Pienten kysymysten ketju

Pitäisi rakentaa balanced to unbalance kytkentä linjatasoiselle audiolle. Muutoksen lisäksi tällä pitäisi saada mahdolliset maalenkki hurinat estettyä. Käytettävissä olisi Lundahl SR 502 muuntajia. Ilmeisesti kyseessä juuri tähän tarkoitukseen tehdyt muuntajat. 30k-30k ohm. Pitääkö tulo puolella kytkeä tulevan balansoidun audion maa muuntajan tulopuolen käämin keskipinniin? Tulo puolella on siis + ja - ja center tap pinnit. Lähtöpuolella vain + ja - ja kaksi nastaa merkinnällä faraday shields.
Itse kytkisin tuon niin että balansoitu tulee in+ ja in- ja epäsymmetisen puolen signaalikarvan kytkisin out+ ja vaipan out-. Tuota centertappia en kytkisi mihinkään. Sitten jos vielä häiriötä esiintyy niin faraday shield -pinnejä kytkisin balansoidun vaippaan. Tuolla centertap-pinnillä siis voisi periaatteessa säätää signaalin voimakkuutta kytkemällä balansoidun puolen plussa siihen plus-liittimen sijaan jolloin muuntaja olisi 15k-30k. Vastaavasti tuon muuntosuhteen saisi toisin päin syöttämällä signaali sisään out-pinneihin ja ottamalla in-pinneistä ulos jolloin voi centertapilla säätää muuntosuhdetta toiseen suuntaan.

Mutta tosiaan peruskytkentänä 1:1 muuntosuhteella ihan plussien ja miinusten välille kytkennät.
 
Itse kytkisin tuon niin että balansoitu tulee in+ ja in- ja epäsymmetisen puolen signaalikarvan kytkisin out+ ja vaipan out-. Tuota centertappia en kytkisi mihinkään. Sitten jos vielä häiriötä esiintyy niin faraday shield -pinnejä kytkisin balansoidun vaippaan. Tuolla centertap-pinnillä siis voisi periaatteessa säätää signaalin voimakkuutta kytkemällä balansoidun puolen plussa siihen plus-liittimen sijaan jolloin muuntaja olisi 15k-30k. Vastaavasti tuon muuntosuhteen saisi toisin päin syöttämällä signaali sisään out-pinneihin ja ottamalla in-pinneistä ulos jolloin voi centertapilla säätää muuntosuhdetta toiseen suuntaan.

Mutta tosiaan peruskytkentänä 1:1 muuntosuhteella ihan plussien ja miinusten välille kytkennät.
Toimii, mutta jostain syystä surisee. Pitää koittaa keksiä miksi. Tosin nämä rakennuksen sähkötkin on persiistä kun oikeaa maadoitusta ei missään. Muistaakseni asuntojen ryhmäkeskuksiinkaan ei tule oikeaa maata vaan se on tuolla sähköpääkeskuksessa ja sieltä syöttö nelijohtiminen. Nollattuja pistorasioita taas huoneissa.
 
Toimii, mutta jostain syystä surisee. Pitää koittaa keksiä miksi. Tosin nämä rakennuksen sähkötkin on persiistä kun oikeaa maadoitusta ei missään. Muistaakseni asuntojen ryhmäkeskuksiinkaan ei tule oikeaa maata vaan se on tuolla sähköpääkeskuksessa ja sieltä syöttö nelijohtiminen. Nollattuja pistorasioita taas huoneissa.
No, siitä sitten kokeilemaan vaikkapa balansoidun puolen oikosulkemalla ihan alkupäästä asti että katoaako surina tai sitten kokeilemalla laittamalla hyppylankoja esim epäsymmetrisen puolen vaipasta siihen faraday shield-liitäntään tms. Kai tuo muuntaja on siellä lähellä epäsymmetristä tuloa että epäsymmetrinen signaalitie on mahdollisimman lyhyt? Sitten voi kokeilla myös laittaa sinne epäsymmetriselle puolelle jonkun vastuksen (ehkä 10k?) signaalin rinnalle, mielellään ihan laitteen input-liittimen läheisyyteen. Joskus jotkut epäsymmetriset consumer-laitteet ainakin ovat niin korkeaimpedanssisia että pidemmällä johdolla ottaa kaiken häiriön itseensä vaikka mitä tekisi. Ja joku Boschin mikserivahvistin oli ihan toivoton pitkien siirtolinjojen kanssa, sai aina tehdä vaikka mitä kikkoja että sai häiriöttömäksi.
 
Selvishän se vika :facepalm:

Kerrotaan nyt koko kötöstys perinpohjaisesti.

Eli, varastossa on äänentoiston vahvistin, radio ja Behringer ZMX8210 mikseri.

mixer.jpg

Mikserissä on kätevä ominaisuus että kanavien 7 ja 8 väliltä voi etänä painonapilla ohjata. Niinpä tuli idea että tuolla saisi tehtyä niin että voisi etänä kääntää äänilähteen tulemaan ATK nurkasta. Koska tuohon samaan paikkaan päättyy RJ45 kaapelointi oli ajatuksena käyttää yhtä tuollaista linjaa. Samassa kaapelissa kulkisi siis ohjaus, indikointi ja ääni. Ääni tulisi balansoituna mutta koska mikserin tulot 7 ja 8 ovat balansoimattomia niin tuo pitäisi muuntaan balansoimattomaksi ja maalenkkien takia mielellään edes jollainlailla oikeaoppisesti. Niinpä kötöstelin tuollaisen muuntajan ihan jakorasiaan joka on tuossa kaapin sisällä

muuntaja.jpg


ATK nurmassa sitten on Yamaha AG06 joka syöttää balansoitua ääntä. RJ45 kaapeli menee vanhasta murtohälyttimen ohituskytkimestä tehtyyn koteloon jossa painonappi ja ohjauksen tilan indikointi sekä takana 6,3mm jakki äänelle.

nappi.jpg

Miksi sitten hurisi, noh, koska vaikutti maalenkiltä joka ei periaatteessa pitäisi olla mahdollinen niin tuli mieleen että tuota indikointia ja ohjausta varten tuossa samassa kaapelissa kulkee myös tuolta mikseriltä lähtevä maa mutta se menee erillään tuosta äänilinjan maasta. Mittailimpa tuon CAT piuhan ja....... siellä on jossain vika kaapelissa ja juuri tuo äänilinjan maa ja ohjauksen maa yhdistää jossain. Ei täysi oikosulku sillä mittari näytti pari kilo ohmia mutta riittävä aiheuttamaan hurinaa koska tuo yhteys aiheutti maalenkin. Vaihdoin tuolta väliltä kaapelia ja kaikki pelitti kuin unelma :facepalm: Noh, tulipa selville.
 
Minulta kärähti tämmöinen.
1693586988826.png

Onkohan tuo kärähtänyt komponentti myös HF5A?

Mistä niitä saa? Budjetti on max. 5€.

--

Nämä kuvat ei ole omia, mutta sama laite on kyseessä.


edit: se on tuo tuossa, ja sinne menee veto pariston plussapuolelta. Kytkin tuossa alareunassa on on/off. Kuva ei ole oma.
1693588207332.png
 
Viimeksi muokattu:
- - Onkohan tuo kärähtänyt komponentti myös HF5A?
Mistä niitä saa? - -
^ Kyllä on HF5A tuokin regulaattori. Tuolla mallinimellä listattuna ei enää näyttäisi käytännössä katsoen olevan saatavuutta, mutta eri valmistajan mallinimellä HX3406 (Hengjiaxing) ainakin löytyy...: HX3406 HX(hengjiaxing) | C296282 - LCSC Electronics – tuotekuvassa näkyy myös HF5A-merkintä; hinta: 10 kpl 0,53 € + kulut:
2023-09-01.png
 
dupont kaapeleista.

1693695224312.png



Millä spekseillä löydän tai pitäisi etsiä tuota pelkkää kaapelia metritavarana, että on sopivaa noihin pinneihin+liittimiin?
 
dupont kaapeleista.

1693695224312.png



Millä spekseillä löydän tai pitäisi etsiä tuota pelkkää kaapelia metritavarana, että on sopivaa noihin pinneihin+liittimiin?
Ainakin AWG 24 eli 0.22mm² johtimet (sekä ehkä yhden tai kahden koon verran paksummat ja ohuemmat) sopivat vastaaviin mutta toisen valmistajan liittimiin. Itse käytän vihreitä liittimiä jotka varmaankin ovat jotain Phoenix Contactin liittimiä. Noita on itselleni kertynyt kun töissä aikanaan jäi noita liitinrunkoja ja pinnejä kasoittain yli.
 
Minulla on tuossa näyttö josta on taustavalo pimennyt osittain, muistaakseni vasemmasta reunasta. Onko kellään mitään ajatuksia mikä siinä voisi mahdollisesti olla vialla? Paljonhan näistä on esimerkiksi virtalähteen kondensaattoreita hajonnut, mutta kuinka yleistä on että se pimentää vain osan taustavalosta? Näyttö on Lenovo ThinkVision f24h, se on ollut varastossa kolmisen vuotta laatikossaan ja kun otin sen nyt käyttöön, niin se toimi hetken hyvin mutta jossakin kohtaa osa taustavalosta pimeni. Se viittaisi siihen että ne elkot olisi kuivunut kasaan, mutta aattelin nyt kysyä viisaammilta että mitä muuta tuosta kannattaa kattoa kun sen jossakin kohtaa avaa.

Korjailin siis näitä aika paljonkin varmaan 15 vuotta sitten mutta jotenkin itseluottamus on karissut vuosien saatossa.
 
Työn alla on kuvaputkinäyttö, joka ei käynnisty ja virtavalo jää vilkkumaan. Luulisin löytäneeni vian. Vaakapoikkeutuksen transistori Toshiba 2SC5570 on vetänyt itsensä oikoseen. Näyttää 0,3 ohmia molempiin suuntiin mitattuna, joten lienee risa. Kysymys kuuluu, meneekö nämä itsestään rikki, vai onko yleensä tällaisen transistorin rikkoutuminen seurausta jostain muusta viasta?
 
En tiedä onko tämä enää pieni kysymys mutta:
3kW kolmivaihemoottoria ohjaa LC1K0910P7 rele ja sitä ohjaa Omron H3CR-F ajastin.

Moottoria käytetetään toisinaan ilman taukoa, ja silloin ajastimen tauko-viisari käännetään nollaan. Ajastimessa on kuitenkin aina tauko (joku sekunnin kymmenys), että rele räpsähtää nollaan ja moottorissa näkyy nytkähdys. Moottorin hitausmomentti auttaa aika hyvin katkaisun yli ja remmit joustavat laitteeseen päin.
Kysymys kuuluu, että voiko turha katkaisu pidemmän päälle polttaa relettä? Ei se tietty suuri homma ole vetää releelle oma kytkin.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko tämä enää pieni kysymys mutta:
3kW kolmivaihemoottoria ohjaa LC1K0910P7 rele ja sitä ohjaa Omron H3CR-F ajastin.

Moottoria käytetetään toisinaan ilman taukoa, ja silloin ajastin käännetään nollaan. Ajastimessa on kuitenkin aina tauko (joku sekunnin kymmenys), että rele räpsähtää nollaan ja moottorissa näkyy nytkähdys. Moottorin hitausmomentti auttaa aika hyvin katkaisun yli ja remmit joustavat laitteeseen päin.
Kysymys kuuluu, että voiko turha katkaisu pidemmän päälle polttaa relettä? Ei se tietty suuri homma ole vetää releelle oma kytkin.
No eihän tuollainen pätkiminen hyvää tee, melkoinen salamahan siellä kärjillä käy. Johtuu tietysti kuinka usein se pätkäisee?
 
No eihän tuollainen pätkiminen hyvää tee, melkoinen salamahan siellä kärjillä käy. Johtuu tietysti kuinka usein se pätkäisee?

Aivan unohtui, eli on-off-kierto on normaalisti 1/1.5 min, eli jatkuvalla käytöllä ajastin pätkii minuutin välein. Ja keskimäärin laite on päällä 12 tuntia/vrk mutta tämä vain muutamia viikkoja vuodessa.

Muok. On kyllä mahdollista kytkeä releelle pakkosyöttö mutta mielellään ei laittaisi ylimääräisiä nappeja ohjauspaneeliin selkeyden takia. Ehkä rele kuitenkin kestää, koska normaalissa kierrossa ei ole ongelmaa käynnistellä pysähtynyttä moottoria 1.5 min välein.
 
Viimeksi muokattu:
joo ei se kyllä kärjille hyvää tee jos katkotaan kokoajan. tosin ei tuosta välttämättä pahaa valokaarta synny kun moottori kumminkin pyörii niin virrat ei ole niin isoja mitä paikallaan olevan moottorin kytkentä. eikö tuota ns pakkosyöttöä vois laittaa ton ajastin hässäkän ohi vetämään relettä eli napista jatkuva pyörintä päälle
 
Toisaalta, eipä siellä käynnistyksessä mitään valokaarta käykään, joten eipä siitä sen kummempaa "säästöä" tule vaikka moottori koko katkon ajan pyöriikin.

Jjos sille tulee normaalisti n. 500 sammutusta päivässä muutenkin, ja tuolla jatkuvalla käytöllä niitä sammutuksia on yhtä paljon, vain köynnistys tapahtuu nopeammin, ei tuossa mielestäni pitäisi olla mitään eroa kärjen kulumisen kannalta.
 
Ei aivan sama sillä minulla on "näyttö" joka loistaa kuoreen läpi lämpötila, wifi ja mikä mode on käytössä.

Tämä taitaa olla se oikea:

Alkuperäinen ongelma:
Taitaa vissiin olla 2 eri sensoria yhdistetty samaan liittimeen....

Kertokaapa korvaavat NTC:t? Jos stareleciltä löytyy, niin hyvä.

Ei ole monen euron kokeilu, jos tuo ei vaivaan autakkaan ja alkuperäisen saa sitten laitettua takaisin…

edit: Kuvat eivät seuranneet. PDF:n kohta 7.2
 
Kertokaapa korvaavat NTC:t? Jos stareleciltä löytyy, niin hyvä.

Ei ole monen euron kokeilu, jos tuo ei vaivaan autakkaan ja alkuperäisen saa sitten laitettua takaisin…

edit: Kuvat eivät seuranneet. PDF:n kohta 7.2
PDF:ssä puhutaan tuossa kohti 10kohm @ 25⁰C NTC:stä elikkä varmaan tämmöisiä: Starelec Oy
 
Edit: taisi tulla vähän väärälle palstalle mutta eiköhän ole tarpeeksi relevantti, pahoitteluni.

Osaisiko joku viisaampi kertoa jotain selkoa tähän antennirasiaan? Ihan kuin tästä puuttuisi joko liittimet tai koko roska on asennettu väärinpäin.
 

Liitteet

  • IMG_20230918_164057.jpg
    IMG_20230918_164057.jpg
    182,8 KB · Luettu: 86
  • IMG_20230918_164023.jpg
    IMG_20230918_164023.jpg
    128,7 KB · Luettu: 85
Edit: taisi tulla vähän väärälle palstalle mutta eiköhän ole tarpeeksi relevantti, pahoitteluni.

Osaisiko joku viisaampi kertoa jotain selkoa tähän antennirasiaan? Ihan kuin tästä puuttuisi joko liittimet tai koko roska on asennettu väärinpäin.

Jos en väärin muista niin tuohon menee tällainen ei-niin-uusi liitin:
1695047067626.png
 
Olisiko jollain heittää ehdotuksia liittimestä:
- uros ja naaras joista toisen oltava kaapelille ja piirilevylle sopiva.
- max ~15mm leveä
- 24V 5A
- 90eli piirilevyltä ”sivulle”
- plussaa jos smd

Mietin ensin piikkirimaa josta olisin yhdistänyt pinnejä esim 2x3 joista 3kpl GND ja 3kpl VCC, mutta naaraista ei löydy 90 asteista…
 
Olisiko jollain heittää ehdotuksia liittimestä:
- uros ja naaras joista toisen oltava kaapelille ja piirilevylle sopiva.
- max ~15mm leveä
- 24V 5A
- 90eli piirilevyltä ”sivulle”
- plussaa jos smd

Mietin ensin piikkirimaa josta olisin yhdistänyt pinnejä esim 2x3 joista 3kpl GND ja 3kpl VCC, mutta naaraista ei löydy 90 asteista…
Löytyyhän noita piikkirima-naaraita kulmamalleina, esimerkiksi 0.71€ 15% OFF|Pin Header Strip 40 2.54mm Connector | Connector 2.54mm 40 Pin Male Single - 10pcs - Aliexpress ja löytyy kaksirivisenäkin 1.06€ 10% OFF|10pcs 2*2/3/4/5/6/8/20/40 Pin Double Row Right Angle Female Pin Header 2.54mm Pitch Strip Connector Socket 2x3p/4p/6p/8p/20p/40p - Connectors - AliExpress
 
Etsin varmaan 30min digikeystä… tämä on varmaan helpoin kun saa joko levy-levy tai sitten lattakaapeliliittimellä.
Edit: Löytyyhän myös digikeystä kun ottaa silmän käteen M20-7920442R | Digi-Key Electronics
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän löytäisin kuvan mukaisen akkupaketin. Speksit siis;
- Ni-Mh
- 7.2V
- 700mAh
- Turvallinen eli ei "aliexpress-kamaa"

Perus marketti Rc-autosta kyse jonka lupasin kaverin muksuille fiksata. Tässä paketissa on siis 6kpl (muistaakseni) AA kokoisia kennoja, mutta tuonne koteloon kyllä mahtuisi yksi rivi enemmän kennoja eli 8kpl. Kotelo oli aika väljä paitsi syvyydessä. Ei ole autoa tässä niin pääse juuri nyt mittaamaan enkä älynnyt mittoja ottaa, mutta tarkistan.
20230818_173358_IMG_7055.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vain tuosta kuvasta arvaillen on jst


Helpolla pääsee kun ostaa tyyliin minkä vain 7,2V NiMh akun mikä muodoltaan mahtuu ja vaikka sokeripalalla lyö vanhan liittimen siihen kiinni. Akun tilavuuvuudet ei toisistaan eroa, ainoastaan muoto, vaikka kapasiteettia olisi huomattavastikin enemmän.
 
Ihan vain tuosta kuvasta arvaillen on jst


Helpolla pääsee kun ostaa tyyliin minkä vain 7,2V NiMh akun mikä muodoltaan mahtuu ja vaikka sokeripalalla lyö vanhan liittimen siihen kiinni. Akun tilavuuvuudet ei toisistaan eroa, ainoastaan muoto, vaikka kapasiteettia olisi huomattavastikin enemmän.

Pitää etsiä sopivaa. Liitin on muistikuvien mukaan hyvin samanlainen. Jos juuri vastaavan joku tietää niin otan linkkiä mielellään vastaan. Ei sinänsä mitään tarvetta kasvattaa vaan tuo 700mAh kyllä riittää.
 
Onko peltier-elementillä mahdollista päästä yli 100% ilmanlämmitystehoon jos sillä jäähdytetyn ilman ohjaa suht. tehokkaasti pois?
 
Eikö noi kaikki yli 100 prosentin oo kategoriassa ikiliikkuja
No ilmalämpöpumpuilla hyötysuhde saattaa hyvinkin olla 400%. Toki nekään ei energiaa tee tyhjästä, vaan sähkön lisäksi energiaa saadaan siltä puoleta, jota jäähdytetään.

Voisin kuvitella että peltierissä saisi ihan helpostikin yli 100% lämmitystehon koska jos kylmä puoli jäähtyy edes vähän, niin silloinhan lämpimälle puolelle menee se sähköteho + kylmältä puolelta viety lämpöenergia. Toki kokonaishyötyteho kärsii jos peltierin huonon lämpöeristävyyden takia lämpimältä puolelta siirtyy energiaa kylmälle, mutta tässä varmaan tuo tuuletus auttaa mikäli eri puolilla ei ole hirveän suuret lämpötilaerot.
 
Onko peltier-elementillä mahdollista päästä yli 100% ilmanlämmitystehoon jos sillä jäähdytetyn ilman ohjaa suht. tehokkaasti pois?
Laitoin googleen peltier heating efficiency ja avasin ekan linkin Peltier Element Efficiency.

E: miten se lämmitysteho voisi edes olla alle 100%, mihin se teho menisi jos ei lämmitykseen? Sähkövastuksen lämmitystehokin, eli hyötysuhde, on 100%

images_compendium_perf__vs__current.webp
 
Viimeksi muokattu:
Silti se ilpin energian tuotto ei ole yli 100 vaan se nimen omaan otetaan muualta kuin sähköstä
 
Onko olemassa usb-c kytkimiä, jolla saa kaksi tietokonetta kiinni ulkoiseen näyttöön, kaikki usb-c liitynnällä?
Toimiiko esim. kiinan-laitteet vai onko niissä joku jippo.

Näytön hubissa on myös usb-näppis ja hiiri. Lisäksi näyttö pystyy lataamaan tietokoneita usb:n kautta.
Näytön usb-c kaapeli alkaa jo löystymään, kun kytkentöjä voi päivässä tulla useita kymmeniä.
 
Onko olemassa usb-c kytkimiä, jolla saa kaksi tietokonetta kiinni ulkoiseen näyttöön, kaikki usb-c liitynnällä?
Toimiiko esim. kiinan-laitteet vai onko niissä joku jippo.

Näytön hubissa on myös usb-näppis ja hiiri. Lisäksi näyttö pystyy lataamaan tietokoneita usb:n kautta.
Näytön usb-c kaapeli alkaa jo löystymään, kun kytkentöjä voi päivässä tulla useita kymmeniä.
Siis kvm kytkin? Vai menikö mulla nyt jotain ohi?
 
Silti se ilpin energian tuotto ei ole yli 100 vaan se nimen omaan otetaan muualta kuin sähköstä
Ei tietenkään ole, mutta käytännössähän ollaan kiinnostuttu vain siitä paljonko laite tuo lämpöenergiaa tupaan käytetyllä sähköenergialla. Ilppihän ei tee lämpöä, se vaan pumppaa sitä ulkoa sisään. Vähän tietysti voi hukkalämpöä joutua sisällekin.
 
Siis kvm kytkin? Vai menikö mulla nyt jotain ohi?

Siis usb-c vaihtokytkin jolla voi valita kahdesta syötöstä toisen ja ohjata sen ulos.
Epäilyttää kiinalaisten kytkimien halpa hinta mutta taidan laittaa tilaukseen. Muita vaihtoehtoja on tosi niukasti tai sitten toimivat usb-A tai HDMI kytkimenä, ei usb-c.
 
Mistä suomesta sais displayport dummy -plugin, joka simuloisi sitä että koneessa on näyttö kiinni. Kyse etähallinnasta, joka vaatii tuollaisen että kone luulee näytön olevan kiinni. Jos ei suomesta, niin kohtuuhintaan ulkomailtakin käy.
 
Mistä suomesta sais displayport dummy -plugin, joka simuloisi sitä että koneessa on näyttö kiinni. Kyse etähallinnasta, joka vaatii tuollaisen että kone luulee näytön olevan kiinni. Jos ei suomesta, niin kohtuuhintaan ulkomailtakin käy.
Kirjoitin googleen "displayport dummy" ja eka hakutulos MicroConnect Displayport dummy - 16,90€

:confused::confused::confused:

Jos löytyy DP -> HDMI adapteri, niin tuosta parilla eurolla Myydään - HDMI dummy plugeja 2€/kpl (Espoo/02180)
 
Alkavatko kuluttajille myyvät kotimaiset verkkokaupat kysellä y-tunnusten perään jos sieltä tilaa "vain ammattikäyttöön" tarkoitetua lyijyllistä juotostinaa?
 
Alkavatko kuluttajille myyvät kotimaiset verkkokaupat kysellä y-tunnusten perään jos sieltä tilaa "vain ammattikäyttöön" tarkoitetua lyijyllistä juotostinaa?
Periaatteessa rikkoisivat lakia, jos möisivät. Linkki.
Tuli ostettua omiin tarpeisiin sopivasti ennen lainmuutosta. Toki jos heille kertoo että et halua tehdä yritystiliä vaan laskutat ostokset myöhemmin firmalta kululaskulla, niin saattaahan se mennä läpi. Joissain firmoissa ovat kyllä tarkkana että jos laittaa firman osoitteen, niin haluavat myös y-tunnuksen, ja kotiosoite ei välttämättä kelpaa. Ja nämä kokemukset siis ihan perus tavaran ostamisessa, kun alv yms. jutut osaa olla tärkeitä juttuja b2b myynnissä. Tinaa tuskin tarviin lisää vuosikymmeneen.
 
Ajattelin tilata muutaman IC -piirin, tarkoituksena oppia tuntemaan logiikka piirejä ja niiden toimintaa. Ideana (alkuun) on lyödä logiikkapiiri koekytkentä levylle, sekä kylkeen pari nappia (sisääntulo päähän) ja ledit (ulostuloon).

Joissakin piireissä on merkintä "OC". Esimerkiksi piiri 74LS00 ja 74LS01, molemmat ovat 4x NAND, mutta jälkimmäisessä on tuo "OC" -merkintä. Mitä eroa on siis ns. tavallisella ja "oc" -piireillä? Ja miten ne eroavat toisistaan käytössä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 504 254
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom