Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö noiden liitosten peittävän kuupan takapuolella ole kaaviota?
Lineaarisessa potikassa voi valita ihan vapaasti kuinka päin se säätöalue toimii suhteessa on-off kytkimeen. Tai voihan sen tietysti logaritmisessakin, mutta onko se käyrä sitten oikein päin.Ja jos se potentiometri on 3 napainen, eli mono. Pitää ostaa sellainen jossa kytkin on halutussa laidassa säätöaluetta. Nuo ääripäät jos yhdistät vastuksella, se kytkin toimii todella huonosti siinä kytkennässä.
Tehonkestoa noihin saa kyllä, mutta ihan 100 varma en ole etsitkö tällaista
Potikoita saa myös sellaisia missä varsi toimii painonappina.
Mitens pelkkä lakkaus ?Pitäisi valaa piirilevy johonkin aineeseen suojaamaan kosteudelta
Samaa ehdottaisin, joku suojalakka auttaa aika pitkälle ellei sitä koko printtiä upoteta veteen. Tietty jos mahdollista niin jättäisi itse antennin koskemattomaksi eli ei lakkaa sitä (ellei se sitten ole suoraan piirilevyllä).Mitens pelkkä lakkaus ?
Riittää kyllä aika pitkälle.
Mitens pelkkä lakkaus ?
Riittää kyllä aika pitkälle.
Samaa ehdottaisin, joku suojalakka auttaa aika pitkälle ellei sitä koko printtiä upoteta veteen. Tietty jos mahdollista niin jättäisi itse antennin koskemattomaksi eli ei lakkaa sitä (ellei se sitten ole suoraan piirilevyllä).
Antenninhan saa vedettyä minne vaan. Kuva olis taas kertonut tilanteesta paljon.
Nuo PTC-"sulakkeet" palautuvat jäähdyttyään eli niitä ei jokaisen ylivirtatapahtuman jälkeen tarvitse vaihtaa. Nuo eivät ihan kaikkeen sovellu tavallisen sulakkeen tilalle koska tuo on ihan PTC-vastus jonka vastusarvo kasvaa kun PTC lämpenee ja PTC lämpenee kun sen läpi kulkeva virta kasvaa. Eli nuo rajoittavat kytkennässä kulkevaa virtaa mutta eivät varsinaisesti katkaise sitä kuin vasta todella rajussa ylivirtatilanteessa jossa koko PTC käytännössä palaa rikki.Tarvis mahdollisimman pienen (fysiisesti) sulakkeen eikä haittaa jos on kertakäyttöinen eli pitää aina kolvata uusi tilalle. Virta on huikeat 30mA ja noin 14V DC:ssä pyöritään. Lasiputki ja mini autosulakekin pidikkeineen ovat turhan isoja. Miten tälläiset PTC sulakkeet käytännössä toimivat ? Ajaisiko saman asian eli käytännössä estäisi "worst case scenariossa" tulipalon ?
Aivan outo tuote mutta kysäise nippelit.fi?Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
Koitin muistella mikä tän kaupan nimi olikaan, missä on näitä nippeleitä. Kiitos.Aivan outo tuote mutta kysäise nippelit.fi?
Pitääkö olla asennettuna samaan tasoon vai voiko adapteri tulla irti pinnasta? Joku "standoff" tyylinen ehkä helpompi löytää, esim. M8 -> M4/5/6 standoffeja näyttää ainakin saavan: McMaster-Carr. Sopisko tuollainen?Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
Jos vaan vetää itse kierretapilla kierteen pulttin sisälle? Tosin maksaahan se kierretappikin jotain jos ei ole valmiiksi.Pitäisi M8 kierteeseen saada sovitettua M5/M4/M6 pultti kiinni.
eli joku M8->M5 sovitin pitäisi löytyä. Onkohan tällaiselle osalle olemassa mitään DIN numeroa?
Liitteenä kuva mitä löysin, mutta tuntuu olevan aika kiven alla saatavuus. Ei viitsi 2euron osaa tilata 10euron postikuluilla.
Vinkkejä millä hakusanoilla löytyisi ja olisiko näitä saatavilla yleisistä "rojukaupoista" ?
Jos vaan vetää itse kierretapilla kierteen pulttin sisälle? Tosin maksaahan se kierretappikin jotain jos ei ole valmiiksi.
Joo, mutta tuossa mainittiin myös esim M4 joka kyllä onnistuu.Tuossa M8->M6 muutoksessa jää kovin pieneksi materiaalin vahvuus, ja sitten pitäisi saada myös se reikä täsmälleen keskelle.
Jos ei välttämättä tarvitse olla pultin reikää, niin M8/M6 pinnapultteja sai lyhyinä versiona. Ainakin muistaakseni VW Kuplan "öljypohjan" korjaamiseen.
Tämä olisi kaikista paras ja oikea ratkaisu.Kellermann M5-M8 adapteri
Kellermann M5-M8 adapteri. Sisällä on sama M5 kierre kuin Kellermann Atto, Micro S ja Rhombus S vilkuissa. RIGID MOUNTING M8 X 20MMwww.kahlekuningas.net
Xbox 360 ohjaimesta meni kaapeli rikki ja siitä lyhentelin rikkinäisen kohdan pois, mutta korjaus takkusi siihen, että en saa vanhoja johtimia irroitettua tuosta piirilevyn läpivientipalikasta, löytyisköhän jostain uusi osa tuon tilalle?
Paikallisesta elektroniikkaosaliikkeestä kysäsin, mutta eivät tunnistaneet. Voishan nuo johtimet ehkä myös viedä suoraan piirilevyn läpi ja juottaa kiinni, mutta en tiedä kestääkö pidemmän päälle..
Juotat johdon päät suoraan levylle ilman tuota palikkaa ?
Kestää hyvin kunhan vedonpoisto on jossain muualla kuin siinä juotoksessa. Tuskin tuokaan vedonpoistona toimi.
Ei varmaan kannata liiemmin juotella paristoa suoraan kiinni, paristopidikkeet nappiparistoille maksavat jotain ehkä pari euroa kappale niin ei ainakaan hinnasta pitäisi jäädä kiinni. Siitä vaan arpomaan mikä kokoinen paristo pitimineen tuohon avaimen kotelon sisälle mahtuu, veikkaisin että CR2032 tai olikohan se numeroa pienempi joku CR1620 tms. Varmaankin tuo rinkula olisi about saman kokoinen kuin tuohon kuuluva paristo niin siitä voi kokeilla mittailla. Ja tosiaan tuota miinuspuolen kontaktia pitää vähän virittää, eli rapsutella JEPpiä vähän pois tuon irronneen padin vierestä ja juotella sitten siihen kiinni. Noita löytyy googlella suunnilleen jokaisesta elekroniikkakomponentteja myyvästä firmasta, vaikkapa hakusanoilla "paristopidike nappiparisto". Kannattaa ehkä laittaa vaikka tippa kuumaliimaa sen paristopitimen ja piirilevyn väliin niin kestää vähän paremmin mekaanisesti.Saa helposti, jos ongelma on vain tuo poistunut padi. Vasemmasta alanurkasta rapsuttaa kuparin esiin mihin johde näyttää menevän ja juottaa miinuksen siihen. Jos haluaa sen erihelpon helpon ratkaisun, niin sopiva paristo ja kolvilla piuhan pätkä suoraan paristoon kiinni. Paristo kestänee todella pitkäön, niin operaatiota ei tarvitse usein tehdä. Pariston juotos on tehtävä nopeasti, ettei se lämpene juurikaan.
Disclaimer: Puhelimella näen kuvat hyvin epävarmasti.
Huomasin itse saman eilen. Toinen nappi oli ilmeisesti koitettu liimata paikoilleen, ja se jäi myös käteen. Yritän näillä vinkeillä päästä eteenpäin, kiitokset neuvoista.Ei varmaan kannata liiemmin juotella paristoa suoraan kiinni, paristopidikkeet nappiparistoille maksavat jotain ehkä pari euroa kappale niin ei ainakaan hinnasta pitäisi jäädä kiinni. Siitä vaan arpomaan mikä kokoinen paristo pitimineen tuohon avaimen kotelon sisälle mahtuu, veikkaisin että CR2032 tai olikohan se numeroa pienempi joku CR1620 tms. Varmaankin tuo rinkula olisi about saman kokoinen kuin tuohon kuuluva paristo niin siitä voi kokeilla mittailla. Ja tosiaan tuota miinuspuolen kontaktia pitää vähän virittää, eli rapsutella JEPpiä vähän pois tuon irronneen padin vierestä ja juotella sitten siihen kiinni. Noita löytyy googlella suunnilleen jokaisesta elekroniikkakomponentteja myyvästä firmasta, vaikkapa hakusanoilla "paristopidike nappiparisto". Kannattaa ehkä laittaa vaikka tippa kuumaliimaa sen paristopitimen ja piirilevyn väliin niin kestää vähän paremmin mekaanisesti.
Vähän itseasiassa näyttäisi että tuo toinen nappikin olisi ottanut kipeää, onko sekään paikallaan? Näyttäisi että SW1 olisi pois paikaltaan.
No nyt on kyllä eksoottinen lediputki. Ei edes valmistajan sivuilta löytynyt tuollaisia, olisikohan valmistus lopetettu joskus ikuisuus sitten. Sinänsä liitin ei ole mitenkään erikoinen, ihan tavallinen DC-liitin ja 12VDC jännitteellä tuo on toiminut. Avaa putki ja vaihda pätkä ledinauhaa nykyisen tilalle jos et muuta keksi, niin minä tekisin jos ei mistään uutta löydy. Tietty peilin valmistajalta voisi kysyä olisiko varaosaa saatavilla.
Jos nopeuden säätö ei ole vaatimuksena niin tekee liikkeet pelkillä releillä. 4 relettä per moottori niin saa eteen taakse ajon. Jos siis suunnitelet käytössä olevaan autoon muista niin eipä taida halvat Micro controlit kauaa toimia auto on melko vihamielinen paikka suojaamattomalle elektroniikalle. Ja saattaa olla melko mahdotonta autossa ainakaan pitkää vetoa sarjaporttia saada luotettavasti toimimaan.
Totta mut mietin että ootko jälkiasentamassa noita himmeleitä autoon vai haluatko vain ohjauksen kosketus näyttään. Meinaan vaan jos autossa on jo napit noille niin releet yms ois valmiina. Ja tosin jos itse mietin peilin säätöä tai ikkunan avaamista niin ei kyllä oo fyysisen napin voittanutta
No onnea projektiin . Saattaa olla melkoinen savotta.mietin vaan että mitä oikeaa hyötyä olis tosta microkontrollerilla ohjailusta olla? Ps johto viidakko siellä silti on kun laitteet releet tai h sillat vaatii.
Muuten hyvä mutta vaatis jo 64 relettä, mikä sitten syö jo tilaakin jonkun verran (ja rahaa ja vaivaa).. Voipi olla että peilin moottorien liikutteluun riittäisi L293D, mutta lasinnostimessa pitkää sitten ollakin jo jerkkua.
Releillä toteutettuna yhden moottorin ajo suuntaan/toiseen tarvitsee vain 2 vaihtokärjillä varustettua relettä, ei 4.
Kuva pikahakuna netistä:
Joka tapauksessa ohjauksia pitää tehdä useampi tai matkan varrelle tarvitaan monta relettä valitsemaan oikea moottori.
Lasinnostimissa taitaa olla myös virran mittaus ja sen mukaan pysäytys päissä.
Jos käytät jotain mikrokontrolleria niin kannattaa perehtyä kunnolla syötön suodatukseen ja regulointiin, auto on vihamielinen paikka elektroniikalle
paljos noilla releillä on amppeerien kesto jotain 10A releitä sain kärjet hitsaa kiinni ford granadan sähköikkunassa aikoinaan =). ei kestäny kärjet sitä piikkiä jonka moottori ottaa kun lähtee pyörimään. isommat releet toimi ok monta vuotta. jos sulla niitä arduinoita yms tulee oviin sieltä löytyy analog inputti.
Eiköhän se edullisin ohjaus olisi sähköikkunaan alunperinkin tarkoitettu kytkin jossa ne suunnan vaihtavat tuplakärjet sisällä. Tosin sulkuautomatiikkaa niissä ei ole.