Pienten kysymysten ketju

Etsisin halpaa mutta hyvää hdmi->displayport kaapelia. Aliexpresistä katselin mutta ei voinut paypalilla maksaa. Mistähän kannattaisi tilata ja millainen? Toimitusajalla ei niin väliä sillä pärjään nykyisellä adapterillakin välttävästi.
Ihan uteliaisuutta toimiiko noin päin ?
Mulla on käytössä usempikin DP-HDMI kytkentä.
Viimeisen kaapelin taisin hankkia Yleis Elektroniikasta , mutta noita saa Suomesta n. 15€ hintaan useammastakin paikasta.
HDMI (PC) - DP (Näyttö) ei toimi ilman aktiivista osaa. DP (PC) - HDMI(näyttö) toimii.
 
OK kiitos infosta, pitänyt joskus testata mut nyt tietää :)

e: Siis joskus on ollut ajatus laittaa digiboxi PC näyttöön, mutta siinä taitaa tulla ongelma 50Hz:n kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
PC näytöissä ei yleensä ole 50Hz synkkaa pelkästään 60Hz ja yli, tosin muistelen että mulla on joku digiboxi joka antaa 60Hz ulos.
 
Sanoisin että tuo 50Hz tukemattomuus koskee nykyisin jo aika antiikkisia näyttöjä. Taitaa todellisuudessa aika harvassa olla hdmi- tai dp-liitäntäiset näytöt jotka ei tukisi mm. 50Hz taajuutta.

Veikkaan että useammin voi tulla ongelmia ettei tarvittua resoluutiota tai lomiteltua kuvaa tuettaisi.

Toki yleisesti ottaen mahdolliset rajoitukset näytön kyvyissä kannattaa huomioida.
 
Viimeksi muokattu:
Noh mulla just on kaikki antiikkia, laitteet pääosin kaupungin poistoja ;) uusix verstas Helsinki

Muutenkin kyseessä olisi ollut tekninen kokeilu olemassa olevilla laitteilla, noissa boxeissa on kyllä usein lomittamaton mode.

Alkaa olla jo vähän OT tähän säikeeseen
 
Ei vielä tärpännyt mistään niin kysytään täältä. Onko kenelläkään (ollut) omistuksessa okin moottorilla varustettua moottorisänkyä?

Muuton yhteydessä virtajohdon pistoke/muuntaja kadonnut ja en ole googlettamalla löytänyt kuuluuko siihen muuntaja vielä jatkoksi. Voisi kuulua, mutta speksit aika oudot (Kuva) kun mistään paikallisesta liikkeestä ei osattu auttaa asiaan. Jos jollain siis on ollut moinen ja tietää / löytyy jollain ihmeen kaupalla puuttuva osa niin olisi hienoa.

Erikoinen tuo johdonpääkin, aikasemmin joku mainitsi että näyttäisi kovin Tältä.

Ei uskalla ilman muuntaja ainakaan mennä kikkailemaan virtoja ja ottamaan savuja ulos moottorista.
 

Liitteet

  • IMG_20200806_220148.jpg
    IMG_20200806_220148.jpg
    746,4 KB · Luettu: 35
  • IMG_20200802_151859.jpg
    IMG_20200802_151859.jpg
    1,3 MB · Luettu: 38
  • IMG_20200802_151853.jpg
    IMG_20200802_151853.jpg
    1,2 MB · Luettu: 25
  • IMG_20200802_151849.jpg
    IMG_20200802_151849.jpg
    1,1 MB · Luettu: 23
Onko olemassa itkuhälytintä, josta saisi äänet windowsin kautta tietokoneen kuulokkeisiin? Saisi kuulokkeet päiväuniaikaan kunnolla päähän jos itku tulisi kuulokkeisiin.
 
Ei vielä tärpännyt mistään niin kysytään täältä. Onko kenelläkään (ollut) omistuksessa okin moottorilla varustettua moottorisänkyä?

Muuton yhteydessä virtajohdon pistoke/muuntaja kadonnut ja en ole googlettamalla löytänyt kuuluuko siihen muuntaja vielä jatkoksi. Voisi kuulua, mutta speksit aika oudot (Kuva) kun mistään paikallisesta liikkeestä ei osattu auttaa asiaan. Jos jollain siis on ollut moinen ja tietää / löytyy jollain ihmeen kaupalla puuttuva osa niin olisi hienoa.

Erikoinen tuo johdonpääkin, aikasemmin joku mainitsi että näyttäisi kovin Tältä.

Ei uskalla ilman muuntaja ainakaan mennä kikkailemaan virtoja ja ottamaan savuja ulos moottorista.
Liitin on mitä luultavammin juuri tuo mainittu. Vaihtoehtoja ei oikeastaan ole, ellei valmistaja ole halunnut syystä tai toisesta soveltaa ja muuttaa hieman mittoja. En tosin usko, siinä ei suuresti järkeä olisi.

Muuntaja tuohon kuuluu kyllä. En tiedä, mistä olet kysynyt mutta onhan asia tuossa tyyppikilvessä ihan suoraan sanottu eli ei pitäisi sikäli olla epäselvyyttä.

Eli tuo mainittu 27 V ja AC. Tehoa tulisi löytyä vähintään mainittu 80VA. Jonkin tason ongelma on kyllä se, ettei tuo ole ihan se tavanomaisin jännite. Ja kun ei laitteen rakennetta tunne, ei voi sanoa, kelpaisiko suoraan DC jolloin homma olisi helpompi. Tai vastaavasti, paljonko yli / alle tuon 27V toimii ongelmitta.
 
Ei vielä tärpännyt mistään niin kysytään täältä. Onko kenelläkään (ollut) omistuksessa okin moottorilla varustettua moottorisänkyä?

Muuton yhteydessä virtajohdon pistoke/muuntaja kadonnut ja en ole googlettamalla löytänyt kuuluuko siihen muuntaja vielä jatkoksi. Voisi kuulua, mutta speksit aika oudot (Kuva) kun mistään paikallisesta liikkeestä ei osattu auttaa asiaan. Jos jollain siis on ollut moinen ja tietää / löytyy jollain ihmeen kaupalla puuttuva osa niin olisi hienoa.

Erikoinen tuo johdonpääkin, aikasemmin joku mainitsi että näyttäisi kovin Tältä.

Ei uskalla ilman muuntaja ainakaan mennä kikkailemaan virtoja ja ottamaan savuja ulos moottorista.

On, tosin sellaiset joissa poweri on sen moottoripalikan sisällä.
Yhdestä meni poweri rikki, testasin ja toimii ihan yhtä hyvin 24VDC powerilla, aavistuksen hitaammin tietysti. Jossakin Okin sivuilla/dokumentissa oli maininta 24VDC moottoreista eli sillä jännitteellä toimii varmaan yhtä hyvin. Laitoin tilalle meanwellin 24V powerin jossa on säätö 21-27V... se on täysin koteloimaton eli ei käy sulle.
Moottoripaketissa ei ollut sisällä muuta kuin rajakytkimet ja pieni piirilevy johtojen yhdistämiseen ja pari diodia että molemmat päät saa ajettua alas 9V patterilla.

Meillä on myös pari sähkösäätöistä nojatuolia, niissä on saman näköiset liittimet akkupaketin päässä.

Ebay/aliexpress löytyy 27V powereita jotka pitäisi sopia suoraan. Tuli vastaan kun haeskelin korvaavaa poweria.

Varminta on tietysti avata moottoripaketti ja katsoa mitä sisältä löytyy koska jos se on 27VAC niin tasasuunnattuna siitä tulee n. 38VDC paikkeilla...
 
On, tosin sellaiset joissa poweri on sen moottoripalikan sisällä.
Yhdestä meni poweri rikki, testasin ja toimii ihan yhtä hyvin 24VDC powerilla, aavistuksen hitaammin tietysti. Jossakin Okin sivuilla/dokumentissa oli maininta 24VDC moottoreista eli sillä jännitteellä toimii varmaan yhtä hyvin. Laitoin tilalle meanwellin 24V powerin jossa on säätö 21-27V... se on täysin koteloimaton eli ei käy sulle.
Moottoripaketissa ei ollut sisällä muuta kuin rajakytkimet ja pieni piirilevy johtojen yhdistämiseen ja pari diodia että molemmat päät saa ajettua alas 9V patterilla.

Meillä on myös pari sähkösäätöistä nojatuolia, niissä on saman näköiset liittimet akkupaketin päässä.

Ebay/aliexpress löytyy 27V powereita jotka pitäisi sopia suoraan. Tuli vastaan kun haeskelin korvaavaa poweria.

Varminta on tietysti avata moottoripaketti ja katsoa mitä sisältä löytyy koska jos se on 27VAC niin tasasuunnattuna siitä tulee n. 38VDC paikkeilla...


Kiitoksia. Kai rupean kyselemään jos suomenmaalta joltain löytyisi vaikka 24v poweri ja kokeilen sillä. Nopeudella ei itsellä väliä ole, kun ei hirveästi tule sängyllä ajettua. Mikä järkevintä olisi tuon johdon kannalta? Jos en löydä poweriin sopivaa johtoa missä toisessa päässä tuo kyseinen naarasliitin. Korvata toisella vai?
 
Kiitoksia. Kai rupean kyselemään jos suomenmaalta joltain löytyisi vaikka 24v poweri ja kokeilen sillä. Nopeudella ei itsellä väliä ole, kun ei hirveästi tule sängyllä ajettua. Mikä järkevintä olisi tuon johdon kannalta? Jos en löydä poweriin sopivaa johtoa missä toisessa päässä tuo kyseinen naarasliitin. Korvata toisella vai?

Jos ei löydy vastaavaa niin periaatteessa mikä tahansa liitin joka kestää vaaditun virran ja löytyy johto-johto pari.

Tuon kuvan perusteella pitäisi olla 27VAC (eli varmaan 24VAC). Mielenkiintoista kyllä, kaikki tähän mennessä vastaan tulleet okit ovat syöneet 27VDC...
 
Sattuisiko joku tietämään mistä löytyisi tällainen tai vastaava ?
MS3420-6
Liittimen pää on Sicem MS3057-6A jossa 11m reikä. Suojan laipan halkaisija voi olla max 17mm.

Farnellilta kyllä mutta pitäisi tilata vähintään 10 kpl...
Mouser kyllä, postikulut 20€...

Käytännössä mikä tahansa tämän näköinen tötterö kävisi
1598539131249.png
 
On, tosin sellaiset joissa poweri on sen moottoripalikan sisällä.
Yhdestä meni poweri rikki, testasin ja toimii ihan yhtä hyvin 24VDC powerilla, aavistuksen hitaammin tietysti. Jossakin Okin sivuilla/dokumentissa oli maininta 24VDC moottoreista eli sillä jännitteellä toimii varmaan yhtä hyvin. Laitoin tilalle meanwellin 24V powerin jossa on säätö 21-27V... se on täysin koteloimaton eli ei käy sulle.
Moottoripaketissa ei ollut sisällä muuta kuin rajakytkimet ja pieni piirilevy johtojen yhdistämiseen ja pari diodia että molemmat päät saa ajettua alas 9V patterilla.

Meillä on myös pari sähkösäätöistä nojatuolia, niissä on saman näköiset liittimet akkupaketin päässä.

Ebay/aliexpress löytyy 27V powereita jotka pitäisi sopia suoraan. Tuli vastaan kun haeskelin korvaavaa poweria.

Varminta on tietysti avata moottoripaketti ja katsoa mitä sisältä löytyy koska jos se on 27VAC niin tasasuunnattuna siitä tulee n. 38VDC paikkeilla...

Mikähän muuten on tuon 9v patterin ja alas ajon idea. Omassa sähköpöydässäkin tuo 9v patteri. En vaab äkkiseltää löydä mitään järki syytä miks pöytä pitäis saada alas ilman sähköi?

Sattuisiko joku tietämään mistä löytyisi tällainen tai vastaava ?
MS3420-6
Liittimen pää on Sicem MS3057-6A jossa 11m reikä. Suojan laipan halkaisija voi olla max 17mm.

Farnellilta kyllä mutta pitäisi tilata vähintään 10 kpl...
Mouser kyllä, postikulut 20€...

Käytännössä mikä tahansa tämän näköinen tötterö kävisi
1598539131249.png

Varmaan jo tiedossa, mut mouserilta yli 50€ kun keräilee tavaraa niin ilmaset postit.

Yleiselektroniikka ja jotkut suomen pienemmät elektroniikka liikkeet tilas farnell/mouser kimppatilauksia ja lähetteli niitä mut taitaa tuo mouserin 50e ilmaset postit olla parempi diili jos vaan sattuu muita tarpeita löytymään.
 
Mikähän muuten on tuon 9v patterin ja alas ajon idea. Omassa sähköpöydässäkin tuo 9v patteri. En vaab äkkiseltää löydä mitään järki syytä miks pöytä pitäis saada alas ilman sähköi?

Ainoa idea joka tulee mieleen on se että patterilla saa kokonaisuuden pienmpään tilaan esim. kuljetusta varten.

Varmaan jo tiedossa, mut mouserilta yli 50€ kun keräilee tavaraa niin ilmaset postit.

Yleiselektroniikka ja jotkut suomen pienemmät elektroniikka liikkeet tilas farnell/mouser kimppatilauksia ja lähetteli niitä mut taitaa tuo mouserin 50e ilmaset postit olla parempi diili jos vaan sattuu muita tarpeita löytymään.

Enpäs muistanutkaan... täytyy sitten varmaan tilata jotain laatikon täytteeksi vaikka ei tarvitsekaan
 
Päivää! Osaako joku sanoa miksi kytkiksessä oleva moottori ei pyöri? Välillä innostuu pyörimään muutaman sekunnin, välillä ei mitään eloa.
Moottorille ei edes tule jännitettä silloin kun ei pyöri. Epäilin transistoria TS412, mutta ei senkään vaihtaminen auttanut. Myös TS413 vaikuttaa ehjältä, kuten kaikki vastuksetkin, ja kela 411. Tuota TS 413 emitteriltä transistorin TS 412 kannalle lähtevää vetoa en oikein ymmärrä...apuva! Lieneekö jokin takaisinkytkentä, ja voiko syynä siis kuitenkin olla itse moottori? Tämä on Philips -matkalevysoittimen kytkis, ja tuo moottori tosiaan pitäisi pyörittää levylautasta. Kiitos jos joku viisaampi osaisi vähän neuvoa!
 

Liitteet

  • 20200827_141431.jpg
    20200827_141431.jpg
    536,3 KB · Luettu: 38
Päivää! Osaako joku sanoa miksi kytkiksessä oleva moottori ei pyöri? Välillä innostuu pyörimään muutaman sekunnin, välillä ei mitään eloa.
Moottorille ei edes tule jännitettä silloin kun ei pyöri. Epäilin transistoria TS412, mutta ei senkään vaihtaminen auttanut. Myös TS413 vaikuttaa ehjältä, kuten kaikki vastuksetkin, ja kela 411. Tuota TS 413 emitteriltä transistorin TS 412 kannalle lähtevää vetoa en oikein ymmärrä...apuva! Lieneekö jokin takaisinkytkentä, ja voiko syynä siis kuitenkin olla itse moottori? Tämä on Philips -matkalevysoittimen kytkis, ja tuo moottori tosiaan pitäisi pyörittää levylautasta. Kiitos jos joku viisaampi osaisi vähän neuvoa!

Takaisinkytkennällä ja sillä että TS412 E on kelan ja moottorin välissä on varmaan haettu tasaisempaa pyörimistä.

"Moottorille ei tule jännitettä" = mittasit tarkalleen mistä, moottorein päästä vai levyltä ?
1. jos mittaat levyltä TS412 E ja TS413 E väliltä niin onko jännitettä ?
ei => joku komponentti tai koko levyn syöttö ei toimi
on => seuraava mittaus
2. moottorin päässä on jännitettä
on => katkos ehkä moottorissa
ei => johdot poikki ?

Onko moottorin harjat pilalla/kuluneet/tms ?
Varmista että johdot ovat ehjiä koko matkalta.
Onko virtakytkin ehjä ?
 
Takaisinkytkennällä ja sillä että TS412 E on kelan ja moottorin välissä on varmaan haettu tasaisempaa pyörimistä.

"Moottorille ei tule jännitettä" = mittasit tarkalleen mistä, moottorein päästä vai levyltä ?
1. jos mittaat levyltä TS412 E ja TS413 E väliltä niin onko jännitettä ?
ei => joku komponentti tai koko levyn syöttö ei toimi
on => seuraava mittaus
2. moottorin päässä on jännitettä
on => katkos ehkä moottorissa
ei => johdot poikki ?

Onko moottorin harjat pilalla/kuluneet/tms ?
Varmista että johdot ovat ehjiä koko matkalta.
Onko virtakytkin ehjä ?

Kiitos vastauksesta!

Mitattu moottorin navoista, siellä näkyy vain n. 0,1V. Eli TS 413 ei johda kun vika on päällä. Sehän onkin sama kuin molempien trankkujen emitterien väli. Sama lähes 0 V. Ja moottori näyttää aina 17 ohmin verran kun
siitä piuhan irrottaa ja mittaa. Moottorissa ei näkyviä hiiliä. Koitin ohmeilta ja teholtaan sopivan pienen lampunkin laittaa moottorin tilalle, mutta ei
syty, kun TS 413 ei johda. Johdot on kaikki ehjät, ja mitattu.

Tuo R 520 säätötrimmerikin on ok, ja sitäkin oon koittanu pyöritellä eri asentoihin. TS 412 kannalla näkyy vain n. 0,215 V joten se ei johda niin ei johda myöskään TS 413. Mutta tuo kannalle tuleva takaisinkytkentä pysyy noin alhaalla, kun TS 413 ei myöskään johda, kun sen kannalla on kanssa liian pieni jännite, joten ei kai se voi noustakaan ennenkun jompikumpi alkaa johtamaan jotakin. Kaikki vastukset on ehjät, oikeat ohmit. Kai seuraavaksi täytyy vain vaihtaa tuo TS 413 ja kokeilla vaikuttaako mitään... Aika mystinen noin simppeliksi?
 
Edit: Vaihdoin germaniumtransistori AC 187 (TS 413) tilalle piitrankun, BC 337, ja lähti samantien pyöriin! Mittaamalla vanha trankku näyttää ehjältä silti. MUTTA. kajarista alkoi kuulumaan melkonen pörinä, joka kuuluu menevän samassa taajuudessa nyt moottorin pyörimisen kanssa. Trimmeriä piti säätää että moottori pyörisi nopeammin, ja samalla pörinän taajuus kasvaa hiukan. Lähellä verkkohurinaa muttei ihan. Mitään audiopiiriin en muuttanu, vain tuo germanium vaihtui piihin, mites se tuossa tollaisen pörinän saa aikaan??
 
Kiitos vastauksesta!

Mitattu moottorin navoista, siellä näkyy vain n. 0,1V. Eli TS 413 ei johda kun vika on päällä. Sehän onkin sama kuin molempien trankkujen emitterien väli. Sama lähes 0 V. Ja moottori näyttää aina 17 ohmin verran kun
siitä piuhan irrottaa ja mittaa. Moottorissa ei näkyviä hiiliä. Koitin ohmeilta ja teholtaan sopivan pienen lampunkin laittaa moottorin tilalle, mutta ei
syty, kun TS 413 ei johda. Johdot on kaikki ehjät, ja mitattu.

Tuo R 520 säätötrimmerikin on ok, ja sitäkin oon koittanu pyöritellä eri asentoihin. TS 412 kannalla näkyy vain n. 0,215 V joten se ei johda niin ei johda myöskään TS 413. Mutta tuo kannalle tuleva takaisinkytkentä pysyy noin alhaalla, kun TS 413 ei myöskään johda, kun sen kannalla on kanssa liian pieni jännite, joten ei kai se voi noustakaan ennenkun jompikumpi alkaa johtamaan jotakin. Kaikki vastukset on ehjät, oikeat ohmit. Kai seuraavaksi täytyy vain vaihtaa tuo TS 413 ja kokeilla vaikuttaako mitään... Aika mystinen noin simppeliksi?

Jos piirtää tähän muotoon niin saattaa hahmottaa helpommin:
1598637635733.png


Kun TS412 johtaa se laskee TS413 ohjausta eikä toisinpäin. Jos TS413olisi täysin johtava niin TS413 B jännite olisi varmaan alempana kuin E.
Tässä kytkennässä maksimit moottorille saadaan kun 412 ei johda ollenkaan.
Kytkettäessä 413 avautuu ensin (= huomattavasti pienempi kantavastus) ja kun moottori pyörii takaisinkytkentä pyrkii tasoittamaan. Jännite moottorin yli nousee => 412 avautuu enemmän ja sulkee 413 jolloin moottorin virta pienenee.

Germaniumin jännite on pienempi, peruspiillähän Vbe on luokkaa 0.5-0.7V, germaniumilla se voi olla 0.2-0.4V luokkaa eli siinä mielessä 0.215V voisi olla oikein jos se on mitattu 413 BE- väliltä eikä B-maa väliltä.

Germanium- transistoreissa on yleisesti huomattavasti piitä pienempi virtavahvistus ja "pehmeämpi" kytkentä, toisin sanoen taajuuden kesto on pienempi ja kytkentänopeus hitaampi.
Varmaan näistä johtuen hurina aiheutuu nopeammasta transistorista ja saattaa olla että se lähtee sopivasti värähtelemään jos komponentti "411" on kela.
Joka tapauksessa germaniun->pii vaihdossa vastukset pitää laskea uudelleen koska tarvittava ohjausvirta ja jännitteet ovat erilaiset.

Jos siinä on myös vanhat massavastukset niin niissäkin on näkynyt outoja muutoksia ajan saatossa, jos ei ole traaginen homma niin vaihda ne ja koita uudestaan AC187lla. Sen korvaajia NTE103A ja 2SD72 näyttää vielä saavan ebaystä, tosin hinta on aika suolainen ~10€ + postit...

Näiden lisäksi C732 ja C780 ovat todennäköisesti vaihtolistalla. Tähän tarkoitukseen pitää valita "perus" tai "hidas" konkka, ei siis sellaista joka on tarkoitettu hakkuriin. Vaikka käyttäisikin patterilla niin hidaskin konkka vastaa piikkeihin paremmin kuin patteri ja suodattaa samalla häiriöitä.
 
Onko olemassa itkuhälytintä, josta saisi äänet windowsin kautta tietokoneen kuulokkeisiin? Saisi kuulokkeet päiväuniaikaan kunnolla päähän jos itku tulisi kuulokkeisiin.
Lähes kaikissa PMR radioissa on itkuhälytin tai vox/mute toiminnallisuus ja liitäntä headsetille. Siitä headset liittimestä piuha koneen line-in.

Oma kyssäri. Liesituulettimen hallintapaneeli on rikki ja uusi pitäisi tehdä. Onko kokemusta millaiset kytkimet kestää tuossa käytössä (lämpö, kosteus, rasva)? Napit vakiona alaspäin suoraan hellan yläpuolella.
 
Pari tälläistä "tyhmää" kysymystä:

1. Onko varavirtalähteiden eri porteilla merkittävää eroa hyötysuhteessa? Eli saako esimerkiksi 1 A portista enemmän virtaa kuin 2.1 A portista?

2. Onko yleisesti ottaen haitallista pitää akkua (irroitettavassa) laturissa säilytyksen aikana? Esimerkiksi kameran akun säilyttäminen sen omassa laturissaan, kun sitä kuljetetaan laukussa.
 
Pari tälläistä "tyhmää" kysymystä:

1. Onko varavirtalähteiden eri porteilla merkittävää eroa hyötysuhteessa? Eli saako esimerkiksi 1 A portista enemmän virtaa kuin 2.1 A portista?

Jos tuo A tarkoittaa virtaa (siis ampeeria) niin isommalla numerolla merkitystä saa tietysti enemmän eikä toisin päin. Joskus tietysti numero ja kirjain voi tarkoittaa jotain muutakin ja silloin merkitys pitää tarkastaa kyseisen laitteen manuaalista.

Hyötysuhde (eli kuinka paljon menee hukkaan jännitteen alennuksessa) on ihan eri asia kuin virran antokyky, se on todennäköisesti kaikilla porteilla niin lähellä samaa ettei tarvitse välittää.

2. Onko yleisesti ottaen haitallista pitää akkua (irroitettavassa) laturissa säilytyksen aikana? Esimerkiksi kameran akun säilyttäminen sen omassa laturissaan, kun sitä kuljetetaan laukussa.

Akkuja ei pitäisi koskaan säilyttää laturissa eikä varsinkaan silloin kun laturi ei ole käytössä.

Tähän on muutama poikkeus ja jos näin voi tehdä se on yleensä kerrottu laturin manuaalissa. Jos ei ole niin en suosittele. Jos ei muuta pahempaa tapahdu niin yleensä akku ainakin tyhjenee silloin nopeammin kuin irrallaan olleessaan.
 
Onko litra maitoa enemmän kuin kaks piste yks litraa maitoa?
Voi miettiä niin, että missä toimintapisteessä hakkurin hyötysuhde on parempi tietyllä virralla. Kummasta portista saa enempi energiaa ulos esim. 1A tai 500mA virralla.
Liekkö tuota kukaan edes testannut, hakkureissa kun voi olla ihan eri laatuiset osatkin, ei ole välttämättä molemmissa sama hyötysuhde edes nimellisvirrallaan.
 
Kysymyskessä annetuilla lähtötiedoilla onkin aika mahdotonta vastata muuta kuin jo vastattu "kaikilla porteilla niin lähellä toisiaan ettei tarvitse välittää"

Eli hyötysuhdetta mittaamaan vaan siitä omasta rekkulasta jos ne pienetkin mahdolliset erot kiinnostaa.
 
Voi miettiä niin, että missä toimintapisteessä hakkurin hyötysuhde on parempi tietyllä virralla. Kummasta portista saa enempi energiaa ulos esim. 1A tai 500mA virralla.

Pikku tarkennus: portista ulos lähtevä energia on sama molemmilla porteilla jos jännite ja kuorman ottama virta ovat samat.
Eli siis tietyssä toimintapisteessä samalla antoenergialla toinen saattaa ottaa enemmän lähteestä kuin toinen.

Nopeasti kyllä arvaan että tuollaisessa varavirtalähteessä on tasan yksi alentava hakkuri joka syöttää molemmat portit ja sen perässä on 2 erillistä tai 1 yhteinen osio jolla hoidetaan virran rajoitus porteille.

Edit: typo korjattu
 
Pikku tarkennus: portista ulos lähtevä energia on sama molemmilla porteilla jos jännite ja kuorman ottama virta ovat samat.
Eli siis tietyssä toimintapisteessä samalla antoenergialla toinen saattaa ottaa enemmän lähteestä kuin toinen.

Nopeasti kyllä arvaan että tuollaisessa varavirtalähteessä on tasan yksi alentava hakkuri joka syöttää molemmat portit ja sen perässä on 2 erillistä tai 1 yhteinen osio jolla hoidetaan virran rajoitus porteille.

Edit: typo korjattu
Ei vaan lähtevä teho (Wattia) on sama, silloin kun virta ja jännite ovat samoja. Energia on akun kapasiteetti (Wattituntia). Paremmalla hyötysuhteella akusta saa pidemmän aikaa samaa tehoa ulos, kun tehoa saa pidemmän aikaa, saadaan ulos enemmän energiaa. Huonommalla hyötysuhteella toimiessa, ei voida ottaa yhtään enempää energiaa akusta kuin sen kapasiteetti on.
 
Ei vaan lähtevä teho (Wattia) on sama, silloin kun virta ja jännite ovat samoja. Energia on akun kapasiteetti (Wattituntia). Paremmalla hyötysuhteella akusta saa pidemmän aikaa samaa tehoa ulos, kun tehoa saa pidemmän aikaa, saadaan ulos enemmän energiaa. Huonommalla hyötysuhteella toimiessa, ei voida ottaa yhtään enempää energiaa akusta kuin sen kapasiteetti on.

Toota, hyvä tarkennus.

Tosin millään hyötysuhteella akusta ei taida saada enempää kuin sen kapasiteetti on, huonolla hyötysuhteella kylläkin paljon vähemmän.
 
Piirilevyltä lähtee ohut teipattu lattakaapeli näyttömoduuliin, mutta liitos pätkii. Auttaisikohan lämmittäminen vai mikä? Kaapelia painamalla näyttömoduuli toimii.
 
Millä nimellä kutsutaan pieniä sähköjohtoja suomeksi ja englanniksi? Sellaisia millä esim. pyöränvalo on kytketty dynamosta lamppuun. Johto on kiinteää metallia eikä punottuja sähköjohtoja ja se on päällystetty muovilla.

Vinkkejä mistä johtoa saisi halvalla?
 
Piirilevyltä lähtee ohut teipattu lattakaapeli näyttömoduuliin, mutta liitos pätkii. Auttaisikohan lämmittäminen vai mikä? Kaapelia painamalla näyttömoduuli toimii.

Ilman kunnon kuvaa ei oikein pysty auttamaan...
Onko kaapeli siis teipattu levylle vai miten ?
 
Millä nimellä kutsutaan pieniä sähköjohtoja suomeksi ja englanniksi? Sellaisia millä esim. pyöränvalo on kytketty dynamosta lamppuun. Johto on kiinteää metallia eikä punottuja sähköjohtoja ja se on päällystetty muovilla.

Vinkkejä mistä johtoa saisi halvalla?
Ei liikkuvissa tai tärisevissä kohteissa käytetä yksisäikeistä johtoa, paitsi ehkä jossain kiinanpaskassa kun tuotteen toimivuudella tai paloturvallisuudella ei ole mitään merkitystä.

Jos lähellä ei ole mitään elektroniikan erikoisliikettä mistä saa pienen määrän johtoa niin jostain vanhan laitteen johdosta voi tehdä. Kierrätyskeskuksissa on monesti laatikkokaupalla esim verkkovirtajohtoja.
 
Ei liikkuvissa tai tärisevissä kohteissa käytetä yksisäikeistä johtoa, paitsi ehkä jossain kiinanpaskassa kun tuotteen toimivuudella tai paloturvallisuudella ei ole mitään merkitystä.

Jos lähellä ei ole mitään elektroniikan erikoisliikettä mistä saa pienen määrän johtoa niin jostain vanhan laitteen johdosta voi tehdä. Kierrätyskeskuksissa on monesti laatikkokaupalla esim verkkovirtajohtoja.
Juu, ja hinnoittelu tuntuu olevan monessa paikassa aika mielenkiintoista. Itse aikanaan tarvitsin reilu 5m MSK 3x1.5S ja metritavarana tuo maksoi moninkertaisesti verrattuna 10m jatkoroikkaan josta otin sopivan pätkän ja tein jämäpätkästä myöhemmin lyhyemmän jatkoroikan ostamalla erillisen sukotulpan. Tuo 5m MSK ja vajaa 5m jatkoroikka sukotulpalla tuli maksamaan vähemmin kuin 5m MSK metritavarana.
 
Lentokoneissa joissa on sähkömoottorit on potentiometri kaasuna....ainakin joissakin. Onko se hyvä ja helppo tehdä ?

Mistä saisi huokealla ppotentiometrejä jos tehoa on 6 kw ja lipo akun kapositeetti sille on 3kwh.

Mitä jännite tekee sille...miten se otetaan huomioon..ja amppeerit...eristäminen liene tärekää koska sähköiskussa voi mennä taju ?
 
Lentokoneissa joissa on sähkömoottorit on potentiometri kaasuna....ainakin joissakin. Onko se hyvä ja helppo tehdä ?

Mistä saisi huokealla ppotentiometrejä jos tehoa on 6 kw ja lipo akun kapositeetti sille on 3kwh.

Mitä jännite tekee sille...miten se otetaan huomioon..ja amppeerit...eristäminen liene tärekää koska sähköiskussa voi mennä taju ?

Aika lailla jokaisen nykyaikaisen menopelin kaasu on toteutettu potentiometrillä, mutta ei sitä sähkömoottorin virtaa sentään sen potikan läpi ajeta. Eli moottorin teho ja akun kapasiteetti ei liity potikan valintaan mitenkään. Tässä kohtaa, kun on kuitenkin mainittu sana lentokone, tekis mieli sanoa että älä tee sähköjä itse jos et osaa.
 
Kaapeli on noin 30 x 0.x mm, painettu piirilevyn pintaan kiinni. Kaapelin alapuolella on teippipintaa, mikä on piirilevyn reunaan painettu.

Jos uusi teippi ei auta niin saako siihen esim jonkun painamaan kaapelia (ohut kumilista +muovipidike tai vastaavaa).
 
Aika lailla jokaisen nykyaikaisen menopelin kaasu on toteutettu potentiometrillä, mutta ei sitä sähkömoottorin virtaa sentään sen potikan läpi ajeta. Eli moottorin teho ja akun kapasiteetti ei liity potikan valintaan mitenkään. Tässä kohtaa, kun on kuitenkin mainittu sana lentokone, tekis mieli sanoa että älä tee sähköjä itse jos et osaa.


Joo en tee..mutta yritän olla tilanteen tasalla.

Potikka esiintyy täällä:
 
Viimeksi muokattu:
Joo en tee..mutta yritän olla tilanteen tasalla.

Potikka esiintyy täällä:

Siellä on moottorinsäädin eli ESC eli electronic speed controller. Potentiometri yhdistetään säätimeen ja säädin ohjaa moottoria. On helppo tehdä, jatkokysymyksille kannattaa etsiä radio-ohjattavia laitteita koskeva topic kun ovat ihan oma aihealueensa vaikka elektroniikkaa ovatkin.
 
Siellä on moottorinsäädin eli ESC eli electronic speed controller. Potentiometri yhdistetään säätimeen ja säädin ohjaa moottoria. On helppo tehdä, jatkokysymyksille kannattaa etsiä radio-ohjattavia laitteita koskeva topic kun ovat ihan oma aihealueensa vaikka elektroniikkaa ovatkin.

6kW esc jatkuvaan käyttöön ei kyllä mielestäni ole luokassa "helppo tehdä", varsinkin kun tuossa kokoluokassa ei kannata käyttää harjallista moottoria.

Toinen juttu on ehkä tärkeämpi, jos joku on kyydissä ilmassa niin sen säätimenkin pitää olla muutamaa kertaluokkaa luotettavampi kuin rc- vehkeet.

Kysymyksen asettelun perusteella sanoisin että kysyjälle ainoa vaihtoehto on löytää valmis ohjain eikä lähteä tekemään mitään itse.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 044
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom