Ilmalämpöpumput eli ILPit

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 701
Tolu voi olla kyllä liian tömäkkä tavaraa niille kennoille
Toluhan on ihan tavallista mäntyöljyesteripohjaista pesuainetta kuten Pineline tehopesu. Tolussa lisänä vähän isopropanolia desinfiointiin. Tolueenia (mistä nimikin tulee) ei ole ollut aikoihin, kun imppaajat tyhjensivät kaupan hyllyt. Ei ole mitenkään tuhtia ainetta. Laimennettava toki muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 384
Sarkasmitutka kalibroimatta. Liittyy siihen, että ei se 300-400€ pesu kallis ole, kun saa kotitalousvähennyksen. Vielä halvempaa on, jos/kun saa maksaa osamaksulla.
IMO 400 euroa mistä tahansa ILP liittyvästä on paljon sai siitä vähennystä tai ei. Ehkä olen vaan liian köyhä tälle foorumille.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 817
Onko josssin sitten "tavallinen palkansaaja" siinä asemassa että voisi noin vaan teettää tuollaisia askareita?
No esim. Sveitsissä keskimääräinen palkka oli vuonna 2021 91 852 dollaria eli 87 000€. Joten jos siitä vähentää tuon 400€ jäisi silti (87k/12 = 7250€) kuukauden budjettiin 6850€ minkä luulisi riittävän elämiseen. Vaikka mitään kotitalousvähennyksiä ei saisikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 212
Onko josssin sitten "tavallinen palkansaaja" siinä asemassa että voisi noin vaan teettää tuollaisia askareita?
Iotechiläinen vaikka kuukausittain, mutta jos ILP:n siivous on tuon 400€, niin se 400€ tuntipalkka matkoineen kaikkineen on aika rapsakka. Kattomiehet pääsee kyllä samaan.
 
Liittynyt
08.10.2017
Viestejä
277
Mahtaa mennä ilpillä saavutetut säästöt siihen kun tilaa lääkärin tuntitaksaa laskuttavan pesijän sille. Autotallin IVT:n kennon putsasin k-raudasta ostetulla Profi kennonpuhdistuspraylla. Maksoi 7,5e ja puhdasta tuli. Rumpuun en kylläkään kajonnut, koska siinä ei likaa näytä olevan kun lämmitelty vaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 216
En mä tuohon 400e pesuhintaan ottanut kantaa, vaan väitteeseen että suomalainen olisi sihteessa jonkun muun maan kansalaiseen jotenkin erituisen huonossa asemassa.

No esim. Sveitsissä keskimääräinen palkka oli vuonna 2021 91 852 dollaria eli 87 000€. Joten jos siitä vähentää tuon 400€ jäisi silti (87k/12 = 7250€) kuukauden budjettiin 6850€ minkä luulisi riittävän elämiseen. Vaikka mitään kotitalousvähennyksiä ei saisikaan.
Jos tuo on tavallinen palkka, niin silloin on sen duunarinkin tilaaminen vastaavassa suhteessa kalliimpaa, koska se duunari tienaa silloin ihan yhtä paljon.

Vain jossain arabimaissa voi tavallisen ihmisen palkka riittää kaiken näköisten töiden teettämiseen, koska niitä vierastyöläisiä ei katsota ihmisiksi, joten niitä tai niiden liksoja ei tarvitse laskea mukaan kun lasketaan keskipalkkaa.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 929
Suomessa työn teettäminen on turhan kallista tavalliselle palkansaajalle. Joku 400e ilpin pesusta on absurdi hinta.
269e maksaa omassa tapauksessani pesu/tarkastus matkoineen. Mutta pointti on se, että kaikilla ei ole halua/mielenkiintoa/osaamista/välineitä tehdä tämmöisiä juttuja itse, jolloin ollaan tilanteessa että on käytännössä pakko maksaa ammattilaiselle, tai mikä mukavampaa - tekee sen ihan mieluusti. Jotkut laittavat rahaa sitten vastaavasti sellaisiin asioihin, joissa itse säästän/joille minulla ei ole tarvetta. Ei siinä sen kummempaa. Ei asiat ole niin mustavalkoisia kuin kommenteissasu julistat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 149
Mitsubishi RW25 tuli kesällä, viilennys toimi hienosti ja lyhyesti testasin viileänä päivänä lämmitystä vaikka tarvetta ei vielä varsinaisesti ole. Molemmissa moodeissa kiinnitin huomiota siihen että kun laite saavuttaa tavoitelämmön ja lopettaa puhaltamisen, jää se pitämään hiljaista mutta herkkäkorvaisen kuultavissa olevaa hurinaa (hieman niinkuin esim. kontaktorit joskus hurisee). Muiden pumppujen sisäyksiköiden en ole tällaista havainnut tekevän, mahtaako muilla olla samaa?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 254
En mä tuohon 400e pesuhintaan ottanut kantaa, vaan väitteeseen että suomalainen olisi sihteessa jonkun muun maan kansalaiseen jotenkin erituisen huonossa asemassa.


Jos tuo on tavallinen palkka, niin silloin on sen duunarinkin tilaaminen vastaavassa suhteessa kalliimpaa, koska se duunari tienaa silloin ihan yhtä paljon.

Vain jossain arabimaissa voi tavallisen ihmisen palkka riittää kaiken näköisten töiden teettämiseen, koska niitä vierastyöläisiä ei katsota ihmisiksi, joten niitä tai niiden liksoja ei tarvitse laskea mukaan kun lasketaan keskipalkkaa.
Alkaa mennä vähän off-topiciksi, mutta tähän asiaan vaikuttaa eniten sivukulujen suuruus (erilaiset työnantajamaksut, palkkaverot, ALV, jne) eikä niinkään yleinen palkkataso. Eli se kaikki ylimääräinen kustannus tai "rahan hävikki", joka syntyy siinä välissä kun palkollinen haluaisi antaa osan palkastaan toiselle palkolliselle työsuoritusta vastaan. Suomessa yhtälö on erityisen vaikea, koska täällä nämä sivukulut ovat erityisen suuret kansainvälisesti tarkastellen. Maassa, jossa yleinen palkkataso on korkeampi, on myös ILP-putsaajan palkka tyypillisesti korkeampi, mutta se ei ole ongelma, jos rahan hävikki sivukuluihin ei ole suuri.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 216
Mitsubishi RW25 tuli kesällä, viilennys toimi hienosti ja lyhyesti testasin viileänä päivänä lämmitystä vaikka tarvetta ei vielä varsinaisesti ole. Molemmissa moodeissa kiinnitin huomiota siihen että kun laite saavuttaa tavoitelämmön ja lopettaa puhaltamisen, jää se pitämään hiljaista mutta herkkäkorvaisen kuultavissa olevaa hurinaa (hieman niinkuin esim. kontaktorit joskus hurisee). Muiden pumppujen sisäyksiköiden en ole tällaista havainnut tekevän, mahtaako muilla olla samaa?
Yleensä ne jättää sen puhaltimen pienimmälle nopeudelle päälle, jotta sen kone ymmärtää alkaa lämmittää lisää kun huone on taas viilentynyt. Laitteen termostaatti ei ole mitenkään optimaalisessa paikassa siellä katonrajassa, joten pie tä ilman liikuttelua tarvitaan edes jossainmäärin luotettavan lämpötilatiedon saamiseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 492
269e maksaa omassa tapauksessani pesu/tarkastus matkoineen. Mutta pointti on se, että kaikilla ei ole halua/mielenkiintoa/osaamista/välineitä tehdä tämmöisiä juttuja itse, jolloin ollaan tilanteessa että on käytännössä pakko maksaa ammattilaiselle, tai mikä mukavampaa - tekee sen ihan mieluusti. Jotkut laittavat rahaa sitten vastaavasti sellaisiin asioihin, joissa itse säästän/joille minulla ei ole tarvetta. Ei siinä sen kummempaa. Ei asiat ole niin mustavalkoisia kuin kommenteissasu julistat.
Ei tietenkään kaikilla ole halua tehdä pikkujuttuja itse, silloin niistä joutuu maksamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 149
Yleensä ne jättää sen puhaltimen pienimmälle nopeudelle päälle, jotta sen kone ymmärtää alkaa lämmittää lisää kun huone on taas viilentynyt. Laitteen termostaatti ei ole mitenkään optimaalisessa paikassa siellä katonrajassa, joten pie tä ilman liikuttelua tarvitaan edes jossainmäärin luotettavan lämpötilatiedon saamiseksi.
Mielestäni ei ole puhaltimen ääni. Voin toki olla väärässäkin :) On siis käyttökokemuksia toisista pumpuista (Mitsuista LN, FH sekä muista merkeistä) eivätkä tuollaista ääntä pidä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 216
En maksaisi ilpin pesusta 269e vaikka olisi miljoona tilillä. Minun mielestä tuo on älytön hinta tuosta työstä.
Toisaalta, voi myös sen oman ajan hinta olla siinävaiheessa sellainen että tuo on halpaa.

Miljoinan saldolla tuo 269e palaa vaikka makaisi sängyssä koko päivän
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 817
En maksaisi ilpin pesusta 269e vaikka olisi miljoona tilillä. Minun mielestä tuo on älytön hinta tuosta työstä.
Se on mitä ihmiset arvostavat ja tuntevat tarvitsevansa.

Itse voisin hyvinkin maksaa esim. 5-7v välein tuon 269€ luottaen siihen että laite kestää sitten sen 20+ vuotta ainakin käyttöä. (Joo, tiedän tulisi maksettua noin 800€ 20-25 vuoden aikana siitä pesusta kun itse laite asennuksineen taisi olla jonkun 1400€ tjsp, mutta jos se kestää ja tarkistetaan samalla kunto niin miksi ei.

Olen minäkin käynyt turhimmillaan asiakkaan kotona katsomassa että tulostin ja monitoimikone ei toimi siksi että siivooja ottanut johdon pois päältä, maksoi asiakkaalle ihan hyvin enkä muuta tehnyt kuin laittanut virtajohdon takaisin seinään kiinni. Olisi varmaan osannut tehdä itsekin...

Mutta en esim. maksaisi 10 000€ tai enempää autosta tai päälle 1€ litrasta bensiiniä kun kävellenkin pääsee tai bussilla, myös polkupyörä on keksitty.

Joku taas ei maksaisi mitään alkoholista kun vettä, hiivaa ja sokeria saa todella halvalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 929
En maksaisi ilpin pesusta 269e vaikka olisi miljoona tilillä. Minun mielestä tuo on älytön hinta tuosta työstä.
Mielipiteesi on kyllä jo tullut selväksi. Mutta se on vain mielipide, kuten minulla omani. Tuossa asentaja purki osiksi laitteen ja pesi huolellisesti osat, ja teki muutkin asiaankuuluvat tsekkaukset. Hommaan meni n. 1,5h plus matkat päälle. Itseäni ei kiinnosta vähääkään alkaa opettelemaan miten tuollainen puretaan, pestään yms, eikä minulla ole tarvittavaa laitteistoakaan. Homma on nyt ammattimaisesti hoidettu, työllä on takuu, eikä tarvinnut itse päätään vaivata. 269e (miinus kotitalousvähnnys) on minusta täysin kohtuullinen hinta täsrä.hommasta. Seuraavan kerran sitten 3v kuluttua, jos ei ongelmia sitä ennen esiinny.
 
Liittynyt
22.06.2020
Viestejä
191
Ulkoyksikön puhallin sökö, korjauksen tarjousta odotellessa...

E: ja pumppu olikin jo vuodelta 2015, ei 2018.
Nostellaas tätä vielä... Tuttu kävi vielä katsomassa ja totes että kylmäaineet sieltä vaan on karannut ja tänään kävi lisäämässä ja korjaamassa vuotokohdan kuperiletkusta ja kas kummaa, lähti pelittämään. Meinas tulla kallis ja turha korjaus (600e) tai suoraan uuden hankkiminen (tästäkin huoltoliikkeeltä tarjous 3k asennuksineen).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 492
Mielipiteesi on kyllä jo tullut selväksi. Mutta se on vain mielipide, kuten minulla omani. Tuossa asentaja purki osiksi laitteen ja pesi huolellisesti osat, ja teki muutkin asiaankuuluvat tsekkaukset. Hommaan meni n. 1,5h plus matkat päälle. Itseäni ei kiinnosta vähääkään alkaa opettelemaan miten tuollainen puretaan, pestään yms, eikä minulla ole tarvittavaa laitteistoakaan. Homma on nyt ammattimaisesti hoidettu, työllä on takuu, eikä tarvinnut itse päätään vaivata. 269e (miinus kotitalousvähnnys) on minusta täysin kohtuullinen hinta täsrä.hommasta. Seuraavan kerran sitten 3v kuluttua, jos ei ongelmia sitä ennen esiinny.
Edellisessä taisi olla 5 ruuvia mitkä avaamalla puhallinrumpu oli kädessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
237
Löytyykö kokemuksia tällaisesta Midean pumpusta? Pääasiallinen käyttö olisi 1-kerroksien omakotitalon viilennnys kun maalämpö hoitaa lämmityksen. Onniselta saatavilla 740 eur verojen kanssa. Asennus täytyy tietysti hankkia erikseen.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 216
Löytyykö kokemuksia tällaisesta Midean pumpusta? Pääasiallinen käyttö olisi 1-kerroksien omakotitalon viilennnys kun maalämpö hoitaa lämmityksen. Onniselta saatavilla 740 eur verojen kanssa. Asennus täytyy tietysti hankkia erikseen.

Tuo on ihan ok kone, ja tuolla hinnalla todella hyvä.

Suurin puute mideoissa on mielestäni se että niistä ei ilmoiteta mitään suoritusarvoja, vain se keskieuroopan scop, joka voi suomessa toimia täysin harhaanjohtavasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 492
Niissä missä noita paremmin ilmoitetaan scop 5 on luokkaa 4 helsingin korkeudella. Eiköhän tuo midea ole ok kun ei ole sentään kapillaarikone.
 

Gandhi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2023
Viestejä
45
Päivää,

Edellisen asukkaan Hitachi tullut tiensä päähän 9 vuoden jälkeen (viilennys toimii, mutta ei lämmitä enää). Nyt olis hakusessa uus pumppu. Alusta alkaen mietitty Toshibaa / Mitsubishiä (ilmeisesti alan kärkihevosia? Daikinista kuullut myös, mutta se vähän jäi, kun suurin osa yrityksistä ei sitä suositellut / puhui mitsusta ja toshibasta). Mitsubishi Electric LN-25 vaikutti hyvältä (esitteen ja paikallisten ilmalämpöpumppufirmojen mukaan) ja sitä mietittiin ja kuunneltiin tarjouksia. Nyt kuitenkin lukenut paljon huonoja kokemuksia Mitsusta, ainakin tosta LN-mallista, joten alkanut epäröimään sen hankintaa.

Olen myös saanut yrityksiltä ristiriitaista tietoa siitä, että minkäkokoinen pumppu tähän kannattaisi laittaa. Osa väittää, että nykyinen Hitachin (35) pumppu on ollut liian iso ja sen vuoksi jäänyt käyttöikä lyhyeksi. Osa taas sanoo, että 25 riittää aivan hyvin, eikä kannata edes 35 laittaa. Osan mukaan 25 ei joudu ikinä puhaltamaan täysillä tämän kokoisessa, osan mukaan joutuu ja siksi käyttöikä lyhenee. Ota siitä sitten selvää..

Kyseessä 99 vuoden rivitalo, pinta-alaa 75 neliötä. Käyttötarkoitus sekä viilennys että lämmitys (kustannusten pienentäminen ja asuinmukavuuden parantaminen).

Aikamoinen savotta ettiä kokemuksia ym. satojen tai tuhansien sivujen joukosta, joten kaipailis jotain konkreettisia kokemuksia tai valistuneita mielipiteitä/tietoja; minkä pumpun valitsisit minun tilanteessani?

TL;DR
Mitä pumppua suosittelet ja mitä et. Miksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 032
Päivää,

Edellisen asukkaan Hitachi tullut tiensä päähän 9 vuoden jälkeen (viilennys toimii, mutta ei lämmitä enää). Nyt olis hakusessa uus pumppu. Alusta alkaen mietitty Toshibaa / Mitsubishiä (ilmeisesti alan kärkihevosia? Daikinista kuullut myös, mutta se vähän jäi, kun suurin osa yrityksistä ei sitä suositellut / puhui mitsusta ja toshibasta). Mitsubishi Electric LN-25 vaikutti hyvältä (esitteen ja paikallisten ilmalämpöpumppufirmojen mukaan) ja sitä mietittiin ja kuunneltiin tarjouksia. Nyt kuitenkin lukenut paljon huonoja kokemuksia Mitsusta, ainakin tosta LN-mallista, joten alkanut epäröimään sen hankintaa.

Olen myös saanut yrityksiltä ristiriitaista tietoa siitä, että minkäkokoinen pumppu tähän kannattaisi laittaa. Osa väittää, että nykyinen Hitachin (35) pumppu on ollut liian iso ja sen vuoksi jäänyt käyttöikä lyhyeksi. Osa taas sanoo, että 25 riittää aivan hyvin, eikä kannata edes 35 laittaa. Osan mukaan 25 ei joudu ikinä puhaltamaan täysillä tämän kokoisessa, osan mukaan joutuu ja siksi käyttöikä lyhenee. Ota siitä sitten selvää..

Kyseessä 99 vuoden rivitalo, pinta-alaa 75 neliötä. Käyttötarkoitus sekä viilennys että lämmitys (kustannusten pienentäminen ja asuinmukavuuden parantaminen).

Aikamoinen savotta ettiä kokemuksia ym. satojen tai tuhansien sivujen joukosta, joten kaipailis jotain konkreettisia kokemuksia tai valistuneita mielipiteitä/tietoja; minkä pumpun valitsisit minun tilanteessani?

TL;DR
Mitä pumppua suosittelet ja mitä et. Miksi?
Itellä on tuo Mitsun LN25 ja about 120m², kokemusta viime tammikuusta lähtien eikä mitään moitittavaa. Tammikuun lopulla muistaakseni asennettiin ja helmikuuta kun vertaa 2022 kulutukseen oli tänä tän vuoden helmikuussa 700kWh pienempi kulutus.

Ehkä ainoa moitteen sana on tuohon sovellukseen liittyen jonka käyttöliittymä on sen 20 vuotta vanha.

Tänä vuonna vasta kunnolla näkee miten tuo jaksaa lämmittää koko asunnon, kyllä täälläkin suositeltiin LN35:sta mutta jäärä ja pihi ukko niin päädyin tuohon pienempään. Olikohan noilla joku 700€ hintaero, en tarkalleen muista.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 701
En maksaisi ilpin pesusta 269e vaikka olisi miljoona tilillä. Minun mielestä tuo on älytön hinta tuosta työstä.
Jokainen tyylillään. Itse pesin vuosi sitten 2 omaa pumppua. Aikaa menee tunnin-1,5/pumppu ja suojakaukalo Aliexpressiltä oli jotain vitosen tms. Painepullot ja pesuaineet löytyy muutenkin. paljousalennuksella olisi ehkä saanut 500€ könttähintaan vieraan tekemään. 3h vapaa-aikaa vs 500€ ei ollut vaikea valinta, vaikka 500€ ei konkurssiin veisikään. Mielummin käytän sen rahan johonkin muuhun, kuin maksan jollekin parista tunnista helppoa työtä. Ihan sama kuin leikkaanko nurmikon itse 45min, vai maksaisiko jollekin 150€ siitä vaativasta hommasta.

Siskon autosta laahasi takajarru ja marmorilla lasku oli 910€, kun laittoivat kaikki uutta. Minulla laahasi myös ja lasku oli 25€ ja pari tuntia vapaa-aikaa. Molemmat satulat rempattu ja jarrunesteet vaihdettu silla rahalla.
 

Gandhi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2023
Viestejä
45
Itellä on tuo Mitsun LN25 ja about 120m², kokemusta viime tammikuusta lähtien eikä mitään moitittavaa. Tammikuun lopulla muistaakseni asennettiin ja helmikuuta kun vertaa 2022 kulutukseen oli tänä tän vuoden helmikuussa 700kWh pienempi kulutus.

Ehkä ainoa moitteen sana on tuohon sovellukseen liittyen jonka käyttöliittymä on sen 20 vuotta vanha.

Tänä vuonna vasta kunnolla näkee miten tuo jaksaa lämmittää koko asunnon, kyllä täälläkin suositeltiin LN35:sta mutta jäärä ja pihi ukko niin päädyin tuohon pienempään. Olikohan noilla joku 700€ hintaero, en tarkalleen muista.
Kiitos vastauksesta!
Noniin, tääkin puoltaa tota 25 aika hyvin. Liekö 35 suosittelijoilla sitten ollut vain 35:sta varastossa tai kovemmalla katteella..

Ok, kiva kuulla positiivistakin kokemusta LN25:sta. Ei oo ainakaan enää hintaeroa kuin parhaimmilaan 100€, joten sen puolesta en päätöstä tekis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 032
Ehkä ainoa moitteen sana on tuohon sovellukseen liittyen jonka käyttöliittymä on sen 20 vuotta vanha.
Tietääkö kukaan saako tuohon jotain vähän nykyaikaisempaa sovellusta? Oli täällä vissiin kerran puhetta, mutta unohin koko asian enkä nyt löydä sitä keskustelua.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 701
Eipä taida olla. Melcloud on kyllä häpeä koko Mitsulle. Toimiihan se ja ajastimet ym voi tehdä, mutta on tosiaan 20v vanha look ja toiminnallisuus. Toisaalta kyllähän sitä elettiin silloinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 032
Mitsubishi Electric LN-25 vaikutti hyvältä (esitteen ja paikallisten ilmalämpöpumppufirmojen mukaan) ja sitä mietittiin ja kuunneltiin tarjouksia. Nyt kuitenkin lukenut paljon huonoja kokemuksia Mitsusta, ainakin tosta LN-mallista, joten alkanut epäröimään sen hankintaa.
Unohdin tämän kohdan ottaa matkaan. Minkälaisia huonoja kokemuksia tuosta pumpusta olet kuullu/lukenu? Mun mielestä ainaki tässä ketjussa on ollu melkeinpä pelkästään positiivisia kokemuksia :hmm: Toki en ole nyt hetkeen tätä ketjua seuraillu niin on voinu mennä myös ohi :lol:
 

Gandhi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2023
Viestejä
45
Unohdin tämän kohdan ottaa matkaan. Minkälaisia huonoja kokemuksia tuosta pumpusta olet kuullu/lukenu? Mun mielestä ainaki tässä ketjussa on ollu melkeinpä pelkästään positiivisia kokemuksia :hmm: Toki en ole nyt hetkeen tätä ketjua seuraillu niin on voinu mennä myös ohi :lol:
En oo varma, oliko täällä, mutta lampopumput.info on täynnä sitä, kuinka tuo malli sulattelee itseään jatkuvasti. Esim puolen tunnin välein lämmityksen aikana. Olisko ollut joillain kennojen jäätymisiäkin tms. noissa(?). Mutta ainakin tota sulattelua käyttäjät manaavat tosi laajalla rintamalla ja osa ainakin väittää katuvansa hankkimista ja valitsis Toshiban sen sijaan, jos nyt tekis päätöksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 032
En oo varma, oliko täällä, mutta lampopumput.info on täynnä sitä, kuinka tuo malli sulattelee itseään jatkuvasti. Esim puolen tunnin välein lämmityksen aikana. Olisko ollut joillain kennojen jäätymisiäkin tms. noissa(?). Mutta ainakin tota sulattelua käyttäjät manaavat tosi laajalla rintamalla ja osa ainakin väittää katuvansa hankkimista ja valitsis Toshiban sen sijaan, jos nyt tekis päätöksen.
Oliko tässä kyseessä nyt siis se "hullunkierto"?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 384
En oo varma, oliko täällä, mutta lampopumput.info on täynnä sitä, kuinka tuo malli sulattelee itseään jatkuvasti. Esim puolen tunnin välein lämmityksen aikana. Olisko ollut joillain kennojen jäätymisiäkin tms. noissa(?). Mutta ainakin tota sulattelua käyttäjät manaavat tosi laajalla rintamalla ja osa ainakin väittää katuvansa hankkimista ja valitsis Toshiban sen sijaan, jos nyt tekis päätöksen.
Eikö tuota ollut vaan niissä mitkä oli maahantuonnin ohi tilattuja ilman niitä sulatusvastuksia?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 175
Tiedä sanoa mut meillä LN35 mitsu pelannu hienosti. 36 asteen pakkasilla jne. Kuusamossa asutaan. Talon ainut lämmönlähde leivinuunin lisäksi. (Pois lukien märkätilat)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
53
Meillä ollut LN35 nyt parivuotta ja RW25 keväästä ei valittamista kummastakaan, jos nyt pumpun ostaisin olisi se RW25 tai 35 kun uusinta tekniikkaa, todella hiljainen ja hyötysuhde hyvä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 216
Eikö tuota ollut vaan niissä mitkä oli maahantuonnin ohi tilattuja ilman niitä sulatusvastuksia?
Ei, vaan siellä oli jossain kohtaa erä jossa oli jokin bugi firmiksessä tms. Firmistä ei kai ollut mahdollista kovin helposti päivittää koska niitä ei päivitetty, vaan valtavalla taistelulla sai sitkeimmät uuden toimivan koneen.

Virallisesti niissä hullunkiertoa tekevissä ei mitään vikaa ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
21.03.2017
Viestejä
49
RW25 oli kuivatuksella muutaman tunnin eilen illalla. Jonkin ajan päästä sammutuksen jälkeen ihmettelin mistä kuuluu ropinaa.

Sisäyksikkö tiputteli (pienen) määrän vettä parketille ilmanohjaimista ilpin vasemmalta puolelta.

Onko ihan normaalia? En ole muissa tilanteissa huomannut sisäyksikön tiputtavan vettä. Ulkoyksiköstä tulee kondenssivettä kuitenkin hyvin.
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
122
Kondenssivesiputki tukossa ja allas täynnä? tulvii yli. Eihän se ihan normaalia ole.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 890
RW25 oli kuivatuksella muutaman tunnin eilen illalla. Jonkin ajan päästä sammutuksen jälkeen ihmettelin mistä kuuluu ropinaa.

Sisäyksikkö tiputteli (pienen) määrän vettä parketille ilmanohjaimista ilpin vasemmalta puolelta.

Onko ihan normaalia? En ole muissa tilanteissa huomannut sisäyksikön tiputtavan vettä. Ulkoyksiköstä tulee kondenssivettä kuitenkin hyvin.
Ilmankosteus on todella korkea ja vettä saattaa kyllä tiivistyä ilmanohjaimiin kun ne jäähtyy aika reilusti jos puhallusteho on pieni (kuten kuivauksessa yleensä on).
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
91
Moi.

Nyt kun on kylmempi ilma ulkona olen vaihtanut Electrolux epn12c38hw ilmalämpöpumppu lämmitysmoodiin. Lämmitysksessä ongelmia että kone menee koko ajan katkolla niin että se lämmittää muutama minuutti ja sitten lepotila ja taas muutama minuutin kuluttua lämmittää muutama minuutti. Viilennys tilassa tätä ongelmaa ei ollut.

Muovi kuoret naksuttaa jatkuvasti kun lämpö jatkuvasti muuttuu ja tulee aina lyhyt ärsyttävä kovempi puhallus kun laite menee lepotilaan.

Kone on huoneen nurkassa ja lämpösensori on lähellä nurkkaa.

Olen siirtäny lämpösensori kuoreen ulkopuolelle mutta tämä ei auttanut. Nyt mietin voiko näitä lämpösensoreita ostaa jostain pidemmällä johdolla jotta saisi sen siiretty pois huoneen nurkasta. Onkohan tätä vaikeaa vaihtaa?

Olen katsonut Electrolux apissa että kun lämmitys alkaa niin laitteen mittaama lämpötila nousee nopeasti.

Toinen ärsyttävä piire on että kun vaihtaa lämmityksestä viilennyksee tai toisinpäin apissa mittaava lämpötila muuttuu heti 3 astetta joten lämmön auto asetus on käytännössä mahdotonta käyttää.

Minulla on myös lämpömittari joka mittaa laitteen puhaltava ilma joten on helppoa seurata mitä se laite tekee.

Ostettu keväällä 799 euro.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
51
Mitenköhän saisi taloyhtiön hallitukselle selitettyä, että heidän vaatimus ulkoyksikön äänitason maksimiksi 45 dB(A) on kohtuuton. Ilmalämpöpumppu olisi tulossa kerrostalokämppään vain viilennyskäyttöön ja ulkoyksikkö parvekkeelle, mutta tuollainen rajoitus rajaa käytännössä kaikki vaihtoehdo ainakin vain viilennystarkoitukseen olevista pumpuista pois. Esim. Toshiban SEYIA+ ei käy, kun spekseissä maksimi äänenpainetaso on 47 dB(A).

Heidän 'suositus' on 40 dB(A) ja tuo 45 ehdoton yläraja, eivätkä tunnu millään ymmärtävän, ettei ole kohtuullista.

Kivaa joutua tälläisestäkin kiistelemään. :facepalm:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 962
Viestejä
4 245 337
Jäsenet
71 264
Uusin jäsen
ernoaku

Hinta.fi

Ylös Bottom