Pienten kysymysten ketju

Joo täytynee siinä tapauksessa hakee vaan uus akku, sääli sinänsä kun näyttäs kumminkin 30e akku olevan toi 3600mah nitecore. Mut mikä tommosen ylipurkautumissuojan idea on jos akku on käyttökelvoton joka tapauksessa jos se kytkeytyy? :lol:
Tarviiko olla alkuperäinen akku? Joku random 18650 tilalle, vaikka useampi kappale pienemmällä energiasiällöllä? Motonet tai Aliexpress?

Suojapiirin tehtävä on estää akun liiallinen purkautuminen/ylilataus/kuumeneminen. Kohtuullisen vaarallista leikkiä ilman sitä. Jos suojapiiri on estänyt akun toiminnan, siihen voi olla syy.

 
Mut mikä tommosen ylipurkautumissuojan idea on
Tarkoitus on estää purkautuminen alle 2,5V (yleensä) jonka alituksen jälkeen akku muuttuu epäväkaaksi.
Sulla ilmeisesti (itse?)purkautuminen on jatkunut jolloin suojapiiri estää latauksen epävakaalla kennolla.

Hyvä että muistutit mulla on yks lyhty hukassa, toivottavasti vielä hengissä ;)
 
@buubaa katsasta vaikka akkula.fi, sieltä vastaava tai pienempi kapasiteettisia 18650 akkuja ja älä lähde Aliexpress linjalle akkujen kanssa. En nyt tarkistellut minkälainen alkuperäinen mahtaa olla missäkin otsalampussa, mutta saanet useamman akun samaan rahaan.
 
@buubaa katsasta vaikka akkula.fi, sieltä vastaava tai pienempi kapasiteettisia 18650 akkuja ja älä lähde Aliexpress linjalle akkujen kanssa. En nyt tarkistellut minkälainen alkuperäinen mahtaa olla missäkin otsalampussa, mutta saanet useamman akun samaan rahaan.
En itsekään ikinä ostaisi Aliexpressistä akkua enkä kyllä muutakaan, mutta jos ehdottaa vain kotimaista kauppiasta, joku helposti liittää sen politiikkaan ja kertoo että aivan samoja tuotteita saa puoleen hintaan tilattuna.

Itsellä on Suprabeam M6 XR joka kuumenee mielestäni vaarallisen paljon. Usein miettinyt mitä siinä tapahtuu jos akku alkaa paineistamaan alumiinirunkoa. Onko sirpaleet kallossa vai purkautuuko hallitusti johonkin suuntaan.
 
Akku on todnäk ihan OK, laturit vaan aloittaa todella pienellä virralla purkautuneen akun latauksen. Joten kestää piiiitkään, ennenkuin normi virtaa lähtee tulemaan. Eikä kannata kaasuliekillä kuumentaa akkua, niin kuin tuossa videossa yllä.
 
Joo en meinannutkaan samanlaista tilalle ostaa tiedossa kyllä että halvempiakin löytyy, biltemassa olis hyvinkin edullinen 2950mah :hmm: Se tossa vaan vähän harmittaa kun näissäkin yleensä hinta ja laatu kulkee käsi kädessä niin suht laadukas akku olis toi alkuperänen ollut.
 
Kävi ikävästi että liitin irtosi johdoista. Onko mitään tehtävissä? Eli saako jollain tekniikalla ujutettua takaisin?

Näyttökuva 2025-01-07 220946.png
 
Kävi ikävästi että liitin irtosi johdoista. Onko mitään tehtävissä? Eli saako jollain tekniikalla ujutettua takaisin?

Näyttökuva 2025-01-07 220946.png
Pinnit irti liittimestä ja juottelee johdonpäät pinneihin tai sitten hankkii uudet pinnit ja puristelee johdot niihin.
 
Onkos suomessa mitään firmaa joka voisi Macbook Air (M1) nestevaurion korjata? Virallisestihan se vaatii logiikkalevyn ja näppiksen vaihdon, mutta youtubessa ja muualla maailmassa niitä korjataan ihan old school mittaamalla ja puhdistamalla. Kone ei ole ihan kuollut, mutta näyttöön ei tule signaalia ja ulkoinen näyttö näissä ei toimi ennen kuin on antanut luvan (ruudulla) USB lisälaitteen kytkemiseksi.
 
Ostin Lidlistä auringonvalolla toimivan valaisimen. Se vaan haluaa mennä päälle liikkeestä ja haluaisin sen olla koko ajan päällä. Mieluiten lisätä kytkimen, jolla sen saa päälle ja pois. Keksittekö onko yksinkertaista paikkaa mihin lisätä kytkimen tuohon? Koitin jo muttei toiminut.

IMG_20250125_165241Z.jpg


Toisella puolella on varmaan liiketunnistin.
 
Ostin Lidlistä auringonvalolla toimivan valaisimen. Se vaan haluaa mennä päälle liikkeestä ja haluaisin sen olla koko ajan päällä. Mieluiten lisätä kytkimen, jolla sen saa päälle ja pois. Keksittekö onko yksinkertaista paikkaa mihin lisätä kytkimen tuohon? Koitin jo muttei toiminut.

IMG_20250125_165241Z.jpg


Toisella puolella on varmaan liiketunnistin.
Tuosta kuvasta nyt ei ihan kytkentää voi tulkata mutta luultavasti tuo mikropiiri tutkailee tuota liiketunnistinta (ja varmaan ohjaa samalla akkujen latausta ellei sille ole omaa piiriään) ja ohjaa sitten ledit sytyttävää transistoria tai fettiä. Periaatteessa jos ohittaisi tuon mikropiirin ohjaaman kytkinkomponentin erillisellä kytkimellä, valo palaisi aina kun kytkin on päällä.
 
Omassa Lidlin aurinkennovalossa tuo kytkin on 3 asentoinen .
Siinä on myös asento hämärä/pimeä toiminnalle eli aurinkokennon jännitteen tullessa alas valo palaa jatkuvasti.
PIR liiketunnistin asennossa valo syttyy tietyksi ajaksi liikkeen tunnistuksessa, jos aurinkokenno on hämärässä/pimeässä.
 
Katselin että Tukesin sähkölaitteiden takaisinvedossa oli tällainen pistotulppa. Riskiksi oli listattu palovamma.

Itselläni ei ole tällaista, mutta jäin vaan miettimään että mistä tuo palovamma-riski johtuu (muttei kuitenkaan esim. tulipaloriskiä). Eli onko tuossa esim. noille kytkentäosille menevät johtimet niin ohuet että ne kuumenee maksivirralla 10A sormea polttavan kuumiksi, muttei kuitenkaan tulipaloriskiä aiheuttavan kuumiksi?
 
Katselin että Tukesin sähkölaitteiden takaisinvedossa oli tällainen pistotulppa. Riskiksi oli listattu palovamma.

Itselläni ei ole tällaista, mutta jäin vaan miettimään että mistä tuo palovamma-riski johtuu (muttei kuitenkaan esim. tulipaloriskiä). Eli onko tuossa esim. noille kytkentäosille menevät johtimet niin ohuet että ne kuumenee maksivirralla 10A sormea polttavan kuumiksi, muttei kuitenkaan tulipaloriskiä aiheuttavan kuumiksi?
Ainakin tuossa on se vikana että europlugilla taisi olla maksimivirta 2.5A. Luultavasti tuo pystyy kuumenemaan liikaa joissakin tilanteissa.
 
Niin siis tarkoititko että Tukes olisi hylännyt sen sen takia, kun pakkausmateriaaleihin ja itse tulppaan on painettu 10A? Vai että sitä on testattu todellisuudessa 2,5A:lla ja silloinkin kuumennut liikaa?

Mutta siis ihmettelin lähinnä sitä että onko niillä jokin lämpötila-alue, jossa sen katsotaan voivan aiheuttaa palovamman mutta ei kuitenkaan vielä ole tulipaloriskiä? Vai tarkoittaako se vaan että on niin tyjyt palonsuoja-aineet ettei itse syty palamaan vielä saavutetussa lämpötilassa?

Tuolla näkyy olevan 16 tuotetta joissa riskinä palovamma ja 38 joissa tulipalo riskinä.
 
Niin siis tarkoititko että Tukes olisi hylännyt sen sen takia, kun pakkausmateriaaleihin ja itse tulppaan on painettu 10A?
Kyllä, laittomasti merkitty. Ja kyllä on olemassa pintalämpötilat, joita tuote ei saa ylittää, mutta kuvittelisin ettei ne siellä ala sen enempää testailemaan laitteita, jotka on jo merkinnöiltään laittomia myytäväksi.
 
Kyllä, laittomasti merkitty. Ja kyllä on olemassa pintalämpötilat, joita tuote ei saa ylittää, mutta kuvittelisin ettei ne siellä ala sen enempää testailemaan laitteita, jotka on jo merkinnöiltään laittomia myytäväksi.
Kyllähän niitä joskus on myös merkintöjen takia hylätty, ja silloin syynä ovat olleet virheelliset merkinnät.
 
Vaikka olisi merkitty 2,5A, niin luokan II pistotulpat ilman kiinteää johtoa ("rewirable") on kategorisesti kielletty Suomessa, ks. esim. SFS 5610 (asiaa sivuava Tukesin vanhahko tiedote; "Luokan II pistotulppien kuluttajamyynti ilman kiinteää liitäntäjohto ei ole sallittua"). Viitattu EN 50075 koskee myöskin ainoastaan kiinteällä johdolla olevia eurotulppia, joten senkään alle ei tuo oikeastaan kuulu.
 
Vaikka olisi merkitty 2,5A, niin luokan II pistotulpat ilman kiinteää johtoa ("rewirable") on kategorisesti kielletty Suomessa, ks. esim. SFS 5610 (asiaa sivuava Tukesin vanhahko tiedote; "Luokan II pistotulppien kuluttajamyynti ilman kiinteää liitäntäjohto ei ole sallittua"). Viitattu EN 50075 koskee myöskin ainoastaan kiinteällä johdolla olevia eurotulppia, joten senkään alle ei tuo oikeastaan kuulu.
Mielenkiintoista, mihinköhän tuo perustuu? Voisi kuvitella, että kaksi johtoa on vaikeampi kytkeä väärin, kuin esim vaikka shuckon 3 johtoa.
 
Kai siinä on että niitä ei kuluttajille myydä, on pointtina että joku ääliö kytkee maadoitusta vaativan laitteen tuollaiseen ja sitten laittaa sen maadoitettuun pistoriasiaan, niin maadoitus jää irti.

Olen joskus aikaisemmin hypistellyt toisenlaisia europlugeja, niin ne myytiin palasina ja kun se puristettiin kiinni niin sitä ei enää saa avattua hajottamatta. Nyt kun katselin tuon takaisinvedetyn mallin niin siinä on tosiaan ruuvi jolla se on kiinni. Sisälle ei näe että onko johtojen liitännät pustettavat kertakäyttöiset vai ruuviliittimin.

Mutta edelleen hylkyperusteena ei tosiaan ollut virheelliset merkinnät tai kielletty tyyppi (enkä edes tiedä myivätkö kuluttajille) vaan palovamma.
 
Mulla on kyllä mielikuva että noita irtoeuropistotulppia nykyään saisi myydä Suomessakin.
 
Tuli yhtäkkiä mieleen tällainen aivopieru: Minulla on yksi wanha oskilloskooppi jossa on CRT:ssä jotain vikaa, lyö läpi välillä ja kuva muutenkin räpsyy. Tuli vaan yhtäkkiä mieleen että saisikohan tuon kuvaputken korvattua jotenkin jollakin LCD:llä? Tiedän että tuo ei ole ihan plug'n'play koska mitään VGA- tai HDMI-signaalia ei ole saatavilla vaan pelkästään pysty- ja vaakapoikkeutussignaalit ja olettaisin että onko säde päällä vai ei. Toki jos alkaisi ihan alusta tuota rakentamaan niin kyllähän jotenkin saisi putken liittimeen tulevista signaaleista jotenkin tuon kuvan muodostettua johonkin LCD:lle mutta tyhjästä aloittamalla saattaisi olla melkoinen operaatio. Onkohan kukaan koskaan yrittänyt tehdä moista? Olisihan se sääli heittää muuten toimiva skooppi SERriin jos jonkinlaisella konversiolla saisi tilalle LCD:n.
 
Tuli yhtäkkiä mieleen tällainen aivopieru: Minulla on yksi wanha oskilloskooppi jossa on CRT:ssä jotain vikaa, lyö läpi välillä ja kuva muutenkin räpsyy. Tuli vaan yhtäkkiä mieleen että saisikohan tuon kuvaputken korvattua jotenkin jollakin LCD:llä? Tiedän että tuo ei ole ihan plug'n'play koska mitään VGA- tai HDMI-signaalia ei ole saatavilla vaan pelkästään pysty- ja vaakapoikkeutussignaalit ja olettaisin että onko säde päällä vai ei. Toki jos alkaisi ihan alusta tuota rakentamaan niin kyllähän jotenkin saisi putken liittimeen tulevista signaaleista jotenkin tuon kuvan muodostettua johonkin LCD:lle mutta tyhjästä aloittamalla saattaisi olla melkoinen operaatio. Onkohan kukaan koskaan yrittänyt tehdä moista? Olisihan se sääli heittää muuten toimiva skooppi SERriin jos jonkinlaisella konversiolla saisi tilalle LCD:n.
Ei.

Oletko koittanut putsata sitä? Kuvaputkien satunnainen räpsyminen johtuu usein siitä että korkeajännite lyö läpi maihin, ja yleinen pölyisyys edesauttaa tuota.
 
Ei.

Oletko koittanut putsata sitä? Kuvaputkien satunnainen räpsyminen johtuu usein siitä että korkeajännite lyö läpi maihin, ja yleinen pölyisyys edesauttaa tuota.
Olen kyllä koittanut putsailla kaikki mahdolliset pölyt ja paskat pois. Vahva epäilys on että tuo kuvaputki on ottanut jossain vaiheessa damagea ja roiskii sen takia läpi. Joskus kun hämärässä koitin tuota diagnosoida niin näytti että olisi putken rungosta kipinöinyt maihin vaikka koitin putsailla nuokin kohdat erityisellä huolella (ja tiedän ettei kuvaputken pinnoitetta pidä hinkata puhki koska sekin aiheuttaa ongelmia). Pitää varmaan vielä kertaalleen ottaa tuo auki ja koittaa varmistaa putken ulkopinnan maadoitus, putsata liittimet jne jos tuo tuosta tokenisi mutta kun on 80-luvun skooppi jota on ahkerasti aikanaan keikoilla roudattu niin saattaa olla jotain oikeaa vikaakin jo putkessa.

Sen verran on wanhoja kuvaputkitelkkareita sun muita vastaavia aikanaan korjaillut että ihan perusjutut tuolle on kyllä tullut jo tehtyä eli puhdistus ja liittimien irroitus/kiinnitys muutamaan kertaan että ainakin pahimmat oksidikerrokset irtoaa. Ja tuohon skooppiin (joku Leader-merkkinen) ei ainakaan vuosi-pari sitten löytynyt mistään huoltomanuaalia niin aika ikävä diagnosoida kun on niin pirun tiukkaan ahdettu kaikki ja jaettu "miljoonalle" pienelle piirilevylle, tuo kun on sellainen noin puolet pienempi mitä tavalliset wanhat kuvaputkiskoopit (noin A4-arkin kokoinen ja vajaa 10cm korkea).
 
Niin siis tarkoititko että Tukes olisi hylännyt sen sen takia, kun pakkausmateriaaleihin ja itse tulppaan on painettu 10A? Vai että sitä on testattu todellisuudessa 2,5A:lla ja silloinkin kuumennut liikaa?

Mutta siis ihmettelin lähinnä sitä että onko niillä jokin lämpötila-alue, jossa sen katsotaan voivan aiheuttaa palovamman mutta ei kuitenkaan vielä ole tulipaloriskiä? Vai tarkoittaako se vaan että on niin tyjyt palonsuoja-aineet ettei itse syty palamaan vielä saavutetussa lämpötilassa?

Tuolla näkyy olevan 16 tuotetta joissa riskinä palovamma ja 38 joissa tulipalo riskinä.
Yleensä perus kumit/muovit kestää 70 astetta joka on siis tulipalovaara, mutta esim.50-60 voi aiheuttaa palovamman pidempi kestoisessa kosketuksessa.
 
Mulla on kyllä mielikuva että noita irtoeuropistotulppia nykyään saisi myydä Suomessakin.
saa myydä, niissä vaan ei ole maadoitusta. Niitä vaan ei saa kytkeä laitteeseen joka tarvii maadoituksen. Esim. yleensä hiusten kuivaanja miten sinä maadotat muovi runkoisen laitteen et mitenkään. Joten ei se tarvitse maadoitusta. Nämä maadoitetut ja ei maadoitetut on maalikoille aika hankalia. Mutta sääntö periaatteessa menee voitko ottaa jostakin laiteen osasta kiinni että se johtaa sähköä. Jos voit niin se on maadoitettava ja voit kytkeä sen ainostaan maidatettuun pistorasiaan.

edit: korjasin typöjä jäi silti
 
saa myydä, niissä vaan ei ole maadoitusta. Niitä vaan ei saa kytkeä laitteeseen joka tarvii maadoituksen. Esim. yleensä hiusten kuivaanja miten sinä maadotat muovi runkoisen laitteen et mitenkään. Joten ei se tarvitse maadoitusta. Nämä maadoitetut ja ei maadoitetut on maalikoille aika hankalia. Mutta sääntö periaatteessa menee voitko ottaa jostakin laiteen osasta kiinni että se johtaa sähköä. Jos voit niin se on maadoitettava ja voit kytkeä sen ainostaan maidatettuun pistorasiaan.

edit: korjasin typöjä jäi silti
Tuo eurotulppa on lisäksi virtarajoitettu, niin että hiustenkuivaajaan ei sitä välttämättä saa laittaa vaikka olisikin kaksoiseristetty.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 876
Viestejä
4 651 082
Jäsenet
76 312
Uusin jäsen
miblo93

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom