Pienten kysymysten ketju

Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 253
Kiitos kaikille ehdotuksista!


Kyse on siis tälläisestä liittimestä:



Tätäkin Akkulaturi | Automaattinen latausvirta | Hamron | Jula laturia olen ihmetellyt. Taidan silti etsiä sellaisen josta löytyisi koko liitin, koska nuo yleislaturit vaativat purkkavirittelyä napojen yhdistämiseen.

Tuo saattaa sopia, jos ei sovi niin vaihdat myös akkuun ja laitteeseen. Julan laturista pätkit tuohon rengasliitinjohtoon ton uuden liittimen.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 189

V.R

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
21
Viime ukkosen aikaan Tangentin pieni vahvistin pimeni. Onko arvauksia mikä komponentti olisi mahdollisesti hajonnut? En omalla silmällä ainakaan erota mitään epänormaalin näköistä kannen alta.
 

Liitteet

Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
348
Viime ukkosen aikaan Tangentin pieni vahvistin pimeni. Onko arvauksia mikä komponentti olisi mahdollisesti hajonnut? En omalla silmällä ainakaan erota mitään epänormaalin näköistä kannen alta.
Ensimmäiseksi yleismittarilla tukimaan mihin asti jännite tulee kortilla ja siitä eteenpäin ihmettelemään
 
Liittynyt
27.07.2020
Viestejä
137
Olisi projektia varten tarve saada 100 kpl mittaan (100x100x30mm) sahattuja puisia "laattoja" suhteelisen edullisesti. Itsellä ei ole tiloja/laitteita näitä leikellä.

Mistähän tällaisia kannattaisi lähteä kyselemään/etsimään?
 
Viimeksi muokattu:

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 889
Osaisiko joku sanoa jos ladataan suljettua lyijyakkua (tässä tapauksesa 6v/12ah), niin voidaanko olettaa että latausvirta tippuu milteimpä nolliin kun akku on täynnä? Lataan akkua RC -autoihin tehdyllä älylaturilta josta löytyy pd ohjelma. Jännite tuntuisi olevan noin 7.2voltin luokkaa ladatessa ja virta noin 0.9A (pyynti laturilla 1.5A, tuota meni hetki kun aloitti latauksen).

Koitin latauskäyriä yms netistä etsiä ja tietoa aiheesta, käppyrät vähän näyttäisi että virta lopulta tippuu pieneksi kun akku on täynnä, missään vaan ei määritelty kapasiteettiin nähden että mikä se pieni virta on. Eli onko se tässä omassa tapauksessa tuo 0.9A vai esim 0.1A. Kiitokset etukäteen jos akkutietäjiä löytyy joukosta.

Edit: Akun lämpeneminen on yksi suure toki mistä myös huomaa, mutta liekkö tuon kokoinen mötikkä jo pilalla jos sitä niin kauan grillaa että alkaa lämpenemään noin pienillä lataus virroilla.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
348
Osaisiko joku sanoa jos ladataan suljettua lyijyakkua (tässä tapauksesa 6v/12ah), niin voidaanko olettaa että latausvirta tippuu milteimpä nolliin kun akku on täynnä? Lataan akkua RC -autoihin tehdyllä älylaturilta josta löytyy pd ohjelma. Jännite tuntuisi olevan noin 7.2voltin luokkaa ladatessa ja virta noin 0.9A (pyynti laturilla 1.5A, tuota meni hetki kun aloitti latauksen).

Koitin latauskäyriä yms netistä etsiä ja tietoa aiheesta, käppyrät vähän näyttäisi että virta lopulta tippuu pieneksi kun akku on täynnä, missään vaan ei määritelty kapasiteettiin nähden että mikä se pieni virta on. Eli onko se tässä omassa tapauksessa tuo 0.9A vai esim 0.1A. Kiitokset etukäteen jos akkutietäjiä löytyy joukosta.

Edit: Akun lämpeneminen on yksi suure toki mistä myös huomaa, mutta liekkö tuon kokoinen mötikkä jo pilalla jos sitä niin kauan grillaa että alkaa lämpenemään noin pienillä lataus virroilla.
Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Vaikuttaa akun ikä ja kunto. Jos latausjännite on 7,2V sijasta 6,8V niin voi tippua aika nolliin. Pitäisi tutkia virtamittarilla missä vaiheessa virta ei enää tipu ja sitten pois (älylaturit tekee tämän automaattisesti). Tämähän on ongelma myös silloin jos lataa isolla tehokkaalla laturilla pientä akkua. Laturi saattaa lopettaa latauksen turhan aikaisin.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 889
Juu laturi jostain syystä haluaa tuota 7.2v tarjota ja eipä tuo lataus käyriä netistä vilkuillen ihan metsässä luulisi olevan.

Virtaa mittaa laturi eli siitä täss olen tuota seuraillut. Alko sieltä 1.5a ja tippui aika äkkiä 0.9a tienoille. Nyt on 2h 25min jälkeen 0.75a, kuten kuvassa näkyy.

Lähinnä se kiinnostaisi, että kuinka pitkälle tuota kannattaa odotella alas tuota virtaa ettei kärsi akku, toki laturi jossain välissä vetää homman poikki, mut silti kiinnostaisi tietää tuo onko tosta ampeeri lukemasta pääteltävissä tuota akun täynnä oloa.

Uusi akku kyseessä toinen 2v vanha samanlaine myös löytyy, ei kylläkään ole tässä käsissä nyt.

1.5A aloitus
0.9A noin 30min kohdalla
0.75A 2h 25min kohdalla
edit: 0.55a näyttäisi olevan 3h 30min tienoilla.
Edit2: 0.45a 4h 30min kohdalla.

20240620_120300.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
348
Juu laturi jostain syystä haluaa tuota 7.2v tarjota ja eipä tuo lataus käyriä netistä vilkuillen ihan metsässä luulisi olevan.

Virtaa mittaa laturi eli siitä täss olen tuota seuraillut. Alko sieltä 1.5a ja tippui aika äkkiä 0.9a tienoille. Nyt on 2h 25min jälkeen 0.75a, kuten kuvassa näkyy.

Lähinnä se kiinnostaisi, että kuinka pitkälle tuota kannattaa odotella alas tuota virtaa ettei kärsi akku, toki laturi jossain välissä vetää homman poikki, mut silti kiinnostaisi tietää tuo onko tosta ampeeri lukemasta pääteltävissä tuota akun täynnä oloa.

Uusi akku kyseessä toinen 2v vanha samanlaine myös löytyy, ei kylläkään ole tässä käsissä nyt.

"Älylatureille" ei taida paljon speksejä olla. Valmistajasta riippuen ohjelma voi olla melkein mitä vain. Liiterin laturi lienee näistä heikoin esimerkki. Itse käytän Cetekejä ja nekin pitävät todella kauan akkua 14,4V jännitteessä, enen kuin pudottavat ylläpitoon.

Laturivalmistajat ohjelmoivat laturiin jonkuin yleispätevän hattuvakoinsa, joka sopii semi-hyvin koko Ah- skaalan akuille, jotka on mainittu mukana toimitettavaa käyttöoppaassa. Jos ohjelma ei miellytä, pitää vaihtaa valmistajaa tai rakentaa oma laturi.

Itse ottaisin pois laturista kun virta ei enää tipu pienemmäksi. Ei tuo akku nyt kuitenkaan kovin herkkä ole hajoamaan, vaikka olisi pidempääkin tuossa jännitteessä. Esim ajoneuvokäytössä akut on perinteisesti olleet aina 14,4V jännitteessä kun moottori käy ja autollahan voidaan ajaa vaikka kolmea vuoroa. Nyrkkisääntönä kuitenkin että lataus 14,4V ja pitkäaikainen säilytys 13,6V. Latureissa usein on myös ympäristön lämpötilakompensointi, joka tiputtaa jänitettä lämpötilan noustessa.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 128
Juu laturi jostain syystä haluaa tuota 7.2v tarjota ja eipä tuo lataus käyriä netistä vilkuillen ihan metsässä luulisi olevan.

Virtaa mittaa laturi eli siitä täss olen tuota seuraillut. Alko sieltä 1.5a ja tippui aika äkkiä 0.9a tienoille. Nyt on 2h 25min jälkeen 0.75a, kuten kuvassa näkyy.

Lähinnä se kiinnostaisi, että kuinka pitkälle tuota kannattaa odotella alas tuota virtaa ettei kärsi akku, toki laturi jossain välissä vetää homman poikki, mut silti kiinnostaisi tietää tuo onko tosta ampeeri lukemasta pääteltävissä tuota akun täynnä oloa.

Uusi akku kyseessä toinen 2v vanha samanlaine myös löytyy, ei kylläkään ole tässä käsissä nyt.

1.5A aloitus
0.9A noin 30min kohdalla
0.75A 2h 25min kohdalla
edit: 0.55a näyttäisi olevan 3h 30min tienoilla.


Onko akun kyljessä annettu jännitearvot ?
Ja kuinka iso akku ? Virroista voi karkeasti laskea paljonko kapasiteettia ladataan, jos reilusti yli akun nimellisen niin sitten latausjännite on väärä tai akku finaalissa.
Nopeasti ~1A * 30min -> 0.5Ah, 0.825A * 2h -> 1.65Ah, 0.65A * 1h -> 0.65Ah, yhteensä 2.8Ah. Täsmääkö suunnilleen akun kokoon ?

Ainakin vanha swallow pb ohjelmalla osaa lopettaa, virta tippuu hiljalleen jännitteen noustessa ja jossain välissä sitten lopettaa.
Käytännössä pitäisi päästä < 200mA jos akku on kunnossa (ainakin ups- kokoisilla 12V akuilla joita olen mittaillut)
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 889
Onko akun kyljessä annettu jännitearvot ?
Ja kuinka iso akku ? Virroista voi karkeasti laskea paljonko kapasiteettia ladataan, jos reilusti yli akun nimellisen niin sitten latausjännite on väärä tai akku finaalissa.
Nopeasti ~1A * 30min -> 0.5Ah, 0.825A * 2h -> 1.65Ah, 0.65A * 1h -> 0.65Ah, yhteensä 2.8Ah. Täsmääkö suunnilleen akun kokoon ?

Ainakin vanha swallow pb ohjelmalla osaa lopettaa, virta tippuu hiljalleen jännitteen noustessa ja jossain välissä sitten lopettaa.
Käytännössä pitäisi päästä < 200mA jos akku on kunnossa (ainakin ups- kokoisilla 12V akuilla joita olen mittaillut)
Tässä liitteenä akkujen datasheetit. 12ah kapasiteettia ja 6voltin versioita.

Tämä nyt latauksessa oleva on täysin uusi (mv6-12), vanhempaan en pääse nyt käsiksi.

Ok tuo hyvä tietää että 200ma voisi mahdollisesti odotella. Yllä olevaan viestiin editoin muutamia lataus virtoja eri aikojen kuluttua. Nyt piti lataus lopettaa menojen takia mut jatkettava taas ja koitettava lopettaako fyysinen jokohan näissä vastaa pitkälti perus upsien akkuja käyttis vaan harvinaisempi 6v.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 665
Onko akun kyljessä annettu jännitearvot ?
Ja kuinka iso akku ? Virroista voi karkeasti laskea paljonko kapasiteettia ladataan, jos reilusti yli akun nimellisen niin sitten latausjännite on väärä tai akku finaalissa.
Nopeasti ~1A * 30min -> 0.5Ah, 0.825A * 2h -> 1.65Ah, 0.65A * 1h -> 0.65Ah, yhteensä 2.8Ah. Täsmääkö suunnilleen akun kokoon ?

Ainakin vanha swallow pb ohjelmalla osaa lopettaa, virta tippuu hiljalleen jännitteen noustessa ja jossain välissä sitten lopettaa.
Käytännössä pitäisi päästä < 200mA jos akku on kunnossa (ainakin ups- kokoisilla 12V akuilla joita olen mittaillut)
Tuolla aiemminhan mainittiin suljettu lyijyakku 6V 12Ah eli tuon lataaminen tuollaisella laturilla kestää tosiaan useamman tunnin, riippuen kuinka tyhjä akku on ollut lähtötilanteessa. Olen samaa mieltä että jonnekin alle 200mA tasolle pitäisi laskea jos akku on kunnossa. Yleensä ainakin 12V malleissa suositeltu cycle use -lataus on jotain 0.25C eli noin 3A virralla olisi voinut latailla. Itse juuri sattumalta yhteen omaan projektiin tutkiskelin pari päivää sitten 12V 7Ah akkujen ominaisuuksia, latausta sun muita juttuja.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
348
Onko akun kyljessä annettu jännitearvot ?
Ja kuinka iso akku ? Virroista voi karkeasti laskea paljonko kapasiteettia ladataan, jos reilusti yli akun nimellisen niin sitten latausjännite on väärä tai akku finaalissa.
Nopeasti ~1A * 30min -> 0.5Ah, 0.825A * 2h -> 1.65Ah, 0.65A * 1h -> 0.65Ah, yhteensä 2.8Ah. Täsmääkö suunnilleen akun kokoon ?

Ainakin vanha swallow pb ohjelmalla osaa lopettaa, virta tippuu hiljalleen jännitteen noustessa ja jossain välissä sitten lopettaa.
Käytännössä pitäisi päästä < 200mA jos akku on kunnossa (ainakin ups- kokoisilla 12V akuilla joita olen mittaillut)
Muistelin lyijyakun hyötysuhteen olevan joku 60%, mutta nyt google näytti 70-90%. Eli ihan noin suoraan en osaisi laskea. Nuokin prosentit muuttuu paljon varaustilan mukaan. Huonoimmillaan latauksen hyötysuhde varmaankin on täydehköllä akulla viimeisiä milliampeereita työnnettäessä vakiojännitteellä tai liian suurella teholla ladattaessa, jolloin akku kuumenee tarpeettomasti.

Kaupallisia latureita ei voida optimoida kovin tarkaksi, sillä kuluttajakuntaan mahtuu käyttäjää laidasta laitaan. Pahimmillaan huonopi kuntoista akkua ei saataisi kunnolla ladattua ja sitten kirjoiteltaisiin nettiin negatiivisia kokemuksia tuotteesta, joka taas osaltaan vaikuttaisi osakkeenomistajien kukkaroihin.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 128
Tässä liitteenä akkujen datasheetit. 12ah kapasiteettia ja 6voltin versioita.

Tämä nyt latauksessa oleva on täysin uusi (mv6-12), vanhempaan en pääse nyt käsiksi.

Ok tuo hyvä tietää että 200ma voisi mahdollisesti odotella. Yllä olevaan viestiin editoin muutamia lataus virtoja eri aikojen kuluttua. Nyt piti lataus lopettaa menojen takia mut jatkettava taas ja koitettava lopettaako fyysinen jokohan näissä vastaa pitkälti perus upsien akkuja käyttis vaan harvinaisempi 6v.
Joo, tuo 12Ah meni tietysti ohi silmien.
Mutta tuolla kapasiteetilla menee monta tuntia jos laturi ei lataa enempää. 1A virralla voi arvata ~14-16h jos akku oli tyhjä.
Tiedä sitten mikä säilytyskapasiteetti on mutta hyytelöillä ei pitäisi kuitenkaan olla kovin tyhjä mihin viittaa myös virran suhteellisen nopea lasku. Yksinkertaisessa virta- ja jänniterajoitetussa laturissa se lopun täyttö voi viedä "ikuisuuden" verrattuna alkulataukseen.

Muistelin lyijyakun hyötysuhteen olevan joku 60%, mutta nyt google näytti 70-90%. Eli ihan noin suoraan en osaisi laskea. Nuokin prosentit muuttuu paljon varaustilan mukaan. Huonoimmillaan latauksen hyötysuhde varmaankin on täydehköllä akulla viimeisiä milliampeereita työnnettäessä vakiojännitteellä tai liian suurella teholla ladattaessa, jolloin akku kuumenee tarpeettomasti.

Kaupallisia latureita ei voida optimoida kovin tarkaksi, sillä kuluttajakuntaan mahtuu käyttäjää laidasta laitaan. Pahimmillaan huonopi kuntoista akkua ei saataisi kunnolla ladattua ja sitten kirjoiteltaisiin nettiin negatiivisia kokemuksia tuotteesta, joka taas osaltaan vaikuttaisi osakkeenomistajien kukkaroihin.
Tuo onkin vain karkea lasku aika / alku%loppuvirtojen keskiarvo. Ei missään nimessä tarkka mutta riittävän suuntaa-antava.
Osa latureista kuten nuo omat kertoo myös paljonko kapsiteettia on ladattu niin ei tarvitse laskea...

Aika usein nuo rc- hommiin tarkoitetut laturit on aika hyvin optimoituja kun tarkoitus on saada akut aivan täyteen ja mielellään vielä nopeasti.
Ja taas aika yleisesti niitä voi säätää aika monellakin tavalla mallista riippuen... suurin osa käyttäjäkunnasta varmaan tietää suunnilleen mitä tekee.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 128
Tuolla aiemminhan mainittiin suljettu lyijyakku 6V 12Ah eli tuon lataaminen tuollaisella laturilla kestää tosiaan useamman tunnin, riippuen kuinka tyhjä akku on ollut lähtötilanteessa. Olen samaa mieltä että jonnekin alle 200mA tasolle pitäisi laskea jos akku on kunnossa. Yleensä ainakin 12V malleissa suositeltu cycle use -lataus on jotain 0.25C eli noin 3A virralla olisi voinut latailla. Itse juuri sattumalta yhteen omaan projektiin tutkiskelin pari päivää sitten 12V 7Ah akkujen ominaisuuksia, latausta sun muita juttuja.
Omassa ups- projektissa tuli uudelleen katseltua näitä, tosin ultracellin akuissa on kylkeen painettu arvot, ei tarvitse arvailla (12V 9Ah max 2.7A (= 0.3C) ).
Ups- laturissa taisin laittaa lopetuksen rajaksi tuon 200mA
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 534
Saattavat toimia. Emolevy tyypillisesti antaa jännitteen isoimman jännitteen vaativan muistin mukana, joten kysymys on lähinnä että toimiiko 1,20V muistit 1,35V jännitteellä, vai kuumenevatko liikaa tms.

Ja ainahan edes saman jännitteen erilaiset muistit ei toimi nätisti rinnakkain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 665
Itseasiassa kun nyt noista akuista puhuttiin niin tuli yksi aivopieru mieleen yhteen omaan projektiin. Tuli yhtäkkiä sellainen ajatus, että onko mitään tolkkua ladata tuollaista jotain pientä 12V 4Ah tai 7Ah akkua auton tupakansytytinliitännästä? Eli ihan vaan johto tupakansytyttimestä, sulake, mahdollisesti schottky-diodi välissä suoraan tuollaiseen pieneen AGM-lyijyakkuun ja tänä pikkuakku sitten poweroisi paria laitetta kun auto on sammuksissa eikä tupakansytytinliitännästä tulisi sähköä. Olisi simppelimpi rakentaa ja aina sillointällöin olisi tarjolla tuollaisia vähän käytettyjä 12V lyijyakkuja ilmaiseksi niin tuli vaan tuollainen aivoitus mieleen.

Alkuperäinen idea oli käyttää litiumakkuja mutta niille tietty pitäisi joku laturi rakennella ja miten niiden turvallisuuden ja kestävyyden kanssa kun autossa kuitenkin lämpötila saattaa heitellä reippaasti plussalta reippaasti miinukselle ja vikatilanteessa käyttäytyvät hieman aggressiivisesti.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 128
Itseasiassa kun nyt noista akuista puhuttiin niin tuli yksi aivopieru mieleen yhteen omaan projektiin. Tuli yhtäkkiä sellainen ajatus, että onko mitään tolkkua ladata tuollaista jotain pientä 12V 4Ah tai 7Ah akkua auton tupakansytytinliitännästä? Eli ihan vaan johto tupakansytyttimestä, sulake, mahdollisesti schottky-diodi välissä suoraan tuollaiseen pieneen AGM-lyijyakkuun ja tänä pikkuakku sitten poweroisi paria laitetta kun auto on sammuksissa eikä tupakansytytinliitännästä tulisi sähköä. Olisi simppelimpi rakentaa ja aina sillointällöin olisi tarjolla tuollaisia vähän käytettyjä 12V lyijyakkuja ilmaiseksi niin tuli vaan tuollainen aivoitus mieleen.

Alkuperäinen idea oli käyttää litiumakkuja mutta niille tietty pitäisi joku laturi rakennella ja miten niiden turvallisuuden ja kestävyyden kanssa kun autossa kuitenkin lämpötila saattaa heitellä reippaasti plussalta reippaasti miinukselle ja vikatilanteessa käyttäytyvät hieman aggressiivisesti.
Periaatteessa kyllä, oikeastaan pitäisi lisätä virran rajoitus jos akku on tyhjä. Muuten jännitteen osalta sopivalla akulla voisi jopa toimia. Perinteisellä lyijyllä toimii suoraan kunhan sulake ja diodi on sopivat
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
348
Itseasiassa kun nyt noista akuista puhuttiin niin tuli yksi aivopieru mieleen yhteen omaan projektiin. Tuli yhtäkkiä sellainen ajatus, että onko mitään tolkkua ladata tuollaista jotain pientä 12V 4Ah tai 7Ah akkua auton tupakansytytinliitännästä? Eli ihan vaan johto tupakansytyttimestä, sulake, mahdollisesti schottky-diodi välissä suoraan tuollaiseen pieneen AGM-lyijyakkuun ja tänä pikkuakku sitten poweroisi paria laitetta kun auto on sammuksissa eikä tupakansytytinliitännästä tulisi sähköä. Olisi simppelimpi rakentaa ja aina sillointällöin olisi tarjolla tuollaisia vähän käytettyjä 12V lyijyakkuja ilmaiseksi niin tuli vaan tuollainen aivoitus mieleen.

Alkuperäinen idea oli käyttää litiumakkuja mutta niille tietty pitäisi joku laturi rakennella ja miten niiden turvallisuuden ja kestävyyden kanssa kun autossa kuitenkin lämpötila saattaa heitellä reippaasti plussalta reippaasti miinukselle ja vikatilanteessa käyttäytyvät hieman aggressiivisesti.
Mulla oli joskus tuollainen. Operaatiovahvistin jänniteseuraajana ja joku zeneri jännitejaossa trimmerin kanssa. Ohjasi releen pälle kun jänitettä oli yli 13,6v virranrajoitusta siinä ei ollut. Perävaunupistokkeen latausnastaan tein virranrajoituksen partcon automaattisesti palautuvasta ylivirtasuojasta, jonka lauetessa virta joutuu kiertämään 100W H3 kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 665
Periaatteessa kyllä, oikeastaan pitäisi lisätä virran rajoitus jos akku on tyhjä. Muuten jännitteen osalta sopivalla akulla voisi jopa toimia. Perinteisellä lyijyllä toimii suoraan kunhan sulake ja diodi on sopivat
Mulla oli joskus tuollainen. Operaatiovahvistin jänniteseuraajana ja joku zeneri jännitejaossa trimmerin kanssa. Ohjasi releen pälle kun jänitettä oli yli 13,6v virranrajoitusta siinä ei ollut. Perävaunupistokkeen latausnastaan tein virranrajoituksen partcon automaattisesti palautuvasta ylivirtasuojasta, jonka lauetessa virta joutuu kiertämään 100W H3 kautta.
Itseasiassa mulla taitaa ollakin vähän vastaavia palautuvia ylivirtasuojia jossain jemmassa, joilla voisi kikkailla tuon virtarajoituksen. Muutenkin tuohon ajattelin rakentaa jonkun viiveen että kun auton käynnistää (eli tupsyt-pistokkeeseen tulee sähkö) niin olisi joku vaikka minuutin viive ennen kuin lähtee edes lataamaan tuota akkua. Tuo kivasti samalla auttaisi talvella ettei turhaan kylmäkäynnistyksessä haukattaisi ylimääräistä virtaa eikä turhaan lähdettäisi lataamaan jos esim sammuttaa auton ja sitten parin sekunnin jälkeen tajuaa että ikkunat on auki ja laittaa virrat päälle ja nostaa ikkunat ylös tms.

Oletushan tietty on että tuo akku ei olisi koskaan ihan tyhjä vaan siinä olisi melko korkea varaustaso koko ajan mutta tosiaan kannattaa varautua siihen että akun varaustaso laskee talvella kun ei lataudu niin tehokkaasti jne. Kuitenkin autolla tulisi ajeltua ainakin 4-6 kertaa viikossa vähintään puolen tunnin verran kerrallaan niin tuossa ajassa luulisi ainakin kesällä latautuvan ihan mukavasti.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
348
Itseasiassa mulla taitaa ollakin vähän vastaavia palautuvia ylivirtasuojia jossain jemmassa, joilla voisi kikkailla tuon virtarajoituksen. Muutenkin tuohon ajattelin rakentaa jonkun viiveen että kun auton käynnistää (eli tupsyt-pistokkeeseen tulee sähkö) niin olisi joku vaikka minuutin viive ennen kuin lähtee edes lataamaan tuota akkua. Tuo kivasti samalla auttaisi talvella ettei turhaan kylmäkäynnistyksessä haukattaisi ylimääräistä virtaa eikä turhaan lähdettäisi lataamaan jos esim sammuttaa auton ja sitten parin sekunnin jälkeen tajuaa että ikkunat on auki ja laittaa virrat päälle ja nostaa ikkunat ylös tms.
Ongelmahan on tuossa se, että apuakku latautuu vain silloin kun laturi pyörii ja oman akun jännite on noussut riittävän korkealle. Diodi on hyvä, mutta aiheuttaa aina pienen jännitehäviön tupakansytyttimen oman johdotuksen lisäksi. Relekosketin vähemmän.

Omassa autossani tämä jännitevalvonta on tarpeellineni moottorin käydessäkin, koska virta voisi kulkea väärään suuntaan, kun vinssi vetää 500A tai invertteriä käytetään yli laturin tuoton.

Itse käytän relettä joka aktivoituu vasta sitten kun starttiakun napajännite on noussut vaikka yli 14,0 ja rele irroittaa, jos jännite laskee alle 13,6. Näin saadaan riittävä hystereesi, että rele ei kokoajan ravista.

Vastaavia kaksoisakkureleitä on ihan valmiinakin tuotteena, joista on hyvä ottaa mallia oman rakennukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 665
Ongelmahan on tuossa se, että apuakku latautuu vain silloin kun laturi pyörii ja oman akun jännite on noussut riittävän korkealle. Diodi on hyvä, mutta aiheuttaa aina pienen jännitehäviön tupakansytyttimen oman johdotuksen lisäksi. Relekosketin vähemmän.

Omassa autossani tämä jännitevalvonta on tarpeellineni moottorin käydessäkin, koska virta voisi kulkea väärään suuntaan, kun vinssi vetää 500A tai invertteriä käytetään yli laturin tuoton.

Itse käytän relettä joka aktivoituu vasta sitten kun starttiakun napajännite on noussut vaikka yli 14,0 ja rele irroittaa, jos jännite laskee alle 13,6. Näin saadaan riittävä hystereesi, että rele ei kokoajan ravista.

Vastaavia kaksoisakkureleitä on ihan valmiinakin tuotteena, joista on hyvä ottaa mallia oman rakennukseen.
Juu, tuon lisäakun ei tarvitsekaan latautua kuin silloin kun auto on käynnissä. Itseasiassa parempi ettei edes yritä latautua jos auto ei ole käynnissä ja jännite siellä jossain 14V kieppeillä ettei turhaan kuormita auton omaa akkua. Ja tosiaan itselläni on tuohon soveltuvia schottky-diodeja joissa jännitettä ei katoa oletettavilla virroilla kuin jotain puolen voltin luokkaa. Juuri mittailin yhden erääseen pienivirtaiseen käyttöön ja siinä tarkoituksessa Vf oli jotain luokkaa reilu 0.3V.

Ja tosiaan tuo diodi kätevästi estää tuon väärään suuntaan virran kulkemisen esim startissa tai muissa vastaavissa tilanteissa.

Itseasiassa minähän juuri sain kasan käytettyjä 12V monitoimireleitä, sellaisellahan minä saan tehtyä tuon latauksen herätysviiveen, oletan että tuo vetoviive on aikalailla vakiofeature tuollaisessa monitoimireleessä.

Itseasiassa pitää kyllä miettiä sitä epätodennäköistä tilannettakin että jostain syystä auton oma akku olisi vähissä ja esim tupsyt-pistokkeeseen jäisi jostain syystä sähkö päälle ettei tuo oma kytkentä syö akkua ihan tyhjäksi eli joku jännitteen alaraja varmaan olisi kiva olla olemassa, ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 266
Viestejä
4 287 651
Jäsenet
71 612
Uusin jäsen
MBlondie

Hinta.fi

Ylös Bottom