Pienten kysymysten ketju

Täytyy kokeilla tuota. Sähköhommissa on kuitenkin hyvä varmistaa ennenkuin tekee jos ei satavarma asiasta ole itse.
Näin lonkalta sen enempää kyseisestä magneettiventtiilistä tietämättä hihasta ravistamalla veikkaisin että mittarin näyttämän resistanssin kokoluokka olisi varmaan jotain 5kohm kieppeillä ehkä muutama kilo-ohmi sinne-tänne. Eli piipperiasennossa mittari ei tosiaan piippaa ja 20k-asennossa pitäisi näyttää jotain järkevää.
 
Näin lonkalta sen enempää kyseisestä magneettiventtiilistä tietämättä hihasta ravistamalla veikkaisin että mittarin näyttämän resistanssin kokoluokka olisi varmaan jotain 5kohm kieppeillä ehkä muutama kilo-ohmi sinne-tänne. Eli piipperiasennossa mittari ei tosiaan piippaa ja 20k-asennossa pitäisi näyttää jotain järkevää.
4,3kohm näytti. Kokeilin antaa virtaa suoraan napoihin ja kyllähän siinä ainakin jotain eloa oli. Sellainen hurina eli ilmeisesti toimiva tuo vielä on? Ihan kuivana kokeilin tosin.
 
4,3kohm näytti. Kokeilin antaa virtaa suoraan napoihin ja kyllähän siinä ainakin jotain eloa oli. Sellainen hurina eli ilmeisesti toimiva tuo vielä on? Ihan kuivana kokeilin tosin.
Voi se hurista vaikka venttiili olisikin jumittunut. Jos epäilee vian olevan tuossa osassa, itse selvittäisin vikaa laittamalla ventiilin takaisin paikoilleen ja yleismittarin jännitealueella venttiilin rinnalle. Jos yleismittari näyttää 230V kun pesukonee yrittää ottaa verkosta vettä, tietää vian olevan venttiilissä eikä sitä käskevässä ohjainkortissa.
 
Voi se hurista vaikka venttiili olisikin jumittunut. Jos epäilee vian olevan tuossa osassa, itse selvittäisin vikaa laittamalla ventiilin takaisin paikoilleen ja yleismittarin jännitealueella venttiilin rinnalle. Jos yleismittari näyttää 230V kun pesukonee yrittää ottaa verkosta vettä, tietää vian olevan venttiilissä eikä sitä käskevässä ohjainkortissa.
Pakkohan se oli kokeilla vielä tuleeko vesi läpi niin laitoin letkun kiinni ja annoin virtaa. Toimii. Enkös voisi seuraavaksi tehdä niin että laitan yleismittarin koneen venttiilin virtapiuhaan mutta en pumppua ollenkaan. Katson vaan antaako virtaa piuhan päähän. Jos ei niin piirikortti. Jos tulee niin vika muualla?
Eli sitten kannattaisi tarkistaa tuo linkissä kohta 3.
Kone siis antaa vikakoodia F12

Linkki

"Astianpesukoneen vedenkorkeudensäädin tai painekytkin saattaa aiheuttaa vikakoodin F12. Joissakin malleissa voit puhaltta vedenkorkeudensäätimen läpi ja siitä pitää kuulua heikko klikkaava ääni. Mutta valitettavasti näin ei voi tehdä kaikissa malleissa eikä sanoa varmuudella onko se vedenkorkeudensäädin vai painekytkin, joka on viallinen ja tulee vaihtaa. Katso allaolevasta videosta kuinka vaihdat astianpesukoneen vedenkorkeudensäätimen."
 
Pakkohan se oli kokeilla vielä tuleeko vesi läpi niin laitoin letkun kiinni ja annoin virtaa. Toimii. Enkös voisi seuraavaksi tehdä niin että laitan yleismittarin koneen venttiilin virtapiuhaan mutta en pumppua ollenkaan. Katson vaan antaako virtaa piuhan päähän. Jos ei niin piirikortti. Jos tulee niin vika muualla?
Eli sitten kannattaisi tarkistaa tuo linkissä kohta 3.
Kone siis antaa vikakoodia F12

Linkki

"Astianpesukoneen vedenkorkeudensäädin tai painekytkin saattaa aiheuttaa vikakoodin F12. Joissakin malleissa voit puhaltta vedenkorkeudensäätimen läpi ja siitä pitää kuulua heikko klikkaava ääni. Mutta valitettavasti näin ei voi tehdä kaikissa malleissa eikä sanoa varmuudella onko se vedenkorkeudensäädin vai painekytkin, joka on viallinen ja tulee vaihtaa. Katso allaolevasta videosta kuinka vaihdat astianpesukoneen vedenkorkeudensäätimen."

Yleismittarin sisäinen vastus on tolkuttoman suuri. Jos mittat pelkällä yleismittarilla, saattaa tulla näyttöön vikakoodin "venttiilin piiri poikki". Siksi tässä kohteessa kannattaa käyttää alkuperäistä venttiiliä kuormana. Monesti myös vastusta käytetään yleismittarin rinnalla, jos halutaan varmistaa että kulkee myös virta, eikä kyseessä ole pelkkä haamujännite esim. induktiosta.
 
Yleismittarin sisäinen vastus on tolkuttoman suuri. Jos mittat pelkällä yleismittarilla, saattaa tulla näyttöön vikakoodin "venttiilin piiri poikki". Siksi tässä kohteessa kannattaa käyttää alkuperäistä venttiiliä kuormana. Monesti myös vastusta käytetään yleismittarin rinnalla, jos halutaan varmistaa että kulkee myös virta, eikä kyseessä ole pelkkä haamujännite esim. induktiosta.
Testasin nyt tätä ja ongelma on siinä että ei enää tule virhekoodia ja kone toimii normaalisti :hmm: Muuta en siis tälle tehnyt kuin irroittanut tuon venttiilin ja testailujen jälkeen laittanut takaisin. Sitten vaan hyviä veikkauksia mikähän tuossa mätti alunperin.
 
Testasin nyt tätä ja ongelma on siinä että ei enää tule virhekoodia ja kone toimii normaalisti :hmm: Muuta en siis tälle tehnyt kuin irroittanut tuon venttiilin ja testailujen jälkeen laittanut takaisin. Sitten vaan hyviä veikkauksia mikähän tuossa mätti alunperin.

Venttiilin kara on voinut oikeasti olla jumissa, mutta ropeloinnista syntyvät voimat ovat poistaneet jumitilan. Venttiiliä voi koputellaan jollain ja katsoo alkaako toimia. Jumittuminen kyllä toistuu uudelleen ja useimiten menee pahemmaksi. Silloin pitää olla yleismittarilla mittaamassa saako se sähköä.

Joskus olen virittänyt jonkun ledilampun indikaattoriksi ja kun asiakas ilmoittaa että nyt on kone jumissa, kysyn, palaako ledi.
 
Venttiilin kara on voinut oikeasti olla jumissa, mutta ropeloinnista syntyvät voimat ovat poistaneet jumitilan. Vventtiileitä koputellaan jollain,ja katsoa alkaako toimia. Jumittuminen kyllä toistuu uudelleen ja useimiten menee pahemmaksi. Silloin pitää olla yleismittarilla mittaamassa saako se sähköä.

Joskus olen virittänyt jonkun ledilampun indikaattoriksi ja kun asiakas ilmoittaa että nyt on kone jumissa, kysyn, palaako ledi.
Ok. Täytyy nyt käytellä ainakin sen aikaa kun toimii.
 
Käytöstä poistettu auton akku (ok-kuntoinen) ja pieni invertteri nettiyhteyden varavoimaksi, järkeä vai ei? Akku on ylimääräiseksi jäänyt ja hyväkuntoiseksi testattu 100Ah käynnistysakku (ei agm/deep cycle) ja mietin tuolle järkikäyttöä. Tuli mieleen josko tuosta tekisi varavoiman nettimodeemille ja kytkimelle, niin talossa pysyisi nettiyhteys (etätöitä tehdään...) kunnossa, vaikka tulisikin sähkökatko. Akku voisi olla koko ajan latauksessa CTEK-laturissa, joka osaa myös vaihtaa ylläpitomoodiin kun akku on täysi. Akku ja laturi on siis olemassa jo, ainoastaan invertteri puuttuu. Elektroniikka (eli siis modeemi ja HP:n kytkin) taitaisi kyllä vaatia siniaaltoinvertterin, vai pärjäisikö "modified sine wave":lla?
 
Käytöstä poistettu auton akku (ok-kuntoinen) ja pieni invertteri nettiyhteyden varavoimaksi, järkeä vai ei? Akku on ylimääräiseksi jäänyt ja hyväkuntoiseksi testattu 100Ah käynnistysakku (ei agm/deep cycle) ja mietin tuolle järkikäyttöä. Tuli mieleen josko tuosta tekisi varavoiman nettimodeemille ja kytkimelle, niin talossa pysyisi nettiyhteys (etätöitä tehdään...) kunnossa, vaikka tulisikin sähkökatko. Akku voisi olla koko ajan latauksessa CTEK-laturissa, joka osaa myös vaihtaa ylläpitomoodiin kun akku on täysi. Akku ja laturi on siis olemassa jo, ainoastaan invertteri puuttuu. Elektroniikka (eli siis modeemi ja HP:n kytkin) taitaisi kyllä vaatia siniaaltoinvertterin, vai pärjäisikö "modified sine wave":lla?
Mitä jännitettä laitteet vaativat ?
Jos 12V niin invertterin ja alkuperäiset powerit voi korvata 2 diodilla.
Jos riittävästi yli 12V niin sitten sopiva 12V -> tarvittava poweri.
Täysin turha nostaa ensin 12V -> 230Vac ja siitä taas 12V tai liki
 
Tuollaisten varavoimaviritysten ongelma yleensä on, että ne aiheuttaa enemmän katkoja kuin miltä ne pelastaa. Jos siis se modeemi on jatkuvasti siellä akun takana. Sitten taas jos se modeemi on muuten verkkovirrassa, mutta sähkökatkossa vaihdetaan varavoimalle, niin taitaapi jäädä vaihtamatta kun se kännykän hotspot on helpompi... Jos mobiilissa on huonosti kenttää ja sähkökatkoja on usein, niin sitten tuossa voi jotain järkeä ollakin, kyllä tuollainen akku jaksaa jokusen tunnin jakaa internettiä läppärille.

Kannattaa tosiaan harkita DC:n syöttämistä suoraan modeemille ja routterille.
 
en laittais perus auton lyyjy akkua sisälle ihan siitä syystä jotta se tuottaapi vetykaasua ladatessa joten aivan turha riski ottaa asuin tiloissa.
 
Jep. Eaton 3s mini on sen 60€, mikä riittävä modeemille, eikä koolla pilattu ja kytkimelle siinä samalla, ehkä vähän virittämällä, kun ei tiedä mikä syöttö sille kytkimelle on.
 
Mitä jännitettä laitteet vaativat ?

Kytkimestä ei tosiaan tietoa mitä siellä virtalähteestä eteenpäin menee, hp procurve 1800-24g. 27w näyttää olevan virran kulutus. Modeemin (ZTE 5g) virtalähde antaa ulos 48v ja virta menee itse modeemille ulkoseinään POE:ta pitkin.

en laittais perus auton lyyjy akkua sisälle ihan siitä syystä jotta se tuottaapi vetykaasua ladatessa joten aivan turha riski ottaa asuin tiloissa.

Olin siinä kuvitelmassa, että uudehkoilla akuilla ei enää olisi vedyn kanssa ongelmia, kun ovat suljettuja ja huoltovapaita.

Jep. Eaton 3s mini on sen 60€, mikä riittävä modeemille, eikä koolla pilattu ja kytkimelle siinä samalla, ehkä vähän virittämällä, kun ei tiedä mikä syöttö sille kytkimelle on.

Tosiaan, jotakuinkin invertterin hinnalla saa pienehkön upsin, joten taidanpa unohtaa DIY-varavoiman.
 
Kytkimestä ei tosiaan tietoa mitä siellä virtalähteestä eteenpäin menee, hp procurve 1800-24g. 27w näyttää olevan virran kulutus. Modeemin (ZTE 5g) virtalähde antaa ulos 48v ja virta menee itse modeemille ulkoseinään POE:ta pitkin.

1800- saarjan varaosalistassa on mainittu ac adapter 12V 1.25A mutta myös power module 12V 1A ja power module 13V 1A (ja 800mA). Tuo menisi varmaan suoraan akusta.
Modeemin poe on tietysti hieman haastavampi. Yleensä purkin kyljessä kuitenkin lukee mitä se haluaa.

Eli sopiva pieni ups on tosiaan järkevin vaihtoehto jos noita pitää pitää käynnissä katkojen ajan.
 
ei se kai mihinkään muutu niin kauan kun on lyijy akku käytössä , veneakuissa vaikka suljettuja on on monesti nippeli josta saa konehuoneesta ulos akusta purkautuvat höyryt. ps ne huolto vapaat on vaan markkinointi termi kun nykyakut on niin kuraa että ne lyijylevyt vääntyy nopeammin kuin vesi haihtuu ja akku happanee sentakia , niissä on ihan samanlaiset tulpat siellä kansien alla :)
 
Itse olen koko elämäni elänyt eri näköisissä kopeissa jossa on aina ollut useita vanhoja lyijyakkuja sisätiloissa, enkä näe siinä mitään riskiä, vaikka teoriassa varmaan niin onkin. Lyijyakuilla leikkiminen nykyaikaisilla latureilla lienee turvallisimmasta päästä, kun kaikki mailaaman harrastukset riskikartoitetaan.

Ennenwanhaan reguloimattomat laturit niitä kiehutti haitallisen paljon, mutta ei nämä nykyaikaiset enää. Kun yksi kenno menee oikosulkuun, voi muut kennot kiehua ja silloin vinkuu venttiili "suljetusta" AGM/geeliakustakin, jos laturissa riittää tehoa suhteessa akun kokoon. Parempi vaihtoehto on, jos akussa on yhtenäinen kaasunpoistoletku ulkotiloihin, mutta itse en tosiaan ole sellaiselle kokenut mitään tarvetta.
 
Onneksi sain rahat takaisin. Mutta koska ei tarvinnut lähettää takaisin (isot postikulut USA:han), halusin yrittää saada sen toimimaan.

Tässä lelussa magneetit luovat selkeät pykälät pyöritykseen ja sitä on tarkoitus pyörittää vain yksi pykälä kerrallaan. Sen ei kuulu pyöriä hyrränä perinteisen spinnerin tapaan. Puoliskojen ollessa magneetit kohdakkain ne työntävät toisiaan erilleen ja muulloin alumiiniosan magneetit vetävät messinkiosaa puoleensa.

Valmistajan esittelyvideolla puoliskot napsahtivat yhteen kahden käden sormivoimin. Lelun piti olla käytännössä äänetön pyörittäessä. Korjausyritykseni jälkeen kuului vielä kahinaa ja kolinaa.
Laakeri rikki, ei juuri korjattu liitos. Roskaa sisuksissa. Laakerin vaihto. Kuuma/kylmä irrottaa. Myös joku magneetti voi olla huonosti paikoillaan. Myös nyt irti olevat osat tarvitsevat siirtopihtien hellää kosketusta... Tästä lelusta tulee paljon hommaa, liekkö hyvä vai paha:hmm:.
 
Laakeri rikki, ei juuri korjattu liitos. Roskaa sisuksissa. Laakerin vaihto. Kuuma/kylmä irrottaa. Myös joku magneetti voi olla huonosti paikoillaan. Myös nyt irti olevat osat tarvitsevat siirtopihtien hellää kosketusta... Tästä lelusta tulee paljon hommaa, liekkö hyvä vai paha:hmm:.
Joo, oli siis sekä liitos että itse laakeri huonoja. Mutta sain tosiaan tuosta rahat takaisin ja pian saapuu korvaava tuote toiselta valmistajalta. Uudet laakerit eivät näyttäisi maksavan monta euroa, joten yrittänen vielä korjata tuon myöhemmin.
 
Bluetooth vastaanottimessa on 4-napainen 2.5mm jackki eli siinä on myös mikrofoni. Jos tökkään siihen perus 3-napaisen eli stereo plugin niin toimiiko musiikki normaalisti ? Kolmenapainen taitaa yhdistää maan ja mikin yhdeksi, mutta tietysti kaiuttimien päässä piuha ei johda minnekään.
 
Kyllä sieltä pitäs kuulua normaalisti ääni jos siis perus 3,5mm liitin kyseessä jos 2,5mm se voi olla joku firman speciaali kaapeli liitin
 
Kyllä sieltä pitäs kuulua normaalisti ääni jos siis perus 3,5mm liitin kyseessä jos 2,5mm se voi olla joku firman speciaali kaapeli liitin

Tämä on 2.5mm jackki, mutta ei pitäisi erota 3.5mm kuin kokonsa puolen. Lähinnä mietin että kun maa yhdistyy sitten myös mikin nastaan niin haittaakohan tuo (mikkiä ei käytetä tai edes liitetä)
 
Tämä on 2.5mm jackki, mutta ei pitäisi erota 3.5mm kuin kokonsa puolen. Lähinnä mietin että kun maa yhdistyy sitten myös mikin nastaan niin haittaakohan tuo (mikkiä ei käytetä tai edes liitetä)
Ei haittaa. Tai tietty jos tuo härveli on ihan päin helvettiä tehty niin BT-vastaanotin saattaa ottaa kipeää mutta käytännössä ei pitäisi haitata. Tuohon mikkikontaktiin pitäisi tulla vastuksen läpi pieni bias-jännite elektreettikapelille mutta sen oikosulkeutuminen maihin ei haittaa.
 
Ei haittaa. Tai tietty jos tuo härveli on ihan päin helvettiä tehty niin BT-vastaanotin saattaa ottaa kipeää mutta käytännössä ei pitäisi haitata. Tuohon mikkikontaktiin pitäisi tulla vastuksen läpi pieni bias-jännite elektreettikapelille mutta sen oikosulkeutuminen maihin ei haittaa.

Ei bt-vastaanotin vain mässähtää ? Voi olla huonostikin tehty kun kyseessä Snell S-8 "kypärä"bt-vastaanotin. Kokeillaan ja jos kärähtää niin toivottavasti akku jää ehjäksi. Voin sen sitten vaihtaa vanhaan.
 
Ei bt-vastaanotin vain mässähtää ? Voi olla huonostikin tehty kun kyseessä Snell S-8 "kypärä"bt-vastaanotin. Kokeillaan ja jos kärähtää niin toivottavasti akku jää ehjäksi. Voin sen sitten vaihtaa vanhaan.
Lähinnä noilla huonoilla tarkoitin niitä 2e AliExpress-härveleitä joista ei ole mitään takeita että niissä olisi viittä sekuntia pidempään kukaan miettinyt toteutusta ja on jo kyseenalaista toimiiko koko laite edes sinnepäin kuin on luvattu. Ensimmäistäkään tuollaisesta kytkennästä hajonnutta ei ole tullut vastaan mutta teoriassa se on mahdollista jos laite on aivan päin persettä suunniteltu. Tosin, jos tuollaisesta hajoaa niin saakin hajota, ei noin väärin kertakaikkiaan saa rakentaa kuluttajaelektroniikkaa.
 
Osaako joku kertoa tuollaisen audio jackin pinnien järjestystä ? On siis 2.5mm jackki eli stereo + mikrofoni. Eli tuossa on 4pinniä, neljäs näkyy vähän huonosti mutta on tuolla jackin perällä.
Jouduin poistamaan jackin piirilevyltä ja kolvaamaan piuhat suoraan nastoihin. Mikki jää pois eli vain maa, vasen kanava ja oikea kanava. Mittailin kyllä ennen poistoa mikä pinni on mikäkin mutta jotain meni väärin;
Ensinnäkin kanavat olivat väärinpäin. Toinen kanava kuului ihan hyvin, mutta toinen oli hiljainen ja sisälsi kohinaa + outoa häiriöääntä. Luulin vahingossa kolvanneeni maan mikki liitäntään joten vaihdoin. Nyt vasen kanava on kokonaan pimeä ja oikea toimii normaalisti.
Yritin googlettaa mutta ei vaan löydy. Kiitos jos joku osaa auttaa, itseltä lähtee järki kun tälläinen puolen tunnin projekti on tökkinyt joka asiassa vastaan.
20240531_012049.jpg
 
Osaako joku kertoa tuollaisen audio jackin pinnien järjestystä ? On siis 2.5mm jackki eli stereo + mikrofoni. Eli tuossa on 4pinniä, neljäs näkyy vähän huonosti mutta on tuolla jackin perällä.
Jouduin poistamaan jackin piirilevyltä ja kolvaamaan piuhat suoraan nastoihin. Mikki jää pois eli vain maa, vasen kanava ja oikea kanava. Mittailin kyllä ennen poistoa mikä pinni on mikäkin mutta jotain meni väärin;
Ensinnäkin kanavat olivat väärinpäin. Toinen kanava kuului ihan hyvin, mutta toinen oli hiljainen ja sisälsi kohinaa + outoa häiriöääntä. Luulin vahingossa kolvanneeni maan mikki liitäntään joten vaihdoin. Nyt vasen kanava on kokonaan pimeä ja oikea toimii normaalisti.
Yritin googlettaa mutta ei vaan löydy. Kiitos jos joku osaa auttaa, itseltä lähtee järki kun tälläinen puolen tunnin projekti on tökkinyt joka asiassa vastaan.
20240531_012049.jpg
Ainakin 3.5mm jakissa järjestys on kärjestä juureen päin Left, Right, GND, Mic, eli veikkaisin tuossa ylhäällä huonosti näkyvän olevan L, keskellä näkyvä R, alhaalla vasemmalla GND ja alaoikealla Mic, viimeiset kaksi saattaa olla toisinkin päin, riippuu vähän liittimen pinoutista. Häiriöäänet ja hiljaisempi kuuluminen viittaisi siihen että toisena puoliskona kyseisessä kanavassa on GND:n tilalla Mic. Piirilevyn toiselta puolelta varmaan näkisi mikä on tuo GND eli yhteinen eli maa, loput ovat aika itsestäänselviä ellei tuo ole joku valmistajan omalla järjestyksellä oleva keksintö.
 
Ainakin 3.5mm jakissa järjestys on kärjestä juureen päin Left, Right, GND, Mic, eli veikkaisin tuossa ylhäällä huonosti näkyvän olevan L, keskellä näkyvä R, alhaalla vasemmalla GND ja alaoikealla Mic, viimeiset kaksi saattaa olla toisinkin päin, riippuu vähän liittimen pinoutista. Häiriöäänet ja hiljaisempi kuuluminen viittaisi siihen että toisena puoliskona kyseisessä kanavassa on GND:n tilalla Mic. Piirilevyn toiselta puolelta varmaan näkisi mikä on tuo GND eli yhteinen eli maa, loput ovat aika itsestäänselviä ellei tuo ole joku valmistajan omalla järjestyksellä oleva keksintö.

Kiitos. Tuon perusteella aluksi on siis ollut GND ja mic väärinpäin, mutta nyt oikein ja vasen kanava mykkä.
Kerrassaan mystinen ongelma. Mittasin juotokseni ja ainakin menee piirilevyn nastan läpi. Johtokin on ehjä.
GND ja mic järjestys oli epäselvä koska googlestakaan ei saanut varmuutta kumpi on "ensimmäinen" uros-liittimessä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on vähän tälläistä kun töiden jälkeen keskellä yötä harrastaa. Joka tapauksessa asia ratkesi. Varmistin ensin GND:n eli ainakin oletettavasti antenni on yhteydessä maahan. Oli ainut paljaana oleva liitäntä ja mikä reagoi yleismittariin kun kokeilin mikä on maassa. Sen jälkeen kaivoin esiin audio-proben (en tajua miksen älynnyt tätä jo aiemmin) ja tsekkasin kanavat. Tässä tapauksessa valmistaja oli tehnyt "sillai hauskasti" että vaihtanut nastajärjestystä standardiin verrattuna. Eli liittimen päässä kun on normaalisti left niin nyt olikin mic ja ensimmäisenä left (micin tilalla).
Ilmeisesti jotta voivat myydä vain omia kamojaan koska "muut eivät toimi" :D Ei käynyt kyllä mielessäkään tälläinen kun kyseessä tosiaan oli 35€ hintainen Snell S8. Kypärässä oli Snell S7 ennen jossa kaikki oli standardien mukaista, mutta jostain syystä S8 on päätetty muokata täysin uusiksi. Taustakohina näissä on melkoinen, mutta käytännössä se ei haittaa.

Eli @Hyrava veikkasi GND:n ihan oikein. Itsekin mittasin vain liittimistä ja oletin kaiken menevän sääntöjen mukaan. Hyvä projekti kun taas oppi uutta.
 
Minulla on värilämpötilasäädettävää LED-nauhaa (CCT). Siihen tulee kolme johdinta, joiden poikkipinta-ala taitaa olla 0,5 mm². Tätä kaapelia pitäisi jatkaa, jatkokaapelina 3x 0,75 mm² -kaapeli. Mikä on pienimmän ja siisteimmän ulkonäön keino jatkaa näitä yksittäisiä johtimia. Saan ne juotettua yhteen, mutta mikä on ohut ja mahdollisimman siro sekä samalla kuitenkin pysyvä suoja juotoskohtaan? Kolme vierekkäistä kutistesukkaa on jo melkoisen leveä ja näkyvä.
 
Minulla on värilämpötilasäädettävää LED-nauhaa (CCT). Siihen tulee kolme johdinta, joiden poikkipinta-ala taitaa olla 0,5 mm². Tätä kaapelia pitäisi jatkaa, jatkokaapelina 3x 0,75 mm² -kaapeli. Mikä on pienimmän ja siisteimmän ulkonäön keino jatkaa näitä yksittäisiä johtimia. Saan ne juotettua yhteen, mutta mikä on ohut ja mahdollisimman siro sekä samalla kuitenkin pysyvä suoja juotoskohtaan? Kolme vierekkäistä kutistesukkaa on jo melkoisen leveä ja näkyvä.
Limitä liitoskohdat hieman eri kohtaan ja laita yksi kutistesukka kaikkien kolmen johdon päälle.
 
Limitä liitoskohdat hieman eri kohtaan ja laita yksi kutistesukka kaikkien kolmen johdon päälle.
Aivan, kiitoksia! Olipa yksinkertaisen siisti ratkaisu ongelmaani. Enää pitää vain löytää ohutta valkoista kutistesukkaa, niin saan ulkonäöllisesti siistin lopputuloksen. Onko tämäntyyppisissä sovelluksissa väliä, onko kutistesukka liimalla vai ei? Olen robottiruohonleikkurin rajalankaa jatkanut liimaa sisältävävillä kutistesukilla kosteudensulun vuoksi, mutta tässä liimalle ei taida olla tarvetta.
 
Aivan, kiitoksia! Olipa yksinkertaisen siisti ratkaisu ongelmaani. Enää pitää vain löytää ohutta valkoista kutistesukkaa, niin saan ulkonäöllisesti siistin lopputuloksen. Onko tämäntyyppisissä sovelluksissa väliä, onko kutistesukka liimalla vai ei? Olen robottiruohonleikkurin rajalankaa jatkanut liimaa sisältävävillä kutistesukilla kosteudensulun vuoksi, mutta tässä liimalle ei taida olla tarvetta.
Jos tulee sisätilaan niin en usko että liimasta on hyötyä.
 
Juu, ihan kuivaan sisätilaan tulee.
Vinkkinä, jotkut valkoiset kutistesukat muuttavat väriään jos niitä kutistelee liian kuumalla joten kannattaa vaikka ensin kutistella pieni sentin-parin testipätkä kokeeksi ettei sitten tule näkyvälle paikalle kellertävää tai rusehtavaa kutistesukan pätkää ja tietää kuinka varovasti sitä pitää kutistella. Merkkejä en yhtäkkiä osaa sanoa mitkä vaihtavat herkästi väriä mutta töissä tuli aikanaan huomattua että jotkut olivat aika herkkiä tuolle, jotkut toiset eivät niinkään.
 
Osaisiko joku teistä sanoa, mistä löytyisi tälläinen (6V) laturi Suomesta?

1717436686395.png


1717436878636.png


Kiinasta en uskalla tilata ja Suomessa moni kauppa myy akkuja mutta ei niinkään itse latureita. Toki napoja yhdistelmällä saa luultavasti saman asian, mutta tuo "RED" liitin olisi silti helpompi. Kyse on siis (6V7AH?) 6V akusta joka löytyy mm. lasten sähköautoista.
 
Kyseessä on siis tämä akku.
Ok , tuosta liittimestä ei saa selvää, on olemassa saman näköisiä jossa on tavallaan abikot 90 ast kulmassa keskenään.
Liittimien vaihto voi olla helpointa. Lasten kanssa täytyy tietysti mennä luotettavuus ja helppokäyttöisyys edellä.
 
Kiitos kaikille ehdotuksista!

Ok , tuosta liittimestä ei saa selvää, on olemassa saman näköisiä jossa on tavallaan abikot 90 ast kulmassa keskenään.
Liittimien vaihto voi olla helpointa. Lasten kanssa täytyy tietysti mennä luotettavuus ja helppokäyttöisyys edellä.
Kyse on siis tälläisestä liittimestä:

1717481544009.png


Tätäkin Akkulaturi | Automaattinen latausvirta | Hamron | Jula laturia olen ihmetellyt. Taidan silti etsiä sellaisen josta löytyisi koko liitin, koska nuo yleislaturit vaativat purkkavirittelyä napojen yhdistämiseen.
 
Kiitos kaikille ehdotuksista!


Kyse on siis tälläisestä liittimestä:

1717481544009.png


Tätäkin Akkulaturi | Automaattinen latausvirta | Hamron | Jula laturia olen ihmetellyt. Taidan silti etsiä sellaisen josta löytyisi koko liitin, koska nuo yleislaturit vaativat purkkavirittelyä napojen yhdistämiseen.

Jos kiinasta saa tilattua sopivan laturin, otat siitä tuon liittimen ja sitten liität sen normaaliin suomesta ostettuun kunnolliseen laturiin. Tulee sitämyöten varmaan akuillekin lisää käyttöikää. Vaikea voi olla muuten löytää tuollaista liitintä, Eikä se nyt purkkavirittelyä ole, samalla periaatteella muutkin maailman sähkölaitteet on rakennettu.
 
Jos kiinasta saa tilattua sopivan laturin, otat siitä tuon liittimen ja sitten liität sen normaaliin suomesta ostettuun kunnolliseen laturiin. Tulee sitämyöten varmaan akuillekin lisää käyttöikää. Vaikea voi olla muuten löytää tuollaista liitintä, Eikä se nyt purkkavirittelyä ole, samalla periaatteella muutkin maailman sähkölaitteet on rakennettu.
En oikein jaksaisi luottaa kiinalaisiin liittimiinkään, vaikka suurin osa niistä siellä valmistetaankin. :) Harkitsen tuota Julan laturia, koska se löytyisi lähistöllä olevasta myymälästä.
 
Kiitos kaikille ehdotuksista!


Kyse on siis tälläisestä liittimestä:

1717481544009.png


Tätäkin Akkulaturi | Automaattinen latausvirta | Hamron | Jula laturia olen ihmetellyt. Taidan silti etsiä sellaisen josta löytyisi koko liitin, koska nuo yleislaturit vaativat purkkavirittelyä napojen yhdistämiseen.

Tuo saattaa sopia, jos ei sovi niin vaihdat myös akkuun ja laitteeseen. Julan laturista pätkit tuohon rengasliitinjohtoon ton uuden liittimen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom