Pienten kysymysten ketju

Ja jos se potentiometri on 3 napainen, eli mono. Pitää ostaa sellainen jossa kytkin on halutussa laidassa säätöaluetta. Nuo ääripäät jos yhdistät vastuksella, se kytkin toimii todella huonosti siinä kytkennässä.
Tehonkestoa noihin saa kyllä, mutta ihan 100 varma en ole etsitkö tällaista
Potikoita saa myös sellaisia missä varsi toimii painonappina.
Lineaarisessa potikassa voi valita ihan vapaasti kuinka päin se säätöalue toimii suhteessa on-off kytkimeen. Tai voihan sen tietysti logaritmisessakin, mutta onko se käyrä sitten oikein päin.
 
En muista olenko kysynyt täältä, mutta;

Pitäisi valaa piirilevy johonkin aineeseen suojaamaan kosteudelta jne. Kokeiltu on epoksia ja kuumaliimaa mutta molemmat vaikuttavat piirilevyn antenniin (nosto-oven avaaja) niin että toiminnasta tulee täysi mysteeri. Ilmeisesti antenni häiriintyy noista. Onko olemassa mitään valuainetta jolla onnistuisi ?
 
Mitens pelkkä lakkaus ?
Riittää kyllä aika pitkälle.
Samaa ehdottaisin, joku suojalakka auttaa aika pitkälle ellei sitä koko printtiä upoteta veteen. Tietty jos mahdollista niin jättäisi itse antennin koskemattomaksi eli ei lakkaa sitä (ellei se sitten ole suoraan piirilevyllä).
 
Mitens pelkkä lakkaus ?
Riittää kyllä aika pitkälle.
Samaa ehdottaisin, joku suojalakka auttaa aika pitkälle ellei sitä koko printtiä upoteta veteen. Tietty jos mahdollista niin jättäisi itse antennin koskemattomaksi eli ei lakkaa sitä (ellei se sitten ole suoraan piirilevyllä).
Antenninhan saa vedettyä minne vaan. Kuva olis taas kertonut tilanteesta paljon.

Pelkkä lakka ei oikein toimi kun pitäisi suojata myös fyysisiltä iskuilta ja vettä tulee saamaan paljon. Antennia ei myöskään voi vetää minnekään. Edellisessä oli ihan omassa kotelossaan, mutta nyt ei ole tilaa koteloida niin isosti vaan pitäisi valaa aika millin tarkkaan koteloon.
 
Viimeksi muokattu:
Missä säilytätte kaikenlaista pientilpehööriä? Seinälle laitettava lokerikko ois toki paras, muttei taitaisi parempi puolisko katsella moista työhuoneen seinällä :asif: Kaapissa on jo tuollaisia salkkumallisia pieniä lokerikkoja, mutta jokainen eri kokoinen ja vähän hankalia käyttää kun aina se tarvittava komponentti on siellä alimmassa lokerikossa. Ei taida parempia ratkaisuja olla tuohon keskitty? Esim. joku seinälle laitettavan lokerikon ja salkun välimalli, eli laatikot sais vedettyä kyljistä ulos, mutta ne sais lukittua ja vois nostaa koko laitoksen vaikka kaappiin ilman pelkoa sisällön lävähtämisestä lattialle? Tuollainen ois kätevä, muttei ole tullut vastaan ihan tuossa muodossa.

Entä työkalupakit? Sama tilanne näiden kanssa, varmaan viisi erikokoista ja mallista työkalupakkia kaapissa (kertynyt vuosien varrella) joissa sekalaisia erikois- ja perustyökaluja (vasaraa pienempiä). Pitäisi käydä nuo läpi ja samalla vois harkita, että josko hankkisi paremman työkalupakin tai kaksi, nykyiset halpoja rimpuloita ja osa vähän rikkinäisiä. Noita näyttäisi saavan tuollaisin "modulaarisina" ja pinottavina malleina, onkohan tuollaisista mihinkään? Muita hyviksi havaittuja malleja?
 
Tarvis mahdollisimman pienen (fysiisesti) sulakkeen eikä haittaa jos on kertakäyttöinen eli pitää aina kolvata uusi tilalle. Virta on huikeat 30mA ja noin 14V DC:ssä pyöritään. Lasiputki ja mini autosulakekin pidikkeineen ovat turhan isoja. Miten tälläiset PTC sulakkeet käytännössä toimivat ? Ajaisiko saman asian eli käytännössä estäisi "worst case scenariossa" tulipalon ?
 
Tarvis mahdollisimman pienen (fysiisesti) sulakkeen eikä haittaa jos on kertakäyttöinen eli pitää aina kolvata uusi tilalle. Virta on huikeat 30mA ja noin 14V DC:ssä pyöritään. Lasiputki ja mini autosulakekin pidikkeineen ovat turhan isoja. Miten tälläiset PTC sulakkeet käytännössä toimivat ? Ajaisiko saman asian eli käytännössä estäisi "worst case scenariossa" tulipalon ?
Nuo PTC-"sulakkeet" palautuvat jäähdyttyään eli niitä ei jokaisen ylivirtatapahtuman jälkeen tarvitse vaihtaa. Nuo eivät ihan kaikkeen sovellu tavallisen sulakkeen tilalle koska tuo on ihan PTC-vastus jonka vastusarvo kasvaa kun PTC lämpenee ja PTC lämpenee kun sen läpi kulkeva virta kasvaa. Eli nuo rajoittavat kytkennässä kulkevaa virtaa mutta eivät varsinaisesti katkaise sitä kuin vasta todella rajussa ylivirtatilanteessa jossa koko PTC käytännössä palaa rikki.

Onhan niitä sulakkeita pintaliitoksinakin, ovat sellaisia pintaliitosvastuksen näköisiä, yleensä valkoisia papanoita. Ne ainakin ovat pieniä. Ja sitten on sellaisia vähän elkon näköisiä pieniä sylintereitä jotka ovat ehkä puoli senttiä korkeita ja vajaan sentin halkaisijaltaan, yleensä mustalla muovikuorella varustettuja.
 
Näitä PTC vastuksia löytyy mm. pakastimen kompressorin suojana ja invertterin lähdön suojana.
Tietysti virta ja jännittteen kesto käytön mukaan.
Datalehden mukaan kestäisi jopa 100 000 ylivirta laukaisua.
 
Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
 

Liitteet

  • m5-m8_laajennusholkki.jpg
    m5-m8_laajennusholkki.jpg
    28,2 KB · Luettu: 21
Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
Aivan outo tuote mutta kysäise nippelit.fi?
 
Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
Pitääkö olla asennettuna samaan tasoon vai voiko adapteri tulla irti pinnasta? Joku "standoff" tyylinen ehkä helpompi löytää, esim. M8 -> M4/5/6 standoffeja näyttää ainakin saavan: McMaster-Carr. Sopisko tuollainen?
 
Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
 
Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
Jos vaan vetää itse kierretapilla kierteen pulttin sisälle? Tosin maksaahan se kierretappikin jotain jos ei ole valmiiksi.
 
Jos vaan vetää itse kierretapilla kierteen pulttin sisälle? Tosin maksaahan se kierretappikin jotain jos ei ole valmiiksi.

Tuossa M8->M6 muutoksessa jää kovin pieneksi materiaalin vahvuus, ja sitten pitäisi saada myös se reikä täsmälleen keskelle.

Jos ei välttämättä tarvitse olla pultin reikää, niin M8/M6 pinnapultteja sai lyhyinä versiona. Ainakin muistaakseni VW Kuplan "öljypohjan" korjaamiseen.
 
Tuossa M8->M6 muutoksessa jää kovin pieneksi materiaalin vahvuus, ja sitten pitäisi saada myös se reikä täsmälleen keskelle.

Jos ei välttämättä tarvitse olla pultin reikää, niin M8/M6 pinnapultteja sai lyhyinä versiona. Ainakin muistaakseni VW Kuplan "öljypohjan" korjaamiseen.
Joo, mutta tuossa mainittiin myös esim M4 joka kyllä onnistuu.

M8-M6 taitaa olla niin ohut ettei noita löydy edes teollisesti tehtynä, ainakaan tuollaisena väliholkkimallina.
 
Mikä olisi sopiva pistehitsauslaite satunnaiseen akkujen kasaamiseen? Aliexpressistä löytyy bifrc ja minderrc dh20 ja dh30 nimillä jotain akullisia. Tekeekö niillä mitään? Sunkko 737G näyttää olevan myös suosittu.
 
Xbox 360 ohjaimesta meni kaapeli rikki ja siitä lyhentelin rikkinäisen kohdan pois, mutta korjaus takkusi siihen, että en saa vanhoja johtimia irroitettua tuosta piirilevyn läpivientipalikasta, löytyisköhän jostain uusi osa tuon tilalle?

Paikallisesta elektroniikkaosaliikkeestä kysäsin, mutta eivät tunnistaneet. Voishan nuo johtimet ehkä myös viedä suoraan piirilevyn läpi ja juottaa kiinni, mutta en tiedä kestääkö pidemmän päälle..
 

Liitteet

  • 20230815_162806.jpg
    20230815_162806.jpg
    453,9 KB · Luettu: 73
  • 20230815_162746.jpg
    20230815_162746.jpg
    356,2 KB · Luettu: 74
Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä, että saako tuosta mopoauton avaimen sisuskaluista vielä toimivaa? On ollut jo edellisellä omistajalla samassa kunnossa, joten sieltä ei oikein apuja saanut. Ilmeisesti tuosta on patterin pidin lähtenyt irti, mutta löytyykö jostain uutta sopivaa tilalle?
IMG_20230814_191739.jpg IMG_20230814_191729.jpg
 
Xbox 360 ohjaimesta meni kaapeli rikki ja siitä lyhentelin rikkinäisen kohdan pois, mutta korjaus takkusi siihen, että en saa vanhoja johtimia irroitettua tuosta piirilevyn läpivientipalikasta, löytyisköhän jostain uusi osa tuon tilalle?

Paikallisesta elektroniikkaosaliikkeestä kysäsin, mutta eivät tunnistaneet. Voishan nuo johtimet ehkä myös viedä suoraan piirilevyn läpi ja juottaa kiinni, mutta en tiedä kestääkö pidemmän päälle..

Juotat johdon päät suoraan levylle ilman tuota palikkaa ?
Kestää hyvin kunhan vedonpoisto on jossain muualla kuin siinä juotoksessa. Tuskin tuokaan vedonpoistona toimi.
 
Juotat johdon päät suoraan levylle ilman tuota palikkaa ?
Kestää hyvin kunhan vedonpoisto on jossain muualla kuin siinä juotoksessa. Tuskin tuokaan vedonpoistona toimi.

Joo ei varmasti minkään keston kanalta eroa tai sitten jos välttämättä haluaa palikan säilyttää niin eköhän siihenkin nyt sais uudet johdot helposti juoteltua.
 
Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä, että saako tuosta mopoauton avaimen sisuskaluista vielä toimivaa? On ollut jo edellisellä omistajalla samassa kunnossa, joten sieltä ei oikein apuja saanut. Ilmeisesti tuosta on patterin pidin lähtenyt irti, mutta löytyykö jostain uutta sopivaa tilalle?
IMG_20230814_191739.jpg IMG_20230814_191729.jpg

Saa helposti, jos ongelma on vain tuo poistunut padi. Vasemmasta alanurkasta rapsuttaa kuparin esiin mihin johde näyttää menevän ja juottaa miinuksen siihen. Jos haluaa sen erihelpon helpon ratkaisun, niin sopiva paristo ja kolvilla piuhan pätkä suoraan paristoon kiinni. Paristo kestänee todella pitkäön, niin operaatiota ei tarvitse usein tehdä. Pariston juotos on tehtävä nopeasti, ettei se lämpene juurikaan.

Disclaimer: Puhelimella näen kuvat hyvin epävarmasti.
 
Saa helposti, jos ongelma on vain tuo poistunut padi. Vasemmasta alanurkasta rapsuttaa kuparin esiin mihin johde näyttää menevän ja juottaa miinuksen siihen. Jos haluaa sen erihelpon helpon ratkaisun, niin sopiva paristo ja kolvilla piuhan pätkä suoraan paristoon kiinni. Paristo kestänee todella pitkäön, niin operaatiota ei tarvitse usein tehdä. Pariston juotos on tehtävä nopeasti, ettei se lämpene juurikaan.

Disclaimer: Puhelimella näen kuvat hyvin epävarmasti.
Ei varmaan kannata liiemmin juotella paristoa suoraan kiinni, paristopidikkeet nappiparistoille maksavat jotain ehkä pari euroa kappale niin ei ainakaan hinnasta pitäisi jäädä kiinni. Siitä vaan arpomaan mikä kokoinen paristo pitimineen tuohon avaimen kotelon sisälle mahtuu, veikkaisin että CR2032 tai olikohan se numeroa pienempi joku CR1620 tms. Varmaankin tuo rinkula olisi about saman kokoinen kuin tuohon kuuluva paristo niin siitä voi kokeilla mittailla. Ja tosiaan tuota miinuspuolen kontaktia pitää vähän virittää, eli rapsutella JEPpiä vähän pois tuon irronneen padin vierestä ja juotella sitten siihen kiinni. Noita löytyy googlella suunnilleen jokaisesta elekroniikkakomponentteja myyvästä firmasta, vaikkapa hakusanoilla "paristopidike nappiparisto". Kannattaa ehkä laittaa vaikka tippa kuumaliimaa sen paristopitimen ja piirilevyn väliin niin kestää vähän paremmin mekaanisesti.

Vähän itseasiassa näyttäisi että tuo toinen nappikin olisi ottanut kipeää, onko sekään paikallaan? Näyttäisi että SW1 olisi pois paikaltaan.
 
Eihän ne mitään maksa, mutta ne postit jos pitää saada heti ja nyt. Hyvin saa juotettua suoraan paristoon, vaikkei se millään tavalla suositeltua olekkaan. Pariston koollakaan ei suuremmalti ole väliä, kunhan saa kotelon kiinni ja sen kun lyö samaa tyyppiä olevan kiinni ja ovet auki.

Toistan, tämä ei ole sitä mitä pitäisi tehdä, mutta sen voi tehdä ns. heti, jos se sopiva kolvi vain löytyy.
 
Ei varmaan kannata liiemmin juotella paristoa suoraan kiinni, paristopidikkeet nappiparistoille maksavat jotain ehkä pari euroa kappale niin ei ainakaan hinnasta pitäisi jäädä kiinni. Siitä vaan arpomaan mikä kokoinen paristo pitimineen tuohon avaimen kotelon sisälle mahtuu, veikkaisin että CR2032 tai olikohan se numeroa pienempi joku CR1620 tms. Varmaankin tuo rinkula olisi about saman kokoinen kuin tuohon kuuluva paristo niin siitä voi kokeilla mittailla. Ja tosiaan tuota miinuspuolen kontaktia pitää vähän virittää, eli rapsutella JEPpiä vähän pois tuon irronneen padin vierestä ja juotella sitten siihen kiinni. Noita löytyy googlella suunnilleen jokaisesta elekroniikkakomponentteja myyvästä firmasta, vaikkapa hakusanoilla "paristopidike nappiparisto". Kannattaa ehkä laittaa vaikka tippa kuumaliimaa sen paristopitimen ja piirilevyn väliin niin kestää vähän paremmin mekaanisesti.

Vähän itseasiassa näyttäisi että tuo toinen nappikin olisi ottanut kipeää, onko sekään paikallaan? Näyttäisi että SW1 olisi pois paikaltaan.
Huomasin itse saman eilen. Toinen nappi oli ilmeisesti koitettu liimata paikoilleen, ja se jäi myös käteen. Yritän näillä vinkeillä päästä eteenpäin, kiitokset neuvoista.
 
No niin, seuraava ongelma olisi vessan valopeilin led-putkivalo. Uusi tarvitsisi jostain saada, mutta en löytänyt netistä oikein mitään tuolla kuvassa näkyvällä koodilla. Lisäksi virtaliitin on melko erikoinen, siihen tulee muuntajalta suoraan johto. Löytyisikö tähän apuja?
IMG_20230816_182009.jpg IMG_20230816_182013.jpgIMG_20230816_185901.jpg
 
No niin, seuraava ongelma olisi vessan valopeilin led-putkivalo. Uusi tarvitsisi jostain saada, mutta en löytänyt netistä oikein mitään tuolla kuvassa näkyvällä koodilla. Lisäksi virtaliitin on melko erikoinen, siihen tulee muuntajalta suoraan johto. Löytyisikö tähän apuja?
IMG_20230816_182009.jpg IMG_20230816_182013.jpgIMG_20230816_185901.jpg
No nyt on kyllä eksoottinen lediputki. Ei edes valmistajan sivuilta löytynyt tuollaisia, olisikohan valmistus lopetettu joskus ikuisuus sitten. Sinänsä liitin ei ole mitenkään erikoinen, ihan tavallinen DC-liitin ja 12VDC jännitteellä tuo on toiminut. Avaa putki ja vaihda pätkä ledinauhaa nykyisen tilalle jos et muuta keksi, niin minä tekisin jos ei mistään uutta löydy. Tietty peilin valmistajalta voisi kysyä olisiko varaosaa saatavilla.
 
Hei. Minulta löytyy tuollainen microsoft surface pro 4. Ongelmana oli siis ettei se käynnistynyt ollenkaan ja sain sen avattua netissä olevilla ohjeilla. Nyt kysymys kuuluu, mistä tampereen seudulta löytyisi tuommoiseen sulakkeen vaihtaja? Kyseessä siis 0 ohmin "sulake" jonka ohittamalla koneen sain henkiin, mutta haluaisin tuon kuitenkin uusia jos siitä vielä joksikin aikaa saisi toimivan pelin.
 
Pitäisi keksiä kustannustehokas tapa ohjaamaan muutamaa sähkömoottoria. Tässä tapauksessa ohjaus hoituisi kosketusnäytöltä, moottoreita olisi ainakin 8+4+4 (=eli kaksi sähkösäätöistä penkkiä, ja lasinnostimen sekä sivupeilien ohjaus). Kaikkien ei tietystikään tarvitse toimia samaan aikaan, niin voisi säästää h-siltojan määrässä ja pcb-releillä ohjata tarvittavat aktiiviset lähdöt. Vai löytyisiköhän yksittäisten releiden tilalle jotain "multiplexer" solid state komponenttia, jolle riittäisi suoraan mikrokontrollerin signaali. Perinteiset releet varmaan vaativat kuitenkin transistorin väliin.

Sen verran ajattelin hajauttaa että oviin tulee omat ohjausyksiköt, jollain halvalla mikrokontrollerilla, joka sitten vain lukee sarjaportista päälaitteen lähettämiä käskyjä, näin saa vedettävien johtojen määrää minimoitua.

Periaatteessa koko PWM:ää ei tarvita tässä, niin varmaan joku relekin löytyisi jolla voisi ohjata moottoria molempiin suuntiin (enpä nyt tähän hätään löytänyt mistään, mutta melko varma olen että jossain tuli vastaan).

Ideoita elegantista ja edullisesta toteutuksesta otetaan vastaan!
 
Jos nopeuden säätö ei ole vaatimuksena niin tekee liikkeet pelkillä releillä. 4 relettä per moottori niin saa eteen taakse ajon. Jos siis suunnitelet käytössä olevaan autoon muista niin eipä taida halvat Micro controlit kauaa toimia auto on melko vihamielinen paikka suojaamattomalle elektroniikalle. Ja saattaa olla melko mahdotonta autossa ainakaan pitkää vetoa sarjaporttia saada luotettavasti toimimaan.
 
Jos nopeuden säätö ei ole vaatimuksena niin tekee liikkeet pelkillä releillä. 4 relettä per moottori niin saa eteen taakse ajon. Jos siis suunnitelet käytössä olevaan autoon muista niin eipä taida halvat Micro controlit kauaa toimia auto on melko vihamielinen paikka suojaamattomalle elektroniikalle. Ja saattaa olla melko mahdotonta autossa ainakaan pitkää vetoa sarjaporttia saada luotettavasti toimimaan.

Muuten hyvä mutta vaatis jo 64 relettä, mikä sitten syö jo tilaakin jonkun verran (ja rahaa ja vaivaa).. Voipi olla että peilin moottorien liikutteluun riittäisi L293D, mutta lasinnostimessa pitkää sitten ollakin jo jerkkua.
 
Totta mut mietin että ootko jälkiasentamassa noita himmeleitä autoon vai haluatko vain ohjauksen kosketus näyttään. Meinaan vaan jos autossa on jo napit noille niin releet yms ois valmiina. Ja tosin jos itse mietin peilin säätöä tai ikkunan avaamista niin ei kyllä oo fyysisen napin voittanutta
 
Totta mut mietin että ootko jälkiasentamassa noita himmeleitä autoon vai haluatko vain ohjauksen kosketus näyttään. Meinaan vaan jos autossa on jo napit noille niin releet yms ois valmiina. Ja tosin jos itse mietin peilin säätöä tai ikkunan avaamista niin ei kyllä oo fyysisen napin voittanutta

Lisäämässä juu ja lisäksi tulee vielä erilaisia ohjauksia maasto/työvaloille. Tällä vältetään nappien vaatima johtoviidakkokin myös. Toki lasiin voisi erilliset kytkimet, mutta silti saisi ohjaus mennä tuon ATK:n kautta..
 
No onnea projektiin . Saattaa olla melkoinen savotta.mietin vaan että mitä oikeaa hyötyä olis tosta microkontrollerilla ohjailusta olla? Ps johto viidakko siellä silti on kun laitteet releet tai h sillat vaatii.
 
No onnea projektiin . Saattaa olla melkoinen savotta.mietin vaan että mitä oikeaa hyötyä olis tosta microkontrollerilla ohjailusta olla? Ps johto viidakko siellä silti on kun laitteet releet tai h sillat vaatii.

Yksi syy tällä on että paikallisesta elektroniikkakaupasta saatavat kytkimet jotka suoraan ohjaa moottoria ovat aivan rimpuloita, enkä niitäkään haluaisi isoa riviä, koska suurin osa on säädöistä on sellaisia mitkä tarttee tehdä vain "kerran elämässä" (tai kun kuski vaihtuu).
 
Muuten hyvä mutta vaatis jo 64 relettä, mikä sitten syö jo tilaakin jonkun verran (ja rahaa ja vaivaa).. Voipi olla että peilin moottorien liikutteluun riittäisi L293D, mutta lasinnostimessa pitkää sitten ollakin jo jerkkua.

Releillä toteutettuna yhden moottorin ajo suuntaan/toiseen tarvitsee vain 2 vaihtokärjillä varustettua relettä, ei 4.
Kuva pikahakuna netistä:
1692867838120.png

Joka tapauksessa ohjauksia pitää tehdä useampi tai matkan varrelle tarvitaan monta relettä valitsemaan oikea moottori.

Lasinnostimissa taitaa olla myös virran mittaus ja sen mukaan pysäytys päissä.

Jos käytät jotain mikrokontrolleria niin kannattaa perehtyä kunnolla syötön suodatukseen ja regulointiin, auto on vihamielinen paikka elektroniikalle ;)
 
eihän toi toimi noin mun käsittääkseni tuossa kytkennässä moottori pyörii kokoajan eikä releet irroita sitä ikinä virroista.
eikun taitaa se toimia kyllä :) edit aivopieru
 
Releillä toteutettuna yhden moottorin ajo suuntaan/toiseen tarvitsee vain 2 vaihtokärjillä varustettua relettä, ei 4.
Kuva pikahakuna netistä:
1692867838120.png

Joka tapauksessa ohjauksia pitää tehdä useampi tai matkan varrelle tarvitaan monta relettä valitsemaan oikea moottori.

Lasinnostimissa taitaa olla myös virran mittaus ja sen mukaan pysäytys päissä.

Jos käytät jotain mikrokontrolleria niin kannattaa perehtyä kunnolla syötön suodatukseen ja regulointiin, auto on vihamielinen paikka elektroniikalle ;)

Juu, onnistuuhan se kahdalla vaihtavalla releellä. Nyt kuitenkin löytyi se etsimäni tuote eli piirilevylle juotettava rele jossa on yhdistetynä kaksi vaihtavaa relettä: FTR-P4CN012W1, hinta n 3.5eur kpl. Taidan laittaa suosiolla vaan kaikki moottorilähtöihin tuollaset, niin säästää komponenttien määrässä. Ellei nyt sitten jostain löydy mikrorele, jota jaksaa GPIO pinnillä suoraan vetää, ja olisi vielä saman hintaluokan tuote kuin edellinen.

Virtamittaus täytyy integroida vielä mukaan tosiaan ja näköjään tosta Raspberryn paskakasasta ei löydykään analogi-inputtia :(
 
paljos noilla releillä on amppeerien kesto jotain 10A releitä sain kärjet hitsaa kiinni ford granadan sähköikkunassa aikoinaan =). ei kestäny kärjet sitä piikkiä jonka moottori ottaa kun lähtee pyörimään. isommat releet toimi ok monta vuotta. jos sulla niitä arduinoita yms tulee oviin sieltä löytyy analog inputti. tai halvalla i2c väylään . ps näitä releitä about käytin ja kesti kyllä ok Vaihtorele 12V 30/40A 5-napa | Motonet Oy
 
paljos noilla releillä on amppeerien kesto jotain 10A releitä sain kärjet hitsaa kiinni ford granadan sähköikkunassa aikoinaan =). ei kestäny kärjet sitä piikkiä jonka moottori ottaa kun lähtee pyörimään. isommat releet toimi ok monta vuotta. jos sulla niitä arduinoita yms tulee oviin sieltä löytyy analog inputti.

Hyvä pointti, tuo on speksattu 25A jatkuvaa ja 35A hetkellistä. Datasheetistä vielä että tyypillisiä käyttökohteita: power windows, power seats, sun roof, jne!

En nyt tuohon autoon muuten itse välttämättä olisi sähköikkunoita olisi halunnut edes laittaa, mutta nostinsysteemi oli rikki ja varaosahinnat mekaaniselle koneistolle yli 200e ja sähköinen sitten taas 55e, niin valitsin halvemman.
 
Eiköhän se edullisin ohjaus olisi sähköikkunaan alunperinkin tarkoitettu kytkin jossa ne suunnan vaihtavat tuplakärjet sisällä. Tosin sulkuautomatiikkaa niissä ei ole.
 
Eiköhän se edullisin ohjaus olisi sähköikkunaan alunperinkin tarkoitettu kytkin jossa ne suunnan vaihtavat tuplakärjet sisällä. Tosin sulkuautomatiikkaa niissä ei ole.

Joo, mutta kytkinten laatu ihan paskaa (toki rahalla saa) ja tässä tapauksessa tarvitsee vielä ohjata 10 muuta moottoria, niin universaalimpi ratkaisu hakusessa.
 
Pitäisi rakentaa balanced to unbalance kytkentä linjatasoiselle audiolle. Muutoksen lisäksi tällä pitäisi saada mahdolliset maalenkki hurinat estettyä. Käytettävissä olisi Lundahl SR 502 muuntajia. Ilmeisesti kyseessä juuri tähän tarkoitukseen tehdyt muuntajat. 30k-30k ohm. Pitääkö tulo puolella kytkeä tulevan balansoidun audion maa muuntajan tulopuolen käämin keskipinniin? Tulo puolella on siis + ja - ja center tap pinnit. Lähtöpuolella vain + ja - ja kaksi nastaa merkinnällä faraday shields.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 307
Viestejä
4 504 129
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom