• Käyttäjätunnuksia kaapattu - Myy lahjakortteja

    Noin 20-30 TechBBS-käyttäjätunnusta on tunnistettu, että ne on kaapattu kirjautumalla ja vaihtamalla sähköpostiosoite uuteen. Tunnuksilla on yritetty kaupata foorumin kauppa-alueella Steamin ja Verkkokauppa.comin lahjakortteja ja maksutavaksi on ilmoitettu kryptovaluutat BTC, Eth ja LTC. Lue lisää

Pienten kysymysten ketju

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 381
Eiköhän se edullisin ohjaus olisi sähköikkunaan alunperinkin tarkoitettu kytkin jossa ne suunnan vaihtavat tuplakärjet sisällä. Tosin sulkuautomatiikkaa niissä ei ole.
Joo, mutta kytkinten laatu ihan paskaa (toki rahalla saa) ja tässä tapauksessa tarvitsee vielä ohjata 10 muuta moottoria, niin universaalimpi ratkaisu hakusessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 590
Pitäisi rakentaa balanced to unbalance kytkentä linjatasoiselle audiolle. Muutoksen lisäksi tällä pitäisi saada mahdolliset maalenkki hurinat estettyä. Käytettävissä olisi Lundahl SR 502 muuntajia. Ilmeisesti kyseessä juuri tähän tarkoitukseen tehdyt muuntajat. 30k-30k ohm. Pitääkö tulo puolella kytkeä tulevan balansoidun audion maa muuntajan tulopuolen käämin keskipinniin? Tulo puolella on siis + ja - ja center tap pinnit. Lähtöpuolella vain + ja - ja kaksi nastaa merkinnällä faraday shields.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 602
Pitäisi rakentaa balanced to unbalance kytkentä linjatasoiselle audiolle. Muutoksen lisäksi tällä pitäisi saada mahdolliset maalenkki hurinat estettyä. Käytettävissä olisi Lundahl SR 502 muuntajia. Ilmeisesti kyseessä juuri tähän tarkoitukseen tehdyt muuntajat. 30k-30k ohm. Pitääkö tulo puolella kytkeä tulevan balansoidun audion maa muuntajan tulopuolen käämin keskipinniin? Tulo puolella on siis + ja - ja center tap pinnit. Lähtöpuolella vain + ja - ja kaksi nastaa merkinnällä faraday shields.
Itse kytkisin tuon niin että balansoitu tulee in+ ja in- ja epäsymmetisen puolen signaalikarvan kytkisin out+ ja vaipan out-. Tuota centertappia en kytkisi mihinkään. Sitten jos vielä häiriötä esiintyy niin faraday shield -pinnejä kytkisin balansoidun vaippaan. Tuolla centertap-pinnillä siis voisi periaatteessa säätää signaalin voimakkuutta kytkemällä balansoidun puolen plussa siihen plus-liittimen sijaan jolloin muuntaja olisi 15k-30k. Vastaavasti tuon muuntosuhteen saisi toisin päin syöttämällä signaali sisään out-pinneihin ja ottamalla in-pinneistä ulos jolloin voi centertapilla säätää muuntosuhdetta toiseen suuntaan.

Mutta tosiaan peruskytkentänä 1:1 muuntosuhteella ihan plussien ja miinusten välille kytkennät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 590
Itse kytkisin tuon niin että balansoitu tulee in+ ja in- ja epäsymmetisen puolen signaalikarvan kytkisin out+ ja vaipan out-. Tuota centertappia en kytkisi mihinkään. Sitten jos vielä häiriötä esiintyy niin faraday shield -pinnejä kytkisin balansoidun vaippaan. Tuolla centertap-pinnillä siis voisi periaatteessa säätää signaalin voimakkuutta kytkemällä balansoidun puolen plussa siihen plus-liittimen sijaan jolloin muuntaja olisi 15k-30k. Vastaavasti tuon muuntosuhteen saisi toisin päin syöttämällä signaali sisään out-pinneihin ja ottamalla in-pinneistä ulos jolloin voi centertapilla säätää muuntosuhdetta toiseen suuntaan.

Mutta tosiaan peruskytkentänä 1:1 muuntosuhteella ihan plussien ja miinusten välille kytkennät.
Toimii, mutta jostain syystä surisee. Pitää koittaa keksiä miksi. Tosin nämä rakennuksen sähkötkin on persiistä kun oikeaa maadoitusta ei missään. Muistaakseni asuntojen ryhmäkeskuksiinkaan ei tule oikeaa maata vaan se on tuolla sähköpääkeskuksessa ja sieltä syöttö nelijohtiminen. Nollattuja pistorasioita taas huoneissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 602
Toimii, mutta jostain syystä surisee. Pitää koittaa keksiä miksi. Tosin nämä rakennuksen sähkötkin on persiistä kun oikeaa maadoitusta ei missään. Muistaakseni asuntojen ryhmäkeskuksiinkaan ei tule oikeaa maata vaan se on tuolla sähköpääkeskuksessa ja sieltä syöttö nelijohtiminen. Nollattuja pistorasioita taas huoneissa.
No, siitä sitten kokeilemaan vaikkapa balansoidun puolen oikosulkemalla ihan alkupäästä asti että katoaako surina tai sitten kokeilemalla laittamalla hyppylankoja esim epäsymmetrisen puolen vaipasta siihen faraday shield-liitäntään tms. Kai tuo muuntaja on siellä lähellä epäsymmetristä tuloa että epäsymmetrinen signaalitie on mahdollisimman lyhyt? Sitten voi kokeilla myös laittaa sinne epäsymmetriselle puolelle jonkun vastuksen (ehkä 10k?) signaalin rinnalle, mielellään ihan laitteen input-liittimen läheisyyteen. Joskus jotkut epäsymmetriset consumer-laitteet ainakin ovat niin korkeaimpedanssisia että pidemmällä johdolla ottaa kaiken häiriön itseensä vaikka mitä tekisi. Ja joku Boschin mikserivahvistin oli ihan toivoton pitkien siirtolinjojen kanssa, sai aina tehdä vaikka mitä kikkoja että sai häiriöttömäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 590
Selvishän se vika :facepalm:

Kerrotaan nyt koko kötöstys perinpohjaisesti.

Eli, varastossa on äänentoiston vahvistin, radio ja Behringer ZMX8210 mikseri.

mixer.jpg

Mikserissä on kätevä ominaisuus että kanavien 7 ja 8 väliltä voi etänä painonapilla ohjata. Niinpä tuli idea että tuolla saisi tehtyä niin että voisi etänä kääntää äänilähteen tulemaan ATK nurkasta. Koska tuohon samaan paikkaan päättyy RJ45 kaapelointi oli ajatuksena käyttää yhtä tuollaista linjaa. Samassa kaapelissa kulkisi siis ohjaus, indikointi ja ääni. Ääni tulisi balansoituna mutta koska mikserin tulot 7 ja 8 ovat balansoimattomia niin tuo pitäisi muuntaan balansoimattomaksi ja maalenkkien takia mielellään edes jollainlailla oikeaoppisesti. Niinpä kötöstelin tuollaisen muuntajan ihan jakorasiaan joka on tuossa kaapin sisällä

muuntaja.jpg


ATK nurmassa sitten on Yamaha AG06 joka syöttää balansoitua ääntä. RJ45 kaapeli menee vanhasta murtohälyttimen ohituskytkimestä tehtyyn koteloon jossa painonappi ja ohjauksen tilan indikointi sekä takana 6,3mm jakki äänelle.

nappi.jpg

Miksi sitten hurisi, noh, koska vaikutti maalenkiltä joka ei periaatteessa pitäisi olla mahdollinen niin tuli mieleen että tuota indikointia ja ohjausta varten tuossa samassa kaapelissa kulkee myös tuolta mikseriltä lähtevä maa mutta se menee erillään tuosta äänilinjan maasta. Mittailimpa tuon CAT piuhan ja....... siellä on jossain vika kaapelissa ja juuri tuo äänilinjan maa ja ohjauksen maa yhdistää jossain. Ei täysi oikosulku sillä mittari näytti pari kilo ohmia mutta riittävä aiheuttamaan hurinaa koska tuo yhteys aiheutti maalenkin. Vaihdoin tuolta väliltä kaapelia ja kaikki pelitti kuin unelma :facepalm: Noh, tulipa selville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
20 239
Minulta kärähti tämmöinen.
1693586988826.png

Onkohan tuo kärähtänyt komponentti myös HF5A?

Mistä niitä saa? Budjetti on max. 5€.

--

Nämä kuvat ei ole omia, mutta sama laite on kyseessä.

edit: se on tuo tuossa, ja sinne menee veto pariston plussapuolelta. Kytkin tuossa alareunassa on on/off. Kuva ei ole oma.
1693588207332.png
 
Viimeksi muokattu:

sjii

Tukijäsen
Liittynyt
30.01.2021
Viestejä
318
- - Onkohan tuo kärähtänyt komponentti myös HF5A?
Mistä niitä saa? - -
^ Kyllä on HF5A tuokin regulaattori. Tuolla mallinimellä listattuna ei enää näyttäisi käytännössä katsoen olevan saatavuutta, mutta eri valmistajan mallinimellä HX3406 (Hengjiaxing) ainakin löytyy...: HX3406 HX(hengjiaxing) | C296282 - LCSC Electronics – tuotekuvassa näkyy myös HF5A-merkintä; hinta: 10 kpl 0,53 € + kulut:
2023-09-01.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 363
dupont kaapeleista.

1693695224312.png



Millä spekseillä löydän tai pitäisi etsiä tuota pelkkää kaapelia metritavarana, että on sopivaa noihin pinneihin+liittimiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 602
dupont kaapeleista.




Millä spekseillä löydän tai pitäisi etsiä tuota pelkkää kaapelia metritavarana, että on sopivaa noihin pinneihin+liittimiin?
Ainakin AWG 24 eli 0.22mm² johtimet (sekä ehkä yhden tai kahden koon verran paksummat ja ohuemmat) sopivat vastaaviin mutta toisen valmistajan liittimiin. Itse käytän vihreitä liittimiä jotka varmaankin ovat jotain Phoenix Contactin liittimiä. Noita on itselleni kertynyt kun töissä aikanaan jäi noita liitinrunkoja ja pinnejä kasoittain yli.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
105
Minulla on tuossa näyttö josta on taustavalo pimennyt osittain, muistaakseni vasemmasta reunasta. Onko kellään mitään ajatuksia mikä siinä voisi mahdollisesti olla vialla? Paljonhan näistä on esimerkiksi virtalähteen kondensaattoreita hajonnut, mutta kuinka yleistä on että se pimentää vain osan taustavalosta? Näyttö on Lenovo ThinkVision f24h, se on ollut varastossa kolmisen vuotta laatikossaan ja kun otin sen nyt käyttöön, niin se toimi hetken hyvin mutta jossakin kohtaa osa taustavalosta pimeni. Se viittaisi siihen että ne elkot olisi kuivunut kasaan, mutta aattelin nyt kysyä viisaammilta että mitä muuta tuosta kannattaa kattoa kun sen jossakin kohtaa avaa.

Korjailin siis näitä aika paljonkin varmaan 15 vuotta sitten mutta jotenkin itseluottamus on karissut vuosien saatossa.
 

CrFr

Massapäällikkö
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Työn alla on kuvaputkinäyttö, joka ei käynnisty ja virtavalo jää vilkkumaan. Luulisin löytäneeni vian. Vaakapoikkeutuksen transistori Toshiba 2SC5570 on vetänyt itsensä oikoseen. Näyttää 0,3 ohmia molempiin suuntiin mitattuna, joten lienee risa. Kysymys kuuluu, meneekö nämä itsestään rikki, vai onko yleensä tällaisen transistorin rikkoutuminen seurausta jostain muusta viasta?
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
590
En tiedä onko tämä enää pieni kysymys mutta:
3kW kolmivaihemoottoria ohjaa LC1K0910P7 rele ja sitä ohjaa Omron H3CR-F ajastin.

Moottoria käytetetään toisinaan ilman taukoa, ja silloin ajastimen tauko-viisari käännetään nollaan. Ajastimessa on kuitenkin aina tauko (joku sekunnin kymmenys), että rele räpsähtää nollaan ja moottorissa näkyy nytkähdys. Moottorin hitausmomentti auttaa aika hyvin katkaisun yli ja remmit joustavat laitteeseen päin.
Kysymys kuuluu, että voiko turha katkaisu pidemmän päälle polttaa relettä? Ei se tietty suuri homma ole vetää releelle oma kytkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 129
En tiedä onko tämä enää pieni kysymys mutta:
3kW kolmivaihemoottoria ohjaa LC1K0910P7 rele ja sitä ohjaa Omron H3CR-F ajastin.

Moottoria käytetetään toisinaan ilman taukoa, ja silloin ajastin käännetään nollaan. Ajastimessa on kuitenkin aina tauko (joku sekunnin kymmenys), että rele räpsähtää nollaan ja moottorissa näkyy nytkähdys. Moottorin hitausmomentti auttaa aika hyvin katkaisun yli ja remmit joustavat laitteeseen päin.
Kysymys kuuluu, että voiko turha katkaisu pidemmän päälle polttaa relettä? Ei se tietty suuri homma ole vetää releelle oma kytkin.
No eihän tuollainen pätkiminen hyvää tee, melkoinen salamahan siellä kärjillä käy. Johtuu tietysti kuinka usein se pätkäisee?
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
590
No eihän tuollainen pätkiminen hyvää tee, melkoinen salamahan siellä kärjillä käy. Johtuu tietysti kuinka usein se pätkäisee?
Aivan unohtui, eli on-off-kierto on normaalisti 1/1.5 min, eli jatkuvalla käytöllä ajastin pätkii minuutin välein. Ja keskimäärin laite on päällä 12 tuntia/vrk mutta tämä vain muutamia viikkoja vuodessa.

Muok. On kyllä mahdollista kytkeä releelle pakkosyöttö mutta mielellään ei laittaisi ylimääräisiä nappeja ohjauspaneeliin selkeyden takia. Ehkä rele kuitenkin kestää, koska normaalissa kierrossa ei ole ongelmaa käynnistellä pysähtynyttä moottoria 1.5 min välein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
389
joo ei se kyllä kärjille hyvää tee jos katkotaan kokoajan. tosin ei tuosta välttämättä pahaa valokaarta synny kun moottori kumminkin pyörii niin virrat ei ole niin isoja mitä paikallaan olevan moottorin kytkentä. eikö tuota ns pakkosyöttöä vois laittaa ton ajastin hässäkän ohi vetämään relettä eli napista jatkuva pyörintä päälle
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
6 129
Toisaalta, eipä siellä käynnistyksessä mitään valokaarta käykään, joten eipä siitä sen kummempaa "säästöä" tule vaikka moottori koko katkon ajan pyöriikin.

Jjos sille tulee normaalisti n. 500 sammutusta päivässä muutenkin, ja tuolla jatkuvalla käytöllä niitä sammutuksia on yhtä paljon, vain köynnistys tapahtuu nopeammin, ei tuossa mielestäni pitäisi olla mitään eroa kärjen kulumisen kannalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 486
Ei aivan sama sillä minulla on "näyttö" joka loistaa kuoreen läpi lämpötila, wifi ja mikä mode on käytössä.

Tämä taitaa olla se oikea:

Alkuperäinen ongelma:
Taitaa vissiin olla 2 eri sensoria yhdistetty samaan liittimeen....
Kertokaapa korvaavat NTC:t? Jos stareleciltä löytyy, niin hyvä.

Ei ole monen euron kokeilu, jos tuo ei vaivaan autakkaan ja alkuperäisen saa sitten laitettua takaisin…

edit: Kuvat eivät seuranneet. PDF:n kohta 7.2
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 602
Kertokaapa korvaavat NTC:t? Jos stareleciltä löytyy, niin hyvä.

Ei ole monen euron kokeilu, jos tuo ei vaivaan autakkaan ja alkuperäisen saa sitten laitettua takaisin…

edit: Kuvat eivät seuranneet. PDF:n kohta 7.2
PDF:ssä puhutaan tuossa kohti 10kohm @ 25⁰C NTC:stä elikkä varmaan tämmöisiä: Starelec Oy
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 787
Edit: taisi tulla vähän väärälle palstalle mutta eiköhän ole tarpeeksi relevantti, pahoitteluni.

Osaisiko joku viisaampi kertoa jotain selkoa tähän antennirasiaan? Ihan kuin tästä puuttuisi joko liittimet tai koko roska on asennettu väärinpäin.
Jos en väärin muista niin tuohon menee tällainen ei-niin-uusi liitin:
1695047067626.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
216 850
Viestejä
3 852 481
Jäsenet
66 369
Uusin jäsen
Fraktuuri

Hinta.fi

Ylös Bottom