eikä niiden välillä ole kuitenkaan kovin merkittävää eroa sen suhteen kuinka huonoja ne ovat tehon siirtoon. 5V on tietysti huonompi, mutta se 12V on yhtälailla ihan surkea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 430
Viestejä
4 507 492
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom