Pienten kysymysten ketju

Jos aloittaa sähkölentokoneen rakentamisen tuolta tietotasolta niin valmista voidaan odottaa ehkä vuosikymmenien kuluttua.
Sähköt hoitaa joku muu jolla on siihen koulutus. Minä vastaan vain siitä, että oikein aennetuna ne kuluttaa hyvin vähän lennossa sähköä..ja laite lentää pitkälle.

Tuo kaksi kaasu kahvaa on erittäin cool !
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on hieman random kyssäri. Sukulainen jutteli, että hänen edesmennyt isänsä on aikoinaan haudannut mutkan rintamamiestalon seiniin rakentamisen aikana.

Löytyykö mitään kuluttajaluokan vehjettä millä näkisi ohuen seinän läpi "muotoja". Vai onko metallinpaljastin ainoa keino löytää tuo mutka? Onko kellään antaa vinkkiä?
 
Tämä on hieman random kyssäri. Sukulainen jutteli, että hänen edesmennyt isänsä on aikoinaan haudannut mutkan rintamamiestalon seiniin rakentamisen aikana.

Löytyykö mitään kuluttajaluokan vehjettä millä näkisi ohuen seinän läpi "muotoja". Vai onko metallinpaljastin ainoa keino löytää tuo mutka? Onko kellään antaa vinkkiä?

Kuluttajaluokan hinnoilla ei taida löytyä muita vaihtoehtoja kuin metallinpaljastin.
 
Tämä on hieman random kyssäri. Sukulainen jutteli, että hänen edesmennyt isänsä on aikoinaan haudannut mutkan rintamamiestalon seiniin rakentamisen aikana.

Löytyykö mitään kuluttajaluokan vehjettä millä näkisi ohuen seinän läpi "muotoja". Vai onko metallinpaljastin ainoa keino löytää tuo mutka? Onko kellään antaa vinkkiä?

Tarkalla metallinpaljastimella saattaisi pystyä sen muodon näkemään, jos sattuu sopivassa asennossa olemaan siellä seinän sisällä. Ensin siis isomalla miinaharavalla etsii seinän sisästä metallia ja kun jotain löytyy niin pienellä seurailee sitä muotoa.

Edit: Rakenneilmaisin saattaisi toimia tuohon tarkoitukseen. Ainakin niillä pystyy sähköjohtoja seurailemaan seinässä, niin miksipä ei sitä mutkan muotoakin.
 


Mistä saisi tälläisiä halvalla, siis ihan suomesta/euroopasta? Vähän vaikeaa etsiä kun näillä hakusanoilla SATA USB3.0 22 PIN jne. löytyy aina vaan niitä kaapelivirityksiä yms. adaptereita.
 
Hmm.... en näytä löytävän pahemmin muita kuin esim:

(ehkä olen nyt vain hieman sokea ja katsonut vääristä paikoista)



2_249605-696x360.jpeg





61672-1.jpg

73412645_7515194496.png



Ne mitä haen ovat sellaisia joita on esim. ulkoisten kovalevykoteloiden sisällä. En nyt viitsisi ostaa niitä koteloita ja purkaa koska tulisi paljon kalliimmaksi, mieluummin jostain ihan erikseen.
 
Noista laittamistasi eka ja kolmas on käytännössä samoja koteloineen. Dollari oli hintaeroa koteloidun ja pelkän piirilevyn välilä tuolla kiinassa joten ei se suomen kalliimpi hinta siitä kotelosta johdu. Suomessa tuskin myydään pelkkää piirilevyä.
 
  • Tykkää
Reactions: hnn
Täytyy sitten laittaa Kiinan pojilta tilaukseen ja toivoa etteivät tule kaikki rikkinäisenä tai jää johonkin matkan varrelle :)
 
Kannattaa tilata "UASP"-malli, jos vain mahdollista. Nopeampi ja toimii esim TRIM-komennot usbinkin yli.
 
  • Tykkää
Reactions: hnn
Tarkalla metallinpaljastimella saattaisi pystyä sen muodon näkemään, jos sattuu sopivassa asennossa olemaan siellä seinän sisällä. Ensin siis isomalla miinaharavalla etsii seinän sisästä metallia ja kun jotain löytyy niin pienellä seurailee sitä muotoa.

Edit: Rakenneilmaisin saattaisi toimia tuohon tarkoitukseen. Ainakin niillä pystyy sähköjohtoja seurailemaan seinässä, niin miksipä ei sitä mutkan muotoakin.

Tuli hommattua rakenneilmaisin amazonista (walabot diy). Hiukan toivotonta oli eka kokeilu kun seinissä on nauloja ja ties mitä paskaa aikoinaan haudattuna. Hyvin tuo laite tuntuu ne näyttävän ja löytävän kyllä eli ei sen puolesta valittamista, mutta taitaa valitettavasti tulla rajat vastaan seinän syvyyden kanssa tuonkin vehkeen kanssa. No ehkä uusi yritys vielä paremmalla ajalla... Parempi fiilis jäi kuitenkin kuin metallinpaljastimesta.

Neliöitäkin talossa riittää ja ei mitään hajua mihin se mutka edes on haudattu niin hiukan toivotonta käydä tuollaisella läpi koko iso rintamamiestalo. Kävi tässä jo mielessä että pitääkö viritellä breaking bad tyyliin lyijyakkuja ja hommata joku helvetin suuri sähkömagneetti ja sillä käydä jokainen talon nurkka läpi jos sattuisi kolina käymään :lol:. Vai lähteekö sillä vain tuollaisesta rintamamies murjusta naulat seinistä :hmm:
 
Induktiokeittolevyllä skannaa seinää ja sitten lämpökameralla kattelee, mihin jää naulaa isompi lämpöjälki. Joo, ei kannata pitää levyä paikallaan pitkään...
 
Yritän mielenkiinnosta (ja vanhan korjaamiseksi) selvittää, miksi kuvissa näkyvä lämpöpumpun ohjauspaneeli on pimentynyt kokonaan. Suunnilleen tämän näköinen koottuna.

Laite saa väylän kautta 15VDC jännitteen. Kuvassa alhaalla keskellä näkyy Mitsumi MM1192 "driver and receiver", jonka käyttöjännite tulisi olla 4,5...5,5VDC. Mittasin, että sille tuleva jännite on 5,0VDC. Kuvassa ylhäällä keskellä näkyy puolestaan Toshiba TMP02FD23AFG mikrokontrolleri, jolle pitäisi tulla 3,0...3,6VDC jännite. Mittailin kuitenkin, että tuolle tulee vain noin 1V jännite eli tulkitsen ongelman olevan jotenkin siihen liittyvä.

Mitä olen yrittänyt mittailla, niin ilmeisesti oikealla oleva komponentiikka (DC-DC muunnin?) alentaa käyttöjännitteen 15 V:sta mikrokontrollerille sopivaksi. Miten ihmeessä tuosta voisi yrittää tulkita että mikä pienenpienistä komponenteista on mennyt rikki ja aiheutti koko kortin pimenemisen?
 

Liitteet

  • 20201002_204154.jpg
    20201002_204154.jpg
    1,2 MB · Luettu: 48
  • 20201002_204138.jpg
    20201002_204138.jpg
    1,5 MB · Luettu: 48
Viimeksi muokattu:
Mittaa IC2 ja IC7 kaikkien jalkojen jännitteet maata vasten. Yleismittarin johtavuussummerilla tutki onko mikä em. piirien jalka MCUn käyttistä syöttävä.
 
Ei!
Ei pääse puristamaan tommosilla.
TLB032-550x550w.jpg

Tälle kelpais biltema pihdit.
ek-1955552.jpg
Noita alempia ennemmin käyttäisin ja ovat laatuvalmistajan tekemiä liittimiä toisin, kuin autoline.

Niin joo noihin autoline tarvitsee eristämättömälle tarkoitetut, kun tuo liitin lähtee tuolta muovista ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Mittaa IC2 ja IC7 kaikkien jalkojen jännitteet maata vasten. Yleismittarin johtavuussummerilla tutki onko mikä em. piirien jalka MCUn käyttistä syöttävä.
Olin itse asiassa edellisen viestin aikaan tulkinnut piirilevyä väärin. Tämä antamasi vihje auttoi eteenpäin vianmäärityksessä ja tuolle keskellä näkyvälle mikrokontrollerille tuleekin ihan oikein noin 3,6 V jännite. Kortissa ei ole mitään merkkejä palaneista komponenteista, enkä ole satunnaisella tökkimisellä onnistunut löytämään juotosvikoja tai muuta hyvin ilmeistä. Onko tässä enää muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa kuin se, että tuo mikrokontrolleri on hajonnut? Onko mitään muita testejä joilla voisi selvittää mahdollista muuta vian aiheuttajaa? Kortti on siis täysin pimeä - näyttöön ei syty edes taustavalo eikä piirilevyllä oleva ledi pala. Näppäimiin ei reagoi mitenkään.
 
Olin itse asiassa edellisen viestin aikaan tulkinnut piirilevyä väärin. Tämä antamasi vihje auttoi eteenpäin vianmäärityksessä ja tuolle keskellä näkyvälle mikrokontrollerille tuleekin ihan oikein noin 3,6 V jännite. Kortissa ei ole mitään merkkejä palaneista komponenteista, enkä ole satunnaisella tökkimisellä onnistunut löytämään juotosvikoja tai muuta hyvin ilmeistä. Onko tässä enää muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa kuin se, että tuo mikrokontrolleri on hajonnut? Onko mitään muita testejä joilla voisi selvittää mahdollista muuta vian aiheuttajaa? Kortti on siis täysin pimeä - näyttöön ei syty edes taustavalo eikä piirilevyllä oleva ledi pala. Näppäimiin ei reagoi mitenkään.

Jos on oskilloskooppia käytettävissä, niin voi katsoa, että näkyykö kiteellä XT1 kellosignaalia. Tuo on jonkinlainen indikaattori sille onko se mikro-ohjain käynnistynyt lainkaan.

C9 on näyttäisi superkonkalta, joka pitää prossun kellon ajassa sähkökatkon yli. Siinä pitäisi näkyä jonkinlainen jännite ilman sähköjäkin. Jos tuo on lahonnut, se saattaa estää prossua käynnistymästä.

Elkothan on se perinteinen syypää vanhoissa piirilevyissä. Käsittääkseni nuo pintaliitoselkot ei välttämättä pullistele samalla tapaa kuin perinteiset, koska ne purkaa ylimääräiset paineet ulos alapuolelta. Niistä ei siis päälle päin näe ovatko viallisia. Ne voi koittaa vaihtaa uusin, jos ei muuta vikaa löydä.
 
Jos ikä on tuo, niin sitten konkkkavika on toki epätodennäköisempi.

Ukkonen ei yleensä riko mitään ilman että siitä jää mustat jäljet. Siinä on tulilinjalla ensimmäisenä transienttisuojat ja niiden jälkeen powerit, noista pitäisi löytyä vikaa jos olisi salaman tekosia.
 
Jos on oskilloskooppia käytettävissä, niin voi katsoa, että näkyykö kiteellä XT1 kellosignaalia. Tuo on jonkinlainen indikaattori sille onko se mikro-ohjain käynnistynyt lainkaan.

C9 on näyttäisi superkonkalta, joka pitää prossun kellon ajassa sähkökatkon yli. Siinä pitäisi näkyä jonkinlainen jännite ilman sähköjäkin. Jos tuo on lahonnut, se saattaa estää prossua käynnistymästä.

Elkothan on se perinteinen syypää vanhoissa piirilevyissä. Käsittääkseni nuo pintaliitoselkot ei välttämättä pullistele samalla tapaa kuin perinteiset, koska ne purkaa ylimääräiset paineet ulos alapuolelta. Niistä ei siis päälle päin näe ovatko viallisia. Ne voi koittaa vaihtaa uusin, jos ei muuta vikaa löydä.
Ei ole valitettavasti oskilloskooppia. C9 näyttäisi nopeasti katsottuna toimivalta, latautuu yli 3 V jännitteeseen ja pitää sitä ihan hyvin. Kovin pitkään en pitänyt korttia virtalähteen takana, että olisi nähnyt mihin jännite lopulta asettuu jne.

En usko noin neljän vuoden ikäisen laitteen konkkavikaan.

Pimentyikö kesken toiminnan vai? Ukkonen asialla?
En tiedä mistä keksit iän, mutta käytössä tuo ehti olla vain pari vuotta, eli aika lähelle osuit. Tämä on jo toinen samanlainen pimentynyt kortti, niin kiinnostaisi tietää onko tässä joku DIY-korjattavissa oleva vika.
Tämä kortti pimentyi kesken toiminnan niin, että edellispäivänä toimi ja seuraavana oli pimeä. Kyseisenä päivänä taisi sataa ja ehkä vähän ukkostaakin (erittäin hatara mielikuva kuukausien takaa), mutta meillä on kaapeloinnit maassa ja mitään muuta ei ole koskaan aiemminkaan mennyt rikki. Edellinen kortti pimentyi kesken lämpöpumpun itse suorittaman järjestelmän uudelleenkäynnistyksen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kortti oli pimeä.
 
Mistä saan muovisia hammasrattaita?

Mulla on potikka joka kääntyy tasan 270 astetta ja sitä ohjaa maksimissaan n. 90 astetta kääntyvä vipu. Saan 3D-tulostettua sopivan alustan kaikelle, mutta hammasrattaita en ajatellut tulostaa.
 
Ei ole valitettavasti oskilloskooppia. C9 näyttäisi nopeasti katsottuna toimivalta, latautuu yli 3 V jännitteeseen ja pitää sitä ihan hyvin. Kovin pitkään en pitänyt korttia virtalähteen takana, että olisi nähnyt mihin jännite lopulta asettuu jne.


En tiedä mistä keksit iän, mutta käytössä tuo ehti olla vain pari vuotta, eli aika lähelle osuit. Tämä on jo toinen samanlainen pimentynyt kortti, niin kiinnostaisi tietää onko tässä joku DIY-korjattavissa oleva vika.
Tämä kortti pimentyi kesken toiminnan niin, että edellispäivänä toimi ja seuraavana oli pimeä. Kyseisenä päivänä taisi sataa ja ehkä vähän ukkostaakin (erittäin hatara mielikuva kuukausien takaa), mutta meillä on kaapeloinnit maassa ja mitään muuta ei ole koskaan aiemminkaan mennyt rikki. Edellinen kortti pimentyi kesken lämpöpumpun itse suorittaman järjestelmän uudelleenkäynnistyksen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kortti oli pimeä.

Suunnitteluvika (tai kai siinä teoriassa voisi olla joku asennusvirhekin) jos yhtenään hajoaa. Eiköhän siihen voi virhevastuuseen vedoten pyytää uusia kortteja niin kauan kuin pumppu ylipäänsä pelaa :)

Uudelleenkäynnistykseen hajoaminen viittaisi ehkä johonkin käynnistyksessä syntyvään piikkin, joka voi rikkoa melkein mitä vain, jos suojaukset ei ole kunnossa. Melkoisen hankalia tällaiset on selvittää, jos ei ole piirikaaviota ja oskilloskooppia käytössä.
 
Suunnitteluvika (tai kai siinä teoriassa voisi olla joku asennusvirhekin) jos yhtenään hajoaa. Eiköhän siihen voi virhevastuuseen vedoten pyytää uusia kortteja niin kauan kuin pumppu ylipäänsä pelaa :)
Onneksi ei ole tarvinnut lompakkoa raottaa, mutta ainahan näistä olisi mielenkiintoista itsekin oppia. Noh, pitänee hylätä tämä projekti ainakin toistaiseksi.
 
Mistä saan muovisia hammasrattaita?

Mulla on potikka joka kääntyy tasan 270 astetta ja sitä ohjaa maksimissaan n. 90 astetta kääntyvä vipu. Saan 3D-tulostettua sopivan alustan kaikelle, mutta hammasrattaita en ajatellut tulostaa.
SP-Elektroniikka/Oulu Elektroniikan komponentit ja tarvikkeet - Hammasrattaat, hihnapyörät, potkurit ... - Muoviset hammasrattaat, hammastangot
Briteistä löytyy sitten Technobots josta saa kaikkea muutakin robotinrakennus tier kamaa Plastic Model Gears
 
Mikähän mahtaa olla vanhassa 660ti:ssä vikana kun tuulettimet ei lähde pyörimään?
Ilman tuuletinta antaa 12V ja kun tökkää liittimen kiinni jännite putoaa n. 3V.
 
Mikähän mahtaa olla vanhassa 660ti:ssä vikana kun tuulettimet ei lähde pyörimään?
Ilman tuuletinta antaa 12V ja kun tökkää liittimen kiinni jännite putoaa n. 3V.

Tuuletin voi olla jumissa tai muuten vaan oikkarissa. Tällöin se vetää sen 12V:n kyykkyyn kun virtaa menee liikaa. Toimiiko tuuletin normaalisti, jos kytket sen johonkin toiseen 12V syöttöön? Jos tuuletin toimii muualta poweroituna, niin sitten on jotain vikaa näyttiksen sähköissä, ja helpointa on vaan poweroida se tuuletin muualta, jos näyttis muuten toimii.
 
Asuntovaunun akun lataus vetoautolla. Voiko tämä muka toimia mitenkään järkevästi pelkästään sillä että vetoauton akulta tulee johto suoraan (toki kytketty vain kun moottori on käynnissä) vaunun akkuun? Tuntuisi että tuossa ei ole mikään rajoittamassa virran kulkua jos vaunun akku lähes tyhjä, mutta näin ne tuntuu noilla karavaanarifoorumeilla opastavan.

Toki erikseen on sitten ihan oikeat akkulaturit jotka mm. kompensoi jännitehäviötä ja säätää latausvirtaa mutta ovat tähän käyttöön turhan tyyriitä.
 
Asuntovaunun akun lataus vetoautolla. Voiko tämä muka toimia mitenkään järkevästi pelkästään sillä että vetoauton akulta tulee johto suoraan (toki kytketty vain kun moottori on käynnissä) vaunun akkuun? Tuntuisi että tuossa ei ole mikään rajoittamassa virran kulkua jos vaunun akku lähes tyhjä, mutta näin ne tuntuu noilla karavaanarifoorumeilla opastavan.

Toki erikseen on sitten ihan oikeat akkulaturit jotka mm. kompensoi jännitehäviötä ja säätää latausvirtaa mutta ovat tähän käyttöön turhan tyyriitä.

Eipä tuo tilanne nyt kovin isosti eroa siitä, kun käynnistäisi starttibuusterilla (tai mäkistartilla) auton, jonka akku on tyhjä. Vaunulle tosin menee varmaankin pitkähkö kaapeli, joka itsessään rajoittaa sitä virtaa.
 
Tuntuisi että tuossa ei ole mikään rajoittamassa virran kulkua jos vaunun akku lähes tyhjä
Onhan tuossa 3 asiaa jotka merkittävästi rajoittaa virran kulkua
1) Asuntovaunussa olevan akun sisäinen resistanssi
2) Auton akun ja asuntovaunun akun välinen kaapeli (esim. 5 metriä (x2) 2,5mm² kuparikaapelia resistanssi on 0,07 Ω , eli esim. 10A virralla asuntovaunun akulla näkyvä jännite olisi 0,7V matalampi)
3) Auton laturi. Ei se pysty rajattomasti virtaa antamaan

Lisäksi vähän rajoittaa myös auton laturin ja akun välinen kaapelointi, mutta tämä on yleensä lyhyt ja paksu.
 
2) Auton akun ja asuntovaunun akun välinen kaapeli (esim. 5 metriä (x2) 2,5mm² kuparikaapelia resistanssi on 0,07 Ω , eli esim. 10A virralla asuntovaunun akulla näkyvä jännite olisi 0,7V matalampi)

2,5mm² kuulostaa melko ohkaiselta tällaiseen käyttöön, mutta kyllä sitä paksumpassakin kaapelissa jännite tippuu.

Jotta tuolle jännitehäviölle saa jonkin kontekstin, niin akku alkaa latautua kun jännite on reilu 13V ja laturi antaa sen n. 14V. Eli jos kaapeleihin jää vaikka puoli volttia (0,25V/kaapeli) niin alkaa se latausvirta jo pienentyä varsin merkittävästi, kun ollaan vain vähän yli siitä kynnyksestä, että akku ylipäänsä latautuu.
 
2,5mm² kuulostaa melko ohkaiselta tällaiseen käyttöön, mutta kyllä sitä paksumpassakin kaapelissa jännite tippuu.

Jotta tuolle jännitehäviölle saa jonkin kontekstin, niin akku alkaa latautua kun jännite on reilu 13V ja laturi antaa sen n. 14V. Eli jos kaapeleihin jää vaikka puoli volttia (0,25V/kaapeli) niin alkaa se latausvirta jo pienentyä varsin merkittävästi, kun ollaan vain vähän yli siitä kynnyksestä, että akku ylipäänsä latautuu.
Taitaa tuo 13-pin piuhan latauspiirin normipaksuus olla 2,5 neliötä. pinni speksattu 21,5 amppeerille? Tokihan se ohut piuha on vain osalla matkaa, saahan sinne laitettua 10 neliön piuhaa vetoautoon ja vaunuun. 5 metriä vaikuttaa lyhyeltä matkalta, auton keulalta on jo lähemmäksi 5 metriä koukulle, siihen aisan pituus ja mitä vaunun sisällä piuhaa kulkee.
En tiedä miten paljon liittimessä on tilaa, saako sinne laitettua suoraan 4 neliön piuhan. 2,5 neliön piuha lämpenee jo 20 ampeerin virralla, se pitää huomioida kytkennässä.
 
2,5mm² kuulostaa melko ohkaiselta tällaiseen käyttöön, mutta kyllä sitä paksumpassakin kaapelissa jännite tippuu.
Niin toi oli vaan esimerkki. Alunperinhän kysyjä oli huolissaan että virta olis liian iso eli haluttaisiin pikemminkin vähän ohutta kuin hirmu paksua kaapelia.
 
Missä vika, kun elohopeahöyrylampullinen ulkovalo kiukuttelee? Välillä sen saa päälle, mutta se palaa ehkä vartin ja sammuu sitten. Ei syty enää uudelleen paitsi kun yrittää jonain toisena päivänä. Muuta käyttäjän vaihdettavaa siinä ei taida olla kuin lamppu. Voisiko toimia sen vaihtamalla vai täytyykö kutsua sähkömies?
 
Sattuuko kukaan tietämään Summit 3208 -hälytyskeskuksen muuntajan nimellisarvoja? Muuntajassa ei lue mitään, keskuksessa lukee vain "16.5 VA" ja netistä löysin tiedon "15 Vac 30 VA".

Ilman kuormaa alkuperäinen antaa vajaa 20 V ja 1.7 A kuormalla 12 V joten kai siihen jonkun 12 - 16 V muuntajan kehtaa heittää, mutta osaako joku sanoa tarkemmin?
 
Sattuuko kukaan tietämään Summit 3208 -hälytyskeskuksen muuntajan nimellisarvoja? Muuntajassa ei lue mitään, keskuksessa lukee vain "16.5 VA" ja netistä löysin tiedon "15 Vac 30 VA".

Ilman kuormaa alkuperäinen antaa vajaa 20 V ja 1.7 A kuormalla 12 V joten kai siihen jonkun 12 - 16 V muuntajan kehtaa heittää, mutta osaako joku sanoa tarkemmin?

Ei tiedä, mutta pikagoogle "summit 3208 installation manual" löytää asennusohjeen ja siellä on parts list jossa kertotaan 16.5vac 35va.

Sivu 5: manuska
 
Jaa-a, jos nimellisteho on 30 tai 35 VA, jännitteen tippuminen reilusti nimellisen alle on aika paljon, kun kuormaa on vain 20 W. Tai sitten tuohon on laitettu normaalia pienempi tai huonompi muuntaja jostain syystä. Tuo on seinään tökättävä eikä edes kovin iso, liekö oikeasti 30 VA... Täytynee jatkaa etsimistä.
 
Jaa-a, jos nimellisteho on 30 tai 35 VA, jännitteen tippuminen reilusti nimellisen alle on aika paljon, kun kuormaa on vain 20 W. Tai sitten tuohon on laitettu normaalia pienempi tai huonompi muuntaja jostain syystä. Tuo on seinään tökättävä eikä edes kovin iso, liekö oikeasti 30 VA... Täytynee jatkaa etsimistä.

Eipä sitä voi oikeasti tietää jos alkuperäisessä ei ole merkintöjä. Oletetaan että manualli on oikein niin varmaan suunnilleen niillä arvoilla kannattaa hommata uusi jos nykyisen kanssa on ongelmia.

Meillä ainakin hälyttimen muuntaja on sähkökaapin din- kiskossa ja johdot ruuvattuna suoraan 0- kiskoon ja sulakkeelle...
 
Missä vika, kun elohopeahöyrylampullinen ulkovalo kiukuttelee? Välillä sen saa päälle, mutta se palaa ehkä vartin ja sammuu sitten. Ei syty enää uudelleen paitsi kun yrittää jonain toisena päivänä. Muuta käyttäjän vaihdettavaa siinä ei taida olla kuin lamppu. Voisiko toimia sen vaihtamalla vai täytyykö kutsua sähkömies?
Vaihda siihen tilalle led korvauslamppu. Jos ei toimi sillä, niin sitten poistaa sieltä sen kuristimen (sähkärin homma).. Uutta elohopeahöyryä ei ole järkeä hommata.

Noi elohopealamput hajoavat aika harvoin vaan niin että ne yksinkertaisesti ei syty, monesti ne eivät varsinaisesti hajoa ikinä, vaan himmenevät vaan lopulta niin himmeäksi ettei niiden päälläoloa voi todeta muuten kuin pimeällä - tai toteamalla että virtaa menee ihan normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Missä vika, kun elohopeahöyrylampullinen ulkovalo kiukuttelee? Välillä sen saa päälle, mutta se palaa ehkä vartin ja sammuu sitten. Ei syty enää uudelleen paitsi kun yrittää jonain toisena päivänä. Muuta käyttäjän vaihdettavaa siinä ei taida olla kuin lamppu. Voisiko toimia sen vaihtamalla vai täytyykö kutsua sähkömies?

Eikös tilalle käy myös monimetallilamppu, toki kuten kirjoteltiin niin elohopea harvoin sammuu kokonaan eli lienee muutakin vikaa, sikäli tuo led korvaus lamppu lienee se paras vaihtoehto.
 
Vaihda siihen tilalle led korvauslamppu. Jos ei toimi sillä, niin sitten poistaa sieltä sen kuristimen (sähkärin homma).. Uutta elohopeahöyryä ei ole järkeä hommata.

Noi elohopealamput hajoavat aika harvoin vaan niin että ne yksinkertaisesti ei syty, monesti ne eivät varsinaisesti hajoa ikinä, vaan himmenevät vaan lopulta niin himmeäksi ettei niiden päälläoloa voi todeta muuten kuin pimeällä - tai toteamalla että virtaa menee ihan normaalisti.
Eikös tilalle käy myös monimetallilamppu, toki kuten kirjoteltiin niin elohopea harvoin sammuu kokonaan eli lienee muutakin vikaa, sikäli tuo led korvaus lamppu lienee se paras vaihtoehto.
Tuntuu siltä, että vika on jossain muualla. Napsautin sähkökeskukselta valon sulakkeen päälle ja pois, jolloin valo syttyi ja paloi oikein hienosti, eikä valotehossa ole mitään valittamista. Seuraavana päivänä valo ei taaskaan syttynyt, eikä sama sulakekikka auttanut. Muutaman päivän päästä valon taas sai päälle samalla tavalla.
 
Tuntuu siltä, että vika on jossain muualla. Napsautin sähkökeskukselta valon sulakkeen päälle ja pois, jolloin valo syttyi ja paloi oikein hienosti, eikä valotehossa ole mitään valittamista. Seuraavana päivänä valo ei taaskaan syttynyt, eikä sama sulakekikka auttanut. Muutaman päivän päästä valon taas sai päälle samalla tavalla.

Elohopealampulle tarkoitetussa valaisimessa itsessään on sisällä kuristin ja lampun kanta (mahdollisesti sulake), ja tietysti itse lamppu. On tietysti periaatteessa mahdollista että mikä tahansa noista hajoaa niin että ne jossain tilanteessa alkavat taas toimia. Sulakkeen voi tietysti vaihtaa jos siellä sellainen on, lampun kannan kunnon voi todeta silmällä, jolloin jäljelle jää itse lamppu ja kuristin. Vaihtamalla sinne led lampun saa selvitettyä kummassa vika on, ja jos vika onkin kuristimessa, niin tuo led lamppu on silloinkin paras korjaus, koska se led lamppu ei tarvitse sitä kuristinta, sen voi poistaa kokonaan.

Eikös tilalle käy myös monimetallilamppu, toki kuten kirjoteltiin niin elohopea harvoin sammuu kokonaan eli lienee muutakin vikaa, sikäli tuo led korvaus lamppu lienee se paras vaihtoehto.
Monimetallilamppu tarvii sytyttimen. Muistaakseni sylvania teki/tekee elohopealampun tilalle korvaavaa monimetallilamppua jossa on sisäinen sytkä, mutta mitä järkeä sinne olisi laittaa mikään muu kuin led lamppu (ellei tietysti hyllyssä ole jo ostettuna jotain)?
 
Löytääkö joku muu li-ion laturi-boosteria jossa olisi myös low voltage katkaisu ja varaustilan ilmaisin? Katkaisusta voinee joustaa, ostaa vaan sit suojatut kennot.

Kaupasta ei saa sopivia valoja polkupyörään niin pitää tehdä itse. Suunnittelukriteerit:
-kiinteästi asennetut valaisimet
-akku/elektroniikkakotelo, tai sen akut (1-2kpl 18650), nopeasti irroitettavissa
-valaisimet jotain autotarvikekamaa, 12V
-etuvalossa "parkki" taajama-ajoon ja tehokkaampi valo oikeasti pimeässä ajoon. Ei nyt mitään tykkivaloja tarvi kuitenkaan.

Itse lataisin akut mieluiten erillisessä akkulaturissa mutta jos piirissä on myös usb latausmahdollisuus niin noita vois kavereillekkin parit tehdä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 097
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom