Pienten kysymysten ketju

kyllä mä oon unoa käyttäny win 11 ongelmitta joskus joku arduinon ohjelma lähtee käyntiin eikä ohjelmointi onnistu siks toi että painaa upload sketch ja sitten vasta kytkee arduinon koneeseen niin monesti lähtee uus ohjelma siirtymään
 
Pitäisi leikkiä arduinolla vuosien jälkeen mutta en saa ajettua koodia sisään.
Tuo led 13 saattaa palaa myös siksi, että siellä on jokin vanha ohjelma, jota en saa ajettua yli.

Oletko kokeillut ajaa Arduino IDE:ssä:
File - Examples - EEPROM - eeprom_clear
Tuo tyhjentää vanhat töhnät Arduinon muistista, ainakin nuo arduinokopiot menevät joskus tukkoon ja tuota joutuu käyttelemään.
 
Pitäisi leikkiä arduinolla vuosien jälkeen mutta en saa ajettua koodia sisään. Asensin softan ja sallin kaikki mitä siinä nyt kysyikään. USB-johdon kytkemällä/irrottamalla tunnistaa COM3 portissa unon mutta softaa ajaessa jumittuu kohtaan "Uploading...". Odottaa tarpeeksi pitkään, niin tulee kuvan virhesanomat. Bodard oli jo automaattisesti valittu oikein: Arduino uno. Käytössä aito Arduinon levy, joka on aikaisemmin toiminut nyt 13pinnin ledi vain palaa. Kokeiltu 12V virtalähteellä sekä USB:n sähköllä

Tällä videolla alkeita väännetään todellakin rautalangasta, mutta ei uppoa tajuntaan. Kokeilin 17min kohdalla olevaa ledin sammutussoftaa, mutta ei sekään sinne mene.

Onko todennäköistä, että levy tai johto olisi vaurioitunut itsestään kylmässä varastotilassa pahvilaatikossa? Tuo led 13 saattaa palaa myös siksi, että siellä on jokin vanha ohjelma, jota en saa ajettua yli.

MItä laitehallinnassa portit (COM) näkyy kun Uno kiinni eli onko vaadittavat CH340 ajurit asennettu?
 
Kiitoksia jeesistä! Korona vei hetkeksi mielenkiinnon, mutta nyt taas jatkuu.

Eli tuo kaapelin kytkentä sopivaan aikaan ei onnistunut, yritin kymmenkunta kertaa. Nopeasti upload sketch jälkeen kytkettynä ei vaikutusta ja jos odottaa latauspalkin puoleen välin tuntumaan, tulee erroria.

Kokeilin myös eeprom clearia, mutta ei sekään mene arduiniolle. Tätä olisi varmaan ollut syytä tehdä silloin, kun arduino oli vielä kunnossa...

Kuvakaappaus laitehallinnasta miten näkyy. Onko ok? Tietokone on pari vuotta vanha thinkpad t14 ja käyttis tuo yllä arvattu: Windows 11 Pro

Taidan käydä viikolla hakemassa uuden arduinon ja jos ei vieläkään toimi, pitää varmaan etsiä joku XP-kone? Ei tullut mieleenkään, että tuollainenkin ongelma voi esiintyä...
 

Liitteet

  • device.png
    device.png
    274,7 KB · Luettu: 30
Kokeile Googlella ettiä miten saat sen arduinon dfu modeen joskus joutunut sillä fläshää sen ku ohjelma jumis
 
Olisi hyvä jos täällä olisi oma ketju arduinoa varten, koska itselläkin on tulossa pian kyseinen laitos erilaisilla sensoreilla yms, enkä ole aikaisemmin ollut sen kanssa tekemisissä ja ihan varmasti tulee heti alkuun jotain kysyttävää :)
 
Olisi hyvä jos täällä olisi oma ketju arduinoa varten, koska itselläkin on tulossa pian kyseinen laitos erilaisilla sensoreilla yms, enkä ole aikaisemmin ollut sen kanssa tekemisissä ja ihan varmasti tulee heti alkuun jotain kysyttävää :)

Vaikka

 
Kiitoksia jeesistä! Korona vei hetkeksi mielenkiinnon, mutta nyt taas jatkuu.

Eli tuo kaapelin kytkentä sopivaan aikaan ei onnistunut, yritin kymmenkunta kertaa. Nopeasti upload sketch jälkeen kytkettynä ei vaikutusta ja jos odottaa latauspalkin puoleen välin tuntumaan, tulee erroria.

Kokeilin myös eeprom clearia, mutta ei sekään mene arduiniolle. Tätä olisi varmaan ollut syytä tehdä silloin, kun arduino oli vielä kunnossa...

Kuvakaappaus laitehallinnasta miten näkyy. Onko ok? Tietokone on pari vuotta vanha thinkpad t14 ja käyttis tuo yllä arvattu: Windows 11 Pro

Taidan käydä viikolla hakemassa uuden arduinon ja jos ei vieläkään toimi, pitää varmaan etsiä joku XP-kone? Ei tullut mieleenkään, että tuollainenkin ongelma voi esiintyä...
Yksi mahdollisuus on, että UNO:n bootloader on korruptoitunut tai disabloitunut. Bootloaderin saa ajettua toisella UNO kortilla (myös Nano käy) sisään, YT:ssä on kosolti esimerkkejä kuinka homma tehdään.
 
Ehkä tällainen sähkärikysymys tänne sallitaan, mutta ei oikein järkeviä paikkoja missä kysyä. Keittiössä on yläkaappien alle upotettu 2 + 2 halogeenilamppua yhden seinäkatkaisimien taakse. Aikaisempi omistaja oli polttanut muuntajan ja tällaisen sain uuden. Olen varma että siis molemmat muuntajani toimivat.

Ongelma on, että tähän on tehty nyt joku simppeli johtojen uudelleen kytkentä muuntajiin niin, että vain 2 lamppua palaa kerralla. Eli jompikumpi puoli (2 lamppua) neljästä lampusta palaa. Ja saan molemmat parit palamaan eli vikaa ei ole lampuissakaan. 4 johdinparia (vaihe ja nolla) menee sinne missä muuntajat on. Suojamaa piuhat on katkottu (muuntajissa ei ole edes paikkaa tälle?).

Miten johdotus muuntajiin pitäisi kytkeä, että saan kaikki 4 taas palamaan? Tyhmä kysyy.

Kuvassa muuntajat ja toisen puolen johdotusta kaappien alta.
 

Liitteet

  • IMG_20231103_221344.jpg
    IMG_20231103_221344.jpg
    208,8 KB · Luettu: 61
  • IMG_20231026_170842.jpg
    IMG_20231026_170842.jpg
    114,7 KB · Luettu: 62
Ehkä tällainen sähkärikysymys tänne sallitaan, mutta ei oikein järkeviä paikkoja missä kysyä. Keittiössä on yläkaappien alle upotettu 2 + 2 halogeenilamppua yhden seinäkatkaisimien taakse. Aikaisempi omistaja oli polttanut muuntajan ja tällaisen sain uuden. Olen varma että siis molemmat muuntajani toimivat.

Ongelma on, että tähän on tehty nyt joku simppeli johtojen uudelleen kytkentä muuntajiin niin, että vain 2 lamppua palaa kerralla. Eli jompikumpi puoli (2 lamppua) neljästä lampusta palaa. Ja saan molemmat parit palamaan eli vikaa ei ole lampuissakaan. 4 johdinparia (vaihe ja nolla) menee sinne missä muuntajat on. Suojamaa piuhat on katkottu (muuntajissa ei ole edes paikkaa tälle?).

Miten johdotus muuntajiin pitäisi kytkeä, että saan kaikki 4 taas palamaan? Tyhmä kysyy.

Kuvassa muuntajat ja toisen puolen johdotusta kaappien alta.

Jos 2 puolta (= paria) jotka saat palamaan niin kumpikin puoli omaan poweriin. Ymmärsin että joka lampulta tulee omat johdot ja silloin ne kytketään rinnan powerin lähtöön.

Kuvasta ei oikein saa selvää mutta seinäkytkimeltä tuleva 240vac pitää kytkeä molempien powerien tuloihin
 
@ississ

Hei, kiitos. Powerilla tarkoitatko nyt noita muuntajia?

Alla kuvassa miltä yhden puolen (parin) johdotus näyttää kaapin alla. Punaiset nuolet yhdistyvät tuohon muoviosaan ja sitten sininen nuoli kulkee seinään (yksi johdinpari siellä kulkee, nolla ja vaihe). Kuitenkin tuonne muuntajien luokse kulkee tosiaan 4 johdinparia (joista ei ole tarkkaa tietoa mikä mikäkin johdinpari on).
 

Liitteet

  • Picture1.png
    Picture1.png
    1,9 MB · Luettu: 49
Viimeksi muokattu:
@ississ

Hei, kiitos. Powerilla tarkoitatko nyt noita muuntajia?

Alla kuvassa miltä yhden puolen (parin) johdotus näyttää kaapin alla. Punaiset nuolet yhdistyvät tuohon muoviosaan ja sitten sininen nuoli kulkee seinään (yksi johdinpari siellä kulkee, nolla ja vaihe). Kuitenkin tuonne muuntajien luokse kulkee tosiaan 4 johdinparia (joista ei ole tarkkaa tietoa mikä mikäkin johdinpari on).

Nuo eivät ole perinteisiä käämittyjä muutajia -> jonkinlainen aktiivinen kytkentä joten poweri on lähempänä oikeaa termiä kuin muuntaja.

12V lampuilla ei myöskään ole nollaa ja vaihetta, niillä on vain 2 johtoa joiden järjestykselläkään ei ole väliä.
"tuo muoviosa" on nimeltään liitin.

Jos powereille/muuntajille tulee 4 paria niin vahva arvaus on 2 paria syötöille (siis 240VAC) ja toiset 2 paria olisi lamput, kummankin parin takana 2 lamppua rinnan.
Näyttää myös siltä että 240VAC ja lampuilla on saman näköiset johdot, jos et pysty itse turvallisesti ja varmasti mittaamaan tai seuraamaan mikä mikäkin johto on, on aika kutsua sähköasentaja paikalle.
 
Itseasiassa nyt tuli mieleen yksi hauska peli millä äkkiä oppii logiikkapiirien toiminnan, siinä kasataan ihan kokonainen tietokone lähtien NAND-portista. NandGame - Build a computer from scratch.
Tämä on ollut aika mielenkiintoinen! Sain koneen kasaan ja nyt seuraavaksi yritän ohjata sitä. Assembly on yllättävän lähellä rautaa (joskin NAND-gamen assembly poikennee jonkin verran ns. oikeasta assembly -koodista)
 
Ylimääräinen led nauha löytyi miljoonalaatikosta, tuumasin että teen siitä pienen led stripin monitorin taakse.

Monitorissa löytyy usb josta saa max 5w joten riittää hyvin tuolle nauhalle, en ole ennen usb piuhoja modannut, vaatiiko muuta kuin VBUS ja GND käyttöä niin usb antaa sen 5V / 500ma?

Ei liene mahdollista helposti saada sieltä 12V ulos, USB-C kyseessä, ymmärsin että vaatii älyä liitäntään että sallii yli 5V ulos?
 
Saunavalokuitusarjan 5w valolähde on pimeenä. Onko jollain heittää vinkkiä, että mimmoisen tuohon voi laittaa tilalle? Käykö esim. joku tällainen? Aliexpress-linkki
1701368804161.png
 

Liitteet

  • 1701368784064.png
    1701368784064.png
    1,8 MB · Luettu: 29
En tiennyt mihin tämän laittaa niin laitetaan tänne. Kyseessä amiga 500a jonka kävin kaivamassa kotipaikan kaapista. Mikä kuvassa oleva kytkin mahdollisesti on en ole käyttänyt laitetta auki ja varmaan noin 20 vuotta kun viimeksi käyttänyt tuota. Tarkoitus testata ensin että toimii ja jos jonnekkin laittaisi vaikka myyntiin niin pääsisi jonkun harrastajan käyttöön



 
@masa87 Veikkaisin että siitä saa lisämuistin pois päältä. Voi tietysti ROM switch. Mutta tuossa järjestyksessä.

PS. Kun testaat tuota, niin ota (mustavalko)video-liitännästä suosiolla kuva ulos. Nykytelkkarit ei suostu löytämään tuota modulaattorin ulostamaa signaalia. Taitaa olla sen verran sotkuista että virittimet hyppää sen yli.
 
@masa87 Veikkaisin että siitä saa lisämuistin pois päältä. Voi tietysti ROM switch. Mutta tuossa järjestyksessä.

PS. Kun testaat tuota, niin ota (mustavalko)video-liitännästä suosiolla kuva ulos. Nykytelkkarit ei suostu löytämään tuota modulaattorin ulostamaa signaalia. Taitaa olla sen verran sotkuista että virittimet hyppää sen yli.
Minäkin veikkaisin vahvasti lisämuistin kytkintä. Oli muutamia kohtalaisen ärsyttäviä pelejä aikanaan kun lisämuistin kanssa toimivat "huonommin", eli latasivat esim kaikenlaista puhetta ikuisuuden muistiin jos lisämuisti oli päällä, ilman lisämuistia jäi vain puhe pois ja peli latautui huomattavasti nopeammin.

Itsellä vielä on molemmissa telkkareissa analogiviritinkin eli modulaattorin signaalikin löytyy, eikä nuo telkut edes ole kovin vanhoja. Joissakin uusissakin telkuissa saattaa vielä olla analogivirittimiä syystä tai toisesta, toki kovaa vauhtia ovat katoamassa.
 
Kiitos neuvosta pitää testat nuin. Onkohan näille täällä harrastajia vai löytysköhän jostain muualta paremmin tämmöstä tarvitsevaa
 
Kiitos neuvosta pitää testat nuin. Onkohan näille täällä harrastajia vai löytysköhän jostain muualta paremmin tämmöstä tarvitsevaa
Lyö täällä myyntialueelle ilmoitus ja vaikka vihjaa siitä Pelit-alueella retropeliketjuun niin varmaan joku ostaa pois.
 
Kiitos neuvosta pitää testat nuin. Onkohan näille täällä harrastajia vai löytysköhän jostain muualta paremmin tämmöstä tarvitsevaa

Ostaisin itse pois, mutta nyt on osunut niiiiin paljon muuta rahanmenoa, että voi olla se viimeinenkin euro tarpeen.

Tosin mulla on 2kpl A500 ja A1200. Niihin "turbokortit" ja VGA/DVI-ulostulot ym. viritelmää. Eikä noillakaan ole ehtinyt vuoteen leikkiä.
 
Itsellä vielä on molemmissa telkkareissa analogiviritinkin eli modulaattorin signaalikin löytyy, eikä nuo telkut edes ole kovin vanhoja. Joissakin uusissakin telkuissa saattaa vielä olla analogivirittimiä syystä tai toisesta, toki kovaa vauhtia ovat katoamassa.
Siis noissa on monessa niin paskat modulaattorit että nykytelkkarit ei tunnista sitä analogiseksi tv signaaliksi, eivätkä siksi edes yritä tehdä AD muunnosta kuvaan, joten ei tule kuvaa lainkaan.
 
Tietääkö joku jotain nettikauppaa mistä saisi sangallisissa kuulokkeissa käytettävää tosi ohutta johtoa alle 1mm paksuista pari kaapelia. Joka menee sankan sisällä eri kaiuttimien välillä?
Eli kaapelissa pitää olla kaksi erillistä johtoa. Tai millä englannin kielisellä hakusanalla tuollaista voisi etsiä?
 
Lasten casion sähköpianosta meni virtalähde. Ks kuva

Käykö tilalle yleisvirtalähde?
 

Liitteet

  • PXL_20231216_132900269.jpg
    PXL_20231216_132900269.jpg
    352,1 KB · Luettu: 36
Nää Motonetin Nedikset lienee ihan samaa laatua?Nedis AC-yleisvirtasovitin 3-12 VDC 2.0 A | Motonet Oy

Muuten vois tilaa mutta kun piano pitäis saada toimimaan tänään...

Kyllä tehojen puolesta pitäisi riittää. jos Prego antaa 1000mA, se olisi 9W silti. Miksiköhän alkuperäinen on hajonnut, vanhuuttaan? Tuskin liian tiukoille mitoitettu, kun merkki on Casio. Joskus halpispowerit kannattaa ylimitoittaa, jos ovat jatkuvalla käytöllä.

Halvoissa powereissa sitten audiolaitteiden kanssa saatta tulla ongelmia jos häiriönpoisto on riittämätätön. Esimerkiksi puhelimella musiikkia kuunnellessa, laturin pitää olla joku merkkituotte. Kaikilla ebay-roskilla tulee hirveä sirinä taustalle.
 
Lasten casion sähköpianosta meni virtalähde. Ks kuva
Muistelen että noista on mennyt ensiön lämpösulakkeita, rohkeampi juottaa tilalle oikosulun (ja toisessa kädessä puhelin jos.....)

Mulla olis ogelissa bartek 9V 500mA lineaaripoweri saat jos haet.
 
Kyllä tehojen puolesta pitäisi riittää. jos Prego antaa 1000mA, se olisi 9W silti. Miksiköhän alkuperäinen on hajonnut, vanhuuttaan? Tuskin liian tiukoille mitoitettu, kun merkki on Casio. Joskus halpispowerit kannattaa ylimitoittaa, jos ovat jatkuvalla käytöllä.

Halvoissa powereissa sitten audiolaitteiden kanssa saatta tulla ongelmia jos häiriönpoisto on riittämätätön. Esimerkiksi puhelimella musiikkia kuunnellessa, laturin pitää olla joku merkkituotte. Kaikilla ebay-roskilla tulee hirveä sirinä taustalle.
Siinä meni lapsilla virtaplugi poikki.
No tilasin uuden ja vaihdoin sen johdon päähän vain huomatakseni että itse virtalähdekin on menny ilmeisesti samassa rikki...
 
Muistelen että noista on mennyt ensiön lämpösulakkeita, rohkeampi juottaa tilalle oikosulun (ja toisessa kädessä puhelin jos.....)

Mulla olis ogelissa bartek 9V 500mA lineaaripoweri saat jos haet.
Käykö 500mA tuohon ku itselle noi vähän hakusessa?

Oon menossa hakee tyttöö treeneistä liikuntamyllystä joskus 18 aikaan , voisin koukkasta ogelin kautta ennen sitä jos toi menee...
 
Käykö 500mA tuohon ku itselle noi vähän hakusessa?

Oon menossa hakee tyttöö treeneistä liikuntamyllystä joskus 18 aikaan , voisin koukkasta ogelin kautta ennen sitä jos toi menee...
9V 500mA on 4,5W Voisi hyvinkin kestää siinä sen aikaa että lapset kasvaa, jos ei kestä nii ostaa sitten uuden. Alkuperisessä luki max 8W. Todellisuudessa ei ehkä sitä ota RMS-tehona. Lineaarinen poweri on muuten parempi tuollaiseen hommaan.
 
Onkos tämä nyt paneelivika vai tcon?

Aikaisemmin oli vain harmaita palkkeja ylhäältä alas.
Vaihdoin noi lattakaapelit päittäin mitkä menee tconilta paneelille niin tuli kuva tommosena että vasen laita sekasin.

Uusi/käytetty tcon olisi about 20e niin sen voisi vielä sijoittaa.

Vaakaviivoja tärisee menee myös tuossa ruudunläpi.

Edit:
No vielä 180 astetta käänsin toisen kaapelin niin kuva parani.
Kahdessa kohtaa enää häröjä.

Ehkä sitä voisi uusia lattakaapelit.
 

Liitteet

  • IMG_20231217_132341914.jpg
    IMG_20231217_132341914.jpg
    448 KB · Luettu: 51
  • IMG_20231217_133502987.jpg
    IMG_20231217_133502987.jpg
    230,8 KB · Luettu: 46
Viimeksi muokattu:
Noista on joskus vaikea päätellä mitään, aina kun menet koskemaan johonkin niin kaikki osat heilahtaa niin että joku muutos voi näkyä kuvassa. Kaapelit ei koskaan mene rikki jos niihin ei ole kaadettu ulkoa jotain nestettä tms. Tcon viatkin näkyy useimmiten koko ruudussa tai tasan jommassakummassa puolikkaassa.

Lopputulos voi olla että tconin ja kaapelien vaihdon jäljeen havaitaan vian olevan source drivereissa/tabien liitoksissa/gate drivereissa jne.
 
Noista on joskus vaikea päätellä mitään, aina kun menet koskemaan johonkin niin kaikki osat heilahtaa niin että joku muutos voi näkyä kuvassa. Kaapelit ei koskaan mene rikki jos niihin ei ole kaadettu ulkoa jotain nestettä tms. Tcon viatkin näkyy useimmiten koko ruudussa tai tasan jommassakummassa puolikkaassa.

Lopputulos voi olla että tconin ja kaapelien vaihdon jäljeen havaitaan vian olevan source drivereissa/tabien liitoksissa/gate drivereissa jne.

Joo. 26e on uusi tcon ja noi kaksi lattakaapelia.
Pistetään testiin ja jos ei elvy niin sorttiasemalle. Enempää ei varmaankaan kannata alkaa väsäilemään.
 
Siinä vaiheessa pitääkin jo lopettaa säätäminen kun kaikki loput mahdolliset vikakohteet on paneelissa kiinteinä. Youtubessa on kanava "Vcore LC" jossa noita TV paneeleiden vikoja tutkitaan tarkemmin.
 
Löytyykö Suomesta mistään kuvanmukaista liitintä johdonpätkällä? Micro JST 1.25mm, 2pin.

1702829137694.png


Tarvitsisin joko linkin mukaisen kokonaisen kaapelin tai pelkän naarasliittimen johdonpätkällä.

 
Löytyykö Suomesta mistään kuvanmukaista liitintä johdonpätkällä? Micro JST 1.25mm, 2pin.

1702829137694.png


Tarvitsisin joko linkin mukaisen kokonaisen kaapelin tai pelkän naarasliittimen johdonpätkällä.


Sintoselta?


SP:ltä
 
No perhana. Sintoselta tullut tilattua useamman kerran mutten sieltä keksinyt katsoa, kiitoksia :tup:
 
Mikähän räpellys tämä on, kaiuttimen sisällä roikkuu johtojen varassa konkka ja joku kela. Toisessa kauittimessa konkka on kelassa kiinni, toisessa irronnut. Kummassakin kaiuttimessa roikkuu irtonainen johto toisessa elementin navassa.

Tuosta toisesta lakkasi ääni kuulumasta niin tuuppasin toisen irtojohdon kiinni johkin mistä se näytti irronneen, ja sen jälkeen kurkkasin toisesta kaiuttimesta että konkan kuuluis olla kelassa kiinni. Ääni kyllä kuuluu nyt.
 

Liitteet

  • photo_2023-12-22_21-43-30.jpg
    photo_2023-12-22_21-43-30.jpg
    197,2 KB · Luettu: 62
  • photo_2023-12-22_21-42-53.jpg
    photo_2023-12-22_21-42-53.jpg
    171,9 KB · Luettu: 62
Mikähän räpellys tämä on, kaiuttimen sisällä roikkuu johtojen varassa konkka ja joku kela. Toisessa kauittimessa konkka on kelassa kiinni, toisessa irronnut. Kummassakin kaiuttimessa roikkuu irtonainen johto toisessa elementin navassa.

Tuosta toisesta lakkasi ääni kuulumasta niin tuuppasin toisen irtojohdon kiinni johkin mistä se näytti irronneen, ja sen jälkeen kurkkasin toisesta kaiuttimesta että konkan kuuluis olla kelassa kiinni. Ääni kyllä kuuluu nyt.
Jakosuodattimet juu. Eli yli- tai alipäästösuodattimilla erotellaan matalat ja korkeat äänet niille tarkoitetuille elementeilleen.
 
Ledi palaa tosi himmeästi. Eli onko chippi menny? Vai voisiko olla huono johto/kosketus?

En saa purettua laitetta jossa ledi on sisällä ja johdotuksen tarkistus lähellä lediä on myös vaikea.
 
Ledi palaa tosi himmeästi. Eli onko chippi menny? Vai voisiko olla huono johto/kosketus?

En saa purettua laitetta jossa ledi on sisällä ja johdotuksen tarkistus lähellä lediä on myös vaikea.
Siis jonkin laitteen merkkivalo? Vai mistä laitteesta nyt puhutaan? Ja mikä on nyt ongelma?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 503 164
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Mirle78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom