Pienten kysymysten ketju

Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Siellä on moottorinsäädin eli ESC eli electronic speed controller. Potentiometri yhdistetään säätimeen ja säädin ohjaa moottoria. On helppo tehdä, jatkokysymyksille kannattaa etsiä radio-ohjattavia laitteita koskeva topic kun ovat ihan oma aihealueensa vaikka elektroniikkaa ovatkin.
6kW esc jatkuvaan käyttöön ei kyllä mielestäni ole luokassa "helppo tehdä", varsinkin kun tuossa kokoluokassa ei kannata käyttää harjallista moottoria.

Toinen juttu on ehkä tärkeämpi, jos joku on kyydissä ilmassa niin sen säätimenkin pitää olla muutamaa kertaluokkaa luotettavampi kuin rc- vehkeet.

Kysymyksen asettelun perusteella sanoisin että kysyjälle ainoa vaihtoehto on löytää valmis ohjain eikä lähteä tekemään mitään itse.
 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
900
Jos aloittaa sähkölentokoneen rakentamisen tuolta tietotasolta niin valmista voidaan odottaa ehkä vuosikymmenien kuluttua.
Sähköt hoitaa joku muu jolla on siihen koulutus. Minä vastaan vain siitä, että oikein aennetuna ne kuluttaa hyvin vähän lennossa sähköä..ja laite lentää pitkälle.

Tuo kaksi kaasu kahvaa on erittäin cool !
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Tämä on hieman random kyssäri. Sukulainen jutteli, että hänen edesmennyt isänsä on aikoinaan haudannut mutkan rintamamiestalon seiniin rakentamisen aikana.

Löytyykö mitään kuluttajaluokan vehjettä millä näkisi ohuen seinän läpi "muotoja". Vai onko metallinpaljastin ainoa keino löytää tuo mutka? Onko kellään antaa vinkkiä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Tämä on hieman random kyssäri. Sukulainen jutteli, että hänen edesmennyt isänsä on aikoinaan haudannut mutkan rintamamiestalon seiniin rakentamisen aikana.

Löytyykö mitään kuluttajaluokan vehjettä millä näkisi ohuen seinän läpi "muotoja". Vai onko metallinpaljastin ainoa keino löytää tuo mutka? Onko kellään antaa vinkkiä?
Kuluttajaluokan hinnoilla ei taida löytyä muita vaihtoehtoja kuin metallinpaljastin.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Tämä on hieman random kyssäri. Sukulainen jutteli, että hänen edesmennyt isänsä on aikoinaan haudannut mutkan rintamamiestalon seiniin rakentamisen aikana.

Löytyykö mitään kuluttajaluokan vehjettä millä näkisi ohuen seinän läpi "muotoja". Vai onko metallinpaljastin ainoa keino löytää tuo mutka? Onko kellään antaa vinkkiä?
Tarkalla metallinpaljastimella saattaisi pystyä sen muodon näkemään, jos sattuu sopivassa asennossa olemaan siellä seinän sisällä. Ensin siis isomalla miinaharavalla etsii seinän sisästä metallia ja kun jotain löytyy niin pienellä seurailee sitä muotoa.

Edit: Rakenneilmaisin saattaisi toimia tuohon tarkoitukseen. Ainakin niillä pystyy sähköjohtoja seurailemaan seinässä, niin miksipä ei sitä mutkan muotoakin.
 

hnn

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
227


Mistä saisi tälläisiä halvalla, siis ihan suomesta/euroopasta? Vähän vaikeaa etsiä kun näillä hakusanoilla SATA USB3.0 22 PIN jne. löytyy aina vaan niitä kaapelivirityksiä yms. adaptereita.
 

hnn

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
227
Hmm.... en näytä löytävän pahemmin muita kuin esim:

(ehkä olen nyt vain hieman sokea ja katsonut vääristä paikoista)












Ne mitä haen ovat sellaisia joita on esim. ulkoisten kovalevykoteloiden sisällä. En nyt viitsisi ostaa niitä koteloita ja purkaa koska tulisi paljon kalliimmaksi, mieluummin jostain ihan erikseen.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Noista laittamistasi eka ja kolmas on käytännössä samoja koteloineen. Dollari oli hintaeroa koteloidun ja pelkän piirilevyn välilä tuolla kiinassa joten ei se suomen kalliimpi hinta siitä kotelosta johdu. Suomessa tuskin myydään pelkkää piirilevyä.
 
  • Tykkää
Reactions: hnn

hnn

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
227
Täytyy sitten laittaa Kiinan pojilta tilaukseen ja toivoa etteivät tule kaikki rikkinäisenä tai jää johonkin matkan varrelle :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
717
Kannattaa tilata "UASP"-malli, jos vain mahdollista. Nopeampi ja toimii esim TRIM-komennot usbinkin yli.
 
  • Tykkää
Reactions: hnn
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Tarkalla metallinpaljastimella saattaisi pystyä sen muodon näkemään, jos sattuu sopivassa asennossa olemaan siellä seinän sisällä. Ensin siis isomalla miinaharavalla etsii seinän sisästä metallia ja kun jotain löytyy niin pienellä seurailee sitä muotoa.

Edit: Rakenneilmaisin saattaisi toimia tuohon tarkoitukseen. Ainakin niillä pystyy sähköjohtoja seurailemaan seinässä, niin miksipä ei sitä mutkan muotoakin.
Tuli hommattua rakenneilmaisin amazonista (walabot diy). Hiukan toivotonta oli eka kokeilu kun seinissä on nauloja ja ties mitä paskaa aikoinaan haudattuna. Hyvin tuo laite tuntuu ne näyttävän ja löytävän kyllä eli ei sen puolesta valittamista, mutta taitaa valitettavasti tulla rajat vastaan seinän syvyyden kanssa tuonkin vehkeen kanssa. No ehkä uusi yritys vielä paremmalla ajalla... Parempi fiilis jäi kuitenkin kuin metallinpaljastimesta.

Neliöitäkin talossa riittää ja ei mitään hajua mihin se mutka edes on haudattu niin hiukan toivotonta käydä tuollaisella läpi koko iso rintamamiestalo. Kävi tässä jo mielessä että pitääkö viritellä breaking bad tyyliin lyijyakkuja ja hommata joku helvetin suuri sähkömagneetti ja sillä käydä jokainen talon nurkka läpi jos sattuisi kolina käymään :lol:. Vai lähteekö sillä vain tuollaisesta rintamamies murjusta naulat seinistä :hmm:
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
447
Induktiokeittolevyllä skannaa seinää ja sitten lämpökameralla kattelee, mihin jää naulaa isompi lämpöjälki. Joo, ei kannata pitää levyä paikallaan pitkään...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Yritän mielenkiinnosta (ja vanhan korjaamiseksi) selvittää, miksi kuvissa näkyvä lämpöpumpun ohjauspaneeli on pimentynyt kokonaan. Suunnilleen tämän näköinen koottuna.

Laite saa väylän kautta 15VDC jännitteen. Kuvassa alhaalla keskellä näkyy Mitsumi MM1192 "driver and receiver", jonka käyttöjännite tulisi olla 4,5...5,5VDC. Mittasin, että sille tuleva jännite on 5,0VDC. Kuvassa ylhäällä keskellä näkyy puolestaan Toshiba TMP02FD23AFG mikrokontrolleri, jolle pitäisi tulla 3,0...3,6VDC jännite. Mittailin kuitenkin, että tuolle tulee vain noin 1V jännite eli tulkitsen ongelman olevan jotenkin siihen liittyvä.

Mitä olen yrittänyt mittailla, niin ilmeisesti oikealla oleva komponentiikka (DC-DC muunnin?) alentaa käyttöjännitteen 15 V:sta mikrokontrollerille sopivaksi. Miten ihmeessä tuosta voisi yrittää tulkita että mikä pienenpienistä komponenteista on mennyt rikki ja aiheutti koko kortin pimenemisen?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
447
Mittaa IC2 ja IC7 kaikkien jalkojen jännitteet maata vasten. Yleismittarin johtavuussummerilla tutki onko mikä em. piirien jalka MCUn käyttistä syöttävä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Ei!
Ei pääse puristamaan tommosilla.

Tälle kelpais biltema pihdit.
Noita alempia ennemmin käyttäisin ja ovat laatuvalmistajan tekemiä liittimiä toisin, kuin autoline.

Niin joo noihin autoline tarvitsee eristämättömälle tarkoitetut, kun tuo liitin lähtee tuolta muovista ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Mittaa IC2 ja IC7 kaikkien jalkojen jännitteet maata vasten. Yleismittarin johtavuussummerilla tutki onko mikä em. piirien jalka MCUn käyttistä syöttävä.
Olin itse asiassa edellisen viestin aikaan tulkinnut piirilevyä väärin. Tämä antamasi vihje auttoi eteenpäin vianmäärityksessä ja tuolle keskellä näkyvälle mikrokontrollerille tuleekin ihan oikein noin 3,6 V jännite. Kortissa ei ole mitään merkkejä palaneista komponenteista, enkä ole satunnaisella tökkimisellä onnistunut löytämään juotosvikoja tai muuta hyvin ilmeistä. Onko tässä enää muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa kuin se, että tuo mikrokontrolleri on hajonnut? Onko mitään muita testejä joilla voisi selvittää mahdollista muuta vian aiheuttajaa? Kortti on siis täysin pimeä - näyttöön ei syty edes taustavalo eikä piirilevyllä oleva ledi pala. Näppäimiin ei reagoi mitenkään.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Olin itse asiassa edellisen viestin aikaan tulkinnut piirilevyä väärin. Tämä antamasi vihje auttoi eteenpäin vianmäärityksessä ja tuolle keskellä näkyvälle mikrokontrollerille tuleekin ihan oikein noin 3,6 V jännite. Kortissa ei ole mitään merkkejä palaneista komponenteista, enkä ole satunnaisella tökkimisellä onnistunut löytämään juotosvikoja tai muuta hyvin ilmeistä. Onko tässä enää muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa kuin se, että tuo mikrokontrolleri on hajonnut? Onko mitään muita testejä joilla voisi selvittää mahdollista muuta vian aiheuttajaa? Kortti on siis täysin pimeä - näyttöön ei syty edes taustavalo eikä piirilevyllä oleva ledi pala. Näppäimiin ei reagoi mitenkään.
Jos on oskilloskooppia käytettävissä, niin voi katsoa, että näkyykö kiteellä XT1 kellosignaalia. Tuo on jonkinlainen indikaattori sille onko se mikro-ohjain käynnistynyt lainkaan.

C9 on näyttäisi superkonkalta, joka pitää prossun kellon ajassa sähkökatkon yli. Siinä pitäisi näkyä jonkinlainen jännite ilman sähköjäkin. Jos tuo on lahonnut, se saattaa estää prossua käynnistymästä.

Elkothan on se perinteinen syypää vanhoissa piirilevyissä. Käsittääkseni nuo pintaliitoselkot ei välttämättä pullistele samalla tapaa kuin perinteiset, koska ne purkaa ylimääräiset paineet ulos alapuolelta. Niistä ei siis päälle päin näe ovatko viallisia. Ne voi koittaa vaihtaa uusin, jos ei muuta vikaa löydä.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Jos ikä on tuo, niin sitten konkkkavika on toki epätodennäköisempi.

Ukkonen ei yleensä riko mitään ilman että siitä jää mustat jäljet. Siinä on tulilinjalla ensimmäisenä transienttisuojat ja niiden jälkeen powerit, noista pitäisi löytyä vikaa jos olisi salaman tekosia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Jos on oskilloskooppia käytettävissä, niin voi katsoa, että näkyykö kiteellä XT1 kellosignaalia. Tuo on jonkinlainen indikaattori sille onko se mikro-ohjain käynnistynyt lainkaan.

C9 on näyttäisi superkonkalta, joka pitää prossun kellon ajassa sähkökatkon yli. Siinä pitäisi näkyä jonkinlainen jännite ilman sähköjäkin. Jos tuo on lahonnut, se saattaa estää prossua käynnistymästä.

Elkothan on se perinteinen syypää vanhoissa piirilevyissä. Käsittääkseni nuo pintaliitoselkot ei välttämättä pullistele samalla tapaa kuin perinteiset, koska ne purkaa ylimääräiset paineet ulos alapuolelta. Niistä ei siis päälle päin näe ovatko viallisia. Ne voi koittaa vaihtaa uusin, jos ei muuta vikaa löydä.
Ei ole valitettavasti oskilloskooppia. C9 näyttäisi nopeasti katsottuna toimivalta, latautuu yli 3 V jännitteeseen ja pitää sitä ihan hyvin. Kovin pitkään en pitänyt korttia virtalähteen takana, että olisi nähnyt mihin jännite lopulta asettuu jne.

En usko noin neljän vuoden ikäisen laitteen konkkavikaan.

Pimentyikö kesken toiminnan vai? Ukkonen asialla?
En tiedä mistä keksit iän, mutta käytössä tuo ehti olla vain pari vuotta, eli aika lähelle osuit. Tämä on jo toinen samanlainen pimentynyt kortti, niin kiinnostaisi tietää onko tässä joku DIY-korjattavissa oleva vika.
Tämä kortti pimentyi kesken toiminnan niin, että edellispäivänä toimi ja seuraavana oli pimeä. Kyseisenä päivänä taisi sataa ja ehkä vähän ukkostaakin (erittäin hatara mielikuva kuukausien takaa), mutta meillä on kaapeloinnit maassa ja mitään muuta ei ole koskaan aiemminkaan mennyt rikki. Edellinen kortti pimentyi kesken lämpöpumpun itse suorittaman järjestelmän uudelleenkäynnistyksen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kortti oli pimeä.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Mistä saan muovisia hammasrattaita?

Mulla on potikka joka kääntyy tasan 270 astetta ja sitä ohjaa maksimissaan n. 90 astetta kääntyvä vipu. Saan 3D-tulostettua sopivan alustan kaikelle, mutta hammasrattaita en ajatellut tulostaa.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Ei ole valitettavasti oskilloskooppia. C9 näyttäisi nopeasti katsottuna toimivalta, latautuu yli 3 V jännitteeseen ja pitää sitä ihan hyvin. Kovin pitkään en pitänyt korttia virtalähteen takana, että olisi nähnyt mihin jännite lopulta asettuu jne.


En tiedä mistä keksit iän, mutta käytössä tuo ehti olla vain pari vuotta, eli aika lähelle osuit. Tämä on jo toinen samanlainen pimentynyt kortti, niin kiinnostaisi tietää onko tässä joku DIY-korjattavissa oleva vika.
Tämä kortti pimentyi kesken toiminnan niin, että edellispäivänä toimi ja seuraavana oli pimeä. Kyseisenä päivänä taisi sataa ja ehkä vähän ukkostaakin (erittäin hatara mielikuva kuukausien takaa), mutta meillä on kaapeloinnit maassa ja mitään muuta ei ole koskaan aiemminkaan mennyt rikki. Edellinen kortti pimentyi kesken lämpöpumpun itse suorittaman järjestelmän uudelleenkäynnistyksen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kortti oli pimeä.
Suunnitteluvika (tai kai siinä teoriassa voisi olla joku asennusvirhekin) jos yhtenään hajoaa. Eiköhän siihen voi virhevastuuseen vedoten pyytää uusia kortteja niin kauan kuin pumppu ylipäänsä pelaa :)

Uudelleenkäynnistykseen hajoaminen viittaisi ehkä johonkin käynnistyksessä syntyvään piikkin, joka voi rikkoa melkein mitä vain, jos suojaukset ei ole kunnossa. Melkoisen hankalia tällaiset on selvittää, jos ei ole piirikaaviota ja oskilloskooppia käytössä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Suunnitteluvika (tai kai siinä teoriassa voisi olla joku asennusvirhekin) jos yhtenään hajoaa. Eiköhän siihen voi virhevastuuseen vedoten pyytää uusia kortteja niin kauan kuin pumppu ylipäänsä pelaa :)
Onneksi ei ole tarvinnut lompakkoa raottaa, mutta ainahan näistä olisi mielenkiintoista itsekin oppia. Noh, pitänee hylätä tämä projekti ainakin toistaiseksi.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Mistä saan muovisia hammasrattaita?

Mulla on potikka joka kääntyy tasan 270 astetta ja sitä ohjaa maksimissaan n. 90 astetta kääntyvä vipu. Saan 3D-tulostettua sopivan alustan kaikelle, mutta hammasrattaita en ajatellut tulostaa.
SP-Elektroniikka/Oulu Elektroniikan komponentit ja tarvikkeet - Hammasrattaat, hihnapyörät, potkurit ... - Muoviset hammasrattaat, hammastangot
Briteistä löytyy sitten Technobots josta saa kaikkea muutakin robotinrakennus tier kamaa Plastic Model Gears
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
274
Mikähän mahtaa olla vanhassa 660ti:ssä vikana kun tuulettimet ei lähde pyörimään?
Ilman tuuletinta antaa 12V ja kun tökkää liittimen kiinni jännite putoaa n. 3V.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Mikähän mahtaa olla vanhassa 660ti:ssä vikana kun tuulettimet ei lähde pyörimään?
Ilman tuuletinta antaa 12V ja kun tökkää liittimen kiinni jännite putoaa n. 3V.
Tuuletin voi olla jumissa tai muuten vaan oikkarissa. Tällöin se vetää sen 12V:n kyykkyyn kun virtaa menee liikaa. Toimiiko tuuletin normaalisti, jos kytket sen johonkin toiseen 12V syöttöön? Jos tuuletin toimii muualta poweroituna, niin sitten on jotain vikaa näyttiksen sähköissä, ja helpointa on vaan poweroida se tuuletin muualta, jos näyttis muuten toimii.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Asuntovaunun akun lataus vetoautolla. Voiko tämä muka toimia mitenkään järkevästi pelkästään sillä että vetoauton akulta tulee johto suoraan (toki kytketty vain kun moottori on käynnissä) vaunun akkuun? Tuntuisi että tuossa ei ole mikään rajoittamassa virran kulkua jos vaunun akku lähes tyhjä, mutta näin ne tuntuu noilla karavaanarifoorumeilla opastavan.

Toki erikseen on sitten ihan oikeat akkulaturit jotka mm. kompensoi jännitehäviötä ja säätää latausvirtaa mutta ovat tähän käyttöön turhan tyyriitä.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Asuntovaunun akun lataus vetoautolla. Voiko tämä muka toimia mitenkään järkevästi pelkästään sillä että vetoauton akulta tulee johto suoraan (toki kytketty vain kun moottori on käynnissä) vaunun akkuun? Tuntuisi että tuossa ei ole mikään rajoittamassa virran kulkua jos vaunun akku lähes tyhjä, mutta näin ne tuntuu noilla karavaanarifoorumeilla opastavan.

Toki erikseen on sitten ihan oikeat akkulaturit jotka mm. kompensoi jännitehäviötä ja säätää latausvirtaa mutta ovat tähän käyttöön turhan tyyriitä.
Eipä tuo tilanne nyt kovin isosti eroa siitä, kun käynnistäisi starttibuusterilla (tai mäkistartilla) auton, jonka akku on tyhjä. Vaunulle tosin menee varmaankin pitkähkö kaapeli, joka itsessään rajoittaa sitä virtaa.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Tuntuisi että tuossa ei ole mikään rajoittamassa virran kulkua jos vaunun akku lähes tyhjä
Onhan tuossa 3 asiaa jotka merkittävästi rajoittaa virran kulkua
1) Asuntovaunussa olevan akun sisäinen resistanssi
2) Auton akun ja asuntovaunun akun välinen kaapeli (esim. 5 metriä (x2) 2,5mm² kuparikaapelia resistanssi on 0,07 Ω , eli esim. 10A virralla asuntovaunun akulla näkyvä jännite olisi 0,7V matalampi)
3) Auton laturi. Ei se pysty rajattomasti virtaa antamaan

Lisäksi vähän rajoittaa myös auton laturin ja akun välinen kaapelointi, mutta tämä on yleensä lyhyt ja paksu.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
2) Auton akun ja asuntovaunun akun välinen kaapeli (esim. 5 metriä (x2) 2,5mm² kuparikaapelia resistanssi on 0,07 Ω , eli esim. 10A virralla asuntovaunun akulla näkyvä jännite olisi 0,7V matalampi)
2,5mm² kuulostaa melko ohkaiselta tällaiseen käyttöön, mutta kyllä sitä paksumpassakin kaapelissa jännite tippuu.

Jotta tuolle jännitehäviölle saa jonkin kontekstin, niin akku alkaa latautua kun jännite on reilu 13V ja laturi antaa sen n. 14V. Eli jos kaapeleihin jää vaikka puoli volttia (0,25V/kaapeli) niin alkaa se latausvirta jo pienentyä varsin merkittävästi, kun ollaan vain vähän yli siitä kynnyksestä, että akku ylipäänsä latautuu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
2,5mm² kuulostaa melko ohkaiselta tällaiseen käyttöön, mutta kyllä sitä paksumpassakin kaapelissa jännite tippuu.

Jotta tuolle jännitehäviölle saa jonkin kontekstin, niin akku alkaa latautua kun jännite on reilu 13V ja laturi antaa sen n. 14V. Eli jos kaapeleihin jää vaikka puoli volttia (0,25V/kaapeli) niin alkaa se latausvirta jo pienentyä varsin merkittävästi, kun ollaan vain vähän yli siitä kynnyksestä, että akku ylipäänsä latautuu.
Taitaa tuo 13-pin piuhan latauspiirin normipaksuus olla 2,5 neliötä. pinni speksattu 21,5 amppeerille? Tokihan se ohut piuha on vain osalla matkaa, saahan sinne laitettua 10 neliön piuhaa vetoautoon ja vaunuun. 5 metriä vaikuttaa lyhyeltä matkalta, auton keulalta on jo lähemmäksi 5 metriä koukulle, siihen aisan pituus ja mitä vaunun sisällä piuhaa kulkee.
En tiedä miten paljon liittimessä on tilaa, saako sinne laitettua suoraan 4 neliön piuhan. 2,5 neliön piuha lämpenee jo 20 ampeerin virralla, se pitää huomioida kytkennässä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
2,5mm² kuulostaa melko ohkaiselta tällaiseen käyttöön, mutta kyllä sitä paksumpassakin kaapelissa jännite tippuu.
Niin toi oli vaan esimerkki. Alunperinhän kysyjä oli huolissaan että virta olis liian iso eli haluttaisiin pikemminkin vähän ohutta kuin hirmu paksua kaapelia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 100
Missä vika, kun elohopeahöyrylampullinen ulkovalo kiukuttelee? Välillä sen saa päälle, mutta se palaa ehkä vartin ja sammuu sitten. Ei syty enää uudelleen paitsi kun yrittää jonain toisena päivänä. Muuta käyttäjän vaihdettavaa siinä ei taida olla kuin lamppu. Voisiko toimia sen vaihtamalla vai täytyykö kutsua sähkömies?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Sattuuko kukaan tietämään Summit 3208 -hälytyskeskuksen muuntajan nimellisarvoja? Muuntajassa ei lue mitään, keskuksessa lukee vain "16.5 VA" ja netistä löysin tiedon "15 Vac 30 VA".

Ilman kuormaa alkuperäinen antaa vajaa 20 V ja 1.7 A kuormalla 12 V joten kai siihen jonkun 12 - 16 V muuntajan kehtaa heittää, mutta osaako joku sanoa tarkemmin?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Sattuuko kukaan tietämään Summit 3208 -hälytyskeskuksen muuntajan nimellisarvoja? Muuntajassa ei lue mitään, keskuksessa lukee vain "16.5 VA" ja netistä löysin tiedon "15 Vac 30 VA".

Ilman kuormaa alkuperäinen antaa vajaa 20 V ja 1.7 A kuormalla 12 V joten kai siihen jonkun 12 - 16 V muuntajan kehtaa heittää, mutta osaako joku sanoa tarkemmin?
Ei tiedä, mutta pikagoogle "summit 3208 installation manual" löytää asennusohjeen ja siellä on parts list jossa kertotaan 16.5vac 35va.

Sivu 5: manuska
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Jaa-a, jos nimellisteho on 30 tai 35 VA, jännitteen tippuminen reilusti nimellisen alle on aika paljon, kun kuormaa on vain 20 W. Tai sitten tuohon on laitettu normaalia pienempi tai huonompi muuntaja jostain syystä. Tuo on seinään tökättävä eikä edes kovin iso, liekö oikeasti 30 VA... Täytynee jatkaa etsimistä.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Jaa-a, jos nimellisteho on 30 tai 35 VA, jännitteen tippuminen reilusti nimellisen alle on aika paljon, kun kuormaa on vain 20 W. Tai sitten tuohon on laitettu normaalia pienempi tai huonompi muuntaja jostain syystä. Tuo on seinään tökättävä eikä edes kovin iso, liekö oikeasti 30 VA... Täytynee jatkaa etsimistä.
Eipä sitä voi oikeasti tietää jos alkuperäisessä ei ole merkintöjä. Oletetaan että manualli on oikein niin varmaan suunnilleen niillä arvoilla kannattaa hommata uusi jos nykyisen kanssa on ongelmia.

Meillä ainakin hälyttimen muuntaja on sähkökaapin din- kiskossa ja johdot ruuvattuna suoraan 0- kiskoon ja sulakkeelle...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Missä vika, kun elohopeahöyrylampullinen ulkovalo kiukuttelee? Välillä sen saa päälle, mutta se palaa ehkä vartin ja sammuu sitten. Ei syty enää uudelleen paitsi kun yrittää jonain toisena päivänä. Muuta käyttäjän vaihdettavaa siinä ei taida olla kuin lamppu. Voisiko toimia sen vaihtamalla vai täytyykö kutsua sähkömies?
Vaihda siihen tilalle led korvauslamppu. Jos ei toimi sillä, niin sitten poistaa sieltä sen kuristimen (sähkärin homma).. Uutta elohopeahöyryä ei ole järkeä hommata.

Noi elohopealamput hajoavat aika harvoin vaan niin että ne yksinkertaisesti ei syty, monesti ne eivät varsinaisesti hajoa ikinä, vaan himmenevät vaan lopulta niin himmeäksi ettei niiden päälläoloa voi todeta muuten kuin pimeällä - tai toteamalla että virtaa menee ihan normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Missä vika, kun elohopeahöyrylampullinen ulkovalo kiukuttelee? Välillä sen saa päälle, mutta se palaa ehkä vartin ja sammuu sitten. Ei syty enää uudelleen paitsi kun yrittää jonain toisena päivänä. Muuta käyttäjän vaihdettavaa siinä ei taida olla kuin lamppu. Voisiko toimia sen vaihtamalla vai täytyykö kutsua sähkömies?
Eikös tilalle käy myös monimetallilamppu, toki kuten kirjoteltiin niin elohopea harvoin sammuu kokonaan eli lienee muutakin vikaa, sikäli tuo led korvaus lamppu lienee se paras vaihtoehto.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 100
Vaihda siihen tilalle led korvauslamppu. Jos ei toimi sillä, niin sitten poistaa sieltä sen kuristimen (sähkärin homma).. Uutta elohopeahöyryä ei ole järkeä hommata.

Noi elohopealamput hajoavat aika harvoin vaan niin että ne yksinkertaisesti ei syty, monesti ne eivät varsinaisesti hajoa ikinä, vaan himmenevät vaan lopulta niin himmeäksi ettei niiden päälläoloa voi todeta muuten kuin pimeällä - tai toteamalla että virtaa menee ihan normaalisti.
Eikös tilalle käy myös monimetallilamppu, toki kuten kirjoteltiin niin elohopea harvoin sammuu kokonaan eli lienee muutakin vikaa, sikäli tuo led korvaus lamppu lienee se paras vaihtoehto.
Tuntuu siltä, että vika on jossain muualla. Napsautin sähkökeskukselta valon sulakkeen päälle ja pois, jolloin valo syttyi ja paloi oikein hienosti, eikä valotehossa ole mitään valittamista. Seuraavana päivänä valo ei taaskaan syttynyt, eikä sama sulakekikka auttanut. Muutaman päivän päästä valon taas sai päälle samalla tavalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 285
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom