Pienten kysymysten ketju

Kuinkakohan nirsoja 12VDC laitteet yleisestiottaen on jännitteelle? Olis tuossa ylimääräinen kotivahvistin jonka voisi autoon laittaa kun siellä ei ole nyt mitään muuta kuin kaiuttimet. Tarviiko jonkun DC-DC konvertterin kuitenkin väliin?

Voi jättää ne "osta biltemasta radio nönnön" kommentit pois.
 
Kuinkakohan nirsoja 12VDC laitteet yleisestiottaen on jännitteelle? Olis tuossa ylimääräinen kotivahvistin jonka voisi autoon laittaa kun siellä ei ole nyt mitään muuta kuin kaiuttimet. Tarviiko jonkun DC-DC konvertterin kuitenkin väliin?

Voi jättää ne "osta biltemasta radio nönnön" kommentit pois.

Riippuu laitteesta tykkääkö pahaa isommasta jännitteestä auton käydessä. Jos 14...15V syöttö kelpaa niin joka tapauksessa eteen kannattaa laittaa diodi ja tuolla mahdollisella virrankulutuksella mieluummin LC kuin RC filtteri syömään pahimmat piikit pois.

Oikeasti ei oikein tiedä ennen kuin laitteen avaa ja selvittää mitä sisällä on.
Sopiva dc-dc on tietysti varma vaihtoehto, tosin sekin varmaan tarvitsee etufiltterin jos ei ole tarkoitettu autoon.
 
Nuo RGB tuulettimet joista löytyy tuo 4 napainen liitos toimii ilmeisesti niin että yhteen pinniin 12 V ja värit sen mukaan minkä niistä lopusta 3 pinnistä kytkee maahan?
 
Nuo RGB tuulettimet joista löytyy tuo 4 napainen liitos toimii ilmeisesti niin että yhteen pinniin 12 V ja värit sen mukaan minkä niistä lopusta 3 pinnistä kytkee maahan?

Joku noiden kanssa temppuillut osaa varmaan vastata ilmankin, mutta mitkä värit johdoissa on? On hyvin mahdollista, että siinä on yhteinen +12V ja joka värillä oma miinus.
 
Löytyy socket-vikainen Asus Z390-I Gaming kaapista lojumasta, löytyykö Suomesta socketin vaihtajaa? Toinen vaihtoehto on myydä eteenpäin, jos nyt joku edes tuosta mitään maksaa.

IMG_20200707_203811.jpg

IMG_20200707_203817.jpg
 
Mittasin audio outputin, näytti jotain ohmeja ja luku pieneni. Ääntä ei kuitenkaan kuulu jos yhdistää tv:seen tai kokeilee pienen kaiuttimen johdoilla, eli jossain välillä on varmaan vika. Mitähän vaihtoehtoja voisi olla vian paikallistamiseen?
 
Mittasin audio outputin, näytti jotain ohmeja ja luku pieneni. Ääntä ei kuitenkaan kuulu jos yhdistää tv:seen tai kokeilee pienen kaiuttimen johdoilla, eli jossain välillä on varmaan vika. Mitähän vaihtoehtoja voisi olla vian paikallistamiseen?
Hyvä vaihtoehto voisi olla kertoa hieman enemmän, mikä laite kyseessä, onko laitteella audio-input vai mistä äänen pitäisi muodostua.
 
Toimiikohan pleikkari 3 ohjain normaalisti, jos 4 pin joystickin tilalle vaihtaa 3 pin joystickin?

joystick.jpg


Vasemman puoleisia joystickeja tuli tilattua ja ohjaimen sisältä paljastui 4 pin joystick
 
Toimiikohan pleikkari 3 ohjain normaalisti, jos 4 pin joystickin tilalle vaihtaa 3 pin joystickin?

joystick.jpg


Vasemman puoleisia joystickeja tuli tilattua ja ohjaimen sisältä paljastui 4 pin joystick

Todennäköisesti ei.
Eikös noissa 4 pinnisissä ole hall- anturi ja 3 pin normaali säätövastus.
Pikahaku paljastaa että jostain versiosta eteenpäin ps3 on hall ja aiemmissa pot+kytkin.
 
Todennäköisesti ei.
Eikös noissa 4 pinnisissä ole hall- anturi ja 3 pin normaali säätövastus.
Pikahaku paljastaa että jostain versiosta eteenpäin ps3 on hall ja aiemmissa pot+kytkin.
Näyttää vähän sille, että Sonyn aidoissa ohjaimissa on nuo 4 pinnin joystickit ja ei aidoissa ohjaimissa on sitten 3 pinnin joystick
 
Paljonkohan tällainen my6812 24v 120w hiiliharjallinen tasavirtamoottori ottaa virtaa enintään? Tarkoitus tehdä sille akku 36v jännitteellä (3s10p li-ion akku). Tässä speksit:

HTB16bx5XZfrK1RkSnb4q6xHRFXas.jpg


150W moottorille löytyy myös tällainen, mutta se on mitattu 24v jännitteellä:

my6812-150w_fstv-ey.jpg
 
Paljonkohan tällainen my6812 24v 120w hiiliharjallinen tasavirtamoottori ottaa virtaa enintään? Tarkoitus tehdä sille akku 36v jännitteellä (3s10p li-ion akku). Tässä speksit:

HTB16bx5XZfrK1RkSnb4q6xHRFXas.jpg


150W moottorille löytyy myös tällainen, mutta se on mitattu 24v jännitteellä:

my6812-150w_fstv-ey.jpg

Riippuu käytöstä. Tuolle on annettu vain rated current, stall current olisi varmaan se maksimi jota haet...

Käyttötarkoituskin voi vaikuttaa, jos on mahdollista että kuorma kasvaa liian suureksi niin kannattaa laittaa ohjain joka osaa rajoittaa max virran ettei akku/moottori hajoa.
 
Eli, voi mennä sarjaan tyhmät kysymykset, mutta menkööt. Esimerkki; voinko ohjata perus uv-ledistrippejä (https://www.aquatuning.fi/modding/f...ight-highdensity-30cm-uv-36x-smd-led-s?c=4044) perus rgb ohjaimella (https://www.aquatuning.fi/modding/f...controller-with-ir-remote-controller?c=4044)?

Ideana siis yksinkertaisesti saada ledit päälle ja pois, bonuksena olisi kirkkauden säätö. Noissa stripeissä näkyisi olevan molexin lisäksi tuollainen led-liitin. Jättäisinkö siis molexin vaan laittamatta kiinni kun tuo kontrolleri saa jo molexin kautta virran?
 
Vanha Philips 8908 full HD -telkkari alkoi kesätauon jälkeen vilkuttelemaan haalean värisiä nopeasti poistuvia artefakteja ruudun oikealla puolikkaalla. Arvelin että voisikohan sieltä löytyä pullistunutta elkoa, mutta silmämääräisesti ne olivat kunnossa. Osaako kukaan veikata että voisiko vika olla todennäköisesti powerissa, emolevyllä vai kenties t-con boardilla? Tuo viimeksi mainittu ei maksaisi eBayssä kuin 26 euroa, joten tuommoisen voisi vielä yrittää tilata ennen kuin laittaa koko TV:n roskiin.
 
Minkä niminen liitin, vastakappale hakusessa?
IMG_20200724_155947.jpgIMG_20200724_160003.jpg

Normaali 9x9 molex näyttäisi olevan, kunhan löytyy samanmuotoisilla plugeilla varustettu. Onko tuossa pyöristetyt sivut yhdellä laidalla, liekö näen oikein?
 
Paremman äänenlaadun perässä android-luuriin ajattelin kokeilla, jos USB Type B 2.0 liitännällä olevan äänikortin saisi kytkettyä puhelimen USB Type C liittimeen. En oikein noista johdoista tai älypuhelimista niin tiedä, niin kelpaako tuommoinen johto:

Tuossa ei mainita OTG-ominaisuutta, ja se varmaan vaaditaan? Eli tuommoinen:

Sitten jos tuollaisen saisi mahdollisimman lyhyenä, ettei olisi taskussa niin pirusti johtoa, kun ei kovin lyhyitä Type B 2.0 kaapeleita löydy omasta takaa. Äänikortin koko luokkaa norttiaski, niin samaan taskuun ajattelin tunkea, 5V 500mA vaatii. Semmoiset aamuöiset mietteet. USB Type B 3.x ei ainakaan fyysisesti tuohon neliön malliseen liittimeen mahdu. Toki saattaa olla typeräkin projekti, mutta omasta mielestä vanhassa N900 luurissa oli parempi äänenlaatu kuulokeliitännässä kuin nykyisessä androidissa.
 
Tietääkö joku missä on käytössä 36V AC? Törmäsin USB laturiin jonka input on 36VAC
 
Kumpaan päähän kaapelia pitää häiriönpoisto ferriitti laittaa, jos on moottori ja sen ohjain?
 
Kumpaan päähän kaapelia pitää häiriönpoisto ferriitti laittaa, jos on moottori ja sen ohjain?

Tarkoitatko moottorin kaapelia vai ohjaimelle tulevaa signaalia?

Yleensä moottori ja sen kaapeli tuottavat häiriöitä muualle ja siksi ohjaimelta moottorille kannattaisi olla vaipallinen kaapeli.
Ohjauspuoli ottaa helposti häiriöitä muualta ja sillekin kannattaa laittaa vaipallinen kaapeli.

Jos kerrot minkälainen ohjain ja moottori niin voi miettiä tarkemmin.
Moottorin ja ohjaimen väliseen kaapeliin ferriittiä ei kannata laittaa mutta ohjauspuolelle ehkä.

Yleensä ferriirit on siinä päässä kaapelia jossa on herkempi laite tai molemmissa. Esim läppärin powerissa ferriitti on liittimen päässä eikä powerin päässä. Ja monissa valmiissa kaapeleissa molemmissa päissä.
 
Tarkoitatko moottorin kaapelia vai ohjaimelle tulevaa signaalia?

Yleensä moottori ja sen kaapeli tuottavat häiriöitä muualle ja siksi ohjaimelta moottorille kannattaisi olla vaipallinen kaapeli.
Ohjauspuoli ottaa helposti häiriöitä muualta ja sillekin kannattaa laittaa vaipallinen kaapeli.

Jos kerrot minkälainen ohjain ja moottori niin voi miettiä tarkemmin.
Moottorin ja ohjaimen väliseen kaapeliin ferriittiä ei kannata laittaa mutta ohjauspuolelle ehkä.

Yleensä ferriirit on siinä päässä kaapelia jossa on herkempi laite tai molemmissa. Esim läppärin powerissa ferriitti on liittimen päässä eikä powerin päässä. Ja monissa valmiissa kaapeleissa molemmissa päissä.

Kyseessä siis "hooverin" napamoottorit. Eli siis moottoriin menee kolme virtajohtoa (3-vaihe) ja sen lisäksi 5-johtimen ohuempi johto, josta ohjain saa tiedon moottorin asennosta. Kaapelit tulee menemään suojaamattomana vierekkäin ja ohjaimen kotelo on puuta, eli sekään ei ole mitenkään suojattu. En tiedä millä taajuudella nuo toimii.
 
Tarkoitatko moottorin kaapelia vai ohjaimelle tulevaa signaalia?

Yleensä moottori ja sen kaapeli tuottavat häiriöitä muualle ja siksi ohjaimelta moottorille kannattaisi olla vaipallinen kaapeli.
Ohjauspuoli ottaa helposti häiriöitä muualta ja sillekin kannattaa laittaa vaipallinen kaapeli.

Jos kerrot minkälainen ohjain ja moottori niin voi miettiä tarkemmin.
Moottorin ja ohjaimen väliseen kaapeliin ferriittiä ei kannata laittaa mutta ohjauspuolelle ehkä.

Yleensä ferriirit on siinä päässä kaapelia jossa on herkempi laite tai molemmissa. Esim läppärin powerissa ferriitti on liittimen päässä eikä powerin päässä. Ja monissa valmiissa kaapeleissa molemmissa päissä.

Ferriitin paikka riippuu siitä mitä sillä yritetään saavuttaa. Jos halutaan estää omien häiriöiden säteily ilmaan, niin se kuuluu sinne häiriöiseen päähän. Muuten häiriölähteen ja ferriitin välinen osuus kaapelista toimii antennina. Jos taas yritetään suojata laitetta, niin sitten se laitetaan sinne häiriöherkän laitteen päähän. Läppärin tapauksessa voi hyvinkin olla kyseessä molemmat tapaukset, eli läppäri voi sekä lähettää häiriötä että olla niille herkkä. Ilman ferriittiä se läppärin powerijohto säteilisi häiriötä ilmaan ja samalla se kaapeli poimii muiden häiriöt ja johtaa ne läppärin sisään. Jos häiriölähde olisi se läppärin poweri, niin silloin ferriitti olisi siellä powerin päässä.

Vaipallinen kaapeli estää häiriöitä säteilemästä ilmaan, jos se on oikean lainen (folio tai kuparisukka taajuuksista riippuen) ja se vaippa sekä laitteet molemissa päissä on maadoitettu oikein. Sopivasti valittu ferriitti siellä häiriöisessä päässä ajaa monesti saman asian helpommalla, koska ei tarvitse miettiä maadoituksia.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha legenda 555 ajastin piiri, vai onko jokin parempi ?
Jos kaaviota katoin oikein niin ohjaus tapahtuu (+) jännitteellä mutta onko tapaa saada laukaisu (-) jännitteellä aikaiseksi? Ja vielä niin että ajastus käynistyy kun (-) katkeaa.
Ajastus aika ei ole pitkä, tyyliin 0.5 - 8 sekunttia maksimi eli kun (-) katkeaa niin alkaa ajastus ja kun aika ummessa päästää relee auki eli säädettävä aikarele joka on - ohjattu ja käyttöjännite 12v auto lisäksi ajastus olisi kiva olla stabiili eli toistettavissa kun ei koske ajansäätö potikkaa.
Katselin että on valmiitakin aikareleitä:
Modaamalla potikan helpommin käsille...


Olisiko tästä modaamalla, tarvitaan vain pito mutta 5s liian lyhyt aika ja ton toisen

Tälälinen olisi se mikä olisi paras eli näytöllinen ja säätö minimissää 0.5s välein ei 1s... Ja vain hidastettu päästö 0-8s

Ajatuksia ?
 
Ferriitin paikka riippuu siitä mitä sillä yritetään saavuttaa. Jos halutaan estää omien häiriöiden säteily ilmaan, niin se kuuluu sinne häiriöiseen päähän. Muuten häiriölähteen ja ferriitin välinen osuus kaapelista toimii antennina. Jos taas yritetään suojata laitetta, niin sitten se laitetaan sinne häiriöherkän laitteen päähän. Läppärin tapauksessa voi hyvinkin olla kyseessä molemmat tapaukset, eli läppäri voi sekä lähettää häiriötä että olla niille herkkä. Ilman ferriittiä se läppärin powerijohto säteilisi häiriötä ilmaan ja samalla se kaapeli poimii muiden häiriöt ja johtaa ne läppärin sisään. Jos häiriölähde olisi se läppärin poweri, niin silloin ferriitti olisi siellä powerin päässä.

Vaipallinen kaapeli estää häiriöitä säteilemästä ilmaan, jos se on oikean lainen (folio tai kuparisukka taajuuksista riippuen) ja se vaippa sekä laitteet molemissa päissä on maadoitettu oikein. Sopivasti valittu ferriitti siellä häiriöisessä päässä ajaa monesti saman asian helpommalla, koska ei tarvitse miettiä maadoituksia.

Noinhan se tarkemmin on. Lisäksi vaippa signaalikaapelin ympärillä auttaa ulkopuolisia häiriöitä vastaan.

Mutta mitä sitten suositellaan kysyjälle?
Tarpeenahan tuossa on estää häiriöiden siirtyminen moottorin syöttöjohdoista enkooderikaapeliin kun menevät rinnan, mitä pidempi matka sitä parempi suojaus tarvitaan.

"Sopivasti valittu ferriitti" olisi yksi vaihtoehto ja suojattu kaapeli toinen.

Ferriitin valinnassa en osaa auttaa. Laittaisin varmaan enkooderikaapelin suojatuksi ja jos ei ole oikeaa maadoitusta niin sitten akun miinukseen.
 

Vanha legenda 555 ajastin piiri, vai onko jokin parempi ?
Jos kaaviota katoin oikein niin ohjaus tapahtuu (+) jännitteellä mutta onko tapaa saada laukaisu (-) jännitteellä aikaiseksi? Ja vielä niin että ajastus käynistyy kun (-) katkeaa.
Ajastus aika ei ole pitkä, tyyliin 0.5 - 8 sekunttia maksimi eli kun (-) katkeaa niin alkaa ajastus ja kun aika ummessa päästää relee auki eli säädettävä aikarele joka on - ohjattu ja käyttöjännite 12v auto lisäksi ajastus olisi kiva olla stabiili eli toistettavissa kun ei koske ajansäätö potikkaa.
Katselin että on valmiitakin aikareleitä:
Modaamalla potikan helpommin käsille...


Olisiko tästä modaamalla, tarvitaan vain pito mutta 5s liian lyhyt aika ja ton toisen

Tälälinen olisi se mikä olisi paras eli näytöllinen ja säätö minimissää 0.5s välein ei 1s... Ja vain hidastettu päästö 0-8s

Ajatuksia ?

Pikavilkaisulla velleman on ilmeisesti jatkuva päälle-pois naksuttaja. En ainakaan itse maksaisi kitistä jos kuitenkin joutuu modaamaan, helpompi tehdä alusta asti.

Tarvikemotin releellä saat halutun toiminnan (päästöviive) ja koska miinuksen katkaisu on haluttu signaali niin väliin pitää laittaa pieni rele jolla ohjataan aikarelettä (olettaen että siihen viralliseen ohjaukseen voi laittaa releen).

Itse tehden 555 on myös ihan ok. Kannattaa ehkä valita pohjaksi sellainen kytkentä jossa on "päälle/pois/liipaisu" tulo jota sitten ohjataan tuolla katkottavalla miinuksella.

Yksi vaihtoehto on myös pieni avr (tai joku pieni arduino) jos mieluummin ohjelmoi kuin miettii kytkentää.

Autoon itse tehdessä kannattaa aina huomoida se että syöttö voi olla erittäin häiriöinen ja esiintyä isojakin piikkejä.
 
Noinhan se tarkemmin on. Lisäksi vaippa signaalikaapelin ympärillä auttaa ulkopuolisia häiriöitä vastaan.

Mutta mitä sitten suositellaan kysyjälle?
Tarpeenahan tuossa on estää häiriöiden siirtyminen moottorin syöttöjohdoista enkooderikaapeliin kun menevät rinnan, mitä pidempi matka sitä parempi suojaus tarvitaan.

"Sopivasti valittu ferriitti" olisi yksi vaihtoehto ja suojattu kaapeli toinen.

Ferriitin valinnassa en osaa auttaa. Laittaisin varmaan enkooderikaapelin suojatuksi ja jos ei ole oikeaa maadoitusta niin sitten akun miinukseen.

Suojatulla kaapelilla saa yleensä hommat toimimaan. Kun ei tiedä setuppia tarkemmin niin sanoisin että se kannattaa maadoittaa vain toisesta päästä.

Ja jos taskunpohjalla on jotain ferriittejä, niin pistää niitä molempiin kaapeleihin molempiin päihin ja koittaa jos homma sattuisi rokkaamaan. Ei nuo moottorit ole ihan ominta alaa, niin osaa sanoa mistä ne häiriöt yleensä tulee. Voi olla moottorin ohjain tai moottori itse.
 
BenQ GL2450 näyttö. Surisi vain. Vanha näyttö mutta ajankuluksi ja onnistumisen iloksi olisi kiva saada kuntoon.

Vian uskoisin löytyvän konkista. Ebäystä näytti saavan konkkia suht edullisesti. Eli jos kuvia katsoo niin onko nämä ns valmiita.

IMG_20200811_154822.jpgIMG_20200811_154645.jpg

Edit : Vika oli konkissa. Löytyi kaverin kätköistä 2 kpl 1000uf konkkaa ne kun heitti kiinni niin taas mennään. Ilmainen näyttö ja osat ilmaiset, joten onnistumisen ilo rajaton. Vanhat kuitenkin pitivät jännitettä verkkovirran pois oton jälkeen, eli käytännössä ei kokonaan pimeät.
 
Viimeksi muokattu:
BenQ GL2450 näyttö. Surisi vain. Vanha näyttö mutta ajankuluksi ja onnistumisen iloksi olisi kiva saada kuntoon.

Vian uskoisin löytyvän konkista. Ebäystä näytti saavan konkkia suht edullisesti.

IMG_20200811_154822.jpgIMG_20200811_154645.jpg

Vaihda samalla kaikki vaikka ulos ei näykään mitään.

Itse en osta juuri mitään osia ebaystä hinnan vuoksi, jotain riviliittimiä ja sen tyylisiä kyllä... tosin vajaan vartin automatkan päästä Triopakilta saa osia helposti.
Eikä nuo konkat paljoa muutenkasn maksa.
 
Okei, voisin katsella nuo kaikki läpi. Itsellä menee pakosti tilaukseksi osat, joten ajattelin että onko sama tilata ulkomailta.

Onko mitään elektroniikka verkkokauppaa missä kulut olisi tyylin kirjeposti kulut? (Suomessa)
 
Triopakin verkkokaupassa ei ole kirjettä toimitusvaihtoehtona ja 10g komponentit pakettina on näköjään 8,90e. Eli aika kallista. Toisaalta ihan ymmärrettävää, kun tilauksen käsittelyyn menee kuitenkin työaikaa.
 
Tietääkö kukaan onko mitän estettä siirtää analogista linjatasoista audiosignaalia kotiteatteritarpeisiin käyttäen suojattua cat6 kaapelia? Kaapeli menisi putkia pitkin AV-alttarilta seinien sisässä 16mm putkessa olohuoneen katon takaosaan jossa cat6 sisällä olevat 8 säiettä terminoitaisiin neljään XLR liittimeen eli yksi cat6 kaapeli kuljettaisi 4 balansoitua audioparia.

Jotain googlettelua harrastin ja näin on jotkut tehneet mutta voiko tuossa olla mitään sudenkuoppia? Yleensä balansoituun XLR kaapeliin käytetän 110ohm speksattua kahden johtimen kaapelia.
 
Ei ole tullut pelattua CC (constant current) led powerien kanssa oikeastaan ollenkaan. Ihmettelin tässä yksi päivä kun purin yhtä vanhaa valaisinta, niin sieltä löytyi tämä poweri:

Output Current-Channel 1:700 mA
Output Voltage-Channel 1:9 VDC to 24 VDC

ja tämä ledi:

If - Forward Current:700 mA
Vf - Forward Voltage:3.3 V

Sen verran elektroniikan harrastusta on takana, että perus asiat on hyvinkin selvillä, mutta ihmetytti tuossa toi powerin minimi jännite joka on ilmoitettu 9volttia ja ledin jännite on kuitenkin 3.3v. Constant current mode toki rajoittaa virran 700mA, mutta lähinnä ihmetytti miten poweri rajoittaa jännitteen 3.3v vaikka spekseissä lukee että minimi jännite powerilla on 9v.

Ajattelin siis että tuo poweri on tehty sarjassa olevia ledejä ajamaan että tuo jännite saadaa täsmäämään ja virta toki sitten rajoitti edelleen tuohon 700mA. Onkos tässä joku kämmi nyt itseltä mitä en vaan tajunnut tulkita poweri datasheetistä. Pikasesti vilkasemalla ei kyllä juuri esim meanwelliltä löydy poweria missä olisi ilmoitettu minimi jännitteeksi se 3v~ mikä on yleisesti yhden led emitterin kynnysjännite, ainakin valkoisella värillä.

Piti oikein yleismittarilla mittailla tuota, niin kyllä se poweri antoi tasaista 3.2v ja 695mA ledille eli toimi ihan oikein, vaikka minimi jännitteeksi onkin se 9volttia ilmoitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Voisko se olla että speksejä pienemmällä jännitteellä joku enemmän tai vähemmän merkityksellinen parametri alkaa heittää, kuten luvattu hyötysuhde, reguloinnin tarkkuus, hakkurointitaajuus, elinikä, mitä vaan...

Yleensähän se menee niin että voi toimia speksien ulkopuolellakin, mutta mitään ei taata.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan onko mitän estettä siirtää analogista linjatasoista audiosignaalia kotiteatteritarpeisiin käyttäen suojattua cat6 kaapelia? Kaapeli menisi putkia pitkin AV-alttarilta seinien sisässä 16mm putkessa olohuoneen katon takaosaan jossa cat6 sisällä olevat 8 säiettä terminoitaisiin neljään XLR liittimeen eli yksi cat6 kaapeli kuljettaisi 4 balansoitua audioparia.

Jotain googlettelua harrastin ja näin on jotkut tehneet mutta voiko tuossa olla mitään sudenkuoppia? Yleensä balansoituun XLR kaapeliin käytetän 110ohm speksattua kahden johtimen kaapelia.
Ei ole estettä, itselläni menee tuolla tavalla balansoitua audiota pitkin poikin kämppää kun catti on halpaa. Töissäkin sitä monesti käytetään vastaavasta syystä ja sopivilla kytkentätavoilla siinä saa kohtalaisesti menemään mikrofonisignaaleja tai balansoimatonta audiotakin.
 
Ei ole tullut pelattua CC (contant current) led powerien kanssa oikeastaan ollenkaan. Ihmettelin tässä yksi päivä kun purin yhtä vanhaa valaisinta, niin sieltä löytyi tämä poweri:

Output Current-Channel 1:700 mA
Output Voltage-Channel 1:9 VDC to 24 VDC

ja tämä ledi:

If - Forward Current:700 mA
Vf - Forward Voltage:3.3 V

Sen verran elektroniikan harrastusta on takana, että perus asiat on hyvinkin selvillä, mutta ihmetytti tuossa toi powerin minimi jännite joka on ilmoitettu 9volttia ja ledin jännite on kuitenkin 3.3v. Constant current mode toki rajoittaa virran 700mA, mutta lähinnä ihmetytti miten poweri rajoittaa jännitteen 3.3v vaikka spekseissä lukee että minimi jännite powerilla on 9v.

Ajattelin siis että tuo poweri on tehty sarjassa olevia ledejä ajamaan että tuo jännite saadaa täsmäämään ja virta toki sitten rajoitti edelleen tuohon 700mA. Onkos tässä joku kämmi nyt itseltä mitä en vaan tajunnut tulkita poweri datasheetistä. Pikasesti vilkasemalla ei kyllä juuri esim meanwelliltä löydy poweria missä olisi ilmoitettu minimi jännitteeksi se 3v~ mikä on yleisesti yhden led emitterin kynnysjännite, ainakin valkoisella värillä.

Piti oikein yleismittarilla mittailla tuota, niin kyllä se poweri antoi tasaista 3.2v ja 695mA ledille eli toimi ihan oikein, vaikka minimi jännitteeksi onkin se 9volttia ilmoitettu.

CC- powerihan toimii mittaamalla ja rajoittamalla virtaa.
Ja ledi niin että se yrittää pitää jännitteensä suunnilleen samana virrasta riippumatta.

Todennäköisesti poweri on riittävän hyvä ja toimii oikein vaikka ei virtarajan tai ledin ominaisuuksien vuoksi pystykään nostamaan jännitettä ylemmäs.
Voi olla että se antaisi sen 700mA vaikka lähtö olisi melkein maissa.
Rohkea mittaa vaikka 1ohm kuormalla, jos näyttää ~700mA ja ~0.7V niin toimii edelleen ;), tosin voihan siinä olla joku raja oikkarin tunnistukselle...
 
Mikä moinen liitin on? Kyseessä siis moottorisängyn moottorilta tuleva virtapiuha. Ilmeisesti muuntaja on kiinteä, mitä nyt googlesta löysi tietoa ja onhan tuo eriskummallinen tehoiltaan.

Jos on kiinteä niin tarvitsen tuohon pistoke pään ja mistä moista mahtaisi edes löytää? Ei mistään? Jos ei mikään yleinen ole niin onko työmaa vaihtaa liitintä tuohon turvallisesti?

Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä :D
 

Liitteet

  • IMG_20200802_151859.jpg
    IMG_20200802_151859.jpg
    1,3 MB · Luettu: 35
  • IMG_20200802_151853.jpg
    IMG_20200802_151853.jpg
    1,2 MB · Luettu: 42
  • IMG_20200802_151849.jpg
    IMG_20200802_151849.jpg
    1,1 MB · Luettu: 46
  • IMG_20200806_220148.jpg
    IMG_20200806_220148.jpg
    746,4 KB · Luettu: 44
Tietääkö kukaan onko mitän estettä siirtää analogista linjatasoista audiosignaalia kotiteatteritarpeisiin käyttäen suojattua cat6 kaapelia? Kaapeli menisi putkia pitkin AV-alttarilta seinien sisässä 16mm putkessa olohuoneen katon takaosaan jossa cat6 sisällä olevat 8 säiettä terminoitaisiin neljään XLR liittimeen eli yksi cat6 kaapeli kuljettaisi 4 balansoitua audioparia.

Jotain googlettelua harrastin ja näin on jotkut tehneet mutta voiko tuossa olla mitään sudenkuoppia? Yleensä balansoituun XLR kaapeliin käytetän 110ohm speksattua kahden johtimen kaapelia.
Ei ole estettä. Ainoa isompi sudenkuoppa on tuo maan yhtenäisenä säilyminen, sillä kun se kummassakin päässä jaetaan neljälle xlr:lle on aina mahdollisuus huonolle kontaktille. Balansoidun signaalin kanssa ei ole niin iso juttu, mutta jos joku laitteistä kummassakaan päässä on todellisuudessa balansoimaton niin näkyy välittömästi häiriöinä.

Show maailmassa jossa itse toimin käytetään jonkin verran valopuolella xlr-cat adaptereita, ja noin lyhyillä vedoilla cat kaapelin eri impedanssi ja nuo adapterit ei pitäisi olla ongelma äänenkään kanssa. Alla kumpaankin päähän valmiit adapterit, noiden etherconeihin menee myös ihan normaalit rj45 liittimet.

 
Mikä moinen liitin on? Kyseessä siis moottorisängyn moottorilta tuleva virtapiuha. Ilmeisesti muuntaja on kiinteä, mitä nyt googlesta löysi tietoa ja onhan tuo eriskummallinen tehoiltaan.

Jos on kiinteä niin tarvitsen tuohon pistoke pään ja mistä moista mahtaisi edes löytää? Ei mistään? Jos ei mikään yleinen ole niin onko työmaa vaihtaa liitintä tuohon turvallisesti?

Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä :D
Anteeksi tuplapostauksesta, en saa editoitua lainausta mitenkään järkevästi mobiililla edelliseen viestiin.

Näyttäisi vähän tältä liittimeltä:
 
Olisi työn alla tällaiset pikkukaiuttimet Tymphanyn 2" kaiutinelementeillä. Ajattelin ensin laittaa banaaniliittimet koteloiden taakse, mutta tajusin vasta sitten että liittimien kierteet ovat aivan liian lyhyet. Kotelot ovat 18 mm puulevyä. Osaisiko joku suositella sopivia liittimiä tällaisiin purkkeihin? Tavalliset kaiutinterminaalit ovat vähän turhan isoja.
DSC_0289.JPG
 
Olisi työn alla tällaiset pikkukaiuttimet Tymphanyn 2" kaiutinelementeillä. Ajattelin ensin laittaa banaaniliittimet koteloiden taakse, mutta tajusin vasta sitten että liittimien kierteet ovat aivan liian lyhyet. Kotelot ovat 18 mm puulevyä. Osaisiko joku suositella sopivia liittimiä tällaisiin purkkeihin? Tavalliset kaiutinterminaalit ovat vähän turhan isoja.
DSC_0289.JPG
Speakon liitin? Ja luulisi noita banaaneja myös saavan pidempinä.
 
Kuinka syvälle nuo prossucoolerin (SilentiumPC Fera 3 HE12224 v2) ruuvit uskaltaa kiristää? Onko ne tarkoitettu "pohjaan asti" kiristettäviksi? Rupesi asentaessa keväällä kutkuttamaan, että murskaanko prossun.

Mietin tätä siksi, että prossun (Ryzen 5 3600) lämmöt on olleet vähän korkealla. COD Warzonea pelatessa lämmöt nousee puolen tunnin jälkeen 95 tienoille, kuumina päivinä jopa 105 asteeseen. Mitään koneessa ei ole ylikelloteltu. Muu setup on Tomahawk 450 MAX ja Radeon 5700 XT. Kotelona be quiet! Pure Base 500. Pohdin, voisiko syy olla coolerin kiinnityksessä. Tahnaa tuli laitettua prossulle iotechistä löytyneen kuvaohjeen mukaan.
 

Liitteet

  • IMG_9240.JPG
    IMG_9240.JPG
    1,9 MB · Luettu: 18
  • IMG_9239.JPG
    IMG_9239.JPG
    2,2 MB · Luettu: 20
Kuinka syvälle nuo prossucoolerin (SilentiumPC Fera 3 HE12224 v2) ruuvit uskaltaa kiristää? Onko ne tarkoitettu "pohjaan asti" kiristettäviksi? Rupesi asentaessa keväällä kutkuttamaan, että murskaanko prossun.

Mietin tätä siksi, että prossun (Ryzen 5 3600) lämmöt on olleet vähän korkealla. COD Warzonea pelatessa lämmöt nousee puolen tunnin jälkeen 95 tienoille, kuumina päivinä jopa 105 asteeseen. Mitään koneessa ei ole ylikelloteltu. Muu setup on Tomahawk 450 MAX ja Radeon 5700 XT. Kotelona be quiet! Pure Base 500. Pohdin, voisiko syy olla coolerin kiinnityksessä. Tahnaa tuli laitettua prossulle iotechistä löytyneen kuvaohjeen mukaan.
Ainakin omat kokemukset on niin että kun vääntää nuita hampaat irvessä niin alkaa tulemaan mystisiä kaatuiluita kun alkaa vääntö kupruttaan emoa. Itse olen yleensä kevyesti ruuvannut nuo ruuvit niin syvälle kun ne sillä lailla kevyesti kohtuudella menee ja jättänyt siihen. Siinä kohtaa kun pitää alkaa ottamaan tukea ja painamaan meisseliä kovasti vasten ruuvia että saa kiekkoja niin on jo liikaa.

Voisin itse ennemminkin epäillä huonoa kontaktia prossun ja coolerin välissä. Senhän voisi tsekata onko lämpötahna levahtanut sopivasti koko prossun päälle.
 
Olisi työn alla tällaiset pikkukaiuttimet Tymphanyn 2" kaiutinelementeillä. Ajattelin ensin laittaa banaaniliittimet koteloiden taakse, mutta tajusin vasta sitten että liittimien kierteet ovat aivan liian lyhyet. Kotelot ovat 18 mm puulevyä. Osaisiko joku suositella sopivia liittimiä tällaisiin purkkeihin? Tavalliset kaiutinterminaalit ovat vähän turhan isoja.
DSC_0289.JPG

Koppaan isompi reikä ja sen peitteeksi ohuempi levy johon liittimet mahtuu?
Tietysti sisäpuolelle... rakenteesta riippuen voi tietysti olla hankala jos kopat on jo kasattu.
Tai jos niissä on joku vakiokierre niin pitkä mutteri ja ruuvi takaa?
 
Etsisin halpaa mutta hyvää hdmi->displayport kaapelia. Aliexpresistä katselin mutta ei voinut paypalilla maksaa. Mistähän kannattaisi tilata ja millainen? Toimitusajalla ei niin väliä sillä pärjään nykyisellä adapterillakin välttävästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 415
Viestejä
4 507 042
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom