- Liittynyt
- 02.06.2017
- Viestejä
- 54
Kyllä ja vaatii ylösvetovastuksen käyttöjännitteeseen.Oiskohan Open Collector ?
Edit: Itse asiassa vastuksen voi kytkeä johonkin käyttöjännitteestä erilliseen jännitteeseen.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kyllä ja vaatii ylösvetovastuksen käyttöjännitteeseen.Oiskohan Open Collector ?
Ainakin tuossa tapauksessa OC tarkoittaa avokollektoria (open collector). Open collector - WikipediaOiskohan Open Collector ?
Eli opiskeluun kannattaa valita noita normaaleja "push-pull" piirejä joiden tilaa on helpompi mitata logiikkakynällä tai muilla keinoin.Joissakin piireissä on merkintä "OC". Esimerkiksi piiri 74LS00 ja 74LS01, molemmat ovat 4x NAND, mutta jälkimmäisessä on tuo "OC" -merkintä. Mitä eroa on siis ns. tavallisella ja "oc" -piireillä? Ja miten ne eroavat toisistaan käytössä?
Varmaan kannattaa ihan itse miettiä mitä haluaa opiskella, noita piirejä kun on melkoinen määrä erilaisia.Kiitos vastauksista! Välttelen siis "Open collector" -piirejä.
Mitäs logiikka-, salpa-, ja kiikku- ym.-piirejä suosittelette noin alkuun? Joku "XNOR"-logiikka piiri tuntuis olevan vähän hankalampi löytää, mutta sellaisen saa toki rakennettua muilla loogisilla porteilla. Onko suurta merkitystä ovatko piirit "LS" vai "HC" -mallisia? Ainakin D-FF on ajatuksena hommata, sillä pyrin oppimaan ohessa myös 74HC595 -siirtorekisterin toimintaa.
Itseasiassa nyt tuli mieleen yksi hauska peli millä äkkiä oppii logiikkapiirien toiminnan, siinä kasataan ihan kokonainen tietokone lähtien NAND-portista. NandGame - Build a computer from scratch.Olen jonkin verran käyttänyt simulator.io -palvelua.
Täähän on ihan sairaan koukuttava vaikka oon kaikesta aivan pihalla!Itseasiassa nyt tuli mieleen yksi hauska peli millä äkkiä oppii logiikkapiirien toiminnan, siinä kasataan ihan kokonainen tietokone lähtien NAND-portista. NandGame - Build a computer from scratch.
G-kierteellä oleva letkukara + auton rengasventtiili, ja yhdistät se toisiinsa haluamallasi tavalla. Jos mahtuu noin pienestä karasta läpi niin puukolla jyrsit venttiiliä pienemmäksi ja karan sisälle, jos ei mahdu niin sit yhdistät ne jollain letkun pätkällä.Löysin näitä ketjuja kaksi, mutta kai tämä enemmän rakentelun puolelle sopii, niin laitan tänne.
Eli mistähän löytyisi sellainen adapteri tai liitin, jossa olisi auton ventiili ja 1/8 tai 1/4 tuuman naaras? Eli Schrader -> G1/8 tai G1/4? Periaatteessa tuumapuolelle käy uroskin ja perään naaras naaras.
Pitäisi mittarillisesta fillarin pumpusta, tehdä vesijäähyyn tiiveystesteri. Ei muuta vaatisin, kun tuo liittimen, niin ei raaskisi ostaa turhaan erillistä vekotinta laatikkon lojumaan, jolle käyttöä tulee korkeintaan vuoden parin välein.
Tsekkasin tämän ja vaikutti kiinnostavalta!Itseasiassa nyt tuli mieleen yksi hauska peli millä äkkiä oppii logiikkapiirien toiminnan, siinä kasataan ihan kokonainen tietokone lähtien NAND-portista. NandGame - Build a computer from scratch.
Tuossa on vaan 6 x AA-kokoista akkua. Noita on ebayt ja aliexpressit täynnä. Jos laitat kahdeksan kennoisen, niin jännite nousee 9,6 volttiin, auto saattaa kestää tai olla kestämättä sen verran.Jäi vähän kesken aiemmin kyselyni koskien lasten rc-auton akkua. Tässä on nyt loput tiedot&kuvat. Jotain tuon tyylistä akkupakettia olen siis vailla. Kahdeksan kennoinenkin mahtuisi kyytiin. Akkukotelon mitat ovat; 75x125x20mm eli tuota pienempi pitäisi löytää. Liittimet voi kyllä vaihtaa vanhasta uuteen. Tyyppihän on NI-MH 700mAh ja 7,2V
Tuossa on vaan 6 x AA-kokoista akkua. Noita on ebayt ja aliexpressit täynnä. Jos laitat kahdeksan kennoisen, niin jännite nousee 9,6 volttiin, auto saattaa kestää tai olla kestämättä sen verran.
Voit myös ostaa erillisen akkukotelon, vaikka kaksi tämmöistä Paristokotelo 4 x AA paristonpidin 4 x UM3 / 4 x R6 pitkulainen johdoilla malli 1, kytkeä ne sarjaan ja käyttää tavallisia AA-akkuja. Jos haluaa pysyä alkuperäisessä 7,2 voltissa, niin hyppylanka kahden akun kohdalle.
Jäi vähän kesken aiemmin kyselyni koskien lasten rc-auton akkua. Tässä on nyt loput tiedot&kuvat. Jotain tuon tyylistä akkupakettia olen siis vailla. Kahdeksan kennoinenkin mahtuisi kyytiin. Akkukotelon mitat ovat; 75x125x20mm eli tuota pienempi pitäisi löytää. Liittimet voi kyllä vaihtaa vanhasta uuteen. Tyyppihän on NI-MH 700mAh ja 7,2V
Tamiya liittimeltä se kovasti näyttää.
esim.
- Harrastekauppa Hobbylinna
www.hobbylinna.fi
edit: Eipä mahdukkaan
130 x 46 x 23mm
Hakusanat tamiya nimh 7.2v
Tää taitais mennä. Kuvassa ei näy liittimiä, mutta pakkohan siinä joku on olla Kapasiteettiakin on enemmän.
HumanWare tarvikeakku 7.2V 1800mAh Ni-MH 60-YAA.0004F.00
Akku HumanWare VictorReader ClassicX, VictorReader ClassicX+, 202VRC, 203VRC äänikirjaan edullisesti netistä tai noudettuna myymälästä.www.akku-assa.fi
Tuossa on kaksi ongelmaa
A) Kallis
B) Ei ole liittimiä, kontaktit toisella puolella. Ks.
Akku HumanWare 202VRC 203VRC
Vaihtoakku HumanWare 202VRC 203VRC kaiuttimeen ✓ 7.2V - 7.4V, 1800mAh. Vara-akulla täysi yhteensopivuus. 3 vuoden takuu, osta nyt!www.subtel.fi
tamiya käyttäö hakemisessa, niin on oikea liitin valmiina.
Katos prkele. Oletin että joku liitin siellä väkisinkin on. Onneks ei ehtinyt tilaamaan. Täytyy mennä koneelle selaamaan noita, kännykästä vähän haastavaa.
Olisko tässä
NiMH Batteri 7,2V 1100mAh Tamiya-connector - Harrastekauppa Hobbylinna
NiMh akkuKapasiteetti: 1100mAhMitat: 6cmx 5,2cm x 1,7cmwww.hobbylinna.fi
Ihan kunnollisen jos haluaa niin pidin, johon menee 2x 18650 sarjaan + laturi. Kinkeistä lähtee ykköseuroilla ja liittimen voi viskata kuikkaan.
No jos ne palloventtiilit maksaa sen 21 euroa kappale, niin 4 kpl niitä on 84 euroa. Äkkiseltään laskisin miten tahansa tehden työlle joka tapauksessa enemmän hintaa.Palloventtiileillä toteutettuna olisi aivan liian kallis
Niin olin laskenut veron päälle, että ainakin tuolla hinnalla näyttäisi saavan vaikka uutena.Linkkaamasi venttiilit on yhtä kalliita kun laitat verot tuohon päälle. Lisäksi T-haarat ja 6 letkukaraa niin on jo aika reippaasti yli satasessa.
Laitoin googleen peltier heating efficiency ja avasin ekan linkin Peltier Element Efficiency.
E: miten se lämmitysteho voisi edes olla alle 100%, mihin se teho menisi jos ei lämmitykseen? Sähkövastuksen lämmitystehokin, eli hyötysuhde, on 100%
Kuvan otsikko on "COP vs. current relationship of a Peltier element"Mites tätä pitää tulkita, mitä tuo l/lmax meinaa? 0.7 alapuolella hyötysuhde olisi yli 100%? (missasin tämän vastauksen)
Kuvan otsikko on "COP vs. current relationship of a Peltier element"
Eli I / Imax on virtasuhde. Eli käytetty virta (I) suhteessa Peltier elementin maksimivirtaan (Imax). Eli millä virralla eli teholla peltier-elementtiä ajetaan. Vasemmalla 0% teho ja oikealla 100% teho.
Veikkaan että siinä kohti kun elementille annetaan virtaa, niin toi dT ei kovin kauaa pysy nollassa. Tokihan jos laittaa molemmille puolille tuulettimen niin se auttaa, mutta nekin syö tehoa. Eli korkeat COPit on käytännössä vähän vaikeampia saavuttaa kuin pelkästään tuon graafin perusteella olettaisi.
No oikeastaan tuo kylmän ja kuuman puolen lämpötilaerohan sen määrittää kannattaako vai ei. 50K käyrällä näyttäisi jo olevan COP lähes maksimi täydellä teholla.Se on ainakin selkeä opetus että peltieriä ei pidä ajaa lähellekään nimellisteholla, jos ei tarvitse.
Jos oikein hahmotan niin ota nupin hattu pois, sen alla on kiritysmutteri.Miten saan nupin asennettua potentiometriin ?
Ei ole "kiristys ruuvia"
niin tein ja ei ollutJos oikein hahmotan niin ota nupin hattu pois, sen alla on kiritysmutteri.
Outoa, ehkä jollain muulla on parempi käsitys nupin rakenteesta.niin tein ja ei ollut
Joku sellainen siinä on, koska kun vanha potikka oli vielä paikallaa, oli todella tiukasti nuppi kiinni, ei ironnut. Otin kannen pois ja ihmettelin. Sitten irroitin rikkinäisen vanhan potikan, mutteri pois, samalla oli tuo nupin kiinnitys mystisesti löystynyt. Eikä vanhaan irtonaiseen potikkaan mene tuo nuppi.Joku kiristysmekanismihan tuossa nupissa on, mutta ei näköjään ole perinteinen "päällä kannen alla mutteri" -tyyppinen. Olisiko noilla nupin alapuolen koloilla ja/tai reiällä joku funktio tuossa? Joskus olen törmännyt johonkin potikan nuppiin jossa oli tuo kiristysmekanismi ihan ihmeellinen.
Nupin kuva on kyllä niin musta ettei siitä näe mitään.Ohessa kuvat vahasta potikasta ja nupista kansi poistettuna ja uus potikka asennettuna.
Ite oon ratkaissut ongelman sillä että painaa upload nappia softasta ja sitten kytkee arduinon usb hyvällä ajoituksella softa menee sisään tai googlaa arsuino dfu tmsbmode