Pienten kysymysten ketju

Kriteerit kannattaa päivittää niin, että akkua tulee paaaaljon enemmän. Muuten joutuu puolen tunnin välein lataileen, jos haluaa jouluvaloa suurempaa kirkkautta.

Itsellä vähän reilu 10W valoissa tehoa ja 3S3P akku, eikä pelkoa hyytymisestä kesken matkan.
 
Jos vilkuttaa lamppua sen verran tiheään ettei silmä ehdi perässä niin akkua säästyy verrattuna jatkuvaan polttoon.
 
Jos jotain työvaloledejä miettii niin niillä on usein negatiivinen resistanssi, eli virta suurimmillaan jossain 9V paikkeilla. Tuon alle kun laskee jännitettä niin virtakin alkaa tippumaan tehon mukana.

Ymmärsinkö oikein 2x 3.7V kennoja sarjaan? tuleeko joku jännitteennostopiiri?
 
Kriteerit kannattaa päivittää niin, että akkua tulee paaaaljon enemmän. Muuten joutuu puolen tunnin välein lataileen, jos haluaa jouluvaloa suurempaa kirkkautta.

Itsellä vähän reilu 10W valoissa tehoa ja 3S3P akku, eikä pelkoa hyytymisestä kesken matkan.
Sitähän voi tarpeen mukaan lisätä. Viimeksi 10 vuotta sitten on tarvinnut ajovaloa pyörässä, alkuun ei varmaan tule laitettua edes muuta kuin vähävirtainen mutta isohko valo eteen. Autoilukokemuksen perusteella kirkkaat mutta pienet valot pyörissä erottuu huonommin.
Jos jotain työvaloledejä miettii niin niillä on usein negatiivinen resistanssi, eli virta suurimmillaan jossain 9V paikkeilla. Tuon alle kun laskee jännitettä niin virtakin alkaa tippumaan tehon mukana.

Ymmärsinkö oikein 2x 3.7V kennoja sarjaan? tuleeko joku jännitteennostopiiri?
Mikä on "työvaloledi"? Meinaatko lisävaloja? Ja kyllä, li-ion laturi+jännitteennostinpiirejä löytyy helposti, mutta jos haluaisi samaan vielä low-voltage katkaisun ja/tai akun varaustilan ilmaisun, niin en ole löytänyt. Varmaan ne vois erillisinä piireinäkin laittaa mutta pitäs sit taas selvitellä miten ne toimii yhdessä ettei tule häiriöitä tms.
 
Niin tuossa sanoit: "-valaisimet jotain autotarvikekamaa, 12V"

Tarkoitin että mietitkö jotain tämmöisiä:
Työvalot | Motonet Oy

Noiden kanssa tosiaan akku olisi alakanttiin. Jos laitat kaksi kennoa niin niistä tulee 7.4V ja autovalaisimet on sen 12V. Jännite voidaan toki nostaa step up hakkurilla mutta tehoa kuluu sitäkin enemmän.

Sitten kävi mielessä se alijännitevaihtoehto, että jännitteellä rajoitetaan valaisimen teho pieneksi. Tuskimpa valaisin sellaisesta riikkontuisi, kun maksimivirtaa ei kuitenkaan ylitetä.
 
Kokeilin huvikseni tuollaista 9 ledistä työvaloa, kahdella täydellä 18650:lla sarjassa jaksoi juuri ja juuri syttyä, mutta ei valaise mitään. Virtaa meni 50 mA. Tyhjemmillä kennoilla ei jaksanut edes syttyä.

12V:llä virtaa meni reilu puoltoista A.
 
Ledien kynnysjännite ei ylittynyt tarpeeksi => ei syty kunnolla eikä kulu virtaakaan.

Edit: riippuu tietysti mitä muuta kytkentää siinä on...
 
Niin tuossa sanoit: "-valaisimet jotain autotarvikekamaa, 12V"

Tarkoitin että mietitkö jotain tämmöisiä:
Työvalot | Motonet Oy

Noiden kanssa tosiaan akku olisi alakanttiin. Jos laitat kaksi kennoa niin niistä tulee 7.4V ja autovalaisimet on sen 12V. Jännite voidaan toki nostaa step up hakkurilla mutta tehoa kuluu sitäkin enemmän.

Sitten kävi mielessä se alijännitevaihtoehto, että jännitteellä rajoitetaan valaisimen teho pieneksi. Tuskimpa valaisin sellaisesta riikkontuisi, kun maksimivirtaa ei kuitenkaan ylitetä.
Aah aivan, ei vaan mietin että taakse joku luokkaa peräkärryn äärivalo, eteen "parkkivaloksi" esim led lasikantapolttimo. Tyylikäs umpio multa löytyy jo mutta on niin huonossa kunnossa ettei siitä ole ajovaloksi, pitää se keksiä sit myöhemmin kun saa muuten valmiiksi.

Autolamppujen kans pitää vaan kattoa ettei ole canbus höpöjä polttamassa turhaan virtaa.
 
Ei ole suojapiirejä, Sony US18650VT.

Ok. Eli 260mA sallittu purkuvirta.
 
Ok. Eli 260mA sallittu purkuvirta.
Missä li-ionissa on purkuvirta 0.25C? Tuollahan on datasheetti esillä, mistä lie repinyt tuon aloitusviestin 260mA.
Screenshot_2020-11-20 attachment php.png
 
Missä li-ionissa on purkuvirta 0.25C? Tuollahan on datasheetti esillä, mistä lie repinyt tuon aloitusviestin 260mA.
Screenshot_2020-11-20 attachment php.png
Juu pahoittelut. Eka google ei tainnut olla kovinkaan luotettava tällä kertaa. Nuo litiumit ei ole itselle ollenkaan tuttuja. Nopealla googlella tuosta kennosta luvataan jopa 15 tai 30A US18650VT koodi jatkuu C ja numerolla.

Sony VTC6 18650 3120 mAh Li-Mn kenno purkuvirta 15 - 30 A (US18650VTC6) - Akkukauppa

Eli kennon virranantokyky riittää hyvin. Jännite ja energiamäärä on mietittävä käytön mukaan.
 
Jos vilkuttaa lamppua sen verran tiheään ettei silmä ehdi perässä niin akkua säästyy verrattuna jatkuvaan polttoon.
Valoteho vaan pienenee samassa suhteessa. Jos tarvii vähemmän valoa, niin voi hyvin ottaa myös pienempitehoisen ledin. Ledistä riippuen pwm (eli tuo vilkuttaminen) toki saattaa parantaa hyötysuhdetta tai spektriä, mutta ero tuskin on kovin merkittävä.
 
Hälytyskeskuksiin jatkokysymys... Onko olemassa GSM-moduulia, jonka voisi asentaa suoraan vanhan keskuksen lankapuhelinlähtöön? Millä nimikkeellä sellaisia kannattaisi etsiä? Vai meneekö patentoimiseksi?
 
Viimeksi muokattu:
Hälytyskeskuksiin jatkokysymys... Onko olemassa GSM-moduulia, jonka voisi asentaa suoraan vanhan keskuksen lankapuhelinlähtöön? Millä nimikkeellä sellaisia kannattaisi etsiä? Vai meneekö patentoimiseksi?

On olemassa koska minullakin on sellainen. Hankittu ~15 vuotta sitten, tämä näyttää samalta: GSM adapter mini
 
Hälytyskeskuksiin jatkokysymys... Onko olemassa GSM-moduulia, jonka voisi asentaa suoraan vanhan keskuksen lankapuhelinlähtöön? Millä nimikkeellä sellaisia kannattaisi etsiä? Vai meneekö patentoimiseksi?
Noita on paljon erilaisia. Oikeastaan huomionarvoista tuossa on se, että meneekö kyseisestä GSM-robottipuhelimesta hälkkäreiden yleisesti käyttämä SIA-protokolla läpi. Tuota SIAa ainakin vielä joku vuosi sitten käytettiin käytännössä pelkästään noissa rikkarien hälytystensiirroissa. Joidenkin GSM-robottien kanssa saattaa joutua laittamaan soittonumeron alkuun ehkä viivettä tai sitten joutuu ohjelmoimaan rikkariin esim ContactID-protokollan käyttöön joka kulkee paremmin mobiiliyhteyksiä pitkin. Noihin asioihin osaa varmaankin vastata oman hälkkärin tekninen tuki.

Ja tosiaan noita laitteita on ainakin TwinLink ja DualTech (noita siis itse asentanut aikanaan), DSC:llä on omille rikkareilleen joku oma GSM-palikka jne. Esimerkiksi FSM:ltä löytyy noita myynnistä.
 
Miten se tuo vpn juttu toimii? Mitä kannattaa käyttää? cyberpunkkia halvalla siis..

Edit. Eipä mitään, simppeli hommahan tuo oli.
 
Viimeksi muokattu:
Halusin viritellä sohvan pohjaan hieman tunnelmavaloa joten tilasin Kiinasta tietysti halvimman RGB ledinauhan jota pystyy ohjata wifillä jne. Kalliimpi versio näistä on se Philipsin hue jossain 100€ kieppeillä. Noh, hyvin toimi noin 2vk. Eihän tuosta varmasti toimivaa enää tule, mutta aloin miettiä että mikä ihme tuossa oikein voi hajota? Eikai tuollainen wifi/yms. piiri kovin helposti pimene? Kännykkä ei siis enää wifiä ilmassa näe. Piirilevykin näyttää ehjältä ettei mikään ole kärähtänyt tms. Kaivoin sitten yleismittarin esiin, mutten ole mikään elektroniikkavelho joten en oikein tiedä mitä tästä pitäisi mittailla. Ainakin sen verran että virransyötön nollan ja ledinauhan 12V välillä on oikeasti 12V joten sähkö kyllä kulkee. Sitten jos asetan sormen ledinauhan vastuksen päälle näen että jokaisessa kohdassa nauhaa sen pätkän osuudella kevyesti syttyy valot.

IMG_2118_r.jpg


IMG_2119_r.jpg


IMG_2121_r.jpg
 
Vaatiiko wifi reitittimen toimiakseen? Jos vika onkin appin wifi yhteyden muodostamisessa?
Valot tuskin syttyy ilman ohjausta, vaan ensin tarvitaan yhteys sovelluksella ohjaukseen.
Kylmäjuotos wifi piirin nastassa voi olla mahdollinen vika. Wifi piirin jännite pitäisi olla todennäköisesti 3.3V ja se löytyy hakkurin keraamisen konkan toisesta päästä (ruskea isompi konkka).
 
Käytännöllisin tapa yhdistää yksi tietokone kahteen eri huoneeseen? Omakotitalossa voin vetää piuhat vintin kautta väliseinän ja siitä näytölle. Usb-c näyttö telakalla olisi yksi ratkaisu, saisin näyttöön erilliset usb-laitteet näytön hubin kautta käyttöön ja tähän tarvittaisiin vain yksi piuha. Ideoita?
 
Mistähän kannattaa tilata yksittäisiä diodeja? Tarvitsisin auton takakontin valoon uuden diodin, mutta monissa paikoissa rahti on 11€. Muutaman kymmenen sentin tilauksesta en viitsisi maksaa yli viiden euron rahtia. Bebekistä olisin hakenut, mutta se on konkurssissa, eikä Lahdessa taida olla muita elektroniikkakauppoja. Diodi on malliltaan: 1N4004
 
Eikö ole jotain vanhaa sähkölaitetta josta voisi purkaa? Monissa sekatavarakaupoissa on joku elektroniikkajätepiste. Nappaa siitä jonkun ja palautaa loput.
 
Käytännöllisin tapa yhdistää yksi tietokone kahteen eri huoneeseen? Omakotitalossa voin vetää piuhat vintin kautta väliseinän ja siitä näytölle. Usb-c näyttö telakalla olisi yksi ratkaisu, saisin näyttöön erilliset usb-laitteet näytön hubin kautta käyttöön ja tähän tarvittaisiin vain yksi piuha. Ideoita?
Heti alkuun unohda usb-c. Toimii ok parin metrin etäisyyksille, mutta tuo on ihan liian pitkä matka. Sen sijaan lähtisin miettimään miksi yhdelle tietokoneelle tulee olla useammassa huoneessa näytöt ja näppäimistöt. Jos kyse on tiedostoista, tällöin NAS on oikea ratkaisu. Jos taas tarve on päästä käyttämään tehokkaampaa konetta esim. cadin pyörittelyyn tms, voisi halpa kone ja yhteys tehokkaampaan esim. Windows remote desktopin avulla lähiverkon yli tuoda joustavamman ratkaisun.

Jos olet ihan varma valitsemastasi lähestymistavasta, käyttäisin jonkinlaista HDMI over ethernet ratkaisua jossa mukana kulkee myös USB. 4K60 ratkaisuihin sitten vastaava mutta kuidun yli. Huomaa että nämä vaativat sitten suojattua cattikaapelia. Tässä linkki yhteen laitteeseen.
 
@nilikka Kiitos hyvistä ideoista, toinen näyttö tulisi tosiaan mancaveen missä olisi tarkoitus pelailla ja luukuttaa musiikkia ja olkkarissa sitten työhommia. Mancaveen kulku ulkokautta, mutta toinen työpiste on ullakolta mitattuna ~5m päässä. Tosiaan monet piuhat suunniteltu toimimaan lyhyemmällä matkalla, usb 2.0 näyttäisi toimivan pidemmältä matkalta, mutta dp-piuha ei yli 5 m matkoilla ole luotettava ellei sijoita 200€ (https://www.amazon.com/dp/B07BW5LG9X/ref=cm_sw_r_cp_api_hEqtBbRNXGWT7). Talossa ei siis lähiverkkoa ole kuin mokkulan kautta. Pitäneen käydä tuolla Redditin puolellakin ihmettelemässä ratkaisua.
 
Tietääkö joku, mistä löytäisi hyvää kaapelia, jolla voisi korvata hajonneiden kuulokkeiden johdot? Olisi tuossa parit Koss PortaPro luurit nytkin korjattavana, noista tykkää nuo alkuperäiset kaapelit hajoavan keskimäärin vuoden jälkeen. Mielellään pehmeää ja ei kauhean paksua, jotta saa helposti myöskin 3.5mm plugin päähän laitettua.

Taikka, sattuuko Suomesta saamaan ihan valmista tuollaista "korjauskaapelia" järkevään hintaan, jossa siis olisi valmiina jo 3,5mm plugi ja sitten kolvattavat päät kuulokkeisiin? Ebaysta näyttäisi löytyvän muutamaan euroon kipale tuolta Kiinan mantereelta, mutta joutuisi sen pari kuukautta odottelee.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi varaston loistelamput pitävät kovan pamauksen sytytettäessä? Äänen voi kuunnella tästä. Käänsin katkaisinta varovasti, joten sen ääni ei kuulu. Ensin kuuluu pamaus, joka tulee heti kun virrat kytkeytyy päälle. Sitten kuuluu normaalit loistelamppujen syttyessään pitämät äänet. Voimakkuudeltaan ääni vastaa ehkä pakkasen paukkumista.
 
Miksi varaston loistelamput pitävät kovan pamauksen sytytettäessä? Äänen voi kuunnella tästä. Käänsin katkaisinta varovasti, joten sen ääni ei kuulu. Ensin kuuluu pamaus, joka tulee heti kun virrat kytkeytyy päälle. Sitten kuuluu normaalit loistelamppujen syttyessään pitämät äänet. Voimakkuudeltaan ääni vastaa ehkä pakkasen paukkumista.


Kulostaa releen/kontaktorin ääneltä? onko sielä sellainen vai suorakytketty?
 
Ei ole. Neljä valaisinta suoraan katkaisimen perässä.

Kyllä se jotenkin mekaaniselta kytkentä-ääneltä kovasti kuulostaa. Tuleekohan ääni valaisimista vai sähkökaapista? Jotkut suuremmat kytkimet ovat rakenteeltaan jousikuormitteisia, jotka estävät käyttäjää hivuttamasta kärkiä hitaasti valokaarialueella, jousi lyö vauhdilla kuitenkin. Tuskin normaali valokytkin kuitenkaan on sellainen, ellei ole 100 vuota vanha kierrettävä posliininen.

Sitten tulee mieleen enää valaisimen kompensointikonkka mikä ottaa suuren virran tai mahdollisesti on hajoamassa. Yleensä se konkka kuitenkin räjähtää vain yhden kerran ja valaisin jää toimimaan normaalisti.
 
Vanhoista loisteputki valaisimista kuuluu joskus paukkumista virrat päälle laittaessa päälle. Itse olettanut että kuristimen "tärähdys" resonoi valaisimen heijastin levyissä/metalli osissa. En saanut tuota linkkiä auki niin en kuuntelemaan päässyt.
 
Kyllä se jotenkin mekaaniselta kytkentä-ääneltä kovasti kuulostaa. Tuleekohan ääni valaisimista vai sähkökaapista? Jotkut suuremmat kytkimet ovat rakenteeltaan jousikuormitteisia, jotka estävät käyttäjää hivuttamasta kärkiä hitaasti valokaarialueella, jousi lyö vauhdilla kuitenkin. Tuskin normaali valokytkin kuitenkaan on sellainen, ellei ole 100 vuota vanha kierrettävä posliininen.

Sitten tulee mieleen enää valaisimen kompensointikonkka mikä ottaa suuren virran tai mahdollisesti on hajoamassa. Yleensä se konkka kuitenkin räjähtää vain yhden kerran ja valaisin jää toimimaan normaalisti.
Se ei ole katkaisimen ääni. Katkaisinta pystyy kääntämään äänettömästi ja paikan päällä kyllä kuulee, että paukaus tulee katosta. Mitään sähkökeskuksia ei ole lähelläkään. Varastossa on vain lamput, katkaisija, pari jakorasiaa ja pistorasia.
 
Se ei ole katkaisimen ääni. Katkaisinta pystyy kääntämään äänettömästi ja paikan päällä kyllä kuulee, että paukaus tulee katosta. Mitään sähkökeskuksia ei ole lähelläkään. Varastossa on vain lamput, katkaisija, pari jakorasiaa ja pistorasia.


Kyllä se sitten on kuristin tai konkka. Kuristin varmaan kuten tuossa yllä todettiin. Jos ääni on alkanut hiljattain niin katsoisin valaisimen sisään mitä em. komponentit näyttää ja vaihtaisin tarvittaessa. Yleinsä johtoliitosten juuresta nuo kärähtää ja konkka voi mennä ihan atomipölyksi mistä ei ole paljoa tunnistettavaa.
 
On olemassa koska minullakin on sellainen. Hankittu ~15 vuotta sitten, tämä näyttää samalta: GSM adapter mini

Noita on paljon erilaisia. Oikeastaan huomionarvoista tuossa on se, että meneekö kyseisestä GSM-robottipuhelimesta hälkkäreiden yleisesti käyttämä SIA-protokolla läpi. Tuota SIAa ainakin vielä joku vuosi sitten käytettiin käytännössä pelkästään noissa rikkarien hälytystensiirroissa. Joidenkin GSM-robottien kanssa saattaa joutua laittamaan soittonumeron alkuun ehkä viivettä tai sitten joutuu ohjelmoimaan rikkariin esim ContactID-protokollan käyttöön joka kulkee paremmin mobiiliyhteyksiä pitkin. Noihin asioihin osaa varmaankin vastata oman hälkkärin tekninen tuki.

Ja tosiaan noita laitteita on ainakin TwinLink ja DualTech (noita siis itse asentanut aikanaan), DSC:llä on omille rikkareilleen joku oma GSM-palikka jne. Esimerkiksi FSM:ltä löytyy noita myynnistä.

No täytyy selvitellä, kiitoksia. Tosin onnistuin jo rikkomaan puhelinlinjan riviliittimestä yhden liittimen. Saa nähdä saako siihen enää mitään kiinni. :smoke:

Laitoin alkuperäisen muuntajan tilalle 15 V / 20 VA muuntajan, jolla vehje toimii... alkuperäisen tyyppikilpikin löytyi irronneena, se oli vain 16 V / 12.8 VA.


Jatketaan samalla aiheella, kuinkahan herkästi PIR-liiketunnistimet mahtavat tuottaa virhehälytyksiä?
 
Jatketaan samalla aiheella, kuinkahan herkästi PIR-liiketunnistimet mahtavat tuottaa virhehälytyksiä?
Riippuu aikalailla olosuhteista, hyvissä olosuhteissa ei välttämättä ollenkaan ja epäsuotuisissa olosuhteissa saattaa hälytellä turhaan koko ajan.

Tiloissa joissa on paljon lämpötilanvaihteluita tai jotain ilmavirrasta liikkuvia verhoja, naruja tai muita vastaavia tulee takuulla turhia hälytyksiä. Talvisin jos lämpöpatterit käyvät kovin kuumana, ne aiheuttavat ilmavirran joka saattaa heilutella verhoja tai sitten ilmaisin reagoi lämpöpatteriin itsessään jos patterin lämpötila vaihtelee reippaasti. Samoin ikkunasta sisään paistava aurinko saattaa aiheuttaa hälytyksiä jos esimerkiksi joku kohta lattiasta lämpenee reippaammin. Ilmaisimen valinnalla ja sijoittelulla saa aika pitkälti vähennettyä turhia hälytyksiä, samoin kuin pienellä sisustuksen suunnittelulla. Ympärikatselevat 360⁰ IR:t olivat ainakin ennen huomattavasti herkempiä vikahälyille kuin tavalliset. Yleensä ilmaisin reagoi poikittain suuntautuvaan liikkeeseen herkemmin joten sen mukaan sijoituksen miettimisellä saa jo paljon aikaiseksi. Esimerkiksi myymälöissä oli aika yleinen yöllisen hälytyksen aiheuttaja joku uusi narun varassa roikkuva pahvinen mainoslätkä jota ilmastoinnin ilmavirta heilutteli.

Lemmikkieläimetkin aiheuttavat hälytyksiä. Varsinkin kissat ovat sellaisia että vaikka käytössä on lemmikki-ilmaisimia niin ne onnistuvat ne liipaisemaan ja tietty hyönteiset jotka kävelevät ilmaisimen pinnalla. Uudemmat ilmaisnmallit ovat nykyään jo vähän parempia noiden lemmikkien suhteen, ennen joutui johonkin kohteeseen jossa oli esim isoja koiria laittamaan "elephant catcherin" joka tosiaan ei meinaa tunnistaa mitään norsua pienempää.

Mitään vanhoja käytöstä poistettuja ilmaisimiakaan ei kannata uusiokäyttää ellei sen kunto ja ikä ole kohtalaisen hyvin tiedossa, nuo IR:t kun yleensä vanhemmiten herkistyvät ja alkavat hälytellä herkemmin turhaan.

Sitten tietty kosteat tilat ja ulkotilat ovat ihan oma juttunsa...
 
Yhden vanhan Samsungin näytön poweripuolelta pitäisi elkot uusia. Olikos nyt niin että uudet elkot saavat vapaasti olla arvoiltaan aiempia suuremmat kunhan ovat vähintään samaa kaliiberia?


Siis jännittekestoisuus voi olla suurempi jos konkka mahtuu mutta en uskaltaisi kapasitanssia muuttaa tuntemata kytkentää. Saatavuusongelmia tuskin on, eli miksi ei laittaisi samoja arvoja?
 
Ei perkule potikkaa kaasuks lentokoneessa sieltä kun katkee yhteys niin se on kuolemaksi tai romuksi. Yleensäkkin lentokoneessa ei jätetä mitään kriittistä osaa tupla varmentamatta. A10 kaasu on läjä mikrokytkimiå mistä kaasun asento luetaan ja siinä ei yhden kytkimen hajotessa lakkaa kaasu toimimasta saattaa olla nekin kytkimen on kahdennettu. Aina vois tutkia minkälaista kaasua on fly By wire koneissa ja matkia niistä.
 
Olisi haaveissa saada etäohjausta (gsm/sms) asuntovaunuun. Tarkoitus olisi saada muutama 230v laite etänä käynnistymään. Näin aluksi erillinen lämpöpatteri ja jääkaappi, mutta varmasti lisätarpeita tulee...
Mitä kiinan (aliexpress) tarjontaa hieman katsoi, näytti joissain olevan myös lämpötila-anturi, siitä plussaa. Vaihtoehtoja näytti olevan karmeasti sen takia täältä kysyn jos tulisi suosituksia toimivasta laitteesta...?
 
Olisi haaveissa saada etäohjausta (gsm/sms) asuntovaunuun. Tarkoitus olisi saada muutama 230v laite etänä käynnistymään. Näin aluksi erillinen lämpöpatteri ja jääkaappi, mutta varmasti lisätarpeita tulee...
Mitä kiinan (aliexpress) tarjontaa hieman katsoi, näytti joissain olevan myös lämpötila-anturi, siitä plussaa. Vaihtoehtoja näytti olevan karmeasti sen takia täältä kysyn jos tulisi suosituksia toimivasta laitteesta...?

IHan halvinta alixpressin kamaa en kyllä kytkisi suoraan verkkovirtaan.

Yksinkertaisin ratkaisu on tietysti ostaa ihan paikallisesta/verkkiksesta tuo SimPal gsm rele, siihen saa myös niitä lisäpistorasioita. Tuota samaa purkkia on muillakin nimillä myynnissä.. Todennäköisesti tuo löytyy kyllä kiinanpuljustakin
 
Mikä komponenti? Eli merkinnät DMO365R ( BVE44). Kyseinen komponentti hajos sisätilan lämmittimestä. Olisko tuo optoerotin? Suomenkielen termi siis hakusessa
 
Mikä komponenti? Eli merkinnät DMO365R ( BVE44). Kyseinen komponentti hajos sisätilan lämmittimestä. Olisko tuo optoerotin? Suomenkielen termi siis hakusessa
Kyseessä lie tämä (pakkausmerkintä DM0365R). Siinä tapauksessa kyse ei olisi optoerotittimesta. (Jollaista tuskin sisätilan lämmittimessä olisikaan)

Englanninkielinen valmistajan antama nimi siis Green mode power switch. Hakkuri, jota on tarkoitettu käytettäväksi hakkurivirtalähteessä. Eli suomenkielinen nimitys voisi olla esim. hakkuri tai ac/dc-muunnin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: JMN
Mikä komponenti? Eli merkinnät DMO365R ( BVE44). Kyseinen komponentti hajos sisätilan lämmittimestä. Olisko tuo optoerotin? Suomenkielen termi siis hakusessa

"integrated Pulse Width Modulator (PWM) and Sense FET, and is specifically designed for high performanceoff-line Switch Mode Power Supplies (SMPS) with minimal external components."

1612159477104.png


Tällä sisäisellä kytkennällä ei ole optoerotin eikä tehotransistori.

Arvaan että oikea termi olisi esimerkiksi "hakkurisäädin" tai "hakkuriohjain".
 
  • Tykkää
Reactions: JMN
No hakkuri se oli termi mitä hain! Kiitoksia tuhannesti vaivannäöstä. Yritin tuota etsiä Vekoyn eli starelect katalogista mutta ilmeisesti menee aliexpress tilaukseksi. Kokeilen vaihtaa tuon jos vaikka saisi vielä toimimaan, ihan harrastepohjalta.
 
No hakkuri se oli termi mitä hain! Kiitoksia tuhannesti vaivannäöstä. Yritin tuota etsiä Vekoyn eli starelect katalogista mutta ilmeisesti menee aliexpress tilaukseksi. Kokeilen vaihtaa tuon jos vaikka saisi vielä toimimaan, ihan harrastepohjalta.

Vaihda tai ainakin tarkasta diodit samalla. Jos laite on vanha niin konkatkin vaihtoon.
Aika usein jokin muu aiheuttaa ohjaimen rikkoutumisen...
 
  • Tykkää
Reactions: JMN

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 417
Viestejä
4 507 107
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom