Pienten kysymysten ketju

[

Jollakin tavalla tuota pitäisi vähän pahoinpidellä. Mitään hävittäväähän ei ole.
IMG_6567.jpeg
IMG_6565.jpeg

Justiinsa kuten jo muutkin ehdottivat, ruuvi löysälle ja painaa kannasta -> sisäosan pitäisi tulla putkesta ulospäin ja löystyä.
Eikä tosiaan pöytää vasten.
 
Iso kiitos nyt kaikille. Mikään ei tuntunut auttavan, ruuvin poistaminen ei vaan avannut sisempää muovituubia lainkaan.
Lopulta päädyin vähän näyttämään väkivaltaa sisätuubille ja ruuvarilla väkisin vääntämään sitä sisätuubia "auki". Sain kuin sainkin sen nylkytettyä takaisin tappiin. Ruuvi auttavasti kiinni ja en koske enää :D
 
Iso kiitos nyt kaikille. Mikään ei tuntunut auttavan, ruuvin poistaminen ei vaan avannut sisempää muovituubia lainkaan.
Lopulta päädyin vähän näyttämään väkivaltaa sisätuubille ja ruuvarilla väkisin vääntämään sitä sisätuubia "auki". Sain kuin sainkin sen nylkytettyä takaisin tappiin. Ruuvi auttavasti kiinni ja en koske enää :D

Ei ruuvia kuulukaan ottaa pois vaan kiertää sen verran auki (tyyliin 2-3 kierrosta) että ruuvin kannasta voi painaa jolloin ruuvi työntää sen kiristämänsä palan ulospäin. Mikään ei itsekseen liikuta sitä palaa mihinkään ilman ruuvia.
Mutta lähtee nuo joskus väkivallallakin.
 
Polkupyörän akun korjaus onnistui, kun vihdoin löysin häviksissä olleen kolvin. Tina tarttui hyvin katkaistuihin metallikontakteihin. Yli jäi pari 18650 akkua, jotka pitää virittää sähkökäyttöiseen kärpäslätkään.

Vesi oli päässyt ohjausmoduulin sisälle, eikä elvyttelystä huolimatta koeajolle päästy. Tuo kontrolleri varmaan on joku kiinalainen yleismalli, täytyy tutkia…

Vihdoin posti toi uuden ohjausmoduulin, mutta näköjään sillä aikaa irrallaan ollut akku oli syönyt ensimmäisen patteripankin tyhjäksi (kuormana ainoastaan bms:n piuhat), eikä laturi älyä ladata sitä. Taisi tulla susi, kuten tietäjät tiesi kertoa.

Vielä voisi koittaa jostain löytää geneeristä 36v akkumoduulia (ja laturia), niin saisi rouva pyörän käyttöön. Vinkkejä?
 
Tietääkö joku mistä saisi kuparilattatankoa sähkötarkoituksiin pienen pätkän? Joku 25x6mm olisi täydellinen paksuus. Mitä kysellyt niin jotkut myyvät vain koko 5 metrisen tangon.
 
Tietääkö joku mistä saisi kuparilattatankoa sähkötarkoituksiin pienen pätkän? Joku 25x6mm olisi täydellinen paksuus. Mitä kysellyt niin jotkut myyvät vain koko 5 metrisen tangon.
Ne myydään aina kokonaisina tankoina eli jostain romuttamolta tai sähköasennusliikkeestä lähtisin kysymään jämäpätkiä.
 
5800X3D JA 7900XT. Jos haluan parhaimman päivityksen ruudunpäivitysnopeuteen 3840x1600 resolla 500e:lla, niin näyttiksen vaihto?
 
Mennään taas hävettävän ummikkotasoisella kysymyksellä, kun ei näitä ole koskaan päässyt oppimaan :facepalm:: Pystyykö kuvankaltaisia lamppupiuhahärdellejä vaihdattamaan (olettaen vuokranantajan suostuvan) sähköasentajalla pistokemallisiin? Onko tuonlaisille "lamppupaikoille" jokin erityinen syy?
 

Liitteet

  • lamppu.png
    lamppu.png
    609,4 KB · Luettu: 106
Mennään taas hävettävän ummikkotasoisella kysymyksellä, kun ei näitä ole koskaan päässyt oppimaan :facepalm:: Pystyykö kuvankaltaisia lamppupiuhahärdellejä vaihdattamaan (olettaen vuokranantajan suostuvan) sähköasentajalla pistokemallisiin? Onko tuonlaisille "lamppupaikoille" jokin erityinen syy?
Pystyy vaihtamaan ja jos talo on tarpeeksi vanha niin ei silloin mitään pistokkeita ollut edes olemassa joten siinä syy miksi katossa tuommoinen on. Mitään käytännön hyötyä sillä pistokkeella, et saavuta, kun tuohon voi sen pistokkeen myös kytkeä.
 
  • Tykkää
Reactions: xcm
Pystyy vaihtamaan ja jos talo on tarpeeksi vanha niin ei silloin mitään pistokkeita ollut edes olemassa joten siinä syy miksi katossa tuommoinen on. Mitään käytännön hyötyä sillä pistokkeella, et saavuta, kun tuohon voi sen pistokkeen myös kytkeä.

Paitsi esteettisesti nätimpi. Toki jää lampun kuvun taakse piiloon..
 
DCL standardi toi tuohonkin mahdollisuuden, eli kruunukytkentä maadoitettuna. VALAISINPISTORASIA KATTOON, DCL, 2-OSAINEN | tarviketalo.net
Ainakin uusissa rakennuksissa käytettävä DCL-liittimiä, olisi varmaan syytä siirtyä näihin myös kaikissa remonttiasennuksissakin. (edit: niissä kohteissa missä on suojamaadoitus)

En ole vielä päässyt hypistelemään, mutta lupaavalta näyttää. Itse pistotulppa sukeltaa syvemmälle peitelevyn sisään, myös vanhemmat pienikupuiset valaisimet saattaa istua paremmin paikoilleen. Vanha pistotulppamalli oli aika kookas, eikä saanut kuvun yläreunaa ihan kattoon kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyy vaihtamaan ja jos talo on tarpeeksi vanha niin ei silloin mitään pistokkeita ollut edes olemassa joten siinä syy miksi katossa tuommoinen on. Mitään käytännön hyötyä sillä pistokkeella, et saavuta, kun tuohon voi sen pistokkeen myös kytkeä.

Ei vaan maadoitettua kruunupistorasiaa ei ole olemassa edes DCL-mallisena jos ei tuplaa laita. Sokeripaloja löytyy vielä tänäkin päivänä valmistuvista taloista.
 
Ei vaan maadoitettua kruunupistorasiaa ei ole olemassa edes DCL-mallisena jos ei tuplaa laita. Sokeripaloja löytyy vielä tänäkin päivänä valmistuvista taloista.
No mikä estää laittamasta siihen tavallisen? Ei mikään. Hyvin todennäköisesti tuota kruunuominaisuutta ei asukas edes tarvitse, kun harva valaisin tuota edes nykyään osaa hyödyntää.
 
No mikä estää laittamasta siihen tavallisen? Ei mikään. Hyvin todennäköisesti tuota kruunuominaisuutta ei asukas edes tarvitse, kun harva valaisin tuota edes nykyään osaa hyödyntää.

Sanoinko ettei noin voisi tehdä? Voihan sen poistaa vaikka kokonaan ja istua pimeässä mutta se ei muuta asiaa että maadoitettua kruunupistorasiaa ei ole olemassa.
 
DCL standardi toi tuohonkin mahdollisuuden, eli kruunukytkentä maadoitettuna. VALAISINPISTORASIA KATTOON, DCL, 2-OSAINEN | tarviketalo.net
Ainakin uusissa rakennuksissa käytettävä DCL-liittimiä, olisi varmaan syytä siirtyä näihin myös kaikissa remonttiasennuksissakin. (edit: niissä kohteissa missä on suojamaadoitus)

En ole vielä päässyt hypistelemään, mutta lupaavalta näyttää. Itse pistotulppa sukeltaa syvemmälle peitelevyn sisään, myös vanhemmat pienikupuiset valaisimet saattaa istua paremmin paikoilleen. Vanha pistotulppamalli oli aika kookas, eikä saanut kuvun yläreunaa ihan kattoon kiinni.
Kyllä vastaavalla tavalla voi kaksi pistoketta laittaa niihin vanhanmallisiinkin kattorasioihin. Kannessa on hahlo jolla naksautetaan toinen rasiapaikka auki ja lisätään runkoon toinen rasia.

Ja sitä vanhaa mallia sai yhtälailla uppomallisena kuin tuota dcl:kin.
 
Kuka myy sellaista relettä joka pidentää pulssia?
Tarvitaan yhteen summeriin vakiopituinen 1-10s pulsshi vaikka liipaisu olisi lyhytkin, esim 0,5s.
Tekisin itse mutta pitää olla tehdastekoinen.
 
Kuka myy sellaista relettä joka pidentää pulssia?
Tarvitaan yhteen summeriin vakiopituinen 1-10s pulsshi vaikka liipaisu olisi lyhytkin, esim 0,5s.
Tekisin itse mutta pitää olla tehdastekoinen.
Päästöhidastettua saa jokseenkin joka ainoasta sähkötarvikkeita myyvästä liikkeestä.
Avainsana siis tuo päästöhidastettu. Moni nykyaikainen aikarele taipuu tuohonkin.

Ja vaikka itse teko olikin pahasta niin tuo nyt onnistuu konkalla releen käämin rinnalle jos kovin tarkkaa toimintaa ei tarvita.
 
Kyllä vastaavalla tavalla voi kaksi pistoketta laittaa niihin vanhanmallisiinkin kattorasioihin. Kannessa on hahlo jolla naksautetaan toinen rasiapaikka auki ja lisätään runkoon toinen rasia.

Ja sitä vanhaa mallia sai yhtälailla uppomallisena kuin tuota dcl:kin.
Minulla ollut kyllä huonoa tuuria löytää sellaista uppomallia, missä vanhanmallinen pistoke uppoaa edes osittain kannen pinnan sisään.
Valaisinpistorasia ABB maadoitettu AKK13JP
Aina niissä tahtoo olla tuon tyyppinen kaulus. Tuo linkkaamani dcl olisi sellainen kaulukseton, mitä olen vastaavana toivonut löytäväni vanhanmallisena koukullisena. Tosin nyt on 3D-tulostin, joten valaisimen modaaminen sisustukseen sopivaksi helpottui huomattavasti.
 
Ei, tuossa linkkaamassani on siis pallonivel.
Kysymäsi on kyllä sikäli varsin harvinainen että ehkä kannattaa avata kohdetta vähän paremmin. Joku voi keksiä muun, siihen sopivan.
Jos nivel on pakollinen niin jotain speksia sen osalta olisin ainakin itse vailla. Myös linkkaamassasi liikerata on rajallinen joten riittääkö se vai onko haussa jotain aivan muuta?
 
Ei, tuossa linkkaamassani on siis pallonivel.
Hydrauliikkaliikkeistä lähtisin Suomessa kysymään. Nivelliitin on tuota lähinnä oleva. Käytetään paineilman kanssa esimerkiksi. Ei vain sattunut ainakaan pikaisesti sopivalla kierteellä olevia, mutta varmaankin semmoisiakin on saatavilla. Kaksoisnippa on ilman niveltä olevan nimi.
 
Siis lähinnä vain tarve tuon kaltaiselle.. jutulle.
Eli kierteen koko ei ole juurikaan merkitsevä, eikä tarvitse kestää painetta. Mutta reikä tarvitsee olla jotta siitä saa johdon läpi, ja lukittava nivel.
 
Minulla ollut kyllä huonoa tuuria löytää sellaista uppomallia, missä vanhanmallinen pistoke uppoaa edes osittain kannen pinnan sisään.
Valaisinpistorasia ABB maadoitettu AKK13JP
Aina niissä tahtoo olla tuon tyyppinen kaulus. Tuo linkkaamani dcl olisi sellainen kaulukseton, mitä olen vastaavana toivonut löytäväni vanhanmallisena koukullisena. Tosin nyt on 3D-tulostin, joten valaisimen modaaminen sisustukseen sopivaksi helpottui huomattavasti.
Jossain törmäsin kokonaan upotettuun, mutta ainakin ilman valoa se kokonaan upotettu ei ollut yhtä siisti kuin esim tuo abb akk13j. Valaisimen kanssa etua on tietysti siitä että pistotulppa menee syvemmälle.

Sähköasentajan kannalta tuo uppomallinen dcl on ärsyttävä kun se vie niin paljon tilaa jakorasian sisältä.
 
Päästöhidastettua saa jokseenkin joka ainoasta sähkötarvikkeita myyvästä liikkeestä.
Avainsana siis tuo päästöhidastettu. Moni nykyaikainen aikarele taipuu tuohonkin.

Ja vaikka itse teko olikin pahasta niin tuo nyt onnistuu konkalla releen käämin rinnalle jos kovin tarkkaa toimintaa ei tarvita.
Kiitokset.
Uskaltaako täällä sanoa hyvää aikarelekauppaa. Niistä saa varmaan noita päästöhidastettujakin. Tosin jos sisäänmenopulssi on kovin pitkä, ulostulon pitää silti olla 1-10s.
 
Kiitokset.
Uskaltaako täällä sanoa hyvää aikarelekauppaa. Niistä saa varmaan noita päästöhidastettujakin. Tosin jos sisäänmenopulssi on kovin pitkä, ulostulon pitää silti olla 1-10s.
Normaalin päästöhidastetun releen päästöhidastusaika alkaa siitä kun laukaiseva impulssi loppuu. Eli jos 10sec hidastus aika ja 2sec pitkä pulssi kärki on yhteensä 12sec kiinni. Esim kerrostalojen rappukäytävissä on päästöhidastettu rele, tosin viive yleensä muutaman minuutin.

Partcosta löytynee.
 
  • Tykkää
Reactions: LM3
Kiitokset.
Uskaltaako täällä sanoa hyvää aikarelekauppaa. Niistä saa varmaan noita päästöhidastettujakin. Tosin jos sisäänmenopulssi on kovin pitkä, ulostulon pitää silti olla 1-10s.
Kävisikö tarpeeseesi:
Function Io
Interval on trigger open
The relay operates and the time period begins as soon as the trigger contact is opened.

Manuaali: https://www.gavazzionline.com/pdf/DMB51CM.eng.pdf

Finnparttia on hyvä jos tarvitsee enemmän tukkutavaraa, myy kuitenkin kaikille. Ja esim tuo reletyyppi on lähes ilmainen, on toki sitä muutoinkin ja saa kohtuullisen helposti.

Jos tarve on:
-Liipaisu pulssin nousevasta reunasta
-Päälläoloajan aikana uusi pulssi ei saa käynnistää ajan laskentaa uudelleen
-Ajan jälkeen edelleen päällä oleva pulssi ei saa käynnistää laskentaa uudelleen.
niin toki tuo yllä mainittu toiminta ei käy. Eikä tuon manuaali valitettavasti kerro kovin selvästi sitä, mitä tapahtuu jos pulssista viive ja pulssi pysyy päällä yli viiveen keston.

Niin joo... Toki sekin, millä käyttöjännitteellä pitäisi olla ja riittääkö yksi vaihtokärki. Tuossa jännitepuoli toki varsin laaja.
 
  • Tykkää
Reactions: LM3
Kyselisin vähän näistä vesihanan kahvoista, kun meni taas rikki. Joskus 3-4 vuotta sitten meni edellinen saman näköinen samasta hanasta rikki jolloin tämän nyt hajonneen siihen vaihdoin. Mallia Oras Vienda. Näyttäisi että tuo muovi mureni palasiksi. Lähinnä onko tässä mitään muuta vaihtoehtoa kuin ostaa tasan samanlainen ja toivoa että kestää edes jonkin aikaa? Vähän kyllä ihmetyttää tuotteen rakennesuunnittelu ja laatu.
20230530_220624_2.jpg
 
Kyselisin vähän näistä vesihanan kahvoista, kun meni taas rikki. Joskus 3-4 vuotta sitten meni edellinen saman näköinen samasta hanasta rikki jolloin tämän nyt hajonneen siihen vaihdoin. Mallia Oras Vienda. Näyttäisi että tuo muovi mureni palasiksi. Lähinnä onko tässä mitään muuta vaihtoehtoa kuin ostaa tasan samanlainen ja toivoa että kestää edes jonkin aikaa? Vähän kyllä ihmetyttää tuotteen rakennesuunnittelu ja laatu.
20230530_220624_2.jpg
Mulla on mutu että tuo kahva hajoaa siksi että se varsinainen hana jäykistyy jotenkin maagisesti niin ettei sitä vaan tajua käyttäessä.

Tai sitten oras on tehnyt noita kahvoja vuonna 1994 miljardi kappaletta joita myyvät edelleen ja kaikissa on sama parasta ennen päivä.

Jokatapauksessa, kun hanan kahva hajoaa, niitä alkaa mennä. Uusi kahva ei kestä.
 
Onko Suomessa mitään hyviä liikkeitä, missä voi 3D-tulostuttaa? Ei nyt ihan parin tulosteen vuoksi viitsisi ostaa koko tulostinta
 
Onko Suomessa mitään hyviä liikkeitä, missä voi 3D-tulostuttaa? Ei nyt ihan parin tulosteen vuoksi viitsisi ostaa koko tulostinta

 
Valovirta kompressori laukaisee johdosuojakytkimen ja vvs heti kun kytkee päälle, pyöritin moottoria käsin ja tilanne muuttui hiema että moottori piti todella lyhyen murauksen ja pelkkä vvs laukesi kaapista.

Voiko syynä olla mottorin konkat ennemmin kuin moottori itse?
 
Mulla 4kW voimavirtakompressori teki samaa satunnaisissa käynnistyksissä. Välillä paukutti vikavirtaa, välillä sulakkeita. Tuttu ukko mittaili moottoria (eristysvastustesteri kai laitteen nimi oli) ja totesi että sen ei pitäisi olla syypää. Tovin pään raapimisen jälkeen vaihdoin painekytkimen ja ongelma poistui. Sähköstä viisaammat ottanee kantaa voiko valovirtakompressorissa painekytkimen kontaktit aiheuttaa samaa ongelmaa vai oliko mulla kyseessä kolmivaiheen vaiheiden erosta johtuva vika, mutta painekytkin nyt ei maltaita maksa ja aiemmin niitä sai Biltemastakin.
 
Valovirta kompressori laukaisee johdosuojakytkimen ja vvs heti kun kytkee päälle, pyöritin moottoria käsin ja tilanne muuttui hiema että moottori piti todella lyhyen murauksen ja pelkkä vvs laukesi kaapista.

Voiko syynä olla mottorin konkat ennemmin kuin moottori itse?
Oikosulku kuoreen todennäköisesti.

Useimmiten erillisillä vikiksella ja johdonsuojalla suojattu ryhmä laukaisee vain toisen tuollaisessa tilanteessa, mutta voi ne kummatkin laueta.

Jos on yleismittari mittaa pistotulpasta kummastakin piikistä vastusarvo koneen kuoreen. Pitäisi olla ääretön, yli 100k ohmia ei aiheuta ongelmaa.
 
Tulipa vihdoin ja viimein hommattua Scandyna Minipod kaiuttimet matta mustana Torista ja harmitukseni lähettäjä laitto kajarit vain pahvilaatikkoon seinätelineiden kanssa ilman mitään pehmusteita/fyllinkiä... muovikotelot otti kuljetuksessa ikäviä mutta ei syviä naarmuja.

Ajattelin maalata nuo kotelot mutta millä maalilla? Ajattelin että kun kajarit on niin makian muotoiset että korostan muotoja 2-3 värimaalauksella silleen että myös se mattamusta näkyy sieltä täältä, vähän niinku silleen roiskien kuvan mukaisesti (roiskeilla peittäisin pahimmat naarmut)

Ideoita?
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-06-10 200244.png
    Näyttökuva 2023-06-10 200244.png
    208,9 KB · Luettu: 27
Haluaisin laittaa Noctuan 12V tuulettimen nopeussäädöksi potentiometrin jossa on kytkin samassa. Eli kun poweria säätää pienelle, lopulta napsahtaa virta kokonaan pois. Ja maksimilla saisi olla ~0 ohmia. Mitä tutkin niin Noctuan omat hidastimet on 51 ja 98 ohmia. Riittääkö siis mikä tahansa potentiometri jossa säätö n. 0-100 ohmia? Kannattaisiko olla lineaarinen vai logaritminen asteikko?

Täältä kun esim. katsoo niin noi on hieman väärässä ohmiluokassa: Potentiometrit kytkimellä

Noissa olisi ilmeisesti tuo kuvailemani kytkintoiminto?
 
Haluaisin laittaa Noctuan 12V tuulettimen nopeussäädöksi potentiometrin jossa on kytkin samassa. Eli kun poweria säätää pienelle, lopulta napsahtaa virta kokonaan pois. Ja maksimilla saisi olla ~0 ohmia. Mitä tutkin niin Noctuan omat hidastimet on 51 ja 98 ohmia. Riittääkö siis mikä tahansa potentiometri jossa säätö n. 0-100 ohmia? Kannattaisiko olla lineaarinen vai logaritminen asteikko?

Täältä kun esim. katsoo niin noi on hieman väärässä ohmiluokassa: Potentiometrit kytkimellä

Noissa olisi ilmeisesti tuo kuvailemani kytkintoiminto?
Laittaa potentiometrin ääripäiden väliin sopivan vastuksen rinnalle niin pystyy säätämään tuota säätöaluetta pienemmälle ohmiluvulle.
 
Laittaa potentiometrin ääripäiden väliin sopivan vastuksen rinnalle niin pystyy säätämään tuota säätöaluetta pienemmälle ohmiluvulle.

Tuosta kuulema seuraa että säätöalueesta tulee rajallinen, melkein on/off-tyylinen. Onkohan noin?
 
Tuosta kuulema seuraa että säätöalueesta tulee rajallinen, melkein on/off-tyylinen. Onkohan noin?
Vähän riippuu millainen potikan alkuperäinen arvo on. Tietty jos laittaa 100ohm vastuksen johonkin 100k potikkaan niin meneehän se kohtalaisen jyrkäksi. Tietty parashan olisi jos olisi suoraan sopivan kokoinen potikka.

Tietty toisena ratkaisunahan tuossa olisi laittaa sen potikan lisäksi sen verran elektroniikkaa lisää että on oikea moottorin nopeudensäädin, toimii muutenkin paremmin kuin pelkkä potikka. Jos oikein yksinkertaista haluaa niin potikka + vastus + mosfet tai npn-transistori riittää simppeliksi moottoriohjaimeksi eikä potikan koolla ole ihan niin tarkkaa. Toki oikea PWM-kontrolleri olisi parempi.
 
Tehonkesto voi olla ongelma jos pelkkää potikkaa käyttää. Mulla on kylppärissä olevassa tuuletinvirityksessä kiinalainen dollarin pwm-säädin joita saa mm. ebaysta. Huomattavasti parempi ratkaisu kuin potikka.
e.hidas
 
Joo katselin että 100ohm lankapotikka ja erillinen kytkin voisi kuitenkin olla simppelein rakentaa, vaikka käyttäjälle hieman enemmän ihmeteltävää.

Jännä huomata aina välillä tällaisia rajoituksia. Kohta mennään Marsiin ja rakennetaan muutaman nanometrin prosessoreita mutta 100 ohmin säätövastusta kytkimellä ei osata tehdä järkevään hintaan.
 
Tuosta kuulema seuraa että säätöalueesta tulee rajallinen, melkein on/off-tyylinen. Onkohan noin?
Ja jos se potentiometri on 3 napainen, eli mono. Pitää ostaa sellainen jossa kytkin on halutussa laidassa säätöaluetta. Nuo ääripäät jos yhdistät vastuksella, se kytkin toimii todella huonosti siinä kytkennässä.
Tehonkestoa noihin saa kyllä, mutta ihan 100 varma en ole etsitkö tällaista
Potikoita saa myös sellaisia missä varsi toimii painonappina.
 
Onkos kellään tietoa mitenkäs tuohon lyödään johdot kiinni?
 

Liitteet

  • IMG_20230710_225948.jpg
    IMG_20230710_225948.jpg
    154,8 KB · Luettu: 128

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 690
Viestejä
4 429 745
Jäsenet
73 400
Uusin jäsen
Tepukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom